Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Thursday, April 10, 2008

Ladang Babi Mega: Satu Komentar

Assalamualaikum dan salam sejahtera para sahabat bloggers dan para pembaca sekalian.

EXCO Kanan kerajaan negeri Selangor, YB Teresa Kok ketika mengumumkan kelulusan pembinaan kandang babi moden dengan bajet RM 100 juta mungkin tidak menyedari sensitiviti isu ini. Beliau dengan bangga membuat pengumuman tersebut (walupun bukan di bawah bidang tugasnya) seolah-olah itu merupakan hadiah dari kerajaan negeri Selangor yang baru.

Yang menyedihkan, apabila tersangkut dengan kemarahan masyarakat, kerajaan negeri mula mencuci tangan dan menyalahkan kerajaan Selangor semasa pimpinan saya. Justeru, saya fikir adalah perlu untuk saya menjelaskan beberapa perkara.

Kerajaan negeri semasa di bawah pentadbiran BN belum membuat keputusan muktamad. Sebab itu tiada sebarang surat persetujuan atau perjanjian diadakan. Tujuan kelulusan awal ialah untuk diadakan kajian lanjut dan juga membolehkan kerajaan mendengar pandangan rakyat (pendengaran awam) terutama penduduk setempat. (lihat penjelasan dalam catatan awal Penjelasan Isu Ladang Babi Mega

Apabila ada bantahan orang ramai maka kerajaan negeri akan mengkaji semula projek tersebut.

Perlulah ditekankan saya tidak pernah bersetuju kewujudan ladang penternakan babi berskala besar atau bersifat Ladang Babi Mega sehingga menjadi pengekspot seperti yang dihebahkan oleh kerajaan Selangor hari ini.

Justeru, saya amat terkilan dengan kenyataan Menteri Besar Selangor, YAB Tan Sri Khalid Ibrahim yang ingin lepas tangan dan tidak bertanggungjawab terhadap keputusan yang dibuat.

Beliau tidak perlu menunding jari kepada saya mahu pun Barisan Nasional. Beliau pada bila-bila masa bebas mengkaji dan membatalkan projek ini kerana tiada sebarang perjanjian ditandatangani.

Beliau selalu menguar-uarkan untuk mengkaji keputusan dan perjanjian kerajaan Selangor semasa saya. Justeru mengapa isu ini beliau begitu cepat sekali bersetuju.

Jika kita lihat cara pengumuman projek ini juga menunjukkan keghairahan mereka untuk mendapat sokongan masyarakat Cina. Tidak pun disebut keputusan kerajaan lama atau perancangan kerajaan sebelum ini.

Hanya apabila timbul tentangan orang ramai, barulah kerajaan lama dijadikan kambing hitam.

Saya percaya Tan Sri Khalid sedang ditekan oleh DAP. Penguasaan kerusi DUN yang tidak seberapa menyebabkan beliau terpaksa banyak bergantung kepada sokongan DAP untuk terus berkuasa.

Cuma harapan saya tekanan itu tidak menjadikan Selangor sebagai negeri pengekspot babi pula nanti.

Apakah ini projek mega Parti Keadilan Rakyat dan Pas yang mereka janjikan sewaktu pilihan raya lalu?

107 comments:

  1. Salam Dato Seri,

    Selamat berumrah...

    Benarlah kata Hasan Al Banna; "medan angan tak sama dengan medan melaksana..."

    Ketika belum memerintah, PAS nampaknya begitu cepat menghukum berdalilkan al quran dan as sunnah.

    mindamerdeka
    http://malaysiakini.ws

    Setelah memerintah, lain pula tarian PAS.

    Betapa ramainya umat Islam yang dicerca, dimaki hamun, dituduh munafik dan kafir kerana [kononnya] menentang perjuangan menegakkan daulah dah hudud.

    Nah, sekarang PAS tersipu-sipu malu untuk menyebut daulah islam.

    Bahkan DAP lebih terbuka daripada PAS dengan memberi PAS peluang untuk memerintah Perak dan bersama-sama memerintah Selangor.

    Sekarang PAS menyokong tanpa segan silu projek menternak babi di Selangor.

    Jika Selangot export babi, maka PAS ada sahamnya pada Hari Akhirat kelak.

    ReplyDelete
  2. salam dr...

    berkenaan isu ladang babi mega di sepang...benarkah projek ini bakal menjadi satu penempatan semula kepada keseluruhan ladang-ladang babi di seluruh negeri selangor? kerajaan selangor sekarang khabarnya tidak akan meluluskan sebarang pembukaan ladang babi selepas projek mega ini diteruskan.

    memetik www.tvpas.com : “MODERN PIG FARMING”-GUNA KONSEP PELABURAN ATASI PENCEMARAN ALAM SEKITAR.

    "SHAH ALAM, 8 Apr (Tvpas)-Dalam sidang media petang tadi, Menteri Besar Selangor Tan Seri Khalid Ibrahim turut mengulas beberapa isu dan penyelesaian segera yang bakal diambil kerajaan negeri.

    Ini termasuklah jaminan tiada lagi ladang-ladang babi baru yang akan diluluskan kerajaan negeri pada masa akan datang.

    Masyarakat setempat pula tidak perlu khuatir kesan pencemaran alam yang akan berlaku kerana projek ini menggunakan konsep moden dan sememangnya mengambil kira faktor itu secara terperinci.

    Projek ini juga katanya berbentuk pelaburan kepada pengusaha penternakan babi di mana mereka dapat menikmati segala kemudahan yang moden yang disediakan."

    soal hamba...kenapa isu ini menjadi permasalahan jika benar projek tersebut bukan pembukaan ladang baru tetapi penempatan semula ladang babi seluruh negeri selangor...bukankah langkah ini sekaligus dapat mengatasi sebarang isu berkaitan alam sekitar dan pemantauan pihak berkuasa?

    media milik kerajaan hanya memainkan sentimen tanpa mengambilkira objektif sebenar projek 'modern pig farming' ini diwujudkan..

    pada pendapat hamba, langkah ini adalah lebih baik jika mengambilkira isu kegagalan pihak berkuasa memantau ladang-ladang babi seluruh negeri selangor.

    mungkin kos yang begitu tinggi serta luas tanah yang bakal dijadikan pusat babi-babi ini diternak adalah tinggi, namun hamba rasa faktor tujuan sebenar projek ini janganlah diabaikan semata-mata ditiup sentimen media yang berat sebelah...

    sekadar pandangan hamba..wallahualam

    ReplyDelete
  3. I agree with you Dato'. However lets welcome the New Malay hero with no telor to the malaysian politics. And also lets start compiling the tangible things that he do that gains the malays and make comparison to gains made by other races so that the so called "Keadilan" can be brought to the masses viewing.

    People would be interested in that to see how smart and good he is or just a telorless malay leader following to the tune of the smarter and gutsy DAP.

    ReplyDelete
  4. Salam.

    DS, pada pendapat saya setiap tindakan dan langkah yang diambil oleh setiap kerajaan seharusnya diteliti dari segala segi. Dari sudut positif dan negatif. Jangan kita terlalu mudah membuat kesimpulan awal dengan cara tidak tentu hala.

    Kadang-kadang tindakan yang kita buat tidak sama kesannnya berbanding dengan tindakan yang orang lain buat.

    Mungkin isu ini boleh dibangkitkan sebagai isu yang hangat dan mudah dijadikan faktor penurunan prestasi dan populariti undi Barisan Rakyat. Namun, semangat pemerhatian rakyat terhadap mereka (kerajaan Selangor) masih menebal dan kuat.

    Kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya memandang semua itu dalam pandangan dan sudut yang positif dan pelbagai dimensi.

    Semoga kita semua bertanggungjawab di atas apa yang kita katakan dan lakukan. Sekian, terima kasih. Wassalam.

    ~ Al-Farabi

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum...nampaknya dato seri pun dah pandai cakap macam pembangkang sekarang ni...jangan la hendak menghentam memBABI buta dato seri...kita tunggu dan lihat dahulu apa yang kerajaan baru anegeri selangor nak buat...berilah peluang untuk mereka memerintah...jangan semua yang kerajaan negeri baru buat semuanya salah...saya harap dato dapat menjadi ketua pembangkang yang yang rasional dan profesianal.terima kasih.

    ReplyDelete
  6. Ingin saya tanya kepada bekas MB Selangor bahawa adakah YB bersetuju berkenaan pembinaan sebuah ladang penternakan babi yang berskala "kecil" di Sepang? YB berkata penduduk di kawasan itu telah dirujuk. Bagaimana pula YB tidak menjelaskan kepada mereka bahawa Kerajaan BN bersetuju terhadap pembinaan tersebut? Tidak adillah jika hanya mendemostrasi dan membantah kerajaan sekarang hanya disebabkan YB DAP Teresa Kok mengumumkannya.

    ReplyDelete
  7. Pada pendapat saya kerajaan Selangor harus berbincang secara baik bersama bekas kepimpinan Dr Khir mengenai hal ini kerana isu ini sangat sensitif. Saya lihat terlalu banyak propaganda yang dirancang oleh pihak-pihak tertentu untuk membesarkan isu ini hingga menimbulkan kemarahan rakyat terutamanya rakyat setempat. Hal ini tak sepatutnya dipolitikkan. Sepatutnya satu kajian menyeluruh perlu dilakukan terutama mendengar suara rakyat terlebih dahulu. Jika projek ini hendak diteruskan, ia haruslah dilaksanakan pada jarak 5-10 km dari kawasan perumahan dan pengusahanya harus diberi lesen yang singkat tempohnya dan perlu selalu memperbaharuinya bagi memastikan pemantauan secara berterusan dapat dilakukan bagi memastikan segalanya berjalan secara teratur dan seterusnya dapat mengelakkan komplikasi yang tidak elok terhadap alam sekitar dan kesihatan khususnya. Selain daripada itu saya harap pemimpin-pemimpin BN dapat bekerjasama dengan kerajaan baru bagi memastikan kebajikan rakyat terbela. Janganlah menghukum rakyat Selangor semata-mata kerana mereka telah pengundi Pakatan Rakyat pada pilihanraya umum yang lalu. Jangan ulangi kesilapan yang BN telah lakukan di Kelantan berulang lagi. Setiap rakyat negeri samada dikuasai oleh BN atau PR semuanya adalah rakyat Malaysia dan mereka membayar cukai yang sama kepada kerajaan persekutuan. oleh itu kerajaan persekutuan haruslah berlaku adil dalam pemberian dana pembangunan demi kesejahteraan rakyat.

    ReplyDelete
  8. kita bukan marah nak buat ladang babi moden, cuma apasal sampai nak jadikan selangor pengekspot babi?

    Lagipun apasal kejap bajet kerajaan kejap pelaburan swasta. depa nak siphone RM 100 juta la tu. Bila terantuk baru cari jalan nak lepas.

    ReplyDelete
  9. Terima kasih Datuk atas penjelasan. Sebenarnya inilah hadiah besar atau mega kepada pengundi melayu selangor yang telah memberi mandat kepada B.A. Undi ikut perasaan dan sentimen. Undi ini terdiri daripada golongan menengah dan golongan atas melayu. Mereka golongan terpelajar sehingga gagal membezakan undi untuk ketuanan melayu.
    Orang atau masyarakat bawahan masih setia dengan semangat ketuanan melayu. Insaflah.

    Daripada;
    Zainalsd.

    ReplyDelete
  10. Dr. Khir,
    Jelas sekali forum ini memberi peluang untuk Dr. Khir memberi pandangan segera yang akan dinilaikan oleh rakyat. Terima kasih atas penjelasan YB.

    ReplyDelete
  11. Datuk Seri,

    Saya amat berharap agar pimpinan UMNO Selangor membuat kenyataan media berhubung hal ini dengan lebih proaktif beserta bukti-bukti.

    Saya juga amat berharap agar UMNO Selangor memainkan peranan dalam menyampaikan suara masyarakat Sepang. Sepang adalah kawasan BN. Dan itu saja sudah mencukupi untuk dijadikan senjata membunuh sifat keji kerajaan Selangor yang baru..

    Jika mereka benar-benar berani, pindahkan ladang tersebut ke Kapar atau Kuala Selangor. Tetapi mereka bersifat dendam.

    Sifat keji mereka pasti mendatangkan mudarat kepada ketenteraman politik Selangor sedikit masa nanti..

    Bukan sedikit pembelot-pembelot BN telah meluahkan kesalan. Rakyat perlu diperkhabarkan tentang kebenaran. Seperti mana kebenaran yang pemerintah selangor sekarang singkap untuk tontonan rakyat semasa Dato' Seri memimpin.

    Akhir kata, perang saraf harus dimulakan sekarang dan usah lagi merenung kehilangan dan kekalahan.

    Salam

    ReplyDelete
  12. ah khir toyo, ada bukti yang menunjukkan semasa pemerintahan hang, hang yang luluskan ladang mega tersebut. sebenarnya apanya masalah jika pentadbiran sekarang boleh melakukan perternakan secara moden?

    ReplyDelete
  13. Nampaknya babi telah menjadi komoditi utama yang akan dikomersialkan di Selangor oleh YB Teresa Kok, EXCO pelaburan. Patutlah dia beria-ia mengatakan untuk menjalin perniagaan secara besar-besaran dengan Negara China, rupa-rupanya berniaga babi! Jika kita layari blog Teressa ni, memang banyak perkara berkaitan Babi yang dimuatkan. Gambar-gambar babi pun banyak. Macamana PAS boleh turut bekerjasama dengan orang-orang macam ini pun saya tak tahulah. Haji Hadi tolonglah jawab!

    ReplyDelete
  14. DS online kat mekah or madinah ker?

    DS terlepas keretapi ker? bknkah kerajaan skrg tlh buat kenyataan hanya utk bekalan domestik saja.. dihadkan kpd 250ribu ekor saja..
    sedangkan skrg jumlah BB di selgr sahj 400ribu..

    cuba DS baca shout seorang pengunjung blg YB paroi yg pernah stay kat iowa:

    Ex Iowa: Masa saya belajar US dulu, kita orang beli kambing untuk korban sebelah kandang khinzir. Bersih, tak berbau, tidak basah. Cara moden => ini lah yg kerajaan skrg cuba lakukan..

    bknnya spt sekarang.. bersepah2.. sedangkan pihak berkuasa tidak melakukan pemantauan yg sebaiknya..
    mencemar alam sekita.. mencemar sungai..mencemar tasik.. apa kita suka klu tasik, sungai, laut di slgr ni dicemari najis mughallazhoh.. ??

    saya paham DS sri sekarang adalah pembangkang di slgr.. x semestinya pembangkang mesti membangkang apa saja dasar kerajaan skrg.. jika itu adalah yg terbaik utk rakayt. apa salhnya.. disokong..

    dan mintak puak umno paham 100juta tu bkn duit kerajaan negeri. tp duit pelabur..

    perangai yg ditunjukkan oleh penyokong2 umno akan membuatkan orang ramai semakin menyampah dan menjauhi umno.. DS sepatutnya pesan agar diorang menggunakan akal dlm setiap tindakan.. agar org tidak akan fikir umno dipelopori oleh mereka2 yg x educated..

    pandangan ikhlas...

    wallahua'lam

    ReplyDelete
  15. ya babi itu haram dimakan oleh orang Islam (bukan Melayu) tetapi tidak haram dimakan atau dibela oleh yang bukan Islam. Hairannya mengapa yang berdemo di tengah panas di Shah Alam semalam itu membawa sepanduk yang berbaur politik? Kenapa tidak sahaja mengkritik dan membantah daripada sudut sensitiviti atau pun pencemaran? Walaupun mereka belum melihat rupa bentuk ladang itu lagi. Sepanduk mereka lebih kepada mahu menyalahkan PAS dan PKR sedang awalnya isu babi ini sebab ia satu yang sensitif untuk orang Melayu (walaupun sebenarnya untuk orang Islam). Siapa pula yang menyediakan sepanduk mereka yang seperti ditempah sempurna itu? Duit siapa? Dan sejak bila pula demonstrasi ini dilihat sesuatu yang suci? Tidak mengganggu ketenteraman atau mengancam keselamatan? Hanya kerana isu ini melibatkan pembangkang dan UMNO cuba untuk menjadi juara orang Melayu ketika orang Melayu sendiri semakin ramai yang bencikan UMNO? Kelihatan banyak benda yang menjadi "halal" selepas PRU12 ya?

    ReplyDelete
  16. Alahai Dr Khir.... dalam beribadah di Tanah Suci pun sempat fikir nak updatekan blog.

    Cukup-cukup la tu Dr, tumpukan lah hati dan pemikiran ke arah amalan suci. Lupakan lah buat sementara hal-hal dunia ini. Apakah Dr terasa sangat perlu nak menjawab balik kpd MB Selangor sampai tidak boleh tunggu bila dah balik dari umrah nanti?

    Ok lah... saya pun tak nak komen panjang lagi. Bila Dr dah balik nanti saya sambung semula.

    ReplyDelete
  17. Terima Kasih Dato dengan komen yang di berikan, sekarang baru saya faham, siapa yang mahu cuci tangan dan siapa pula yang mahu cuci najis babi.

    Punya la banyak, masa zaman Dato berkuasa, bukan nya sikit bilangan babi tu bayangkan 400RIBU ekor babi. Yang orang Selangor nak makan cuma 250RIBU ekor saja. saya pun kasihan dengan Dato ni, yang baki tu nak bagi sapa pulak ye?

    Saya cadang suruh Husin Lempoyang jual la BABI tu, sebab dia kata jual UNTA tak berapa untung.

    ReplyDelete
  18. ~LISTEN EVERYONE~

    When there are plenty of OTHERS IMPORTANT agendas, both for the Malay and Non-Malay, to be DONE, SCRUTINIZED, SUGGESTED and IMPLEMENTED in Selangor; THE VERY FIRST THING Tan Sri Khalid (a Muslim) and colleagues (from PAS too) eagerly put their hands and SAID "AYE (YES)" TO, is the RM100 MIL WORTHS OF HARAM in the likes of BLOODY PIG FARM!!!

    Khalid and friends can stop BULLSHITTING us with such excuse in saying that the project has been pre-approved by the previous Selangor govt! IF SO, DONT PROCEED! STOP THE PROJECT! IT CAN DONE AS WHAT WE HAVE SEEN WITH NUMEROUS OTHER PROJECTS WHICH WERE STOPPED BY THE GOVT EVEN IF AN AGREEMENT HAS BEEN SIGNED!

    When your BLOODY ELECTION SLOGAN is to work for the Rakyat. To UNDERSTAND THE FEELINGS of the Rakyat. To NOT AGAINST the Rakyat. The right thing to do is to LISTEN to the majority of the Rakyat, not just in Langat but also the whole of Selangor. And since the majority of the Rakyat (that votes for you too) HAVE SPOKEN AGAINST the building of those bloody pig farms, then PLEASE STOP! If YOU, TAN SRI KHALID CANT STOP IT IN THE NAME OF THE RAKYAT, THEN STOP IT IN THE NAME OF GOD ALLAH SWT!

    https://www.100patahperkataan.blogspot.com

    ReplyDelete
  19. Ladang babi mega bukannya satu perkara yang tidak baik. Ianya adalah satu perniagaan juga yang boleh dibangunkan. Apa salahnya jika negeri Selangor sebagai pengekspot di hari kemudian. Sebagai seorang muslim, kita jangan hanya melihat di sudut islam oleh kerana babi bukan halal lalu menimbulkan isu bantahan. Kita harus praktikal terhadap semua perkara...

    ReplyDelete
  20. drkhir sekalung tahniah atas penjelasan ini. cukup jelas dan nyata. harap faizal kapar ada syer dalam syarikat babi ini

    ReplyDelete
  21. Ladang Babi Mega?Mungkin orang kat Selangor dah makin kuat makan babi,kalau bagus boleh jadi tarikan pelancung,macam F1,KLIA,KLCC,boleh buat gambar poskad,kalau nak perubahan kena lah terima dgn pandangan terbuka,untung babi kat Selangor ada rumah baru yg dijamin bersih dan selamat tapi banyak orang yg masih takda rumah,orang Melayu memang pemurah

    ReplyDelete
  22. A.kum Datuk Seri,

    1. Aitt...DS pergi umrah pun masih ada masa untuk menulis ka. Mungkin sekarang DS masih kat Madinah agaknya. Kat hotel Morvinpick ka DS?

    2. Bagi saya siapa yang cadang dan siapa yang lulus tidak penting. Bukan soal kerajaan lama atau kerajaan baru.

    3. Siapa yang hendak 'meneruskan' projek itu yang perlu bertanggongjawab sepenuhnya !

    http://www.penyokong-kj.blogspot.com

    ReplyDelete
  23. Datuk,

    Sebagai ketua pembangkang di negeri Selangor, Datuk perlu menyuarakan dengan keras dan tegas pendirian untuk tidak membenarkan projek ini di Sepang khususnya di kawasan di mana ramai orang Islam/Melayu.

    Datuk mungkin sedia maklum bahawa Malaysia mengimport kira-kira 70% daging lembu untuk memenuhi permintaan dalam negara. Dengan permintaan yang tinggi saya lihat Kerajaan (baru dan lama) tidak pula menyediakan peruntukan berjuta-juta kepada mana-mana pihak untuk membina kandang/ladang lembu di Malaysia.

    Sehubungan dengan itu, kenapa pendekatan yang sama tidak digunakan untuk mengatasi masalah keperluan daging babi masyarakat Cina? Import sahaja keperluan itu seberapa banyak yang mereka mahu daripada negara-negara yang menternak babi dengan banyak seperti Cina, Vietnam dan sebagainya?

    Ini akan mengelakkan kita menghadapi masalah pencemaran dan mengatasi masalah sensitiviti masyarakat islam terhadap isu ini.

    http://c-bok.blogspot.com

    ReplyDelete
  24. "Kini media massa begitu hebat membangkitkan isu kelulusan ladang ternakan babi di sepang selangor.Terdapat dua kenyataan yang berbeza dari dua orang no. 1 dan bekas orang no.1 di Selangor.Seorang dari bekas MB Selangor dan seorang dari MB Selangor yang baru. Kenyataan dari bekas MB ialah beliau tidak pernah meluluskan projek babi pada "skala yang besar"... dan MB Selangor pula menyatakan projek ternakan babi itu telah diluluskan oleh bekas MB Selangor yang terdahulu. Beliau berkata projek itu adalah dari kesinambungan kerajaan terdahulu.

    Persoalan nya ialah siapa yang meluluskan??? Bukan kecil atau besar skala projek yang dipertikaikan. Kenapa pelbagai pihak menuding jari kepada kerajaan yang baru berusia sebulan?? Apakah kerajaan yang telah berkuasa selama 50 tahun itu tidak pernah melakukan sebarang kesilapan? Apakah projek tersebut tiada kena-mengena dengan kerajaan dalulu?

    Isu babi sememangnya begitu sensitif bagi umat islam keseluruhannya.Bukan hanya orang UMNO saja yang sensitif.Tetapi mengapa kah isu ini begitu sensasi?? Kerana ianya mempunyai agenda yang tersembunyi dan ingin menuduh parti yang memerintah sekarang menghalalkan babi.

    Apa yang ingin dibawakan disini ialah sedarkah wahai orang-orang yang mendakwa kononnya prihatin tentang pencemaran babi bahawa di Batang Berjuntai(kini Bestari Jaya) terdapat sebuah pusat pemprosesan babi yang terbesar di Asia? Siapa yang meluluskan agaknya pembinaan pusat memproses babi itu??Apakah kerajaan yang ada sekarang?Ianya telah beroperasi sekian lama.Bukan kah pembinaan pusat memproses babi itu mesti mendapat kelulusan dari kerajaan negeri pada masa itu?

    Apa yang ingin diutarakan, kita bukan mempertikaikan tentang pembinaan pusat memproses babi tersebut,akan tetapi lokasi tempat tersebut yang di kira tidak sesuai dan boleh mendatangkan kecurigaan kita. Untuk makluman,pembinaan pusat memproses babi itu adalah berhampiran dengan Sungai Selangor...dan dihilir sungai kira-kira 3 kilometer,terdapat 4 buah Loji Pembersih Air yang membekalkan air kepada penduduk Selangor dan sebahagian dari Kuala Lumpur.

    Persoalannya mengapakah kerajaan selangor dibawah pimpinan Khir Toyo meluluskan pembinaan pusat memproses babi tersebut pada masa itu?Apakah beliau benar-benar yakin bahawa air sisa kumbahan dari pusat babi tersebut tidak akan mencemar sungai selangor..dan sekaligus mencemar kan sumber air untuk bekalan penduduk selangor???Jarak yang terlalu hampir dengan Loji Air boleh dibuat pusat memproses babi??Kenapa tidak dibuat pusat memproses babi tersebut dihilir sungai dan jauh dari Loji Air?Apakah telah dikaji dari berbagai sudut tentang risiko yang bakal dihadapi? Siapa yang nak jawab?Khir Toyo?atau TS Khalid?

    Andai kan lah sisa kumbahan tersebut mencemar sungai yang menjadi sumber air kita..sanggupkah kita meminum air dari sisa kumbahan babi??
    Memandangkan jarak antara Loji Air dengan pusat babi tersebut terlalu hampir,tidak mustahil ia akan berlaku.Mana mereka-mereka yang berdemo di Sepang???? Kenapa tidak berdemo di Batang berjuntai???

    Adakah kita tahu pusat babi tersebut tidak mencemar sungai yang menjadi sumber bekalan air di Selangor?Adakah segala aktiviti pusat babi itu dipantau dengan sebaiknya???

    Jangan kita hanya pandai menuding jari atau baling batu sembunyi tangan.Sepatutnya kes ini lah yang diperjuangkan oleh anda..dikuatiri sumber air minum kita pada bila-bila masa saja boleh dicemari oleh sisa babi. Apa hukumnya meminum air dari sisa kumbahan babi seperti najis dan darah babi?? Siapa nak jawab?"

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum Datuk,

    Saya difahamkan Datuk berada di Mekah mengerjakan umrah. Alhamdulillah. Saya sebenarnya berfikir patut dibuat ladang babi berpusat untuk elak keadaan sekarang yang kotor tetapi pastikan di Selangor ada satu sahaja pusat bela babi yang moden, hapuskan yang kecil-kecil. Kenapa orang Cina Malaysia tak ikut macam Singapura, kerajaan mereka tak bela babi. Mereka import. Bau najis babi ni jauh lebih busuk daripada segala-gala binatang. Kenapa MCA tak ambil inisiatif perjuangkan masalah ini ? Kita import sahaja babi - saya fikir semua BANGSA bersetuju - kecuali mereka yang degil, tamak, dan tak reti fikir masalah orang lain.
    Lagipun mengapa di Sepang tempat KLIA, Formula 1 takkan pula lepas ni Pig 1 di Sepang ? Kenapa tak dibuat di Pulau Ketam yang ramai Cina ? Lagi satu di Sekinchan, ramai Melayu mengapa masih bagi calon BN kepada MCA, ramai orang Melayu bengang tapi kerana konsep BN kita terima tetapi apa hasilnya ? Kalah kan. Lagi satu Dr. insaflah jangan bagi penyapu kat orang, mengaibkan. Masa Dr. Khir bagi tu, saya sudah terfikir habis Dr Khir habis BN. Orang terkejut sebab kita masih ada ada sopan dan budi bahasa yang tinggi.

    Sekian Datuk
    Salam

    ReplyDelete
  26. saya rasa bagus juga, sediakan tempat luas, terasing dan tercanggih dan terkawal rapi supaya tiada pencemaran dsb utk ternak babi sepuas2nya dan wartakan tiada lagi permit ternakkan babi akan di keluarkan.

    ReplyDelete
  27. Khir, I can smell your core intention. From the way you talk, the way you think, the way you react, is actually an attempt to build your kerajaan jawa in selangor. That's not healthy brother.

    you should talk to a lot of people and share knowledge.

    Go to www.virtualfriends.net.

    ReplyDelete
  28. salam...

    Dr. Khir....bagaimana dengan kenyataan ni?

    http://www.sun2surf.com/article.cfm?id=21433

    Janganlah nak menipu....nak tipu lagi ke?

    ReplyDelete
  29. salam buat Dato Khir Toyo (DKT)

    Saya merupakan salah seorang masyarakat yang sangat suka membaca dan saya dapati kenyataan DKT banyak bercanggah dan seperti cuba bermain politik yang pada pandangan saya akhirnya akan memakan diri DKT sendiri. Saya ada membaca dari salah satu sumber dna pastinya sumber ini tidak pernah di masukkan kedalam media massa kerajaan di negara Malaysia tercinta ini.Disini saya meminta penjelasan dari DKT sekali lagi mengenai tulisan dibawah ini.


    "Dalam akhbar The Sun hari ini dimuatkan penjelasan MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkenaan projek ini. Kepada 200 orang lebih yang berkumpul di Bangunan SUK semalam termasuk seluruh rakyat Selangor khasnya orang-orang Melayu telitilah penjelasan ini baik-baik:

    PERTAMA: EXCO Selangor BN pimpinan Khir telah meluluskan kertas yang dibentangkan pada 30 Januari 2008 lalu untuk pembinaan ladang babi ini.

    KEDUA: Kerajaan BN Selangor turut MELULUSKAN tanah seluas 1,364 hektar di Mukim Batu untuk pembinaan ladang ini.

    KETIGA: Semua kos pembinaan ladang itu nanti akan ditanggung sepenuhnya oleh sebuah syarikat persendirian dan perolehannya nanti akan dimasukkan ke dalam dana Unit Perancangan Ekonomi Negeri (UPEN)

    KEEMPAT: Kerajaan BN Selangor telah pun melakukan kajian terperinci berkenaan projek ini terutama dari sudut kesan ke atas alam sekitar. Malah kerajaan Khir Toyo telah pun menghantar wakil untuk membuat kajian terhadap ladang babi jenis sama di Eropah"

    ReplyDelete
  30. salam buat Dato Khir (DK)
    (ini adalah pandangan peribadi, khas utk DK)

    Pada pandangan saya , DK sekarang tersepit diantara bekas MB dan salah seorang calon merebut jawatan ketua Pemuda. Pada pandangan saya DK sekarang sedang diserang dari 2 arah ....

    1) PR(pakatan rakyat) memainkan isu perlaksanaan projeck babi dan meletakkan tanggungjawab kepada bekas kerajaan BN selangor kerana telah meluluskan projek berkenaan. DK sendiri juga telah berkali-kali menafikan pada mulanya tetapi mengiyakan akhirnya dengan kelulusan tersebut. Ini lah polotik.

    2) DK sekarang diserang oleh media TV3 dan sekutunya yang dikuasai oleh Khairi J. Kalau DK perasan, semua kenyataan DK di jadikan berita utama dan tiba-tiba penjelasan MB baru selangor menyusul selepas beberapa kali disiarkan kenyataan DK. Pada pandangan saya....ini adalah serangan hendap dari pihak Khairi untuk menjatuhkan DK dan DK perlulah berhati-hati kerana akan ada banyak lagi agenda tersembunyi yang akan melemahkan sokongan DK nanti.Saya hanya mengingat sahaja.Jangan nasi menjadi bubur baru nak ambil tindakan. Ingat!!!ahli politik yang menguasai media akan ada advantage dan DR sekarang ni hanya ada Blog utk menulis.Fikir-fikirkanlah.

    ReplyDelete
  31. Dr Khir,
    Dont try to create unneccessary racial sentiments among Chinese and Malay by brought up this issue.BN,especially UMNO NEVER learned from GE12.You were the one that gave approval or rather what you said principal approval on this project..just because you lost the Selangor goverment to PR.and now PR government wanted to proceed as per your idea,you started to go against it.Cant you be ashame of what you doing..try to put blame on PR and also stroke racial isssue.I wonder,if you are still the MB,i guess,you have 1001 reason to defend this project,dont you?Pls give PR government chance to run the state just like we gave you before.

    ReplyDelete
  32. haaa ngase kan deme Dr.... aje bebenor deme ingat senang nak jadi pemimpin dinegara yang berbilang bangsa nie...

    Malas nak cakap... ikut deme ler Dr. bior deme lak hidu bau babi tu puas2...

    ReplyDelete
  33. Adakah Dr Khir akan meluluskan project ini jika BN menang di Selangor dalam PRU 12 dan Dr Khir masih menjadi Menteri Besar?

    Dan bolehkah kami tahu kenapa?

    ReplyDelete
  34. salam..

    semalam azmah membuat report berhubung isu babi, memang nasib org melayu makin terhimpit di sana kerana belum selesai isu lama menyebabkan alam sekitar rosak dek pengusaha babi di sana yang tak ikut spesifikasi alam sekitar kini ada pula projek mega ternak babi.

    memang tak semua ternak babi tak ikut spesifikasi sebilangan saje tapi sebilangan inilah yang menyusahkan hidup org kampung.

    sepatutnya kalau kerajan baru ini bijak selesaikan dulu isu lama bukan terus buat proek baru je.

    kalau dato seri nak tahu kini ada 300 ribu ekor babi di Bagan Lalang itu berbanding 30 rbu penduduk di daerah itu.

    MB Baru kata tak de rumah penduduk kampung tapi sebenarnya hanya 20 meter dari rumah penduduk kampung dan bersebelahan dengan tanah perkuburan islam....hai inilah dia contoh MB yang tak turun padang dan buat keputusan membabi buta.

    ReplyDelete
  35. Inilah yang perlu kita elakkan dari terjadi. Satu tamparan hebat kepada pengundi² mereka. Terima kasih atas penjelasan dr.

    ReplyDelete
  36. ..saya rasa..sekiranya cara penternakan babi adalah secara moden dan berpusat di satu tempat..itu tiada masalah..masalah sungai yang kotor seperti YB katakan adalah disebabkan oleh cara penternakan babi yang tradisional. Oleh itu, projek penternakan babi moden perlu diteruskan.

    ReplyDelete
  37. Salam Dato' Seri ,
    Saya melihat projek babi ini sebenarnya lebih kepada untuk menarik undi dari kaum cina. mereka sebenarnya terlalu ghairah untuk menyalahkan orang lain demi kepentingan politik mereka. Segala yang dilakukan oleh kerajaan terdahulu salah belaka tiada yang baik. Saya dapat melihat bahawa kerajaan terdahulu cuba menlengahkan projek ini supaya rakyat dapat melihat impak mendalam serta supaya mendapat bantahan dari rakyat jelata. Tetapi kerajaan sekarang ini telah membuat satu keputusan tanpa memikirkan sentiviti kaum lain. Negara pemakan daging babi terbesar seperti singapura dan taiwan juga tiada ladang ternakan babi yang hebat ini. Kita nanti akan terkenal dengan negara islam yang membekal daging babi terbesar didunia. Inilah yang dimahukan oleh pemimpin mereka.
    Mereka ini 'Cakap Tak Serupa Bikin'
    Buatlah sesuatu dato seri,

    Dari,
    LittleMalays75

    ReplyDelete
  38. What are you trying to say? That you did not approve this piggy project? or that you approved by since people are mighty pissed with it, you have decided to say it was under consideration? You are good at confusing people arent you? Naughty boy!

    Let me get this very correct... This piggy farming business is vital to serve the Chinese community in and around Selangor and perhaps one day, serve the southern region of Malaysia korek?

    This piggy farming business will be using a German technology and everything will be recycled, reused without much contamination to the environment korek?

    This piggy farming business might also generate income derive from such recycling of waste such as methane gas from the pig's waste and duno what else since I am no scientist, korek?

    This piggy farming is last but not least, a very lucrative business which will generate income to the state, korek? OK la.. maybe the state dont want to have anything to do with gains derived from unsur haram but than, if it is going to run into millions and millions, I am sure it will be mighty hard to see such millions swoosh by korek?

    If all the above is KOREK (lingam slang), than WTF is the problem here? Yah, I can understand the reservations of people staying around that area may it be muslim or non-muslim but if the above German technology is used, how bad can it be? What are the risk of water contamination in that area? What are the set backs from using this German technology to manage piggy farming? DIDNT THE PREVIOUS STATE GOVERNMENT STUDY ALL THESE WHEN THEY GAVE THIS GERMAN TECHNOLOGY A THOUGHT?

    It is mighty shocking as to how things are done by the previous state government, meaning, YOU LA!

    So, all in all.. stop blaming and pushing the bucket to the new state government. Dont even try to discredit them by saying nonsensical statements. If you have not learnt anything from the recent election, you got to at least learn that the public is not stupid and can see a big fat lie when confronted with one!!

    Wake up my tempeh eating human!! We the normal human beings are quite clever actually!

    ReplyDelete
  39. Kenapalah cepat sangat nak menolak bahawa projek ini diluluskan semasa pimpinan Dr. Khir?

    Walaupun ia berkaitan ladang BABI dan merupakan sensitif isu masyarakat Islam, apakah tidak baik jika semua ladang kecil dipindahkan the ladang mega itu?

    Ladang tu juga menggunakan teknologi baru. Tidak baik kah jika perternakan BABI diusahakan dengan cara yang lebih bersih dan teratur?

    Janganlah disebabkan segolongan rakyat yang tidak tahu seberapa banyak tentang kebaikan ladang itu membantah, terus Dr. Khir Toyo lompat atas peluang dan menafikan projek itu tidak diluluskan kerajaan lepas.

    Hakikatnya kerajaan pimpinan Dr. Khir telah pun ditewaskan. Usaha untuk menggulingkan kerajaan baru seawal ini hanyalah sia-sia!

    Sebaliknya, Dr. Khir patut menunjukkan sikap yang baik, sebagai teladan kepada ahli dan ketua UMNO lain supaya bekerjasama dengan kerajaan baru Pakatan Rakyat. Sekarang bukanlah masanya untuk berpolitik. GE pun sudah selesai. Sekarang rakyatlah yang patut diberi prihatin dan kerjasama dengan Pakatan Rakyat hanya akan mencerminkan yang Dr. Khir telahpun belajar daripada ketewasan anda.

    Jika ladang itu memang diluluskan kerajaan beliau, tolonglah kerajaan baru untuk menenangkan dan menerangkan kebaikan ladang itu kepada golongan orang Islam!

    Ia hanya akan menaikan populariti beliau! Janganlah cepat sangat lompat atas peluang tanpa fikir secara mendalam! Itulah kesilapan UMNO sepanjang masa!!!

    ReplyDelete
  40. Dr. Khir,
    Pertama sekali biarlah saya katakan di sini bhw saya adalah penganut agama islam.
    Berkenaan dgn kelulusan bagi mengadakan ladang ternakan babi terbesar di Malaysia ini saya mengucapkan syabas kpd krjn Selangor kerana berani berbuat demikian. Ladang yg dimaksudkan ini akan dilaksanakan secara hitech tanpa mengakibatkan pencemaran kpd alam sekitar dan pelaksanaannya nnt adalah terkawal dan terpelihara.

    Adakah salah dari segi hukum untuk menternak haiwan babi? Adakah salah dari segi hukum utk menyediakan kawasan ternakan babi terkawal?

    Keraguan dan ketakutan Dr. utk mengakui memberi kelulusan kpd projek ini oleh kerajaan BN terdahulu adalah keuntungan bagi kerajaan sekarang.

    Saya mengucapkan tahniah kepada kerajaan dibawah pimpinan YB Dato Khalid Ibrahim yg meneruskan apa yg Dr. sendiri takut mengakui dgn menjadikannya satu isu politik yg sengaja diperbesar2kan atas tujuan yg hanya BN tahu maksudnya.

    ReplyDelete
  41. Salam Dr Khir,
    Saya sebagai org melayu dan rakyat malaysia amat nampak isu babi ini adalah isu yang sensitif. Iya, babi bagi org islam adalah haram untuk dimakan shj (kenyataan pakatan rakyat), persoalan disini. Kenapa kandang itu dibuat dikawasan majoriti nya org melayu? saya tidak memihak mana-mana parti, cuma saya ingin tanya Dr Khir sendiri (sbg mantan mb), di manakah relevan nya peternakan ini di buat di sepang (majoriti penduduk adalah melayu) ? kenapa kawasan melayu shj yg dipilih? bau yg busuk dan mcm2 penyakit akan timbul. sekian.

    ReplyDelete
  42. asalamualaikumm dato'sri..semoga selamat kembali ke tanah air selesainya umrah nanti..saya benar-benar terkejut dengan keputusan kerajaan negeri selangor yang telah meluluskan projek bernilai rm100 juta untuk projek perternakan babi yang secara besar-besaran..rm100 juta bukan lah satu angka yang kecil..cukup besar!! memang cukup utk melakukan pelbagai projek yang memberikan kebaikan dan keselesaan kepada rakyat!apa pun,saya ucapkan tahniah kepada semua pengundi di selangor keran telah mengundi PAKATAN RAKYAT untuk berpakat bersama-sama menternak babi..

    http://jenguksaja.blogspot.com

    ReplyDelete
  43. Orang bilang dah dapat kuasa macam tu la Dato Seri, dah tak ingat dah untuk membela bangsa masing-masing seperti Pas dan Pkr. Dalam hal ni Dap lebih konsisten untuk menegakkan hak bangsa depa.

    Saya ingat la masa kecik-kecik dulu ayah saya penah kata bahawa geng parti Pas ni bila yang kena kat depa semuanya jadi HALAL HALAL tapi yang tak kena dengan depa semuanya dah jadi HARAM HARAM..contoh yang kita dapat lihat ialah dalam isu babi ini.

    ReplyDelete
  44. written by KKchan, April 11, 2008 | 09:59:43

    It's worrisome that the Malay papers are doing this. If Selangor Government do not handle this well, the papers will go on and on and then it becomes a problem. I suggest declassifying the aprovals given by the previous administration.

    quoted from http://www.malaysia-today.net/2008/content/view/5878/1/

    *************************************
    Mungkin Dr dapat buktikan yang Dr tidak pernah meluluskan projek babi berskala besar ini? Melalui dokumen, saksi, atau laporan polis? Diharap Dr dapat perjelaskan.

    ReplyDelete
  45. Salam,
    Issue ternakkan babi hangat buat masa ini. Babi adalah ciptaan ALLAH
    dan kita tak sepatutnya pertikaikan
    kehendak ALLAH.

    Pandangan saya tentang issue ini elok PR selesaikan buat kebaikan rakyat.

    Cara conventional adalah cara ulu. Kita ni dah di zaman tecnology tinggi. Jikalau ia nya di centralize sangat baik kerana dapat
    menghindar percemaran tanah, laut dan udara.

    Kita sepatutnya resional, jikalau
    high technology di gunakan, inikan
    yang terbaik untuk menyelesaikan masaalah untuk jangka panjang.

    Saya ucapkan SYABAS pada PR jikalau
    dapat menyelesaikan masaalah ini daripada membiarkan keadaan sekarang yang mencermarkan bumi kita ni.

    ReplyDelete
  46. Kalau ladang babi mega dengan teknologi moden ini tidak mendatang masalah kepada penduduk,

    Teresa Kok boleh adakan kat Seputeh - bina sebuah bangunan 10 tingkat di tengan-tengah kawasan kat seputeh - untuk ternak babi - mengapa nak buat kat kuala langat.

    Kerana kalau ia teknologi moden tentu ia tidak akan mencemarkan kawasan seputeh - korek kan.

    Ha so- selesai satu masalah kita buat kat seputeh bolehlah jadi contoh kepada semua kerajaan negeri - lihat itu bangunan penternakan babi moden di tengah bandar - tak ada pencemaran - korek ke.

    Teresa Kok boleh setuju ke dengan rancangan ini.

    Saya tolong jawab untuk yo - mana boleh ini tengah bandar -nanti pengundi i marah.

    So sebenarnya, kerajaan negeri memang bengap dan teresa kok lagilah bangap.

    Singapura dan Taiwan pun tak ada ladang babi - mereka import dari kita lah bangap.

    ReplyDelete
  47. salam yb...sbnarnya saya terlalu kecewa dgn sikap umno dan barisan nasional kerana memulakan topik hangat ini sedangkan saya di kuala sungai baru masih lagi berbau najis babi ttp kerajaan BN tak memandang serius lagi benda ni,begitu juga di negeri sembilan.kes babi d melaka dan ns x selesai kenapa nak kacau negeri lain yb?takut perkauman ke?inila masa dia memerintah dia x sedau time dia diperintah barulah nak sedaukan orang,so minta maaf yb dan kengkawan lain.

    ReplyDelete
  48. Bro Khir,

    Dah balik dari Mekah ker? awai balik..

    Saya ingat awak stop wat entry sementara nak mengadap Allah ni, tapi sempat plak ulas pasal babi ni. Memang pandai lah awak nak bagi konpius orang. Kata ada pulak kawan tolong buat entry..Sapa agaknyer dia tu ekk...

    Kalau buat entry tu satu hal lah, ni bleh siap aprrove comment lagi. Kata dia cuma wat entry utk ulas pandangan awak jer.. Nampak sangat pakai third party..

    Sorry to say, saya tak percaya ni semua pandangan ikhlas awak utk mendekati rakyat.. Ada ker blogger pakai third party utk tolong wat entry ..pastu siap leh approve komen lagi...siap bagi password email kat penulis upahan tu ker?

    Declare lah sapa tukang karut yg wat entry utk awak ni..letak skali muka dia kat blakang awak yg tgh akses laptop tu..letak besar2 muka dia kat muka depan blog tu..

    Terpulang lah nak aprove ker tak komen ni..memang takder kena mengena pasal babi.. tapi ni lah satu contoh blogger hantu... Nyampah..

    P/s:(Mohon maaf kerana tidak dapat membaca dan meluluskan komen saudara/i. Insyallah saya akan laksanakan selepas pulang dari Mekah.)>>> Apa ni? Cakap tak serupa bikin.. Nampak sgt entry tak ikhlas.. ntah idea sapa lah ni..

    ReplyDelete
  49. Assalamualikum Saudara anakwatan,

    Sehingga semalam saya belum ada akses internet. sebab itu saya berjanji untuk luluskan komen selepas pulang dari Umrah.

    Kebetulan hari ini saya dapat akses internet. sebab itu saya cuba kemaskini dan lepaskan beberapa komen.

    Tapi tidak semua dapat saya lepaskan seklaigus dalam keadaan masa yang terhad ini.

    wassalam.

    ReplyDelete
  50. betul tu umno garang he he he..yang sesuai ngan depa halal la..ternak la babi banyak2..tak kena depan rumah depa bleh la cakap. cuba buat depan rumah depa...baru la terangkat dunia ni he he he tentu dr khir pun setuju..

    ReplyDelete
  51. alah...kat tempat gua di Bt2 Jln Bangi-Semenyih dah puluh tahun ada ladang babi, Mat Taib, Abu Hasan, termasuklah Khir Toyo nie dah pernah lawat dan janji nak pindahkan ke tempat lain...
    sampai sekarang wukud lagi ladang tu...
    Apa DKT nak??? Penat org kg complain pasal hal nie dulu kat dia

    ReplyDelete
  52. DS
    Selamat menjalani ibadah umrah. Cerita Babi macam ada fasa-fasa pula. Bab 1 , Bab 2 takut daerah Sepang tak disebut Seksyen atau parit 1,parit 2 tapi jadi Bab 1, Bab 2.
    Kirim salam rasulullah bila dah sampai madinah
    e-ismas.blogspot.com

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum,

    Selamat menjalani ibadah umrah. Kirim salam pada Rasulullah bila berkunjung d=ke makam baginda.

    E-ismas.blogspot.com

    ReplyDelete
  54. SALAM

    harus difahami fakta yg yg sebenar berkenaan 'projek mega' ladang babi ni. jgn haya terus cedok dr puak umno punya info saja.

    berdasarkan apa yg MB ckp dlm buletin utama (rabu, 9 apr)
    1. projek ni akan guna teknologi moden untuk uruskan ladang babi
    - sbb kita tahu pengeluaran najisnya kotor dan sensitif pd umat islam
    - ladang2 babi yg ada sekarang kurang terurus, terutama ladang haram , byk discharge taik tu masuk terus sungai.
    2. najis babi dr ladang moden ini akan:
    -hasil gas methane akan digunakan utk jana elektrik utk kegunaan ladang babi tu juga..contoh pembersihan,lampu.
    - sludge/sisa najis tu akan digunakan sbg baja utk pokok /tanaman utk makanan babi tu juga.
    - jd akan jadi dr babi utk babi juga..
    3. ladang ini akan centralised, berpusat. tidak akan ada ladang babi bertaburan di merata-rata tempat selangor, dimana:
    -akan mudahkan seliaan dan pemantau kebersihannya.
    4. babi yg diternak ni yg cukup utk bekalan domestik saja, bukan utk tujuan eksport (mcm melaka n negeri 9).
    5. tiada ladang baru akan diwujudkan dah selepas projek ini.
    - jd, sapa wujudkn, dikira ladang haram la.
    6. RM 100 juta adalah peruntukan drpd syarikat swasta, bukan duit kerajaan.

    kita perlu ambil kira win-win situation. org islam dll nak air sungai bersih, manakala non-muslim pula nak makan babi. apa solutionnya? saya rasa projek ni dpt menyerlesaikan masalah alam sekitar berkaitan discharge babi dlm air sungai, seterusnya dpt elak dr penyakit JE.

    adakah projek ini tergopoh-gapah? terlalu nak ambil hati org non-muslim? sehingga menyebabkan org islam bengang?

    apa pilihan anda? sekirannya diberi pilihan..
    pilihan 1: membiarkan ladang2 bertebaran beroperasi dgn prosedur alam sekitar yg lemah. kemudian menyebabkan penyakit berjangkit mcm virus JE dan nipah merebak di negeri selangor.
    pilihan 2: menguruskan ladang secara moden gunakan teknologi jerman ni, kebersihan terjaga. akan terhasil zero-polution.

    kalau ambil pilihan 1, kalau tiba2 JE muncul kat selangor.. kan susah satu selangor dan malaysia. apa negeri maju ada JE ni??
    better ambil pilihan 2, jgn kita abaikan kesihatan, kebersihan dan keselamatan penduduk selangor dlm nak menternak babi ni.

    betul, isu babi ni sensitif pd umat islam sbb ia diharamkan makan.
    begitu juga anjing, ia haram disentuh (kalau sentuh kena samak).
    tetapi, islam xajar kita benci babi dan anjing. kalau

    kan ada sirah pasal perempuan pelacur zaman dahulu, yg menyelamatkan anjing, bagi minum anjing yg kehausan guna kasutnya. hasil kebaikannya, dia masuk syurga. kan itu bukti yg islam xajar kita benci bintang walaupun haram. kalau sentuh dan makan, boleh disamak.(tapi makan benda haram berdosa, mcm minum arak)

    yg patut kita benci adalah makn rasuah & riba', main judi, minum arak, makan babi. kenapa pegi demo, xbising2 org yg makan rasuah tu? kalau makan rasuah, amik riba' boleh samak ka?

    harap jgn melatah dgn taktik isu perkauman yg dimainkan umno ni. kaji dan teliti dulu projek yg diluluskan ni betul2. biar bersifat rasional, bukan emosional.

    untuk kerajaan PR, tempat tu perlu dibuat kajian. kalu boleh buat kat kawasan ramai penduduk cina.. tapi mungkin la kawasan yg digazet sbg kawasan pertanian terdapat di kawasan dalam, yg mana ramai org melayu.. hurm.

    isu ni pun dah dijawab oleh mufti perlis dan selngor. kata sahibussamahah dato asri zainol abidin, xsalah kalau projek ini diniatkan utk jaga alam sekitar yg dlm masa yg sama kepentingan/hak non-muslim terjaga. tapi ia akan jd haram kalau dgn niat nak giatkan industri babi sampai jg pengeksport (mcm kat malaka tu, n arak carslberg), nak giat industri elektrik pakai taik babi.. ini xboleh la.. buat cukup2 utk mknn depa ja.

    please la.. be rasional. not emotional.

    dato' pun, jgn putar belit , sorok isu sebenar, dan tipu rakyat.. Allah akan beri balasan..( umno bukan xbg ka isu pahala dosa utk kempen) sigh..

    ReplyDelete
  55. bukan ker sekarng ni bukit lambuk tu mmg dah jadi pusat ternak terbesar di selangor?? so apa problemnya..

    dgn technology modern tu akan menghalang segala pollution hasil dari industri ni.. dan akan dapt mengatasi segala masalah yg telah
    menjadi rungutan rakyat marhaien sekian lamanya..

    ReplyDelete
  56. Dear datuk,

    You have to do something to stop the mega babi project. What the DAP led Pakatan in Selangor is doing is to see how far they can go. They are pushing the limit of the Malays patience. If this project go through I can bet you more unthinkable project and issues that will be pushed. If this project go through it's a sign to DAP that they can push for more. DAP are the type of people who never have enough, they always want more and more and more. They will always think of themselves as the victim until they get everything. I so regret voting for the opposition.

    ReplyDelete
  57. Datuk,

    bukankah senang kalau Datuk sendiri lepas balik umrah nanti keluarkan sidang akhbar/media,bagitau siapa sebenarnya yang luluskan projek tu.

    kalau betul bukan Datuk takdelah orang nak menuduh.Ni diam je dan berdolak dalih.

    Kalau betul,kenapa nak takut

    ReplyDelete
  58. Datuk Seri,

    Pada sayalah, walupun apa datuk dah lulus atau tidak, bukan lagi masalah sekarang. Mereka yang berkuasa. Mereka boleh batalkan projek ini. Selama ini setahu saya. org PAS & PKR ni memang buruk peelnya. Dia marah kita wat kilang arak, kasino, ladang babi dan mcm2 dan biarkan maksiat berleluasa. Padahal seprti kita semua tau apa yang telah dibuat bukan nya utk org ISLAM, tapi untuk keperluan rakyat malaysia yang bukan ISLAM. Kadang2 kita juga tak termampu utk menangani semua gejala ini. Maka melalak2la manusia2 didalam PAS & PKR mengata kita macam2.Saya cabar andainya PAS & PKR membelakangkan DAP demi menghapuskan apa yang saya sebut diatas.

    Tapi apabila dia buat sesuatu yang sama dgn kita, maka semua dari akar ke pucuk menyatakan ianya bagus. Kalu pemimpin dia kata babi itu halal sekali pun, saya rase berebut2 lah manusia2 ini nak merasa daging babi tersebut.

    So, tak payahlah Datuk Seri terangkan lebih2. Biarlah dia terjun dgn labu-labunya. Kepala hotak dan hati mereka sudah gelap. Biarkanlah. Saya yakin dan percaya, satu hari nanti anak2 dan cucu2 kita akan terajang pengkhianat MELAYU ini iaitu PAS dan PKR.

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum DS.

    Saya anak Ketua Wanita UMNO Bahagian Hulu Selangor sekarang menyokong penuh kepimpinan DS.

    Berkenaan isu projek penternakan babi ini, saya ingin melontarkan pandangan saya.

    Nampaknya pihak pembangkang masih menyalahkan kerajaan BN terdahulu berkenaan isu babi ini. Pada saya, kerajaan Selangor sekarang yang diketuai oleh 'Pakatan Rakyat' ternyata terburu-buru membuat keputusan untuk meraih undi kaum tertentu. Ini terbukti kerana belum sampai setahun, projek ini diwar-warkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab ini.

    Jika mengambilkira strategi politik, kerajaan BN terdahulu sudah pasti membuat kenyataan tentang projek ini sebelum PRU12 demi meraih sokongan kaum tertentu. Tapi ini tidak terjadi semasa pemerintahan BN kerana ia mengambilkira sensitiviti semua kaum. Sebaliknya, ia terjadi semasa pemerintahan 'Pakatan Rakyat'.

    Fikirkanlah...

    ReplyDelete
  60. SUDAH LA DATUK ..MASUK DUN NANTI,MENGAKU AJA DATUK DAH KEPUTUSAN YANG SALAH SEBELUM INI.. NGAKU AJA TELAH SILAP KERANA MEMBUAT KAJIAN HINGGA KE EROPAH UNTUK PUSAT TERNAKAN TERSEBUT..

    SETERUSNYA MINTAK PAKATAN RAKYAT PERBETULKAN KESILAPAN YG DIBUAT OLEH UMNO-BN SBLM INI.. BARULAH NAMPAK JUJUR DALAM SOAL BABI NIH ..

    SETAKAT NI, APA YG UMNO-BN BISING PUN DISEBABKAN APA YG DAH KORANG LULUSKAN .. TAKKAN BABI TU TIBA-TIBA MAGIS ADA LEPAS PRU BARU-BARU NI .. DAH BERAPA LAMA ORG SEPANG MENDERITA, APSAL LEPAS PRU 12 BARU UMNO-BN NAK PERJUANGKAN ???

    ReplyDelete
  61. Salam DS,

    Maaf..Terus terang saya katakan saya salah seorang pengundi yang mengundi parti Keadilan pada PRU baru2 nie. Setelah apa yang terjadi pada hari ini saya amat menyesalinya.Semua keputasan parti samaada Keadilan/PAS perlu mengikut keutamaan kehendap pihak parti DAP. Dan perlu diingatkan supaya orang Melayu perlu bangkit dari lena sebelum terus terlena dibuai mimpi yang tiada nyatanya.


    Wasalam
    Hak Kita Sebagai Melayu

    ReplyDelete
  62. salam DS..saya sebagai orang islam Hadhari(diMalaysia shj)walauapapun alasan DS...hak sy sebagai rakyat selangor yang tulen tidak dapat menerima apapun alasan dr DS so far..kenapa isu ini bangkit?berapa byk ladang babi haram semasa Regim DS?Nape tak pernah memikirkan ttg rakyat Sgor sblm ini..kita ada beberapa pulau di sekitar sgor..nape xde idea seblum nie..skrg baru ada idea,etu pun bila Datuk Noh Omar memberi idea di Pulau Ketam...bila kalah baru ada idea?sy xsanggup hidup bersama pemimpin yang bermuka2..sy xsanggup tgk umat islam dihina dan ditindas oleh bkn islam akan datang..nauzubillah

    ReplyDelete
  63. saya tertarik dengan isu ini sejak beberapa hari yg lepas.. saya nampak isu ini sebenarnya isu yg perlu di selesaikan secara terbuka dan bijaksana.. tak perlu slah menyalah antara kerajaan lama dan baru... Isu penternakan babi di selangor adalah isu yg dah lama berlaku... kalau tidak, tak mungkin keluar berita wujud sungai yg tercemar dan bau yg busuk... adakah masalah ini hendak dibiarkan berlarutan... sedangkan sudah sesekian lama sepang walaupun menjadi 70% tempat tgl org2 melayu menjadi tempat penternakan babi yg paling luas di selangor. kenapa tiada bantahan sebelum ini? adakah bantahan mereka dianggap sebagai anjing menyalak bukit, ataupun melayu hanya sekadar ramai tgl di sepang tetapi hakikatnya tanah2 di sana sudah dimilki kaum yg paling ramai memakan babi... fikir2 bersama..

    ReplyDelete
  64. Bro. jangan bangkang pusat babi tu lebih. Kalau tak jadi nanti bertambah teruklah pencemaran sg pelik kat kg aku ni.

    Bro apa tahu, masa bro datang lawat dulu JKKK dah cover line, bawak tempat best2 jer.

    ReplyDelete
  65. Dear DSKT
    bab ladang babi ni, bagi saya mudah aje kesimpulannya...

    kita tengok apa HASIL dari ladang "moden" ni samada buruk atau baik..

    kalau buruk, pastinya rakyat selangor akan undi BN balik nanti..

    kalau baik, alamat melepasla BN sepenggal lagi...

    untuk pengetahuan korang semua... ladang babi kat melaka yg kepoh-kepoh dulu tu, ladangnya kat kawasan melayu jugak!! Melaka tu pulak, bawah BN!!..

    ps; saya sebenarnya ragu2 teknologi german nie...
    lagipun, cuaca german ngan malaysia tak sama, cuaca panas kering macam kat malaysia boleh "multiply" kesan2 bau..
    kesian orang sepang...

    ReplyDelete
  66. salam Datuk...
    kenapa perlua membangkang sedangkan Datuk dan kepimpinan yang mencadangkan projek ini? kenapa dipolitikkan?
    biasalahkan Datuk isu babi ini sensitif...untung batu timbul...untung sabut tenggelam...manatau kot2 isu ini boleh menjatuhkan karajaan selangor sekarang...betui tak Datuk?

    www.politictoday.com

    ReplyDelete
  67. Saya bersetuju dan menyokong segala comment Dato berkenaan terhadap UMNO dan Pak Lah. Pak Lah sepatutnyer meletak jawatan untuk beri laluan kepada kepimpinan baru dan UMNO sepatutnyer mendengar pendapat2 orang bawahan seperti daripada cawangan2 dan bukannyer menangkis isu di peringkat atasan sahaja contohnyer apabila Tun Mahathir memberi comment terhadap Pak Lah atau UMNO ramai menteri2 belum pun sempat Pak Lah menjawab Pak Lah memberi comment terhadap sesuatu isu itu ramai kaki bodek yang menangkis bagi pihak Pak Lah. Orang bawahan terasa fed up dengan karenah tersebut kerana tidak diberi peluang untuk mengambil bahagian dalam menangani isu tersebut. Orang bawahan cuma ada peluang untuk meluahkan pendapat hanya dengan cara mengundi pihak pembangkang. Sebagai contoh lagi, sebelum pilihan raya, jika terdapat comment terhadap Pak Lah, belum pun sempat Pak Lah menjawab, ramai yang tolong tangkiskan terutamanya bekas menteri penerangan. Nampaknya sekarang pun trend ini masih berlaku dan sampai bila UMNO nak keluar dari budaya 'apple polishing' atau ampuism. Sperkara lagi UMNO adalah sebuah parti yang syok sendiri. Sebagai contoh apabila ader isu perkara tersebut tidak sampai ke bawah atai tiada siasatan dibuat dan cuma died off dikalangan penangkis2 tadi. Berkenaan kandang babi, Datuk Khalid sebenarnya telah tersepit dan blame kerajaan Selangor yang dulu sebagai kambing hitam. Selamat berjuang.

    ReplyDelete
  68. DKT.. cukup2 lah tu nak hentam org.. Makin banyak hentam, makin menyampah org kat DKT, makin banyak cerita sebenar yg keluar.

    ReplyDelete
  69. Org Kelantan tak undi BN, kena sekat duit. Org Sepang undi UMNO, dapat apa?

    ReplyDelete
  70. Kalau nak kira parti...yang untung soal 'babi' ni dah tentu DAP. Yang lain2 tu tak payah lah nak tompang jadi hero.

    Kalau nak kira agama, benda 'haram' makan minum (macam arak), kalau bersubahat 'haram' jugalah. Tak payah lah nak buat dakyah2 sesuka hati. Sendiri hidup...sendiri mati...sendiri punya kubur...sendiri jawaplah nanti.

    Kalau nak kira yang 'haram' hanyalah bab makan babi...kalau camtu apa masalah dengan arak? Apa masalah dengan 'pelacuran"? Kalau tak mau tak payah lah minum arak...tak payah pergi melacur. Kalau rumah pelacur tu bersih, cantik, aircond lagi dan dijamin gundik2nya takde hiv, nak takut apa? Nak bising2 apa?

    Mula2 buat 1. Next year tambah lagi 1. Pastu lagi 1. Pastu lagi 1...lama2 penuh babi dah boleh usung tarik mcm lembu kat jalan. Ha nak kata apa? Larat ke nak samak 1000 kali sehari. Larat ke nak tengok iklan bilboard dari kl sampai teluk intan, semua gambar babi senyum je? Larat ke nak jalan kat pasar chow kit, kedai makan kiri kanan goreng babi..gantung babi? Bila dah terlambat..nak tarik balik tak boleh...pasal dah beri.

    Baru 2 bln perintah, dah sibuk nak perjuangkan babi! Ni hal tanah penduduk melayu dari sg buluh sampai Ampang tak pulak reti nak jengok. Ni pasal lesen peniaga kecil2an melayu yang nak sara anak bini...tak langsung nak bersuara. Ni pasal banjir, rumah naik air, tebatan banjir takde...tak pulak dalam agenda. Kalau ya pun nak bagi muka dan nak jadi hero kat kaum bukan melayu....tunggulah setahun dulu. Dah tau babi ni sensitif, pakai lah akal dan ambik le masa pelan2. Yang dok ikut telunjuk Lim2 ngan si Kok tu buat pe!?

    Nak berlaku adil tu okay...tapi kena tengok jugak yang kena taik sape...yang kena loteri sape!

    ReplyDelete
  71. Salam Datuk Khir,
    Saya tak pernah sokong BN & tak juga sokong PR. Pada pendapat saya, tak kira siapa yang menang PRU-12, BN & PR mesti BEKERJASAMA untuk kepentingan rakyat Malaysia yang tercinta ini. Dan bukannya 'SHOOTING EACH OTHER'. Bila 'orang besar' ni buat macam ni, nampak sgt semuanya GILA KUASA bukannya bekerja untuk rakyat. Mengenai kes babi ni dan apa juga kes2 lain, saya cadangkan kerajaan lama dan baru berdiskusi secara PROFESIONAL untuk kebaikan rakyat.Jangan lupa, semua rakyat memerhatikan tindak-tanduk BN vs PR. Dan jangan lupa juga, Allah tahu segala-galanya..
    -sarimah-

    ReplyDelete
  72. Dato, Apa yang MEGA sebenarnya dalam isu ini. Adakah jumlah kelulusan projek atau jumlah keluasan projek? Berapa MEGA pun projek, kita tak makan babi pun! Saya pernah ke pekan Bukit Pelanduk kira 10 tahun dulu, salah satu kawasan penternakan babi terbesar satu masa dulu. Saya lihat orang melayu disana macam tak ada masaalah pun dengan keadaan sekitar. Walhal saya sendiri hampir termuntah dengan keadaan disana. Dengan terlaksananya projek ini, tak ada lagi masaalah begitu dimasa akan datang.. Rasanya tak ada isu yang besar melainkan isu politik pihak tertentu.

    ReplyDelete
  73. Dato' Seri..

    Saya menyokong penempatan semula ladang penternakan ni. Lebih baik di satukan dari ia bersepah2 dan kemudian byk pula kerosakan atau pencemaran yg berlaku. Namun begitu RM100juta terlalu besar angkanya dan menunjukkan kawasan yg akan dibuka itu juga besar. Apa pun pandangan penduduk setempat yg akan terlibat dlm projek itu yg perlu diambil kira sepenuhnya oleh kerajaan Selangor skrg.

    ReplyDelete
  74. Jgnla babi di jadikan isi sb itu pun makhluk ciptaan Allah swt.. Klu menempatkan di satu tmpt yg senang utk diurus apa slhnya.. Yg pusat2 maksiat berleluasa tak pulak nk buat demonstrasi jalanan mcm "beruk"(maaf cuma gunakan perkataan bapak beruk KJ). Babi tk meruntuhkan akhlak kta tp maksiat!! Fikirkanlah

    ReplyDelete
  75. salam

    Wafi amfusikum afala tubsirun

    Dari mana kau datang
    Kemana kau akan pergi

    Segala-galanya akan binasa hanya Wajah Tuhan.....Yang Gagah Lagi Mulia

    ReplyDelete
  76. Dato Seri,

    Bagi saya tujuan Kerajaan Pakatan Rakyat tu bagus pasal dia nak menghimpun semua babi di selangor pada satu tempat dan di uruskan dengan modern system yang saya percaya banyak manfaatnya seperti yang di beritahu oleh Tan Sri Khalid.Malaysia ada Melayu, Cina dan India dan mereka pun berhak hidup di muka bumi Malaysia ini. Hak istimewa melayu memang tak dapat di nafikan. Apa pun Rome tidak dibina dalam satu hari...Sama2 kita pikirkan..

    ReplyDelete
  77. saya tertarik membaca kmen-komen yang di beri oleh saudar-saudara sebangsa dengan saya. Sedarkah semua yang isu yang dibincangkan ini telah lari dari yang sepatutnya. Sebagai saudar sebangsa dan seagama, marilah sama-sama kita membantu saudara-saudara kita yang kian terhimpit dengan projek mega ladang ternakan babi itu. Bukan kita membangkang, memang orang cina juga ada hakuntukmemakan makanan kesukaan mereka, tetapi saya percaya yang saya menentang pembukaan ladang ini adalah kerana lokasinya..kenapa mesti hampir dengan kawasan melayu.Kalau saudara ditempat mereka berapalamakah saudara akan sanggup bertahan dikampung sendiri..akhirnya semua tanah orang melayu akan terjual..begini lah caranya mereka dapat membeli tanah-tanah orang melayu dari dahulu lagi..taktik ini telah lama dijalankan..bacalah sejarah bagaimana tanah-tanah orang melayu diambilsecara sah sedikit demi sedikit hingga akhirnya kita tak ada apa-apa di tanah air sendiri..Ini bukan masanya untuk menyalahkan sesiapa..tengoklah cara bangsa lain berpolitik, ada mereka menghentam pemerintah lama yang sebangsa mereka..tidakbukan tetapi kita suka mencerca, memaki orang terdahulu seolah-olah takada satu yang baik. Marilah kita sama-samamembantu YAB Tan Sri Khalid Ibrahim supaya sedar bahawa selamaini bangsa melayu yang sentisa berjuang membantu beliau. Ibarat kiambang..biduk berlalu bertautlah kembali..semoga perpaduan kita akan menjadikan kita bangsa yang lebih dihormati sebagai tuan ditanahair sendiri bukannya balaci yang mengharapkan belasehsan bangsa lain..Bersatulah...sebelum bangsa kita akan hanya diingati sebagai sau bangsa dalamsejarah...dan generasikita yang akan datang akan pergi meludah dan kencing pada kubur kita sambil berkata...inilah kubor2 pengkianat bangsa...bersatulah....bersatulah....

    ReplyDelete
  78. Wadi said;

    "Selama ini setahu saya. org PAS & PKR ni memang buruk peelnya. Dia marah kita wat kilang arak, kasino, ladang babi dan mcm2 dan biarkan maksiat berleluasa. Padahal seprti kita semua tau apa yang telah dibuat bukan nya utk org ISLAM, tapi untuk keperluan rakyat malaysia yang bukan ISLAM. Saya cabar andainya PAS & PKR membelakangkan DAP demi menghapuskan apa yang saya sebut diatas.

    Kalu pemimpin dia kata babi itu halal sekali pun, saya rase berebut2 lah manusia2 ini nak merasa daging babi tersebut.

    Saya yakin dan percaya, satu hari nanti anak2 dan cucu2 kita akan terajang pengkhianat MELAYU ini iaitu PAS dan PKR."

    Well said Wadi. The problem with PAS and PKR is they are going all out to please the DAP crowd, to show how well meaning they are, how tolerant they are but what did DAP do to reciprocate? PAS will alienate more and more of the Malays. The Malay backlash against them will begin soon if its not already.

    ReplyDelete
  79. Wadi said;

    "Pada sayalah, walupun apa datuk dah lulus atau tidak, bukan lagi masalah sekarang. Mereka yang berkuasa. Mereka boleh batalkan projek ini. Selama ini setahu saya. org PAS & PKR ni memang buruk peelnya. Dia marah kita wat kilang arak, kasino, ladang babi dan mcm2 dan biarkan maksiat berleluasa. Padahal seprti kita semua tau apa yang telah dibuat bukan nya utk org ISLAM, tapi untuk keperluan rakyat malaysia yang bukan ISLAM. Kadang2 kita juga tak termampu utk menangani semua gejala ini. Maka melalak2la manusia2 didalam PAS & PKR mengata kita macam2.Saya cabar andainya PAS & PKR membelakangkan DAP demi menghapuskan apa yang saya sebut diatas.

    Tapi apabila dia buat sesuatu yang sama dgn kita, maka semua dari akar ke pucuk menyatakan ianya bagus. Kalu pemimpin dia kata babi itu halal sekali pun, saya rase berebut2 lah manusia2 ini nak merasa daging babi tersebut.

    So, tak payahlah Datuk Seri terangkan lebih2. Biarlah dia terjun dgn labu-labunya. Kepala hotak dan hati mereka sudah gelap. Biarkanlah. Saya yakin dan percaya, satu hari nanti anak2 dan cucu2 kita akan terajang pengkhianat MELAYU ini iaitu PAS dan PKR."

    Well said wadi. PAS and PKR is agoing all out to show how liberated and tolerant they are to the DAP crowd who is cheering them on for obvious reasons. But what did DAP do to reciprocate? PAS will alienate more and more of the average Malays (not the taksub kind) and I believe the Malays backlash will begin soon if its not already.

    ReplyDelete
  80. Hi Dr.Khir,

    Posting anda terus berbau politik. Isu babi pun di politikkan kamu.

    1)Di katakan kononnya hadiah kerajaan Negeri Selangor.
    2)Dikatakan DAP berkuasa sehingga TS Khalid terpaksa dengarlah.

    Sebenarnya perkara ini tidak menjadi isu jika bukan kerana media-media kepunyaan BN memperhebohkan dan putar belit hal yang sebenar.

    Selama 8 tahun anda menjadi MB di Selangor, kandang-kandang babi masih kat sana. Anda tahu ke mana najis itu pergi kan? Masuk laut morib. Dan kerajaan BN dulu hangat menpromisi pantai morib. Dan ramai orang muslim berkelah di pantai morib yang tercemar itu.

    Pasti ikan-ikan di morib makan najis-najis ini. Kemudian siapa yang makan ikan pulak?

    Sedarkah saudara apakah natijahnya kalau PR menutup projek ini. Dari segi politik nama baik PR tidak akan tercemar seperti sekarang. Tetapi demi untuk menjaga kepentingan rakyat muslim daripada terkena pencemaran PR teruskan juga projek walaupun mereka tahu projek ini akan membawa nama buruk kepada PR.

    Anda sebagai MB selama 8 tahun, sekiranya prihatin dengan pencemaran najis-najis babi ke Morib pasti sudah projek ini disiapkan, tetapi dah terhegeh-hegeh sehingga sekarang PR kena ambli alih.

    PR dah berjanji bahawa babi diternak disini bukan untuk export dan tidak melebihi 250k.

    Oleh itu anda wajar memberhenti daripada menjadikan isu it sebagai isu politik dan memecah belah kaum-kaum di malaysia.

    ReplyDelete
  81. akum dato' lepas balik umrah nie harap2 dapat bersedia lah dengan peperangan politik yang melanda umno

    ReplyDelete
  82. salam dato'selamat berumrah.harap2 dapat bersedia turun gelanggang politik tanah air.pergolakan politik dalaman unmo

    ReplyDelete
  83. Salam Dato' Seri

    Saya projek yang ingin di bangunkan amat lah sekali memandangkan kita tidak boleh menghapuskan ladang-ladang babi yang sedia ada, jadi the next best thing is to do properly. Ingatlah, Malaysia ini bukan milik orang Melayu sahaja. Janganlah di politikkan semua perkara. Lagipun, wang yang akan digunakan datang dari luar.

    Saya nak tanya Dato Seri, tak takut mati ke? Cukup-cukuplah apa yang telah Dato Seri buat selama ini.

    ReplyDelete
  84. babi..babi..babi..!! agak terlalu kasar bunyi perkataan babi ni..tapi itu lah senario dalam negara pelbagai kaum dalam negara kita ini..saya melihat isu babi ini tidak boleh kita biarkan terus dipolitikkan..harus dilihat secara sihat oleh DS..semasa DS berkuasa di selangor dulupun banyak juga kajian DS dengan wakil2 kampung dan tauke babi ini semata2,untuk menyelasaikan dan menempatkan babi di selangor ini pada satu tempat yg di tetapkan..alasannya tetap sama..iaitu untuk memusatkan babi2 ini di satu kawasan yang difikirkan sesuai..samalah dengan apa yang dirancangkan oleh Pakatan Rakyat di selangor..ini adalah rentetan dari kemelut babi sejak DS memerintah dulu yang mana begitu banyak ladang haram di selangor ini..adalah tidak amat wajar DS menyalahkan apa yang sedang dibuat oleh Pakatan Rakyat di selangor ini.kerana masalah yang timbul sejak zaman DS dulu sampai akhirnya tidak juga selesai sampailah DS tidak lagi berkuasa di selangor sekarang ini..DS harus berterima kasih pada Pakatan Rakyat sebenarnye dalam isu babi selangor ini..kerana ape yang dirancang oleh mereka adalah satu pendekatan yang tidak jauh bezanya dengan ape yang DS rancangkan dulu.sehingga tersebar luas bukti bahawa ada dikalangan ahli parlimen dan ketua kampung yang ditaja oleh kerajaan negeri selangor sendiri untuk membuat kajian di German tidak lama dahulu khusus untuk ladang babi moden ini.saya fikir ape yang baik harus di sokong,bukan hanya dipolitikkan sehingga menimbulkan ketegangan kaum.
    Saya fikir DS harus membantu kerajaan negeri selangor sekarang dengan mengusulkan idea2 yang lebih metang untuk kepentingan rakyat selangor ini.Saya berharap DS berentilah dari membuat penyokong2 umno yang sedang terkedu dan fobia dengan kekalahan UMNO di selangor ini,dan lebihkan tumpuan dalam membina dan memajukan lagi ekonomi selangor ini..
    SEKIAN...

    ReplyDelete
  85. Orang China tidak perlu makan babi, kerana Babi kotor dan kalau tidak dapat dikawal boleh membunuh secara berleluasa. Inikan pula nak menternakkannya. Kenapa kita tidak hanya mengimpotkan nya. Kalau nak makan sangat, boleh makan babi hutan.

    ReplyDelete
  86. Dato,

    Nampaknya masih ade mereka-mereka yang langsung tak paham erti babi.Si makhluk tuhan ini dihina,ditohmah sehina-hina tanpa melihat ape tujuan
    disebalik tuhan menciptanya. Sebagai sesama makhluk tuhan, kita sebagai manusia tidak boleh menghina sesama makhluk apatah lagi menyamakan feel dan tabiat diantara sesama makhluk.Kecualilah syaitan dan iblis laknatullah tu.Babi hukumnya haram dan sebagai seorang islam dilarang memakannya kecuali keadaan tertentu.Jika HARAM hukumnya kita tidak boleh menyentuh,membela,memakan dan sebagainya.Tetapi kita dibolehkan memakannya jika untuk tujuan perubatan setelah tiada lagi ubatan dari sumber halal atau dalam keadaan darurat dan telah diperjelaskan didalam alquran dan hadis pun.
    Ade sesetengah komen disini menyamakan manusia dengan haiwan babi waalaupun yang dihina itu seagama,sebangsa dan songkok kopiah tak lekang dikepala.Bolehkah kita menyamakan bangsa cina DAP itu sebagai babi datuk?Apakah Pas dan Pkr itu menjadi babi bila mereka membela babi.?Apakah UMNO yang melesenkan babi diselangor,melaka,negeri sembilan dan seluruh malaysia ini telah menjadi babi datuk?
    Didalam negara yang diperintah oleh pemerintahan islam bila dan waktu yang bagaimana kita boleh membela babi?atau melesenkan arak dan judi?
    Masih terdapat penyokong UMNO yang jummud dan berpendapat jika negara malaysia atau negeri-negeri melayu tidak diperintah oleh UMNO melayu akan pecah dan hancur.PAS itu ape,Pkr itu siapa,Bukankan mereka itu melayu,Datok?Apakah jenis budaya pemikiran yang telah UMNO tanamkan pada mereka, sampai mereka tidak boleh berfikir secara waras.
    Dimanakan perlembagaan alquran,dimanakan hadis sebagai sumber rujukkan yang menjadi kewajipan sebagai seorang pemerintah islam.Bangsa lain termasuk Yahudi dan Israil pun menguna pakai alquran sebagai rujukkan dan kajian.Apakah kita sebagai islam yang dari kecil dididik yang'KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN,KESETIAAN NEGARA,KELUHURAN PERLEMBAGAAN' hanya membaca diperingkat sekolah rendah?
    Betapa daifnya bangsaku datok!Bangsaku dihina dan disamakan seperti babi oleh bangsa sendiri.Inikah moral melayu yang dididik dan diajar oleh Islam Hadhari?Siapakah yang mempertahan melayu,tanah melayu dan ummat melayu hari ini datok?Dengan membela babi apakah kita tidak boleh menegakkan daulah islam datok?Dengan bergabung dengan DAP adakah seseorang itu menjadi kafir?
    Inilah seakan budaya telah ditanam UMNO selama ini.Jika pemahaman seperti inilah menjadi ikutan UMNO,nescaya berkubur.
    Cendikiawan melayu dibuang,cerdik pandai islam ditendang,Agung dibinatangkan.Inikah melayu dato?inikah bangsa melayu datok?
    'Takkan Melayu Hilang Didunia' apakah kata keramat ini hanya sesuai diucapkan diperhimpunan UMNO sahaja?
    Sila perjelaskan isu babi dari semua sudut supaya mereka dapat memahami apa itu babi,bilakah boleh membabikan orang lain supaya mereka-mereka ini faham dan tahu maksud serta tujuan kerajaan dahulu dan sekarang membela babi.Apakah kesan-kesan dari babi jika tidak dipantau dan dikawal secara berpusat dan cara cara mencegah penyakit,hasil kutipan,kesan masyarakat sekeliling terutama melayu islam,kesan pengambilan tanah,menghalau melayu keluar secara halus dan sebagainya.

    terima kasih
    rajajebah

    ReplyDelete
  87. Semua anda tak baca fakta... tepuk dada tanya selera..

    Persoalannya, siapa yang perli buat lawatan ke ladang khinzir di luar negara lalu...????

    Jawab, jgn tak jawab.

    Sedarlah kekalahan lalu merupakan satu amaran dari Allah S.W.T.

    Sekarang bukan masanya untuk mengata orang lain. Kita Melayu ISLAM harus kembali kepada al-Quran dan al-Sunnah dan pastikan kita menjadi Melayu ISLAM yang lebih 'bertamadun'.

    Fikir-fikirkan, "dah terhantuk baru nak tergadah"...

    ReplyDelete
  88. Baik tak payah buat blog.... kalau tak terima semua komen...

    PIRAHHH.....

    ReplyDelete
  89. korang yg membantah isu babi nie melayu sungguh la..aku sebut melayu sebab melayu x semestinya islam..

    org melayu asal sebut babi jer..kecoh satu dunia..walhal sembahyang, puasa tinggal..

    aku pelik duk kecoh hal2 babi macam la kat selangor sebelum kerajaan baru nie xda babi..

    aku lagi pelik kenapa kilang carlsberg yg kat S Alam tu sekian lamanya ada kat situ..sebab korang melayu..arak xpa..babi xboleh woo..

    dr khir, saya pun org tg karang..satu skolah dengan dato'..nasihat saya, jadilah pembangkang yg berilmu dan disegani, bukan yg main bangkang jer..lepas tu bawa poster gambar babi ada tulisan pas, dap n pkr..x kan dato dan juak2 dato' x boleh bezakan parti politik dengan kerajaan negeri? ke dato' dan geng2 umno semua dah lupa sebab dah terlalu lama memerintah?

    pls la dato'..

    ReplyDelete
  90. salam,

    tinjauan saya sekali lagi ke bumi bagan lalang,sepang..setelah semua fitnah dilontarkan kepada ketua kampung dan datuk karim mereka berdiam diri akhirnya saya dapat menemui ketua kampung dan bertanya hal itu.

    kekesalan jelas di wajah ketua kampung tumbuk darat kerana difitnah menerima levi rm50.00 setiap ekor babi dan kononnya beliau ada share dalam syarikat baru...(besarnya dosa org yang menyebarkan fitnah)

    katanya dia langsung tidak menerima satu sen dan banyak pihak mefitnahnya sedemikian rupa..dia juga tidak faham bahawa perjalanannya ke jerman di salah ertikan dan sengaja di tokok tambah bagi menyedapkan telinga si pendengar.

    Perjalanan ke jerman hanya melihat teknologi moden ternak babi bukan sedia setuju melihat projek itu untuk dilaksanakan di kampungnya.

    seperti yang dikatakannya pada saya dulu, dia nak lihat ladang babi jerman. dari berlin 5 jam dari kawasan penempatan yang mana jauh benar dari tempat org ramai...ini pula nak dibuat dikampungnya yang hanya 5 minit dah sampai...beliau tiak setuju

    beliau juga sudah dinasihat pihak berwajib untuk kumpul semua maklumat termasuk dari dalam blog dan media untuk menyaman pihak yang menyebarkan fitnah terhadapnya..

    sekali lagi pihaknya dan penduduk sudah memberi memorandum bantahan kerana tak tahan bau dan pencemaran.

    walau sudah melihat teknologi kilang itu sendiri di jerman dia masih tidak
    setuju di buat di kampungnya.

    Pihaknya tidak teragak2 menyaman pihak yang sengaja menokok tambah dan menyebarkan gambarnya serta memutar belitkan fakta...

    saya ucap syabas kepada ketua kampung dan ini langkah yang sesuai diambil melalui undang-undang kerana kadang2 bahan dikeluarkan termasuk blog melebihi fakta sebenar...

    wasalam

    ReplyDelete
  91. Dear DS

    My initial reaction when reading this topic in your blog and some other obviously misinformed and/or misunderstood individuals is... how stupid you are! But I really shouldnt say that. I am SORRY!

    But let me calmly explain, like one blogger comment, "Rome is not built in one day..". Please do not politicise this issue only because you lost in the election. We love Umno, but we also have lose faith and so tired with your administration that is so full of bribes and self interests. Not all of you (maybe) but most. We are tired of being treated like some stupid brainless citizen while you turn yourself in million/billionires. Wang haram tu tak kekal, DS, kat kubur nanti jawablah.

    Lastly I applaud the new government for their swift action to have this mega project on for a more cleaner and environmentally friendly state of Selangor.

    I sincerely hope you will read this comment and take it in a positive light and reply if you can.

    ReplyDelete
  92. TAHNIAH kpd saudari Azmah krn menyiast ke Kg Tumbuk Darat dan menemui ketua kampung tumbuk darat

    TAHNIAH juga kepada ketua kampung tumbuk darat kerana telah mulai mengumpul bukti

    SEGERAlah buat laporan Polis untuk menjelaskan KEBENARAN

    Cuma saya tertanya tanya, kenapa tiada komeng dari DSKT dan Dr Karim untuk membantu/membela ketua kampung tersebut dan kenapa?

    ReplyDelete
  93. BN + UMNO = lebih rasuah + lebih mat zakaria + lebih gila kuasa

    UMNO tak kesah beban rakyat,lebih mementingkan hal politik dan kewanggan sendiri.

    yang terlebih yalah projek babi tu, yang dilulus oleh BN, tapi sekarang kata haram pulak. Makan RASUAH tak haram ke?

    Kata bukti mana? Rakyat biasa ada masa ke nak cari bukti ke, cari makan pun susah. Tapi boleh tengok istana Zakaria,gaji menteri pun susah beli. Apahal dengan Mat Mongolio,RM500 juta komisen untuk beli 3 submarine dengan kos melebihi rm4.5 ribu juta??? gila korup! Rakyat Msia bukan buta,ya?


    Hidup PAS, Hidup PKR, Hidup DAP!

    ReplyDelete
  94. AinZarith said...

    TAHNIAH kpd saudari Azmah krn menyiast ke Kg Tumbuk Darat dan menemui ketua kampung tumbuk darat

    TAHNIAH juga kepada ketua kampung tumbuk darat kerana telah mulai mengumpul bukti

    SEGERAlah buat laporan Polis untuk menjelaskan KEBENARAN

    Cuma saya tertanya tanya, kenapa tiada komeng dari DSKT dan Dr Karim untuk membantu/membela ketua kampung tersebut dan kenapa?
    *****

    dari beratus wakil rakyat dan ketua kampung, atas alasan apalah pulak ketua kampung tumbuk darat terpilih dibawa makan angin tengok babi di Jerman?
    Sudah terang lagi bersuluh. Memang ketua kampung tu dungu sedia diperalat atau menyangka semua orang dungu untuk terima alasan dungu.

    dr karim mestilah diam menikuih kerana ibu jarinya telah famous di seantero malaysia.

    bikin malu orang Islam...berdemo konon...piiiiiiiiiiiiiiii rah

    kerana babi seekor rosak lembu sekandang

    ReplyDelete
  95. “Perlulah ditekankan saya tidak pernah bersetuju kewujudan ladang penternakan babi berskala besar atau bersifat Ladang Babi Mega sehingga menjadi pengekspot seperti yang dihebahkan oleh kerajaan Selangor hari ini.

    Justeru, saya amat terkilan dengan kenyataan Menteri Besar Selangor, YAB Tan Sri Khalid Ibrahim yang ingin lepas tangan dan tidak bertanggungjawab terhadap keputusan yang dibuat.

    Beliau tidak perlu menunding jari kepada saya mahu pun Barisan Nasional. Beliau pada bila-bila masa bebas mengkaji dan membatalkan projek ini kerana tiada sebarang perjanjian ditandatangani.”


    Salam DS.., seperti yg DS ceritakan, saya mohon perjelasan melalui apa yang DS katakan "Perlulah ditekankan saya tidak pernah bersetuju kewujudan ladang penternakan babi berskala besar..."

    Kalau dilihat kembali melalui apa yang DS ungkapkan selepas perenggan yg seterusnya.. "Beliau pada bila-bila masa bebas mengkaji dan membatalkan projek ini kerana tiada sebarang perjanjian ditandatangani".. seolah2 memperlihatkan DS dari awal lagi sudah mengetahui tentang projek tersebut dan projek itu sebenarnya memang DS yang luluskan?? Mohon penjelasan...

    Secara rawaknya, mana mungkin seorang MB baru mampu untuk meluluskan sesuatu projek dalam masa yang terdekat kalau tidak 'menyambung' tugas yang DS tinggalkan.

    Apa yang pasti semasa pemerintahan DS di Selangor dulu, banyak projek2 kerajaan disapu oleh LEBAR DAUN. Contohnya projek perumahan Bukit Bandaraya di sebelah Taman Pertanian Malaysia (Bukit Cerakah)yang memperlihatkan bukit2 dan hutan2 ditarah dan menjadi gondolan2 serta rompongan yang menyakitkan mata kalau dilihat dari udara.

    Sekian...

    ReplyDelete
  96. Salam DS...

    kalo dulu Dato Seri sama sekali menegur serta tidak menerima pendapat dan pandangan bloggers Malaysia tetapi mengapa kini 'blog' dijadikan wadah DS sendiri?

    Tan Sri Muhammad Muhammad Taib juga pada suatu ketika dahulu sering membuat laporan polis terhadap Raja Petra Kamaruddin dari Malaysia Today berhubung maklumat palsu la, bohong fakta la, yang sebagainya seperti yg didakwa oleh Tan Sri Muhammad Muhammad Taib. Sekarang, beliau sendiri menjadi blogger, jadi apa yang ditulis oleh beliau itu juga satu penipuan atau khabar angin saja kerana 'penulis blog' tidak boleh dipercayai..tidak begitu Dato Seri??

    ReplyDelete
  97. dato i can help u dato about the 9.9million case i know wat is pakatan rakyat led states weakness.dont worry im not a virus if u need my help email me at
    beckham_rafiq@yahoo.com

    ReplyDelete
  98. Salam Dato Seri,

    Saya melihat jika projek ternakan ini dilaksanakan dengan kaedah moden sekalipun, adakah ianya benar2 bersih..?jika dilihat iklim panas dan hujan di negara kita ini, ianya amatlah tidak sesuai untuk penternakan babi, kerana seperti diketahui dalam babi itu ada sejenis virus/bakteria yang tidak boleh mati walaupun dimasak hangus sekalipun..iklim seperti malaysia meyebabkan bakteria cepat membiak.jangan dibandingkan dgn iklim di luar negara yg menggunakan teknologi canggih itu kerana negara mereka iklimnya sejuk,bersih,pakai kasut dlm rumah pun xde masalah,mentaliti diorg first class..pakailah teknologi canggih sekalipun,mereka disini mmg jenis pengotor jugak.berbeza dgn di negara kita, kebanyakan rakyat kita (especially penternak-penternak babi) ini tidak mengamalkan tahap kebersihan..babi binatang yg cepat membiak dan x cerewet penjagaannya.kos pun murah.dalam kepala mereka mau untung saja..sbb itu dari babi lahirlah makanan2 yg sudah dicampur dgn segala usus ke apa ke dari sisa2 babi ini contohnya sosej,fish ball,ayam campur ngn babi,kasut kulit babi,beg kulit babi dan sebagainya.sbb itu juga mereka boleh jadi kaya.mana tau halal-haram.itupun org melayu masih nk bertolak ansur.kononnya nk jaga keharmonian kaum..apa yg penting ternakan babi hendaklah diharamkan..baru adil utk semua kaum.tutup saja semua ladang babi.kebanyakannya ladang haram.pantai n sungai pun banyak dh tercemar.diorg yg ternak babi peduli apa kan sbb kita ada kerajaan yg akan guna duit rakyat utk bersihkan sungai2 begitu juga dgn laut.import saja dr negara luar..adakah ini menjadi masalah??tak logik langsung CHINA perlu import babi dari MALAYSIA.Jika kita sedari pada PRU yg lalu undi cina utk cina..ini yg dimainkan oleh DAP, parti perkauman yg sgt bahaya..kenapalah DAtuk Khalid dan PAS x sedar semua tu..inilah yg dikatakan org melayu berpendidikan tapi rapuh jiwa melayunya..dah sampai masanya melayu undi melayu sbb bagi saya DAP maupun MCA juga GERAKAN sama sahaja..tiada satupun yg membela nasib melayu..UMNO jugak yg beriya2 membela nasib semua kaum sampaikan kaum sendiri di anaktirikan..itulah hakikat yg harus ditelan walaupun pahit..di tempat saya sendiri KEADILAN yg menang iaitu TIAN CHUA, melayu semakin terhimpit,diusir ke pinggir bandar,dihalau dari flat yg stelah sekian lama didiami semata2 utk pembangunan kondominium dan lot2 kedai umpamanya..siapa yg dapat semua ini kalau tidak cina..DI MANA PEMIMPIN MELAYU saya pun tidak pasti..di sinilah kelemahannya.UMNO sendiri tidak banyak membantu.ramai generasi melayu yg berwawasan yang ingin mencuba dan berjaya dalam perniagaan.UMNO perlu kembali pada perjuangan asal.maaflah jika terkeluar dari tajuk..natijahnya pada masa hadapan, generasi anak cucu kita yg akan terasa kesannya sbb kita sudah terhantuk tp masih xsedar2..bangunlah melayu dari lena yg panjang..wasalam

    ReplyDelete
  99. Tiada komen apa. Cuma perjalanan hidup ini adalah seperti kita memijak kerikil di atas jalan . Pepatah cina juga mengingatkan kalau melihat orang hadapan jatuh jangan kita ceoat mentertawakannya, manalah tahu nanti kita akan jatuh sama sepertinya. Tapi bila dah jatuh tidak semestinya tiada jalan bangkit semula.

    ReplyDelete
  100. Salam Dato Seri

    Nampaknya orang Melayu hari ini mula minat pada babi, tak boleh makan cerita pun jadilah, tak boleh makan pelihara pun bolehlah, kalau tidak masakan mereka setuju pasal nak pelihara babi. Harap-harap Melayu yang sebegini sudah bersedia untuk bersaing secara terbuka dengan kaum-kaum lain diMalaysia ini tanpa ada hak istimewa. Semoga mereka rela diperkudakan secara senyap . Harap-harap selamatlah anak cucu mereka kelak.JY

    ReplyDelete
  101. Assalamualaikum...
    Saye cume terpanggil nk tulis blog ni... Saye ni budak lagi... Pelajar Universiti swasta di Kuala Lumpur, tapi saya suke ambil port dlm politic athmosphere sebabnye best.

    Komen ni sekadar membalas balik kenyataan mindamerdeka. Ade reason kenapa mindamerdeka memilih name seperti itu sbb otak dia masih saat merdeka gamaknye lah... Dia tak peka isu Malaysia kini, isu semasa. Dalam erti kate lain otak dia ni biol sikit, Biasela terlebih minom coke. Cepat je dia menhentam para cendikiawan Islam dan sarjana sarjana bawah kepimpinan tok guru a.k.a Ulama ni... Sebab isu babi. Nik Aziz tak la tergamak nak makan babi. Cume komentar mindamerdeka masih berfahaman ortodok!

    Terlampau fanatik dgn isu agama anutan nenek moyang dia dan isu kaum Melayu. Saye sbagai kaum Melayu dan sudah pasti beragama Islam. Dan seorg yg lahir berpuluh tahun selepas Zaman merdeka. Jadi saya menilai pada pandangan zahir saya kenapa PAS kalo dulu sibuk nk canang pasal Islam, hudud, al-quran, as-sunna dan mcm2 kejadah lagila.

    PAS kenala ubah strategi. Mcm TV3 jugak kenapa setiap tahun ubah konsep. Kalo dulu Negara Islam, skrg kenala negara kebajikan. Sebab nye isu negara Islam dah pon terjawab selepas PakLah wujudkan Islam hadhari kot... Ntahla...tak pasti sangat! So PAS kena la carik idea lain pulak nak tawan hati rakyat. Kalo smpai kiamat pon asyik pikir pasal negara Islam je susahla. Smpai bile2 pon Malaysia takkan jadik negara Islam. Islam, Islam, Islam.... Nik Aziz pon boly jadik biol nak didik rakyat Malaysia supaya ikut perintah tuhan. Silap2 dia sndiri masuk Hospital sakit jiwe kat tanjung rambutan.

    Islam menuntut pembaharuan yang berlandaskan syariat (Ni saye blaja dlm pendidikan Islam mase tingkatan 3). So ape yang PAS buat mestila mengikut pembaharuan. Harusla PAS sokong ternak ladang babi moden. Babi makhluk tuhan jugak. Yang makan babi pon makhluk tuhan. Yang menulis komen ni pon makhluk tuhan. Bezanye kite berakal. So berhati hati la kalo nak buat komen nak hentam PAS.

    Kalo terer terlebih sgt gi la jumpe Tuan Guru Nik Aziz ajak debat pasal isu antara Islam dan Babi tgkla ape yg dia komen. Silap2 aribulan mindamerdeka pon join PAS balik....

    Sekadar Pandangan Pribadi,
    WASSALAM...

    ReplyDelete
  102. PENYOKONG PAKATAN RAKYAT YANG SAYANGKAN MELAYU FIKIR LAH BANYAK-BANYAK SEBELUM MENDENGAR ATAU MEMBACA SESUATU BERBENTUK ARTIKEL DAN PENYAMPAIAN DI KEDAI KOPI.JANGAN PERCAYA BULAT-BULAT JIKA TIADA FAKTA YANG BENAR.JANGAN MENGHUKUM KERAJAAN BN TERDAHULU TANPA MENDENGAR PENJELASAN DAN MENUTUP TELINGA.AKHIRNYA DAP TELAH MENJADI KUASA YANG TERLALU BESAR UNTUK MENIDAKKAN KUASA-KUASA RAJA DAN HAK-HAK ORANG MELAYU.KENAPA ORANG MELAYU DALAM PKR DAN PAS MENDIAMKAN DIRI DALAM HAL INI.TERNYATA ANDA SEMUA PENGECUT TETAPI BERANI DAN TERGAMAK MENJATUH KAN BANGSA SENDIRI.PADA MEREKA YANG SAYANGKAN MELAYU,SYABAS DAN TAHNIAH.KERANA INILAH SENJATA KITA IAITU PERPADUAN DAN KEKUATAN BANGSA MELAYU ITU SENDIRI.KALAU BETUL KERAJAAN BN RASUAH BUKTIKAN,JANGAN CAKAP DI KEDAI KOPI SAHAJA.JANGAN BERCAKAP BN ADA KRONI SANA DAN KRONI SINI.HABIS TU KERAJAAN PAKATAN RAKYAT TAKDA KRONI? SUDAH TENTU SAUDARA MARA YANG TERDEKAT MENDAPAT HABUAN DARI KERAJAAN YANG BARU.CAKAP MEMANG PANDAI TAPI KEPALA LETAK KAT LUTUT.MINTA MAAF JIKA KATA-KATA SAYA INI MENYAKITKAN,TAPI INI KENYATAAN.SUATU HARI NANTI KITA TENGOK SIAPA YANG BENAR......KITA BERCAKAP BERLANDASKAN FAKTA BUKAN FANTASI...SEKIAN

    ReplyDelete
  103. Assalamualaikum Dato Seri,

    Saya teringat sewaktu DS Sanusi Joned jadi Menteri Pertanian dahulu beliau mencetuskan idea yang dianggap lucu agar kita tanam padi atas bumbung bangunan selain suruh lembu pakai cermin mata hijau. Tetapi minggu lepas saya telah menonton siaran Nat Geografi (jika tak silap) bagaimana para arkitek mat saleh telah mereka cipta bangunan yang bumbungnya ditanam dengan padi demi mengekal kehijauan dan mengatasi kekurangn tanah untuk perumahan di negara Cina yang semakin padat penduduknya. Wow, malu saya , rupa-rupanya DS Sanusi ni pun geliga dan berpandangan jauh, patutlah Tun M pun sukakan beliau, rupa-rupanya idea gila dia ni pun bakal jadi kenyataan walaupun bukan d Malaysia. So saya cadangkan YB Teresa Kok atau TS Khalid jumpa DS Sanusi manalah tau kot beliau boleh sekali lagi cetuskan idea gila bagi mengatasi masalah babi di Malaysia ni, kerana hari ini pun ramai orang Melayu setuju pasal nak ternak babi ni. Saya pun tak sabar nak tengok bumbung-bumbung pencakar langit di KL, terutama sekali di kaw Parlimen YB Teresa, dipenuhi dengan babi-babi. Tentunya kita akan sama-sama menikmati kesegaran aroma udaranya, itu baru adil namanya.

    ReplyDelete
  104. Salam Dato Seri,

    Nampaknya dah tak ramai nak cerita pasal babi , buktinya dah tak ramai yang nak komen apa-apa lagi.

    Mungkin mereka yang setuju dengan projek ladang ternak babi tadi dah rasa puas sebab

    pertama : dendam yang terbuku terhadap DS KT selama ni dah pun terbalas

    kedua : dah tak nak subahat lagi

    ketiga : puas hati sebab projek mega Negara hampir lengkap,

    a) KLCC
    b) Litar F1
    c) Putra Jaya
    d) cyberjaya
    e) KLIA
    f) lebuh raya utara selatan
    g) Jambatan PPinang ( patut sokong dulu , siap jambatan kedua barulah... kan orang PP dah rugi sebab projek tertangguh)
    h) terbaru - Ladang babi mega. Ha!ha! Ha! semakin ramailah pelawat datang ke Malaysia sebab ada tarikan baru.

    ReplyDelete