Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Monday, June 30, 2008

Telunjuk Lurus Kelingking Berkait

Kenyataan Timbalan Menteri, Datuk Ahmad Husni Hanadzlah, semalam (dilaporkan oleh NST -hari ini- 30 Jun 2008, m.s. 11) mengenai tindakan saya meroboh kuil di Rimba Jaya mencerminkan sikap tidak bertanggungjawab beliau sebagai pemimpin kerajaan dan Ketua UMNO Bahagian.

Sepatutnya sebagai pemimpin UMNO yang baik beliau perlu memeriksa fakta sebelum membuat sebarang kenyataan yang bukan sahaja tidak benar malah jelas mempunyai niat jahat.

Saya tidak kisah dikritik mahu pun dicerca oleh sesiapa sahaja jika ia menggunakan fakta yang betul. Malangnya apa yang diperkatakan oleh Timbalan Menteri adalah tidak benar.

1. Kes kuil Rimba Jaya telah dibawa ke Mahkamah sejak tahun 1998 lagi. Ia dibina secara haram atas tanah persendirian. Kerajaan negeri telah membuat perbincangan dengan pentadbir kuil dan mereka bersetuju menerima pampasan sebanyak RM 40 ribu dan juga diberi tapak baru.

2. Keputusan merobohkan kuil Rimba Jaya adalah keputusan Mahkamah bukannya keputusan saya mahu pun kerajaan negeri. Mahkamah memutuskan kuil dan setinggan disitu hendaklah diribohkan. Mahkamah telah menolak rayuan 11 orang penduduk yang enggan berpindah.

3. Saya, selaku Menteri Besar ketika itu, kerajaan negeri dan Majlis Bandaraya Shah Alam hanya melaksanakan keputusan Mahkamah.

4. Proses perobohan dilakukan oleh MBSA dua hari sebelum Deepavali. setinggan, Surau telah dirobohkan. Sampai sahaja di pagar kuil, Hidraf telah membantah dan mengadakan demontrasi. Saya menangguhkan penguatkuasaan tersebut apabila Datuk Seri Samy Vellu minta diadakan perbincangan terlebih dahulu.

5. perbincangan pada hari tersebut berlangsung di Hotel Bluewave, Shah Alam. Ia dilakukan bersama antara YAB Perdana Menteri, Datuk seri Abdullah Ahmad Badawi, DS Samy Vellu dan saya.

6. Keputusan yang dicapai ialah kuil akan diroboh dua hari selepas Deepavali. Ia perlu dilakukan oleh Jawatankuasa kuil sendiri. Samy Vellu turut bersetuju dengan keputusan ini kerana keputusan merobohkan setinggan di Rimba Jaya merupakan keputusan Mahkahmah Rayuan.

7. Bagaimanapun kuil tersebut tidak diruntuhkan dua hari selepas Deepavali seperti yang dipersetujui. Kuil tersebut hanya diruntuhkan oleh MBSA pada pagi 15 November 2007, 10 hari selepas Deepavali. Ini pun setelah Datuk Seri Samy Vellu menelefon saya pada malam tersebut kerana beliau khuatir kemungkinan isu kuil ini akan menjadi lebih sukar kerana sudah dikuasai oleh Hindraf.

8. Semua fakta ini boleh diperolehi daripada Datuk Bandar Shah Alam.

9. Justeru kenyataan Datuk Ahmad Husni bahawa saya tidak menghormati kaum India dengan merobohkan kuil sebelum Deepavali bukan sahaja tidak benar malah berunsur menipu. Malahan dibawah pentadbiran saya, Selangor merupakan negeri pertama yang mewujudkan beberapa insentif khas untuk belia India termasuk peruntukan khas bagi membolehkan mereka melanjutkan pelajaran dalam bidang kemahiran di Inspens. Selangor juga merupakan negeri pertama yang mewujudkan Tabung Pendidikan Anak-anak Pekerja Ladang.

10. Saya tidak berniat memanjangkan isu perobohan kuil ini kerana ia menyentuh banyak pimpinan Barisan Nasional. Saya juga dinasihatkan sebelum ini agar tidak bertelagah di media massa dengan pemimpin UMNO lain.

11. Namun saya fikir adalah penting saya mengulas semula isu ini kerana fakta dan kenyataan yang dibuat tidak benar dan berunsur fitnah.

13. Mungkin beliau menyatakan dengan ikhlas untuk kepentingan parti. Namun buatlah penyelidikan terlebih dahulu sebelum bercakap. Jangan nampak seperti telunjuk lurus tetapi rupanya kelingking berkait.

14. Pesan saya kepada Timbalan Menteri, eloklah bila mahu bercakap ingat pesanan orang tua-tua dahulu, "cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar. Takut nanti "kerana pulut santan binasa." Jangan sampai kerana mulut parti kacau bilau.

94 comments:

  1. Kepimpinan politik negara kita daripada PM, TPM, Menteri, MB, KM, Exco baik dari parti Kerajaan mahupun pembangkang dan macai-macai mereka kini sedang sibuk. Sibuk mempertahankan diri mereka masing-masing daripada segala macam masalah dan tragedi politik.

    Sedangkan mereka sepatutnya mempertahan dan memperjuangkan nasib rakyat ketika kita sedang berhadapan dengan masalah-masalah berbangkit akibat daripada kenaikan harga minyak.

    Saya tidak puas hati. Mereka tidak melaksanakan amanah yang diberikan oleh rakyat kepada mereka. Wakil rakyat kita makan gaji buta!!

    Tidak sedar diri dan memalukan negara. Malaysia would be better wihout all of you.

    http://c-bok.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. salam DS
    memang mudah menuding kesalahan pada orang lain. datuk Husni mungkin ada sebab2nya tersendiri seperti yang DS nyatakan. w.bagaimanapun ada blessing in disguise dalam situasi ini. dengan serangan itu, akhirnya DS terbuka hati nak menyatakan secara terperinci apa sebenarnya yang berlaku.
    begitu juga hampir semua ahli politik Malaysia masa kini. bila ada tuduhan, terus explanation dibuat. nampak tak patternnya ?: jika yang tertuduh diam, maka lekatlah tuduhan tersebut !
    DS,
    inilah budaya politik yang sepatutnya berlaku lama dulu...
    memang, jika mahu dilayan setiap satu tuduhan musuh kita, maka banyaklah masa terbuang. tapi, itulah realitinya. bak kata orang - occupational hazard!.
    oleh itu, orang takkan berani sebarangan menuduh tanpa bukti.
    now that u are outside the government, u are free to explain. explain lah sungguh-sungguh. jangan suka ikut cara politik lapok. Dulu2, orang2 BERKUASA akan dismiss sahaja setiap tuduhan,dengan kata2 (alah, saya tak buat! taknak buang masa!), tapi apa akibatnya? rakyat terus melayan kepalsuan...
    alhamdulillah DS, teruskanlah! let's build a new political culture. one that is built on accountability and transparency.

    ReplyDelete
  3. YB DrKT

    PERKARA BERKAITAN KUIL INI, SAYA AMAT BERBANGGA DENGAN TINDAKAN YANG TELAH YB LAKSANAKAN WALAUPUN ADA KESAN2 TERTENTU.
    KUMPULAN YG MENGGUNAKAN TEMPAT IBADAT MASING2 UNTUK TUJUAN TERTENTU AMAT MENGECEWAKAN.

    MENTERI KE ATAU SESIPA SEPATUT NYA MEREDAKAN SUASANA BUKAN MENIMBULKAN SEMULA PERMASAALAH YANG HAMPIR BOLEH DI ATASI.

    TM TU MUNGKIN ADA AGENDA SENDIRI ATAU IKUT STAIL MENTERI UNDANG2ZAID YANG MEROBEK KAN LAGI KETUANAN MELAYU.

    SAYA PUN TAK TAHU APA NAK JADI DENGAN PENDEKATAN POLITIK KITA ORANG UMNO NI. SEMOGA SEMUA ORANG BERBUAT SESUATU DENGAN NIAT UNTUK MEMERTABATKAN AGAMA ISLAM, BANGSA MELAYU DAN NEGARA MALAYSIA

    ReplyDelete
  4. DS..
    knaper ds membesarkan tulisan
    Mahkamah???

    bukan kah
    mahkamah
    sekarang yg ader hanya untuk rakyat jelata...
    untuk rakyat berpangkat besar,mereka tidak akan mengenal erti
    mahkamah

    knaper dr dulu lg apabila kes yg melibatkan orang besar,mesti mereka didapati tidak bersalah..
    knaper sekarang kes V K LINGAM diam???
    Manakah
    KEBENARAN
    di malaysia???

    ReplyDelete
  5. sabarlah dr. bila kita tiada kuasa, ramailah yang akan mengunkit kisah kisah lama sama ada ianya benar atau palsu. Didalam politik ini susah untuk kita mempercayai sesiapa walaupun dia adalah kawan baik kita sendiri. bermacam perkara boleh berlaku. anyway have a good day dr.

    ReplyDelete
  6. syabas dr khir,

    1. cara point 1.2.3 mudah difaham dan dibaca macam dr mahathir tulis.
    2. ulasan mengenai kenyataan seorang timbalan menteri itu patut disebarkan.
    3. pantau kerajaan negeri sekarang dengan lebih teliti lagi.

    ReplyDelete
  7. As'kum Dato Seri,

    Teruskan perjuangan demi bangsa dan agama..tiada siapa yang akan membela nasib bangsa dan agama sendiri kecuali diri kita sebagai melayu Islam...

    Tahniah Dato Seri..

    ReplyDelete
  8. betul datuk seri..jgn bagi muka sangat depa ni...

    ReplyDelete
  9. Datuk Seri,

    Kalau mahkamah sudah arahkan untuk kuil tersebut dirobohkan, kenapa pula Hindraf hendak membantah?

    Saya sebagai rakyat Selangor kecewa apabila ada di kalangan kita yang menyokong calon Hindraf yang bertanding dalam pilihanraya yang lepas.

    Kepada semua bloggers,
    Saya ada menulis artikel tentang tuduhan liwat ke atas Anwar Ibrahim.

    Sila berkunjung ke:
    http://nadzrikamsin.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. Salam Dr,

    Haa..pemimpin macam nilah yang kita mahu. Tegas dan berani. Ada pendirian dan berprinsip. Syabas Dr.

    Kes kuil ni tak usah dipanjang-panjangkan lagi. Akurlah dengan undang-undang. Bukankah negeri Selangor negeri maju? Bertindak dan berfikirlah dengan bijak selaras dengan kemajuan yang dikecapi.

    ReplyDelete
  11. wah Dr Toyo,

    Guna point form macam Tun Mahathir....Tun mentor baru Dr Toyo ke ?

    ReplyDelete
  12. Timbalan Menteri, Datuk Ahmad Husni Hanadzlah, adalah ahli politik murahan yang sudah dikategorikan 'boleh dibeli dan dijual' oleh KJ untuk menjadi sesumpit, sesumpah kepada Dato' yang bercita cita bertanding Ketua Pemuda.

    Itulah realitinya.

    ReplyDelete
  13. ds,dan blogger lain,
    saya orang selangor,saya tahu asal unsur pekara ini.dalam kes ini dskt cakap benar.kes ini di besar besarkan oleh pihak pihak yang tidak bertanggunjawap,penipu,terutamanya dap,dan pkr.banyangkan tanah awak sendiri yang telah dicerobohi oleh kuil.tokong,masjid dan sebagainya,apa rasa awak.ini bukan kes tanah kerajaan atau tanah kuil sendiri.ini kes tanah orang,sudah jadi perompak lagi bising bising,mau sembayang,sembayang lah baik baik jaga guna tanah orang.kena fikirlah kuil bukan victim tapi tuan tanah.tq

    ReplyDelete
  14. As'kum Dato Seri,

    Teruskan perjuangan demi bangsa dan agama..Tiada siapa yg akan membantu melainkan diri kita bangsa melayu Islam..

    ReplyDelete
  15. tahniah!!!!kerana berani dan ada aura....
    gunakan ruang dan peluang yang ada .
    saya sokong pemimpin yang berani bersuara dan nampak dah ds khir ciri2 pemimpin faktor X.teruskan cakap terus terang biar semua orang faham dan boleh bantu beri maklumat.dulu lain sekarang lain sekarang masa ds khir bertindak pantas dan berani kerana benar.saya mulai hari ini sokong 90%.insyaallah sampai 100% sikit masa lagi(bila ds khir mula bersilat)jangan jaga level sangat,belasah je cara bersopan.umno ni parti keramat cuma manusia kat dalam je yang buat taik rosakkan umno.saya sokong umno dan pemimpin mcam ds khir!!!!hidup dan mati perjuangan mesti diteruskan,sekarang lagi hangat dan membara.kita tengok siapa yang tahan dan benar2 setia dengan umno.SAYA ISTIHARKAN DISINI YANG SAYA AKAN TETAP SETIA DENGAN UMNO WALAUPUN DSAI PERNAH MENJADI IDOLA SAYA....MANUSIA BOLEH DATANG DAN PERGI TETAPI PARTI UMNO MESTI DITERUSKAN WALAU APA TERJADI....BIAR ORANG KAYA,MISKIN,BODOH,PANDAI,BAIK,BURUK TETAPI JIKA NIAT DEMI UNTUK MARUAH BANGSA ADA PADA UMNO ALLAH PASTI MERESTUINYA,SAYA YAKIN DENGAN UMNO 100%(ORANG YANG ROSAKKAN UMNO DARI DALAM KITA TENDANG KELUAR).AMIN

    ReplyDelete
  16. Biasa la tu Dr Khir..

    Bila rasa pandai dan nak jadik hero, memang begitu. Semuanya dikomen, semuanya nak disalahkan, takpela Dr. rilek... Belum ada orang buat perangai kat tempat dia. kalau ada pon orang buat perangai cam kat selangor ni, perak sangat la besar tempat2 yang belum membangun.

    tapi memang kurang ajar la bila taknak vote cakap isu letop kuil plak. kalau tak suka nak undi Dr khir untuk pemimpin tetinggi umno takyah la tambun bising. duk diam2 sudah. ini cakap macam bagus, kalau si tambun tu asal selangor ok la jugak nak cakap pasal isu letop kuil.

    ini sikit punya jauh dari selangor. yang letop kuil plak jadik isu ape kes. mesti la ada yang dari selangor jugak tebodoh2 nak kecoh. cool dr khir. dorang tu sume tak sedar diri, tgh mabuk. sabo je la..

    p/s : stail tulis blog Dr. dah macam stail tun dah. pakai 1 2 3 ek. i like .. senang faham

    ReplyDelete
  17. inilah orang umno, sedar la mr.khir. bila kau ada kuasa, bodekla mereka, jilat kasut dan sebagainya. sekarang kuasa hilang, terpaparla niat sebenar> pijak mr khir teruk2 sebab tak ada VALUE , cuma seorang blogger yang tak puas hati, macam rakyat biasa..
    kalau mr khir memang ada niat baik untuk rakyat, fikirlar untuk diri sendiri, berjuang untuk parti yang betul, bukan parti yang rosak, berbau hanyir!!!

    ReplyDelete
  18. Salam Dato' Seri,

    Bila kita berada di tempat "tiada" kuasa, semua kawan suatu waktu dulu menjadi lawan seperti yang di alami oleh TDM.
    Beginilah caranya orang -orang melayu dalam UMNO membalas budi orang-orang yang pernah membantu mereka suatu ketika dulu.
    Lumrah dunia UMNO DS, perkara sedemikian tidak pernah berlaku pada pimpinan PAS, apabila pemimpin mereka meletakkan jawatan atau bersara dari PAS atau "masuk " UMNO, pimpinan Pas sedia ada tak menghentam bekas pemimpin mereka yang 'bercerai".
    Melayu UMNO mungkin dari "spesis" atau" genetik mutant" yang tidak tahu mengenang budi. TDM di maki dan dicerca oleh bekas anak buahnya.
    Jasa TDM yang membawa Malaysia ke era global dan digital dilupakan seolah-olah TDM musuh negara dan perlu dipinggirkan.
    Adalah amat menyedihkan apabila para pemimpin yang mahu anak muda menghormati orang yang lebih tua tidak menunjukkan sikap yang sama terhadap TDM.
    Tak hairanlah jika segala macam kempen yang di lancarkan oleh BN tentang budi bahasa gagal kerana sikap "cakap tak serupa bikin" yang di cerminkan oleh BN sendiri.
    Saya tak nampak pada waktu ini, andainya DS mampu berada di jawatan ketua pemuda mampu merobah sikap barisan tertinggi UMNO. Apa yang di perlihatkan oleh Hisham dan KJ adalah menunjukkan sikap biadap khususnya bila berhadapan dengan penyokong PR.
    Hidup ini amat mudah DS, sekiranya kita mahukan penghormatan seseorang, kita mestilah tunjukkan penghormatan kita pada orang itu,dan begitulah sebaliknya.
    Hidup ini singkat, timbalah ilmu sebanyak-banyaknya, carilah kawan seramai-ramai dan elakkan mencari musuh, kerana seorang musuh adalah terlalu ramai berbanding seribu sahabat.
    Fikir-fikirkanlah

    Anak_Parit

    ReplyDelete
  19. Biasalah Dato Seri

    Percaya sangat suratkhabar New Starits Times, The Star dll.

    Percaya kepada pembohongan yang sendiri lakukan.

    ReplyDelete
  20. A'kum DSKT

    biasalah DS perhimpunan dah nak dekat ada je orang nak burukkan DS. sebabnya DS mungkin mencabar post ketua pemuda.nampaknya DS pun terkena konspirasi juga kan. tambahan pula DS lantang mengkritik kerajaan.

    Sabar DS. kalau kita di pihak yang benar, mesti menang punya.

    Wassalam

    ReplyDelete
  21. Dato Seri,
    Timbalan Menteri ini membuat komen dari pejabatnya yang berhawa dingin. Inilah contoh seorang Menteri yang "malas" membuat kerja rumah, cakap ikut sedap mulut sahaja tanpa mengambil kira fakta, tanpa memikirkan implikasinya. Betul kata pepatah "kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa"

    Yang saya nak tanya ni "Badan tu binasa" macamana tafsirannya Dato Seri? Sendiri mau ingatlah.....

    ReplyDelete
  22. DS Khir,

    Ahmad tu nak bodek Paklah dan KJ. Dia nak bukak jalan lebih mudah bagi KJ bertanding Ketua pemuda dengan mengajak UMNO menghukum DS. Biasa la.

    Suruh dia jaga Perak, yang dah nak dijual pada kaum lain.

    Dengan macam-macam hal belaku kini, terbaru kes Anwar orang boleh lupa masalah UMNO - Menggantikan Paklah dan KJ.

    ReplyDelete
  23. adat la dato'. Dato' Husni memang cam tu. Suka buat serkap jarang. Tempat sendiri pun belum tentu boleh jaga, sibuk dok jaga tempat orang lain. Anggaplah semuanya selesai dan ingatlah bahawa dato' husni sememangnya begitu. belia ditempat sendiri pun tak mampu nak jaga, apatah lagi nak jaga belia di tempat lain. sabor je la dato'. di tambun sendiri pun pemuda ramai yang tak setuju ngan dato' husni ni.

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum dr.

    "Rumah kecil tiang beribu,rumah besar tiang sebatang
    Semasa kecil ditimang ibu,sesudah besar ditimang gelombang"
    "Kalau takut dilambong ombak
    jangan berumah ditepi pantai"
    Bak kata mat salleh "when going get tough,tough get going"

    Dan jangan jadi"Seperti enau dalam belukar,melepaskan pucuk masing masing

    Dr. jangan berkecil hati angap saja itu satu keterlanjuran kawan kawan dalam menyatakan pendapat.

    Cara dr.menjernihkan keadaan sangat saya puji, dan itulah tanda seorang pejuang yg berjiwa besar.
    Teruskan perjuangan yg masih belum selesai,dan jasa mu ditagih oleh rakyat.
    Selamat maju jaya

    ReplyDelete
  25. Bukankah orang UMNO memang suka sikap tuduh-menuduh( DS sebagai mangsa), fitnah-memfitnah ( Anwar Ibrahim menjadi mangsa - 1998), pecat-memecat ( bekas Mufti Selangor ) dan tidak mengenang budi ( Tun Dr Mahathir)... DS cuba datang ke IPTA....Lihat adakah mahasiswa menerima atau menolak UMNO....

    ReplyDelete
  26. Saya cadangkan datuk seri membuat sidang akhbar untuk menjelaskan perkara tersebut.Demi nama baik datuk seri bagaimana yang di laporkan NST.

    ReplyDelete
  27. Salam YB,

    Bersabarlah. Sebagai pemimpin, setiap tutur kata, gerak-geri perlakuan kita akan sering diperhatikan. Adatlah kalau tak boleh memuaskan hati semua orang. Jadi sentiasa berhati-hati dan pastikan niat YB bersih dan suci.
    Kekadang pelik juga mengapa manusia berlumba-lumba untuk menjadi pemimpin? Sedarkah betapa besar tanggungjawab yang dipikul, didunia dan akhirat. Kalau saya, tak sanggup rasanya.

    Saya anak jati Selangor tapi sekarang merantau ke negeri di selatan semenanjung untuk mencari rezeki. Terkilan saya melihat ape yang berlaku di Selangor. Isu azan di Puchong, Babi di Sepang, rumah urut, dan macam-macam lagi. Semoga Allah memelihara negeri tercinta dan YB teruskanlah perjuangna...

    Wasalam. Selamat Maju Jaya.

    ReplyDelete
  28. A.kum Datuk Seri,

    1. Kalau sesama Pemimpin UMNO pun sanggup pijak memijak, macam mana nak harap rakyat menyokong UMNO?

    2. Jangan sampai orang ramai kenal UMNO itu 'Fitnah'...dan fitnah itu UMNO.

    3. Jika duit dah banyak, harta dah banyak...eloklah tinggalkan saja bidang politik itu. Banyak dosa dari pahala. Jangan didunia saja kita terkenal dan dipuja, tetapi akhirat nanti Tuhan langsung tak kenal siapa kita.

    http://sukj.blogspot.com

    ReplyDelete
  29. Apabila berlaku penindasan dalam masyarakat, pemimpin politik akan cuci tangan.

    Rakyat bukan bodoh. Mereka tahu pemimpin merestui, pemimpin memberi inspirasi kepada semua kelakuan penindasan.

    Anda boleh sorok 2-3 lori dokumen.
    Anda boleh kata anda tidak terlibat.

    Apabila anda bermuhasabah di depan kaabah, Allah berkata: lihat si penipu itu sudah datang. beri saja apa dia mahu di dunia ini. kelak di hari kiamat dia akan datang dalam keadaan miskin dan aku tak akan memberi peluang sedikitpun kepadanya.

    Tipulah, bercakap sinislah selagi boleh, rompaklah hasil mahsul tanah dan keringat wang rakyat.

    Janji Allah itu pasti.
    Anda manusia berhutang dan hutang sekian banyak dengan masyarakat pasti membuatkan tidur tak nyenyak.

    Boleh jalanlah dengan cakap-cakap tak sedar diri semua ini.

    ReplyDelete
  30. terima kasih atas penjelasan dari Dr mohamad khir toyo....saya berharap rakyat kita jangan mudah menerima pendapat sebaliknya menerima fakta yang betul...mesti rajin buat 'homework'

    ReplyDelete
  31. YB

    1. Bukan perkara yang mustahil – ia merupakan konspirasi berterusan yang dianjurkan oleh kem Ezam/ KJ/ Mohd Taib dll untuk menjatuhkan YB. Masa dah suntuk bagi plan memperkukohkan kedudukan mereka terutamanya PM pada pilihan cawangan/ bahagian. Datuk Ahmad Husni hanya suara bagi mereka bertiga pada ketika ini kerana mereka takut menonjolkan diri.
    2. Kerana mereka ini main kotor dan psykologi proporganda (bukan mereka tidak sedar akan kebebaran isu berkenaan) mengunakan NST supaya berita ini boleh di salah taksir, maka lebih baik sekiranya YB mengulas semula isu perobohan kuil bagi pengetahuan ramai supaya tekan dikenakan atas pihak tertentu. Tiada menafaat sekira YB berdiam diri sahaja. YB juga harus berulang kali berterus terang kepada akar umbi mengenai kebenaran isu kuil tersebut dengan bukti-bukti yang kukuh yang tidak bolih diketepikan; fokuskan kehendak akar umbi kerana mereka lah penentu nya dan apabila terdapat bukti pengunaan politik wang, bongkarlah secepat mungkin.
    3. Akar umbi tahu isu kuil bukanlah antara penyebab utama BN kalah teruk tetapi digunakan sebagai alasan sahaja untuk menutup kejahilan ketara PM dan KJ. Dengan keadaan politik dan ekonomi yang bertambah genting sekian hari, YB patut dengan pedas dan tegas terus menyuarakan kesalahan dan kecewetan kepimpinan lemah PM yang bergantung kepada anak menantunya yang telah membawa padah kepada BN & UMNO. Sekira kepimpinan ini berterusan, jahanam lah masa depan UMNO. Membawa kembali Ezam dalam UMNO amatlah tidak disenangi akar umbi; jauhi lah daripada sesiapa yang pernah amat berjinak dengan DSAI, termasuk KJ.
    4. Amat sedih sekiranya konspirasi ini berjaya kerana yang rugi besar ialah rakyak Selangor. Harap YB berjaya.
    Sekian.

    ReplyDelete
  32. Sabar la Dr Khir,

    UMNO tu kan parti tikam menikam, memangla macam tu. Tengok la logo UMNO, ada dua keris yang tikam menikam sampai bocor bahtera UMNO. Jangan lah risau, UMNO dulu, kini dan selamanya gitu.

    Orang dah sampai ke bulan UMNO masih dengan kerisnya.

    ReplyDelete
  33. Inilah masalahnya bila orang suka mengambil sikap menangguk air yang keruh. Bercakap tanpa melihat natijah dan fakta di sebalik isu.

    Sikap begini juga la yang membuatkan pemimpin tidak disukai kerana lepas cakap, berlagak tahu dan mahu orang lain melihat dia telah melakukan 'sesuatu yang kononnya prihatin' tetapi mencambahkan lagi kekalutan.

    DSKT, jika menurut tulisan DS, ternyata ada persetujuan dan telah diputuskan secara bersama dan melalui proses perundangan. Jika diturutkan, merobohkan tempat ibadat orang Hindu merupakan satu tindakan sensitif, yang bila dimanipulasi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab boleh menimbulkan ketegangan agama dan kaum sebagaimana mereka telah berjaya mengapi-apikan kaum india baru2 ini dan akhirnya undi mereka memberi mimpi ngeri kepada kerajaan BN selangor.

    Selalunya cara mengendalikan dengan bersebab adakalanya membuatkan ramai yang tidak puas hati kerana melibatkan hak beragama. Dan setelah sekian waktu peristiwa itu 'diam' tanpa disentuh, muncul muka baru yang meniupkan kembali sentimen yang membahayakan perpaduan kaum. Apapun, diharapkan bila orang baru politik ini mula bercakap, bercakap la dengan berhemah, buat kajian, fikirkan natijah, jika ada idea untuk program yg membangunkan masa depan kaum India, suarakan dengan bijaksana.

    Semoga anak-anak Malaysia terus maju dan sentiasa harmoni tanpa mengira kaum,agama dan bangsa. HIDUP MALAYSIA!!!

    ReplyDelete
  34. Assal'm Datuk,

    Seperti kata Tun Mahathir, politik Malaysia sekarang adalah politik individu dan keluarga. Segala boleh dikeluarkan kenyataan untuk membodek ahli keluarga tertinggi kerajaan, individu akan terus mengunakan peluang itu untuk membodek dan terus menunjulkan diri, dengan harapan akan dinaikkan pangkat, at least kekal dalam kabinet.

    While pemimpin bawahan tidak dibenarkan berkempen dan pancing undi, hatta nak pergi kenduri dan kerja kawin pun ditegah, pemimpin atasan akan mengunakan apa sahaja saluran untuk menaikkan seseorang ataupun menjatuhkan seseorang, terutamanya individu yang dibantu itu adalah menantu keluarga pemimpin tertinggi.

    So, Datuk, teruskkan perjuangan! Kita takluki pimpinan pemuda UMNO daripada golongan hyprocrit!

    ReplyDelete
  35. Timbalan Menteri tu ingat Dr dah keluar UMNO kot.

    ReplyDelete
  36. saya kurang faham ttg isu kuil ni tapi pada pandangan saya kuil hindu di penang dmana ada pokok besar dsitu ada kuil. permulaan kecil tapi dlm tempoh sthn kuil akan jadi spt rumah mewah. bila ada upacara keagamaan jln akan sesak dan yg mghairankan kerap pula upacara. pada peringkat bertapak kuil sepatutnya pbt perlu ambil tindakan dan kenapa pula ditanah kerajaan kita perlu bayar pampasan sepatutnya mereka yg perlu membayar setlh tanah diceroboh. tidakkah ini semua mlibatkan duit rakyat.

    ReplyDelete
  37. DS, lumrahlah tu...Timbalan Menteri tersebut membuat kenyataan spt itu adalah atas kepentingan rakyat dan juga atas kepentingan parti. Spt apa yang DS selalu ungkapkan sebagai pembangkang, segala komen, segala gesaan, segala ketidakbetulan, biar sengaja atau tidak sengaja, semuanya atas usaha untuk membela rakyat. Terima sajalah DS, kalau tak ada yang menentang/bertentangan, nanti parti akan merana pula. Ini umpama masalah dalaman keluarga DS sahaja, masalah salah faham adik beradik, jadi apa yang DS usulkan spt menepuk air di dulang sahaja....

    ReplyDelete
  38. pbt perlu bertindak pada permulaan bertapaknya kuil hindu jika tidak kuil akan mjadi bungalow mewah dan setiap kali ada upacara jln akan sesak.

    ReplyDelete
  39. sebagai seorang pelajar undang2 di institusi yang terletak dishah alam, dan juga penduduk shah alam, saya rasa tidak pernah ada isu pun tentang perobohan kuil ini.. segalanya termaktub didalam Akta Kod Tanah.. squatters tetap squatters, tidak kiralah nenek-moyang mereka pernah bermastautin disitu selama seribu tahun pun.. bukan mereka tak tahu selama bertahun2 mereka adalah penduduk haram ditanah itu.. haram dari segi undang2 dunia dan juga akhirat..! tidakkah mereka tahu?! and yes i know it's the court's decision! yang saya pelik, mengapa mereka menyalahkan kerajaan negeri? pelik hiruk pikuk kepal otak saya..!

    by the way, i wish u all the best in life and hereafter en. khir toyo.

    ReplyDelete
  40. Salam dk,

    Inilah tahap pemikiran seorang timbalan menteri dari umno yang berbangsa melayu yang memalukan...rakyat tentunya tertanya2 mengapa orang seperti ini harus memegang jawatan tinggi dalam kerajaan sedangkan tahap pemikirannya sama seperti fanatik2 parti yang lain...menghentam seseorang tanpa fakta yang kukuh....rakyat percaya tuduhan yg sedemikian rupa adalah satu niat jahat bagi mengekang dk untuk berpencak bagi merebut jawatan ketua pemuda kelak....walaupun saya tidak memihak mana2 camp....tapi saya percaya kalau beginilah cara ahli umno untuk merebut jawatan....maka tunggukan sahaja kehancuran yg lebih teruk parti ini sedikit masa lagi....

    ReplyDelete
  41. Nah! kan ke dah kena sebiji tepat kat batang hidung?

    Itu lah sikap dan sifat buruk orang UMNO suke tumbuk menumbuk sesama sendiri.

    Nak tunjuk siapa hero kunun.

    Yg malu nye UMNO itu sendiri.

    ReplyDelete
  42. Salam Perjuangan,

    Pertamanya harap DSKT bersabar dan teguh pendirian di atas perjuangan yang benar ini kerana prinsip dan pegangan berlandaskan kebenaran tidak akan mampu diganggu gugat insyaAllah dan akan terserlah akhirnya.

    Itulah realiti dan ciri-ciri pemimpin UMNO yg memegang pucuk pimpinan kini yg menyebabkan rakyat makin menjauhi dan membenci UMNO. Pemimpin yg hanya pandai bercakap, mengambil kesempatan dan mempergunakan org lain utk kepentingan diri. Ditambah dengan kedangkalan fikiran dan tidak mahu mengkaji dan memahami sesuatu isu secara mendalam menonjolkan lagi sifat bodoh sombong dan angkuh pemimpin-pemimpin itu.Ciri-ciri unik inilah yg bakal membawa kehancuran UMNO.

    Pemimpin sebegini termasuk BOS BESARNYA mesti disingkirkan dan disisih terus dari UMNO. Bimbang najis, nanah dan daging busuk yg dibawanya akan menjadi kanser yg membunuh terus UMNO.

    Hairan kenapa pemimpin yg sebegini lemah terus diberikan ruang dan undian serta dipilih untuk memimpin oleh ahli-ahli UMNO??? pelik tapi benar. Adakah kerana mereka ini berjawatan dan ber-wang maka ahli ahli memilih kerana nakkan jawatan atau habuan perut masing-masing.

    Sahabat-sahabat, jika tidak berubah dan membetulkan kembali UMNO menjelang PERGONG bulan Disember 2008 ini nescaya bersedialah, keranda dan kain kafan UMNO perlu segera di tempah kerana menjelang PRU13 nanti UMNO akan hilang terus bukan sahaja di hati rakyat bawahan malahan ahli UMNO sendiri...

    renung-renungkan, Selamat berjuang

    ReplyDelete
  43. Saya bersetuju dengan penjelasan Dato Seri. Sebagai pihak yang meneliti isu ini dari jauh saya dapati tidakan Dato' Seri adalah bertepatan dengan peruntukkan undang-undang. Tetapi tindakan Dato'Sri tidak bertepatan dengan strategi penyelesaiain sesuatu perkara yang menjadi isu atau krisis. Undang-undag bukan penyelesaian untuk semua perkara. Tindakan bijak dalam kerangka politik juga perlu. Semasa menyelesaiakan isu ini saya fikir Dato' Seri ambil pendekatan mudah dengan keegoan kuasa seorang Menteri Besar. Dato' Seri juga mungkin beranggapan "kalau surau boleh dirobohkan mengapa pula kuil tidak boleh dirobohkan juga'.Dalam peperangan tidakkan menyerang musuh boleh ditangguhkan jika difikir tatkala itu musuh dalam keadaan bersiap dengan kekuatannya. Yong Tek Le menderhaka kepada BN.. bagi strategi yang baik tuduhan dan siasatan rasuah terhadapnya jangan disebut sekarang, kerana akan memburukkan persepsi rakyat terhadap kerajaan. Begitu juga dengan isu Kuil Sri mahamariaman di kg. rimba jaya.Sentimennya tinggi bila diroboh ketika nak sambut Depavali. Sebagai Menteri Besar tidakkah Dato' Seri dinasihatkan tentang senario ini..Tak bolehkah ditangguhkan kepada sebulan kemudian. Akibatnya besar Dato' Seri ...rakyat Selangor yang terpaksa bertuankan PKR akibat kealpaan Dato' Seri. Sekian wassalam.

    ReplyDelete
  44. agaknya mcm ni la pembangkang dulu rasa......sekarang dah terkena kat batang hidung sendiri......tak guna dah nak bermadah-madah....berpantun-pantun

    ReplyDelete
  45. YB DS Dr.
    Salam untuk Dato. Kini keseluruhan Menteri dari UMNO menjadi hulubalang DSAAB. DS dilihat dalam mirip penentang DSAAB, jadi apa dihairankan segala fitnah terarah memusnahkan nama DS. Berbalik kepada penjelasan DS tu, mengapa begitu perihatin sekali usaha DS membantu kaum India ? Mereka ada pemimpin kaum nya, jika DS sibuk dan adapula luang memikirkan mereka, kerana itulah belia melayu terabai ? kini DS dah hilang kuasa MB, kerana siapa ?

    DS ikut dan bantu Tun Dr Mahathir. Tun kini bagitu hebat diserang, namunTun masih punya kekuatan dan kehebatan, Tun kini banyak meperincikan setiap tuduhan terhadap beliau.


    Tkasih

    ReplyDelete
  46. Siapa Timbalan Menteri itu? Apa haknya untuk menentukan sama ada seseorang itu layak atau tidak unutk bertanding? Hebat sangatkah sumbangannya pada UMNO sehingga celupar berkata begitu? Atau Timbalan Menteri itu mempunyai agenda tersembunyi melalui kenyataannya? Hendak mengampu "anak boss"nya kah?

    Sudahlah membuat kenyataan tanpa fakta, memburukkan seseorang pemimpin yang berjasa selama lebih dari 8 tahun di Selangor? Baik buruk seseorang itu terletak pada Allah yang menilai, bukan dia!!! Mahukah dia dibukakan cacat celanya oleh seseorang? mahukah dia diaibkan dikhalayak umum? Semua manusia tidak terkecuali pemimpin Islam sendiri mempunyai salah dan silap. Bezanya ialah pemimpim yang baik akan membetulkan kesilapannya, manakala pemimpin yang tidak baik akan memburukkan lagi keadaan, termasuklah memburuk-burukkan seseorang. Apatah lagi menipu tanpa fakta.

    Pada pimpinan DS Dr. Khir, ada jasanya dan ada silapnya. Namun, jasanya yang banyak itu menenggelamkan kesilapannya yang sedikit. It's too few to mention. Jangan jadi seperti Allahyarham Tun Ghafar yang ditangisi pemergiannya, sedangkan semasa hayatnya di kutuk, ditekan dan ditindas oleh "pemuda itu" yang berkepentingan!

    Sedarlah. Seorang pemimpin yang asalnya dari golongan marhaein lebih memahami jeritan dan rintihan rakyat. Bukannya seperti sesetengah pemimpin yang hanya mendengar "suara" yang akan memenuhkan poket mereka sahaja.

    Sekian. Salam Perjuangan...

    ReplyDelete
  47. KEPADA Zhof
    aper yang ko lalui org lain dah lalui dulu tak yah lah cakap pasal politik kat IPTA ibarat kalau ayam duduk ngan ayam manakan pula reti kehidupan musang...
    ingat ibarat kalau kail panjang sejengkal.. lautan dalam jangan diduga



    KEPADA Crystal Clear
    keris bukan bermakna tikam menikam..tapi rupernya bulan dah pandai jumpa punggok ker??


    KEPADA Salam Perjuangan
    "keranda dan kain kafan UMNO perlu segera di tempah kerana menjelang PRU13 nanti UMNO
    akan hilang terus bukan sahaja di hati rakyat bawahan malahan ahli UMNO sendiri"


    bunyi ayat kat atas ni adalah bunyi mereka yg mempunyai hati yang kotor/busuk. atau erti kata lain.. org yg terlalu membenci org lain..
    jadi ko nie pon samer jer ngan org2 dlm umno yg tak elok tu (x semua)..
    tak payahlah cakap kat org lain.. ko tu pon samer ajer..entah2 lagi teruk..
    bukan umno yg bersalah..cume org dalam dier jer (x semua)..



    KEPADA Akmalsuci
    "Begitu juga dengan isu Kuil Sri mahamariaman di kg. rimba jaya.Sentimennya tinggi
    bila diroboh ketika nak sambut Depavali. Sebagai Menteri Besar tidakkah Dato' Seri
    dinasihatkan tentang senario ini."


    ko nie tak baca betul2 ker tulisan DS..??

    ReplyDelete
  48. Berdasarkan pengalaman dan cakap-cakap seharian pasal liwat kes anwar, abe MIE bahagikan kepada dua


    TAK BETUL- Anwar Tak buat

    1. Anwar seorang manusia yang masih berakal. Logik ke Anwar hendak buat benda itu. Kita sebagai manusia yang ada akhlak dan berfikiran bodohpun tidak akan lakukan. Haiwanpun tidak pernah lakukan.

    2. Usia Anwar sudah 60-an jadi takkan dia hendak buat benda terkutuk itu. Kalau melibatkan perempuan (seks bebas), abe MIE percaya dan banyak cerita yang orang melihat Anwar memang 'kaki perempuan'. BUAYA POLITIK. Anwar bebas hendak mencari perempuan luar negeri, pergi Hawaii, Bali, Bangkok... kenapa dia hendak juga lubang 'al-juburi'? Busuk pula tu.


    3. Anwar baru sahaja bebas dari lokap, enam tahun lamanya dan kini baru sahaja dua, tiga tahun bebas. Adakah dia mahu hidup dalam lokap? Mungkin dia akan mati tidak lama lagi?Takkan dia masih berminat dengan 'al-juburi'?

    4.Anwar mempunyai pendapat yang logik dan boleh diterima, iaitu dia sebenarnya diperangkap dan terperangkap. Alasannya- kerana ada 4 orang YB BN hendak masuk PR (keluar BN), kerana tindakannya mahu bertanding dalam pilihanraya. Ada orang hendak menguburkan dan memburukkan namanya.


    5. Kesnya sama dengan kejadian 1998. Dulu Mahathir, pemerintah kuku besi. Kini Pak Lah pemerintahan 'kuku plastik'.

    6. Apabila mellihat Azizah semua orang menagih simpati kerana dia tahu siapa Anwar? Buruk-buruk Anwar suami pun, laki Azizah juga. Sudah Ada beberapa orang anak dan tak akan lakukan perkara itu.


    7. Anwar melaporkan kepada polis dan akan menyaman si mangsa yang menuduhnya liwat. (Tapi dalam masa yang sama dia mengakui yang polis dan sistem kehakiman Malaysia tidak betul)??



    YANG BETUL- Anwar 'kemungkinan Lakukan'

    1. Ada mengatakan buntut si mangsa ada kesan 'lubang'.. dan abe MIE tidak pasti air mani itu ada atau tidak wujud. Air mani memang ada tapi tidak tahu ia milik siapa? SIapa bapanya.. Membazir buang begitu aje...


    2. Anwar menuduh semua orang terlibat. Ketua polis, ketua hakim, PM, TPM, Isteri Najib... semua orang BN.. adakah mereka semua jahat? Adakah mereka tidak akan diadili oleh Allah bila mati nanti? Adakah mereka semua gila? Mereka juga tahu hukum -hakam dan KALAU MATI AKAN DIBALAS...


    3. Kenapa pada mulanya ANwar sembunyikan diri? 1998, dia berani dan lawan Tun Mahathir yang gagah? sedangkan dengan 'BN lembik' dia lari? Dulu ANwar kata- lawan tetap lawan... sekarang kenapa dia tidak lawan Tun Mahathir? Yang lawannya ialah Pak Lah juga.


    4. Kenapa memilih Kedutaan Turki yang kita tahu negaranya sekularnya. Kenapa tidak minta perlindungan kedutaan negara Indonesia? Iran, Pakistan, Kuwait atau negara Islam lain? Mereka juga ada kekebalan sebagai kedutaan.


    5. Kenapa Anwar tidak menjawab masalah peribadinya dan menyalahkan masalah itu adalah masalah politik? Dari dulu lagi. Anwar dikenai sebagai pelakon politik yang berjaya antara yang juara. BEST NO.1


    6. Kenapa Anwar tidak bersumpah berkanun macam dilakukan Raja Petra? Atau bersumpah di masjid kalau dia tiada masa? Jangan kaitkan masalahnya kini dengan masalah orang lain. Nanti kalau ramai menjawab, lain cerita dan banyak pula Anwar kena jawab.


    7. Kenapa Anwar meminta bantuan barat? tidak negara Islam? Bukan maksud kedutaan, tapi melibatkan diplomasi negara.


    8. Kenapa keluarga si mangsa dan mangsa sendiri diancam? Kalau Anwar tidak bersalah, biarlah mahkamah menetukan. Takkan hendak mengadili kes ini di mahkamah dunia pula? Atau diadili di USA?


    9. Kenapa Anwar memburukkan negara? Badan kehakiman dan polisi? Anwar adalah satu nyawa sahaja sedangkan kita semua adalah melibatkan jutaan nyawa. Mana penting, maruah seorang atau maruah jutaan orang? Jangan samakan Malaysia macam Iraq atau 'negara karnibal' (orang makan orang). Anwar boleh pilih mana-mana negara yang dia suka dan boleh pilih mana-mana negara yang dia akan ditanam. Tapi jangan burukkan Malaysia yang dipimpin oleh Orang Melayu Islam. Adakah Anwar mahukan Karpal Singh, Lim Guan Eng atau Sivarasa jadi PM!!!


    10.Anwar seorang kaki perempuan dan banyak gambarnya dengan perempuan lain. Itu tidak boleh dinafikan. Tun Mahathir sendiri pernah memberitahu yang Anwar berlagak alim kucing sahaja. Dia banyak mendengar masalah peribadi Anwar semasa menjadi TPM (masa itu dia YB dari BN) fikirlah sendiri.

    Mana betul dan mana tak betul... Ezam sendiri memberitahu yang masalah Anwar adalah masalah dia seorang dan jangan melibatkan orang lain, agama lain, negara lain, ... BENDA MACAM NIE PUN TAK BOLEH BUAT MACAM MANA NAK TURUNKAN HARGA MINYAK...

    pkrpasdap.blogspot.com

    ReplyDelete
  49. 1. Kenapa PM dan DS samy Vellu tak nak tolong DS perjelaskan isu tersebut.

    2. Ini bukti bahawa kedua-duanya tidak mahu bertanggungjawab terhadap keputusan yang telah dibuat bersama. Sangat tidak menghormati orang yang bersikap macam ini.

    3. Nampaknya PM dan DSSV memang suka bila semua orang menyalahkan DS.

    4. Yang benar akan tetap terserlah.

    ReplyDelete
  50. Mmg lebih baik kita diam dari mengeluarkan kenyataan tanpa mengetahui perkara sebenar.
    teruskan perjuangan dato' seri demi kesejahteraan rakyat.

    anyway, dah lama tak melihat wajah dato' seri yg berseri kat tv ...

    ReplyDelete
  51. Kalau beginilah gamaknya MELAYU AKAN HANCUR…KATA KERAMAT LAKSAMANA HANG TUAH “TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA” memang betul melayu takkan hilang dalam senarai bangsa bangsa yang wujud di dunia.

    Tapi ingat Melayu akan hilang martabat dan kedaulatannya kerana perpecahan yang dicipta oleh bangsanya sendiri. kenapa kita perlu jadi pengkianat…pemusnah…pembohong…
    hilang muafakat…hilang sikap sayang menyayangi…hilang sikap satu hati satu nyawa…rosak silaturahim antara umat…

    Mana al furqan dan sunah nabi Muhammad saw yang dijunjung wahai umat melayu… kenapa tak rujuk dan jadikan panduan…kalian telah sesat dan terpesong dalam landasan kehidupan manusia yang mempunyai kedaulatan dan martabat.
    jangan dok bangga bahawa bangsa melayu akan tetap memerintah negara ini… sampai bila?
    kalau dok berkelahi macam anjing dan kucing sesama sendiri…satu hari nanti kalian akan gagal…

    Ingat wahai melayu “DEMI MASA SESUNGGUHNYA MANUSIA ITU DALAM KERUGIAN” banyak maksudnya ayat ini…mungkin ini balasan dari Allah pada hambanya yang sentiasa bencu membenci antara satu sama lain…Nabi Muhammad tak pernah mengajar kita sifat ini…Beliau amat menyayangi antara satu sama lain walaupun orang kafir…Itu contoh dan dakwah yang paling baik kita ikut…baru yang kafir mengakui kecantikkan islam…dan menerima islam sebagai DINN nya.

    Mana boleh ikut nabi dia maksum…kalau itulah yang terbit dai mulut kita maka kita ini manusia biadap…habis kita nak ikut siapa…yahudi,nasrani atau majusi…nak ikut cara Olmert,Bush,Hitler atau nak ikut cara FREEMASON.

    Kenapa melayu suka diketawakan…suka diejek dengan sikap mereka…yang suka berkelahi, problem sosialnya dadah, bohsia, rogol, sumbang muhrim, buang anak, gay, cekik arak, pelakon lucah handphone (pelakon bluetooth), hiburan ke neraka (konsert, AF, Malaysian Idol dll)zakat dan sedekah berat tapi sms untuk itu berjuta juta sanggup, Pembunuh diri berani mati (Mat Rempit yang sempit otak)dan lain lain lagi lah sedih nak tulis sebab kita adalah saudara seagama walau bukan dari bangsa yang sama.

    Aku membesar dalam kelompok melayu sehinggakan nak berbicara dalam bahasa ibunda aku pun tak tahu dan tak faham. 35 tahun aku bergaul dengan bangsa melayu…tapi bukan bergaul sahaja aku mengkaji dari sudut luar dan dalam umat umat islam berbangsa melayu ni…
    Kesian… ada banyak kelemahan dari banyak sudut contoh yang aku boleh beri silaturahim, status (miskin dan kaya), sikap, hati budi, buruk sangka (paranoid), pemikiran dll

    Jadi sahabat sahabat seagamaku baliklah ketempat asalmu iaitu ISLAM dan rujuk AL Furqan dan Sunah bagaimana Allah perintahkan kita aga menjadi khalifah yang terbaik dibuminya dan Nabi Muhammad mengajar kita cara cara meneruskan hidup yang lebih sempurna, aman, bersaudara, ikhlas, berilmu…tak ketinggalan jugak menjadi contoh pada yang kafir agar mereka nampak kecantikkan ISLAM dan insyallah satu hari nanti dakwah kita membuatkan mereka mengaku dengan ikhlas dan hati yang terbuka bahawa “TIADA TUHAN DISEMBAH MELAINKAN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD ITU RASUL ALLAH…

    ampun maaf jika kata kata aku yang membuat kalian pedih menerimanya. apapun tulisan ini aku tulis dengan linangan air mata bukan dengan hati yang marah, benci atau kesal…sekian dari aku untukmu umat melayu kesayanganku…ASSALAMUALAIKUM WBT

    jihad fisabilillah
    ex - army 10887xx
    Uniform Tango
    Juliet Bravo

    pedang.jihad@gmail.com

    ReplyDelete
  52. Dr Khir,

    Saya rasa Datuk Husni ni sebenarnya:

    1)Berangan-angan nak naik pangkat ke Menteri penuh. Almaklumlah mudah nak jadi menteri zaman sekarang ni. Ikut "back door" pun boleh.

    2)Berkemungkinan beliau nak jaga Parlimen Sungai Siput pula.

    3)Beliau nak "test power" nak mempopularkan diri dalam media untuk bertanding MT UMNO. Nak memperingati seluruh perwakilan UMNO terutamanya bahagian-bahagian di negeri Perak bahawa diri beliau wujud dalam UMNO sedangkan beliau faham bahawa diri tidaklah segah mana dalam politik.

    Datuk Husni,

    Jagalah kementerian Datuk untuk manfaat rakyat. Kejatuhan negeri Perak ke tangan Pakatan adalah sedikit sebanyak hasil dari kepincangan Datuk di negeri sendiri. Sedarlah, bahawa di tangan Datuk ada darah, keringat dan airmata rakyat Perak.

    Jangan sibuk sana sibuk sini, jaga tanggungjawab anda untuk mengembalikan negeri kepada BN semula. Jangan mimpilah nak jaga peringkat nasional sedangkan Perak dah tergadai di tangan pakatan.

    Gunakan segala pengaruh Datuk untuk memajukan negeri kelahiran Datuk. Perak sebuah negeri yang kaya sumber dan tanah. Tetapi ibarat tuan tanah yang pemalas, tanam lalang sahaja.

    Dr. Khir,
    Maafkan saya atas tulisan saya. Saya luahkan rasa tidak puashati saya. Err...ada tak lagi saki baki penyapu semasa Dr. jadi MB dulu? Kalau ada, gunakan untuk sapu hati-hati dan mulut -mulut mereka yang busuk itu.

    Pemuda dari gunung,
    Gunung Semanggol, Bagan Serai, Perak.

    ReplyDelete
  53. Terima kasih Dato seri kerana memberi ulasan dgn Fakta & rentetan peristiwa.. Syabas..

    Rakyat selangor mahukan ketelusan & bukan scape goat.. alhamdullillah dato seri adalah bukan scape goat..

    teruskan memberi komen ttg kerajaan PR...

    ReplyDelete
  54. Salam Perjuangan...

    safemalaysia said...

    KEPADA Salam Perjuangan
    "keranda dan kain kafan UMNO perlu segera di tempah kerana menjelang PRU13 nanti UMNO akan hilang terus bukan sahaja di hati rakyat bawahan malahan ahli UMNO sendiri"

    bunyi ayat kat atas ni adalah bunyi mereka yg mempunyai hati yang kotor/busuk. atau erti kata lain.. org yg terlalu membenci org lain.. jadi ko nie pon samer jer ngan org2 dlm umno yg tak elok tu (x semua).. tak payahlah cakap kat org lain.. ko tu pon samer ajer..entah2 lagi teruk..
    bukan umno yg bersalah..cume org dalam dier jer (x semua)..

    Salam Perjuangan ingin meminta "safemalaysia" membaca semula keseluruhan komen saya dan dalami maksud yg tersurat dan tersirat melaluinya. Fahami... jelas sekali saya tidak membenci UMNO tetapi meluat dengan sesetangah barisan kepimpinan sekarang... baca penulisan saya dan nilai sendiri pendirian dan prinsip saya yg sdr katakan kotor dan busuk...

    layari www.idealismalaysia.blogspot.com

    Adakah mahukan perubahan sikap, cara berfikir dan barisan kepimpinan yg lebih baik dan bertanggungjawab serta jelas halatuju perjuangannya dalam UMNO merupakan satu kesalahan?

    Adakah dengan menegur dan menyedarkan kepimpinan UMNO yg mereka perlu berubah dan menjadi yg terbaik buat rakyat dan negara mempunyai hati yg kotor dan busuk...

    Ya... hati yg kotor dan busuk inilah rasanya yg lebih patriotik dan sygkan UMNO berbanding pemimpin yg kononnya berjuang demi bangsa, agama dan negara walhal sibuk mengumpul harta kekayaan, membuncitkan perut dan memuaskan bawah perut... dengan memperkudakan UMNO dan politik...

    Lihat dan tungguPRU 13 nanti. Jika tidak berubah...adakah dengan mengekalkan pemimpin yg "UNIK" sebegini dapat mengekalkan UMNO di hati rakyat utk terus memilihnya...

    UNIK - kaki botol dan rasuah politik(Dato' Z), kantoi bawa duit berjuta-juta ke luar negara (Dato' M), skandal s** budak sekolah (dato' R), suka lawan kerajaan dulu la... (Datok S) dan banyak lagi... ha ini yg perlu dibersihkan...

    renung-renungkan selamat berjuang

    ReplyDelete
  55. Macam tu lah DS, sifat2 kepura2an dalam pimpinan UMNO... Siapa yang memerintah jadi yes man bos..

    UMNO dulu, kini dan selamanya...

    p/s: tak lama lagi start la pemilihan... bertaburanlah...$$$$$....

    ReplyDelete
  56. Datuk,

    Mungkin kenyataan Datuk Husni ada kaitannya dengan perebutan jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia tahun ini?

    Kepada semua bloggers,

    Blog saya sudah menjadi medan berdebat pro dan anti-anwar. Hujah masing-masing ada 'isi'. Saya sendiri pun tidak tahu mana yang boleh dipercayai.

    Sila berkunjung ke blog saya untuk membaca ulasan-ulasan mereka.

    http://nadzrikamsin.blogspot.com/

    ReplyDelete
  57. Jawab Dr, jangan tak jawab. Klu tak jwb orang kata betul. Klu tak sempat, tugaskan seseorang utk tolong jawab. Sebab, saya rasa dah tak lama lagi Dr 'merasa' jadi pembangkang, insya Allah. Nanti ramai la yg rindu dgn blog ni.

    (nanti kita baca blog Khalid sbg bekas MB lak)

    Saya tak boleh tlg jawab sebab tak de maklumat. Tapi klu sesapa nak tau siapa wira sebenar orang melayu, samada Tuah atau Jebat, layarilah http://waadat.blogspot.com

    (tumpang lalu Dr.... sedikit sumbangan saya untuk perjuangan kita jugak).

    ReplyDelete
  58. Salam DS,

    Apa nak heran dengan orang macam ni DS. Kita yang sibuk nak menyatukan UMNO dan menguatkan Melayu, dia dok sibuk nak cari populiriti murahan.

    Apa nak heran kita roboh kuil, kita patut hormat Pemimpin yang berani Merobohkan kuil. Bukan dibuat kerana hasat dengki, ianya kerana untuk pembanggunan.

    Orang Melayu dah Menyampah tengok kita asyik ikut cakap dan perjuangkan bangsa lain.

    Kita dah merdeka 50 tahun dan orang melayu masih kebelakang, semua pasal ada pemimpin yang macam ni, sibuk bangsa lain bahkan bangsa sendiri terabai.

    Nak cari gaduh dengan Pemimpin Melayu, bukan dengan Pemimpin bangsa lain ...

    pikirkan bersama ...

    "Kearah Memasyaratkat Pemuda"

    ReplyDelete
  59. Datuk Seri,

    Tolong nasihatkan PM dan TPM,

    kalau nak buat apa-apa tu, buat plan dulu lah.

    Jangan cakap nak bincang kenaikkan harga minyak bulan Ogos, tiba tiba tengah malam naik harga.

    Islam hadari apa ke benda macam tu?

    Lepas tu, bila harga minyak dah di naikkan,kabut suruh rakyat ubah cara hidup, tak de plan awal langsung. kalut nak bagi gaji dua kalilah, suruh tanam sayur depan rumah, suruh orang jimat Patutnya, bagi lah rakyat bersedia dengan kenaikkan harga minyak, itu naik, ini naik, bila tanya TPM, dengan cara selembunya dia kata, jangan tanya pasal ekonomi, saya tak pandai ekonomi...
    tak pandai ekonomi jangan jadi TPM.

    Lepas tu main nak senang aje, bila semua masalah dah selesai, saya akan jadi PM,
    Amboiiiii... nak kerja senang nampak.

    betul lah Mahathir cakap. yang sorang Keldai, sorang lagi Lembu.

    Sekarang Siapa yang susah? rakyat juga.

    UMNO - TRADISI MEMBELAsah RAKYAT.

    Itu cerita basi, cerita yang saya nak tanya ni, kenapa begitu mudah kerajaan tunduk kepada rakyat dan kaum tertentu, contoh paling mudah dan awal, Penduduk Taman Mahkota Cheras, bukan kah Mahkamah dah bagi perintah, tutup jalan. Kenapa 'rakyat' yang di situ tu, runtuhkan juga. Sudah jelas dan terang, mereka melawan perintah mahkamah.
    Tetapi, "Menteri Kerja Raya" yang baru... ikut telunjuk mereka.

    Datuk Seri pun faham, kaum depa ni, kalau boleh semua nak free, dah mati baru bayar sebab kubur depa mahal mahal belaka.

    Kalau kaum kita, Melayu, Jawa aku tak tau la, sebab kawasan Sekinchan dan Pasir Panjang tak pernah ada orang merusuh, FRU datang sembur air, ketuk kepala, ketuk itu ini, tapi dulu masa Penternak BABI merusuh, FRU buat bodoh je, malah ada yang kena pijak kepala.

    Kenapa jadi macam tu?

    Rata rata rakyat memperkatakan kelemahan Keldai dan lembu sekarang.

    Malah saya dah dengar perkara ni lebih 10 tahun dulu. " itu 2 orang badawi sama itu tun razak punya anak tak boleh jadi PM sama TPM, rakyat mati oooo"

    Ada double standard ke?

    UMNO tak nampak ke? UMNO kan ramai, PM dan TPM bukan ahli sihir, apa nak takut. lagi satu saya cabar PM dan TPM supaya kalau pergi mana mana naik Kancil. jimat minyak. UBAH CARA HIDUP!

    ReplyDelete
  60. Bravo Dr. KT,

    Macam ni la rakyat malaysia nak. Kita nak pemimpin2 kita tak takut dengan ape2 tuduhan sebab saya tahu ramai pemimpin2 kita ikhlas, walaupun tak semua.

    Sincerely speaking, saya rasa rakyat kena paham. Takkan la kerajaan (samada pusat atau negeri) nak puaskan hati semua orang. Lemau la. Saya percaya kerajaan buat untuk kepentingan majoriti sesuatu tempat. Macam Dr KT kata tadi, 11 orang tak nak pindah. Takkan la pasal 11 orang ni tak nak pindah walhal 89 lagi setuju, nak kena ikut cakap yang 11 ni pulak.

    Lagi satu la kan. Saya ni bukan nak jadi racist. Tapi saya pelik la dengan sebahagian golongan bukan melayu kat malaysia ni. Bila hak diorang kena sikit, diorang kata kita racist. Bila diorang question hak kita, diorang kata itu hak diorang sebagai rakyat malaysia. Mana boleh macam ni.

    Ape2 pun, Dr KT, teruskan perjuangan Dr. I'allah, sama2 kita memulihkan situasi di malaysia.

    Al-fatihah.

    W'salam.

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum dr,
    Maaf kalau dr. tak suka dgn komen ini(jangan siarkan)

    Tidak bersalah seseorng itu,selagi ia tidak dibuktikan bersalah.

    Diharap kita tidak menjadi hakim kepada kes sdr. Anuar Ibrahim ini, kerana impaknya bukan kepada sdr. Anuar sahaja,malah kepada seluruh keluarganya juga akan menerima tamparan, tidak kah kita ade perasaan kasihan belas kpd isteri tercintanya?anak anak nya? malah kepada ibu dan bapanya.Dimana muka akan diletakkan?

    Bersimpatilah kita kepada keluarga sdr.Anuar, biarlah pihak yg bertanggungjawab melakukan tugas mereka.

    ReplyDelete
  62. SAYA INGATKAN ANWAR NAK BUAT REPORT POLIS TENTANG DIA DI UGUT BUNUH.TAPI LAIN PULAK,ANWAR BUAT REPORT POLIS KAT KPN DAN KHN.TAKUT KE ?

    ReplyDelete
  63. Dato' Seri,....berkenaan isu Pakatan rakyat ni. Saya sebagai seorang anak muda yang menetap di Setiawangsa, Hulu Kelang ingin memberi sedikit pandangan kepada Dato'. Saya berpendapat hampir keseluruhan ustaz dan penceramah di sekitar Selangor dan Kuala Lumpur memainkan peranan dengan menghasut supaya membenci kerajaan di surau-surau dan masjid-masjid.
    Ini yang amat saya kesalkan...apa yang kerajaan akan lakukan??
    Pandangan saya, mengapa pihak kerajaan kini tidak mengambil langkah yang tegas seperti matan Perdana Menteri, Tun Mahathir?...
    saya percaya antara sebab mengapa kekalahan Barisan Nasional di Selangor dan Kuala Lumpur berlaku adalah melalui peranan ini.
    terbaru, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baru (Zulkifli Noordin) telah mengadakan ceramah Subuh di kawasan sekitar saya, Setiawangsa. Beliau dengan secara jelasnya lari dari topik ceramah tersebut yang sepatutnya menyentuh Hal Agama, tetapi beliau asyik menyatakan kes liwat Anwar adalah kospirasi pihak kerajaan dan juga memburuk-burukan Datin Seri Rosmah Mansor dan Dato' Seri Najib.

    Saya harap pihak UMNO sekitar Selangor dan Kuala Lumpur bangkit dan dengan terus memantau kegiatan seperti ini. Merekalah yang patut menghalang aktiviti ini daripada terus mencemar institusi Agama Islam.
    Ketegasan Kerajaan amatlah saya harapkan. Tidak keberatan, saya meminta Dato' maklumkan perkembangan yang semakin meruncing ini ke Parlimen, Dewan ADUN mahupun Media.

    ReplyDelete
  64. Check out this old man at http://consumersrighteousness.blogspot.com/. I personally admire his courage and determination to withhold his rights and stand up against one big giant. Won’t it be cool if some bloggers write/comment about his problem?

    ReplyDelete
  65. Cukuplah Dato' Seri. Yang sudah tu sudah lah. Biarlah rakyat yang mengadili tanpa tekanan dan hasutan mana-mana pihak.

    ReplyDelete
  66. isshhhh...saya pon pening la Dr....
    Bole tak kita semua jangan dok cari salah sana sini...Ini Bn cari salah pembangkang..
    Pembangkang cari salah BN...

    Bole tak kalo ada salah..kita tegur ikut saluran yang betull..

    Tak payah la heboh2 dalam Buletin Utama..

    Pegi jumpa org yang berkenaan...
    Cakap...ini yang ko buat ni tak berapa ngam...

    Kemudian,lontarkan cadangan camna nak buat.....

    Barula Rakyat Yang semakin Jatuh miskin lepas semua benda NAIK HARGA NI, TERBELA!!! PAHAMMM????? MAghah ni.

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum...Salam

    Sekarang ini ramai mahu jadi jaguh tetapi ia adalah jaguh kampung yang keras di luar tetapi lembik didalam.

    Timbalan Menteri itu mungkin hanya dengar dari mulut orang.Inilah salah seorang daripada "YES BOSS" .Saya setuju dengan zainal a.kasim(tu gambar siapa yang jadi mangsa kau haaaaa).Memang ramai YB_YB yang makan gaji buta dah tu dapat eluan kenderaan,keraian dan macam2 lagi campur semua lebih RM10000.00 sebulan ,itu tidak masuk upah sign borang atau tender.

    Tindakan meroboh kuil setelah mahkamah meluluskan adalah tindakan yang betul sebab mereka suka-suka bina tanpa memperdulikan pandangan orang lain.Tetapi itu semasa dulu, sekarang tidak menjadi masalah kepada mereka kerana mereka boleh membina lebih besar atau indah seperti Masjid Kristal atas nama Pakatan Rakyat(DAP,PKR,PAS)....Taring-taring Islam yang diperjuangkan oleh PAS pun tidak mampu membuat apa-apa kerana PAS sendiri mengakui bahawa semasa PRU12 mereka tidak mempunyai dana yang besar selain derma atau minta sedekah dari orang ramai.Tetapi peminpin mereka masih mampu bergerak merata-rata dengan kereta besaq atau kapalterbang(tengok sekarang Hadi Awang pi keluaq negeri)so apa yang mereka kata kepada BN sama juga kepada mereka.

    ReplyDelete
  68. Mengapa perlu dapat pelindungan dari negara luaq yang mengamal dasar-dasar sekular kerana mahu join eropah.

    Perisik negara jiran kalau tidak salah kita ialah Singapura(rakan rapat negara Yahudi laknat).Ini menunjukan bahawa Anwar Ibrahim adalah mata-mata barat atau yahudi yang berselindung atas nama keadilan semua.Kita tahu Anwar punyai kewangan yang banyak dan dia tidak perlu risau tentang keselamatan dirinya dan mampu mengupah pembunuh atau tentera upahan terutama dari america kerana kerapannya.

    Siapa pun tidak tahu berapakah wang dan kekayaan Anwar kerana kita tidak pernah didedahkan dengan hal-hal kekeluargaan Anwar Ibrahim sejak menjadi Timbalan Perdana Menteri,Menteri Kewangan sehingga kena pecat.

    Sekarang kita bukan berdepan dengan masalah kenaikan harga barang keperluan tetapi pasaran saham juga terjejas dan ini juga merimaskan pelabur-pelabur dan ini akan memberi masalah-masalah kepada kita satu hari nanti.

    Sebenarnya tentang kes-kes jenayah seks ini tidak mengira umur atau jantina semata-mata.Selera manusia ini tidak sama dan kisah Anwar Ibrahim pun pebagai walaupun dia sudah berkeluarga tetapi seperti dalam kisah masyarakat amnya jenayah seks ini mempunyai taktik2 yang ganjil seperti bijak berkata-kata ,piadato,pemurah dan buat muka bodoh.

    Oleh itu anda fikirlah dan sentiasa awasi sekiling anda

    ReplyDelete
  69. Aku setuju penyataan Kamarul nie...
    mmg betul...!!!

    "Tapi saya pelik la dengan sebahagian golongan bukan melayu kat malaysia ni. Bila hak diorang kena sikit, diorang kata kita racist. Bila diorang question hak kita, diorang kata itu hak diorang sebagai rakyat malaysia. Mana boleh macam ni. "

    ReplyDelete
  70. Pada saya, tiada logiknya budak itu membuat laporan diliwat tanpa kerelaan. Dia bukan seorang perempuan yang lemah, dia bukan kanak2 bawah umur yang tiada upaya, dia bukan orang kurang upaya (OKU), sebaliknya dia mempunyai tubuh badan yang tinggi lampai dan sasa juga telah berusia matang yang mempunyai akal fikiran yang cukup dan berstarategi untuk melawan jika benar DSAI melakukannya tanpa kerelaan. Pengakuan kes liwat ini adalah suatu kes yang paling jijik dan taktik yang paling kotor untuk mengaibkan seseorang di samping sebenarnya beliau telah memalukan dirinya sendiri yang patut dipandang sebagai seseorang yang langsung tidak bermaruah. Lihat saja beliau boleh melemparkan senyuman kepada jurugambar seolah2 kesnya adalah suatu kebangaan dan seronok diulit publisiti, sedikitpun tiada wajah keinsafan dan malu spt yang diungkapkan oleh bapa audaranya..MasyaAllah..sangat tidak munasabah!

    ReplyDelete
  71. Datuk Seri & bloggers,

    Mungkin kita boleh ketepikan sebentar isu liwat Anwar dan mendalami lebih mendalam tentang Gold Dinar.

    “Inflation ?? Women & Micro Economy, The Dinar & Dirham Solution”

    Penceramah: Umar Vadillo (cendiakawan Muslim Sepanyol)

    Tempat: Masjid Saidina Umar Al-Khattab, Bukit Damansara Kuala Lumpur.

    Tarikh: 6 Julai 2008 (Ahad)

    Waktu: 5 petang.

    ReplyDelete
  72. Salam..

    Kekalutan politik Malaysia dan kekalutan Ekonomi (pasaran saham digantung) merupakan keadaan yang meresahkan kita.

    PR mahu anjurkan Himpunan Rakyat 1juta orang pada 5&6 Julai.Bagi mengatakan ketidak puas hati kepada kenaikan minyak.Mereka cuba menutup kes Liwat,Ternak Babi moden dan sebagainya.

    Bagi saya yang kerja swasta pergi ke KL itu hanya menghabiskan wang ringgit dengan kos minyak yang naik ini dan lebih baik dipergunakan untuk makanan keluarga atau pelajaran anak...Mereka peminpin tidak kisah nasib akan menimpa penyokong-penyokong yang taksub kerana mereka kaya raya ditambah pulak dana dari negara asing yang menempuhi poket seluar dalam mereka.

    Rakyat yang berusaha dengan tulang 4 kerat ini akan terasa kesan tindakan pemimpin yang gila kuasa dan kekayaan.

    ReplyDelete
  73. Adam said
    "..MasyaAllah..sangat tidak munasabah!"

    Tak payah pikir panjang2 Adam..
    buat penat kepala ko ajer..
    cuber ko bayangkan Anwar buat kecoh kat dalam politik Malaysia nie..
    Tak nak pulak penyokong2 PR nie ingat ALLAH..
    Biler Anwar dpt sokongan AS..
    Tak nak pulak ingat ALLAH..

    Korang suker ker politik malaysia ni kucar kacir..

    Kalau anwar nak jadek sangat PM..
    Tunggu ajer lah pilihanraya ke-13..

    Tapi mengaper dier tak buat???
    kalau penyokong PR tak suker UMNO pasal rasuah..suap org...
    Anwar pon seruper ajer..

    Tak PAYAH lah taksub..
    Cuber pikir camner nak tingkatkan ekonomi keluarge lg baik..

    ps: Sorry DS keluar topik sket..

    ReplyDelete
  74. DENGAN INI SAYA MENGISTIHARKAN...SEMAKIN KUAT PROPAGANDA BERKENAAN ISU DSAI SEMAKIN KUAT JUGALAH PEGANGAN SAYA KEPADA UMNO.
    TIADA SIAPA BOLEH MENGABURI MATA HATI SAYA DENGAN PERJUANGAN DAN SEJARAH KESATUAN MELAYU DALAM UMNO.SEMOGA MELAYU BERTAUT KEMBALI DAN MUHASABAH DIRI DENGAN BERALAHLAH EGO KITA DEMI PENYATUAN MELAYU.HILANG UMNO BERKUBURLAH HAK ORANG MELAYU,SAYA TIDAK BERGANTUNG SANGAT TAPI SAYA TIDAK SANGGUP KEHILANGAN KERANA RAMAI ORANG MELAYU PERLU DIBELA,JADI TOLANGLAH MEMAHAMI KERANA SEKARANG UMNO AMAT MEMERLUKAN PENYATUAN.
    BIAR KITA BERBEZA PENDAPAT TAPI JANGANLAH KITA LEKA SEHINGGA KITA DITIPU LALU MEMBENCI UMNO.
    MENGAPALAH MELAYU JADI BEGINI!PENUH DENGAN DENDAM DAN FITNAH BERTABURAN SEHINGGA MEMBUAT RAKYAT JELATA KELIRU DAN TAKUT.
    BUKAN SEMUA KITA SAMA DS KHIR,TETAPI JANGAN RESAH DAN GELISAH YAKINLAH ALLAH BERSAMA DENGAN ORANG2 YANG IKHLAS DALAM PERJUANGAN.

    ReplyDelete
  75. Akum DS

    Jangan marah sangat DS, itu biasa la politik membodek, cari scape goat dan dapat nama.

    isu penting yang saya rasa adalah bukan soal roboh kuil atau sebagainya. Ianya adalah isu kepimpinan. Soal masalah orang Melayu, cina dan India di malaysia tidak akan habis samapai bila2 bahkan semenjak zaman TDM lagi, namun begitu oleh kerana kepercayaan yang kuat terhadap TDM untuk memajukan dan memakmurkan negara maka semua kaum berdiri teguh dibelakang dia untuk BN kecuali pada 1999 yang hanya seketika rakyat melepas geram. Tapi zaman Dollah ni rakyat dah bagi peluang kat dia pada 2004 dan ternyata ramai kecewa dengan sikap dan cara dia memimpin negara maka DSAI telah mengambil peluang dari suasana ini. justeru itu suasana politik malaysia sudah berubah kerana DSAI pandai "branding".

    ulasan lanjut tentang branding untuk services sila layari www.pantausblog.blogspot.com

    wassalam

    ReplyDelete
  76. itulah cara pemimpin yang ada dulu, kini dan selamanya....tak pernah nak selidek dulu sebelum memberi kenyataan.....jawab jer asal jawab jer....lepas tu baru nak jawab persoalan yg timbul dari kenyataan tu....gitulah selalunya.....

    ReplyDelete
  77. dari dulu lagi saya tak faham, dalam setahun ada 365 hari. kenapa lah dalam bulan ramadhan sahaja rumah-rumad setinggan nak dirobohkan. kenapa hari deepavali juga kuil nak dirobohkan. nak robohkan tu tak salah. undang-undang mahkamah tu tak salah tapi pilihlah hari dan masa yang sesuai. jadilah pemimpin yang perihatin kepada rakyat.

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum DS,
    saya dah joint umno sejak zaman S46 lagi,baru sekarang saya lihat dan baca dlm blogs(yg makin bersepah)org melayu makin tak malu nak menggunakan perkataan yg melampau.adakah ini lambang kemajuan atau kedangkalan???Sesetengah pemimpin pula seperti terlalu desperate utk mengejar political milage hingga mungkin lupa asal tujuan ketika berikrar menyanyikan lagu umno...Adakah begitu DS???Satu perkara lagi yg saya selalu dengar dari kawan2 yg non malay,mereka(hampir semua)menyatakan pemimpin melayu sekarang useless..(kawan2 melayu yg bukan umno tak payah la saya sebut,faham aje lah)..disini saya amat berharap DS ada perancangan untuk menangani hal tersebut...Sebelum tu,saya harap DS dapat melepasi halangan yg pertama dulu,sebab saya dengar dah ada perancangan utk letak calon lawan DS di SG.Besar.Good luck DS Dr,InsyaAllah moga berjaya.

    ReplyDelete
  79. DS,
    kat sini sya nak komen pasal blogs DS ni..Apabila saya bandingkan dgn blogs org lain, bezanya,blog DS ni susah nak keluar komen(sensor ke)dan lambat betul, tak automatik keluar.cuba pergi kat blogs lain,hampir semua boleh terus keluar.bukankah kita kat zaman cyber skrg,kalau lambat org pun fedup DS.Ini pendapat saya sendiri la DS,kalau komen kita tak di layan tentu org tak akan pergi blogs u lagi..bagi saya sesiapa yg komen yg keterlaluan,perlu dinasihati.Itu aje yg saya nak pesan,cuba belajar dari Tun Mahathir punya blogs,u all mesti kagum,org tua tu masih tajam kukunya tau,bukan harimau tua yang dah tak ada taring.

    ReplyDelete
  80. Kebenaran akan timbul jua akhirnya




    ZOol
    http://www.ligakampung.com/blog

    ReplyDelete
  81. Salam DS,

    4. Proses perobohan dilakukan oleh MBSA dua hari sebelum Deepavali. setinggan, Surau telah dirobohkan. Sampai sahaja di pagar kuil, Hidraf telah membantah dan mengadakan demontrasi.

    Saya sangat bersetuju dengan pernyataan di atas. Teringat saya beberapa hari sebelum PRU-12, saya berbual dengan seorang rakan keturunan india. Dia menyentuh betapa zalimnya DS merobohkan kuil mereka, sepantas kilat saya menjawab "Kalau U bagitau saya khir toyo roboh kuil saya tak heran la, dia sendiri punya rumah tuhan pun dia kasi roboh; lain bangsa punya U mau hairan ka?"

    Saya bagi tau DS kat sini, saya tak pernah nak tanya DS (sebagai seorang islam)ni solat cukup tak 5 waktu sehari, tapi kenapa bila orang lain nak solat DS kacau?robohkan surau?

    Atas alasan apapun takkan dapat diterima akal! cakaplah pasal Islam agama rasmi negara, ketuanan melayu, keistimewaan melayu; sebenarnya DS pijak-pijak semua tu!

    ReplyDelete
  82. AMALAN KRONISMA DIDALAM PEMILIHAN AHLI-AHLI MAJLIS MPAJ OLEH YB PARLIMEN AMPANG

    MB Selangor , Tan Sri Khalid, ada menyebut didalam surat khabar the Star, Sinar dan Suara Keadilan beberapa minggu lalu tentang ketelusan dalam pemilihan Ahli-Ahli Majlis PBT tanpa ada campurtangan YB ADUN dan YB Parlimen.Tetapi pemilihan Ahli-Ahli Majlis dikebanyakan PBT dilihat banyak kepincangan dan ada unsur kronisma.

    Salah satu PBT yang dihubungkait adalah Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ).
    YB Parlimen Ampang, Hajah Zuraida Kamaruddin mengamalkan kronisma didalam pemilihan Ahli-Ahli Majlis MPAJ.Beliau adalah salah seorang daripada Panel Pemilihan Ahli-Ahli Majlis PBT di seluruh negeri Selangor. Terdapat info daripada sumber yang sah, bahwa biodata-biodata Ahli-Ahli Majlis MPAJ dipihak beliau ,dihantar secara “last minute” tanpa usul periksa dan penelitian yang rapi tentang latar belakang mereka.Apakah MB Selangor mengetahui percaturan ini ?.Itu hendaklah ditanya kepada Cikgu Lee, Ronnie Liu , Sivarasa Rasiah dan Dr. Xavier (Mereka adalah YB-YB didalam Panel Pemilihan).Ataupun sudah pun ada unsur “kira-kira” antara mereka? Apa yang diketahui oleh pihak kami, pada 23hb Jun 2008,bahwa 17 daripada 22 Bahagian2 PKR di Selangor tidak berpuashati didalam beberapa isu-isu kepartian termasuk didalam pemilihan PBT (akan kami lapurkan akan datang).Jadi hendak dipilih orang2 professional tetapi cara pemilihan tidak secara profesional!!!

    Didalam senarai yang dikeluarkan di Surat Khabar the Star bertarikh 21hb Jun 2008, terdapat 8 orang daripada 24 orang Ahli-Ahli Majlis dikenal pasti sebagai kroni YB Parlimen.


    SIAPAKAH MEREKA ………
    1)Izzudin Che Din –NGO
    Ini adalah satu penipuan. Kami hendak tahu apakah nama NGO yang diwakili beliau.Kebanyakan orang di Bukit Antarabangsa mengetahui beliau selama ini tidak bernaung dibawah mana2 NGO.Beliau adalah Wakil Parlimen Bukit Antarabangsa dan adalah ahli PKR cawangan Bukit Antarabangsa.

    2) Tan Hua Meng –PKR
    Sebelum pilihanraya , tidak nampak muka. Lepas pilihanraya, buka pusat khidmat masyarakat di Pekan Ampang dan telah menjemput YB Zuraida merasmikan dengan penuh meriah sekali.Tiba2 nama melonjak menjadi Ahli Majlis MPAJ.Ditanya kepada orang-orang lama PKR di Ampang, mereka pun tak kenal siapa dia ini.Banyak lagi calon-calon berbangsa Tionghua yang layak .Mana keadilan yang dicanang2kan?

    3)Hayati Abd Samad-PKR
    Beliau adalah Bendahari NGO bernama WIRDA.WIRDA ini adalah NGO yang dipengerusikan oleh tidak lain dan tidak bukan, YB Parlimen sendiri.PKR Bahagian Ampang pun tidak mengenali beliau.


    4)Balachander Kathiravelu –PKR
    Beliau adalah Wakil Parlimen Ampang (Pegawai Penyelaras Pembangunan Ampang). Dibawah YB Zuraida , beliau adalah ketua kaum India. Ini jelas melanggar prinsip PKR dimana parti PKR adalah parti berbilang kaum, mana boleh ada ketua2 untuk setiap kaum. Beliau bukan merupakan anak jati Ampang, malahan baru satu tahun setengah sahaja menetap di Ampang dan baru empat bulan menjadi ahli parti PKR. Ditanya kepada PKR Bahagian Ampang, mereka pun tak mengetahui latar belakang Balachander Kathiravelu.

    5)Sooria Narayanan-Ampang Indian Community Charity Bureau
    Beliau adalah Ketua MIC salah satu cawangan di Batu Caves (masih memegang jawatan). Di bawah YB Zuraida , beliau adalah ketua kaum India No 2 dibawah Balachander..NGO pun tidak diketahui berdaftar atau tidak? Orang-orang kaum India di Ampang tak pernah dengar NGO tersebut.

    6)Abdul Aziz Ahmad –Persatuan Pengguna Islam Malaysia
    Pemilihan beliau dipersoalkan sendiri oleh Dato Ma’amor , Presiden Persatuan Pengguna Islam Malaysia sendiri.(Rujuk the Star bertarikh 23hb Jun 2008).Fikirlah sendiri dari mana beliau dicalonkan.

    7)Supriamanay Sinnapayal-MTUC
    Beliau dalah orang MTUC yang tinggal di Puchong, bukan daripada Ampang.YB Zuraida dan YB Sivarasa yang mengusulkan beliau ke Ampang.

    8)Azman Shah Mohd Yusof-PRO
    Professional daripada mana???Menurut sumber daripada pejabat MB sendiri , ada pengaruh YB Zuraida didalam pemilihan beliau.

    Hendak ditegaskan disini bahwa sejak daripada awal lagi sepatutnya biodata2 calon ahli-ahli majlis harus diteliti secara terperinci. Seperti kata YB Ronnie Liu bahwa rekod calon-calon akan diperiksa oleh BPR, POLIS dan calon2 mestilah bukan daripada golongan yang bankrap.Tetapi seperti yang dinyatakan, YB Zuraida banyak berdolah-dalih dalam menyerahkan biodata-biodata awal2 lagi dan disaat terakhir bila MB minta ,baru beliau hantar biodata-biodata kroni beliau.
    Apa yang berlaku bahwa ramai lagi yang layak di Ampang daripada kalangan parti PKR dan juga NGO diketepikan.YB Zuraida pentingkan diri sendiri bukan masyarakat. Bagaimana nak telus dan jujur untuk berbakti kepada masyarakat jika pemilihan ahli-ahli majlis PBT pun tidak betul.Bagaimana mungkin ada ketelusan didalam pemberian tender jika sudah ada amalan kronisma dialam Ahli-Ahli Majlis.

    Banyak lagi kepincangan berlaku di PBT2 lain termasuk di Sabak Bernam. Puan Salmah Ismail telah dipilih sebagai ahli majlis daerah Sabak Bernam.Beliau merupakan pegawai pembantu khas YB Zuraida di pejabat Parlimen Ampang dan juga merupakan Ketua PKR Bahagian Cheras . (Macamana orang Kolumpur boleh jadi anak Slangor).Beliau dahulu adalah salah seorang penerima bebarapa keping tanah daripada Umno Gombak atas kapasiti sbagai ahli UMNO Gombak. Rakyat nak dapat tanah pun susah, ahli umno senang dapat.

    WE WANT MUNICIPAL COUNCIL ELECTION BACK!!!!!

    -AKAN DATANG:MENGAPA 17 BAHAGIAN2 PKR BANGKIT MENENTANG MB SELANGOR, TAN SRI KHALID DI ISTANA MESTIKA PADA 23HB JUN 2008, PUKUL 10 MALAM.???APAKAH ISU-ISU HANGAT YANG DIBANGKITKAN SELAIN ISU PENGUGURAN SDR YAHYA SAHRI???

    -daripada V13, “Apa Nama?Cerminlah diri sendiri!”



    MPAJ List of councillors
    Name Organisation
    Wan Hasrina Wan Hassan PAS
    Abdul Jalil Hassan PAS
    Izzudin Che Din NGO
    Abdul Aziz Ahmad Persatuan Pengguna Islam Malaysia
    Azman Shah Mohd Yusof PRO
    Tan Hua Meng PKR
    Azhari Ismail DAP
    Lee Shok Jing KL-SCAH, RA
    Wong Khai Pun DAP
    Supriamany Sinnapayal MTUC
    Ali Ismail PAS
    Fazlul Rahimi Maarop PAS
    Thew Kon Huang DAP
    Loh Kiat Khiong NGO
    Chan Susann DAP
    Hayati Abd Samad PKR
    Abdul Wahab Hasan PAS
    Jefrein Mohamad PKR
    Razali Ramli PKR
    Abdul Halim Mohd Yusof PKR
    Sooria Narayanan Ampang Indian Community Charity Bureau
    Nik Md Zin Nik Mohamad PKR
    Meor Rithuan Mohamed Said PAS
    Balachander Kathiravelu PKR

    (as reproduced from THE STAR dated 21st JUNE 2008)
    DIPETIK DARI BLOG http://ampangreform.blogspot.com

    ReplyDelete
  83. THE FIASCO BEHIND THE SELECTION OF COUNCILLORS OF MPAJ

    What did the MB of Selangor just said???All councillors would continue taking oath despite knowing some of them have criminal records? How could you condone that? If a blunder has been made, admit it and make immediate changes.Or the MB has not a mind of his own due to “political power play “ behind the scene. MP of Ampang, YB Zuraida seems to give her blessing to the 2 criminals by saying that they work hard for the party during the election and she said “a committee had vetted the list based on certain criteria and quotas”(as quoted in the Star dated Thursday,3rd July 2008).Something is fishy here, Zuraida is one of the MP in the committee. Some of those who submit their profiles to the state (of which we heard from reliable sources, she threw them in the dustbin), work as hard as the blokes in question.Except might be some of them don’t kiss asses to get where they are. How could those ex-convicts not listed their past records in their profile or biodata?(If they were to put it on paper, they wouldn’t got the job in the first place anyway and no chaotic situation like this would happen?)How could you let them carry on as councillors whereby you knew they have CHEATED you and your committee? Mind you this is a state matter and you got conned?Or they are cronies of one MP, that you can overlooked the mistake? Then you as an MB and your committee are just as reliable as some ex-MB from the other side, practising CRONIYSM!!!
    Have the selection committee not checked the backgrounds or done their homework, or merely playing croniysm.?.Did I remember that YB Ronnie Liu said 2 months ago that the councillors would go thru stringent checks i.e. Police, ACA and Bank Negara (for bankrupts) .So what did the selection committee did and DO NOT DO?My dear MB , you and your selection committee has blundered BIG time ! SO, the bigger QUESTION, was the selection of other councillors done properly too??? I think you , MB of Selangor,are trying to cover the weaknesses in your selection committee for whatever reason. The sanctity of an oath is at your feet to fiddle with as if it has no value……
    AND YOU AND YOUR YANG BERHORMAT2 HAS BEEN FIGHTING THE SAME CORRUPTIBLE SYSTEM IN BN……PIRAHHHHHHHH……

    TIADA PERUBAHAN DALAM PERLANTIKAN AHLI MAJLIS

    “Tiada sebarang perubahan yang dibuat dalam senarai perlantikan ahli majlis pihak berkuasa tempatan (PBT), tegas Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelelidikan, Ronnie Liu.
    Ronnie berkata, tidak perlu ada sebarang perubahan dalam senarai pelantikan ini walaupun dakwaan dibuat oleh wakil penduduk Ampang terhadap tiga calon Ahli Majlis, Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) kerana hanyalah KHABAR ANGIN semata-mata” …dipetik dari SINAR, bertarikh 05 Julai 2008…

    Ronnie Liu , sila selidik perkara berikut:-

    Butir2 Rekod Jenayah
    Nama BALACHANTAR A/L KATHIRAVELU
    No KP Baru 581217106833
    No KP Lama 05648700


    (dari rekod bukit aman)

    Senarai Kesalahan

    No. Repot
    KUALA LUMPUR/00035715/03
    RR 2 (i) DITAHAN

    SELAYANG/00000675/90
    KK 392 DIHUKUM
    no fail 1137/90
    no cap jari 100/90


    RR = restricted residence atau lebih dikenali sebagai “Buang Daerah”
    KK = kanun kesiksaan……

    blogspot: http://ampangreform.blogspot.com

    ReplyDelete
  84. Sdr Safemalaya, saya tak pernah taksub, tp yang tak logik itu tetap tak logik. Hak aku untuk mengingati Allah pada bila2 masapun, dan engkau tak mahu ingat Allah sudahlah bro, pada saya soal mengingati Allah ni tidak boleh dipertikaikan, lainlah kalau dah buta mata dan hati taksub kepada idola.

    Saya bersetuju cara DS Khir Toyo membalas komen blogger, berkhemah dan berkesan.

    ReplyDelete
  85. Sdr Seikh dan sahabat bloggers lain,

    Saya lihat sdr ni terlalu fanatik dgn dakwaan pemimpin sdr,saya nak beritahu kalau dokumen berlori yang telah hilang dari bangunan suk,mengapa tak lapor pada polis,ini taktik lama bila pas dapat terengganu itulah juga yang diperkatakan.sdr sedarlah kita hidup kena bersandarkan kebenaran dan mengikut panduan alquran,jangan berbohong dan jangan percaya pada pembohongan,memandang orang lain berdosa dan kotor bukanlah ajaran agama kita,berdosa atau tidak ia bergantung pada penilaian allah swt

    ReplyDelete
  86. Sdr sipapan kekunci dan rakan bloggers lain,

    Bila mana kita melaksanakan pembangunan secara terancang,pastilah kita kena laksanakan secara menyeluruh,surau yang diruntuh itu akan dibina baru utk kemudahan penduduk setempat,takkanlah saya nak biarkan surau kayu yang sedang reput itu ditengah tengah kawasan yang dibangunkan semula.

    Mengapalah sdr berfikir begitu sempit,saya nak jelaskan tidak ada surau kayu yang uzur yang diruntuh tidak diganti baru dgn surau batu yang sempurna.
    Kerajaan pakatan rakyat janji tidak akan mempolitikkan surau dan masjid,tetapi hari ini lain ceritanya,nasihat tuanku tidak pernah diendahkan.

    ReplyDelete
  87. DS Dr. KT,

    Your replies memang best.. I SALUTE you..

    Steady Dato' Seri!! I'll support you all the way.

    Salam.

    ReplyDelete
  88. TIMBALAN MENTERI YANG BAGI KOMEN BUKAN ORANG SELANGOR YANG TAK FAHAM PENTADBIRAN NEGERI SELANGOR. KALAU BN SELANGOR KALAH DALAM PRU12 KERANA ROBOHKAN KUIL - MACAM MANA DENGAN KEKALAHAN BN DI PERAK, KEDAH DAN PENANG - FASAL KUIL JUGA KE? JANGANLAH NAK HALANG NIAK BAIK SESEORANG PEMIMPIN DENGAN BENDA-BENDA YANG TAK BERKAITAN. DSMKT NAK BERTANDING KETUA PEMUDA KERANA NAK MEMBUANG BADI HANYA ANAK PEMIMPIN TERNAMA SAHAJA YANG BOLEH JADI KETUA PEMUDA UMNO MALAYSIA. INGAT SEMUA AHLI UMNO LAYAK JADI PEMIMPIN UMNO DAN TIDAK SEMESTINYA HANYA ANAK MANTA PM ATAU ANAK MENANTU PM - YANG PENTING PERJUANGAN MESTI IKHLAS.

    ReplyDelete
  89. drkt
    ds adalah antara pemimpin melayu/umno yg ada kuasa dan tahu menggunakan kuasa mengikut perlembagan. pemimpin macam datuk husni adalah contoh pemimpin umno yg di takuk lama dan main selamat. lanskap politik masa kini tidak memerlukan pemimpin macam datuk husni ,rugi melayu. kita tak mahu pemimpin yg macam ikan emas di akuarium sedap mata memandang tapi beracun dimakan .ds teruskan perjuangan menegakkan maruah bangsa.datuk husni baliklah ke perak macam mana bolih kalah jangan munuding jari ke orang lain kemaskan tempat sendiri.

    ReplyDelete
  90. UMNO SEJATI konon...Kiata hanya akan jati Umno sejati bila membawa kepentingan kepada kita. Bila dah tak ada kepentingan....Keluar parti pun sanggup...Politik kita sudah kotor. Sanggup bunuh orang lain yang kononnya demi untuk rakyat.Inilah politik yang kotor. Kita selalu cuba membela kaum-kaum kita sendiri sahaja bila dan berkuasa. Jika ini yang kita lakukan kita tak ubah sama dengan bangsa lain yang sentiasa cuba membela kaum masing-masing. Cuba kita luaskan skop perjuangan kita melaksanakan tanggungjawab demi manusia sejagat. Sebab itulah Islam sama Islam berperang kerana saling membela kaum masing-masing. Perjuangan kita lebih kepada kaum bukan demi AGAMA atau manusia sejagat.Amat jelas perjuangan kita masih sempit. Kita minta orang lain berundur dan turun dari kuasanya. Tapi sanggupkah kita menurunkan kuasa yang ada pada diri kita seperti sebagai peguam, hakim, pegawai polis, pegawai kerajaan, pegawai daerah, sebagai penghulu dan sebagainya. Kalau kita sanggup barulah boleh minta orang lain turunkan kuasa.

    ReplyDelete
  91. Dato Seri yang dihurmati;

    Saya bangga akan pendirian Dato seri didalam memberi pandangan yang berani tentang peralihan kuasa Pak Lah kepada DS Najib ini.

    Saya yakin masa yang dijanjikan itu adalah terlalu lama, macam macam bolih jadi dalam jangka masa tersebut.Bagi DS Najib, tentunya suatu 'penantian' yang terlalu lama, mungkin tidak akan kesampaian, dan yang tinggal hanya cita cita DS Najib saja.

    Bagi pandangan saya, tentunya ada 'udang disebalik batu' olih Pak Lah kerana menetapkan jarak masa tempoh tersebut.Kita mesti soalkan diri kita. Apakah Pak Lah benar benar jujur lagi telus akan niatnya ini? Apakah niatnya yang 'sebenar'?

    Jikalau Pak Lah jujur, kenapa beliau masih 'tergila' akan jawatan Presiden yang ingin di tandinginya? Beliau sepatutnya lepaskan Jawatan Presiden kepada DS Najib mulai December ini.

    Kini beliau dan menantunya sibuk berkempen dari awal lagi untuk kepentingan perjuangan kuasa mereka. Saban hari ada negeri yang memilih mereka untuk jawatan Presiden dan jawatan Ketua pemuda.
    Tengoklah setiap hari si KJ, menantunya asyik melawat ke setiap pelusuk Negeri untuk mencari sokongan. Apakah ini dilakukannya dengan 'bersih dan amanah'?

    Ahli Ahli MT yang lain hanya berdiam diri, seperti 'KERBAU' yang bolih diheret kemana saja atau ke 'kubang' manapun mereka akan kata'yes'dengan menyokong membuta tuli.Kerana gila kuasa dan kedudukan mereka pun terpaksa jadi 'pak turut'.

    Saya begitu yakin Pak Lah mahu melihat KJ menjadi Ketua Pemuda dan akan 'setup' clan clannya di dalam sistem ini.

    Beliau sedang mengemas kini dalaman UMNO dengan cuba membuat kita lupa akan niatnya.Beliau akan susun strateginya untuk menempatkan orang orang kepercayaannya disekelilingnya agar kedudukan beliau 'kukuh' tidak seperti sekarang yang dilihat terlalu 'rapuh' menanti berkecai.

    Jadi kepada siapa yang bercita cita mahu jadi Presiden UMNO, maka buatlah sekarang, kerana sekarang adalah masa yang terbaik.Jikalau DS Najib mahukan jawatang yang 'keramat' ini maka beliau mesti berani menentang Pak Lah dengan bertanding jawatan Presiden.Jika tidak tentunya akan jadi seperti 'Mat Jenin'yang senantiasa hidup berangan angan.

    Semoga semua ahli ahli UMNO 'buka mata dan hati' mereka akan masaalah ini. Semoga tidak menyesal dikemudian hari.Cari dan lantiklah ORANG yang benar benar beramanah, tidak 'bodoh sombong' untok menjadi Pemimpin kita.

    Jangan kerana diberi'gula gula' maka kita mesti menyokong dan memilihnya.Apabila kita menerima 'gula gula' yang tidak halal maka 'gula gula' tersebut akan menjadi 'zat zat' dalam tubuh kita dan akan membuat kita lupa diri dan buta hati.

    ReplyDelete
  92. Nampaknya, Hindraf betul2 tidak menghormati perlembagaan dan undang-undang negara. Negara terbentuk kerana perlembagaan. Kalau surau boleh dirobohkan kenapa kuil tak boleh dirobohkan. Mana keadilan kalau macam ni. Silap kita jugak terlalu berlembut dan baik hati. Kita perlu tamak dan bertegas. Tiada sesiapapun berada diluar undang-undang termasuk peguam. Inilah masalah negara kita.Ramai sangat yang lebih berkuasa dari undang-undang.

    ReplyDelete
  93. Pandai cakap bersandar pada AlQuran Tapi bila memerintah tak mengikut lunas Islam. DS sepatutnya ambil contoh Tuan Guru Nik Aziz...penuh dengan ilmu agama dan penuh dgn kesederhaan dn memerintah pun mengikut lunas Islam. Cubalah Tgk Negri Kelantan yang maju aman dan makmur. Ini pemimpin Islam yang kita contohi dan bukan Tun Mahathir yang telah mengugut hakim. Ini bukan fitnah tapi keluar dari mulut hakim sendiri.

    Kepada penyokong umno yang bengap berubah lah jgn bersama dgn parti ini sama jugalah dgn DS. Ini lah satu-satunya pemimpin yang pandai cakap mengenai Islam tapi tak pandai melaksanakannya.

    Borang ahli pas banyak lagi.....apa lagi

    ReplyDelete