Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Sunday, August 17, 2008

Menangguk di Air Yang Keruh

Assalamualaikum dan salam sejahtera para sahabat bloogers sekalian

1. Pilihan raya kecil Permatang Pauh yang sedang berlangsung kini menjadi satu medan percaturan strategi antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dan para pemimpin Barisan Nasional. Sungguhpun Permatang Pauh merupakan "kubu kuat " beliau namun keyakinannya tidak setinggi lalu.

2. Anwar tampak yakin kesetiaan pengundi Melayu di Permatang Pauh. Yang bersama beliau akan tetap bersamanya, yang bersama UMNO akan terus mengundi calon BN.

3. Masalahnya, Anwar tidak yakin sokongan bukan Melayu terutamanya pengundi Cina kepada beliau. Beliau sedar orang Cina mengundi Pakatan Rakyat dalam pilihan raya lalu bukan kerana kepercayaan mereka terhadapnya tetapi lebih kerana marahkan kepimpinan Barisan Nasional.

4. Isyarat ketidakpuasan hati itu telah jelas melalui keputusan pilihan raya umum yang lalu. Apakah orang bukan Melayu akan terus mengundi PKR sedangkan matlamat mereka mahukan perubahan telah tercapai? Inilah yang menjadi dilema Anwar.

5. Ketidakyakinan beliau terhadap pengundi Cina itulah yang menyebabkan beliau memilih untuk bertanding di Permatang Pauh dan bukannya di Bandar Tun Razak seperti yang dirancang sebelumnya.

6. Pun begitu, jumlah pengundi bukan Melayu yang hampir 31% di Permatang Pauh turut menimbulkan keraguan Anwar. Undi orang Melayu akan terpecah dua. Justeru beliau memerlukan undi bukan Melayu yang agak besar bagi memastikan kemenangan selesa. Jika ini tidak ditangani kemenangan Anwar kali ini mungkin sekitar 500 undi seperti 2004 dan ini akan memberi imej yang negatif kepada beliau sebagai "Prime Minister in waiting."

7. Anwar percaya beliau perlu mewujudkan satu gelombang baru kemarahan orang bukan Melayu terhadap BN terutamanya UMNO.

8. Atas sebab itu beliau mempergunakan Majlis Peguam bagi mengaturkan satu muslihat dengan menganjurkan satu majlis perbincangan yang membabitkan kedudukan Islam di negara ini.

9. Anwar tahu UMNO dan badan-badan bukan kerajaan Melayu akan membantah dan cuba menghalang perjalanan program tersebut. Apabila tercetus konflik dan ketegangan, UMNO dilihat sebagai satu parti ekstremis kaum dan agama yang tidak boleh bertolak ansur.

10. Peristiwa demontrasi dan penghalangan forum majlis peguam tempoh hari telah membantu Anwar menaikkan lagi kredebiliti beliau sebagai pemimpin masyarakat pelbagai kaum. Anwar bermain kata-kata bahawa tidak bersetuju forum tersebut diadakan secara terbuka tetapi turut mengutuk mereka yang menghaang perjalanan forum tersebut.

11. Anwar turut menangguhkan sebarang tindakan disiplin ke atas Ahli Parlimen PKR, Zulkifli Nordin yang turut terbabit dalam bantahan tersebut. Ini bagi mengelakkan kemarahan orang Melayu ke atasnya.

12. Sungguhpun Pas turut membantah majlis tersebut, namun yang banyak terbabit ialah para pemimpin UMNO. Yang banyak memainkan isu ini juga ialah media-media yang berkait rapat dengan UMNO. Lantas UMNO akan dilihat sebagai satu parti yang hanya mementingkan kaum sendiri sahaja.

13. Anwar perlu memastikan gelombang perbalahan kaum ini kekal sepanjang pilihan raya kecil ini atau mungkin sehingga 16 September, tarikh kononnya beliau akan menjadi Perdana Menteri.

14. Kelicikan Anwar dapat dilihat bila beliau menggunakan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim bagi mencabar kepentingan orang Melayu dan bumiputera. Khalid mengutuk Universiti Teknologi Mara (UiTM) sebagai universiti yang kurang kualiti dan menyarakan kemasukan 10% pelajar bukan bumiputera bagi meningkatkan kualitinya.

15. Apakah saranan Khalid ini mencerminkan keterbukaan pemimpin Melayu dalam Pakatan Rakyat atau sekadar ingin menimbulkan satu lagi konflik bagi membolehkan mereka meangguk di air yang keruh?

16. Seperti yang dijangka saranan Khalid ini mendapat bantahan sebahagian besar pemimpin Melayu terutamanya dari UMNO. Demontrasi dan bantahan disuarakan di seluruh negara oleh orang Melayu. Sekali lagi media yang dilihat berkait rapat dengan UMNO membantah dan menyiarkan banyak pandangan-pandangan yang keras menentang saranan Khalid.

17. Hasilnya, Anwar berjaya menonjolkan Pakatan Rakyat sebagai sebuah parti yang lebih terbuka terhadap hubungan sesama kaum berbanding Barisan Nasional.

18. Walaupun pandangan ini tidak benar namun ia telah berjaya buat sementara waktu memberi imej yang besar kepada Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat di kalangan bukan Melayu.

19. Anwar sedar sebahagian pengundi Melayu di Permatang Pauh akan terus mengundi bersandarkan nostalgia terhadap beliau. Justeru isu-isu perkauman yang dicetuskan seminggu dua ini tidak lain dan tidak bukan bagi menarik sokongan bukan Melayu terhadap beliau.

20. Apakah pengundi bukan Melayu akan melupai segala rekod pembahagian ekonomi Barisan Nasional yang adil kepada semua kaum selama ini untuk percaya kepada retorikal politik Anwar?

21. Anwar akan sentiasa menangguk di air yang keruh. Soalnya apakah pengundi-pengundi Permatang Pauh mahu terus dibelengu isu-isu yang bersifat retorik dan peribadi sehingga mungkin memperjudikan masa depan kita semua.

100 comments:

  1. Gaya penulisan menggunakan point2 mirip seseorang.. Lawan tetap lawan

    ReplyDelete
  2. Well, you can't really blame Anwar for instigating.
    UMNO should have up with a more refined response if it knew it was a trap already.
    Maybe UMNO played the issue hoping they could swing the Malay votes since about 70 percent are Malay.
    But now, the Malay votes are split in 3 and Anwar will depend on non-Malay votes.
    Chinese will prob stick with Pakatan 'cos fed-up with UMNO/MCA.
    There might be a small swing in Indian votes to Barisan since after Hindraf, nothing much has been done.
    Also Arif is Amin's brother....
    Highlight-lah point ini....

    ReplyDelete
  3. Asalamualaikum

    the chinese are 100% solidly supporting DSAI to be the next PM of Malaysia.

    to my malay and indian friends
    come let us together show and prove our solidarity and rally
    behind DSAI.

    forget about saiful sinful or whatever fool .

    just go all out and vote DSAI your MP and our next PM of all Malaysian.

    long live DSAI and may god bless you and your family.

    Ameen

    ReplyDelete
  4. Datuk Seri,

    Kalau nak tahu pasal kerja tangguk menangguk ini, cuba Datuk pergi ke Sabak, kemudian tanya orang-orang yang tinggal di tepi Sungai Bernam itu.

    Waktu bila orang pergi menangguk udang galah. Masa air jernih ke atau masa air keruh.

    Setahu sayalah, kalau menangguk masa air jernih, buntal pun lari bila nampak tangguk.Yang tentu dapatnya ialah reba dengan daun berembang

    Jadi kalau nak menangguk udang galah, kenalah menangguk masa air keruh kecualilah kalau kita menangguk udang dalam balang kaca.

    Sebagai manusia yang sempurna akal fikirannya, sudah tentulah Anwar akan menangguk di air yang keruh, kalau mahu tangukkannya berhasil.

    ReplyDelete
  5. Sekarang nak tanya, siapakah dalang sehingga tercetusnya operasi lalang 1987?

    Siapakah yang bercita-cita nak hapuskan SJKC dan SJKT tapi hasratnya tidak menjadi?

    Semua ini, Ankara DSAI. Orang bukan melayu harus tidak melupai semua ini. Inikah peminpin yang disanjung?

    ReplyDelete
  6. Salam Datuk Seri,

    1. Saya ingin merujuk para (21) yang mana Datuk Seri menulis..."Anwar sentiasa menangguk di air keruh" !

    2. Saya ingin bertanya siapa sebenarnya yang lebih suka menangguk di air keruh?

    3. UMNO atau PKR ?

    ReplyDelete
  7. TUAN

    saya sependapat dengan dr toh kin woon, orang kuat gerakan berhubung dengan alasannya kenapa beliau menyokong anwar dalam pilihanraya permatang pauh ini.

    satu lagi, saya juga berpendapat 2 isu penting utama selepas pilihanraya yang telah melonjakan anwar dalam politik iaitu;

    1. kenaikan harga minyak oleh kerajaan tatkala 'mood' rakyat belum lega deman.

    2. isu liwat

    kedua dua isu ini telah membolehkan anwar membuat 'road show' keseluruh negara dan senang untuk mengumpul khalayak yang ingin mendengar penjelasannya.

    bayangkan kalau kedua dua isu ini tidak ada selepas pilihanraya.

    sekarang nampaknya sudah terlambat untuk BN. anwar hanya menunggu keputusan 'road show'nya selama ini. permatang pauh hanyalah tempat beliau memungut hasil.

    sekiranya tidak ada isu baru yang 'mengancam' sepanjang kempen ini, tidak mustahil BN hilang wang pertaruhan. tuan tentu telah mendapat taklimat dalam hal ini.

    kita tunggu dan lihat.

    ReplyDelete
  8. Salam,

    Sukar saya hendak mengulas tulisan sdr kali ini, kerana banyak sangat berdasarkan andaian, spekulasi dan fantasi.

    Tapi satu perkara yang ingin saya tegaskan, walau apapun kelemahan dan keburukan Awwar, dia tetap merupakan seorang pemimpin Melayu/Malaysia yang berkalibar, berkarisme dan berwibawa, dan mungkin jauh lebih baik daripada majoriti pemimpin besar UMNO.

    Jangan lupa, dia pernah berada dalam UMNO dan kerajaan selama kira-kira 16 tahun, dan telah menunjukkan kebolehannya sebagai seorang pemimpin yang berkaliber sehingga berjaya menjadi TPM. Hanya nasib (dan konspirasi politik?) yang menghalang beliau menjadi PM selepas Mahathir.

    Oleh itu, sama ada Anwar menangguk di air keruh atau tidak, saya yakin sebahagian besar pengundi di Permatang Pauh akan memberikan undi kepada beliau, kerana beliau memang perlu dipilih untuk mengganti pucuk pemimpin UMNO yang lemah dan kurang berwibawa.

    ReplyDelete
  9. ds
    from bottom to your heart,ds rasa selama ini umno bertadbir dengan adil terhadap kaum kaum yang lain?kita janga tipu diri kita!pra penyokong umno sekalian,kalaulah kita sentiasa adil saya rasa tsunami pru12 tidak akan terjadi.banyangkanlah kalau kamu ada di keadaan kaum kaum lain,anak dapat 10a tapi tiada biasiswa,sebab awak bukan melayu!tidak boleh dapat kerja di jabatan kerajaan ,sebab awak bukan melayu,tidak boleh masuk uitm!sebab awak bukan melayu.dan banyak lagi kalau saya teruskan. tetapi sekarang rakyat malaysia bukan melayu faham yang tidak adil bukan orang melayu tetapi umno.kalau nik aziz bertanding di bukit bintang lawan pak bodoh saya rasa nik aziz akan menang.ini bukan soal perkauman yang suka di api apikan oleh umno tapi soal percaya.kalau itu orang baik saya rasa tidak kira bangsa ,pengundi akan sokong.kalau tun m dengan lim leong sik ,pengudi cina akan tetap pilih tun m .kenapa?saya rasa ds tidak akan faham.sebab umno sekarang sudah jadi satu parti yang racist.saya percaya orang yang betul betul beragama(tidak kira apa agamanya)tidak sepatutnya sokong mana mana parti yang racist.unmo bn boleleh perinta lama sebab dulu umno tidak racist tetapi sejak pak bodoh jadi pm semua tukar,kaum kaum bukan melayu rasa lebih selesa dengan pas,pkr kalau banding dengan umno.semua rakyat bukan melayu harap ini boleh berubah selepas pru12,tetapi nampanya sekarang mereka hampa.hampa sebab tiba tiba umno menjadi lebih racist.saya percaya kalau keadaan ini berturusan saya rasa kaum bukan melayu akan memberi kerpecayaan kepada pkr dan pas.dan bn tidak akan menang dikawasan yang pengundi melayau kurang daripa 70%.tq

    ReplyDelete
  10. Che Det spelled your name in his blog recently. Have u read it through?

    Kalau xpandai menari, jangan salahkan muzik yang sumbang.

    Mengata dulang, paku bengkok. Mengata orang nanti rakyat mogok.

    Lately, byk pulak perumpamaan DS, bru pandai baca buku ke? Sy sependapat dgn AbdRahim Kassim, masa terbaik untuk menangguk adalah ketika air keruh.

    Sy rasa pembaca nk membaca tentang pandangan DS tentang isu dalaman UMNO spt layakkah Najib jdk PM or patutkah KJ dipulau Pemuda or sikap ego kebanyakan pemimpin UMNO or mungkin lebih mendalam lagi seperti bagaimana ingin menjadikan Selangor negeri Islam sepenuhnya.

    Sy nasihatkn DS, joinlah PAS, insyaAllah, tp sy tak janji, aman dunia akhirat.

    ReplyDelete
  11. Wahai Datuk Seri,

    Ngapa sampai sekarang Umno masih angkuh dan biadap? Sampai bila generasi kami nak tunggu sebelum di bantu? Semua permit-permit, kontrak-kontrak dibelasah orang Umno. Inikah nilai dan budaya Umno?

    Insaf-lah!

    ReplyDelete
  12. Salam,

    Yang saya nampak artikel ini pun menangguk di air yang keruh.

    abdrahim kassim !
    metafora yg menarik !

    http://fairuzhafeez.com

    ReplyDelete
  13. bagi penyokong tegar pr yg bodoman
    sekalian...haruslah terima hakikat
    bahawa apapun ketua anda buat harus
    disokong asalkan nampak yang tak baik,pengecut atau dolak dalih terhadap melayu/islam....disanggah
    dipersoal atau teguran pantang dijengah....dajjal sekalipun harus
    dijulang....

    pemimpin pkr hebat belaka...dsai hebat
    berkata-kata..dusta.
    khalid hebat berjenaka...10%(uitm)

    dua pemimpin jer ????
    (jgn ditanya...penampar jepun nak ker)

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum dan salm sejahtera bt Ds dan rakan blogger yang waras lagi bijak sana sekalian...

    1.Kepada yang masih dunggu dok sokong DSAI maaf lah yerk......
    Kalau DSai menang di permatang pauh, maka yakin dan pasti yg DSAI memang seorang yang bijak menipu....
    2.Para penyokong DSAI yang berkelakuan seperti binatang pd hari penamaan calon yang lalu contoh terbaik yang negara kita akan jadi huru hara jika si DSAI tu memerintah..raba2 anak dara orang..kurang ajar betul..
    3. Orang cina dan india kini pun turut sama kena tipu dgn DSAI...so sedar2lh ckit...DSAI sengaja tiupkan api perkauman...agar semua bangsa bertelagah, so senang dia nak tunjuk terro...hampeh betui DSAI ni...
    4. kalau boleh ku sumpah DSAI nie tentu dah ku sumpah dia jadi batu...selamat malaysia..hehehehe...
    5.kepada semua penyokong2 BN teruskan perjuangan anda, DSAI tu kecoh jer lebih..k PENAKUT pulak tu nak bersumpah...mcm2 alasan di bagi..hampeh..sekarang kwn2 yang dulu taksub dgn PKR dah mula beralih angin ke UMNO..syabas paklah..turun ckit harga minyak sure DSAI akan mengalabah...
    Hidup ISLAM
    hidup UMNO
    hidup BN
    Hidup PAS kalu kuar dari pakatan reput..k

    ReplyDelete
  15. Dr Khir,
    Saya tidak fikir orang bukan melayu menolak DSAI, malah mereka menyokong beliau. Ini adalah kerana dasar-dasar yang beliau mahu rombak diseluruh Malaysia. Iaitu tiada kepentingan pada satu-satu kaum termasuk kaumnya sendiri. DEB, sistem kuota, keistimewaan Melayu, semua ini akan dirombak dan hanya sistem meritokrasi atau "survival of the fittest" atau "dog eat dog".

    Ini adalah antara sebab mengapa orang bukan Melayu memilih beliau kerana, dasar baru DSAI memihak kepada mereka!Saya ada membuat penulisan tentang DAP akan memulakan dasar menjual semua hak tanah melayu. Ia nya bermula di Perak disini.Ini sejajar dengan dasar kapatalis mereka yang diperjuang oleh DSAI "no one race". Dan saya yakin juga, jika Anwar menjadi PM, Malaysia akan menjadi republik(nazubillah)!

    Walaubagaimanapun kepincangan pru-12 telah membuatkan ramai terbuka mata dan lebih peka lagi. Diharap semua ambil iktibar!

    ReplyDelete
  16. Datuk sri,

    1. Org melayu lebih percayakan bomoh & tangkal daripada doktor..

    2. Org melayu lebih percayakan "Skim cepat kaya", swisscash, labu peram daripada BSKL,

    Atas dasar itulah juga ada puak2 org melayu menyokong Anwar. Anwar menjanjikan gunung, payung, intan berlian dan bidadari dr kayangan.. sedangkan BN tidak..sbb apa? sbb berjanji lebih mudah, tak perlu bayar apa-apa

    Anwar hanya pandai mengambil kesempatan atas kelemahan sikap org melayu. Apa jasa besar yang dia telah lakukan semasa dia menjadi TPM dahulu??? dia pun amalkan kroni, rasuah dll..

    Apa beza ketara diantara negeri yang diperintah PR dan BN sekarang ini..sama saja, tiada pun sesuatu yang baru diperkenalkan oleh PR..

    1. Salah guna kuasa ada,
    2. Rumah urut semangkin byk,
    3. Malah janji2 yg diberikan tak didolak dalik..
    4. menjanjikan negara kebajikan utk rakyat, ttp kebajikan babi yg lebih diutamakan..
    5. hak melayu hendak diberikan kepada bukan melayu..

    Ini kah yg rakyat kita mahukan???
    Kita fikirlah sendiri..

    ReplyDelete
  17. UMNO makin racist? Saya tidak setuju.

    Memang UMNO menegaskan kembali konsep "ketuanan Melayu, "Dasar Ekonomi Baru" , "hak istimewa orang Melayu" dsb. Saya rasa sikap itu wajar.

    Dari segi sejarah, negeri ini asalnya ialah negeri Melayu, sementara orang Cina dan India adalah pendatang. Dahulu negara ini diperintah oleh orang raja Melayu. Sebab itu sampai sekarang negara kita ada raja, dan dengan itu timbul konsep ketuanan Melayu.

    Sebenarnya orang Melayu hanya mahu mempertahankan hak dan kepentingan mereka sebagaimana yang tercatat dalam Perlembagaan, walaupun sebahagiannya sudah terhakis.

    Itu sahaja. UNNO tidak membenci bangsa atau kaum lain.

    Mungkin benar ada orang bukan Melayu yang tidak dapat bekerja di sektor awam, kerana sektor itu memang semakin diperkecilkan. Tapi jangan lupa entah berapa banyak orang Melayu yang berkelayakan tidak dapat bekerja di syarikat-syarikat swasta yang dikuasai oleh orang bukan bumiputera (khasnya Cina), kerana diskriminasi dan sikap racist syarikat tersebut terhadap orang Melayu.

    Jadi jangan nampak kesalahan UMNO saja.Kesalahan syarikat-syarikat bukan bumiputera pun kadang-kadang terpampang besar macam gajah di depan mata.

    ReplyDelete
  18. Jed

    DSKT is trying to justify the unjustified. UMNO pematang Pauh has always been a fractitous division. The rivalry between the current ketua bahagian and the ex are wel-known. They sabotages each other in ecevery election if one of them contested.

    Now the scenario is no different. UMNO brought in someone else, thus by passing the incumbent and the former ketua bahagian. Both of them have expreseed their interest to contest in this by election.So going by their tradition, dun be surprise that their both camp will sabortage the UMNO candidate.


    bat8

    ReplyDelete
  19. Salam,

    Saya ingin membuat andaian, bahawa keadaan politik di negara kita mungkin tidak menghadapi pergolakan dan kecelaruan seperti sekarang, sekiranya Tun Mahathir tidak memecat Anwar dari jawatan TPM pada tahun 1998 dahulu.

    Tindakan Tun Mahathir memecat Anwar adalah satu tindakan luar biasa yang tidak pernah berlaku dalam sejarah negara ini, dan kesannya pun begitu hebat. Apatah lagi pemecatan itu dilakukan berdasarkan tuduhan liwat, yang dianggap menghina seorang TPM yang reputasinya di dalam dan di luar negara ketika itu begitu tinggi.

    Sebagaimana yang kita semua maklum, pemecatan Anwar telah menimbulkan gelombang reformasi yang sangat hebat, yang hampir meranapkan UMNO/BN dalam pilihan raya 1999. Mujurlan ketika itu pengundi bukan Melayu masih kuat menyokong BN, dan dengan itu UMN0/BN masih "selamat".

    Akan tetapi, setelah memecat Anwar, Tun Mahathir melakukan kesilapan yang kedua, iaitu melantik Pak Lah sebagai PM. Tun Mahathir sendiri mengakui tindakannya melantik Pak Lah sebagai PM adalah satu kesilapan.

    Kelemahan Pak Lah dan pentadbirannya saya rasa tidak perlu diperincikan di sini, kerana semua orang sudah tahu.

    Akan tetapi, satu perkara yang barangkali tidak dijangka oleh Tun Mahathir,dia hanya mampu memecat Anwar dari jawatan TPM, tapi dia tidak mampu menghalang rakyat yang besar jumlahnya daripada terus menyokong, menyanjung dan memuja Anwar.

    Oleh itu, dalam pilihan raya 2008, walaupun gelombang reformasi tidak sebesar gelombang tahun 1998, tetapi Pakatan Rakyat yang "diketuai" oleh Anwar telah dapat merampas lima negeri dan menghilangkan majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat.

    Jadi maknanya Anwar amsih "gagah", walaupun mahu "dimusnahkan" oleh Tun Mahathir.

    Sekarang Anwar bertarung di Permatang Pauh untuk merebut kembali tempatnya yang wajar dalam politik Malaysia.

    Kita tidak tahu sama ada dia akan berjaya menjadi PM atau sekadar menjadi Ketua Pembangkang.

    Tapi selagi dia belum dapat menduduki jawatan PM, saya jangka pergolakan dan kecelaruan politik di negara kita memang akan terus berpanjangan.

    ReplyDelete
  20. Salam dr Khir. Cara penulisan berpoint meniru Chedet!

    Apapun pendapat dr khir, saya tetap terus menyokong kepimpinan DSAI!

    sepatutnya UMNO insaf! korang takkan menang melainkan dengan menabur duit dan menipu... itu jer...

    UMNO lebih suka menangguk air keruh... memainkan isu rasis sedangkan bekas PM Tun pernah mencadangkan kouta 10% kepada non bumi... tak pulak umno bangkit.... bila Tan Sri khalid menyentuh isu berkenaan kouta ini, waaaah melatah abis bebudak mentah UiTM, Abu Shah dan ngo2 melayu yang konon2bya nak bela melayu.... masa kes memali dulu mana korang semua pegi!!??? buta ka!?

    sudahla... confirm... member2 saya jugak confirm...! umno akan masuk muzium selepas PRU13 nanti... haha!!!

    ReplyDelete
  21. Kesian tengok Datuk.Asyik terkebelakang sahaja.Tak kan la demi nak memmertahankan UMNO yang kian karat, sanggup buang akal?

    Apa pun, kot suka Datuk la...Malaysia negara demokrasi.

    ReplyDelete
  22. Dr, apa yang kena-mengena pasal Datuk Sri Khalid nak buka 10% untuk rakyat Malaysia yg bukan Melayu dengan ketuanan Melayu?

    Dah 50 tahun kita merdeka tapi masih macam hidup zaman ala British. Dasar ketuanan ini macam apartheid kat Afrika dulu.Takkan Malaysia pun kena buat macam tu?

    Bangsa-bangsa lain kat Malaysia semua 2nd Grade citizen ke?Mereke tak bayar income tax ke aper?Inikah yang dinamakan demokrasi oleh kerajaan BN?

    Lee Chong Wei dapat pingat perak Olimpik untuk Malaysia ke untuk Negara China? Politik BN memang memalukan saya sebab saya penyokong BN dulu...nasib baik BN tak menang banyak pilihanraya kali ini....

    ReplyDelete
  23. Nostrdamus Predictions on Possibilities In Malaysia.
    Ramalan Nostradamus atas Kemungkinan-kemungkinan di Malaysia.

    1. Is it possible that DSAI wins the Permatang Pauh elections and become the next Chief Minister of Penang as a stepping stone to becoming Prime Minister?
    Adakah mungkinnya DSAI memenangi pilihan raya Permatang Pauh dan menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang sebelum menjadi Perdana Menteri?

    2. Is it possible that DSAB resign as PM of Malaysia after the Permatang Pauh elections and handover to DSNTR earlier than expected?
    Adakah mungkinnya DSAB meletak jawatan sebagai PM Malaysia selepas pilihan raya Permatang Pauh dan menyerahkannya kepada DSNTR lebih awal dari jangkaan?

    3. Is it possible that UMNO and PKR will combine to form a new party?
    Adakah mungkinnya UMNO dan PKR akan bergabung untuk membentuk sebuah parti baru?

    4. Is it possible that all other component parties of BN without UMNO will combine with PKR to form a new party?
    Adakah mungkinnya parti-parti komponen BN lain kecuali UMNO akan bergabung dengan PKR untuk membentuk sebuah parti baru?

    5. Is it possible that PKR and PAS will combine to form a new party?
    Adakah mungkinnya PKR dan PAS akan bergabung untuk membentuk sebuah parti baru?

    6. Is it possible that PKR, DAP and HINDRAF will combine to form a new party?
    Adakah mungkinnya PKR,DAP dan HINDRAF akan bergabung untuk membentuk sebuah parti baru.

    7. Is it possible that TDM and all other Little Napoleons knows of these possibilities and are preparing to migrate?
    Adakah mungkinnya TDM dan semua “Little Napoleons” mengetahui kemungkinan-kemungkinan ini dan sedang bersedia untuk berhijrah?

    To be continued…….
    Akan disambung……

    http://patek1472.wordpress.com

    ReplyDelete
  24. Just wonder why as a MUSLIM,Anwar and family and supporters BERMATI-MATI when Raja Petra,BAla and Dr Mynamar make a PERAKAUAN BERSUMPAH but accused Saiful a liar when he make a PERAKAUN BERSUMPAH WITH HIS GOD'S NAME?? Why?? Maybe he doesnt believe god's way..

    ReplyDelete
  25. apa salahnya kalau umno populis sekali-sekala. cuba sejukkan hati kaum bukan bumiputera sedikit. ini asyik laungkan isu hak bumiputera walaupun tiada siapa yang mempersoalkannya. orang-orang asal, iban, kadazan yang juga hidup susah pun tak bersuara. kalau nak menang, buatlah yang perlu, cakaplah apa orang yang nak dengar, buatlah apa orang yang betul.

    ReplyDelete
  26. salam tn dr,
    kasi chnace kat orang lain pulak.....asyik 'kita' aje yg memerintah...nanti kalau lama-lama sgt memerintah...makan diri dan termakan macam lagi....

    kalau saya, memang saya akan bagi peluang anwar jadi PM; tak ada masalah..kalau x perform, jangan undi lagi next time; macam yang kita sudah buat kepada Tn Dr, pada pilihan raya lepas...tak gitu?

    Sue

    ReplyDelete
  27. Dr,

    Saya dicadangkan oleh ahli2 forum dalam laman blog saya dan mereka mencalonkan saya.

    Adalak ni dikira 'menangguk di air kieruh'?

    Ke lagu mana :)

    JanganLAH berbaLAH lebih2 : )

    Jom layari laman blog saya.
    Masuk kat forum ;)

    http://teampemudaumno.blogspot.com

    ReplyDelete
  28. A.kum Dato
    sudah-sudah ler menulis benda-benda mengarut ni..tak letih ker dato?baik le dato berehat jer dulu..p/raya ke 13 esok datang balik..tak salah menulis pandangan tapi kena cermin ler dulu diri kita ni sebelum menulis hal lain..Dato renung-renung le apa salah UMNO dan BN kat Selangor ni sampai kena tendang dengan rakyat..lagi baik Dato buat postmortem kekalahan BN kat Selangor dari menulis benda-benda yang tak faedah macam ni...amin

    ReplyDelete
  29. Pilihanraya Kecik (PRK) Permatang Pauh, sekali lagi akan mengukur sejauh mana tahap kepolitikan ahlil politikus Malaysia a.k.a Melayu khususnya dalam menyedapkan tembolok masing-masing.Sehinggakan perihal masyarakat diketepikan.Maruah seseorang tidak penting lagi, malahan boleh diperkotak-katikkan untuk tujuan politikus perut sendiri yakni mereka-mereka yang mementingkan tembolok sendiri dengan berkereta mewah,berbini 4,berumah mewah.
    DSAI (bUAYA) ingin sangat nak jadi PM,so dah tak kisah dah tentang perkara lain,sama ada isu rakyat ataupun isunya sendiri.Yang difikirkannya ialah nak jadi PM,nak jadi PM.Bukankah lebih baik DSAI yang nak sangat jadi PM tu berbakti kepada rakyat tanpa menjadi ahlil parlimen.Alasannya,nak lebih proaktif jika menjadi PM dan lebih bermanfaat dalam memperjuangkan nasib rakyat.Kononnya!!!!
    Si UMNO (Serigala) pulak takhabis2 dengan Politik wangnya dan tuduhan skandal seks nya lah,tanpa memikirkan nasib rakyat dan manifesto PRU12.Apa yang UMNO dah buat selepas PRU12.Saya selaku rakyat yang telah membuang undi di PRU12 ari tu,teringin sangat nak berdebat dengan ahlil-ahlil UMNO yang taat pada ketua/presiden mereka tu untuk membincangkan isu berkaitan rakyat.Rakyat bukan nak dengar pun pasal isu liwat,isu politik wang,isu wilayah pembangunan (yang tak bawa apa-apa manfaat pada rakyat) tapi rakyat nak tahu bagaimana nasib mereka selepas hari ini,esok dan seterusnya!!!bagaimana nak menangani PENGANGGURAN(bukak universiti banyak2,tapi peluang pekerjaan tak ada-bila tak bayar loan kene saman-blacklist),MASALAH INFLASI,GEJALA SOSIAL yang semakin meningkat.
    Sebab itulah saya gelarkan golongan2 ini sebagai buaya dengan serigala,dua2 tak berguna.Masing2 pentingkan tembolok sendiri.Saya bukanlah pengundi atau penyokong atas pagar,tetapi malu dengan bangsa lain yang lebih bersatu padu dalam memperjuangkan hak mereka.Kita?Melayu?Apa yang kita dapat selama ni?DEB?KONTRAK SOSIAL?Bila orang cabar melenting,tapi hakikatnya,Melayu yang jatuhkan Melayu sendiri.

    ReplyDelete
  30. Tak habis pasal Anwar lagi?

    Could you stop all these personal attacks and focus on the state development instead? I can hardly see any point worthwhile for me to look over now in your blog.

    Please cut down all these UMNO-ist and YES-man stuff.. It doesn't help in campaigning for your party at all much less convincing any soul.

    This is so childish. It's like trying to fight for a candy bar and blaming faults over each other! Show your maturity and leadership pls, for God's sake.

    ReplyDelete
  31. salam DSKT,
    kelihatannya Dato' kembali terperangkap dengan cara yang biasa dilakukan oleh pemimpin-pemimpin picisan, iaitu membuat tuduhan tanpa bukti.
    perkara 8 dalam posting Dato' adalah tuduhan yang perlu Dato' buktikan jika ia benar berlaku.
    you preach transparency and accountability when you first started blogging, why are you stepping backwards now?
    dan soal menangguk di air keruh tu, politik memang begitu kan?

    ReplyDelete
  32. salam..
    bagi saya anwar seorang yang cukup licik.. kata-katanya bukan sikit orang yang menyokongnya... tetapi.. akal manusia boleh buat apa saja.. mungkin cara beliau nak smaratakan dalam PKR nanti memakan diri sendiri... kalau dah sama rata, so segala menda dalam hal2 dlm urusan bumiputra semua sama lah agaknya... itu yang ramai bukan melayu terus dibelakang anuar.. kononnya ramai yang dah join PKR, sebab janji2 yang cukup manis... MELAYU PULA dari dulu lagi terus diperbodohkan, hanya tahu kesian, dan terus percaya, tak terfikir ke nanti anak2 tergadai, tanah/rizab melayu tergadai.. masyaAllah, mereka yang bukan melayu mungkin dah kaya raya disini, yang miskin semua melayu, siapa lagi nak membela nasib bangsa kita? PKR? fikir-fikirkan... lah, yang sosial - melayu, yang hisap dadah - melayu. kalau anda orang yang cukup cerdik, DSAI mampu menjaga melayu? hak-hak orang melayu, fikirkan...

    ReplyDelete
  33. Salam Dato' Seri,

    Asal usul Kontrak Sosial.

    Masa sebelum Negara kita merdeka dulu memang ramai pekerja-pekerja kontrak dari Negara China dan India datang ke Malaysia yang di bawa oleh kerajaan British untuk bekerja di lombong-lombong bijih dan ladang-ladang getah di Negara ini. Tetapi masa tu mereka tidaklah dipanggil sebagai pekerja kontrak.

    Memang sifat orang Melayu dari dulu lebih selesa menjadi ‘tuan’ mereka tidak berapa suka kerja sebagai buruh kontrak ni. Mungkin juga kerajaan British ketika itu bayar upah yang murah maka orang Melayu tak suka kerja seperti itu.

    Sama jugalah seperti masa sekarang ini, kerja-kerja pembinaan yang memerlukan tenaga tulang empat kerat, kerja-kerja yang bergaji murah seperti pelayan-pelayan kedai, membersih bangunan atau pejabat tidak diminati oleh rakyat tempatan.

    Oleh itu kerja-kerja seperti ini telah diambil alih oleh pendatang-pendatang dari luar seperti dari Indonesia, China, India, Bangladesh, Nepal dan Myanmar. Akhirnya ramailah pekerja-pekerja asing ini memenuhi Negara kita.

    Mereka ini datang dengan niat untuk bekerja bagi mendapatkan wang untuk dihantar balik bagi keperluan keluarga mereka yang ditinggalkan di kampung. Mereka yang datang bekerja ini juga tidak pernah memikirkan untuk terus tinggal menetap di Malaysia.

    Kehidupan mereka di sini sungguh ringkas sekali. Mereka makan sekadar yang boleh mengenyangkan, pakaian pun jarang berganti baru, tinggal di rumah kongsi, lebih baik sikit mungkin ada majikan yang menyewakan rumah untuk dikongsi beramai-ramai dan jauh sekalilah untuk membeli perabut-perabut mahal dan harta kekal kerana susah untuk dibawa balik ke Negara asal mereka nanti.

    Kecintaan mereka kepada Negara ini memang boleh dikatakan tidak ada, hati dan perasaan mereka hanyalah kepada Negara asal mereka sahaja.

    Kita sebagai warganegara dan rakyat tempatan tidak begitu selesa dengan kehadiran pendatang-pendatang asing ini. Resam dan budaya mereka jauh berbeza dengan kita. Sudah tentu kita tidak mahu kalau pekerja-pekerja asing ini diberikan taraf warganegara. Kita masih curiga dengan kesetiaan dan kecintaan mereka terhadap Negara ini.

    Suasana beginilah yang berlaku semasa menjelang Negara kita mencapai kemerdekaan dahulu. Masyarakat Melayu yang merupakan penduduk tempatan Malaya ketika itu sangsi dengan kesetiaan dan kecintaan orang-orang Cina dan India terhadap Negara ini yang kehadiran mereka sebelum itu hanya dianggap sebagai pekerja asing yang mencari wang di sini.

    Kebanyakan pekerja-pekerja Cina dan India ketika itu memang lahir di Negara asal mereka, mereka datang ke Malaya untuk bekerja bagi mendapatkan wang. Oleh itu memang tak dapat dinafikan kesetiaan dan kecintaan mereka kepada Negara asal itu masih tebal, Malaya hanyalah tempat mereka mencari makan sahaja.

    Tidak hairanlah kalau semasa penjajahan Jepun tahun 1941, ramai orang-orang Cina di Malaya dibunuh oleh Jepun kerana orang-orang Cina di Malaya ini juga dianggap sebagai warga Negara China. Di waktu itu Jepun juga berperang dengan Negara China.

    Apabila British menawarkan Merdeka kepada Malaya, British telah meletakkan syarat supaya orang-orang asing yang mereka bawa ke Malaya iaitu orang-orang Cina dan orang-orang India hendaklah diterima sebagai warganegara seperti orang Melayu, tentulah syarat yang dikenakan British ini amat berat untuk diterima oleh penduduk tempatan atau orang Melayu ketika itu.

    Samalah beratnya seperti kita hendak menerima pekerja-pekerja asing dari Indonesia, China, India, Bangladesh, Nepal dan Myanmar sekarang ini untuk menjadi warganegara Malaysia.

    Memang ada sebab untuk orang tempatan berasa bimbang kalau pendatang atau pekerja asing ini diberikan taraf warganegara, kerana khuwatir orang asing ini akan merampas hak-hak dan keistimewaan yang mereka miliki sebagai rakyat tempatan.

    Maka dari situlah lahirnya apa yang dinamakan ‘kontrak sosial’ yang telah dipersetujui antara pemimpin-pemimpin dari tiga kaum terbesar ini iaitu Melayu, China dan India bagi mencari jalan tengah bagi mengatasi masalah tersebut.

    Mengikut yang punya cerita, dari ‘kontrak sosial’ inilah lahirnya ‘ketuanan’ dan ‘keistimewaan’ orang-orang Melayu yang telah dipersetujui antara pemimpin-pemimpin kaum tadi.

    Kini kita telahpun 50 tahun merdeka, hampir semua orang Cina dan orang India yang menjadi warganegara Malaysia hari ini adalah lahir di bumi Malaysia ini. Kesetiaan dan kecintaan mereka kepada Malaysia memang tidak boleh disangsikan. Di sinilah tempat mereka dilahirkan dan disini jugalah tempat mereka mahu dikebumikan.

    Oleh itu ‘kontrak sosial’ yang pernah dipersetujui untuk suasana di masa yang lalu itu memang tidak relevan lagi. Kita tidak kira kaum seharusnya mempunyai hak yang sama, tidak ada siapa harus menjadi ‘tuan’ dan tidak ada siapa juga yang harus menjadi ‘hamba’. Kita bukan lagi berdepan dengan pekerja asing dari China dan dari India seperti sebelum merdeka dulu, tetapi sekarang kita berdepan dengan orang Cina dan India yang lahir di bumi ini.

    Kalau etnik Jawa, Minang, Banjar, Bugis telah boleh diterima setaraf warganegara Melayu lainnya, maka tidak ada sebab etnik Cina dan India tidak boleh mendapat taraf yang sama.

    Mungkin perbezaan adat dan agama menyebabkan kita sukar untuk bergaul antara satu sama lain, tetapi ini bukanlah sebab untuk kita membeza-bezakan hak-hak mereka melalui ‘kontrak sosial’ yang dikenakan kepada mereka tanpa mereka mengetahui justifikasi disebalik kewujudan ‘kontrak sosial’ itu.

    ReplyDelete
  34. Sejarah telah menunjukkan betapa UMNO lah selama ini yang menghianati bangsa Melayu dalam isu pendidikan dan penggunaan bahasa Melayu dalam ssstem pendidikan Negara.
    Menyusuri kegemilangan pendidikan melayu, kita dapat melihat bagaimana Maktab Perguruan Sultan Idris (Sultan Idris Trainning College-SITC) ditubuhkan di Tanjung Malim Perak oleh kerajaan British dengan kerjasama Sultan Perak pada tahun 1921. SITC menjadi pusat melatih bakal-bakal guru yang terdiri daripada kaum Melayu dan Bumiputera.

    Sehingga pertengahan 1990-an, SITC terus berkembang, termasuk ditukar nama, menjadi MPSI (Maktab Perguruan Sultan Idris) dan IPSI (Institut Perguruan Sultan Idris). Pada akhir 1950-an, SITC mula menerima pelajar perempuan, iaitu diawali dengan penyerapan sekumpulan pelajar perempuan daripada Maktab Perguruan Perempuan Melayu Melaka.

    Antara Pengetua SITC yang tersohor, OT Dussek, menubuhkan Pejabat Karang Mengarang pada awak 1920-an. Namun yang terpenting, O.T Dussek berusaha keras agar “SITC hanya dikhususkan untuk melatih bakal guru daripada kaum Melayu (termasuk dari Singapura, Sumatera dan Brunei) dan kaum Bumiputera di Sabah dan Sarawak sahaja..”

    Dasar O.T Dussek dipertahan oleh pensyarah-pensyarah dan pengetua Melayu seperti Zainal Abidin Ahmad (Pendita Za’aba), dan aktivis pelajar Melayu ketika itu, antaranya Ibrahim Yakob, Tun Abdul Ghaffar Baba dan Buyung Adil.

    Ketika Za’aba mengetuai SITC, dari 1930-an hingga 1940-an, Pejabat Karang Mengarang terus dikembangkan fungsi hingga berjaya menebitkan banyak buku, majalah dan risalah. Antara terbitan terkenal, Ilmu Mengarang Melayu dan Pelita Bahasa, karangan Za’ba.

    Ketika Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) menjadi Menteri Pendidikan Malaysia, 1984-1989, beliau pernah mengingatkan agar “roh” Pejabat Karang Mengarang terus disuburkan dalam usaha mengembangkan dan memasyarakatkan bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan, bahasa penghantar ilmu/pendidikan, bahasa komunikasi dan bahasa pentadbiran negara Malaysia.

    Peranan Najib Razak

    Pada 1998 SITC-MPSI-IPSI dinaik taraf menjadi Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Ketika itu, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak, Menteri Pendidikan Malaysia. Beliau kemudian membuat pengumuman agar UPSI dibuka seluas-luasnya untuk kaum bukan Melayu/Bumiputera. Malahan, setahun kemudian, di UPSI tenaga pengajar daripada kaum Cina dan India dilihat semakin bertambah bilangan.

    Kini, di UPSI, baik pelajar mahupun pensyarah daripada kaum Cina dan India (termasuk yang bertaraf Profesor) hampir-hampir menyamai peratusan yang diperuntukkan kepada kaum Melayu dan Bumiputera. Ternyata, dasar dan harapan yang dipahat oleh OT Dussek, dan cuba dikekalkan oleh Za’aba serta sejumlah pejuang bangsa Melayu seperti Allahyarham Tun Abdul Ghaffar Baba dan Alllahyarham Cikgu Buyung Adil, dikhianati oleh orang Melayu sendiri.

    Siapakah pengkhianat bangsa Melayu? Kalangan pemimpin UMNO yang terpaksa mengalah kepada kehendak MIC dan MCA dalam Barisan Nasional. Mengapakah Persatuan atau Pertubuhan Melayu tidak heboh?

    Kes Kedua

    Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) ditubuhkan pada 1970, dengan menumpang Bangunan Maktab Perguruan Lembah Pantai. Pada 1977, UKM beransur-ansur beroperasi di kompleks bangunan sendiri di Bangi. Semua orang ketika itu tahu, UKM ditubuhkan untuk membela kaum Melayu dan Bumpiutera, berikutan Peristiwa Berdarah 13 Mei 1969, yang mencabar hak dan ketuanan orang Melayu khususnya.
    Pada tahun 1970-an hingga awal 1980-an, nampaknya kalangan pemimpin dan pemikir Melayu seperti Tun Abdul Rahman Yaakob, Allahyarham Datuk Harun Idris, Syed Jaafar Albar, Tun Syed Nasir Ismail, dan Profesor Ismail Hussein cuba sungguh-sungguh agar UKM dikhususkan untuk kaum Melayu dan Bumiputera, di samping bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar.

    Namun, menjelang pertengahan 1980-an, pemimpin-pemimpin parti Melayu sendiri (UMNO) yang mengalah terhadap desakan pemimpin-pemimpin MCA dan MIC, agar pintu UKM dibuka beberapa peratus kepada pelajar bukan Melayu/Bumiputera. Kabarnya, mula-mula MCA dan MIC hanya minta 5%, tetapi hari ini nampaknya, di beberapa fakulti tertentu, dominasi pelajar Cina dan India hingga 70%.
    Siapakah yang mengkhianti kaum Melayu dan Bumputera? Ada kah berlaku riuh rendah hiruk pikuk oleh mana-mana pihak seperti sekarang?

    Kes Ketiga

    Pada Julai 2008, Jabatan Perkhidmatan Awam mengumumkan pemberian biasiswa hingga kuota 45% kepada pelajar bukan Melayu/Bumiputera. Sebelumnya kuota hingga 60% peruntukan biasiswa hanya kepada pelajar Melayu/Bumputera.

    Bangkangan terhadap tindakan JPA dibincangkan di Parlimen. Namun, Datuk Nazri Aziz [Menteri (UMNO) di Jabatan Perdana Menteri], mempertahankan tindakan JPA.. Kini dasar pemberian biasiswa kepada pelajar Cina/India tetap diteruskan. Siapakah mengkhianati hak kaum Melayu dan Bumiputera?

    Tanah Rezab Melayu

    Sekali lagi, mengapakah orang Melayu terus melenting jika yang menyuarakan pandangan itu hanya kerana dia pemimpin Melayu yang bukan ahli UMNO? Walhal, berapa banyak hak istimewa dan tanah rezab Melayu yang digadaikan oleh pemimpin UMNO kepada kaum lain. Apa yang terjadi kepada tanah milik melayu di Pulau Pinang? Nah, mengapakah orang Melayu tidak menghentam habis-habisan?

    Bank Bumiputera

    Lihat apa yang terjadi kepada Bank Bumiputera yang ditubuhkan melalui resolusi Konvensyen Ekonomi Bumiputera ke 3, yang antara lain menggariskan keperluan sebuah institusi kewangan yang dapat memangkin kekuatan ekonomi bumiputera?

    Begitu aib bagi orang melayu bila sebuah bank yang begitu banyak berjasa dan menyelamatkan ramai usahawan dan pemimpin UMNO ketika kegawatan ekonomi satu masa dahulu, ditelan dengan mudah oleh entiti yang lebih kecil. Mengapa tiada yang bercakap dan membantah?

    Kesimpulannya, dari beberapa kes yang sempat diketengahkan jelas menunjukkan bahawa yang memberi atau membahagi itu tidak lain daripada kalangan pemimpin UMNO sendiri.

    Mengapakah kalangan pemimpin UMNO/Persatuan, dan pelajar Melayu tidak tentang habis-habisan? Mengapa Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) yang dipimpin oleh Reezal Merican Naina Merican yang juga Setiausaha Politik kepada Dolah Badawi tidak berdemonstrasi di jalanan?
    Mengapakah Profesor Ismail Hussein tidak bersuara?

    Mengapakah Canselor UiTM Prof Datuk Seri Ibrahim Abu Shah tidak menunjukkan misai tebalnya menentang hak-hak Melayu dan Bumiputera yang sewenang-wenangnya diserahkan kepada kaum Cina dan India oleh kalangan pemimpin UMNO? Mengapakah Dr. Mohd Khir Toyo mendiamkan diri? Oh, ya, waktu itu Khir Toyo hanyalah budak hingusan yang belum pasti kemelayuannya.

    Sebaliknya, berfikirlah secara positif terhadap “cadangan” Tan Sri Abdul Khlaid Ibrahim. Beliau hanya mencadangkan, yang jika dilaksanakan, boleh menimbulkan persaingan yang sihat dalam kalangan pelajar Melayu-Bumiputera-Cina-India-lain.

    Sebenarnya Khalid Ibrahim hanya menjawab soalan bagaimana mahu mempertingkatkan daya capai pelajar UiTM dan “cadangan” Khalid itu berperasangka baik “setelah dibuat kajian teliti” namun sikap jumud dan ektrim melayu yang membabi buta serta memalukan telah ditunjukkan oleh para “cendikiawan kangkung” tatangan politik UMNO yang memanasi menara-menara gading seperti UiTM.

    Di samping itu, perpaduan antara kaum semakin kukuh, malah inspirasi mewujudkan ‘Bangsa Malaysia’ semakin terserlah. Malah, sektor swasta yang banyak dimonopoli oleh kaum Cina sedia membuka pintu masing-masing dengan mengambil bekerja graduan daripada UiTM.

    Inilah, antara pandangan tersirat Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor masakini.
    Orang Melayu perlu membuka minda dan tangkas menerima realiti sebenar dalam isu-isu berkaitan melayu yang selama ini dikhianati oleh sikap “double standard” dan ‘chauvinist’ melayu amalan UMNO/Barisan Nasional.

    Masanya sudah sampai bagi para bakal graduan di pusat pengajian tinggi terutama UiTM yang menjadi focal point isu pendidikan melayu masakini keluar dari bebanan ‘kaduk bawah tempurung’ dan melirik realiti serta berani menerjah dunia terbuka hari ini.

    ReplyDelete
  35. Salam dan selamat sejahtera,

    Hati kecil saya berkata bahawa Permatang Pauh bukanlah agenda DSAI kerana DSAI hanyalah “hero/actor” yang mengikut telunjuk tuan directornya. Permatang Pauh adalah wadah untuk para pengundi bukan Melayu yang mengamalkan “smart politic” untuk membuktikan betapa cintanya mereka kepada BN. Kestabilan politik dan kemakmuran negara dibawah ikhtiar kepimpinan BN telah menghasilkan keuntungan yang amat besar terutama kepada pengundi bukan Melayu. Mereka sedar siapa yang meruntuhkan perniagaaan akibat kegawatan ekonomi dan ikhtiar siapa pula yang memulihkannya. Pilihanraya yang lalu majority pengundi bukan Melayu mengundi PR kerana mereka mahukan check n balance untuk dacing (bukan kerana sukakan PR).

    Cadangan TS Khalid mewujudkan quota untuk bukan Melayu di UiTM adalah tindakan yang memalukan dan memperkecilkan kebolehan kaum bukan Melayu. Mereka tidak memerlukan itu semua untuk menjadi kaya raya atau untuk dapat ijazah. Bagi mereka, “hak keistimewaan orang Melayu” adalah penting sebagai simbolik untuk menjaga hati Melayu bagi menjamin kestabilan politik dan kemakmuran negara. “ Hai ya, itu TS Khalid gilla punya killija ooo, itu bikin kacau sama wa punya liaga. Kalau Melayu talak pigang itu 30% ekonomi, siapa boleh bili wa punya balang? Itu liwat kasi gawat, Tun sulah kasi OK, niaga sulah OK, parliament majority sulah OK, lagi apa mau? BN jugak OK.”

    YatRakyat(bukan Pakatan)

    ReplyDelete
  36. Ketam

    Apalah susah sangat nak faham pasal liwat ni. Saiful kata dia kena liwat. Sebelum buat repot polis dia pi hospital pusrawi. Bila dia ngadu kena liwat dengan VVIP, doktor tu buat ujian liwat. Dia tak nampak tanda-tanda kena liwat baik kesan baru atau lama.Doktor tu nasihat saiful pi check hospital kerajaan sekiranya dia kena liwat sebab pengesahan hospital kerajaan je yang laku kalau nak repot polis atau nak dakwa pelaku.

    dalam dok kecoh, bila diasak NTR jawab saiful ade datang jumpa dia. Tu pun lepas berdalih macam-macam.

    Kemudian timbul macam-macam perkaralah.

    Sebut pasal orang tak percaya kat sumpah saiful ni...hanya orang yang buta hati perut je yang percaya.

    Pertama, dalam blog saiful selepas DSAI umum nak bertanding setelah tarikh penamaan calon dan mengundi ditetapkan oleh SPR, dia ada tulis minta DSAI bersumpah dan yang paling penting sekali : DIA UCAP SELAMAT BERTANDING KEPADA DSAI! ------INGAT FAKTA NI!

    Kemudian semasa sidang akhbar selepas sumpah muhabalah, saiful ditanya mengapa dia buat sumpah tersebut sehari sebelum hari penamaan calon PP?

    perhatikan jawapan saiful!

    KEBETULAN JE. DIA TAK TAHU DSAI AKAN BERTANDING ---> Padukan apa yang dia tulis dalam blog dia: dia ucap selamat bertanding

    Tak KENAMA TU BERBOHONG. NAMPAK TERANG-TERANG...HABIS MACAMANA ORANG NAK PERCAYA.....xsusahkan nak faham pesal ramai orang tak percaya.

    bat8

    ReplyDelete
  37. Kesian pada orang UMNO yang suka mempercayai bomoh dan tangkal. perhatikan jawapan saiful!

    KEBETULAN JE. DIA TAK TAHU DSAI AKAN BERTANDING ---> Padukan apa yang dia tulis dalam blog dia: dia ucap selamat bertanding

    Tak KENAMA TU BERBOHONG. NAMPAK TERANG-TERANG...HABIS MACAMANA ORANG NAK PERCAYA.....xsusahkan nak faham pesal ramai orang tak percaya.

    Sokong......
    Saya tak mahulah mempertikaikan sumpah beliau, itu antara beliau ngan Allah, tak tahulah apa isi hati beliau.
    Yang jelas, pembohongan nya tu nampak sangat, berbelit2, sama juga macam UMNO yang len.

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum dr

    Tak ke Permatang Pauh kita?
    Bagi ceramah ke dak?
    Ape tajuk ceramah dr?
    "ANWAR MENAGGUK DI AIR KERUH"?
    Bagus tajuk tu dr. ada banyak point yg bole buat penggundi kat P.Pauh sedar

    Anwar nikan bukannya dari kalangan
    cerdik pandai ugama
    Dia projek dirinya seperti dia orang alim, mula dengan dia Pimpin ABIM, lepas tu masuk UMNO, Tun Mahathir pulak bagi dia peluang yg penuh untuk tojolkan dirinya

    Tun Mahathir bagi perakuan bahawa
    Anwar adelah penggantinya
    jadi ia telah dapat menambat hati
    ramai orang dengan memprojekkan dirinya terlihat amat bersih dan alim

    Tapi cuba kita lihat selepas usaha nya terkandas angkara perbuatanya yg tidak sabar sabar untuk menjadi PM
    Dia dengan sekelip mata berubah menjadi seorang yg sangat biadap
    dengan tidak memperdulikan apa akan terjadi kepada bangsa dan negara, asalkan tujuannya tercapai

    Pada saye itulah keperibadian Anwar Ibrahim yang sebenarnya
    Bak kata orang tua tua "Beraja dimata bersultan di hati"

    Adakah kita semua sanggup untuk menjadikan manusia yg sebegini menjadi pemimpin kita?
    Lu pikir lah sendiriiii

    Bak kata Tun Mahathir dia nak larikk bila Anwar jadi PM, mungkin dia bole larikk tapi kita rakyat marhain ni nak larikkkk ke mana?

    Cuba kita bayangkan bila Anwar menjadi PM
    Semua orang tak betul
    Siapa yang betul?
    Dah tentu mereka dan keluarga mereka
    LU PIKIR LAH SENDIRIIIII

    ReplyDelete
  39. Dr.Khir, apa yang kamu tulis ini merepeklah. Macam orang dah kehilangan modal politik. Asyik-asyik kutuk Anwar macam orang saperti kamu sahaja yang bagus dan pintar berpolitik. Jaga UMNO kamu yang terumbang-ambing dahulu barulah jaga tepi kain orang. Sedarlah kepimpinan kamu yang menghancurkan Selangor maka telah kalah teruk pilihanraya 8 March dan diambil alih olih Pakatan Rakyat (Barisan Rakyat).

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum dr.

    Kepada bat8
    Bat8 tu agaknya batalion ke 8 kot
    Ashkar le gamaknya yek
    Beria ia benar mempertahankan Anwar Ibrahim nampak?
    Pengikutnya kee? hehehehehehehe
    Saje bergurau janganlah mare yeee

    Ok.Mengapa sdr bole memahami Anwar?
    dan tidak kepada Sdr. Saiful?
    tindakan itu adilkah bagi Sdr. Saiful?

    bat8
    Tahukah anda bahawa Sdr.Saiful membuat sumpah laknat?
    Sejahat jahat manusia tentu dia akan takut kepada laknat Allah
    Jika perkara yang didakwanya tidak
    berlaku, laknat Allah akan terjadi kepadanya
    Sebanyak mana habuan yang akan didapatnya tentu tidak akan membawa makna kepadanya, kerana hati dan perasaan nya akan sentiasa terpikirkan bahawa laknat
    Allah akan ditimpakan kepadanya

    Mengapa kita selalu tidak berlaku adil dalam membuat pertimbangan?

    ReplyDelete
  41. Salam DSKT,

    People luv to have anuar ibrahim to lead malaysia after pak lah is too sleepy to manage the country.

    You can list 1001 assumptions but the moral of the story "orang kampung" malay and especially chineese wanted new people to manage this country.

    Pak lah and ministers have failed failed failed to defend malaysian economic.

    You guys in BN is lousy, damm lousy bro! No brain at all, too greedy, i believed during Tun time not enough feeding, so during Pak Lah hantam kuat2 ma...

    Hear this Khir, muslims spent more time in surau or mosque now. Time is bad under BN & Pak Lah cabinet.
    We pray for Allah assistant in every aspect.. We seek for Allah blessing in feeding our family.

    UMNO & BN is competing with muslims prayers for better life. Directly you guys is contesting with Islam and Allah.

    Who will win?

    ReplyDelete
  42. Dato Seri, logo negeri selangor xde huruf "rho". bacaan die jd selango/selangu
    ke itu ejaan lame?

    p/s:jgn hadiahkn org penyapu lg.. xbaik

    ReplyDelete
  43. Dr. Khir,
    Orang Melayu sendiri tidak memihak kepada BN di Selangor yang berada dibawah Dr. Khir sendiri.

    Dr. Khir fikir, orang bukan Melayu yang memenangkan kerajaan PKR di Selangor...?

    Saya sendiri telah mengundi calon PAS dan calon KeAdilan di tempat saya kerana tindak tanduk yang Dr. Khir telah lakukan tanpa melihat belas kasihan seorang WAKIL RAKYAT!

    Mengapa DSAI perlu mengangguk di air yang keruh?

    Kepada Dr. Khir,
    Rakyat sudah jelik dengan BN. Lebih2 lagi dengan pemimpin ayng sedai ada ketika ini. Sudah berkali2 dikatakan supaya pemimpin2 ini perlu menjauhkan diri dari BN.

    Rakyat kata kepada Dr. Khir,
    JANGAN SANGKA, AIR YANG TENANG TIADA BUAYA...

    ReplyDelete
  44. Saudara YatRakyat(bukan Pakatan),
    "hak keistimewaan orang Melayu” adalah penting sebagai simbolik untuk menjaga hati Melayu bagi menjamin kestabilan politik dan kemakmuran negara."

    Kita nak jaga segelintir hati orang Melayu ke kesemua rakyat Malaysia? Maksudnya,kalau tak dijaga, Malayaisa takkan makmur dan stabil?

    Saya rasa semua kenalan dan sahabat handai saya yang beragama Islam atau yang berketurunan Melayu tidak fikir begitu.

    Awak ingat orang Melayu bodohke
    ? Come on,wake up.Semua kawan-kawan Melayu saya semua hebat-hebat belaka...

    Syed Faisal Syed Taha- Brain Surgeon kat Hospital Sbg Jaya , Sabri Bin Said-Accountant, Wan Harlem-Usahawan berjaya...

    Jangan nak memecah belahkan rakyat seMalaysia!!!

    ReplyDelete
  45. assalamualaikum dato' seri...mmmm nampaknya org melayu tak abis abis nak berpolitik.kat media massa tak abis abis berpolitik. apa dah jadi dengan ekonomi negara kita? apa pandangan pelabur pelabur asing tentang suasana kat malaysia sekarang ni?silap silap yang MENANG JADI ARANG YANG KALAH JADI ABU. fikir fikirkan lah ye dato' seri yang berseri seri...

    ReplyDelete
  46. Semalam,rancangan yang aku minati Hujah @ TV9.Aku tak ketinggalan menonton bersama anak kecik aku yang hanya berumur 1 tahun 10 bulan.Macam biasa rancangan tu penuh dengan kelam kabutnya situasi bidas membidas antara kedua-dua panel yang pro dengan yang kontra bersama-sama perantara majlis Dr Mohamad Agus(aku suka kaliber dia,cuma celahannya sealu membuatkan aku bosan,tapi kalau tak mencelah forum jadi tak seronok)
    Datuk Ruhanie,blogger paling aku suka sebab sikap neutralnya dalam memperjuangkan nasib orang melayu,dan Datuk Shamsul (MP LENGGONG) yang baru setahun jagung dalam politik orang melayu bukan tandingannya.Fakta MP tu banyak yang nak defend Parti UMNO,sehinggakan keluar dari topik sebenar iaitu isu PRK PERMATANG PAUH!!Datuk Ruhanie pulak tepat kerana dia neutral tanpa keputusan analisis nya tidak menyebelahi mana2 parti yang bertanding mahupun hatta kita ketahui dia memang sayang pada UMNO.Tapi dia melihat perkara ini dari sudut rasional yang mana bermacam-macam persoalan timbul yang boleh mempengaruhi keputusan PRK PERMATANG PAUH.Itu yang dinamakan kaliber dan orang yang berpengalaman,ini tak citer pasal kononnya 'penerimaan pucuk pimpinan UMNO dan UMNO tentang peralihan kuasa'-APA BENDANYA NIH?rakyat tak peduli dah peralihan kuasa tu,yang penting,rakyat mahu dibela dari sudut ekonomi dan sosial!!!bukannya memberi peluang kepada individu yang hanya berangan-angan untuk jadi PM kononnya membela nasib rakyat?Jika mahu membela nasib rakyat,tak perlu jadi PM pun boleh,yang penting keikhlasan memperjuangkannya.
    Macam MP LENGGONG tu pulak,bukan nak ulas ke sama ada UMNO boleh menang ke tak,ni dia buat analisis sendiri bahawa jika bilangan ahli UMNO dan BN amnya turun mengundi pada hari berkenaan,pasti calon UMNO BOLEH MENANNG!!!Apa yang dia nak harapkan dengan bilangan ahli UMNO di Permatang Pauh,sedangkan dia sendiri harus ingat kerana undi ahli-ahli UMNO lah BN 'banyak hilang kerusi' masa PRU12 lepas.Mereka bukan tak suka pada UMNO,tetapi kepada pemimpinan tertinggi parti,nescaya perkara sama akan berulang pada PRK P.PAUH ni.Lagi satu dia sebut pasal demokrasi dalam UMNO masa pemilihan cawangan.Apa ni?!!apa yang dia tahu?dia pernah turun cawangan jumpa ahli tak?jangan masa pemilihan parti atau pilihanraya je turun...kemarahan ahli kat bawah ni dah meluap-luap tunggu meletup je.so ingatlah MP LENGGONG jangan sampai senjata makan tuan,adalah lebih baik berdiam dari berkata-kata sesuatu yang hanya nak mempertahankan kedudukan dan bodek pihak atasan.Ingatlah masyarakat Melayu masih susah,jangan susahkan lagi orang Melayu dengan dongeng politik pemimpin sekarang.

    ReplyDelete
  47. Salam Dr.,
    sekali lg saya beristighfar atas pandangan saya yg tak seberapa ni, kalau baik alhamdulillah, tp kalau menjadikan keadaan lebih buruk, kpd Allah jualah tempat saya mohon taubat..

    saya pun hairan sejak dua menjak ini, ramai benar yg masih menganggap Anwar still the best.. lebih2 lg dgn pilihanraya kecil, byk kempen2 telah berkumandang, walaupun Pakatan Rakyat tak byk guna media, namun masih keikhlasan mereka berjuang masih dan diyakini rakyat..KENAPA?

    Pandangan saya begini, kebanyakan perkara2 yg rakyat benci dgn BN masa pilihanraya umum lalu masih lg dilaksanakan..

    1 ..media seolah2 tidak bersifat adil dan masih bercerita ttg kebaikan BN shj. padahal rakyat dah masak sgt perkara tu. walaupun saya akui mmg ramai yg masih lg tgk TV3 dan baca Utusan, termasuk saya, tp disebabkan rasa muak mendengar berita yg berat sebelah, rakyat akan pasti mengekalkan keyakinan BN guna taktik kotor, ramai yg akan perli itu ini terhadap strategi seteruk itu, tak percaya cubalah Dr. pasang telinga dimana2.. dan secara tidak langsung merendahkan martabat BN. saya rasa kalau ia berlarutan sehingga 26 ogos, pasti BN akan kalah.

    2 ..kebanyakan isu2 semasa sentiasa dipolitikkan, isu liwat, Majlis Peguam, Kontrak Sosial, terutamanya isu UiTM. saya amat pasti bahawa ramai yg akui isu itu dipolitikkan. cuba bayangkan kenyataan Tun Mahathir ttg MRSM suatu ketika dulu langsung takde apa bantahan, tetapi kali ini Khalid baru sahaja mencadangkan dan semua org tahu yg dia tiada kuasa langsung untuk menukar pentadbiran UiTM dan melaksanakan apa yg dia kata, kenapa sebegitu hebat penentangan terhadap dirinya, sampai NC UiTM marah2, macam bukan seorg intelektual gaya percakapannya? mahasiswa2 keluar berdemonstrasi, mcm seolah2 disuruh.. kalau benar mereka intelek, buatlah sesi perdebatan ke, forum ke, baru rakyat rasa ia suatu yg bijak..

    3 ..satu lg kebanyakan percakapan org2 atasan BN mcm tak serik, kdg2 semacam ade nada ego, padahal bukankah baru shj PRU12, tak boleh ke mohon maaf dan katakan BN berazam utk perbaiki keadaan.. kenyataan Najib baru2 ini, sebok katakan yg BN telah memerintah 50 tahun, sentiasa menjaga kebajikan rakyat.. bukankah itu bercanggah? kalau benar kenapa PRU12 mereka kalah? pasti sesuatu telah berlaku.. tetapi BN seolah2 mcm tak serik atau tak sedar langsung dgn kejadian PRU12 yg lalu.. cubalah ubah statement sikit, buat ayat memujuk, supaya rakyat terubat dan kembali menaruh kepercayaan kpd BN semula..

    saya rasa setakat itu sahaja pandangan saya, dan saya akui Allah jualah yg lebih baik perkiraannya..
    Wallahu'alam...
    WASSALAM

    ReplyDelete
  48. Saya berpendapat tidak perlu kita terlalu menaruh harapan yang terlalu tinggi kepada Anwar kerana saya merasakan beliau hanya pandai menabur janji untuk meraih sokongan terutamanya bukan Melayu. Adakah semua impian anda akan tercapai atau tergadai jika beliau mengambil alih Putrajaya pada 16 September ini ??

    Jika beliau takut untuk bersumpah dengan nama Allah adakah kita orang Islam masih mahu mepercayainya ?

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum,

    Sesungguhnya saya amat mengagumi TGNA apabila beliau menasihatkan DSAI supaya tidak membuat sumpah penafian sedangkan TGNA tidak menghalang Saiful untuk melaksanakannya. Terlalu jauh pandangan TGNA mengenai isu ini mungkin kerana beliau mengenali siapa yang dilarang(dan kenapa) dan siapa yang dibenarkan. Moga seluruh umat Islam terutama pengundi Muslim di Permatang Pauh turut memahami niat yang tersirat di hati TGNA, Ameen. WSLM.

    YatRakyat (bukanPAKATAN)

    ReplyDelete
  50. ??? awak jawa....ngerti..bukan melayu...jgn nak berlagak mcm awak melayu...gi balik indon pun org da tak nak trm u...mcm bagus je telekan u...piii dah...kalo u bagus sudah tentu selangor BN menang...salah kan diri sendiri la..cermin muka u dulu la wei...jawa totok

    ReplyDelete
  51. kalau menangguk diair yang keruh dari kejadian alam semula jadi,itu memanglah betul kena ambil peluang EN ABRAHAM KASIM tapi kalau menagguk diair yang keruh hasih dari kebodohan tangan2 sendiri itu namanya menaikkan kemarahan orang melayu,memanglah patut orang umno marah sebab perjuangan mereka pun berteraskan memperjuangan bangsa dan agama.
    anwar telah bermain politik dan cuba memperbodohkan rakyat dan menaikkan kemarahan kaum lain.
    saya setuju dengan pandangan ds khir,TS KHALID TAHU MELAYU AKAN MARAH DAN TERPAKSA MARAH (UMNO BUKAN BODOH)TETAPI TUJUAN SEBENARNYA ADALAH UNTUK MENAIKKAN KEMARAHAN MELAYU TERUTAMANYA UMNO.INI MENUNJUKKAN KEPADA BANGSA LAIN YANG PAKATAN RAKYAT ADALAH PARTI TERBAIK....MINTA SIMPATI BANGSA LAIN PULA KAT PERMATANG PAUH NI....takbir...

    ReplyDelete
  52. Salam Dato',

    Dato' jadi tak bertanding ketua pemuda. KJ ikut sekali tak ;)

    Pencalonan berapa dah dapat. Saya baru dapat sikit. ( 'poyo' pulak saya ni ;) )

    Maklumat lanjut, layari http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com

    ReplyDelete
  53. Salam Dr Khir...SIAPA SEBENARNYA PENIPU ?PM : Parlimen tidak akan di bubarkan dalam masa terdekat ini..Realiti : Esoknya dah di bubarkanTPM : Tiada kenaikan harga minyak lepas piihanrayaRealiti : harga minyak naik bagai nak rak..pemimpim hati keringPM : Harga minyak akan di naikkan bulan Ogos bukan sekarangRealiti : Esoknya harga minyak dah naik (4 bulan awal )..dari RM 1.92, jadi harga RM 2.70Tu sebahagian la episod pemimpin UMNO berjanji...Selepas penamaan calon permatang pauh..TPM : Minyak mungkin turunTPM : ada buah tangan untuk rakyat ( TPM ingat semua rakyat malaysia ni keje ngan kerajaan )Realiti : ada lagi ke orang nak percaya..sekali bohong, mungkin orang percaya, tapi banyak kali bohong, sori la...dr khir jawab perkara kat atas...BETUL ATAU TIDAK ?dr khir, sebagai rakyat bawahan saya xde kuasa so xpelah saya tuntut nanti di Akhirat di Mahkamah ALLAH..hak2 saya sebagai rakyat yang sepatutnya apa yang telah dijanjikan oleh pemimpin malaysia sewaktu meraih undi kamiSaya sentiasa berdoa kejayaan Pakatan Rakyat & semoga Allah akan menangkan Dato Seri Anwar dlm pilihanraya kecil permatang pauhp/s : Harta dunia akan di hisab oleh Allah dr khir...

    ReplyDelete
  54. korang ni.

    bagilah respon positif jugak kat Dr Khir ni :)

    ReplyDelete
  55. Azman

    Aku tidak mempertahankan DSAI. Yang aku tulis diatas sekadar menunjukkan fakta mengapa orang tidak percaya kepada sumpah saiful bagi menjawab pertayaan ketam.

    Ketam dan sdra nampaknya satu jenis manusia begitu taksub dengan UMNO sehingga buta pada perkembangan dunia. Ketaksuban sdra menjadikan sdara tidak dapat melihat perspektif yang lebih luas.

    Asyik-asyik dok ulas perkara remeh temeh. Kalaulah ini mentaliti pemuda-pemuda yang menyokong UMNO - makin parahlah nasib dan masa depan genarasi melayu akan datang. Yang pasti melayu akan tewas dalam era global diera dunia tanpa sempadan.

    Sebenarnya mentaliti seperti inilah yang pemimpin UMNO mahu dari ahli-ahlinya. dengan ahli-ahli dok kecoh perkara remeh temeh, maka kedudukan pemimpin UMNO diatas akan sentiasa selamat.

    Sedih....dan kesian yang teramat...Cubalah bukak minda dan berhujah dengan cerdik sedikit.

    bat8

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum dr

    Hai SUE lama tak menulis
    suka nak sakat Sue

    Sue ingat 5 tahun tu kejap je ye
    ape ape bole terjadi tau
    kalau kawin dah bole dapat 5 anak dengan izin Allah,silap silap kembar tiap taon, Alhamdulillah

    Sue!! kalau Anwar ni dapat jadi PM dia dok diam diam je no problem
    saye pon sanggup bagi undi saye kat dia

    Tapi Sue, kalau bila dah jadi PM dia teringin plak nak jadi Tuan President macam mana?(nak jadikan Malaysia ni negara Republik)

    1 Dia akan tukar Perlembagaan
    Negara dan yg sewaktu
    dengannya
    2 Konco konconya akan mendapat hak
    untuk menjadi pengganti selepas
    ketiadaan nya
    3 Apo nak di kato?????
    4 Jadi tuan Presidentlah mereka
    5 Tak salah kan? Merit maa
    6 Akan terkenallah Republik Rakyat
    Malaysia di mata dunia

    Sue ingat tak lagu ni?
    lagu dangdut oleh Iwan

    Aku suka dia mak
    Yang sedang sedang saja
    Yang penting ia setia

    ReplyDelete
  57. Datuk Seri,

    Apa yang menimbulkan keraguan orang ramai sekarang ini ialah mengapa DSAI tidak mahu bersumpah?

    Bersumpah tidak memerlukan modal sesen pun malah DSAI boleh memilih mana-mana masjid di permatang pauh untuk bersumpah dan menyerahkan kepada Yang Maha Esa untuk melaknat siapa yang berbohong.

    Apakah dia takut termakan sumpah kerana dia benar-benar bersalah?

    Mohd Saiful mahu membuktikan bahawa beliau benar-benar tidak bersalah dengan bersumpah laknat di masjid wilayah persekutuan, pada hari jumaat, selepas asar disebelah mimbar dengan memegang al-quran ditemani oleh bapanya dan alim ulama.

    Menurut mufti perlis, dr asri zainul abidin, dengan bersumpah laknat mohd saiful telah mengikat dirinya dengan Yang Maha Esa dan jika dia berbohong maka akan turunlah laknat ke atas dirinya.

    Oleh itu menurut mufti perlis, anwar juga perlu bersumpah bagi membersihkan dirinya serta menyerahkan kepada Yang Maha Kuasa untuk menurun laknat kepada siapa yang berbohong.

    Perkara ini bukanlah boleh dibuat main-main seperti teori yang dibuat oleh pengikut dan penyokong PKR kerana ia melibatkan soal hukum agama.

    Persoalannya sekarang siapa yang berbohong. Saiful atau DSAI?

    Sekurang-sekurangnya Saiful telah bersumpah laknat tapi bagaimana dengan DSAI?

    Kita tidak payahlah bercerita soal DSAI akan menjadi Perdana Menteri pada 16 September ini jika soal moral tidak diselesaikan...

    Apa kata, pengikut dan penyokong tegar PKR yang begitu taksub dengan DSAI ramai-ramai mendesak idola mereka itu untuk bersumpah laknat bagi menghilangkan keraguan rakyat Malaysia?

    Ada berani ke?

    Kalau tidak berani tidak payah lah bercakap soal moral pemimpin umno kerana DSAI sebelum ini pun tpm dan menteri kewangan atas tiket parti umno.

    ReplyDelete
  58. Saya dari kalangan rakyat biasa melihat keadaan sekarang ini hampir sama seperti sejarah Di Tanah Melayu.Ketika Zaman Sultan Iskandar dan Sang Rajuna Tapa,Zaman Sultan Mahmud dan Raja Mendeliar,Peristiwa Pasir Salak dan banyak lagi contoh untuk dijadikan pedoman dan tauladan.

    Bagaimana ketika itu Pembesar Melayu berbalah sesama sendiri hingga sanggup meng`IMPORT` kuasa asing datang membantu hingga akhirnya negara dijajah.Tidak kira atas dasar apa,akan ada yang`Menangguk Di Air Yang Keruh`.Keadaan akan lebih mudah dengan pertolongan segelintir yang bersikap PHD dan fitnah sesama sendiri.

    Saya amat terkilan melihat senario terkini dimana kebanyakan orang UMNO yg hidup cari makan menggunakan saluran politik sanggup membocorkan kapal yg mereka tumpang dan berada dilautan yg bergelora.Org seperti Mahatir,Mukriz dan Sanusi Junid dan penyokong mereka mungkin boleh diumpamakan spt Raja Mendeliar Dizaman Kesultanan Melaka yg membantu Portugis atau Sang Rajuna Tapa yang membuka kubu Singapura ketika askar Majapahit datang menyerang.

    Hari ini Pulau Singapura telah menjadi Republik.Adalah tidak mustahil Sdr Anwar akan menjadi Presiden Republik Malaysia yg pertama sekiranya Pembesar Melayu sekarang masih bersikap mendongak kelangit.

    Sedarkah kita semua,Kerusi Perdana Menteri adalah Hak Orang Melayu yang perlu dipertahankan.Apakah nama kita akan tercatat dalam sejarah Malaysia sebagai pengkhianat bangsa?....Hanya kita semua yg boleh mengubahnya berdasarkan Firman Allah.`Tuhan Tidak Akan Mengubah Nasib Satu-Satu Kaum,Melainkan Kaum Itu Sendiri`.

    ReplyDelete
  59. Sdr mohd khir,dan sahabat bloggers lain.

    Kita perlu berlaku adil pada sdr saiful,beliau terpaksa melalui susana hidup yang amat sukar,pandangan masyarakat terhadap beliau dan keluarganya pastilah berbagai bagai. Beliau juga pasti telah mengetahui kesan perbuatan bersumpah nya dan allah tidak akan membiarkan begitu sahaja.

    Apa salahnya dsai juga melakukan perkara yang sama dan beliau tak perlu bimbang jika tidak melakukan perkara terkutuk itu,,saya yakin dsai juga yakin dengan kehendak allah swt.ini akan sedikit sebanyak membersihkan namanya pada ketika ini,dan pasti ada kesan keatas perbicaraan di mahkamah kelak.berani kerana benar,takut itu menunjukkan kita bersalah,

    jika ia dilakukan sekarang pasti namanya akan semakin harum dipermatang pauh,pendokong beliau juga pasti gembira,kerana idola mereka melakukan sesuatu dan menunjukkan berani kerana benar,yang pentingnya beliau akan menghalang fitnah terus dilakukan keatas beliau.lakukanlah demi utk kebenaran dan menjaga hati pendokong pendokong beliau.

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum Dato' Seri...

    Seharusnya DS renung sedalam-dalamnya keinginan dan aspirasi rakyat yang inginkan perubahan.

    Rakyat sudah muak dengan propaganda ketuanan Melayu yang selama ini jelas banyak menimbulkan kepincangan. Masyarakat di Malaysia berbilang kaum. Harus diakui bahawa Melayu bukan jaminan kepada keamanan negara seandainya Melayu yang diberi kuasa gagal memenuhi keperluan dan hala tuju bangsa, bukan saja Melayu malah semua bangsa di Malaysia.

    Pengundi sekarang bukan lagi mementingkan semangat bangsa. Soalnya sekarang siapa yang bertanding dan apa aspirasi yang ingin diperjuangkan.

    Mungkin kredibiliti calon boleh diragui. Namun pihak yang memerintah sekarang juga tidak dapat menjamin kesejahteraan rakyat. Seharusnya mereka digantikan. Kalau nak digantikan dengan wakil rakyat BN, BN terlebih dahulu menyelesaikan kemelut mereka sendiri. Tapi kalau dah 50 tahun memerintah pun masih ada kemelut, apa yang peliknya jika wujud kemelut dalam Pakatan Rakyat.

    Rakyat sekarang berani mencuba. Kalau tak puas hati dengan pilihan kami, kami akan tukar wakil rakyat yang baru. Tak ada masalah!

    ReplyDelete
  61. Ingat sumpah2 ni macam budak2 ke..suka2 je main sumpah2. Budak macam saiful tu memang layak bersumpah, cuba fikirlah sket, tekanan yang berlaku kepada dia dan keluarganyatu adalah ciptaan dia sendiri. Beliau aib? Siapa suruh dia canang satu dunia yang dia dah berliwat? Sebenarnya tekanan yang dimaksudkan itu adalah tekanan daripada beberapa pihak yang suruh dia buat itu dan ini....Saja nak masuk surat khabar dan televisyen!

    ReplyDelete
  62. Saya sentiasa berdoa DSAI akan kalah di Permatang Pauh. Tidak mahu negara kita tergadai dek orang seperti beliau.

    ReplyDelete
  63. Kita perlu berlaku adil pada sdr saiful,beliau terpaksa melalui susana hidup yang amat sukar,pandangan masyarakat terhadap beliau dan keluarganya pastilah berbagai bagai. Beliau juga pasti telah mengetahui kesan perbuatan bersumpah nya dan allah tidak akan membiarkan begitu sahaja. <<<<< agree with u, but what about anwar... he deserve it too... we all see that what bn do to him was totally not fair.. accusation by accusation.. starting from tun dr mahathir era.. if not why he been hitted? and most important can we trust our law instutation? after lingam case we still can see that there is no action been taken to tengku adnan tengku mansor, tun dr mahathir ... How you want to explain on this? where is the justice

    Apa salahnya dsai juga melakukan perkara yang sama dan beliau tak perlu bimbang jika tidak melakukan perkara terkutuk itu,,saya yakin dsai juga yakin dengan kehendak allah swt.ini akan sedikit sebanyak membersihkan namanya pada ketika ini,dan pasti ada kesan keatas perbicaraan di mahkamah kelak.berani kerana benar,takut itu menunjukkan kita bersalah,

    to answer your opinion on this, why not we look back to what had happen to sukma and azizan? kenapa dia tarik balik sumpah? kenapa pusrawi cakap takde liwat? and most important byk ulama pun advise jgn bersumpah... again u need to be fair with anwar too my dear friend

    ReplyDelete
  64. amboi2 dr khir...
    bunyik cam org desperate je..?
    tuduh anwar yg anjurkan forum masuk islam tu pulak nampak..? bukti ade ke dr khir..? DSAI pilih permatang pauh sbb tu kawasan die dulu. bukan sbb takut xde undi dari kaum cina. and what makes u think chinese will give their support back to BN?? after pak lah dah naik kan harga minyak n kos sara idup meningkat..? org cina pon susah nk berniaga. ape besa BN sblom 8 march n skrang?? lagi teruk ade la. Gerakan pon kontang kanting je saya tgk..? saya yakin rakyat Permatang Pauh tau memilih n termakan laa propaganda n serangan peribadi terhadap DSAI. hujah lawan hujan laa UMNO wei! jgn suka buat fitnah jee!!

    ReplyDelete
  65. hai dr khir..
    kenapa perlu DSAI buat benda yg dilarang oleh agama? dalam kes liwat anwar ni, sumpah dalam islam x bleh diterima. lagipon, kes ni pon dh dibawa ke mahkamah. kenapa nk bersumpah plak? bawak la bukti ke mahkamah. main2 sumpah2 plak.. mcm kanak2 riang je..? yg peliknye.. org yg menuduh pulak beria2 nk bersumpah. saya nasihat Dr Khir rujuk la kt alim ulamak pasal sumpah2 ni. jgn politikkan benda ni. ok dr khir? cayaaang die.. :P

    ReplyDelete
  66. Salam Dr,

    sy bkn nk menangguk disini,tp sy rase lebih baik berhenti dari memaksa DSAI Bersumpah..enough lar,DSAI tgh sibuk berkempen,biar la beliau berkempen dgn aman dulu..

    jika saifool berani bersumpah demi mengatakan dan membuktikan benar dia diliwat,dan perakuan sumpah ini (perbuatan ini) disokong penuh oleh pemimpin BARISAN/UMNO,apakata,kami pulak mencabar pihak polis/hospital/UMNO/BN mendedahkan laporan kesihatan saifool secara 'live' jugak.Bkn itu shj,dedahkan juga laporan polis yg dibuat oleh saifool..

    mmg Anda/UMNO/BN akan kata 'NO WAY' sebab melanggar/menghina/mengganggu prosuder mahkamah/perundangan/siasatan dll..tp perlu diingat,bahawa saifool telah pun bersumpah laknat (dan disokong UMNO-BN) bahawa mmg dia diliwat..maka,sudah tentulah laporan hospital (konon nya PUSRAWI silap) mengesahkan mmg ada kesan diliwat/di'bolosi'.Kita semua yakin dgn azab Allah akibat sumpah laknat,jd jika yakin maka dedahkanlah laporan2 itu..(bukti jelas)

    Dan lagi,jika DSAI pula bersumpah secara live (itu yg org UMNO nak)tetapi beliau bersumpah tidak bersalah,dah akhirnya mahkamah menjatuhkan hukuman kpd salah seorang drpd mereka..ape tanggapan anda ttg 'SUMPAH' itu?? 2-2 bersumpah xbersalah,tp mahkamah pulak jatuhkan hukuman pd salah seorg?? Adakah org itu DIMAKAN sumpahnya sendiri?? tetapi kenape berani bersumpah sedangkan bersalah?? Jgn kita duga kekuasaan Allah..takut kita tergolong dlm golongan yg kufur (nauzubillah).

    perlu diingat,Pembalasan Allah tidak semestinya on the spot..jgn kita uji dan permainkan hukuman dan azab Allah..mgkin yg bersalah tidak dihukum di dunia,mgkin di waktu nazak,mgkin sewaktu meninggal atau waktu di dlm kubur atau waktu HARI PEMBLASAN di'sana'.Namun jika bkn azab didunia,maknanya Allah beri peluang kpd mereka utk bertaubat..

    sy rase itulah tujuan DSAI tidak mahu bersumpah,beliau dinasihati oleh pakar2 agama dan ustaz2 (TGNA,Utz Hadi,dll)..beliau bkn mahu mengelak.Media dan pemimpin2 UMNO ni yg sibuk dok kalut..

    kenape yg si saifool ber iye2 nk bersumpah diwaktu DSAI nk bertanding?? jika dia di pihak benar,insyaallah,Allah akan bantu.bknkah si saifool yakin dgn SUMPAH dan laknat (pembalasan) Allah?maka yakinlah,org yg benar pasti selamat dan dibela..xperlu bersumpah dok tayang kat org ramai (live for what??),buat je solat hajat sorang2 lepas solat fardu atau pergi mekah solat dan berdoa depan kaabah..(ade ker duit??)

    puppet is always puppet...

    ReplyDelete
  67. assalamualaikum ds,
    lame dah saya perhatikan dan baca post ds..
    simple saya nak tanya,
    ds tak rasa ke post2 ds tu berbaur hasutan?
    hope ds dapat menjawap. tq.

    ReplyDelete
  68. Askum DS khir.Selagi paklah menjadi PM jangan harap UMNO akan menang pilihan raya.itu kenyataannya.rakyat dah muak dgn kepimpinan paklah yg tak tentu arah tuju dan semasa islam hadari paklah lah korupsi semakin mengila seperti gilanya para pemimpin pemimpin UMNO utk mengenyangkan tembolok mereka. rakyat tidak buta DS .Yg buta adalah pemimpin pemimpin UMNO.hapuskan mereka jika kita sayangkan UMNO.

    ReplyDelete
  69. Mari betulkan bendera Malaysia yang terbalik

    http://suteramalaya.blogspot.com/

    ReplyDelete
  70. Salam....
    Berita baru pulak...
    Bagi mereka yang kurang tahu sejarah… Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan sekarang,Datuk Hamzah Zainuddin pernah rapat dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim masa beliau Timbalan Perdana Menteri dulu.Rabu Penasihat PKR itu telah memberi tempoh 48 jam kepada Hamzah yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO memohon maaf kepadanya jika tidak surat saman RM10 juta akan sampai.Ini gara-gara kenyataan Hamzah yang disiarkan dalam sebuah akhbar berbahasa Cina Kwong Wah Jit Poh mendakwa Anwar pernah cuba ‘ganggu’ isterinya pada tahun 1998 walaupun mereka merupakan sahabat baik ketika itu.Kerana itu beliau juga dipetik sebagai menyeru para pengundi di Permatang Pauh

    ReplyDelete
  71. Petikan ...
    Saya ingin mendapatkan Malaysia bagi memajukan lagi negara Singapura sebab negara saya sudah habis sumber asli.. Saya dapati inilah masa terbaik pada Zaman Abdullah ini kerana pada zaman Mahathir dulu dia selalu sahaja dapat menghidu taktik saya. Pak Lah saya dapati dia mudah dipengaruhi. Anak didik saya LIM KIT SIANG daripada DAP yang akan melaksanakan perancangan saya

    Cara dia saya guna strategi 3 Fasa:

    FASA PERTAMA

    1) Menguasai secara tidak langsung melayu-islam UMNO
    Khairy Jamaluddin= Oleh kerana saya nampak dia begitu bercita-cita tinggi didalam UMNO saya tolong dari sudut kewangan dengan TEMASIK HOLDING dan ECM LIBRA. Saya berhabis berjuta-juta dollar pun saya tak kisah kerana habuan akan datang lebih besar dan saya pesan pada bangsa-bangsa saya di Malaysia supaya sokong dia dari sudut kewangan. Saya perhatikan dalam UMNO siapa yang ada hubungan dengan PM boleh naik dengan begitu pantas. Cth Najib dengan Tun Razak, Hishamuddin dengan Tun Hussien Onn

    2) Menguasai secara tidak langsung melayu-islam di luar UMNO
    Anwar Ibrahim : Saya dapati anwar ini disokong oleh 50% melayu kerana karisma dia. Saya dapati dia sangat marah ngan pada BN dan UMNO kerana pernah dipenjarakan dan hanya dia seorang tahu korupsi dalam UMNO. Ini adalah peluang saya dan saya tolong dia dengan media. Saya tahu di media Malaysiadia disekat. Saya pesan pada bangsa saya didalam PKR supaya sokong habis-habisan Anwar. Bila dia dah takde jawatan PRESIDEN KEADILAN tu kita punya. Slogan Anwar : JGN PANGKAH BARISAN NASIONAL amat menguntungkan kita . Secara tak langsung jika ada pertandingan dalam pilihanraya 1 vs 1 rakyat akan pangkah DAP
    PAS : Saya dapati parti PAS payah dikuasai dan biarkan Khairy mengapi-apikan permusuhan antara PAS ngan UMNO dan yg paling penting PAS menguasai dinegeri melayu miskin dan itu bukan sasaran utama saya.

    3) Ekonomi
    Naik Harga Barang : Harga barang kita naikkan habis-habisan supaya rakyat marah dengan kerajaan. Kita gunakan alasan minyak Ini mudah saja sebab ekonomi di Malaysiabangsa saya yang pegang..

    4) Sosial
    Kita timbulkan suasana tidak selamat di Malaysia. Kita gunakan dadah, pelacur, kongsi gelap. Bukan susah hampir 80% mereka ni bangsa saya.. Memang saya tidak suka mereka ni tapi pada saat2 ni kita mesti menggunakan mereka. Lepas kita berkuasa nanti kita hapuskanlah mereka-mereka ni


    5) Menjatuhkan Cina & India & Kaum lain yang menyokong BN
    Kita keluarkan semua DVD lucah dan isu-isu pemimpin-peminpin mereka supaya mereka tidak percaya pada MCA & GERAKAN. Kita api-apikan Indiamiskin supaya mereka marah ngan MIC. India-india hindu begitu fanatik kalau kita sentuh bab kuil. Takpe2 saya gunakan sentimen tu.


    FASA KEDUA

    Saya akan lihat keputusan pilihanraya nanti

    Jika Barisan Nasional Menang
    1)Kita naikkan khairy dan kita mintak Jawatan TPM 2.

    Jika Barisan Pembangkang Menang
    2)Kita naikkan Anwar dan bila dia dah takde nanti.. Kita bertanding jawatan Presiden Keadilan. Kita biarkan dulu dia bentuk kerajaan


    FASA KETIGA

    Bila kita dapat Malaysia ini apa tindakan kita:
    1) Kita jadikan Singapura role model kita dan kita tiru mereka..


    Saya ada jumpa sahabat saya ARIEL SHARON di Israel ari tu. Dia sokong saya dan dia ramal bangsa cina akan menguasai dunia satu hari nanti.. Dia kata satu hari nanti semua bangsa Cina akan bergabung diketuai oleh Negara China. Dia kata kebangkitan kita diramalkan didalam TAURAUT, INJIL & ALQURAN. Dalam Al-Quran kita digelar Yakjuj(Cina) Makjuj(Majusi) . Ingat saudara sebangsa saya, di Malaysia dan seluruh dunia USA,dan EUROPE amat gerun dengan kita sekarang. Org Islam ingat musuh diorang USA dan diorang masih belum sedar kita akan tikam dari belakang. Dia menawarkan bantuan pada kita


    INGAT SEMUA

    PERJUANGAN MENDAULATKAN BANGSA BELUM SELESAI.
    KITA BUAT NI BUKAN UNTUK KITA TAPI ANAK CUCU KITA..







    INI STRATEGI JANGKA PANJANG KAMI.

    1) KEHADIRAN DALAM BN JUGA SEBENARNYA UNTUK MENJAGA KEPENTINGAN

    2) DI SITU KAMI BOLEH MENINTA2 DARI UMNO DAN KERAJAAN PUSAT UNTUK PELBAGAI KEPENTINGAN ANAK2 CINA

    3) ATAS NAMA PEMBANGUNAN, KAMI MEMINTA TANAH2 MELAYU UNTUK DIBANGUNKAN - SEBENARNYA KAMI MAHU MEMPERLUASKAN TANAH MILIK KAMI. INI UMPAMA MERMBESARKAN TERITORI PEMERINTAHAN KAMI

    3) APABILA ORANG2 kami DILETAKKAN DI LEBIH BANYAK KAWASAN, MAKA UNDI2 ORANG kami AKAN LEBIH BANYAK DI PELBAGAI TEMPAT.

    DALAM BEBERAPA DEKAD LAGI, TABURAN BANGSA KAMI, AKAN BERADA DI MERATA2 DI MALAYSIA

    4) KAMI JUGA PERJUANGKAN SEKOLAH-SEKOLAH DITERAPKAN DENGAN NILAI2 KECINAAN, UNTUK MEMBENCI MELAYU SEJAK MEREKA LAHIR LAGI.

    SATU HARI NANTI KAMI AKAN MENUKAR BAHASA KEBANGSAAN - BAHASA PERTAMA, INGGERIS, BAHASA KEDUA
    BERSEDIALAH UNTUK MELIHAT PAPAN2 TANDA JALANRAYA DITUKAR BAHASANYA

    ReplyDelete
  72. Salam...
    Pabila nafsu menguasai akal maka yang jijik itu adalah keharuman.Sehingga yang meloyakan dapat dimamah sehingga sampai ke perut.
    Semasa berkempen dilihat Anwar Ibrahim menjanjikan berbagai-bagai terutama kepada bukan melayu(dia tahu ada lebih 50,000 orang pengundi tetapi yang akan keluar adalah pengundi bukan melayu).Janjinya semasa berkempen ada 2 TPM bukan melayu,20% dikhaskan kepada bukan melayu di UiTM,pembubaran majlis yang mementingkan bangsa sesuatu saja seperti GPMS atau seakan dengannya.
    Hak seorang itu terhadap Agama tidak boleh dipaksa kerana bagi dia itu tidak mengikut hak asasi manusia

    ReplyDelete
  73. melayu ngan melayu asyik bergaduh...ada tangan-tangan ghaib yang untong. Bab sumpah sudah dipermainkan-mainkan... kepada saudara sekelian..kalaulah anda dituduh meliwat orang adakah anda akan sanggup bersumpah mempertahankan kebenaran anda atau akan terus mengatakan anda tidak bersalah dan tidak akan bersumpah....agak-agaknyalah terus terpacul dimulut anda secara spontan..."demi Allah aku tak buat"
    bukan gitu.......

    ReplyDelete
  74. Salam...

    Bukan ingin memburukan tingkah laku Anwar Ibrahim tetapi semakin kita perkatakan semakin banyak hal-hal atau isu akan timbul.Anwar pun tidak mahu hal-hal 12 tahun lalu diceritakan walaupun ramai penyokongnya yang percaya bahawa itu adalah fitnah semata-mata tetapi ada juga yang betul.

    Ini kerana terlalu fanatik (seperti kena nasi kangkang)yang dahulu adalah musuh sekarang menjadi kawan tidur sebantal cuma belum tidur sebini dikongsi.Inilah resam kehidupan manusia mudah lupa kepada apa yang dia alami dahulu.

    Bagi mereka yang pernah sebantal dahulu semasa zaman remaja ,mungkin mengetahui apakah sebenar rahsianya.

    ReplyDelete
  75. Dear Dato Seri

    Tak payah kata orang menangguk di air keroh. UMNO sendiri pun pernah menangguk bukan saja di air keruh sampai dalam lumpur pun di tangguknya. selamat berjuang

    ReplyDelete
  76. Saya setuju dengan pandangan dan idea yang diberikan oleh Dato' Seri, ANWAR memainkan peranannya begitu licik sekali. Dari satu isu ke satu isu beliau putarkan. UMNO/BN memang memandang serius pekara ini terutamanya tentang AGAMA ISLAM dan Hak UITM untuk orang melayu. Kita perlu sedar UiTM diwujudkan hanya untuk orang melayu dan bumiputera dan ini termaktub di dalam perlembagaan yang mana ianya mendapat perkenan Yang Dipertuan Agong. Jangan dipersoalkan lagi isu MRSM di buka kepada bukan bumiputera itu isu lama. Perkara sudah berlaku, dan adakah MRSM sepenuhnya dikuasai oleh bukan bumiputera?? Sekarang ini isu UiTM adalah hak melayu dan hanya itu sahaja yang tinggal kepada bangsa melayu dan bumiputera.

    Lihatlah setelah kerajaan PR menaiki takhta pemimpin melayu sendiri sanggup menjual bangsa sendiri semata-mata hanya mahu meraih undi. Beranikah ANWAR bersumpah yang beliau tidak melakukan liwat???Jika tidak mahu bersumpah sudahlah, tetapi jangan dipersoalkan sumpah orang lain.

    Pada hari penamaan calon, berpuluh-puluh orang cedera dibaling batu dan kayu, bangsa mana yang dipukul?? jika tidak bangsa sendiri, ANWAR dengan rakusnya mengupah penjenayah kaki pukul untuk mengacau ketenteraman dan menakut-nakut kan penduduk tempatan. Ini kah pemimpin yang kita mahukan??? Kejahatan ANWAR terserlah apabila beliau mempersendakan sumpah saiful, inilah wajah ISLAM sebenar ANWAR.

    FIkirkanlah masak-masak demi kepentingan negara kita.

    Kami pemuda gerak khas umno akan memastikan ANWAR dan PR nya tidak dapat memduduki PUTRAJAYA sampai bila2...

    ReplyDelete
  77. Salam kepada DS Dr Khir Toyo, Semoga dalam keadaan sihat sejahtera,

    Kelicikan ANWAR boleh diumpamakan seperti belut tua. Semakin tua semakin licik tetapi lemah dan takut. Lihat pada hari penamaan calon, beliau sanggup mengupah kaki pukul untuk menghuru-hara kan keadaan. Inikah pemimpin idaman semua?

    Dimana beliau dikala ISLAM dipersoal dan diperbodo-bodohkan? Adakan beliau terlibat sekali bersekongkol dengan majlis peguam? Inilah wajah ISLAM sebenar ANWAR. hanya pandai berkata-kata.

    Diwaktu hak melayu tercabar, beliau menggunakan kambing hitam beliau iaitu KHALID IBRAHIM untuk mencetuskan kemarahan orang melayu dan bumiputera. Dimana beliau? adakah orang melayu tidak diperlukan lagi oleh beliau? adakah beliau yakin orang melayu akan mengundi beliau? sehingga beliau sanggup menjadi hero kepada bangsa lain??

    Kenapa beliau takut untuk bersumpah mengenai kes liwat beliau? Adakah benar beliau melakukannya. Bersumpah untuk membersihkan diri daripada fitnah, dan jika beliau benar mengapa perlu berdolak dalik??

    KAMI AKAN MEMASTIKAN BELIAU TIDAK DAPAT MENJEJAKAN KAKI KE PUTRAJAYA..

    ReplyDelete
  78. sedarlh wahai melayu.. bangsa lain menguasai semua benda.kita xmampu mencabar mereka.janganlh kerana kebodohan segelintir pemimpin kita ikutje walau tanahdarah kita tergadai!!! mgkin ada pemimpin dlm BN korup tapi janganlh kita membutatulikan deria kita bahawa ideologi DSAi serta balacinya akan menghacurkan hak milik bumiputra di negara sendiri!!! melayu hny ada malaysia shj.cina, india..mereka semua dh ada negara sendr.xkan kita nk bg kt dorg lg??? sedarlah wahai pengikut DSAI yg ntah pape...

    ReplyDelete
  79. SALAM....

    Buat Gunung Semanggol and geng banjar kat situ apakah perkembangan disana...Adakah Pekan Semanggol ada perubahan

    ReplyDelete
  80. Assalamualaikum...

    Cubaan pihak (peguam kafiq Laknnat yang disokong oleh parti politik yang berjuang atas ketelusan dan keadilan sejagat)tertentu menggunakan Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan mengenai kebebasan agama dan memanipulasi undang-undang agama Islam negeri-negeri, dalam usaha membolehkan penganut Islam menukar agama, boleh dilihat sebagai suatu cubaan untuk meruntuhkan institusi undang-undang syariah di Malaysia.

    Ketua Unit Interaksi Harmoni Bahagian Penasihat Jabatan Peguam Negara, Mohammad Nasir Desa berkata proses undang-undang yang cuba digunakan pihak tertentu bagi mencabar artikel itu secara profesionalnya boleh dianggap sebagai cara meluputkan kuasa institusi syariah seperti Mahkamah Syariah dan Majlis Agama Islam negeri-negeri.

    Inikah yang kita mahu terjadi kepada orang Islam dan mereka akan cuba gugatkan sistem Raja Berperlembagaan.

    ReplyDelete
  81. a.kom dato'
    saya mengikuti tulisan dato' dalam blog ini untuk menjadi timbal balas (check 'n balance) bagi berita berita dari laman web yang lebih neutral.

    Apa yang saya dapati tulisan dato' selalunya dikemaskini pada hari ahad saja, dengan kata lain pada hari cuti, seolah olah tulisan dato' bermusim, rasanya perjuangan dato' juga bermusim dan menunggu waktu lapang, sedang perjuangan biasanya ta mengenal erti cuti dan musim...

    tulisan dato' juga tidak melambangkan BN yang reform, sebaliknya lebih kepada BN takuk lama yang cuba sedaya upaya untuk menunjukkan keperkasaan BN yang telah lama tidak perkasa..

    hah... bak patah kata nabil.. LU FIKIR LA SENDIRI..

    ReplyDelete
  82. DS marilah kita hapuskan pemimpin umno yg rasuah sebelum rakyat menghapuskan UMNO.UMNO bukan lagi pembela bangsa melayu tetapi pemimpin pemimpin UMNOLah pengkhianat bangsa melayu.

    ReplyDelete
  83. Salam buat pemuda.

    Saya bukan orang politik tapi sejak akhir2 ni saya "terpaksa" menceburi bidang politik ni kerana memikirkan tentang bangsa "melayu" yang sedang diperkotak-katikkan oleh bangsa2 lain di malaysia ni. Apa puncanya saya pasti adalah pemerintahan kerajaan BN yang ada sekarang tidak relevan. Sebenarnya bukan BN yang x relevan tapi pemimpin2 yang ada sekarang ni yang masih tidak tau dan tak nk ambil tahu permasalahan rakyat dan ape kehendak rakyat di malaysia ni. Lagi satu, kelemahan sistem pentadbiran dan pemerintahan cukup jelas, mana pegi cerdik pandai yg lahir di bumi malaysia yang bertuah ni?? mana pegi para ulama dan pemimpin agama yang berwibawa di negara kita untuk menghadapi situasi fitnah memfitnah yang berleluasa skrg ni? mana pemimpin2 melayu yang handal2 untuk mempertahankan bangsa "melayu" yang diperlekehkan? Mari kita pikirkan sama2 mana arah yang kita hendak tuju, apa matlamat yang nk kita capai untuk mengukuhkan perpaduan MELAYU di Malaysia.

    ReplyDelete
  84. jika lapuran perubatan saiful yg
    dikeluarkan oleh pusrawi dieksplotasi
    di ruang siber oleh penyokong pkr...
    cuba-cubalah pikir pulak betapa takutnyer mereka nak sebarkan
    surat-surat yang berjelar-jelar yg
    di cakap dan diuar-uarkan oleh DSAI
    mengenai larangan bersumpah laknat
    oleh tokoh-tokoh agama dari negara
    padang pasir tu...ATAU ALASAN JER..

    supaya rakyat percaya benar terhadap DSAI....SURAT SOKONGAN
    /LARANGAN DARI NEGARA PARA AMBIA...tu wujud!?

    ATAU MEMANG RAKYAT PERCAYA BENAR......DSAI ADALAH PEMBOHONG BESAR...HAHHAHA

    ReplyDelete
  85. SEBAGAI ORANG MELAYU YANG MENGAKU DIRI ISLAM...BERSUMPAH LAKNAT YG DILAKUKAN OLEH ORANG ISLAM UNTUK
    MENEGAKKAN KEBENARAN...BUKANLAH SUATU
    PERKARA YANG BOLEH DIBUAT MAIN-MAIN..
    KITA TAHU NATIJAHNYA JIKA KITA
    MEMPERSENDAKAN SUMPAHAN INI....

    JADI JANGAN PERTIKAIKAN WALAU SEDIKITPUN...

    JIKA ORANG ISLAM ITU SENDIRI PERTIKAI ATAU MENYANGGAH APA YANG
    ORANG LAIN BERSUMPAH LAKNAT..
    MAKA ORANG YG CETEK ILMU AKAN
    KATA, SUMPAH DALAM ISLAM TIADA
    NILAINYA....TIADA VALUE...

    ASSTAGFIRRULLAH AL'AZIM...

    ReplyDelete
  86. MENGAPA ANWAR TIDAK BOLEH JADI PERDANA MENTERI?

    http://writtenbyhim.wordpress.com/2008/08/24/why-anwar-cannot-become-the-prime-minister/

    ReplyDelete
  87. DS anwar tetap akan menang di pematang pauh jika tidak ada pengundi hantu(pos).kemenangan anwar bukan kerana pengundi suka kat anwar tetapi mereka lebih menyampah kat paklah dan pemimpin umno. dgn memberi kemenangan kepada anwar akan lebih memberi tekanan kepada paklah utk meletakkan jawatan. kalau tidak paklah tak akan letak jawatan sampai mati.Dan seperti saya pernah katakan dlm komen saya dulu,perlulah UMNO di bersihkan dar dlm utk mendapatkan kembali sokongan rakyat. hapuskan lebih 80% pemimpin peringkat tertinggi yg terlibat dgn rasuah. baru umno dpt diselamatkan.

    ReplyDelete
  88. Shut your ugly big mouh up & mind your own dirty business.. hate to have you as a blogger.. you are nothing but a greedy dog!

    ReplyDelete
  89. assalamualaikum w.b.t...ds and bloggers sekalian...

    KEHEBATAN SESEORANG PELBAGAI...
    HEBAT BERCAKAP BENAR ADE..HEBAT BERCAKAP BOHONG PUN ADE........

    BAGAI JUALAN BARANGAN BUNDLE..ATAU
    PASAR LAMBAK..BERSEPAH..PILIH AJE
    YANG BERKENAN....

    KAITANNYA DISINI ....NAK KU TUJU
    PADA PENYOKONG TEGAR PKR...
    TAK PAYAH KU TEKAN SI KE'TUA'NYER.
    KU CABAR 100% PADA PENGIKUT FANATIK
    AJE...BUKTIKAN KATA-KATA DSAI DIA TAK BOHONG DENGAN SEBARKAN SURAT SOKONGAN DARI PAK ARAB ALIM ULAMA
    LARANGAN BERSUMPAH TU YANG BERJELA-JELA PANJANG.....

    KALAU BERANI BERTANYA..ATAU MEMINTA.. MANA SURAT NYER..
    SEBAGAI BUKTI SAHIH..TAK BERBOHONG....

    ReplyDelete
  90. BN atau UMNO yang memang, ia tetap 'malapetaka' kepada Islam dan Melayu.

    Jika Anwar memang - gabungannya dengan DAP akan merugikan Islam dan Melayu.

    Jika BN memang - Dolah perasan dia hebat dan rakyat suka, pentadbirannya akan bertambah flip dan flop semula, merapu dan lemah.

    Siapa sebenarnya yang menangguk di air keruh ??

    ReplyDelete
  91. jgn la kite dok tmbah dosa kite pulak dlm ni..jgn main serkap jarang..DOK TUDUH2..FITNAH MEMFITNAH..

    mane buktinye yg anwar upah kaki pukul dok pukul org lain..Anwar bgtau sdr HS Haji A.Ali ker??lg satu..kalo sarang tebuan tak di jolok,xkan la adegan pukul memukul ni terjadi..adelah yg tukang open ceremony tu..

    kerana mulut bdn binase..AKHIRNYA BANGSA SENDIRI JUGAK YG BINASE

    ReplyDelete
  92. assalamualaikum dato seri...saya harap dato seri jangan putus asa and teruskan perjuangan bangsa melayu...saya meluat tengok telatah si anwar ibrahim dengan pengikut dia...harap dapat sekat si anwar ibrahim nie daripada berkuasa..

    ReplyDelete
  93. Apa komen U ttg kehadirian Konsulat Kehormat Mongalia dlm kempan pilihanraya PP?

    ReplyDelete
  94. Salam datuk,


    Nak bela ISLAM? tanya Pak Lah tentang Islam di sisi Perlembagaan negara! baru-baru ini dia ada cakap kedudukan Islam di sisi Perlembagaan.

    Nak bela Melayu? Bela Melayu seperti datuk bolehlah. masyuk...masyuk (jutawan segera). Melayu macam saya sama sahaja sekadar RM1k-RM2k sebulan.

    ReplyDelete
  95. Apa - apa pun DSAI dh menang..tamparan bagi Dato Najib.Nape jadi cam ni...buat la post mortem.....yg penting makin hangat la lagi Parlimen kita...siap sedia la org2 BN...nape digunakan isu sumpah tu...BN main kt TV3 setiap mlm...org2 die bawa imam tu...buat pengakuan ape yg sbenar kt masjid tu.....satu lagi...napa Dato Najib baru nk sumpah....sepatutnye awal2 lagi die sumpah(pengakuan ).... bile isu die keluar...ni kenapa Permatang Pauh dijadikan medan sumpah(pengakuan ).....die tu bakal PM (kalu diizinkan ALLAH)bagi saya la...Dato Najib perlu sumpah awal2....dia bakal pemimpin negara...kite tk nk pemimpin kita ada skandal cam tu.....
    Pada pandangan saya..DSAI tk kan jadi PM kalu bersama ADIL..lain la..dia kembali gabung ngan UMNO..kita semua jgn lupa...ramai yg sblm nie pembangkang dh ada tempat dalam kerajaan....sebelum nie..kutuk kerajaan....maki kerajaan...skrg...dhjadi org BN...kita tgk KuLi..Rais Yatim ( jambatan dibakar tu....skrg konkrit lagi jmbtan tu )Sabery Chik....dan sama gak cam PM kita,Pak Lah ( walaupn sekejap je)semue nye dari S46...dlam politik semue leh jadi...sejarah dh ade...skrg Ezam lak...siap sggup nk jd calon lagi walpn baru je...masuk balik...cakap tk serupa bikin.....
    Renung2...la...apa yg tjadi skrg
    kuasa tu rakyat bagi..rakyat gak yang nilai....jadi khidmat la untuk rakyat.....tk kira parti apa pun...negara ni kite semue yg punye.....

    ReplyDelete
  96. Salam Datok,

    Kan dah ckp kat tajuk lepas..

    Boikot pilihanraya PP, usaha turunkan pak lah..

    Dr pon 2x5 je.syg pangkat.kaki kipas pak lah..

    berani la sket lawan arus.

    tu la..soh dengar nasihat matthias chang tak mau...

    kan padan muka.

    Anwar deserve to win la sebab BN punya kepala rosak

    kepala rosak anggota laen busuk la jugak.

    haish.. xsedar2 lagi.dok ampu dolah bedawi.

    Jadi ape2 kat malaysia especially org melayu yg islam..

    tanggung la dosa bersama geng dan bos yg sgt disayangi.

    ampu pak lah lagi ye dokter.hehe

    ReplyDelete
  97. Malaysia akan dapat PM baru dari Pakatan Rakyat melalui Tawaran lompat Parti..... Lelongan

    awan telah dibuka mulai sekarang kepada ahli parlimen Barisan Nasional - dgn jawatan yg

    ditawarkan menjadi Menteri & Timbalan Menteri. Siapa cepat dia dapat, Terhad 31 kekosongan

    sahaja ......macam pisang panas ini. Parti Bebas pun boleh juga memohon. Good by Najib

    Altantuya & Pok Loh Hadhari ......bye..bye dari samseng UMNO kg Dusun.

    Pesanan Penaja: Mahathir, Pok Loh & Najib - Liwatlah sepuasnya jubur SAIFUL dipenjara Kajang

    ReplyDelete
  98. Well datuk,

    Keputusan di Permatang Pauh telah membuktikan rakyat menolak keseluruhan parti BN kerana ramai orang besar BN berkempen di sana. Kebanyakannya membawa cerita memburukkan DSAI daripada membawa berita yang memberi harapan kepada rakyat. DSAI berkempen untuk memberi harapan baru kepada rakyat, tapi kempen BN hanya memburukkan DSAI - tak ada isi langsung. Arif Shah memang terkenal di Seberang Jaya, tapi DSAI terkenal di seluruh dunia. Adakah patut datuk memburukkan DSAI sebagai "cheerleader"?

    ReplyDelete
  99. salam dr. tak terlewat untuk saya ucapkan tahniah kepada PKR! kemenangan ini merupakan sebuah kegagalan kepada sistem propaganda BN dan umno... lebih teruk dari itu, itu bukit bendera punya dato' kata mau hantar cina balik cina, india balik india... kalau macam tu, saya jugak nak suruh dia cadangkan supaya hantar jawa balik indon la...!!!

    Pemikiran rasis bagi saya memang tak patut dibiarkan. Perlu dihukum bunuh saja merekani. Hidup Malaysia! Hidup anak Malaysia! UMNO tiada lagi erti bagi saya...!!!! semua pun dia nak tipu termasuklah sejarah penumuhan dan kemerdekaan !!!

    dr tau tak?

    ReplyDelete