Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Wednesday, May 20, 2009

Kebebasan Bersuara: Cakap Tak Serupa Bikin

1. Pergantungan saya dan empat lagi ADUN BN Selangor sudah dijangka dari awal lagi. Inilah bentuk kebebasan bersuara dan keterbukaan yang mereka perjuangkan selama ini.

2. Saya digantung setahun kerana mengkritik Selcat dan tidak hadir pendengaran tersebut. Saya tidak hadir kerana saya menganggap pendengaran tersebut hanya bertujuan politik semata-mata ia diadakan secara terbuka dan tiada apa-apa tindakan yang boleh diambil ke atas mana-mana individu yang memberi keterangan dalam sesi tersebut. Lebih daripada itu Selcat tidak mempunyai locus standi untuk mendengar isu sebuah Badan Bukan Kerajaan (NGO)yang tertakluk dalam akta ROS.

3. Telahan saya bahawa Selcat bertujuan politik memburukkan orang itu nyata benar kerana pendengaran tersebut bukan sahaja membabitkan isu Balkis malah juga meleret-leret kepada isu-isu lawatan kerja saya yang tiada kena mengena dengan Balkis. Malahan sebahagian keterangan tersebut bukan sahaja tidak benar malah beransur memfitnah. Lebih aneh keterangan-keterangan dalam Selcat dilindungi pula oleh imuniti.

4. Namun yang penting ialah pergantungan 4 orang lagi rakan ADUN BN kerana mengkritik Selcat dalam media menunjukkan belang sebenar Pakatan Rakyat. Tidak pernah dalam sejarah ahli Dewan Undangan Negeri mahu pun Parlimen digantung kerana mengkritik undang-undang atau Dewan. Jika ini dijadikan kes duluan maka ramailah Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang bakal digantung kerana mengkritik pelbagai undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen termasuk ISA.

5. Saya dan empat lagi rakan menghormati DUN Selangor dan juga Speaker dengan menghadiri "perbicaraan" Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Negeri Selangor berbanding speaker sekarang YB Teng yang langsung tidak menghadirinya ketika beliau menjadi Ketua Pembangkang.

6. Untuk rekod YB Teng bukan digantung kerana mengkritik pentadbiran saya atau DUN Selangor tetapi digantung kerana membuang Peraturan DUN ke dalam tong sampah. Malah Sungguhpun tidak hadir, YB Teng diberi pilihan meminta meminta maaf atau digantung. Beliau memilih digantung.

7. Saya serahkan kepada rakyat untuk menilai apakah mereka benar-benar memperjuangkan kebebasan bersuara dan keterbukaan yang mereka laung-laungkan.

8. Saya juga mempertimbangkan untuk mengambil tindakan undang-undang jika keputusan tersebut diluluskan dalam sidang DUN akan datang. Namun pertimbangan tersebut bukan sahaja dari segi undang-undang tetapi juga dari segi suasana politik sekarang.

9. Ramai yang sudah penat membaca kes naik turun mahkamah membabitkan ahli politik. Mungkin tidak sesuai untuk satu lagi kes dibawa ke mahkamah. Apatah lagi bagi Pakatan Rakyat mereka hanya menerima keputusan mahkamah jika ia berpihak kepada mereka.

73 comments:

  1. depa nie memang mcm tu dah DSKT. Apa yg UMNO/BN buat semuannya x betul jika x memihak kat depa berbanding sebaliknya jika menguntungkan depa, memang semuanya betul.inilah asam garam politik...teruskan perjuangan...perjuangan belum selesai

    ReplyDelete
  2. Dear Dr,
    i am not an avid fan of yours, but i believe the suspension meted out to you is uncalled for. I support SELCAT's proceeding, but not the way it was navigated. Ditto their stand that your failure to attend was a contempt of DUN, but the suspension is to harsh a punishment.

    ReplyDelete
  3. jadi masalahnya siapa yang cakap tak serupa bikin?

    apa yang di soal didalam selcat haarus di jawaab oleh dato'seri.....

    ia bukannya bertujuan politik,kalau sebelum ini dato seri boleh mempertikaikan tentang lembu korban dan sanggup menjerit kearah SPRM dan GERAK agar ia di siasat tapi mengapa sekarang segala lawatan kerja dato'seri tak boleh di siasat?segala lawatan peribadi dato'seri termasuk lawatan peribadi ke disneyland tak boleh di siasat?

    ReplyDelete
  4. kalau dato seri di kenakan tindakan kerana mengkritik selcat mengapa sebelum ii dato'seri tidak kritik kerajaan BN kerana menahan blogger,wartawan,aktivis politik,dan ahli politik serta rampasan terhaadap akhbar harakah dan Suara keadilan tapi hari ini bila tindakan yang sama dikenakan keatas dato'seri...boleh pulak dato'seri melenting jadi dimana "Check and Balance" konsistensi didalam kenyataan dato'seri ini? adakah ii salah satu cara untuk meraih simpati rakyat semula?

    ReplyDelete
  5. Datuk...

    Kenapa mengeluh sebegini rupa...hujah Datuk mungkin ada benarnya, tapi kenapa tak pegi mengadap Selcat tu..kalau tau itu mainan PR Datuk bagitau semua yang benar..Sebab itu orang tua cakap "Berani Kerana Benar" Kalau Datuk betul-betul yakin tak salah kenapa tidak pergi saja ....kan diorang buat secara terbuka..maknanya kami pun dapat cerita sebenar...

    ReplyDelete
  6. Salam Datok Seri

    Berani kerana benar

    Rezeki di tangan Allah

    Apa yang saya fikir ialah

    mereka semua tu berdendam dengan Datok Seri

    Masa nilah mereka nak kenakan Datok Seri

    Dan mereka ini sebenarnya tak layak jadi pemimpin


    Sekian

    Wasalam

    ReplyDelete
  7. Tak payah cakap banyak...

    Suruh bini ko pulangkan RM10 juta balik pada yang berhak...

    ReplyDelete
  8. Dato Seri,

    Bagi saya, usahlah DS atau ADUN pembangkang lain mudah2 memperlekehkan dan engkar arahan dari pihak kerajaan negeri hanya berdasarkan pendapat peribadi DS.

    Jika DS tidak bersetuju, atau meragui matlamat arahan itu, sewajarnya DS mendapatkan nasihat guaman terlebih dahulu dan berbincang dengan rasmi, bukannya dengan menyisihkan terus begitu saja, dan selepas dikenakan hukuman baru hendak cari peguam. Mungkin DS benar dalam tilikan tersebut, tetapi kita punya undang2 dan adab jua.

    Kerajaan negeri selangor skrg nih, bukanlah kerajaan mainan. Bagi saya, kenalah dihormati juga, sebagaimana yang diharapkan oleh kerajaan pimpinan DS dulu.

    Sudahlah politik negara menjadi bahan gelak dunia, dan sudah hampir bertaraf negara mundur, usahlah ditambah2 lagik luka ini. Semoga ahli politik Malaysia berusaha menjadi lebih profesional dan beretika dalam pemikiran dan perbuatan.

    Hail our politics high, for the benefits of the many.

    Ramzan

    ReplyDelete
  9. Senang aje.....dah 50 tahun kerajaan BN memerintah setiap kali kalah di pilihanraya,pihak pembangkang akur dgn suara rakyat yang mengundi...tetapi selepas tsunami politik melanda seolah-olah BN tak dapat menerima keputusan pilihanraya.Yg teruknya cuba menarik wakil rakyat di PR.....Tengok tu di perak apa dah jadi......akur pada keputusan dan biar lah PR memerintah dan kita akan judge sejauh mana keupayaan mereka....JANGANLAH MEREKA APA-APA MASALAH LAGI DS.......PENAT!!!!Kita tengok belanja yang dibazir oleh DS semasa oversea trip tu...MEMANG LUMAYAN!!!TEPUK DADA TANYA SELERA!!!

    ReplyDelete
  10. Salam Bro...

    Depa tak report polis ka? selalunya depa report polis....saja ja tu nak cari publisity murahan...heheh...biasa la PR...takdak modal nak attack...buat bodo jer...rakyat tahu kita dipihak yang benar...yg dok sokong depa tu maknanya depa senang di "muhong" oleh PR dan maafkanlah depa atas "kecacatan" depa tu...

    ReplyDelete
  11. En. Khir toyo, kalau dlm blog anda kendalian sendiri pun kritikan2 pedas tidak dilepaskan, usah bicara tentang kebebasan bersuara..

    Cakap tak serupa bikin..

    ReplyDelete
  12. say turut sedih mendengar yang Dr digantung setahun kerana mengkritik Selcat. tetapi apa yang saya tidak faham adalah, mengapa Dr ingin Selcat mengadakan "inquiry behind closed door".

    sebagai seorang rakyat malaysia dan rakyat selangor, saya ingin tahu siapa yang "menyeluk" duit yang saya bagi untuk kerajaan dan balkis. kenapa mesti ia disiasat dibelakang tabir tanpa pengetahuan saya ?

    harap Dr dapat jawab soalan ini.

    ReplyDelete
  13. Sdra DRKT,
    Tindakan mahkamah perlu diambil untuk menegakan kebenaran , kalau Selcat tidak punya local standi pengistiharan mahkamah perlu diambil untuk membatalkan penggantungan tersebut KALAU tidak rakyat akan membuat andaian Sdra takut dgn kebenaran...persepsi buruk sangat merbahaya untuk mumulihan imej .

    ReplyDelete
  14. sudahlah tu ds. insaflah sebelum lewat.

    ReplyDelete
  15. jangan lah nak tutup kesalahan sendiri. Kau ni dah teruk snagt dah!! tak payahlah penat2 nak post dlam blog ni...itupun bukan kau yg tulis sendiri. Penasihat2 kau yg kaki ampu tu yg kena buat. It's time for you to step down lah...go and settle down somewhere far away from this country....you have all the money in the world to do that!!!!

    ReplyDelete
  16. SALAM DSKT......
    KITA BERHADAPAN DENGAN RAKYAT YANG MEWAH...YANG MANJA....YANG MUDAH ....YANG LEMAK...DAN BERMACAM YANG LAGI...YANG JENIS...MAKAN PUN KALAU BOLEH DISUAP..JENIS BILA BERKUASA BOLEH BUAT APA SAJA SEBAB TU BILA ADA KUASA MENGUNDI MEREKA MENGUNDI YANG SAMA WAKTU DENGANNYA..JADI SUKU SAKAT YANG MEMERINTAH SELANGOR SEKARANG PUN SAMA WAKTU DENGANNYA JUGALAH.

    RAKYAT SEKARANG DIBUTAKAN DENGAN KEBURUKAN2 PEMIMPIN UMNO TAK KIRA BETUL ATAU SALAH YANG PENTING DAPAT MENUTUP KELEMAHAN MEREKA.

    RAKYAT DIBERIKAN DGN AIR PERCUMA YANG DIBAYAR OLEH KDEB YANG PENGASASNYA UMNO.DUIT KEUNTUNGAN KDEB SIAPA YANG MENJANANYA.......?DAN SELEPAS KDEB DAH TAK MAMPU MRMBAYARNYA MAKA YANG BERSALAH ADALAH KERAJAAN BN DENGAN ALASAN KERAJAAN PERSEKUTUAN TIDAK MELULUSKAN/MEMBENARKAN KERAJAAN NEGERI MENGURUSKAN BEKALAN AIRNYA SENDIRI.MAKA AKAN TETAPLAH KERAJAAN PR YANG TERBAIK BUKAN KERANA PANDAI MEMERINTAH TAPI KERANA PANDAI MEMANIPULASIKAN KEADAAN...YANG JADI KAMBING HITAM SIAPA YER.....

    WAHAI PENYOKONG PR.....
    KUASA DAH ADA DI TANGAN,TAGIHLAH JANJI JANJI/MANIFESTO YANG DITABURKAN MASA PILIHANRAYA DULU.MANA YANG BAIK UNTUK RAKYAT MESTI RAMAI YANG MENYOKONGNYA..BUAT KERJA YANG MENGUNTUNGKAN RAKYAT.LEBIHKAN KERJA DARI BERCAKAP.MASIH RAMAI LAGI RAKYAT YANG CELIK,YANG BOLEH MENILAI KEMAMPUAN KERAJAAN YANG ADA SEKARANG.KALAU SETAKAT NAK MEMBELANJAKAN DUIT YANG DITINGGALKAN OLEH KERAJAAN BN DULU....RASANYA AKU PUN BOLEH JADI MENTERI BESAR.....HA...HA....HA...HAAAAA...

    ReplyDelete
  17. salam dato......

    Lawan tetap lawan dato'...

    Telus,keterbukaan dan bebas bersuara hanya slogan semata-mata.
    Bagi pemimpin PR memburuk dan mencerca musuh politiknya makanan rutin sahaja...
    Benarlah jika di fikirkan SELCAT hanya sebagai
    alat untuk membungkar hal yg tiada asas
    dijadikan kes SPRM.

    Perkara yg dibentangkan oleh SELCAT hanya untuk
    provokasi dan mengelirukan rakyat semata.

    Akibatnya dato dikenakan tindakan gantung bukan
    kerana apa yg dibentang oleh SELCAT tapi kerana
    ketidak hadiran dan merendah-rendah kewibawaan SELCAT tersebut sahaja.

    Mereka bukan bongkar kepincangan orang lain tetapi hanya menonjolkan kerakusan diri.

    "umpama ayam jantan nyaring berkokok,ekor gelumang penuh dengan najis>>>

    ReplyDelete
  18. DS
    Salam..khidupan ini seperti sebuah sandiwara..dunia menjadi pentas dan kita pelakunnya.apa saja kita buat yang mungkin betul bagi segolongan orang akan menjadi tidak betol pada golongan yang lain..kalau seorang pelakun mengikut skrip pengarah maka lakunannya adalah mengikut arahan ..masaalahnya sekarang banyak pelakun tidak mengikut arahan pengarah maka sudah tentulah akan wujud overacting dalam lakunan tersebut dan hasilnya penonton akan menilai sendiri siapa pelakun tersebut.

    Kalau ditinjau-tinjau pepatah orang tua-tua seperti kaduk naik junjung.si kudung mendapat cincin atau kera mendapat bunga adalah bertepatan dengan senario kepada mereka-mereka yang dimaksudkan.

    Populariti seorang penyanyi dengan orang politik adalah berbeza..jika seorang penyanyi mempunyai banyak isu ..tak kiralah isu itu benar atau tidak..maka populariti dia akan menurun dan berkemungkinan peminat juga akan lari..berbeza dengan ahli politik..semakin banyak isu dimainkan semakin popular orang itu..dan ini yang terjadi kepada DS..jadi jangan hairan kalau musuh politik saudara akan terus membakar kekuatan saudara kerana bagi mereka ..saudara adalah virus kepada pentadbiran mereka sekarang kerana sdra telah lebih dahulu menjadi ketua pentadbir negeri dan dapat menghidu apa yang ingin mereka lakukan.

    Memudahkan perkara..sdra teruskan pembongkaran sdra supaya khalayak dapat menilai..kalau sdra benar lambat laun akan diakui juga kebenaran itu..InsyaAllah...

    ReplyDelete
  19. Selcat dilindungi imuniti? Jadi, apa sahaja perkara tidak boleh dibawa ke mahkamah? begitukah?

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum dr

    Perenggan ke 9 itu tidak menunjukkan mahkamah adelah tempat yang sepatutnya dirujuk?
    Rakyat yang tidak berpihak akan menerima baik akan keputusan mahkamah,jadi tidak ade keraguan pada pihak dr.untuk mendapat keadilan.

    Hari demi hari Kebodohan dan kebebalan pemikiran kepimpinan kerajaan PR telah dan akan memakan diri mereka sendiri.

    Pemimpin mereka yang bernama Anu arr tidak ade keja lain selain dari memikirkan bagaimana untuk mencipta pembohongan demi pembohongan demi untuk survival politik dan demi untuk menjadi PM. Untuk rakyat? pergi jahanamlah kamu..yang penting kamu pilih aku dulu untuk jadi PM.hahahahahahahahahah

    Dr. teruskan niat untuk membawa kes kemahkamah,biar mahkamah membuat keputusan.

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum dr

    Negeri Selangor telah lama mendahului dalam membuat KPI.Tapi dr. sangat mengikut darah muda dalam memberi teguran dan hukuman(Penyapu)

    Walaubagaimanapun kemajuan Negeri Selangor amatlah memberansangkan.Kepada mereka mereka yang mahu membuat perbandingan silakan dan jadikanlah ia sebagai kayu pengukur untuk mengukur keupayaan diri sebagai pemimpin dan pentadbir negeri.

    Adakah anda telah mencapai KPI itu??? demi untuk menjadikan negeri ini sebuah negeri KEBAJIKAN???

    ReplyDelete
  22. YB...bukankah seorang politikus adalh yang sanggup menghadapi apa sahaja rintangan dan dugaan sepanjang kariernya?..Apa salahnya YB hadir...masalahnya bila tindakan dikenakan mengapa YB kata 'sudah dijangka'..sepertimana komen-komen YB sebelum ini keatas pembangkang yang dikenakan tindakan mahkamah dan kemudiannya bertindakbalas..mereka mengeluarkan alasan yang serupa seperti YB..Dulu YB berkuasa sehingga penyapu pun bernilai tinggi..sekarang YB berada di pihak kalah makanya bermuhasabahlah..

    ReplyDelete
  23. Bro, dari apa yang diukirkan, bro lagi berdendam kesumat. Sudahlah dan sedarlah - you are on the defence now, the more you retaliate, the harder you get. Hidup ini bak roda, once you are down, just feel the pain.

    ReplyDelete
  24. Salam ds..
    Sudah terang lagi bersuluh!!harapan kami janganlah ds hilang dalam terang tanpa bersuluh.Inilah sebenarnya gambaran awal apa yang mereka boleh lakukan jika mereka diberi kuasa walau secebis.jika ds beri penjelasan pun pasti ditelah mentah-mentah.Sikap dan pembawakan PR yang sebelum ini,kita dapat lihat dengan jelas setelah berkuasa.Mereka seolah-olah pejuang demokrasi kepada rakyat,pembela rakyat,tetapi apabila sudah berkuasa…..lain jadinya.Kepada ds teruskan perjuangan pertahankan maruah bangsa kita…kami pemuda-pemuda dari seluruh pelusuk negeri Selangor sentiasa bersatu hati walau dalam diam….

    ReplyDelete
  25. Saudara Razman,

    Saya telah pun mendapat pandangan peguam sebelum membuat keputusan untuk tidak menghadiri sesi Selcat

    ReplyDelete
  26. Mr. Foamy,

    Sepanjang saudara mendengar Selcat, adakah saudara diberi tahu berapa banyak bantuan kepada orang miskin yang diberi oleh Balkis setiap tahun.

    Adakah saudara diberitahu berapa ramai anak-anak orang miskin dari luar bandar dan anak yatim yang diambil dan dibantu oleh Balkis melalui Rumah Balkis di Shah Alam?

    Adakah saudara diberitahu pencapaian anak-anak luar bandar dalam peperiksaan yang tinggal di Rumah Balkis?

    Untuk pengetahuan saudara, perjalanan-perjalanan yang disebut dalam Selcat termasuk lawatan ke Disney dan sebagainya tiada kena mengena dengan Balkis. Ia merupakan lawatan kerajaan negeri dan PNSB.

    ReplyDelete
  27. Saudara Jamna,

    Hentikanlah sikap memfitnah saudara tersebut. Wang RM 9.9 juta tersebut melalui proses undang-undang berikutan pembubaran Balkis.

    Mengapa saudara harus menipu kononnya isteri saya mengambilnya? Janganlah bercakap soal moral dan integeriti kalau saudara sesuka hati membuat tuduhan dan dakwaan tidak berasas. :)

    ReplyDelete
  28. Suara_rakyat,

    sila baca petikan kenyataan YB Teng di bawah dan nilaikanlah sendiri:

    Khir, Zaharah saksi utama Selcat
    SHAH ALAM 17 Mac - Bekas Yang Dipertua Badan Amal dan Kebajikan Isteri-Isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis), Datin Seri Zaharah Kechik antara 11 saksi utama yang akan dipanggil pada sesi pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) bermula Isnin ini.

    Turut dipanggil sebagai saksi pada sesi pendengaran awam yang berlangsung sehingga 31 Mac ini di bilik gerakan Bangunan Annex di sini ialah bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo.

    Sesi pendengaran awam itu yang diadakan secara formal, terbuka kepada media dan orang awam serta mungkin disiar secara langsung melalui laman web kerajaan negeri jika tidak berhadapan dengan masalah teknikal.

    Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Teng Chang Khim berkata, sesi pendengaran awam kali pertama itu akan mendengar isu penggunaan wang penajaan Balkis oleh tiga anak syarikat kerajaan negeri serta syarikat swasta bernilai jutaan ringgit dan kedudukan terkini Balkis.

    Menurut beliau yang juga pengerusi Selcat, 10 daripada 11 saksi telah diberi notis untuk hadir memberi penjelasan dalam pendengaran awam ini sementara seorang lagi masih belum menerimanya kerana berada di luar negara.

    "Ingin diingatkan dalam siasatan ini tiada siapa yang akan dituduh atau didapati bersalah kerana semua saksi yang dipanggil untuk membantu mengenal pasti kelemahan dan kelonggaran dalam prosedur dan dasar pentadbiran kerajaan negeri.

    "Semua saksi juga akan diberi perlindungan mengikut Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

    Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Pinang itu memberitahu, pihaknya berharap semua saksi yang dipanggil akan hadir dan jika gagal berbuat demikian boleh diambil tindakan mengikut Seksyen 3 Enakmen Penghinaan Dewan 2008 yang boleh membawa hukuman denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak melebihi 12 bulan.

    Beliau berkata, jika saksi yang gagal hadir itu seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), tindakan penggantungan keahlian sebagai ADUN boleh diambil selepas dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan.

    "Pihak jawatankuasa akan membuat laporan polis atas kesalahan yang dilakukan mengikut Seksyen 3 ini dan tindakan hanya akan diputuskan oleh mahkamah," katanya.

    Tambah beliau, dalam sesi ini juga sebarang bukti yang diperoleh tidak boleh digunakan atau disalurkan oleh atau kepada pihak lain seperti polis atau Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    Selcat ditubuhkan pada Mei tahun lalu untuk menyiasat dua kes iaitu penggunaan wang penajaan Balqis dan penyalahgunaan wang peruntukan ADUN yang dihabiskan sebelum Pilihan Raya Umum 2008.

    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0318&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_06.htm&arc=hive

    ReplyDelete
  29. Di dunia bolehlah minta nasehat peguam sama ada nak hadir perbicaraan atau tidak. Di akhirat semua kena hadir.

    Kalau benar tak bersalah, saman saja Selcat.

    Hari mulai jadi MB berapa banyak harta anda, hari tamat jadi MB berapa banyak harta anda?

    ReplyDelete
  30. Saudara Leeslim,

    saya tidak pernah mengatakan saya tidak bersedia disiasat. Masalahnya:

    1. Selcat bukan badan siasatan yang tulen seperti BPR, Polis dan lain-lain pasukan penyiasat. Ia tidak berniat mencari sama ada saya salah atau benar. ia hanya bertujuan untuk memburukkan saya dan ADUN BN yang lain.

    2. Menurut Teng sendiri, "sebarang bukti yang diperoleh tidak boleh digunakan atau disalurkan oleh atau kepada pihak lain seperti polis atau Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)."

    apa makna kenyataan ini?

    3. Jika saudara rasional dan bukan penyokong totok mana-mana parti tentulah saudara sendiri tertanya-tanya mengapakah sesi pendengaran mengenai Balkis telah bertukar menjadi sesi mempertikaikan kelas berapa dan hotel apa yang saya duduki ketika lawatan ke luae negara? Apa kena mengena siasatan mengenai balkis membabitkan lawatan kerja saya?

    4. Jika ada sebarang kesalahan saya bersedia didakwa di mahkamah sebenar.

    5. Saya juga tertanya-tanya apakah hasil dan rumusan siasatan Selcat ini untuk pembaikan sistem kerajaan dalam masa akan datang?

    ReplyDelete
  31. Hebat soalan dan persoalan yang dibangkitkan. Nampaknya blog ini mendapat perhatian pembaca dari penyokong pakatan dan barisan. Demokrasi subur.

    ReplyDelete
  32. salam datuk seri

    saya setuju dengan ds. teng chang kim pernah digantung dulu drp dun selangor kerana mencampakan buku peraturan dun ke dlm tong sampah.

    saya setju ds ,tidak pergi ke perbicaraan selcat. bodohlah ds kalau ds pergi.siapa jawatankuasa selcat itu.mereka semua adalah musuh politik datuk seri. jika datuk seri masuk ke kandang mereka sudah tentulah ds akan disembelih oleh mereka itu.

    lain lah jika selcat itu sebuah suruhanjaya bebas yg tidak dianggotai oleh musuh2 politik ds.

    lagipun selcat itu memang bermotifkan politik. kenapa perbicaraannya dibuat secara lansung melalui internet,terbuka dan SEMASA SAAT2 AKHIR MENJELANG P.AGUNG UMNO yang ds bertanding jawatan ketua pemuda. selepas habis pertandingan ketua pemuda dan ds tewas,isu selcat senyap. maknanya matlamat mereka adalah politik. saya sebagai rakyat biasa pun nampaklah matlamat mereka ds. teng dan azmin jgn ingat rakyat bodoh.

    lagi satu perkara.

    teng sebagai seoarang peguam harus belajar kembali dengan ros siapa yang sepatutnya soal jawab dlm isu selcat.

    hanya ahli sahaja yg boleh mempertikai isu balkis. adakah ds,teng dan azmin ali ahli balkis ?

    minta teng masuk sekolah balik sebagaimana dia minta ds masuk sekolah.

    ds,utk pengetahuan u,semasa u jadi mb dulu saya tak suka dgn u. tapi selepas u tidak lg mb saya tiba2 suka kembali kepada u. kenapa ? sepatutnya saya suka bila u dah tak jadi mb kerana hati saya puas.

    tapi tidak ds.. maafkan saya kerana salah sangka kpd ds dulu.

    kenapa saya suka u sekarang. kerana saya sebagai penduduk di negeri slgr walaupun buka anak jati selangor terasa kehilangan seorang mb yg berkualiti seperti u.

    dulu jalan2 raya disekitar shah alam tak seteruk sekarang.dulu bilangan pub2 dan rumah2 urut tidak sperti sekarang. sekarang ibarat cendawan tumbuh selepas hujan.malah di shah alam pun dah ada bar dan rumah urut (kota kemuning) sekarang.

    dan yang paling saya respek pada u ds,selepas setahun lebih mereka perintah selangor takde pun satu perkara rasuah dan salahguna kuasa ds yg mereka dedahkan sehingga kini. melainkan kes selcat yang bodoh itu. adalah mustahil jika mereka kata ada kes rasuah atau salah guna kuasa oleh ds tetapi mereka tidak mahu dedahkan kerana kesian kpd u. mustahil !!!! kucing mana yang tak nak makan ikan oiiiiii......

    saya sangat2 terasa kehilangan mb yg berkualiti seperti u ds. dulu di zaman u semua pbt di selangor cekap dan mantap. sekarang semua hancussss.

    sekali lagi maafkan saya ds,kerana salahh sangka pada u dulu.

    benarlah kata orang tua.apabila seseorang itu telah tiada barulah kita nampak jasa-jasanya. (tiada itu bukan bermaksud meninggal dunia) tiada di pej mb.

    nampaknya kekayaan,kejayaan dan apa2 kebanggaan yang dicipta di selangor selama ini oleh ds dan mb-mb terdahulu akan hancur dan punah ranah sepanjang pemerintahan keluarga kassim baba ini.

    sekiranya bn berjaya menakluk balik slgr dlm pru akan datang,saya rasa 10 tahun pun tak cukup utk memperbetulkan balik apa yg telah dirosakan oleh keluarga si kassim baba ini. ibarat seperti tikus membaiki labu.

    saya mohon ds melepaskan komen saya ini. jgn takut kpd selcat kerana mengkritik mereka di blog ini. sekiranya selcat kata salah dan nak dakwa ds kembali kerana lepaskan komen ini,saya bertanggungjawab. biar saya datang mengadap pengerusi selcat itu dan saya sekolahkan dia kembali pasal undang2 ROS. ds sri boleh mnghubungi saya melalui blog saya jika selcat nak dakwa atau panggil saya mengadap selcat.

    opssss saya terlupa satu perkara ds. orang yg pernah membuang peraturan dun selangor ke dalam tong sampah itulah yg menjadi speaker dun sekarang. sekarang peraturan dun yg dibuangnya dulu yg menjadi junjungannya sekarang. kah kah kah. ibarat ludah ke langit jatuh ke muka sendiri atau telan balik kahak hijau yg telah diludah .

    ReplyDelete
  33. DSKT, betul lah kata PR sebelum nie nak "melondehkan selondeh-londehnya" DSKT. Apa nak jadi lah kita umat Malaysia nie? Nanti mungkin kalau BN memerintah balik, BN plak melondehkan orang2 PR. Sama jelah korang... pi buat kerja lah majukan rakyat.

    ReplyDelete
  34. DSKT, saya cuma terfikir sampai bila agaknya politik balas dendam nie akan berakhir ya???

    ReplyDelete
  35. DSKT,

    Salam buat DSKT.

    Kepada semua rakan yang menyertai blog ini perlu memahami kenapa DSKT tidak hadir dan isu selcat difahami terlebih dahulu bagi mengelakkan tanggapan melulu.

    Kadang2 ada juga rakan yang ingin menyebelahi pembangkang PR mengkritik membuta tuli. Isu Balkis dan lawatan kerja bukan boleh sewenang-wenangnya dibincang secara terbuka.

    Baca betul-betul kenyataan Teng di dalam Utusan Malaysia.

    Isu yang berkaitan dengan DUN sepatutnya tidak dibincang secara terbuka terutamanya yang berkaitang dengan urusan kerajaan.

    DUN ada peraturannya sendiri.

    Yang dipersoalkan ialah cara isu ini dibincangkan bukannya isu Balkis dan lain2.

    Penyokong PR perlu fikir kami penyokong BN tidak dapat menyertai blog pemimpin PR sebab tiada ruangan disediakan untuk berinteraksi dengan mereka.

    Tetapi saudara berpeluang berinteraksi dengan DSKT.

    Kita dapati penyokong PR tidak mampu berhujah dengan baik kerana terlalu asyik menyokong yang membawa rebah.

    Kami di Perak mempersoalkan untuk apa tanah 999 tahun diluluskan bukannya untuk orang Melayu.

    Sedangkan mengikut sejarah di bawah Rancangan Briggs tanah orang Melayu telah diambil untuk menempatkan setinggan Cina di kampung baru semasa ancaman komunis.

    Orang Melayu telah banyak berkorban dan terkorban untuk orang lain. Apa lagi yang hendak disokong supaya orang Melayu jadi rebah di bumi sendiri.

    Sudahlah melanggar Kanun Tanah Negara, penyokong PR mati-matian mempertahankan perkara tanah ini.

    Ramai pejuang Melayu berjasa kepada negara yang tidak bertanah seperti polis dan tentera di zaman darurat tetapi akhirnya tanah dikurniakan kepada orang Cina yang telah ada tanah.

    Sedarlah diri dahulu sebelum mengkritik orang lain tak tentu pasal.

    menyokong dan membangkang janganlah membawa bangsa Melayu dan Islam rebah di bumi ini.

    Kalau nak dibandingkan dengan kes selcat ini, penyokong PR perlu bermuhasabah diri.

    Penyokong BN pun tak ingin menyokong dan membantah yang boleh membawa kesusahan kepada bangsa dan negara.

    Benar tetap benar. Yang batil didoakan terus lenyap.

    InsyaAllah.

    ReplyDelete
  36. saya setuju dengan anak jati red giant....saya dan rakan2 muda akan menggerakkan untuk menggembalikan sokongan pada ds dan bn.....

    biar apa yang menghentam ds disini ...ia tidak akan meluntukkan walau seinci kesetiaan saya kepada yang benar malah ia akan lebih memberi kan kembali semangat kami terhadap seorang anak bangsa yang bersungguh2 berjuang selama ini bemi untuk membela bangsanya sendiri....teruskan ds jangan undur dan gentar walau selangkah....saya yakin 100% ds berada dijalan yang benar.....cuma yang emosi2 kat sini ni anggap je dia bukan pengkhianat tapi kurang faham dengan cara ds berkerja dan mentadbir....

    dah adat letak botol...tanya 2 orang pun apa dia kata tentang botol tu pun akan ada 2 sudut pandangan yang berbeza...itulah dia bezanya manusia ni dengan binatang....siapa sabar,tahan,jatidiri kukuh,mampu mempengaruhi dan mempunyai pegangan matlamat yang jelas sahaja akan mampu bangkit kembali..jadi pastikan ds mempunyai kekuatan ini dan terus berjuang ...ramai yang diam sentiasa menunggu masa dan ketika untuk berperang dalam pru13 nanti.

    ReplyDelete
  37. Salam Dato' Seri, saya telah membaca dan menilai apa yg telah diperkatakan oleh sahabat-sahabat yg telah mengambil bahagian dalam perbincangan ini dan jugak jawapan Dato' kepada persoalan2 yang telah ditimbulkan.

    Seperti yg Dato' katakan bahawa penubuhan Selcat ini ialah untuk mencari salah Dato', apa bezanya dengan dakwaan Dato' Seri terhdpp kerajaan negeri Selangor terutama sekali kepada Tan Sri Khalid. Apa yg membezakan di sini ialah pihak Tan Sri menjawab kembali tuduhan-tuduhan yg dibuat oleh Dato' Seri tetapi berbeza dengan Dato' Seri yang ternyata seperti tidak menghormati Kerajaan Negeri Selangor yang kini dipimpin oleh PR. Apa salahnya Dato' Sri hadir dan menjawab segala persoalan yang timbul. Jangan terlalu banyak alasan bagi mengelakkan diri.

    Lagi satu mengenai lawatan2 ke luar negara dan yang paling konroversi ialah lawatan ke Disneyland. Adakah Daro' Seri sememangnya menggunakan wang poket sendiri atas perkara tersebut. Terlalu banyak persoalan yang ditimbulkan oleh Pihak PR tetapi Dato' Seri seolah mendiamkan diri tanpa ada penjelasan dari Dato' Seri

    ReplyDelete
  38. Dr Khir

    Jangan gusar dato', masa akan menentukan..kadang2 dato' terangkan banyak kali kepada penyokong-penyokong bebal PR ni tak guna pun, mereka memang tak boleh terima penjelasan. Mungkin malas nak cari kebenaran. Apa yang pemimpin diorang cakap, itulah yang ditelan.

    Saya, wmu350, Puntung Kaki Rokok (PKR), jiwakita, pembaca-pembaca blog dan penyokong2 dato' akan bersama-sama dengan dato'. Kami percaya dengan kejujuran dan keikhlasan dato' dan kembalikan Selangor kepada kami,rakyat yang berhak..

    ReplyDelete
  39. Salam Dato',

    Pada asasnya tujuan Selcat itu adalah bagus. Saya yakin, rakyat juga mahu tahu ke mana wang-wang cukai mereka pergi. Jika Dato' tidak salah, mengapa perlu takut dan pulaukan Selcat. Masalahnya, tidakan Dato' yang tidak memberi kerjasama kepada Selcat seolah membuatkan Dato' memang berada di pihak yang salah

    ReplyDelete
  40. Dato'

    Pada hemat saya, jika Dato' mahu bercakap tentang kebebasan suara, Dato' perlu kritik kerajaan BN dulu yang menahan orang di bawah akta ISA, kerana bercakap dan bersuara.

    Sekurang-kurangnya Pakatan Rakyat tidak ada kurung orang sebab bercakap.

    Lagi satu, jikalau Dato' rasa Dato' tidak bersalah, tidak ada sebab Dato' memulaukan Selcat. Apa salahnya beri kerjasama dengan kerajaan negeri baru? bukankah mereka ini rakyat Selangor sendiri yang pilih?

    ReplyDelete
  41. hey teng chang kim

    kalau lu berani kasi dakwa wa di selcat maaaa..

    sekarang saya cakap sama lu

    selcat bodoh,selcat bingai

    teng chang kim bodoh. speaker dun selangor bodoh..

    cepat maaaa kasi dakwa saya cepat-cepat

    ReplyDelete
  42. wow..perbahasan yang baik. Jika semua pemimpin2 bn boleh buat mcm ds, insyaallah bn akan menang lagi dalam praya akan datang. apa yang saya perhatikan kebanyakan penyokong pr mendapat meklumat yang salah dan selalu diperbodohkan oleh pemimpin mereka. kesian pada mereka.

    ReplyDelete
  43. Itulah akibat tidak akur dan memperlekehkan kerajaan yang ada. Elok juga lah DS cuma kena gantung jawatan ADUN, kalau orang PR yang buat macam tu, dah tentu masuk lokap atau kemunting. Kenapa asyik mempersoalkan SELCAT tu badan bertindak atau tidak, pokoknya itu adalah kaedah penyiasatan kerajaan yang ada, apa salahnya DS hadir dan memberi keterangan, habis cerita. Tak timbul isu untuk memalukan sesiapa pun,, itu adalah prasangka DS sahaja, kerana sebenarnya DS hanya berdegil sebab dah biasa org2 BN ni memang DEGIL.

    ReplyDelete
  44. Kebebasan hanyalah milik Pakatan Rakyat tdak kepada BN itulah politik dendam. Kesian Dr. Seri. Saya harap BN dan UMNO bekerja keras memperbaiki parti dari masa ke semasa.

    ReplyDelete
  45. YB TengTeng ni bukan apa. Naik sheikh, pertama kali merasa nikmat kuasa. Kena ingat DAP ni dulu asalnya parti PAP Singapura. Kalaulah DAP ditakdirkan memerintah negara, saya yakin dan percaya tak ada bezanya demokrasi Singapura dengan cara DAP. Freedom dan kebebasan untuk DAP hanyalah kebebasan untuk menghentam kerajaan dan BN, sebaliknya kalau kritik mereka itu tak boleh.

    Samalah halnya seperti di Pulau Pinang. Guan Eng tak benarkan Utusan dan NST buat liputan. Mana freedomnya? Ini terang-terang berat sebelah.
    Dulu DAP dan pimpinan Father and Son ni bukan main berkempen untuk mansuhkan akta-akta 'draconian' seperti ISA, OSA, UUCA dsb. Bila jadi Ketua Menteri terus senyap. Malah OSA dipertahankan. Cakap tak serupa bikin of the highest order!

    Lucu kalau ada sesiapa yang percaya DAP dan Pakatan benar2 perjuangkan kebebasan dan demokrasi. Nak berjuang setakat berdemontrasi atau di ceramah-ceramah bolehlah. Apa yang diperjuangkan hanya untuk mereka sahaja. Tapi bila jadi kerajaan, nyata gagal!

    ReplyDelete
  46. Dato'

    Ingin sekali saya jelaskan bahawa perkembangan yang berlaku sekarang ini tidak memihak kepada BN dan UMNO.

    Buktinya, UMNO dan BN telah kalah dalam pilihanraya2 kecil. Malah, bukan saja kalah. Akan tetapi majoriti sokongan rakyat terhadap Pakatan Rakyat dilihat meningkat berbanding pilihanraya umum yang lepas.

    Siapakah mereka ini jika bukan dulunya penyokong UMNO dan pengundi atas pagar? soalnya, kenapa mereka sekarang nak undi Pakatan pula?

    Mereka ini tak akan undi pembangkang jika tiada kelemahan pada UMNO dan BN. Kelemahan utama UMNO ialah parti ini sudah gagal menyedari apa yang dikehendaki oleh pegundi. Ia sama juga dengan sebuah syarikat yang terus menawarkan barang yang pengguna sudah tidak perlukan.

    Saya ambil contoh Akta ISA. Sepatutya akta draconian ini sudah berkubur lama. Atau, tidak keterlaluan jika saya katakan jika pembangkang tidak menang besar dalam pilihanraya umum dan pilihanray kecil yang lepas, maka BN dan UMNO mungkin akan terus gunakan akta ini.

    Mengapakah kita perlu kurung orang yang bercakap hanya kerna dia mempunyai pandangan yang berbeza dengan kerajaan?

    Adakah ini dinamakan kebebasan bersuara?

    Masalahnya, akta ini sudah tidak diperlukan dan dikehendaki rakyat. Pembencinya sudah semakin ramai. Apakah UMNO dan BN tidak sedar akan hal ini?

    Jika UMNO dan BN terus gagal dalam memahami pengundi dan rakyat, maka malanglah nasib UMNO.

    ReplyDelete
  47. kepada TUAN asmifaisal

    hallo bang "ada baca tada baca"

    ds dah masuk dalam blog pun lu kata ds diam,ni saya kasi dan baca artikel dia pada bulan empat .....

    Tuesday, April 21, 2009
    Khir has his say on allegations

    Tuesday, April 21, 2009
    Catatan III: Jika Tidak Dipecahkan Ruyung Masakan Dapat sagu

    baca sampai habis jangan sekerat2 nanti tak faham hujung pangkal.... lepas tu lak buat kefahaman sendiri dan tak pasal2 ds khir yang kena bertubi2 kiri kanan depan belakang,jenuh dia nak cakap berulang2 kali..penat dia asyik berpolitik 24 jam...dia pun ada keluarga,anak saudara mara,kenduri kendara,mana nak jaga dun lagi..dan macam2 lagilah

    ReplyDelete
  48. "wahaiiiiiiii... para-para sahabat sekalian terutamanya yang bersikap kritis,lantang,marah atau yang ada sakit hati pada umno dan bn selama ini"

    dengarlah nasihat saya kerana saya sudah nampak dan melihat pr tidak akan mampu memacu dan mempertahankan maruah bangsa malaysia dimasa akan datang.....ada kala kita bercakap terus terang tapi ada kala para blogger semua kena fikir dan fahami maksud yang tersurat demi survival anak bangsa dan negara tercinta.

    jika pr terus diberi mandat yang lebih besar dimasa akan datang.... lagi huru hara ada...tak caya tengoklah sejak mereka menang pru12 sampai sekarang....tak payah saya cakap kita boleh temgok sendiri....buat bena pun cerita pasal air tapi lebih kepada menyakitkan dan mncucuk bontot rakyat supaya membenci umno/bn...hee..he gelihati saya,siapalah yang suka makan taik mereka dengan meracuni fikiran rakyat ni dan macam2 perkara berlaku sehinggakan saya dan kawan2 berbangsa lain yang rasional malu melihat telatah dan karenah pemimpin politik..adakah ini pemimpin politik yang harus dibanggakan oleh saya untuk menjaga masa depan saya dan anak bangsa saya dimasa akan datang?

    bagaimana dengan pas!!!!!...pas ok sikit tapi pas ni memang wajib ada cuma pas masih belum mampu untuk mengepalai kepala dap dan kepala pkr (lawan tetap lawan..genggam bara api biar sampai jadi arang...kalau takut dengan risiko jangan bicara tentang perjuangan..itulah dia yang dinamakan PKR)....jadi penyokong pas yang totok....saya hormat anda dan pemimpin anda kerana anda dan pemimpin anda juga adalah pemimpin saya dan anak cucu saya....kepada yang masih meyokong pr....bawalah berfikir dengan rasional dan cubalah belajar bersikap profesional dalam berjuang ...

    mengkritik..provokasi...marah atau lantang bersuara...janganlah kita sampai bersikap kurang ajar dengan sesama bangsa sehingga lupa diri bila berkata2 kerana saya takut bila kita sedar dari lamunan dan igauan kita esok lusa ....dek kerana malu nak mengaku dulu dah tersalah pangkah... kita terus berkata pr betul walaupun dalam hati kecil kamu tahu...umno adalah wadah utama yang layak diletakkan ditempat yang sepatutnya dan pas adalah wadah pengimbang yang wajib menjadi pengkritik...

    pas dan umno ni senang kata ibarat laki dengan binilah....gaduh2 dan masam muka macamana pun mereka tetap suami isteri cuma sekarang ini ada awek(pkr) lain dah berjaga mengoda sisuami(pas) sehingga suami lupa yang awek tu sebenarnya buat rumahtangga porak peranda je...

    saya harap rakan2 blogger semua dapat memahamani apa yang saya cuba sampaikan..teruskan perjuang ds...wassalam

    ReplyDelete
  49. Berapa kali dr khir nak terangkan kepada semua, sidang selcat tu bukannya ada niat nak cari kebenaran, cuma nak cari salah tunjuk kepada rakyat selangor khususnya bahawa dr khir ni korup. Mudah saja, kalau benar kes dr khir ada prima facie, buat saja laporan kepada SPRM dan sumbat dr khir ke penjara. Susah ke? Kita boleh lihat semasa kes Tan Sri Khalid, dia tak dipanggil pun ke selcat.Adil ke? Demi kebenaran dr khir dan GERAK dengan berani telah buat laporan kepada SPRM. Soalnya kenapa PR tak buat laporan berkenaan dr khir, sebab mereka tau memang takde kes. Ini semua memang nak tutup mulut dan ikat tangan dr khir. Fikirlah beb..

    ReplyDelete
  50. SELCAT untuk tuduh ADUN Be End je?
    samalah macam MACC.
    Tuduh MP dan ADUN PR.

    ReplyDelete
  51. Hmm...Saya tidak setuju dengan pandangan Dato' Seri tentang BPR dan Polis adalah badan siasatan yang 'tulen'. Kalau mereka benar-benar neutral, mengapa mereka masih di bawah kuasa Eksekutif? Kalau nak dikatakan badan siasatan yang tulen, biarlah ia bebas daripada kuasa Eksekutif, bukan disalahgunakan untuk kepentingan politik. Itu saja.

    By separating the Executive powers from the BPR and Police, and also the judiciary, no one will be above the law and thus, we can rise to become one of the most respected countries in the world. Don't you think that will be better for everyone Dato' Seri?

    Just my 2 cents view from a prospective voter of Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  52. Sdr Asmifaisal dan sahabat bloggers lain,

    Saya telah jelaskan dan atas nasihat peguam sayan tak perlu hadir,
    Saya akan hadir jika panel yang terlibat dgn SELCAT adalah mereka yang profesional dan tidak terlibat dgn mana mana parti politik,barulah keadilan dan kebenaran dapat didedahkan kepada rakyat.

    Tan Sri Khalid tidak pernah menjelaskan bagaimana duit rakyat digunakan utk menyelenggara kereta milik peribadinya,Bagaimana duit pembantunya digunakan utk tujuan tersebut kemudiannya di bayar balik oleh kerajaan negeri.Tiada peraturan kewangan membenarkan perkara tersebut boleh dilakukan.

    Lawatan ke disneyland ini sengaja diperbesarkan oleh SELCAT,sebenarnya rombongan lawatan kerja yang saya ketuai berhenti di Paris sebelum meneruskan perjalanan ke negara lain,memandangkan kerajaan negeri ingin membangnukan satu taman tema di Bagan Lalang,waktu yang ada kami manafaatkan utk melawat taman tema tersebut.

    Lawatan kerja tersebut adalah bertujuan utk mendapatkan pelaburan dan juga pendedahan kepada pegawai pegawai kerajaan berkait dgn pengurusan tadbir awam dan kaedah pembangunan berkonsepkan air dan mesra alam.

    Lawatan ini telah berjaya mendapatkan lebih RM 3 bilion pelaburan daripada syrikat syarikat di Eropah.

    Saya telah jelaskan sebelum ini semua perbelanjaan yang melibatkan anak saya dan pembantu rumah saya adalah menggunakan duit saya sendiri.

    Saya sedar walaupon saya jelaskan berkali kali sdr akan tetap mengatakan saya tidak melakukannya,kerana sdr telah membuat kesimpulan apa sahaja yang PKR buat betul dan tiada cacatnya manakala apa yang telah saya lakukan yang mana manafaatnya pasti semua rakyat selangor rasai adalah salah dan sia sia.

    ReplyDelete
  53. Dato' Seri,

    Mengikut pendapat saya, setahun digantung masih belum cukup. Mungkin digantung seumur hidup lebih baik.

    ReplyDelete
  54. Saudara 213037328,

    Adalah tidak benar MACC sama dengan SELCAT. MACC menyiasat dan mengambil tindakan berdasarkan prosedur siasatan dan pembuktian yang diakui diperingkat antarabangsa bukannya sekadar mencari publisiti murahan seperti Selcat.

    MACC telah mendakwa lebih ramai wakil rakyat BN daripada wakil rakyat pakatan.

    Nampaknya penyokong Pakatan Rakyat mahu menjadi pendakwa dan hakim di mana apa sahaja tuduhan mereka mesti betul atau diambil tindakan oleh MACC. Jika tidak MACC tidak betul atau bersikap berat sebelah.

    Inilah pemikiran logik penyokong Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  55. DSKT,
    Sebab mereka mengutamakan kebebasan bersuara lah mereka panggil Dato' untuk menyuarakan apa saja yang Dato' hendak suarakan. Kenapa tak pergi? Taakut? Kalau Dato' pergi, dan Dato' kata Dato' betul, bantai mereka betul-betul masa berhadapan dengan mereka. Tapi Dato' mengelak. Apa yang Dato' takutkan? Cakap tak serupa bikin!

    ReplyDelete
  56. DS Khir,

    1. Saya sgt bersetuju dgn ungkapan, berani kerana benar, takut kerana salah. kalau DS memang benar seharusnya DS hadir saja tak kira SELCAT itu diwakili oleh siapa...ingat berani kerana benar!!!jawab saja apa yg ditanya tak perlu takut...kerana berani kerana benar....

    2. DS telah meninggalkan profession sbg doktor dan terjun dalam politik yg DS tahu terlalu banyak ranjau dan duri yg harus ditempuhi...

    3. Naik turun dalam politik adalah perkara biasa, sepak terajang, cantas mencantas tetap berlaku sesama pesaing walaupun dalam parti yang sama..

    4. Musuh politik ada dimana-mana tak kira samada dlm PR (tidak bahaya kerana nampak zahir) atau UMno/BN sendiri (sangat bahaya kerana musuh ini tidak menzahirkan diri!)...

    5. Apa yg kita telah lakukan selalunya kita akan menggap betul ketika kita berkuasa, tetapi bila kita renung semula dengan hati yang tulus akan terdapat ada perkara yg kita lakukan itu betul...

    6. Dalam prosedure kewangan yg penting adalah apa yg tertulis di atas kertas bukan nawaitu..
    biasanya kerajaan2 negeri, kementerian2 akan menggunakan satu perkataan yang amat popular iaitu "LAWATAN TEKNIKAL" sepanjang pengalaman saya di dalam kerajaan lawatan teknikal sering kali digunakan tetapi pada hakikatnya adalah "MAKAN ANGIN".. hasil lawatan sebenarnya tak seberapa (bukan semua), tetapi kepuasan melancung!!

    7. Lawatan teknikal (disertai keluarga) yang dibuat ke kota-kota keriangan spt london, paris, amsterdam, new york, sydney, tokyo, disney land dll kalau tidak dirancang dengan betul2 dan nawaitu yg tulus ikhlas kerana Allah hanya akan berakhir dengan kepuasan melancung yang tak terhingga!!!

    8. Jika diizinkan ALLAH DS kembali menjadi Menteri Besar saya sangat berharap DS lebih jujur, ikhlas, mengikut peraturan, takut akan azab ALLAH kerana sebagai seorang pemimpin jika tidak jujur azab dari ALLAH adalah sangat berat, sebab itu pada zaman Rasullullah & Zaman sahabat mereka sangat takut jika mereka dilantik/dipilih sebagai pemimpin...kalau boleh mereka nak kempen "TOLONGLAH TUAN-TUAN JANGAN PILIH SAYA KERANA SAYA AMAT TAKUT AKAN AZAB ALLAH SWT" , tetapi berbeza dengan sekarang kempen "TUAN-TUAN PILIHLAH SAYA, SAYA AKAN BERKHIDMAT KEPA TUAN-TUAN, SAYA AKAN MENYELESAIKAN SEMUA MASALAH TUAN-TUAN, PILIHLAH SAYA SEBAGAI PEMIMPIN NESCAYA HIDUP TUAN-TUAN AKAN SENANG (DUNIA ATAU AKHIRAT??)

    9. Pemimpin sekarang jauh berbeza dengan pemimpin zaman Tunku hingga Tun Razak, ketika itu mereka memang berbakti untuk rakyat sehinggakan kerajaan terhutang wang dengan mereka.. Sekarang pemimpin-pemimpin tumpang sekaki mengambil kesempatan dengan kedudukan mereka dalam projek kerajaan sebab itu kita lihat pemimpin yg asalnya miskin tetapi selepas berkecimpung dalam politik menjadi kaya teramat sangat sehingga mampu membina sebuat istana!!!!

    ReplyDelete
  57. Salam DSKT........
    Begitulah jiwa Melayu bila perasaan benci menguasai diri.Dimana letaknya kewarasan akal?.... Apakah Melayu sudah melupakan sejarah?....Setelah beratus tahun dijajah,dimanakah semangat jiwa yang merdeka?...

    Apakah kita sanggup mewariskan pada anak2 kita kerajaan yang tak tahu apakah kemampuannya?Apakah sanggup kita wariskan anak2 kita pemimpin2 yang hanya pandai menuduh dan menfitnah orang?Apakah bukti kerajaan PR sebagai kerajaan yang baik andaikata pemimpin2nya sendiri hanya lebih mementingkan diri dan kuasa mereka saja...?

    Wahai penyokong PR.....
    Sampai bilakah kamu mampu sedar,pemimpin2 yang kamu sokong sedang mengisi poket2 mereka..Pemimpin2 yang kamu agungkan sedang sibuk berebut kuasa..Apa yang sedang mereka buat untuk kamu?Kamu sedang ditipu...................

    ReplyDelete
  58. MACC lebih teruk dari SELCAT.

    Saya sebagai generasi muda, dapat perhatikan melalui media Pro-BN.

    Director MACC boleh hentam MB aku dalam media pasal hal lembu tu.
    Tapi, sekarang ni, apa jadi?
    Tak dengar pun yang MB aku disabitkan bersalah sebab corrupt.

    Si Khairy tu, terang-terang dah corrupt.
    Then, ada orang buat laporan kat MACC.
    Ada Director MACC hentam si Khairy kat media?
    Nak kata hentam pon tidak, inikan pula dakwa Khairy di mahkamah.

    ReplyDelete
  59. 213037328,

    hang ni memang cerminan totok PKR. LOL heheh baca betul-betul malas tu la jadi tkang fitnah setiap masa.... MACC hanya akan buat komen bila kes selesai.

    Dalam kes Khalid Ibrahim dah selesai kes disiasat dan ada prima facie kata dia salah sebab tu MACC bagi tau kertas pertuduhan dah di bawa ke AG.

    Dalam kes KJ, kes belum habis siasat macam mana nak umum. aiyaaa itu pun tak tau

    Kalau kena kat hangpa marah bila MACC umum hasil siasatan., Tapi kalau kena kat org lain bukan main lagi suruh umum hasil siasatan.

    hahahah memang jenis anwar.

    ReplyDelete
  60. salam dr khir....

    Sebagai pemimpin terlintaskah difikiran dr mencadangkan pimpinan tertinggi UMNO untuk
    memantapkan politik orang melayu islam duduk
    semeja berunding dengan PAS mewujudkan
    pemerintahan bersama dengan melaksanakan segala
    pemintaan dan desakan mengikut acuan pemimpin PAS untuk
    melaksanakan pemerintahan berlandaskan islam.

    Kerana mejoriti ADUN dan AP adalah melayu/islam.

    Saya juga terfikir tentang implikasi terhadap
    masa depan dan lanskap politik negara....

    1-politik perkauman
    2-geopolitik
    3-ekstrimis kaum
    4-persaingan
    5-ekonomi
    6-undang-undang
    7-keselamatan

    ReplyDelete
  61. keh keh keh... berani kerana benar, ahmad sofian pula kata patut DS pergi kat SElcat.

    Ramai sungguh Melayu kurang cerdik kat internet ni atau buat-buat bodoh untuk terus sokong PKR.

    apasal DS nak pi kalau yang depa nak siasat tu akaun balkis. Yang heran tu pasai apa tarak sapa penyokong PKR kat sini jawap... apasal kata nak lihat sumbangan anak syarikart kerajaan negeri kepada balkis tapi yang disiasat lawatan kerja PNSB dan Menteri Besar.... apa kena mengena?

    Setakat hari ini dah berapa kali Khalid umum perbelanjaan beliau ke luar negara? apasal tak umumkan?

    ReplyDelete
  62. Salam Dato`

    Saya rasa sudah bertimbun kejahatan dan maksiat puak PR yang ditunjukkan ALLAH di seluruh negara.

    Namun begitu Dato`, sebagai pihak yang memperjuangkan yang haq, kita tidak boleh hanya berdiam diri. Saya hairan dengan pimpinan UMNO Selangor selain DS, Dato` Abdul Rahman Palil dan Dato` Satim Diman. Bisu dan bacul!!!. Maaf, tetapi masa nak minta bertanding dulu bukan main, siap yang ada minta campur tangan sultan. Keika saat genting inilah, sy harap Dato` dapat menilai pimpinan UMNO. Carilah yang lebih boleh diharap, boleh bersuara dan buat kerja terutamanya ketika genting ini. Dalam DUN pun bisu, kat luar jangan haraplah.

    Tahniah atas perlantikan sebagai Ketua Pemikir UMNO Selangor. Antara yang digesa,

    1. Ceramah secara intensif seluruh Selangor atas segala isu semasa.Tak perlu peruntukan besar, adakan dihalaman ketua-ketua cawangan. Sebagai contoh, krisis di Perak, jemput En Jamaluddin dan Osman Jailu terangkan kejahatan PR di Perak.

    2. Bekerjasama dengan GAP (gerakan-anti-pkr.blogspot.com) Terdapat 300 blog pejuang sebenar, lengkap dengan jawatankuasa sekali. Hubungkan dengan Penerangan UMNO dibawah Ahmad maslan yang agak lumpuh dan terkapai2. Kita mesti bersatu!! Hanya 2 TAHUN menjelang PRU berikutnya.

    3. Tampal banner terang kejahatan PR, janji yang tdak ditepati dan lain-lain lagi. Edar risalah percuma kepada rakyat, CD kejahatan PR perlu didedahkan. Youtube dikuasai video kejahatan dan kerakusan mereka..!!! Modus Operandi perlu ditingkat ketahap maksima!!!

    4. Jawatankuasa Bertindak Fitnah memantau fitnah dari PR, hari ni fitnah, esok kita saman!!
    Kita perlu tegas!!!

    Saya simpati atas nasib Dato`. Berjuanglah dengan ikhlas. Semoga dimudahkan dan dirahmati Allah.

    AJK Pemuda Cawangan Sungai Air Tawar, Sabak Bernam

    ReplyDelete
  63. apa nak buat dah namanya menteri besar selangor negeri paling kaya dan nadi negara memang panas dan ramailah yang mengidam termasuk ts khalid....pada saya pemimpin politik dimasa akan datang...kita sebagai rakyat harus belajar faham la....dia pun macam kita juga...apa kita buat hari2..dia pun lebihkurang sama juga...kita berkerja dia pun keje juga...kita sesekali tolong bini masak mungkin dia pun ada buat juga..kita bergurau senda dia pun bergurau juga tapi bila dia kata makan tempe licinkan kulit (dia bergurau pada fikiran orang seperti saya) tapi ada orang jawa lain fikir dia memalukan orang jawa ...inilah masalah kita tak faham mana bergurau mana ketika serius.payahlah hidup kalau 24 jam kena serius ..boleh stress..patut2lah bila kita meminta itu dan ini...kepada yang benar2 susah wajib ditolong tapi kepada yang alang2 malas tu sedar2lah sikit

    kepada ds terima kasih kerana masih bertahan untuk blog ini.apa yang saya tahu jadi pemimpin utama ni besar ujian dan dugaanya...nasihat saya agar ds teruskan perjuang membela anak bangsa dan maruah generasi baru....kami ni pun bukan semua betul pun..maklumlah orang muda...cuma kena la pandai mendekati dan memenangkan hati mereka...janganlah ds benci dan sakit hati kepada yang mengkritik dan tidak bersependapat dengan ds...mereka ini pun sentiasa menguji dan bersama2 menyumbang demi masa depan yang lebih baik...insyaallah

    ReplyDelete
  64. DSKT,
    Dalam dunia internet ini ramai yang JAWA, BANJAR, KAMPAR dan entah apa-apa lagi yang mengaku "MELAYU" mengaku cerdik macam AJAB tu. Tapi tak tahu mereka yang dikatakan "MELAYU" tu yang bodoh sebenarnya. Puak-puak yang ni, kalau mereka buat semua betul. Mereka gasak wang rakyat gila-gila semua betul. Mereka yang ada mata tapi tidak melihat, ada telinga tidak mendengar dan ada hati tidak merasakannya sahaja yang tidak dapat melihat kepincangan kerajaan terdahulu. Seperti saya kata kalau tak salah,tak berkaitan, dan apa-apa lagi, kenapa takut? Rakyat sekarang ini bukan sebodoh orang yang mengaku dirinya cerdik itu. Kembalikan hak rakyat!

    ReplyDelete
  65. Dato'

    Apakah komen Dato tentang perkembangan di Perak? Saya ingin tekankan di sini bahawa mungkin DS Zambry sudah disahkan oleh Mahmkamah sebagai MB Perak yang sah. Tapi, persoalan yang harus juga dijawab ialah - adakah beliau ini MB pilihan rakyat? Memang benar BN ada suara majoriti dalam DUN tapi majoriti yang hasil daripada lompat melompat tidak melambangkan kehendak rakyat. Jika DS Zambry berani membuktikan bahawa rakyat meyokongnya sebagai MB, maka beliau juga harus berani membuktikannya dengan menyokong pembubaran DUN. Jika tidak, BN akan kalah dalam Pilihanraya umum akan datang kerana rakyat Perak berdendam akan menunjukkan siapa MB dalam pilihanraya akan datang. Ditakuti Perak factor akan menyebabkan BN kalah dalam negeri2 lain dalam PR akan datang.

    ReplyDelete
  66. Salam DS

    pada hemat saya,dlm menangani propaganda pihak lagi satu;saya fikir ada eloknya jika pihak BN tidak mengikut rentak mereka langsung.

    ceramah2 mereka penuh dgn kutukan dan cacian serta hasutan serta cerita2 yg tidak diketahui kesahihannya,maka harapnya usahlah BN ikut cara itu.

    Saya lebih suka jika BN dan UMNO mendekati rakyat dgn cara sentiasa berhemah dan gentleman.Saya dah nampak usaha ke arah itu,maka elok jugalah diperkasakan lagi method tersebut.

    lagi kuat seorang tu kutuk org lain,lagi dahsyat kutukan tu dtg balik kat dia...

    ReplyDelete
  67. 1)Kepada bloger2 yang totok menyokong parti pembangkang perlu membuka sedikit ruang pemikiran kepada DSMKT berkaitan jawapan yang telah diberikan. Baca jawapan DSMKT sebelum memberi komen.
    2) Jika keputusan SELCAT tidak boleh dibawa ke SPRM, apa guna yer siatan ini?
    3)Dato Seri kena terangkan dan jelaskan kepada rakyat terutamanya rakyat jati negeri Selangor. Bolehkah DSMKT memberikan bukti sahih, contoh yer resit perjalanan atau aliran kewangan. Kami amat mengalu-alukan DSMKT membersihkan nama DSMKT demi kepentingan orang melayu umumnya.
    4)Ramai diluar sana hanya suka mendengar fitnah terutamanya melalui laman maya ini, jadi DSMKT perlu buat sesuatu kerna mereka semua tidak akan sendiri mencari jawapan dari DSMKT(melalui blog).
    5) saya cadangkan DSMKT menubuhkan satu pasukan memantau laman maya ini dan menangkis tomahan2 pembangkang dengan segera untuk memulihkan UMNO.
    6)Jauhi rasuah..

    ReplyDelete
  68. tetapkan RM1 utk setiap tol pun untung banyak. Tol tu penting jugak, tapi RM1 pun sudah memadai utk penyelenggaraan dan kos pengurusan.

    View Profile: Rantong™

    ReplyDelete
  69. usah di layan SELCAT tu DS... itu semua mainan politik pembangkang jer yang pepandai buat mahkamah sendiri...SELCAT ni patut siasat Anwar Al-juburi yang pernah berzina dengan bini si AZmin bodoh tu dulu...

    ReplyDelete
  70. UMNO memang bodoh, celaka dan hina sehina2nya..mampus lah ko UMNO..

    ReplyDelete
  71. menyampah aku bace komen kau PEMBELA MALAYSIA..ayat xmacam pembela lngsg..asal kau bagus sgt kew?nak menghina org la konon..cemin diri kau tuh dulu sblom nak kutuk2 parti lain..kata2 kesat nih,hanya org yg xberpelajaran jew yg keluarkan?kau habis spm x????

    ReplyDelete
  72. pembela mesia vs sengal unta
    tak pe la masing-masing ada team idola memasing
    mcm ada org sokong MU, Chelsea, Liver ke etc
    cam tu juga penyokong parti politik
    hak masing-masing / demokrasi
    so kalau nak gaduh juga pasal hal ni
    aku jadi referee korang okey?

    ReplyDelete
  73. Dear K,

    I suggest you to challenge the defination of "dewan" by asking the Speaker how could he determine the attantance while the state assemblyman are not in the hall but scattling everywhere in the building e.g. toilet, car park, and maybe canteen and etc since the DEWAN covers toilet carpark etc.

    ReplyDelete