Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Tuesday, July 28, 2009

ISA Perlukan Pembaharuan Bukan Pemansuhan

1. Dalam keadaan ekonomi yang masih "nazak", pelaburan asing yang lembab dan perniagaan yang perlahan, masih ada golongan yang hanya memikirkan keuntungan politik dengan cara memusnahkan kestabilan dan keamanan negara.

2. Kumpulan ini akan "bertempur" pada 1 Ogos 2009 nanti tanpa mempedulikan natijah dan kesan kepada majoriti rakyat Malaysia terutamanya peniaga dan orang ramai di Kuala Lumpur. Apa yang saya maksudkan ialah cubaan mengadakan demontrasi jalanan oleh pihak yang mahukan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)- Gerakan mansuh ISA (GMI) dan kumpulan yang mahukan ISA dikekalkan - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa).

3. Saya tidak faham mengapa GMI mahu mengadakan demontrasi kecuali atas motif politik. Ini kerana kerajaan telah pun mengumumkan proses penilaian semula ke atas ISA. Pengumuman ini sahaja sudah cukup membuktikan kesediaan kerajaan melakukan pembaharuan.

4. Apakah GMI tidak boleh menghantar pandangan atau meminta tempat untuk turut sama berada dalam jawatankuasa penilaian ini? Jika dilihat tingkah laku sebahagian penggerak GMI mereka tidak menampakkan hasrat mahu menjaga keamanan dan kestabilan negara. Sebaliknya mereka hanya mahu menghasut orang ramai membenci pemerintah dan agensi-agensi yang terbabit dengan keselamatan negara.

5. Dengan mewujudkan kebencian dan persepsi yang buruk terhadap pemerintah dan pihak berkuasa ia akan menimbulkan unsur-unsur anarki. Unsur-unsur anarki ini akhirnya akan membawa keadaan tidak terkawal dan api kebencian yang meluap-luap seterusnya memberi lebih banyak undi kepada parti yang yang menjadi antagonis kepada parti pemerintah hari ini.

6. Taktik yang sama digunakan pada 1969, 1978, 1986, 1998 dan 2008. Menimbulkan kebencian dan "huru-hara" merupakan strategi utama untuk mendapat lebih banyak kerusi dan undi dalam pilihan raya.

7. Pedulikanlah masalah ekonomi negara. Lagi ramai orang yang susah, jatuh miskin, muflis dan hilang punca pendapatan maka makin ramai yang akan benci dan marah kepada kerajaan

8. Manakala di pihak Perkasa saya percaya tujuan kumpulan ini ialah untuk memberi mesej jelas bahawa bukan semua orang anti ISA dan tidak memahami keperluan ISA. Malahan perjuangan kumpulan ini sangat relevan kerana ia dianggotai oleh bekas tahanan ISA sendiri, YB Datuk Ibrahim Ali.

9. Sungguhpun saya tidak percaya ISA telah disalahgunakan namun persepsi dan pandangan sebahagian masyarakat telah dihasut untuk mempercayai bahawa ISA merupakan alat politik parti pemerintah bagi menekan parti lawan. Pelaksanaannya juga pasti ada kelemahan dan kekurangannya.

10. ISA merupakan undang-undang yang berunsur pencegahan serta-merta yang sering kali digunakan bagi mengelakkan unsur-unsur subversif dan anarki. Agensi perisikan negara yang mempunyai maklumat-maklumat mengenai kegiatan untuk mencetuskan huru-hara selalunya akan menyarankan langkah-langkah pencegahan ini.

11. Tentulah amat sukar untuk mendakwa atau mengambil tindakan menerusi perbicaraan biasa ke atas mereka yang merancang melakukan sesuatu jenayah. Ini kerana kebanyakan undang-undang hanya mengambil tindakan selepas berlakunya jenayah. Apatah lagi proses perbicaraan di mahkamah akan mendedahkan proses risikan dan kedudukan anggota risikan dan sekaligus akan menjejaskan keselamatan negara pada masa akan datang.

12. Jika kita lihat di negara rantau Asean ini, yang aman dan stabil tanpa mengalami masalah huru-hara, pengemboman dan pertumpahan darah hanyalah Malaysia, Brunai dan Singapura. Ketiga-tiga negara ini berkongsi satu persamaan iaitu kewujudan Akta Keselamatan Dalam Negeri.

13. Malahan undang-undang berunsur pencegahan ini juga turut digunakan di Amerika Syarikat sekarang ini selepas berlakukanya peristiwa pengeboman pada 11 September 2001 lalu. Apakah rakyat Malaysia juga mahukan pengeboman dan huru-hara terlebih dahulu sebelum mempercayai keberkesanan akta ini?

14. Saya percaya jumlah pemimpin politik yang ditangkap dan ditahan di bawah ISA selama 60 hari atau dua tahun jauh lebih kecil berbanding pesalah lain seperti pemalsuan kad pengenalan, komunis, pengganas (terrorist) dan penjenayah "underworld" atau kongsi gelap.

15. Kebanyakan ahli politik yang ditangkap pula bukanlah kerana mereka menentang kerajaan namun mereka secara jelas cuba menghuru-harakan keselamatan negara sehingga menyebabkan tangkap perlu dibuat bagi "menyejukkan keadaan".

16. Jika kita lihat dalam operasi Lalang 1997, pemimpin politik di kedua-dua belah pihak - kerajaan dan pembangkang - ditangkap di bawah ISA kerana keadaan ketegangan kaum sudah memuncak dan bagi mengelakkan peristiwa 13 Mei berulang. Demikian juga tangkapan-tangkapan ke atas ahli politik selalunya berlaku apabila ada usaha untuk membawa perjuangan politik ke arah huru-hara seperti demontrasi jalanan yang tidak terkawal.

17. Pada hemat saya, ISA perlu kekal tetapi dengan pengubahsuaian dan pembaharuan agar ia tidak dianggap sebagai alat politik pihak pemerintah.

18. Mungkin pembaharuan atau reform yang perlu dipertimbangkan ialah :

a. Mewujudkan satu majlis timbang tara yang dianggotai oleh Hakim dan pemimpin masyarakat sebelum satu tahanan selama dua tahun dikeluarkan oleh Menteri Dalam negeri.

b. Memperbaiki Akta Hasutan termasuk mewujudkan Mahkamah Khas bagi membicarakan kes-kes berupa hasutan dan seruan subeversif yang boleh dibicarakan secepat mungkin.

c. Menteri dalam Negeri sendiri hendaklah sedaya upaya mengelak daripada melaksanakan tahanan selama dua tahun ke atas pemimpin politik kecuali yang terbabit dengan jenayah kongsi gelap atau membabitkan keselamatan negara yang lebih serius.

19. Saya juga berharap perjuangan GMI bukanlah dibiayai oleh mana-mana pihak yang berkepentingan dalam jenayah seperti kongsi gelap dan pengganas, yang mahukan ISA dihapuskan bagi memanjangkan langkah kejahatan mereka.

20. Jangan dengar guruh dilangit, air ditempayan dicurahkan. Jangan juga sampai ayam terlepas, tangan terpalit najis.

75 comments:

  1. salam yb..

    berani kerana benar..takut kerana salah.kenape hendak takutkan undang2 kalau tidak berbuat salah??mereka2 ni hanya nak amik kesempatan atas kelembutan kerajaan sekarang yg tidak setegas di bawah tun mahathir dulu.

    kenape hendak mansuhkan undang2?gubal akta,langgar perlembagaan??kerana mereka sudah berniat untuk membuat kesalahan!!mereka ade rancangan untuk memusnahkan kerajaan yg ada sekarang dengan cara kekerasan!!

    kami berharap kerajaan MALAYsia jgn terlalu mengikut kehendak pihak2 tertentu yg hanya mementingkan diri untuk berkuasa sahaja.untuk tunjukkan dunia MALAYsia sedang tenat politik.realitinya mereka sendiri yg wujudkan suasana tidak aman ini.dannn...yg memberontak hanyalah pengikut tegar sahaja.bukanlah suara majoriti penduduk MALAYsia..

    hakikatnya rakyat MALAYsia memerlukan undang2 ini bg menjamin kstabilan dan keharmonian bersama.mereka yg berniat jahat sahaja takutkan undang2..titik.

    ReplyDelete
  2. orang MALAYsia memang malas dan mudah lupa seperti yang dinyatakan oleh Tun Mahathir

    masa dulu British perlu membawa Cina dan India untuk membangunkan MALAYsia.

    sekarang kerajaan MALAYsia terpaksa bawa masuk orang Indon, Pakistan, Bangladesh, Vietnam dan Burma untuk membangunkan MALAYsia

    ReplyDelete
  3. ISA sememangnya perlukan pembaharuan kerana ini melibatkan soal keadilan dan kehormatan sebagai manusia.Adalah amat kejam sekiranya kita menjatuhkan hukuman tanpa perbicaraan.

    ISA perlu diwujudkan tetapi dengan kelemahan undang-undang negara,pasti pesalah yang sebenar akan terlepas dari hukuman ISA.

    tetapi awas kelonggaran dari segi pembelaan akan di salahguna oleh pihak tertentu untuk tujuan yang jahat dan Hina.Orang yang tidak bersalah akan dizalimi dan tidak berpeluang untuk membela diri.ini bukanlah kebaikan tetapi kekejaman.

    tiada yang lebih baik selain HUDUD.

    ReplyDelete
  4. sokongggggggggggg......

    mengarut je yang nak mansuhkan ISA ni...buang masa dan tenaga melayan orang yang pemikiran hanya berfikir satu sudut sahaja......

    kalau nak diikutkan betul2 la ....ramai lagi yang akan menyokong supaya dikekalkan ISA...saya salah seorang yang masih menaruh kepercayaan kepada KEPERLUAN AKTA ISA INI DIKEKALKAN DAN SETUJU IA CUMA PERLU DITAMBAHBAIKI MENGIKUT PEREDARAN ZAMAN TETAPI BUKAN DIHAPUSKAN SEPERTI TUNTUTAN ORANG YANG TAK FIKIR PANJANG....

    p/s : kerajaan mesti konsisten dan dalam bab ni jangan dilayan sehingga tuntutan mereka dipenuhi...saya tidak setuju!!!!!!!

    pemansuhan PPSMI bolehlah kita persetujui tetapi dalam bab PEMANSUHAN ISA....ia perlu dikekalkan....

    ReplyDelete
  5. Salam DS,
    Saya sokong pendapat DS untuk Pmbaharuan undang2 ISA,kerana ini perlu dgn penyalahgunaan oleh pihak kerajaan untuk musuh politik mereka....!!!
    Pembaharuan ini aalah lebih kepada penganas2 atau penjenayah yg kejam......!!!
    Sebenar masalah penyalahgunaan ini adalah lebih dari zaman Tun mahathir,dan ini bersamaan dgn gejala rasuah pun dari zaman Tun lagi sehingga sekarang memaksa pihak kerajaan lebih tertumpu kepada penghampusan gejala rasuah ini...SAYA MEMANG MEMUJI TUN MEMBANGUNKAN NEGARA KITA DGN MAJUNYA,tetapi benar adalah benar yg penyalahgunaan ini telah berlaku dizaman itu.....
    Kita cermin balik jika kerajaan PR memerintah dan menggunakan ISA untuk menahan musuh politik mereka,apakah reaksi pihak BN...???BILA KITA DALAM KEADAAN SELESA KITA TIDAK AKAN MEMPERSOALKAN UNDANG2 SEDIA ADA,TETAPI BILA KITA DI PIHAK SEBALIKNYA BARULAH KITA SEDAR APAKAH MASALAH SELAMA INI YG TELAH BERLAKU!!DS setuju dgn saya???

    ReplyDelete
  6. Dato Seri

    Saya tak setuju dengan pemansuhan ISA

    Inilah satu daripada kuasa yang ada pada Melayu ken???

    Bodohnya kerajaan sekarang

    Asyik ikut cakap Cina...

    Orang Melayu minta dia tak bagi, tapi kalau Cina... sebut sikit je... dia bagi banyak banyak... tak malu...tak ada otak...hari hari fikir duit...

    Dia tak tau ke
    Cina punya angkara
    Melayu tak de kerja
    jadi orang jahat
    jadi orang miskin
    susah cari kerja... pastu jadi peragut
    Susah nak berniaga...
    orang cina pegang ekonomi
    harga barang mahal
    harga rumah mahal
    harga itu ini mahal

    Orang melayu...??? sama sama belajar dpat degree pun duduk rumah sewa, rumah PPRT

    Orang Cina... senang dapat kerja
    duduk appartment mewah...
    minta apa pun dapat

    kalau tak bagi nanti ...dia cakap PERKAUMAN
    orang melayu miskin... susah nak belajar
    Orang Cina miskin... orang dia bagi duit

    Cina pegang semua ekonomi
    jadi kaya raya
    rasuah kerajaan sekarang...
    Lepas tu kerajaan sekarang ikut cakap cina...

    satu daripadanya... HAPUSKAN ISA...

    Maaf Dato Seri... ampun Tuanku
    saya ni tak berapa bijak
    tapi itulah pandangan saya selaku orang Melayu

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum dr

    Jgn takutkan hantu kita berpindah rumah,kerana itu takkan membuat kita selesa.

    Dengan membuat penambahbaikkan adalah keperluan terkini,dan kerajaan perlu menjaga rakyat terbanyak dari memikirkan tentang mereka yang memang mengintai peluang untuk berkuasa.(Mereka diibaratkan sebagai musang berbulu ayam)nanti habis ayam sereban dibahamnya

    Rakyat terbanyak mmg menyokong ISA tidak dimansuhkan, kerana undang undang itu untuk menjaga kesejahteraan rakyat yang tidak mahu mengadaikan keamanan negara tercinta

    ReplyDelete
  8. Salam DS,
    Saya pun Melayu,tetapi di pihak yg neutral dan terus berjuang untuk kesenangan diri saya sendiri....
    Komen saudara alidyangon seperti diatas adalah BERSIFAT MEMBODOHKAN DIRI SENDIRI.....Wahai org muda seperti alidyangon,jgn ko BODOHKAN diri dan menyalahkan org lain kerana diri tak mampu menandingi kaum lain.....ko ni memang boleh mencetuskan isu perkauman ni.....Yg baginya pun org Melayu(Takkan mereka Bodoh??)....Jgn salahkan org lain kerana kamu sendiri nakkan jadi seperti peragut,perogol,penghisap dadah.....BERAK TAK KELUAR NAK SALAHKAN LANTAI KERAS....!!!Cermin diri sendiri dulu ADAKAH KAMU TELAH BERUSAHA SEDAYA YG MAMPU DLM DIRI KAMU UNTUK MENDAPATKAN APA NAK DICAPAI....???Bukan semua melayu macam ko...BODOH DIRI pastu nak heret melayu lain untuk membenci kaum lain....!!!BODOH bukan dari segi memang bodoh...TETAPI BODOH SOMBONG TAK HARGAI KEMAMPUAN DIRI...PERCAYA KEMAMPUAN DIRI BARULAH DAPAT MAJU KE DEPAN...BUKANNYA ASYIK NAK BANTUAN DARI KERAJAAN TOLONG NI DAN TU....!!!
    JANGAN MARAH KOMEN SAYA DIATAS,TETAPI ANGGAP IA SEBAGAI SATU IKTIBAR UNTUK MAJU DIRI KAMU,BUKANNYA SALAHKAN ORG NI ORG TU...!!FIKIR................................

    ReplyDelete
  9. Salam Perjuangan Pemuda Berani....Mesra.

    Penghapusan ISA hanya akan membawa lebih bencana pada rakyat Malaysia yang kini sedang digolakkan dengan situasi politik tidak sihat.

    Apakah kemampuan sebuah kerajaan yang tidak mempunyai kuasa?

    Apa yang akan berlaku sekiranya....

    SETIAP HARI ADA SAJA DEMONSTRASI JALANAN....
    SETIAP KEPUTUSAN MAHKAMAH DIBANTAH..........
    KUASA POLIS JUGA DIPERTIKAIKAN..............
    APALAGI KEPUTUSAN KERAJAAN..................

    Bukankah jika ISA dihapuskan perkara perkara yang tersebut diatas boleh dilakukan sewenang wenangnya.Dan jika ini berlaku apakah KELEBIHAN YANG AKAN DINIKMATI RAKYAT.Bukankah kelebihan ini hanya berpihak pada parti politik yang cuba mengulingkan kerajaan dengan cara mengenepikan demokrasi.

    Dan kepercayaan GMI ini hanyalah sebagai salah satu mainan politik PR untuk menghuru harakan kestabilan politik negara.

    BUKANKAH MENCEGAH ITU LEBIH BAIK DARI MENGUBATI.

    ReplyDelete
  10. saya juga tidak bersetuju dengan tindakan GMI ni mengadakan demonstrasi jalanan mansuh ISA...walaupun bagi saya, ISA memang zalim dan tidak adil atas faktor tidak dibicarakan kesalahannya kerana bertentangan dengan prinsip keadilan...mana mungkn seseorang tidak bersalah dihukum..apakah itu tidak zalim? saya cukup bersetuju dengan cadangan kerajaan untuk review balik AKTA kontroversi ini...tapi bila? Kekal nama ISA pun tak palah tetapi pelaksanaannya biarlah adil.

    ReplyDelete
  11. Dskt, Org dah jual maka kami sanggup pula untuk membelinya. Harga murah sangat. Jadi sama-sama kita tengok kalau itu pilihan mereka.

    ReplyDelete
  12. saya langsung tidak bersetuju dgn pemansuhan isa....utk apa d masuhkan supaya dap boleh bertindak mcm kominis......itu yg mereka nantikn....bodoh nya org org melayu ni yg dalam pkr yg menyokong tindakan ini yg terlallu taksub dgn anuar ibrahim yg ingin kan kuasa....apa faedahnya.......kalau tk nk kena tindakan isa jgn la buat salah,menyebarkan semangat perkauman....itu pun susah....bodoh betul...wahai melayu fikirlah kenapa dap yg beriya iya nak mansuhkn isa....fikirlah....lu fikirlah....maaf la dato seri saya lancang sgt kerana kebodohan org org melayu yg tk paham bahasa....hidup kita ini jgn la kita rumitkn ikut jer peraturan dah tentu selamat dunia akhirat....wassalam...da....ada masa layarilah blog saya stentorian-perjuanganabadi.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. sdr faizal bkn saya tk setuju dgn hudud dan itulah yg sebaik baik nya....tetapi kalau kerajaan kuatkuasakn adakah rakyat akn terima,d mata rakyat sekarang nie semua salah pada pak pak menteri....tk da yg nk salahkn pegawai kerajaan yg salah org politik tk kira dari mana dtgnya org politik tu....semuanya d letakkn kpd bahu parti yg memerintah...biasalah mana ada org yg berpuas hati.dan kita juga tak mampu nk puaskan hati semua pehak.....yg ketara buruk nye saja......tiada manusia yg maksum kecuali yg terpilih olehnya.....

    ReplyDelete
  14. salam.....

    Bagi pihak majoriti dirasakan ISA masih relevan,
    dulu,kini dan selamanya untuk menjamin keselamatan,kemakmuran dan keamanan dari anasir
    subversif tanpa disedari cara dan kegiatan
    nya berbeza.Akta ISA hanya menunggu 'mangsa'yg
    sepatutnya.

    Oleh kerana segelintir warga yg ada agenda peribadi yg sudahpun terbukti berlaku.ISA
    menjadi 'senjata' yg paling berkesan untuk
    dirinya mempamir kehebatan kononnya.

    Suara-suara sumbang mengatakan ISA kejam..kejam..kejam lalu ia tetap juga bertindak
    membelakangkan undang-undang,larangan dan
    tegahan.Terpaksa kerajaan menahan dan
    dikenakan tindakan ISA.

    Realitinya negara kembali aman,ramai pihak
    mudah menjalankan aktiviti seperti biasa.

    Tiga golongan yg mengatakan ISA kejam dan tidak
    demokratik. Pertama-pemimpin yg ada agenda politik sempit, kedua-pengikut yg hanya menanti
    keuntungan dari belakang dan ketiga-penyokong
    membabi buta yg kosong mindanya.

    Sebenar-benarnya ISA tidak menindas,menekan maupun menidakkan kebebasan sebahagian besar rakyat.Hanya yg tahu benar ialah mereka yg pernah ditahan ISA-ianya kejam ataupun tidak.

    ISA hanya perlu ditambahbaikan bukan dimansuhkan!

    ReplyDelete
  15. knp kita nak salahkan dpa? kenapa kita pernah salahkan umno? salahker dap atau umno bila org melayu dihalau di kpg berembang?salah dap atau umno bila tanah rizab melayu hilang satu demi satu? banyak lagi bole diungkaikan.. bila umno dan bn memeritah terlalu lama.Ingat Golkar jatuh bila rakyat bangun.Ingat marcos bila rakyat bangun.Ingat shah iran bila rakyat bangun dan terbaru presiden iran hampir dijatuhkan oleh rakyat.dan ingatyg ramai dalam tahanan ISA org melayu bukan cina dan india.Alasan JI,KMM tapi bukti tiada.Ada ditahan sampai 8 thn ada bini minta cerai anak jadi gila.Mungkin sdr di atas belum kena bila terkena baru nak lawan.sudah terlambat.Hanya berapa org pemimpin di tahan isa kerana politik perkauman dimainkan umno dan mca.yg kena org pembangkang.

    ReplyDelete
  16. Salam/ Good day,

    Refering to your comments on ISA being a very good "preventive" action based on the intelligence report, I am totally agree with it.

    What I don't agree is that ISA is not independant and it's closely related to the Govt. So the perception is always and will always be that it will be used against the opposition. And the fact is most of the people arrested under ISA were oppostiion leaders! Have you or any of the BN colleagues ever been arrested under ISA?

    Melayu Mudah Lupa. Malaysian is not!

    WONG

    ReplyDelete
  17. tujuan mereka meminta untuk menghapuskan ISA kerana mereka merancang untuk buat perkara2 jahat selepas ISA dimansuhkan

    ReplyDelete
  18. persoalannya sekarang adakah undang-undang dicelup dari barat itu baik dan adakah hanya undang-undang ciptaan barat sahaja yang adil dan undang-undang lain tidak adil

    minda kita telah dijajah untuk menerima bahawa hanya undang-undang barat sahaja yang adil dan boleh diguna pakai.

    tanya para pengamal undang-undang barat ini adakah islam ditegakkan melalui undang-undangnya.kita boleh gunanya sekiranya tiada jalan lain,tetapi kita sudah pun mempunyai asas syariah,dan hudud.ini perlu diperjuangkan oleh semua orang islam.ini adalah hak kita.

    kenapa semua orang tidak boleh mengikutinya..
    adakah sebab tidak faham atau takut???
    adakah sebab tidak yakin????
    adakah tidak releven di malaysia????

    ReplyDelete
  19. Kesalahan rasuah berpunca daripada ahli-ahli perniagaan dan politik yang tamak.Yang melobi dan mempergunakan pihak tertentu dan merosakkan imej pemerintah.tetapi bukanlah alasan pihak pemerintah tidak boleh disalahkan,kerana pemimpin yang tegas akan disegani oleh anak buah dan akan menjadi contoh ikutan.

    rasuah sudah menjadi budaya dan amalan biasa bagi ahli-ahli perniagaan dan ahli-ahli politik yang hina, kerana mereka beranggapan bahawa jika mereka tidak melobi, orang lain akan melobi.Ini akan mewujudkan budaya yang tidak sihat dan persaingan yang tidak adil. ini akan mewujudkan jurang sosial yang lebih jauh.Yang kurang mampu dari segi kewangan sukar untuk naik dan yang hebat dari segi kewangan akan bertambah hebat dan hina.

    Untuk menghapuskan budaya rasuah kerajaan perlu memainkan peranan dengan ketegasan dan keimanan.pencegahan tidak dapat dilakukan sekiranya budaya kotor tersebut tidak dikikis oleh mana-mana pemerintah.walau sebagai mana hebat sekalipun agensi pencegahan rasuah.rasuah masih sukar dihapuskan.

    mana-mana pemerintah kena menjadi contoh dan tidak mudah untuk dilobi.jika tidak rasuah akan terus berakar umbi sehingga ke peringkat yang menakutkan.

    rasuah akan melemahkan mana-mana pemerintah sehinggakan pemerintah terpaksa akur dengan permintaan-permintaan yang tidak rela dipenuhi.
    SEBAGAI CONTOH PEMANSUHAN ISA, SURUHANJAYA DIRAJA DAN INKUES.

    kita sebagai rakyat dapat membantu sekiranya kita tidak menyusahkan pemimpin kita.kerana sekarang rakyat begitu manja dan seringkali mengharapkan bantuan kewangan dari mana-mana adun dan pemimpin.perkara tersebut akan menyusahkan mana-mana pemimpin dan mereka berkemungkinan besar untuk mengambil rasuah kerana bagi adun, mereka hanya memperoleh gaji lebih kurang 6000 sebulan dan peruntukan yang terhad.untuk memastikan kedudukan mereka stabil berkemungkinan gejala rasuah berlaku dengan kadaran yang lebih tinggi.

    oleh itu rakyat perlu di perbetulkan bukan semata-mata ekonomi tetapi keimanan dan ketakwaan.bagaimana untuk memperbetulkannya, tidak lain tidak bukan pemimpin perlu melakukan pengorbanan dengan menunjukkan sikap dan tauladan yang melambangkan identiti islamik yang sebenar dan perlu tahu bidang agama secara mendalam.pengorbanan yang paling kecil sebagai permulaan adalah menutup aurat.

    ReplyDelete
  20. salam....

    Pihak yg mahukan ISA dimansuhkan adalah pihak
    yg ada kepentingan politik sempit sahaja.....

    Adakah kita sedar...jika ISA dimansuhkan?

    Keburukan:

    1-Demonstrasi jalanan sering berlaku antara dua
    pihak.
    2-Kes mahkamah semakin menimbun kerana undang-
    undang biasa digunakan.
    3-tangkap lepas kerana hanya dikenakan
    reman lepas itu orang yg sama buat hal.
    4-perniagaan dan aktiviti ekonomi terjejas
    dikawasan berlakunya demonstrasi.
    5-kerosakan harta benda awam.
    6-ketenteraman awan dan keresahan meningkat.
    7-kestabilan politik dan ekonomi terjejas.
    8-bencana yg lebih besar ditakuti berlaku
    seperti keganasan,bunuh dan kemusnahan.
    9-Imej negara akan tercemar dan tercalar
    dimata dunia dan pertubuhan antarabangsa.
    10-Imej penguatkuasa akan dipandang rendah
    jika bertindak agresif.
    11-keadilan dan kemakmuran majoriti rakyat
    dinafikan.
    12-produktiviti dan akal budi penunjuk perasaan
    jatuh merudum.
    13-satu bentuk perlakuan tidak baik akan diikuti
    dan diamalkan oleh generasi muda.
    14-ketidak tentuan keamanan dan kemakmuran
    dimasa depan.
    15-kos-kos dan pembaziran material dan tenaga.

    Dibandingkan kebaikan yg mungkin ada jika ISA dimansuhkan.Apakah ianya?

    ReplyDelete
  21. Salam DS,
    Saya memang tidak setuju dgn pemansuhan ISA,tetapi lebih kepada pembaharuan yg seperti saya komen sebelum ini.....Kerajaan boleh membentuk kembali undang2 ISA dgn lebih baik lagi...INGAT!!!INI ADALAH PELUANG YG DIBERI OLEH RAKYAT,SEKIRANYA TIDAK DILAKUKAN DGN BAIK MAKA TERTINGGAL LAH BN DI PRU 13 NANTI....JGN SALAHKAN RAKYAT NANTI YG MEREKA TIDAK MENGENANG JASA BN....ini dah tak boleh digunakan lagi zaman ini.
    Benar adalah benar yg kerajaan memang telah menyalahguna kuasa ISA dgn menahan pemberita,musuh politik mereka.UNDANG2 ISA SEDIA ADA MEMANG DAH MEMADAI,TETAPI UNTUK MENCEGAH PENYALAHGUNAAN KUASA SEPERTI ITU PERLU DITANGANI DAN TENTANG TOPIK INI SEBENARNYA KITA KEARAH PENYALAHGUNAAN KUASA OLEH MENTERI SEBELUMNYA DAN KITA MENYUARAKAN UNTUK PENGUBAHSUAIAN AKTA INI SUPAYA SALAHGUNA ITU DAPAT DICEGAH!!!
    Dalam komen saya sebelum ini nampak sebenar saya mengutuk segala tindakan kerajaan sekarang,TETAPI TUJUAN SAYA LEBIH KEARAH MEMPERBETULKAN TINDAKAN KERAJAAN(PENDAPAT SAYA) SUPAYA DAPAT MEMBENTUK KERAJAAN YG LEBIH SEMPURNA DAN MANTAP!!!Inilah tujuan blog2 pemimpin seperti DS ni keluar dan mendengar suara kita.Bukannya salah pun sokong,tak salah pun takya cakap la...Mesti sokong!!

    ReplyDelete
  22. http://pkrpasdap.blogspot.com

    Datuk kita buat logo untuk sokong ISA. banyak penampal kereta suruh ISA dihapuskan.

    ReplyDelete
  23. perlu kajian yg lebih terperinci dari pelbagai pihak terutamanya pihak Perundangan, pentadbiran dan akademik sama ada ISA ini perlu diteruskan dipinda atau seumpamanya kerana sekarang ada dua pihak yg bercanggah pendapat iaitu satu dipihak penyokong kerajaan yg mana berpendirian menyokong agar diteruskan ISA manakala satu pihak lagi iaitu pihak penyokong pembangkang berpendirian menentang ISA...saya rasalah dua-dua pihak ini perlu disumbat ke dalam penjara atas kesalahan dibawah akta ISA kerana menimbulkan satu isu yg tidak membawa kebaikan kepada rakyat...semua ini adalah berkisar dgn sentimen politik...rakyat biasa seperti saya peduli apa dgn itu ISA...kami mahu pembangunan dlm sisio ekonomi...bukan perarakan yg merupakan kerja sia-sia...kerja yg terang-terang menampakkan kebodohan...perangai budak-budak...bila lagi rakyat malaysia nak jadi matang/dewasa...jangan jadi bodoh dan diperbodohkan lagi...dunia ini hanya sementara...ada banyak lagi perkara yg lebih penting yg perlu diusahakan drp menghabiskan masa dan tenaga untuk berdemo...kalau semua mengaku diri sendiri pandai mengapa tidak diadunkan kepandaian dan kebijaksaan itu untuk kebaikan bersama...misal katalah...UMNO bijak mentadbir tadbirlah negara Malaysia ini dgn sepenuh hati...PAS pandai dalam agama, didiklah anak bangsa yg moralnya sendiri mahu tau...DAP pakar ekonomi, bangunkan ekonomi Malaysia setanding Jepun...MENGAPA TIDAK BOLEH BERGANDING BAHU...MENGAPA MASIH EGO BODOH SOMBONG...Walau kita berlainan bangsa, bahasa, agama dan budaya kita semua makhluk tuhan, kita sama manusia...bukan haiwan...ALLAH menjadikan/mencipta makhluknya dgn bertujuan, Allah SWT maha ADIL dan BIJAKSANA...mana mungkin ada silapnya dalam menjadikan manusia berbilang bangsa, bahasa, agama dan budaya di dunia ini...

    ReplyDelete
  24. iye ke.....

    Mana Janji PM nak kaji semula I.S.A?

    Bekas Mufti Dr. Mohd Asri Zainal Abidin mahu Majlis Mufti keluarkan fatwa tentang I.S.A,kalau nizar pegang lilin jadi haram...macam mana pula dengan I.S.A........

    Tolong jawab sikit wahai pengunjung - pengunjung Laman Blog Khir toyo yang kononnya pandai ????

    Jangan sampai rasa diri tu sebenarnya bodoh tapi berlagak pandai

    ReplyDelete
  25. hapuskan ISA bermakna kita akan mengikuti langkah-langkah menjadi negara yang tidak aman seperti indonesia,thailand,filipina...byk sgt nk sebut...jd kepada GMI tu serta yang menjadi pengikut2nya dan yang sewaktu denganya janganlah terlalu taksub dengan pemimipin2 yang tamakan kuasa dan mempunyai agenda tersendiri

    pikir sedalam2nya...kerajaan tidak akan menganiaya kita jika kita tidak melakukan kesalahan..jgn selepas ini kita akan merana baru nak menyesal..

    kepada GMI dan ketua tali barutnya ALLah akan membinasakan mereka kerana membawa negara kepada kehancuran

    dalam melakukan tangkapan bekemungkinan kerajaan akan melakukan kesilapan tetapi berapa peratus kesilapan tahanan ISA yang tersilap tangkap?cuba beri fakta..kalau 10% ke< kerajaan dikira berjaya.

    memang kita akui ISA kejam jika menangkap tanpa perbicaraan tapi itulah kaedahnya jika penjenayah lebih arif dari undang2...

    ReplyDelete
  26. salam perpaduan satu malaysia,
    Sokong ISA, ANTI ISA.... hemm... pada yang penah merasa penangan ISA mmglah tidak mau ISA kecuali yang penah di ISA kan nak mengherokan dirinya. Bagi yang tak penah kena ISA mcm DS Khir, dia tak rasa apa-apa.
    analoginya mudah aje, masa kita jadi kerajaan, kita boleh hukum YB pembangkang. Jadi YB pembangkan pun menyalak. Tapi bila kita jadi kerajaan, kita kena hukum digantung dewan, sama jugaa... kita menyalak sampai jual durian. Bersungguh nak tunjuk kena aniaya.
    Sama juga la ngan ISA ni. Tak penah kena... isk ISA ok jer... tapi bila dah kena ISA... ko jer...
    betul tak dato"???? hehehe.
    Saya yakin betul, klu BN jadi pembangkang, Pakatan sbg akan disuruh mansuhkan ISA... lu pikirlaaa... sendri....

    ReplyDelete
  27. Dato Seri

    nak tumpang untuk menjelaskan kepada Saudara RICKY

    "Komen saudara alidyangon seperti diatas adalah BERSIFAT MEMBODOHKAN DIRI SENDIRI....."

    Terima kasih kerana menyedarkan saya...

    Minta maaf kerana 12 tahun belajar dan bekerja di Amerika saya tak nampak kehebatan Orang Melayu di Malaysia...

    Apa yang Saya nampak ialah situasi politik di Negeri Selangor makin membimbangkan.

    Saya juga tidak mengajar untuk membenci kaum lain, cuba baca ayat yang saya tulis tu betul betul....sebenarnya saya menyalahkan orang Melayu sendiri

    Kalau saya membenci kaum Cina, saya mungkin tak dapat menghabiskan Double Degree (Computer Science dan COmmunication Engineering) semasa di Amerika kerana saya seorang penuntut Melayu hanya 3 orang dan lainnya adalah Cina dan India.

    Dan Semasa Saya menghabiskan Master Degree saya, mentor saya adalah orang Malaysia keturunan Cina...

    Apa pun terima kasih dia tas nasihat saudara Ricky, saya akan cuba ambil iktibar seboleh-bolehnya.

    Apa ang baik dari Allah dan yang buruk dari saya yang hina ini.

    Salah dan silap harap diampun.

    Sekian

    Terima Kasih sekali lagi kepada saudara Ricky dan Datuk Seri kerana memberi peluang menyedarkan saya.

    ReplyDelete
  28. ISA ini macam undang2 lain di Malaysia juga.Cuba fikirkan,kalau kita merompak bank dan di tangkap akan masuk penjara.Kalau merogol dan di dapati bersalah akan di penjara juga.Kalau membunuh pun dipenjara juga kalau cukup bukti mungkin ke tali gantung akhirnya.
    Begitu juga dengan ISA ini.Kalau di dapati bersalah akan di ISA juga.ISA ini bukan suka2 mau tangkap dan di tahan di bawah akta ini.Kalau tidak buat apa2 kesalahan buat apa nak takut.Kalau kata ISA nie kejam orang yg tak bersalah duduk dalam rumah pun dah kena tangkap.
    Inilah politik murahan yg cuba dimainkan oleh pihak yg ada kepentingan sendiri.
    Biar diri kita bodoh tetapi jangan kita di bodohkan.
    Renungkanlah masa depan....

    ReplyDelete
  29. Salam Semua..
    Berbagai pandangan yang ada..ada yang sokong,ada yang sebaliknya...yang minta hapuskan ISA adalah kebanyakannya dari pembangkang...Kerana apa?POLITIK...kenapa ISA zalim?adakah kerana di tahan tanpa bicara.....adakah zalim untuk mencegah...dengar cakap pembangkang semua orang lain buat tak betul...bila dah berlaku sesuatu kejadian yang tidak di ingini,polis pulok salah..tak buat kerja..makan gaji buta...apa nak jadi kamu ni pembangkang???? kerana nak KUASA,nak dapat sokongan,kamu sanggup nak huru harakan negara...tok guru pun tok jadi apo doh...bukan mengajak ke arah kebaikan,tapi menanam sikap kebencian..INIKAH YANG DINAMAKAN TOK GURU?INIKAH PERJUAnGAN ISLAM YANG DIMOMOKAN?PIHAK DIA SAJA YANG BETUL DAN TAK BUAT SALAH,ORANG LAIN SEMUA SALAH.KITA JAH YANG LEBIH ISLAM DARI ORANG LAIN.....wassalam.(hidup kena berbaik-baik,baru dunia boleh aman)anok kelate..

    ReplyDelete
  30. wahai tebu hitam... bearapa ramai tahanan ISA dibuktikan kesalahan dia di mahkamah terbuka?Kalau merompak,merogol,mencuri di bawa mahkamah siap ada peguam utk dibela.Kalau bukti tak cukup bebas.Bukiti cukup dihukum penjara.Tahu bila dibebaskan.Tapi ISA tak tahu bila dibebaskan..ada sampai 9 thn.kata tak ada perubahan.nak berubah apa benda tak buat.itu dinamakannyer adil? itu ajaran islam ker dakwa dan tahan tanpa bicara.. kpd pro ISA tolong cari nas dan hadis tahan dan dakwa org tanpa bicara. kpd sdr khir tolong cari sekali ok,,, nas dan hadismenyokong ISA. kalau ada saya akan sokong ISA

    ReplyDelete
  31. sdr faizal terima kasih teguran anda.Tapi kalau boleh teguran itu dituju pada umno dan bn.Apa bn dan umno pada rakyat selangor sekarang? demokrasi halang sana sini.Guna fitnah walaupun rakyat dah toplak bn dan umno.Adakah sdr faizal sedar?rampas perak guna culik dan rasuah,rampas selangor ada mangsa terbunuh.Terbaru halang kakitangan kerajaan pusat hadir program kerajaan negeri.Dan ADUN Pakatan Rakyat dihalang menghadiri program di sekolah,JKM dan banyak lagi.Ini dinamakan demokrasi ker?Ini bukan nama balas dendam ker? Cukuplah 15 thn dera kerajaan kelantan sampai tuan guru nik aziz kata jahanam gan umno dan nak tahu juga umno dan bn akan berkubur dijahanamkan dalam malaysia ini.Kpd sdr khir toyo cermin muka dulu sebelum mengatakan fakta saya ini bohong.PR dah buat laporan kehilangan duit 27 juta dalam masa 2 bln sebelum pru 12.tapi sprm tak siasat.yg siasat kes 2400 beli bendera.ini yb mp s alam kata dalam sinar.Dan hingga sekarang sdr tak berani nak saman dan buat report polis tentang fitnah dan pembohongan kerajaan negeri pakatan rakyat selangor.Saya cabar sdr saman kerajaaan negeri dalam tempoh seminggu kalau tidak sdr seorg pembohong dan pembelit.

    ReplyDelete
  32. DS,

    Saya sokong ISA kekal dan dibuat ubahsuai sikit. Mereka yg sokong ISA dimansuhkan semata-mata kerana hendak menangguk di air keruh. Mereka tahu dengan memperjuangkan isu ini akan memanfaatkan cita-cita politik mereka. Saya percaya dan penuh yakin kalau mereka yang memerintah sekarang sudah tentu mereka akan kekalkan ISA.

    ReplyDelete
  33. Salam DS,
    Saya berasa terpuji tindakan saudara Alidyangon...Syabas atas fikiran positive dan sedia menerima pendapat org lain....Betul saudara kata 'YANG BAIK KITA AMBIL,YG BURUK KITA BUANG'...
    Seterusnya komn saudara 'Minta maaf kerana 12 tahun belajar dan bekerja di Amerika saya tak nampak kehebatan Orang Melayu di Malaysia'....SAYA MEMANG SETUJU PENDAPAT SAUDARA KERANA PERKARA INI BERLAKU KERANA;
    1)ORANG MELAYU TERLALU BERGANTUNG KEPADA BANTUAN KERAJAAN.JESTERU TIADA SATU PEMANGKIN UNTUK MENEBUSI IKTIBAR KERAJINAN MEREKA KERANA MEREKA TIDAK BEGITU RISAU AKAN MASA DEPAN MEREKA SEPERTI PEMANSUHAN BANTUAN KERAJAAN.
    2)POLITIK--BUKANNYA ORANG MELAYU TAK CERDIK,CUMA KESEMUA PELUANG(MAJORITI) TELAH DIMONOPOLI OLEH GROUP2 MEREKA SAHAJA,TETAPI YG GROUP INILAH SAYA NYATAKAN DI POINT NO.1...BERGANTUNG KEPADA KERAJAAN UNTUK BERJAYA DAN KAYA(TETAPI TIADA BERSEDIAAN HADAPI HALANGAN BAKAL MENUNGGU,SEBAB MEREKA INI MENGAMBIL PELUANG INI UNTUK BUSINESS MACAM ALI BABA).MAKA PEMUDA ATAU ORG MELAYU YG CERDIK HENDAK MENGAMBIL PELUANG DIPERNIAGAAN TERUS TUTUP....
    3)GLC--GLC MELATIH CEO2 ORG2 MELAYU MEMANG ADALAH SATU TINDAKAN YG BETUL,TETAPI KERAJAAN KENA MENILAI PRESTASI MEREKA INI...SAYA TAK NAMPAK CEO2 ORG MELAYU DI GLC COMPANY NI MENONJOL(SEDANGKAN DAH DIBERI PELUANG UNTUK JAWATAN CEO).KERAJAAN KENA MENILAI MEREKA DGN KRA & KPI...KALAU TAK BERKEMAMPUAN BUANG AJE....MEMANG ADA SATU YG MENONJOL(DATO SERI IDRIS JALA)...
    4)GLC--GLC COMPANY TIDAK SEPATUTNYA MELETAK PERSARA ORG2 POLITIK UNTUK JAWATAN DI SYARIKAT GLC...APA MEREKA TAU???CAKAP BOLEH LAH,TETAPI BILA NAK SURUH MANAGE BUSINESS...I DON'T THINK THEY'RE QUALIFY(MINTA MAAF)...GAJI MEREKA SEPATUTNYA GUNA UNTUK MENGAMBIL PAKAR2 BUSINESS UNTUK MEMAJUKAN LAGI SYARIKAT GLC MASING2.
    5)YA BETUL KERAJAAN ADA MEMPERKENALKAN SKIM2 BUSINESS ATAU BANTUAN DARI KERAJAAN UNTUK ORG2 MELAYU,TETAPI PADA PENDAPAT SAYA SKIM INI ADALAH SKIM 'SYOK SENDIRI' UNTUK KUMPULAN MEREKA SAHAJA...YG BETUL2 NAK USAHAKAN BUSINESS MASING2 TERUS MENDAPAT HALANGAN BILA NAK MINTA BANTUAN SEBEGINI(UDAH LAH SUSAH NAK DAPAT APPROVAL,ORG YG INCHARGE NAKKAN KELEBIHAN MEREKA SUPAYA PEMOHONAN MEREKA LANCAR)...MACAM2 HALANGAN!!!

    PERKARA SEPERTI DIATAS MANA ORG MELAYU NAK MAJU,SEDANGKAN KAUMNYA PUN TEKAN SESAMA SENDIRI...!!!PEMIMPIN2 KITA KHASNYA DI UMNO PERLU SEDAR AKAN GEJALA SEBEGINI DAN MEREKA INILAH YG DAPAT MENGEKANG GEJALA INI....BUKANNYA KITA!!!KITA HANYA BOLEH MENGEKANGNYA DARI UNDI KITA SAHAJA....!BENAR ADALAH BENAR,KITA KENA BETULKAN...
    3)

    ReplyDelete
  34. saudara/ i, terima kasih atas pandangan.

    Perlulah saya tegaskan ISA penting. cuma bagaimana kita hendak melaksanakannya tanpa menimbulkan persepsi ia digunakan untuk tujuan politik parti atau mana-mana individu.

    ReplyDelete
  35. saudara alidyangon, saya tidak dapat menyiarkan no telefon saudara untuk saudara ricky dalam komen blog ini bagi mengelakkan sebarang salah guna mahu pun sebarang masalah di kemudian hari.

    saudara Ricky boleh dapatkan nombor telefon alidyangon melalui emel saya. drkhir @ yahoo . com

    ReplyDelete
  36. Saudara razali,

    1. Jika ada laporan polis atau SPRM dibuat maka bertanyalah kepada mereka hasilnya. Boleh sahaja minta wartawan mana-mana akhbar bertanyakannya.

    2. Saya percaya jika ada perbelanjaan sebanyak mana pun ia mengikut prosedur dan peraturan kewangan kerajaan. Jika tidak tindakan akan dikenakan kepada mereka. Sudah ramai pemimpin BN telah dihadapkan ke mahkamah. Ini termasuk bekas EXCO negeri Selangor, ketua UMNO bahagian di Selangor dan ramai lagi. Saudara membuat kenyataan berdasarkan persepsi dan agenda tertentu sahaja.

    ReplyDelete
  37. saudara Razali,

    dalam UMNO dan BN pun ada yang kena ISA. Cuma tak ramai sebab pemimpin UMNO ni bukan jenis bergaduh dijalanan, wujudkan kekacauan jalanan atau merancang sesuatu yang boleh membahayakan keselamatan negara.

    Tapi kalau menyebabkan keadaan tegang seperti tahun 1987 maka yang terbabit semua kena BN atau pun pembangkang.

    ReplyDelete
  38. MEMIKIR PEKARA CABANG DAN MELUPAKAN PEKARA POKOK...ITULAH YG SAYA NAMPAK DLM PERBINCANGAN INI.
    KALAU SEMUA MENCARI KEADILAN TAPI MELUPAKAN SIAPA PENCIPTA KEADILAN DAN MELANGGAR GARIS PANDUAN PENCIPTA KEADILAN MAMPU KE KITA MENCIPTA KEADILAN ?
    KITA LAWAN UNDANG2 ALLAH...
    KITA BUAT UNDANG2 IKUT AKAL KITA...
    KITA LEKEHKAN UNDANG2 ALLAH...
    LEPAS TU KITA CARI KEADILAN...KEMBALILAH KEPADA ALQURAAN DAN HADIS APABILA KITA BERBEZA PENDAPAT.
    BERSATULAH DENGAN TALI ALLAH!!!!!!MANHAJ ASSASI HADARI DUSTUR ISLAMIAH.

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. Pembaharuan lebih baik..

    Lebih elok tukar terus nama...








    Pendirian Generasi Baru 1 Malaysia Tetap Sama:
    Rujuk >> Blog 1 Malaysia

    ReplyDelete
  41. Salam DS,

    Bagaimana DS membuat keputusan untuk meminda sahaja ISA berbanding dimansuhkan atau dikekalkan yang seadanya itu?

    Maksud saya, adakah DS sudah melakukan analisis perbandingan yang menyenaraikan daripada pelbagai sudut - perundangan Islam dan Barat, hak asasi menyuarakan pendapat, kekangan pelbagai agama, kaum dan budaya, keselamatan awam, masalah salah guna akta berdasarkan pengalaman, kereativiti dsb, yang menjelaskan mengenai KEBAIKAN dan KEBURUKAN ISA dimansuh berbanding dikekalkan?

    Persoalan diatas saya terpaksa timbulkan kerana;

    Pertama, ia penting dari sudut perundangan Islam yang dinamakan Masalih Mursalah iaitu kaedah penentuan hukum harus atau tidak harus mengenai perkara atau masalah baru seperti akta ISA, melompat parti, orang Islam pegang lilin diupacara adat/agama kaum Cina dan pasang pelita diupacara adat/agama kaum India dsb. yang dilakukan oleh umat Islam di zaman moden ini, khasnya yang tiada dalil/hujah yang jelas dalam al-Quran, Hadis, Ijma' dan qias yang menjadi pegngan mazhab kita, Shafie'.

    Kedua, kesemua yang memberi pandangan pro dan kon mengenai kewujudan ISA hanya menyenaraikannya menurut kepentingan diri dan puak masing-masing yang, pada saya, tidak selaras dengan kehendak perundangan Islam tersebut.

    ReplyDelete
  42. Salam faizal,

    Sebanrnya, undang2 Barat (maksudnya penjajah Inggeris) adalah pinjaman undang2 Islam melibatkan undang2 yang dinamakan manusiawi. Malah, proses pembentukan undang2 Barat yang sedanya itu melibatkan usaha mengijtihadkan undang2 Islam sedia ada, dari segi mewujudkan kaedah/ mekanisme pelaksanaannya yang praktikal, sistematik dan disesuaikan dengan kehendak umum dan khusus umat manusia, masa/zaman, keadaan dan tempat. Sekarang, kita pinjam balik undang2 Barat itu. Contoh klasik ialah undang2 kontrak kewangan dan pebankan Islam.

    ReplyDelete
  43. mereka yang berarak adalah saudara kita..
    tidak perlu kita menzalimi mereka..

    mereka hanya ingin menghantar memorandum,tidak perlulah kita mengikuti budaya israel yang menggunakan kekerasan atas alasan demi mencapai kedamaian

    ReplyDelete
  44. Mereka perlu bersabar kerana kerajaan sudah berjanji untuk mengubahsuai ISA mengikut kehendak dan keperluan semasa!

    ReplyDelete
  45. Dato' Seri,

    Dato' ada tulis:-
    Apakah GMI tidak boleh menghantar pandangan atau meminta tempat untuk turut sama berada dalam jawatankuasa penilaian ini?

    Barangkali saya rasa memorandum ataupun cadangan secara bertulis sudah dibuat sebelum Dato' Zaid keluar UMNO lagi. Sementara pada zaman Pak Lah, beliau ada kata nak buat reform. Sampai Pak Lah turun pun kita tak nampak apa-apa pindaan dibuat terhadap ISA. Apa yang Dato' maksudkan dengan kenyataan bertulis. Jika rakyat tidak keluar buat rally isu PPMSI, kerajaan juga buat pekak telinga seolah tiada apa-apa yang berlaku. Bila rakyat buat demo, Dato' kata sepatutnya buat kenyataan bertulis? Barangkali tulis demi tulis, belum sempat kerajaan pinda ISA, krajaan BN da tumbang dalam pilihanraya akan datang.

    Dato' juga ada tulis:-
    sebahagian masyarakat telah dihasut untuk mempercayai bahawa ISA merupakan alat politik parti pemerintah bagi menekan parti lawan.

    Benarkah rakyat telah dihasut? ataupun memang setakat ini sudah terbukti bahawa memang ISA digunakan oleh puak kerajaan BN dan UMNO untuk menyekat dan mengurung mereka yang besuara. Jika ada pihak yang menghasut pun, barangkali saya rasa ianya adalah media aliran pro-kerajaan yang ada kalanya menipu dan menghasut rakyat untuk menunjuk-nunjukkan kelemahan kerajaan Pakatan Rakyat. Apakah kita sudah lupa insiden mata lebam Datuk Seri Anwar dan kesalahan yang dilakukan oleh ketua polis negara pada masa itu? apakah ini semua tiada kaitan dengan ISA? Apakah hak kita untuk mengurung orang dan membelasah orang yang tidak sependapat dengan kita?

    Sebenarnya demo jalanan adalah langkah terakhir yang diambil rakyat setelah pelbagai teguran dan cadangan diaggap enteng dan tak endah oleh kerajaan. Tiada siapa yang mahu ditangkap polis akibat demo jalanan. Tiada siapa yang mahu rosakkan harta sesiapa dalam demo jalanan. Sebelum kerajaan salahkan golongan yang nak mansuhkan ISA, UMNO dan BN perlu salahkan diri sendiri terlebih dahulu kerana meyalahgunakan akta ini. Jika akta ini tidak disalahguna, dan diguna dengan cara betul, maka mustahil rakyat memberontak. Dan lagi satu, kerajaan harus cakap serupa bikin sebab cadangan nak pinda akta lapuk ISA ini sudah lama cuma tindakan kerajaan nampaknya terlalu lembab. PM kita da jadi bos selama 100 hari pun masih belum ada apa-apa tindakan diambil selain bercakap. Kerajaan harus cepat bertindak. Ada cuma 2 tahun saja lagi. Janganlah terlambat sampai rakyat tunjukkan perasaan di peti undi. Barangkali saya rasa itu adalah lebih teruk daripada tunjuk perasaan jalanan.

    ReplyDelete
  46. MAAF

    KEPADA DS KHIR,PEMIMPIN MUDA & PEMIMPIN TERDAHULU YANG JUJUR DAN IKHLAS DALAM UMNO

    DALAM ARTIKEL SAYA SUSULAN JAWAPAN KEPADA SAUDARA RICKY PADA BULAN JUNE...

    "mana ada sekarang golongan muda yang bijak pandai berhati jujur dan ikhlas dalam memimpin kerana mereka telah melihat cara golongan terdahulu memimpin negara cara mengaibkan lawan?...."

    BERKAITAN ARTIKEL YANG SAYA TULIS PADA BULAN JUNE LEPAS,SAYA MINTA MAAF KEPADA DS DAN PEMIMPIN UMNO YANG ADA SEKARANG TERUTAMANYA PEMIMPIN MUDA YANG BENAR2 BERHATI JUJUR DAN IKHLAS DALAM MEMIMPIN ANAK BANGSA DAN NEGARA.SAYA TIDAK TERNIAT LANGSUNG UNTUK MENIDAKKAN SUMBANGAN PEMIMPIN MUDA YANG ADA SEKARANG TERHADAP UMNO....KENYATAAN ITU ADALAH RESPON SAYA TERHADAP SAUDARA RICKY..

    ARTIKEL ITU SEBENARNYA ADALAH KENYATAAN BERDASARKAN PENGAMATAN DAN PEMERHATIAN SAYA TERHADAP ORANG MUDA YANG BELUM BERSAMA UMNO..MASIH RAMAI GOLONGAN INI YANG MENJAUHKAN DIRI DARI UMNO TETAPI LEBIH CONDONG KEPADA PARTI SEBELAH PIHAK LAGI....INI YANG HARUS DISEDARI OLEH PEMIMPIN UMNO.

    KITA HARAP SEMUA PIHAK MEMBUKA MATA TENTANG KESAN YANG TERJADI HARI INI JIKA MELAYU TIDAK BERSATU DAN PEMIMPIN TIDAK PEKA TENTANG PERUBAHAN ZAMAN.

    P/S:SAYA ADA RASA PERUBAHAN SEDIKIT SEJAK AKHIR2 INI YANG UMNO INI MASIH RAMAI YANG SAYANG....CUMA HARAPAN SAYA JANGAN PISANG BERBUAH 2 KALI...BILA UMNO DITERIMA DAN DIANGKAT OLEH ORANG MELAYU....PEMIMPIN DAH LUPA DIRI SEMULA DENGAN HARTA DUNIAWI SEHINGGA LUPA KERJA UNTUK RAKYAT.

    ADA JAWATAN NI SEBENARNYA SUSAH JIKA NIAT TAK BETUL TETAPI IA MUDAH JIKA NIAT BETUL DAN BUAT JE KERJA

    ReplyDelete
  47. Ronnie Liu dilantik jadi mufti selangor baru, bacalah di http://kitaanakmelayu.blogspot.com

    kalau orang PAs tak sedar sedar lagi tak tahulah

    wahai orang melayu semua bersatulah


    http://kitaanakmelayu.blogspot.com/2009/08/ronnie-liu-mufti-baru-selangor.html

    ReplyDelete
  48. berkaitan ISA ni..apa yang mengarut2 sangat kita nak disogokkan dengan kerja2 bodoh ni..

    bila dah kena sembur dan kena tangkap..mulalah episod drama swasta ciptaan pemimpin2 yang menggerakkan agenda pemansuhan ISA ini.rakyat telah disogok dan diajar untuk menentang akta yang dianggap kejam KONONNYA.....AKU PUN RAKYAT JUGA....MANA ADA KEJAM MALAH IA HARUS & WAJIB DIPERTAHANKAN..

    SETAKAT 50 KE 100 RIBU PUN JIKA BERARAK DIJALAN RAYA IA TIDAK MENCERMINKAN HASRAT DAN ASPIRASI 26 JUTA RAKYAT DI BUMI MALAYA INI.

    ASYIK2 NAK BERDEMONSTRASI...TAK DE KERJA KE!TENGOK SIKIT MANA PATUT NAK BERDEMONSTASI...

    MANA YANG KEJAM..CAKAP SIKIT KAT SINI BIAR AKU NAK FAHAM...KALAU SETAKAT PI TANYA ANAK ISTERI ORANG KENA ISA NI MEMANG LA DIA KATA KEJAM...KITA NI PUN JIKA ADA AHLI KELUARGA DAN SANAK SAUDARA ATAU MASYARAKAT KAT KAMPUNG KITA YANG KENA TAHAN KITA AKAN BERASA SIMPATI TAPI PADA SAYA JANGANLAH KERANA SIMPATI BERUNSUR PERIBADI SEHINGGAKAN KITA TIDAK MAMPU BERFIKIR WARAS DAN JAUH KEHADAPAN TENTANG AKTA ISA INI....ADAKAH KITA LUPA YANG BUMI BERTUAH INI TIDAK ADA BERLAKUNYA AKSI2 PENGEBOMAN BERANI MATI YANG SELALU KITA LUHAK DINEGARA JIRAN KITA..

    APA JADI DI THAILAND ...APA JADI DI INDONESIA..BUKAN JAUH DEKAT JE...MENGAPA KITA DIMALAYSIA TIODAK BERLAKU P[ERKARA INI....SAYA BUKAN TAKBUR DAN BONGKAK KERANA TIADA BOM BISINI TETAPI KITA HARUS INGAT MUNGKIN DENGAN ADANYA AKTA ISA INI SEDIKIT SEBANYAK TELAH MENYELAMATKAN KITA DENGAN KEJADIAN2 SEPERTI INI...

    SAYA TIDAK SETUJU AKTA ini dimANSUHKAN DAN SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA SAYA JUGA ADA HAK UNTUK MENYATAKANNYA DIBLOG DS KHIR INI...TAK PERLU SAYA MENYATAKAN DENGAN HANYA PERGI BERDEMONSTARI DIJALANAN.

    JIKA DITAMBAH BAIKKAN SEPERTI SARANAN DS KHIR AKTA ISA INI MENGIKUT PEREDARAN ZAMAN SAYA SETUJU..CUMA SAYA INGIN MEMBERI PANDANGAN SAYA JIKA PENANGKAPAN YANG BERUNSUR DAN BERKAITAN DENGAN PEMIMPIN PARTI2 POLITIK HARUS DITANGANI DENGAN BIJAK KERANA JIKA IA TIDAK DIBERI PENJELASAn dengan SECARA TERBUKA KEPADA RAKYAT JELATA TENTANG MENGAPA IA DITANGKAP IA AKAN MENGUNDANG PERSEPSI BURUK KEPADA KERAJAAN PEMERINTAH...DAN JIKA IA DIBERI PENJELASAN PUN JANGANLAH PENJELASAN ITU YANG TIDAK LOGIK DAN MASUK AKAL...JIKA INI BERLAKU MAKA SEKALI LAGI PEMERINTAH AKAN MENDAPAT LIABILITI..INI JUGA TIDAK BAIK PADA NEGARA KITA..

    PADA SAYA DALAM KITA INGIN MENJADI NEGARA YANG LEBIH BAIK DAN MAJU KITA HARUS MENGAHADAPI DAN MENGURUS NEGARA DENGAN LEBIH BERANI TETAPI BERKHEMAT DAN MAMPU MEMENUHI ASPIRASI MAJORITI RAKYATNYA...ZAMAN SEKARANG RAKYAT BIASA PUN HARUS TAHU APA YANG BERLAKU ..BUKAN HANYA PEMIMPIN TERTENTU SAHAJA YANG PERLU TAHU ..KERANA JIKA IA DISOROKKAN IA AKAN MENGUNDANG RAKYAT BERPRASANGKA LAIN DARI APA YANG DIFIKIR OLEH PEMERINTAH DAN JANGANLAH PEMIMPIN MENIDAKKAN KEBIJAKSANAAN RAKYAT ZAMAN SEKARANG KERANA MEREKA JUGA TAHU MENILAI BAIK DAN BURUK UNTUK NEGARAA MEREKA... HIDUP DAN KEKAL ISA!!!!...WASSALAM

    ReplyDelete
  49. salam yb, cuba yb tgk point no 13

    Tak payah la nak tipu Melayu, ingat orang Melayu tak baca surat khabar ke? Kahkahakah,

    Obama dah nak tutup pun Guantanamo tu. Tak abis tu YB. Jangan la nak tipu-tipu Melayu, lain kali kalau nak tulis ayat biar habis.

    ReplyDelete
  50. kalau nak cakap jangan marah ye..

    melayu mana yang ramai pi ikut demonstrasi nak supaya ISA ni di mansuhkan....antara melayu umno,melayu pas dan melayu pkr....melayu macammana yang nak sangat ISA dihapuskan..cuba fikir..?

    saya nak golongan muda yang baru nak berjinak dengan suasana politik dan yang atas pagar atau yang lantang menentang kerajaan supaya berfikiran terbuka dalam berhujah soal ISA ni...

    agak2 berapa ramai cina dan india ikut...agak2 kalau ISA dimansuhkan sapa untung....antara 3 bangsa...jangan cakap saya perkauman..saya hanya berhujah untuk mempertahankan bangsa saya seperti bangsa2 lain mempertahankan bangsanya.

    apasal singapura punya kaum tak buat demonstrasi agar mansuhkan akta ISA mereka....orang melayu ni nak kata pandai tak gak..nak kata bodoh sombang ..marah pulak sampai nak diamuknya konon2 jiwa pendekar...nak jadi pejuang tapi tak reti nak ikut peredaran zaman...bangsa lain perang guna otak..kita melayu masih nak perang guna tenaga...bila dah kena sembur dengan FRU..mulalah pemimpin mereka buat statment kerajaan dan polis zalim...piiiirahh...semua nak kencing....

    saya menyeru kepada semua blogger tak kira kita bersetuju atau tidak dalam beberapa perkara disini agar dalam hal membodoh2kan bangsa kita melayu kita kena ajar sikit pemimpin melayu agar mereka peka yang ada kala kita tampak seperti menyokong mereka dalam satu hal..tetapi dalam hal pemansuhan ISA yang diwar2kan ini kita perlu menyatakan pendirian kita agar pemimpin parti politik terutamanya melayu sedar akan cara golongan muda hari ini ingin di didik dalam mengenal politiking zaman sekarang.

    dalam 1 .2 minggu ni banyaklah kita dengar pemimpin dan kunta kinte nya menyalakkan yang polis zalim..kerajaan pimpinan najib zalim...umno zalim...atau pergi jahanan umno....korang tak muak ke tengok anak bangsa kita ditertawakan oleh bangsa lain tentang perangai melayu dalam berpolitik......

    dah tahu mesti kena tangkap dan sembur atau ada yang cedera...tapi yang korang pegi tu apahal...kalau berani sangat terima je la masalah tu..apasal nak cerita polis zalim...yang kata polis zalim dan yang kita pun kalau percaya buta2 bermakna kita pun tumpang bodoh sekali...walau apa pun kita tarbiahkanlah melayu2 yang tidak ada hala tujuan ni.sebenarnya mereka kekurangan kasih sayang dari kita ..mungkin kerana kita biarkan mereka sebab tu mereka jadi begitu...lupa diri

    marilah kita berhujah dan bersuara demi untuk membetulkan apa yang dah rosak pemikiran mereka selama ini

    kita kena jadi seperti tabligh....sentiasa bersuara dan berhujah dengan kukuh dan tak pernah sara jemu agar ukhuw melayua diterima kembali kemudian hari dalam umno...

    umno tidak boleh diwarisi oleh keturunan
    tetapi umno harus dihayati barulah ia mampu diwarisi oleh anak melayu..bukan menantu pak lah atau anak mahathir sahaja boleh memimpin tetapi ramai lagi anak melayu boleh memimpin contohnya anak orang miskin tapi hari ini dah jadi orang besar...tak lain tak bukan ialah ds khir toyo.

    jangan ada pula juak2 pro anak mahathir dan menantu paklah melatah disini kata saya kurang ajar...saya tak kata mereka tak layak tetapi saya cuma memperingatkan masih ada ramai lagi melayu yang hebat selain mereka.

    jangan pula sikit2 nak halau orang keluar...bila diam dikatanya tak de suara tetapi bila bersuara dalam wadah....cepat2 tangkap dan halau keluar....pada saya golongan ini masih beku dan masih leka dibuai mimpi indah jika selepas ini masih berlaku...

    p/s ; pemimpin ni akan selamat selagi orang sekeliling dan rakyat sentiasa memeperingati dan menegur beliau dan yang lebih penting lagi adalah kesanggupan beliau untuk mendengar semua pandangan dari kita..tak kira kaki bodek ke,kaki ampu ke,pengritik ke,atau penentang beliau.selagi beliau mempunyai pegangan yang jitu dan kukuh selagi itu beliau akan selamat dunia & akhirat.....dan umno akan selamat..insyaallah..wassalam

    ReplyDelete
  51. terima kasih diucapkan kepada dato' seri

    kerana perjuangan anda..kerajaan negeri selangor sudah mengorak langkah untuk menguatkuasa penjualan arak keatas orang islam..

    sayang sekali masa dato' seri menjadi pemimpin dato' seri gagal melaksanakan tanggungjawab seperti itu..

    apa-apapun teruskan kritikan dato' seri supaya kerajaan negeri dapat menjalankan tugas selari dengan islam..

    ReplyDelete
  52. Sorila saya nak cakap..semua orang yg sokong ISA tu sebenarnya buta hukum agama! bodoh tapi sombong.. pendek akal tapi berlagak je lebih. cuba kena sehari masuk ISA tengok .. jamin yg berdegar2 sokong terus mati2an mintak hapus ISA .. say gerenti la .. termasuk la wak KT. Buat apa pembaharuan..? kalau nak buat pembaharuan namanya bukan ISA lg dah... dah jd mcm undang2 biasa ler ..goblok! hapuskan ISA! akta yg menyalahi hukum kemanusiaan maupun hukum agama!

    ReplyDelete
  53. utk lee slim lady...mana ada I>S>A masuk dalam agama...ko ni apa la...I.S.A di buat oleh kerajaan nk kuar fatwa kejadah apa....lawak betul la ko ni

    ReplyDelete
  54. ricky kalau ko rajin pergi la blog aku banyak boleh kita kongsi...pendapat ko tu ada betul dan ada tidak nya...kadang kadang hidup kita ni rumit tp peluang akan hadir pada org yg berusha...senario politik membanti org politik itu normal sahabat dlm islam pun ada menyatakan bantulah org yg terdekat dgn kamu dahulu....tok guru pun tak menafikan benda tu....anwar pun masa zaman di jd tpm pun sama...awang hadi masa mentabir terengganu pun sama....so tiada masaalah...bg aku mana mana pemerintah pun sama....pas ke umno ke..pkr ke..dap ke...mana mana partilah...pari politik tetap parti politik kalau tidak masakan dia berlumba lumba nk jatuhkan antara satu sama lain...semuanya kerana kuasa....bg aku selagi negara kita aman insyaallah kita akn d beri peluang...masaalah melayu ni dah d tolong tk pernah berterima kasih....di beri peluang,di siasiakn...d bagi pinjaman di salah gunakan..dah tu tk nk bayar balik..dah org lain pula tk d beri peluang...pasal CEO sykt glc pula...pencen ke tk pencen sama jer..sbb bkn dia org buat kerja masuk pej sain apa yg patut...sekurang kurangnya dia org ni mkn garam dulu...mai la join aku punya blog....banyak kita boleh bertukar fikiran...

    ReplyDelete
  55. Dato' Seri

    Pada hemat saya

    saya tak tau nak cakap apa apa

    pasal demo ni...

    Banyak buruknya rasanya...

    Saya bukan parti politik mana mana

    Parti Tupperware ye la... he he he

    Kalau nak orang berkumpul ramai ramai

    Buat atau anjurkan expo Perabot dan Hiasan Rumah, Taman atau Beranda Hari Raya

    Expo Mega Sale

    Expo Baju raya pakaian hari raya

    Expo Usahawan Melayu Menjelang Ramadhan dan Aidil Fitri ke..

    Mesti ramai orang datang...

    Kita boleh niaga macam macam

    Barang basah dan barang kering

    Dapat banyak untung

    untng boleh buat belanja Raya atau buat modal untuk terus berniaga

    Bila berniaga bagus... kita jadi kaya

    bila kita jadi kaya raya...

    Semua orang akan suka...

    Apa yang kita cakap

    Semua orang percaya

    Tapi kena cakap yang ikhlas dan benar la...

    Kita boleh pergi melancung

    pergi bercuti dengan aman damai

    boleh makan makan bersama keluarga...dan kawan kawan atau rakan blogger...

    Minum air sedap sedap... bukan minum air 'free' dari FRU

    Lepak tepi pantai, tepi air terjun atau tepi tasik

    Kalau duit banyak lagi boleh naik 'Star Cruise' dengan family...

    Bila tiba Hari Raya...

    Boleh buat 'Open House'... dapat menjamu kawan kawan, sanak saudara dan rakan blogger

    Kan ke sedap macam tu...

    Nota dari alid:
    Datok Seri, kalau ada modal buatlah open house lagi ye, tahun lepas punya tu memang best la...

    ReplyDelete
  56. ISA perlu dihapuskan jika tidak kerajaan malaysia dengan amerika sama je kejamnya..

    sia-sia kesedihan kita dekat penindasan ke atas iraq dan afganistan jika malaysia pun sama seperti amerika..

    jangan jadikan alasan kedamaian untuk kita pertahankan cara yang kejam dan zalim.islam tak ajar kita cara macam tu.

    kembalikan kejujuran dan ketimuran kita sebagai usaha penyatuan islam seluruh malaysia

    ReplyDelete
  57. mereka kata mereka berdemonstrasi kerana rakyat... bohong.... majoriti rakyat tak suka kpd org yg berdemonstrasi.. menusahkan org ramai je..
    _______________________
    View Profile: Rantong™

    ReplyDelete
  58. kalau x ada ISA rasanya ramai dah melayu geng al maunah, JIM dsb yang telah ditangkap kerana memiliki senjata atau peralatan untuk membuat bahan letupan yang disimpan dengan tujuan untuk menentang negara ...ramai dah yang dah kena hukuman mati mandatori...fikir-fikirkan.....

    ReplyDelete
  59. saya sedang mulakan kempen: Saya dikhianati Anwar

    tujuanny abagi menangkis saman yang ditujukan kepada Utusan Melayu dan Tan Sri Muhyiddin Yassin

    kalau kita semua kata kita dikhianati sudah tentu saman beliau akan dibuang kes kerana ianya bukan fitnah lagi, ianya adalah sentimen rakyat

    untuk lebih lanjut dan untuk mengambil logo sila ke

    http://kitaanakmelayu.blogspot.com/2009/08/aku-dikhianati-anwar.html

    ReplyDelete
  60. Betul tu bro,beruk2 yang terpekik2 adalah majoritinya Melayu.Diorang tak mahu terima hakikat bahawa kita semua terhutang budi dengan ISA yang telah menyelamtkan negara dari zaman komunis lagi.Kalau boleh sumbatkan semua pembangkang,pejuang pro-demokrasi dan hak asasi manusia supaya lebih aman.Memang dasar mereka tidak mengenang budi UMNO-BN yang telah membawa nama ke merata dunia sehinga negara2 Afrika pun berebut2 hendak belajar macamana menekan rakyat menggunakan ISA.Lagipun ISA perlu untuk menjaga kepentingan dan survival projek2 dan penyonglapan wang rakyat oleh UMNO-BN.Kalau tidak disebabkan ISA kita masih lagi makan ubikayu,pakai cawat dan melompat dari pokok ke pokok..Ayuh kita ajak anak2 muda menghayati kitab pegangan kita nukilan Machiavelli yang berkata __________ (alamak lupa la pulak bro..aku tak kisah kau isi la apa yang patut..)

    ReplyDelete
  61. salam

    kpd stentorian, adakah majlis fatwa tidak boleh mengeluarkan sebarang fatwa berkitan apa yg dilakukan oleh pihak kerajaan? memandangkan ayat saudara berbunyi "I.S.A di buat oleh kerajaan nk kuar fatwa kejadah apa....". Adakah Agama Islam itu WAJIB diketepikan terus dalam pemerintahan kerajaan? sehingga boleh DIJADAHKAN fatwa?

    ReplyDelete
  62. a'kum dato'
    rumah dato' 3 juta @ 24 juta katanya ada org berminat nak beli, tapi brokernya tak ada kunci. So, utk buktikan istana tu 3 juta ke @ 24 juta ke, saya cadang dato' buka la pagar kpd broker dan pembelinya. Then kita tau istana tu 3 juta ke @ 24 juta. Utk buktikan dato' mmg benar, berikan mereka peluang utk melihat. semoga bereka berada di pihak yang tak betul @ dato' yg betul.

    ReplyDelete
  63. saudara Pak,

    Orang yang mahu melihat rumah tersebut perlulah membayar dahulu deposit sebanyak RM 2.4 juta iaitu 10% daripada nilaian yang dibuat oleh Ng Sue Lim.

    Orang tersebut juga mestilah mampu menyediakan wang sebanyak RM 24 juta kerana tiada bank akan memberi pinjaman sebanyak itu untuk tanah dan rumah di Shah alam.

    Kenapa pula perlu dipastikan RM 24 juta atau bukan sedangkan itulah yang didakwa oleh Ng sue lim?

    Adakah saudara mahu mengatakan Ng Sue Lim berbohong?

    saya tidak perlu membuktikan saya benar kerana saya memang benar serta bukti-bukti telah pun dikemukakan kepada umum.

    ReplyDelete
  64. Salam DS,
    Kepada saudara Stentorian,hang tak bagi address blog hang macamano aku nak kongsi pendapat dgn hang.....!!!???
    Sebenarnya citer pasal org politik ada rumah besar la...kereta mewah la....semuanya sama aje baik dari kerajaan atau pembangkang(puncanya DUIT!!!).Tapi aku salute kat tok guru Nik Aziz MB KELANTAN dgn cara hidup sederhana dia,kan dia dah tua pastu kalo nak kata dia tu pura2 hidup sebegini tak jugak...berapa tahun lagi untuk Tok guru nik(maaf....) kalo dia tu pura2,dah sekarang ambil duit dia tu enjoy atau beli rumah besar dah.....Mungkin ada kala dia tu terlalu ikut perasaan menyuarakan sesuatu mengikut gara politik...selain itu saya tak rasa dia tu ada apa2 kurangnya berbanding org2 politik di semenanjung barat ini(kerajaan atau pemnbangkang)...Saya rasa niat dia tu memang baik dari segi apapun....!!!Itu pendapat saya!!

    ReplyDelete
  65. Pada pendapat saya ISA ini perlu dikemaskini. Saya juga berpendapat bahawa ada gunanya juga ISA ini. Cuma kalau nak digunakan tu biarlah berpatutan. Mungkin ada sebab² tertentu kenapa ada individu yg tertangkap dan dimasukkan kedalam ISA. Contohnya mereka² yg suka berckp ttg isu perkauman. Mereka ini memang patut masuk ke dalam ISA. Kalo dibicarakan, maka akan timbul alasan² untuk mengelakkan diri kemudian akan timbul pula diskriminasi perkauman didalam makamah. Sebagai contoh: suspek akan cuba menaikkan semangat perkauman ketika perbicaraan dimana akan menyinggung perasaan kaum lain.

    ReplyDelete
  66. Minta maaf lah, aku rasa berdemonstrasi hapus kan ISA satu kerja yang sia-sia, yang bodoh, yang bebal, yang bengap dan segala macam lagi yang buruk-buruk..Kalau katalah mereka mewakili rakyat Malaysia menentang ISA, secara matematiknya :

    10,000 orang bodoh tunjuk perasaan/24,000,000 rakyat Malaysia X 100 = 0.042%

    Ok sekarang mari kita kira, majoriti yang menentang banyak ke atau yang menyokong banyak?

    Logiknya, perlukah majoriti mengikut telunjuk monoriti sialan yang bahalol?

    ReplyDelete
  67. teringat aku pada peristiwa 1987 iaitu satu himpunan selamat melayu.Himpunan itu ditaja oleh ketua pemuda umno ketika itu sekarang menjadi pm.Aku tak lupa meraka bergaduh dgn mca tapi yg kena isa masa tu all pemimpin pembangakang dan ngo.mca dan umno hanya beberapa kerat saje.. Siapa yg anjur demo perkauman itu bukan umno dan mca? dan terbaru buat tak lupa bekas mb yg empunya blog ini berdemo ugut karpal singh..rakyat tak lupa wahai org umno dan bn.nak tanya satu kalau ISA ni tak zalim berapa ramai org melayu yg ditahan dalam ISA?adakah mereka ini dibicarakan oleh mahkamah terbuka? knp takut utk didakwa mahkamah terbuka? sdr bole jelaskan kerr?

    ReplyDelete
  68. Akta yang telah banyak memangsakan mereka yang tidak bersalah malah tidak pernah dibuktikan sebarang kesalahan mangsanya di mahkamah atau melalui proses pembicaraan yang adil dan telus.

    Terlalu banyak artikel dan pendedahan yang boleh kita ikuti untuk mengetahui sejauh mana dan setinggi mana tahap kedurjanaan akta yang bernama ISA ini . Apa yang perlu kini ialah tindakan rakyat setelah kerajaan gagal bertindak.

    Himpunan yang berjalan secara aman dengan kawalan Unit Amal bagi memastikan tidak berlaku tindakan di luar batas yang dibenarkan oleh pihak penganjur. Himpunan hari itu tentulah akan berjalan dengan santai dan berakhir dengan baik seandainya mereka tidak disembur gas pemedih mata serta tindakan ganas pihak FRU. Sayang, himpunan aman ini akhirnya bertukar kelam kabut, bilamana sebilangan rakyat yang berhimpun dikejar, ditangkap, digari dan dijemur dalam trak berjam-jam lamanya. Tembakan gas pemedih mata dan semburan air kimia menyaksikan kanak-kanak, remaja dari pelbagai kaum terpaksa berlindung di mana sahaja. Mungkin bagi pihak FRU dan polis, tindakan ini adalah lambang keegoan dan kemegahan. Megah kerana berjaya menghalang himpunan, berjaya memecahkan himpunan rakyat. Namun apakah ianya berakhir di situ sahaja?

    Persoalannya, salahkah rakyat berhimpun bagi menyatakan bantahan terhadap akta yang zalim ini, setelah pelbagai cara dilakukan bagi menentangnya. Rakyat telah gunakan seluruh saluran lain. Bantahan dalam Dewan Negara dan Dewan Rakyat, surat, kenyataan, seminar, resolosi bengkel bahkan tandatangan rakyat telah dibuat. Apa lagi bagi rakyat untuk menentang akta yang zalim ini. Kezaliman tiada kompromi dalam Islam, Nabi tidak mengaku umat mereka yang menyokong kezaliman.

    Najib telah mempamerkan bahawa beliau lebih berpotensi untuk menjadi pemimpin yang lebih kejam dan zalim berbanding pemimpin atau Perdana Menteri yang lain sebelum daripada ini apabila berjaya memperalatkan polis untuk menyuraikan perhimpunan aman secara ganas dan menangkap lebih 500 orang yang menyertai himpunan tersebut . Ini satu rekod dan ini satu sejarah malah ini satu kejayaan manis yang akan tersimpan di dalam album perjuangan rakyat.

    ReplyDelete
  69. elok la isa dipinda...bole tahan tapi maksima 1 taun..beri pluang pada kerajaan cari bukti dan dakwa...kalau tiada bukti dakwaan maka kerajaan mesti membayar ganti rugi misalnya rm5000 sebulan selama dalam tempoh tahanan...

    ReplyDelete
  70. himpunan mesti la dibuat ditempat khas seperti stadium ke...tak kan konsert jer bole buat...jadi tak la susah kami asyik kena road block jem sana sini...kalau nak terberak macam mana...kerajaan mesti membayar ganti rugi kepada peniaga kerana menyembur air kimia merata..dan jika polis tidak bersikap agresif tentu peniaga turut dapat untung dari orang ramai...

    ReplyDelete
  71. Salam semua!
    Diruangan ini ingin saya menceritakan sedikit sebanyak tentang akta ISA.Ada seorang rakan sekerja saya bertanya kepada saya adakah ISA ini perlu.Saya hanya menjawab 'kita nak jaga 1 orang ke atau 100 orang ke, yang mana penting'.

    ReplyDelete
  72. Salam DS,
    Saya amat tidak bersetuju dgn pendapat saudara Halim yg mengira dgn cara begitu....Saya rasa bukannya 10,000 org yg keluar tu Bodoh...Tetapi saudara mengira macam tu la yg bersifat SUNGGUH BODOH sekali(Maaf kerana menggunakan perkataan itu kerana saudar yg memulakannya)...Kalo nak betul2 mengira,SAYA CABAR KERAJAAN MEMBENARKAN ORG2 BERHIMPUN DAN TUNJUK PERASAAN TENTANG TAJUK ISA INI....KITA TENGOK BERAPA RAMAI YG KELUAR KALO DIBERI PERMIT!!!
    Macam2 dah dilakukan behawa akta ISA ini memang KEJAM DAN TANPA DIBICARA DI MAHKAMAH(IKUT SUKA AKU...I.S.A)....!!!Kalo akta ini dikenakan balik keatas org2 parti kerajaan(jika PR memerintah),kita tengok bantah ke mereka ini???
    Memorandum dah hantar dari dulu,surat pun dah disampaikan,ceramah tertutup pun dah buat....apakah channel2 yg lain nak digunakan untuk menyampai ketidakpuasan tentang akta ini...cara terakhir pi jalan tunjuk perasaan la.....ITUPUN KERAJAAN KATA BUKAN CARANYA....APAKAH CARA LAGI???CAKAP TAKNAK DENGAR,HANTAR MEMORANDUM TAK PEDULI...APAKAH SALURAN YG DICADANGKAN???TUKAR KERAJAAN LA.....!!!

    ReplyDelete
  73. Oh saudaraku Ricky..

    1. Terima kasih kerana melabelkan saya bodoh, menyesal saya belajar sampai mendapat ijazah dan menjalankan perniagaan sendiri yang sedang berkembang,takpelah..saya maafkan saudaraku Ricky,mungkin terlalu emosi kot, tak boleh dikritik..maklumlah puak-puak PR memang camtu kan..

    2. Tujuan saya tulis camtu cuma nak bagitau yang khalayak rakyat Malaysia tidak menyokong perhimpunan itu, dan yang lebih menyedihkan yang datang membuat onar tu orang PKR dan PAS je, mana orang DAP dan Hindraf? Kata seluruh rakyat menentang ISA tapi mana geng-geng lain? oh ya mereka sokong dari dalam rumah je, atau mungkin dalam tandas atau mungkin juga dalam kelambu atau mungkin juga di atas badan isteri?

    3. ISA adalah untuk mengawal, melumpuh,membenteras atau lebih tepat sebagai wadah pre-emptive bagi mengekang anasir-anasir yang boleh mengancam keselamatan negara. Ia bukan semata-mata untuk tujuan politik. Tahukah kita (saudara Ricky) berapa ramaikan ahli politik yang ditahan berbanding kesalahan lain seperti pemalsuan kad kredit dan kad pengenalan, pengedaran dadah dan aktiviti militan.

    4. Bukankah pihak polis sudah memberikan amaran supaya jangan menghadiri perhimpunan haram berkenaan. Bukan sekali tetapi berkali-kali. Adakah mereka tidak faham, inilah yang dimaksudkan oleh saya, bukankah kalau kita dah cakap berkali-kali tapi masih tak faham bolehlah kita kategorikan sebagai BODOH?

    ReplyDelete
  74. Salam DS,
    Saya ingin minta maaf kepada saudara Halim kerana terpaksa menggunakan perkataan Bodoh(Kerana saudara pun menggunakan perkataan tersebut kepada 10,000 ribu org)......SAMA JUGAK LA SAUDARA TERLALU MENGIKUT EMOSI JUGAK DAN PUAK2 DARI PIHAK KERAJAAN PUN TAK BOLEH DIKRITIK..CAMTU JUGAK PUAK KRAJAAN NI...SAMA!!!
    Saudara kena ingat,menyalahguna kuasa akta ISA SEMAMANGNYA BERLAKU DI PIHAK KERAJAAN SEMENJAK KALAH DI PRU 12....PENAHANAN AHLI POLITIK MUSUH KEPADA KERAJAAN,PENAHANAN REPORTER...adakah mereka ini benar2 bersalah.....TEPUK DADA TANYA SELERA.......
    Saudara mungkin tak faham apakah itu human rights....meluarkan perasaan ketidakpuasan hati terhadap apa yg diangkap salah dan kejam terhadap seseorang tanpa dibicara adalah satu jaln terakhir mengingatkan kerajaan untuk mengubah akta ini...!!!
    Bukannya mereka tidak menghantar memorandum(malah dari pihak NGO itu sendiri),surat dan lain2 saluran lagi dari dulu.....SAMA JUGAK LA BOLEH SAYA GUNAKAN PERKATAAN SAUDARA SEPERTI DIBAWAH UNTUK PIHAK KERAJAAN KITA...
    'Bukan sekali tetapi berkali-kali. Adakah mereka tidak faham, inilah yang dimaksudkan oleh saya, bukankah kalau kita dah cakap berkali-kali tapi masih tak faham bolehlah kita kategorikan sebagai BODOH?'
    Sokong kerajaan memang tanggungjawap rakyat untuk mengenalpasti musuh seperti dari luar dan saya memang SOKONG.....Tetapi golongan ini pun tindas golongannya ditempat sendiri dgn akta ISA,macamana nak semua rakyat bersatu.....
    SAYA BUKANNYA AHLI PR KE ATAUPUN BN,SEPERTI APA YG SAYA NYATAKAN DARI DULU LAGI...SALAH ADALAH SALAH DAN PIHAK YG BERTANGGUNGJAWAP PERLU MEMPERBETULKANNNYA DGN MENDENGAR SUARA RAKYAT!

    ReplyDelete
  75. Reply to : alidyangon
    Bro, you are saying that our governtment is giving too little to Kaum Melayu? Did you ever notice that most of the benefits that given by govenrment is for Melayu?

    If you are the one who don't know how to appreciate what you got, don't blame others for achieve better than you.

    Respect others as others are not the one who cause you to failure, everyone need to survive right? It's you yourself who can't compete with others.

    When did Chinese get a lot of helps from government? From the side of education / economy, government give a lot of things and rights to Melayu, just Melayu don't know how to appreciate them because of used to enjoy all those benefits given.

    Please wake up and look around, now, a lot of Melayu teenagers have stand up and achieve what they dream for... Don't just keep blaming and start improve yourself.

    ReplyDelete