Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Monday, July 6, 2009

Rumah RM24 Juta, Separuh Untuk Ng Sue Lim

Tambahan (8 Julai 2009):
a. Saya bersedia menjual dengan harga RM 24 juta memandangkan ia anggaran kos tanah dan rumah oleh "penilai berwibawa" dari Sekinchan. Jadi tidak timbul soal saya mesti jual rumah tersebut dengan harga RM 7 atau 8 juta.

b. Butiran pembelian dan segalanya akan didedahkan dalam mahkamah nanti kerana peguam saya sedang menyediakan dokumen perundangan terhadap Adun Sekinchan, YB Ng Sue Lim.

Tulisan Asal

1. Pagi tadi ADUN Sekinchan (kami berjiran dari segi geografi kedudukan DUN) membawa pemberita melawat rumah saya di Shah Alam dan kemudiannya membuat kenyataan akhbar yang membawa maksud seolah-olah saya memperolehi pendapatan dari sumber yang tidak sah. Ini merupakan tindakan desparado untuk mengalih tumpuan daripada isu-isu dalaman pakatan mereka dan juga kegagalan beliau melaksanakan tugas wakil rakyat beliau dengan baik di Sekinchan.

2. Sungguhpun isu rumah ini telah beberapa kali timbul, saya mengambil sikap tidak menjawab atau memberi respon kerana berpendapat bahawa rumah saya adalah isu kehidupan peribadi saya. Ini kerana saya yakin saya tidak melakukan sebarang kesalahan atau pun jenayah kerana semuanya ada rekod dan telah pun disiasat oleh Badan Pencegah Rasuah (sekarang ini dikenali sebagai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia).

3. Namun tindakan Ng Sue Lim menjadikan isu rumah saya sebagai bahan berita memerlukan saya memberi penjelasan sedikit sebanyak mengenai isu ini.

4. Saya membeli rumah tersebut beserta tanahnya melalui pinjaman bank HSBC sebanyak RM 3.5 juta.

5. Jika Ng Sue Lim membuat penyelidikan dahulu beliau akan mengetahui bahawa pembelian tersebut termasuk rumah dan kolam renang. Saya hanya melakukan sedikit pengubahsuaian terhadap bumbung yang ketika itu belum siap.

6. Untuk rekod juga pembelian tersebut telah pun disiasat oleh BPR ketika itu dan juga telah saya maklumkan kepada Setiausaha Kerajaan Negeri ketika itu. Jadi tidak timbul saya menyembunyikan pemilikan rumah tersebut.

7. Berhubung dengan dakwaan bahawa rumah saya bernilai RM 24 juta, saya dengan ini mengemukakan tawaran terbuka kepada beliau untuk mencari pembeli dengan harga tersebut. Sekiranya ada, saya akan membayar komisyen sebanyak 50% atau RM 12 juta kepada beliau.

8. Ini semua adalah taktik politik yang dirancang menjelang Dewan Undangan Negeri Selangor bagi menghalalkan usaha menggantung saya dan empat adun yang lain. Selain itu ia juga bertujuan untuk dijadikan modal dalam sidang DUN nanti sekaligus mengalih tumpuan daripada isu-isu pentadbiran dan pembangunan negeri sekarang ini.


9. Mereka mahu mengelirukan rakyat dan menarik simpati. Bagi mereka jika Khir Toyo yang ada rumah besar bernilai berjuta tidak didakwa, maka tidak sepatutnya Khalid Ibrahim terbabit dalam kes kecil seperti lembu korban, tinted kereta dan beberapa isu lain didakwa atau disiasat.

10. Dengan membuat dakwaan bombastik seperti ini, Pakatan DAP-PKR berharap ia memberi tekanan kepada SPRM agar tidak menyiasat dan mendakwa Tan Sri Khalid Ibrahim dalam beberapa isu salah laku pentadbiran.

11. Apakah mereka benar-benar memperjuangkan ketelusan dan anti korupsi atau sekadar menyanyikan untuk memburukkan pemimpin Barisan Nasional demi merebut kuasa?

12. Saya tahu bagi mereka yang telah tertutup mindanya tidak akan menerima apa-apa penjelasan pun. Saya hanya menjelaskan kepada mereka yang ingin mencari kebenaran.

130 comments:

  1. Dear DSKT;

    Ng Sue Lim tu sebenarnya marah kat DSKT sbb dulu pernah mtk tanah tapi kerajaan tak bagi.

    P/S - Klu dapat jual tanah tu 24juta jgn lupa lak belanja kita org.

    ReplyDelete
  2. Kalau benda ni tak benar,saman aje 100 juta.bagi saya 50 persen.

    ReplyDelete
  3. salam.......

    Amalan saman-menyaman adalah lumrah dan salah
    satu cara untuk mencari kebenaran dan keadilan
    serta membersihkan nama dari tuduhan,fitnah dan
    berita yg tidak benar dari mereka yg mencari isu
    kesalahan,keburukan dan mengumpul kelompok supaya mempercayai tuduhan.

    Asasnya untuk menjatuhkan kredibeliti orang,
    pada masa yg sama mencari keuntungan politik
    semata.

    Jika ada ada asas untuk dibawa kemuka pengadilan
    bila lagi DSKT kedepan dakwa mereka,
    sbg penyebar fitnah dan pembohongan?

    ReplyDelete
  4. salam...

    Menyebar berita SENSASI..tenggelamlah
    kelemahan mentadbir negeri,tertutuplah
    ketidak cekapan diri,terlindunglah
    kerapuhan PR ini...

    rakyat yg buta hati berpoco-poco dengan
    mereka ini..bila sedar diri kurus melidi..
    rupanya mereka kenyang suka hati...

    Jika ditakdir perintah negeri takat penggal
    ini..tak payah dicari mereka dah cabut lari
    sikitpun mereka tak rugi...
    fikir-fikir lah sendiri....
    kembali ke akar, tempat berdiri..

    ReplyDelete
  5. Terima kasih Datuk Seri dengan penjelasan tersebut.

    ReplyDelete
  6. Dr,
    kaya betul boleh beli rumah 3.5m..berapa basic salary nak buat pinjaman?..terliur org kampung tengok..duniawi...

    ReplyDelete
  7. is thw offer is serious ? since i had a buyer who intrested to buy the house.... Are you sure about commisen 12m ?? be serious men....

    ReplyDelete
  8. Dato,

    Nampak gaya rakyat mungkin tersalah hitung. Dato mengatakan bahawa rumah tersebut dibeli dengan pinjaman bank sebanyak RM3.5 juta. Keluasan rumah tersebut ialah 50,000 sekaki persegi dan ini bermakna tanah tersebut sekali dengan rumah yang sebegitu luas seperti mahligai hanya bernilai RM70 sekaki persegi. Mungkin pegawai penilaian negeri Selangor harus membuat penyelidikan yang lebih mendalam mengenai harga tanah di kawasan tersebut.

    ReplyDelete
  9. Datuk....

    Buktikan...orang sekarang ni nak tengok bukti...Datuk pun mcm diorng juga..cakap..cakap..dalih...dalih..kita rakyat ni nak bukti, kami dah tak mau lagi dengar cakap manis orang politik ni..Bagi tau rakyat berapa harta sebelum jadi ADUN..MB..dan sekarang dah jadi ADUN balik...

    ReplyDelete
  10. Macam ni lah bagus,
    dengan ada blog boleh cepat menjawab tomahan dan tuduhan, senang la sikit akar umbi nak menjawab nanti bila berdebat di kedai kopi dan sebagainya.

    Itulah dia,
    Dari Pulau Pinang sampailah ke Selangor. Dah jadi Ketua Menteri dan Menteri Besar pun masih nak berlagak macam Ketua Pembangkang.

    ReplyDelete
  11. khir,

    sabarlah ...inilah peritnya bila menjadi toyol yang jujur....pasrah dan nikmatilah apa yang patut kamu miliki.

    ReplyDelete
  12. Dato Khir , kalau Dato di pihak yang benar saman sahaja terus Adun Sekinchan ini kerana telah membuat tuduhan fitnah dan mencemarkan nama Dato sebagai Adun dan Ketua Pembangkang Selangor .

    jika Dato masih lagi berdiam diri saya bimbang ramai orang akan percayai berita ini.

    ReplyDelete
  13. salam....

    nak cari pemimpin dari mula tiada apa-apa
    sehingga turun tahta tiada apa-apa,susah nak
    dicari...

    dimana dan siapapun akan ada harta yg tersimpan
    dan aset yg tersembul...

    apa nak dirisau,apa nak diherankan...kehidupan
    sapapun sama sahaja....

    inilah buktinya semua kaum dan agama menikmati
    kemakmuran negara dan kemajuan bangsa..

    yang penting bekerja,berkhidmatan dan mencurah
    bakti walaupun apa bidang sekalipun....membuahkan
    hasil.

    jangan hanya mengharap tanpa usaha,
    nanti penyakit irihati sebagainya
    bersarang pada diri..

    ReplyDelete
  14. saya sokong ds walau apa pun pembangkang nak kata..kerana saya boleh terima penjelasan ds..

    kepada yang tanya adakah ds serius nak beri separuh dari harga jika ada pembeli..apa yang pening2 nak fikir ds serius atau tidak ...dia dah kata kat sini kalau ada yang berani nak bayar 24 juta ...beli sajalah...saya pun nak tengok siapa yang nak bayar 24 juta tu..

    cakap saja apa guna pergi cari buyer dah tentu dapat 12juta free sahaja..kalau rasa ds hanya beri ng sue lim ....cari buyer dan jumpa dia lepas tu 12 juta bahagi dua ambil sorang 6 juta...kah...kah...kah...aku nak tengok sapa nak beli

    ReplyDelete
  15. woi..ng sue lim...saya pun cabar lu juga pegi cari pembeli..sapa mau beli itu rumah dengan nilai 24 juta...piiirahh kencing punya kaki

    kalau lu malu nak ambil 12 juta lu sedekah sama orang sekinchan tempat lu punya kawasan la ....i jamin next election lu mesti menang punya ...ada berani ka?

    lu kira la berapa kampung ada dalam dun sekinchan...bagi sama rata ha..melayu,cina.india mesti dapat..lu punya parti kan sama rata..agak2 satu kampung rm100ribu X 120 kampung =12juta.....lepas tu lu suruh buat kenduri potong kambing,lembu semua jenis binatang pun boleh potong kasi lu punya kawasan meraikan kemenangan lu jual rumah ds khir dengan nilai 24juta.orang sekinchan akan terus undi lu.....apa susah2 kata peruntukan tak cukup...ada 12juta ma...

    saya mau tengok lu cari buyer!!!!

    ReplyDelete
  16. rm3.5 juta kalau bagi kt anak yatim dengan ikhlas, mudah hidup di akhirat kelak..dato seorang pemimpin muslim begitu berbangga memiliki rumah semahal tersebut sedangkan terdapat rakyat jelata melarat dijalanan.(mengambil kira rumah tersebut dibina ketika dato memimpin selangor)..
    Allah maha kaya.DIA juga maha adil..

    ReplyDelete
  17. Sah Toyo pembohong, kenapa nak jual dg harga 24 juta, kalau betul harga nya 3.5 jual lah dengan harga yang munasabah, 4 juta contohnya. Toyo, tolong buat offer sekali lagi.
    Dasar kadok naik junjong, suami isteri sama saja.

    ReplyDelete
  18. PR selalu dikatakan berlagak seperti ketua pembangkang. Adakah menceritakan kebenaran itu berlagak seperti ketua pembangkang? Otak setengah orang Malaysia ni bercelaru agaknya. Bila sebat semua harta negara, terima rasuah dan berkata dengan lidah bercabang barulah di katakan betul betul seperti kerajaan bukan pembangkang. Inilah akibatnya pemerentahan BN yang telah mengubah nilai orang Malaysia.
    Pada PR, teruskan. jangan toleh belakang.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum Dato`,

    Tahniah atas tindakan pantas DS. Fitnah ini baru sahaja disebarkan difriendster. Saya mohon copy untuk penjelasan di laman ini.

    Mohon DS sebagai Ketua Pemikir UMNO Selangor lebih agresif dalam 2 perkara:

    1. Melakukan ceramah penerangan dan membongkar isu pentadbiran PR di seluruh negeri Selangor secara berkala. Sudah ramai rakyat bertanya kepada saya tentang hal ini. Insya-Allah, bila saya sudah menamatkan pengajian kelak, usaha ini akan saya cuba gerakkan atas kapasiti kecil saya sebagai AJK Pemuda UMNO Cawangan.

    2. Ditubuhkan Biro Pendakwaan untuk mendakwa di mahkamah segala penyebar fitnah ini. Mungkin Dato` Hafarizam boleh membantu. Zaman ini, orang yang kena tuduh pula kena kemukakan bukti. Nauzubillah.

    Maaf DS kerana bukan mengajar DS tetapi sekadar memberi buah fikiran.

    Salam Perjuangan untuk Agama Dan Tanah Air.

    ReplyDelete
  20. MR Khir Toyo
    Please justified your earning, prove the people wrong.
    i would advice you and your wife to book Petaling jaya civic halls and hold a public debate.
    Invite the rakyat of Selangor and answer their question.
    Tell the rakyat in the face how decent and honest you are, prove them wrong.
    Mr Khir Toyo, is time you dry your laundry in the sun not in the closet, it just stink.

    Silent is not golden to you as far as the Selangor Rakyat is concern, they believe you are just too dirty and dishonest to them.Sue the state government or any individual for all this misinformation.

    Stand Up, Clean up and get a life.
    Cleaning up in the media will not help, use the Law unless you are what they say you are.

    i can't beleive i voted 4 u b4.
    Pakatan Rakyat really prove me wrong of what i think your are.
    i am ashame. How could you do this to me.
    Should i be the one that jump down the Klang River or YOU !!!!!

    ReplyDelete
  21. Salam DS,
    Kepada semua blogger yg ingin tau kiraan untuk tanah dan pembinaan rumah baru adalah seperti berikut;

    1)Tanah--Perangkaan tanah di shah alam terutama di section 7 adalah boleh cecah dari RM80~RM140 sekaki persegi x(darab) keluasan tanah...kalau keluasan tanah adalah 50,000 kaki persegi x RM80(harga minima) = RM4 Juta(INI HANYA TANAH SAJA)

    2)Pembinaan Rumah--Kos pembinaan rumah utk sekitar shah alam adalah RM100~RM150 kaki persegi dan sekiranya keluasan pembinaan rumah adalah 30,000 kaki persegi maka adalah seperti berikut;
    30,000 kaki persegi x RM100(harga minima)=RM3 juta...
    INI ADALAH RANGKA RUMAH SAHAJA TERMASUK DINDING DAN BUMBUNG....BELUM DIKIRA INTERIOR RUMAHNYA SENDIRI DGN KELENGKAPAN TILES DAN MOSAIC TERTENTU......

    3)PERALATAN RUMAH--Peralatan rumah saya kira ramai org dah tau berapa harganya sebab masing2 ada pengalaman utk rumah sendiri...bayangkan kos utk sebuah rumah utk segala peralatan yg keluasannya 2,000 kaki persegi adalah dlm linkungan RM50,000~RM80,000(Mengikut citarasa individu)....

    KALAU RUMAH DS DIBELI DGN HARGA RM3.5 JUTA DAN KELUASAN TANAH ADALAH 50,000 KAKI PERSEGI....SAYA UCAP TAHNIAH KEPADA DS KERANA DAPAT BELI RUMAH YANG BEGITU MURAH SEKALI.....SECARA SERIUS KALAU DS HENDAK MENJUAL RUMAH INI SILA MAKLUM KEPADA SAYA DAN SAYA BOLEH MEMBUKA HARGA LEBIH DARI RM10 JUTA KEATAS...SAYA SERIUS DAN HARAP DS DAPAT MEMPERTIMBANGKAN CADANGAN SAYA...!!!

    Sekian.....!!!

    ReplyDelete
  22. Saya bersimpati dengan Dato. Benda remeh camni pun nak dibuat isu. Nampak sangat takde benda yang bersifat 'prinsip' yang boleh diserang. Anything under RM10 mil for a person like u saya boleh terima given you use to be a Dr. and memegang pelbagai jawatan dlm UMNO/Kerajaan.

    ReplyDelete
  23. Cuba minta di ishtiharkan harta semua DUN di Selangor..kita tgk siapa yg berani!!

    ReplyDelete
  24. DSKT wajib saman Ng kerana pemilikan rumah adalah isu peribadi..ini telah melanggar etika dan privasi DSKT..seperti mana yg berlaku pada Elizabeth yg manis itu yg diperjuangkan isu privasi nampaknya Ng telah melanggar privasi DSKT..

    Apa lagi saman la..

    ReplyDelete
  25. If not 24mil but definitely more than 3.5mil say 20mil,u take the 12mil, I take 8mil. ok or not? Easily we can beat RM70 per sqft price..

    ReplyDelete
  26. Kepada Faba :

    Pemimpin masa sekrg harus ada duit. Mcm mana klu pemimpin pokai? tiap2 hari mereka ada program yang melibatkan masyarakat. Tak kurang yang meminta sumbangan sebagai contoh membina masjid, bantuan utk fakir miskin dan byk lg.

    Kenapa tak tanya duit Anwar Ibrahim. Kaya jugak tu? dan byk lg pemimpin lain baik kerajaan mau pun pembangkang. Tanyalah mereka semua...

    p/s - saya suka klu melayu kaya

    ReplyDelete
  27. To own a property of RM 3.5 m is usually about 20% of a person's net worth. Dato Khir must really be a very rich man to own a property like that. I have worked 30 years and all I can afford is double storey house. All this simply create doubt.
    Best thing to do is sue that Sue Lim, like what Lee Kuan Yew did to Jeyaratnam until he became a bankrupt. Then, he cannot talk anymore, unless, of course, Dato Khir has something to hide. Remember, Dato is a public figure. Therefore everything you do will be for the public to judge. You cannot say that it is your private business. Remember the case of the DUN caught nake in a photo?

    ReplyDelete
  28. Kepada ikan kekek ;

    Dasyat.. smpi terliur ko...!!! tulah org melayu..! PHD ramai sgt...

    p/s - byk lg melayu yg kaya-raya takut nnti menyembur lak air liur tu

    ReplyDelete
  29. ya, spt komen gwynwelsh RM70 sekaki persegi utk 50,000 ka persegi...apakah reallity atau mimpi?

    it does't matter how you pay RM3.5 million...isunya harganya 3.5 juta ok nampak kecil sebab dalam bentuk perpuluhan , ok kita convert jadi RM 3,500,000 meaning that RM 117,000 monthly for 30 yrs...wow fanfastic!!

    apapun saya tetap terpegun dengan banglo mewah menteri besar kelantan spt di sini :
    http://www.shukur.org/v4/component/option,com_smf/Itemid,105/topic,16886.30/

    http://suarareformis.files.wordpress.com/2008/12/tok-guru-nik-aziz-2.jpg

    apapun apa yg kita lakukan kalau jujur dan setimpal sesuai dengan kemampuan kita org tidak akan mempertikaikan dunia akhirat, kalau rakyat pertikaikan maka susahlah kita di dinia & akhirat!!!

    ReplyDelete
  30. salam DSKT, bila ada isu ni, DSKT ckp ni isu peribadi tapi bagi rakyat ini laa isunya di mana seorg pemimpin bleh bermewah sedangkan byk lagi rakyat yg miskin. berapa nilai rumah tu x penting tapi berdasarkan gaji DSKT semasa menjadi MB dulu, berapakah potongan yg dikenakan bagi membayar pinjaman tersebut dan brapa faedah yg dikenakan...

    ReplyDelete
  31. hheeh anakpaya... kalau macam tu pemimpin duduk kat pondok sajalah. lepas tu bukan rakyat minta tolong kat pemimpin tapi pemimpin minta tolong kat rakyat. ikut pengamatan aku... gaji + elaun MB tak kurang RM50k sebulan.

    kalau RM 3.5 juta punya hutang, baru sebulan sekitar RM 15-18 K sahaja.

    ReplyDelete
  32. oii yes,

    Kalau setakat RM 4 juta buat apa DSKT nak jual? sebab Ng Sue Lim kata 24 Juta tentulah DSKT nak jual sebab untung besar. Kalau setakat nak jual sekitar 5-6 juta pun belum tentu orang jual.

    ReplyDelete
  33. Datuk Seri,

    Memandangkan Datuk Seri mengatakan bahawa rumah tersebut cuma bernilai RM3.5 Juta, saya dengan ini membuat tawaran sebanyak RM5 juta untuk membeli rumah tersebut. Saya harap Datuk Seri terima tawaran saya yang lumayan ini, yang mana dapat memberikan untung bersih kepada datuk seri (yang sekarang sudah tidak lagi mendapat pendapatan sebagai seorang MB) sebanyak RM1.5 juta.

    Sekian Terima Kasih.

    ReplyDelete
  34. jikalau saya cari buyer yang nak beli rumah tu...RM 24 juta..boleh saya dapat rm12 juta ker....kalua boleh saya nak usahakan cari pembeli...saya pun nak kaya jugakkkkkkk..........susah ni ..barang mahal la... insuran no 3 pun naik dah...ingat datuk....

    ReplyDelete
  35. bler melayu ada rumah besar mulala rasa iri hati.melayukan ..tapi bangsa lain ada tak mcm nie.patutla melayu idup makin susah.Rumah harga 3.5 juta orang gilaa jer nak bli dgn harga 24 juta

    ReplyDelete
  36. penjelasan dskt banyak putar belit. hanya penyokong tegar dskt yg percaya bulat2. saya yg bodoh tak tinggi sekolah ni pun tahu bank takkan beri pinjaman sebanyak itu berasaskan gaji mb. tapi dskt kan org politik....

    ReplyDelete
  37. saudara ajab, adakah pemimpin x bleh duduk di pondok buruk??? apa yg dipersoal ialah tahap kemewahan melampau pemimpin yg dikatakan berjiwa rakyat..

    ReplyDelete
  38. acai, bukan masalah iri hati tapi soal ketelusan. byk contoh yg bleh saya beri dimana bila berenti jaa hadik YB, terus kaya-raya. klu nak tau, intai-intai di Pulau Pinang, Kedah dan Perlis dimana kita bleh tgk banglo2 mewah pemimpin berjiwa rakyat iaitu dari UMNO.

    ReplyDelete
  39. Jika ada pembeli yang tulen (maknanya ada RM 24 juta) saya akan jual. Sesiapa pun boleh.

    Saudara Shmasul, saya tidak berminat untuk menjual rumah saya dengan harga RM5 juta walaupun ia menguntungkan saya tapi untunk jangka masa panjang tidak menguntungkan. Pembelian hartanah adalah untuk pelaburan masa hadapan. Jika harga yang saudara tawarkan tidak banyak bezanya dari harga tiga tahun lalu maka tidak guna saya menjual.

    saudara Full Moon revolution,

    Mungkin bank di malaysia patut gajikan saudara kerana boleh membuat keuntungan berlipat kali ganda hutang RM 3.5 juta bayar (117, 000 x 12 bulan x 30 tahun) RM 42.12 juta.

    saudara mad, saudara kerja di bank mana?

    ReplyDelete
  40. saudara Yes, kenapa pula saudara mahu paksa saya jual rumah saya dengan harga RM 4 juta? adakah jika rumah saudara berharga 3 juta, saya tawarkan RM 4 juta maka saudara wajib jual?

    Saya hanya akan jual rumah saya jika ia menguntungkan saya berlipat kali ganda seperti yang ditawarkan oleh YB. Ng sue Lim

    Yang lain-lain isu, saya fikir kita tunggu sahaja kes di mahkamah nanti,

    ReplyDelete
  41. saya sokong ds 100%.

    blogger yang masih tak faham ni la punca berita rojak bawa balik dan sembang kedai kopi tambah2 jadi sedap sikit cerita..

    ds dah kata dia akan jual jika ada yang nak beli 24 juta ..yang engko orang asyik tanya dia untuk jual 5 jutalah,20 juta lah apa hal...tak sekolah ke..atau buat tak faham...

    saudara mad1....apa kamu cerita,kalau gaji dan elaun 50k...apa tak boleh bank bagi pinjam 3.5 juta ke?...inilah masalah melayu banyk yang tak tahu ..asyik kutuk orang sahaja ....bangsa lain dah nak kebulan kita masih terkejut biawak bila dengar orang buat pinjaman berjuta2..

    kawan saya selekeh je...gaji rm 25ribu ...apahal boleh pinjam sampai 5juta...lu apa hal cerita....ini menteri besar ...elaun +gaji ada 50k tak boleh pinjam 3.5 juta ke....apa ini pun heran ke? atau tak tau...saya anggap selama ni ramai yang tak tau dan tak faham pun...main taram je kat sini dan kat kedai kopi...memang dari dulu orang kita ni ramai yang begini...tak tau bila nak berubah

    patut la melayu banyak yang terkejut dan mula tanduk keluar dan segala sifat baik dah mula hilang...dan yang tinggal adalah perasaan dengki dan sakit hati ..syaitan dah mula ajak kita cakap yang bukan2 kalau boleh sampai dia tersungkur kut...

    ingat dan percayalah selagi ada golongan yang berfikiran berbaik sangka dan sentisa menegur yang salah demi untuk kebaikan pemimpin dan rakyat jelata selagi itu ...pemimpin seperti ds khir akan terus berada ditempatnya dan akan dipertahankan...

    saya tidak akan membenarkan kumpulan yang bertopengkan manusia dan berlagak seperti pejuang membongkar segala keburukan konon2nya cuba memerangi rasuah......piiirahh.

    ReplyDelete
  42. Akhirnya Dato` Seri membawa kes ini ke mahkamah, terbaru, video berkenaan hal ini pun turut disebar ke Malaysiakini.

    Ng Sue Lim sepatutnya jaga kawasan padi di Sekinchan, tapi bila disoal di DUN, racun satu tong pun tak tau harga. Orang Sabak Bernam pun dah kenal sangat perangai manusia seorang ni.

    Istighfar banyak-banyak DS, mohon bantuan daripada Allah, selagi kita ikhlas dan di pihak yang benar,Insya-Allah kita berjaya. Kehidupan kita sebagai orang Islam, ada 2 matlamat, hasanah fiddunia wal akhirah. Ns Sue Lim ni lain.

    Salam Perjuangan untuk Agama dan Tanah Air

    ReplyDelete
  43. Assalamualaiku DS Khir,

    1. Saya mohon maaf kerana tersalah fakta.. sebenarnya lebih kurang 117,000 setahun (bukan sebulan) tidak termasuk faedah ataupun lebih kurang 9700 sebulan tidak termasuk faedah..figure sebenar bergantung kpd faedah...kalau flat rate 0.02% setahun = (0.02 x 3500000 X 30) = RM 21000000 faedah selama 30 tahun >> so total 3.5 juta + 2.1 juta = 5.6 juta jumlah pinjaman; sebulan bayar +- RM 15,500 sebulan, kalau faedah lagi tinggi maka lagi tinggilah..(ada ke interest 2% setahun?)

    2. Saya berpendapat anggapan rakyat biasa rumah yg DS Khir beli tu kalau DS seorang businessman yang berjaya (memang ramaipun bumiputera yg memiliki rumah yg lebih hebat dari DS Khir)tidak menjadi isu. Kawan kepada kawan saya mampu membina sebuah kolam ikan dalam kawasan rumahnya dengan harga RM 20,000. Anggapan rakyat seorang menteri besar tidak mampu memiliki rumah 3.5 juta. Tetapi mungkin sebelum DS Khir terjun dalam bidang politik DS telah memiliki harta pusaka atau pun hasil titik peluh sendiri; DS perlu jelaskan dengan mengistiharkan semua harta DS.

    3. Tidak mengapa DS Khir, kita berani kerana benar; kita takut kerana salah, sebagai seorang pemimpin yang mungkin memimpin semula Selangor, cabaran2 yg DS lalui sekarang ada hikmah dari Allah SWT agar kita mencotohi kepimpinan Khalifah Umar yang amat teliti dalam pemerintahannya terutamanya yg melibatkan wang rakyat...

    4. Tugas sbg seorang pemimpin adalah tersangat berat di dunia dan akhirat akan dihisab oleh Allah SWT, kalau kita jujur & ikhlas maka kita akan terlepas dari azab Allah SWT yang amat pedih & dasyat..sebab itu pada zaman Rasulullah SAW & sahabat mereka amat takut kalau dilantik menjadi pemimpin; mereka mungkin berkempen begini : "Tolong,janganlah pilih aku, aku takut akan azab Allah SWT"

    5. Apapun saya berdoa semoga DS berjaya mengharungi cabaran dalam dunia politik Malaysia yang penuh cabaran, ranjau, duri, onak, badai, ombak, taufan, gempa bumi dll halangan..demi untuk agama, bangsa dan negara tercinta.

    Sekian

    ReplyDelete
  44. hmm... besar nafsu dato buat rumah sampai juta2 ringgit. Dulu sebelum menjadi MB S'gor Dato sering muncul TV dalam kuliah subuh cerita bab2 ugama sampai tegak2 bulu roma dengar Dato berceramah!!

    Mmg ulama UMNO tak boleh pakai. Dulu zaman jahilyah org sembah berhala... akhir zaman org sembah harta.

    Sah dunia dah nk akhir zaman dato.

    ReplyDelete
  45. salam.....

    mungkin betul ikut firasat saya....

    kenapa DRKT tawar rumah rm24 juta kpd ADUN tu.....kerana tiada sorangpun sanggup beli,
    sebabnya nilai sebenar rumah tu selepas
    dinilai ikut pasaran< full settlement tak sampaipun rm7 juta ....dikatakan rm24 juta tak
    masuk akal,pembohongan ADUN itu sahaja.



    tapi jika ada orang sanggup beli sekarang dengan nilai rm24 juta,sebab utama-pelaburan
    aset jangka panjang.

    Logiklah DRKT tawar komisen rm12 juta kepada
    ADUN tersebut...DRKT masih untung rm5 juta bentuk CASH money...

    ReplyDelete
  46. Kepada Semua Bloger,
    Mari kita semua buat kajian/reseacrh apakah nilai (RM) sebenar sekaki persegi 8 tahun dahulu..disamping mencari kebenaran kita boleh menimba ilmu, tanpa menuduh sesorang tanpa bukti..mari kita cari bukti/fakta dahulu..

    BTW..mari kita pkkan kemungkinan ini pinjaman 30 tahun, gaji DSKT masa tu 50K sebulan..tapi rasa kalau bayar setakat 40K sebulan selama 8 tahun itu baru nak cecah 3.8K(tak tolak/campur interest)..itu kalau bayar ansuran 40K sebulan..untk dpt interest rendah kebiasaan yer pinjaman kena lama(pinjaman 30 tp setlekan cepat)..tapi rasa DSKT tak habis bayar loan lagi kot..

    Kepada Ikan Kekek,
    Kalau tak salah gaji menteri selangor besar sekarang setahun hampir 600K, maknanya sebulan dalam 50K...jadi rasa yer gaji dulu dan sekarang tak jauh beza..jadi memang terliur..harap dengan gaji sebanyak tu menteri besar buat kerja sungguh2..

    Kepada Pemikir,
    Harap2 kata2 ini ditujukan kepada semua pemimpin tidak kira pembangkang dan pemerintah diMalaysia.

    Kepada AnakPaya,
    Soalan untuk anda, adakah anda mahu duduk dipondok buruk?atau berjalan kaki pergi kerja..kita sebagai org melayu perlu berusaha meningkatkan diri dan ekonomi..gaji 50K sebulan tapi duduk pondok..bro pk logikla sikit..50K sebulan selama lapan tahun...

    Kepada DSKT,

    soalan saya..berapa nilai sekaki persegi masa DSKT beli tanah itu? loan dah habis bayar ker?

    ReplyDelete
  47. Dato Seri,

    I am very contented with how active you are in your blog and how you reply comments from people as how it should be. I am a regular reader of your blog as i get proper explanations from both sides based on so many issues including this one.

    Dato Seri,I have to be very honest here and not take sides for this issue. We all know that this issue have arised before and now its bigger than before. The opposition have explained that Dato seri's house is very big and cost more than 20 million for the house itself and that with what Dato Seri is earning, it is downright impposible to afford this house.

    In Dato Seri's defence, You said that you bought it for only Rm3.5 million with a loan that was obtained from HSBC for the house and land and that you did not buy the land and construct the house.

    However Dato seri, I honestly think you have some explaining to do like how did you manage to get such a terrific bargain for a house like that. We all know that the prices for houses in Shah Alam is cheap compared to places like Bukit Damansara, Kenny hills and Bangsar but it is not that cheap Dato Seri.

    for a house of 50,000 sq with a price of 3.5 million, I would count it as rm70 PSF including the house Dato Seri. This means that the land in Shah Alam should be by right be cheaper than Rm70 which is close to impossible.

    How did Dato Seri get a good price for that house?That is not a normal bargain but an extremely out of this world bargain Dato seri.

    http://www.malaysiakini.com/news/107984

    Dato Seri here is the link which the titles says
    Yoursay: Does Khir Toyo think we are idiots?

    This is regarding about the price of the house Dato Seri.Also Dato Seri we are yet to receive any anwers on how you managed to get it so cheap from Ditamas which the opposition claimed is your good buddy

    Dato Seri, It takes an honourable man to anwer comments from his blogs like what you did. My honest opinion is that you have on answered the rakyat's answer about how much you bought the house but not:

    1. How you managed to get it so cheap
    2. How you obtained it so cheap and your relationship with Ditamas.

    I hope that you will answer my question here Dato Seri.

    Do take care and may you have a long life.

    ReplyDelete
  48. Dr Khir, maafkan saudara Full Moon Revolution. Mungkin dia gagal matematik di peringkat sekolah menengah tu..

    ReplyDelete
  49. MB kelantan 20 tahun jadi MB masih steady tak nak beli rumah yang mahal macam itu, tapi orang muda jadi MB, iman tak kuat cepat menyimpang dari haluan, berginilah nasibnya, untuk jadi pemimpin mesti kuat iman jangan jadi mainan duit yang menyongsangkan anggapan orang, pada kita. duit, kemewahan dan kemajuan bukan segalanya. ini lah jadinya setelah apa yang berlaku. nak kene bertekak pulak dalam mahkamah kerana orang dah cakap bukan-bukan pada kita, dan kita nak pertahankan pulak. yang nampak sapa salah atau tidak bukanlah yang empunya diri sebenarnya, tapi adalah dari penglihatan orang lain. semua orang mengatakan diri mereka tak salah. tetapi sebenarnya ada kelemahan dalam diri mereka itu. dan kelemahan inilah yang ada pada dirimu. bukan dirimu menentu masa hadapan.

    ReplyDelete
  50. DS, isunya di sini adalah nak membuktikan datuk benar dan ng sue lim salah. Jika datuk benar, you must sell the house for less than 24 million that ng sue lim claimed to show that you are not afraid for the 'loss' since you claimed the house is only 3.5 million anyway. Of course anyone would want to sell the house for 24 million if the house is 3.5 million. There is nothing surprising about that. But if you are indeed speaking the truth, you will have the guts to sell it for the price that you claimed it was, or maybe slightly more , say 4 million. But definitely not 24 million. Because it doesn't make sense as far as proving you are right is concerned.

    ReplyDelete
  51. Ng Sue Lim cakap dia sekarang ni ada buyer untuk harga atas 8m. Kalau la 9m dia jual, komisen 4.5m, dskt untung jadi hampir zero la pasal masa beli rm 3.5m pastu interest lagi, renovation lagi, lawyer fees lagi. Semua orang maklum yang pada awal tahun pinjaman, kita kena bayar interest lebih banyak dari pokok. Tak caya pegi tanya bank.

    Haprak punya Ng Sue Lim, saya rasa dia sendiri beli itu rumah pastu dapat balik rm4.5m. So actually dia beli pada harga rm4.5m . So untung gila la dia.

    Ini semua cerita auta. Ada orang bercerita pasal tanah 1 kaki persegi rm70 terlampau rendah. Bagi saya ini amat subjektif bagi rumah yang level high class pasal x ramai orang berminat nak beli. Lain la rumah bawah harga rm200k, sekejap saja bole naik jadi rm300k pasal permintaan sangat tinggi.

    Ini la politik bila dah x ada modal. Kalau DSKT buat garaj kereta pun pasti bole buat isu kata garaj kereta dskt harga lebih mahal dari harga rumah pprt.

    Ahli politik ini tahu yang ramai rakyat malaysia(terutama bangsa kita ni) jenis malas nak menggunakan otak untuk berpikir. So terima saja apa orang politik cakap. Sampai ketahap masuk syurga pun ahli politik boleh tentukan.

    HArap orang Malaysia lebih rasional dalam memperkatakan sesuatu

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum

    Saya bersimpati dengan saudara. TApi apa yang lebih menyedihkan ialah cara wakil rakyat DAP mengapi2kan keadaan.

    Samada harga itu RM 24 J atau RM 3 J tidak penting. Itu adalah kemampuan saudara untuk membayar pinjaman bank.

    DAP sedang menggunakan isu-isu ini dengan cara halus supaya Pak Mat, Rashid mula mempertikaikan ketulusan UMNO dalam menaikkan martabat bangsa. Silapnya terletak kepada barisan pemimpin yang telah diberi peluang untuk memperkasakan bangsa dan agama tetapi gagal melaksanakan amanah yang telah diberi.

    Saya bimbang isu2 saperti ini akan melenyapkan terus UMNO dan pada masa itu bangsa dan agama akan diinjak oleh bangsa dan agama lain.

    Semuga saudara mempunyai kekuatan budi dan agama untuk membalas tohmahan sedemikian. Bukan untuk saudara tapi kerana bangsa dan agama...

    ReplyDelete
  53. SALAM,SBAR DR KHIR....ITU KACAU PUNYA ORG...

    ReplyDelete
  54. yb patut ajar cina tu dgn akhbar the star sekali. saman saja. saya cabar yb saman kalau yb berada di pihak yg betul. skrg nie opposition nie selagi x di ajar selagi depa nie berlagak. yg the star nie pun kena ajar sikit...saya cabar yb saman. buktikan yg yb x bersalah.

    ReplyDelete
  55. Dato' Seri,

    Orang melayu yang kutuk kat sini memang tak tahu apa. Dengki tak bertempat. RM3.5 juta tu standard la...ramai dah beli rumah dengan harga yang macam tu. Tengok aje la kat Damansara tu..umah besar berjuta2..keta pun dekat sejuta..biasa jek..

    Ini menunjukkan, masih ramai lagi org melayu yang miskin sebab baru tgk org beli rumah 3.5 juta dah terkejut beruk. Lagi nak pangkah DAP ka?? Org cina dah berlambak yg ada rumah 3.5 juta ni.

    Saya taklah kaya sampai boleh beli rumah berjuta-juta tu..tapi adalah menyimpan azam supaya satu hari nanti mampu memiliki rumah berjuta-juta...takde plak nak dengki..MB lapan tahun, gaji 50k sebulan..logik la rumah pinjaman 3.5 juta...

    Alahai..bengapnya sesetengah melayu...

    ReplyDelete
  56. Apa susah, panggil je independent valuer. Kita tgk siapa yg kena.. Khir Toyo, Ng dah terima cabaran. Sahut la cabarannya pulak dgn memberi apa yg dia perlu supaya rumah tu dpt dijual, seperti surat dan akses.

    Lagi satu, bagi tahu pembaca berapa juta yg dikatakan keuntungan berlipat ganda yg awak nak jika rumah tu dijual. Kalau untung RM4 juta tapi awak tak nak jual, maknanya awak menipu.

    Akhir sekali, saya nak jadi broker jual penthouse di Concept Blue, Melbourne boleh? =)

    ReplyDelete
  57. SALAM DS,
    I'M TOTALLY AGREED WITH MR.AO.....PLS ANSWER HIS QUESTION!!!AM NOTICE THAT THOSE WHO ARE PRO-KHIR DO NOT KNOW MATHEMATIC AT ALL.....PLS COUNT FROM THE FACT!!!

    ReplyDelete
  58. Dato'

    Now i know why there are so many people eager to be an UMNO leader. It worth so much. Just be MB for 2 terms you become a millionaire. Congrats Dato' ...you have brilliantly use your opportunity as MB.

    ReplyDelete
  59. kenapa Ng Sue Lim ni nmpk bersungguh benar nak mencari kekayaan org nih? pe salahnya beli rumah kalau mampu. anak isteri boleh hidup selesa..salah ke? Dan saya pasti ramai lagi ahli politik yg mampu, tapi cuba sembunyi2 simpan harta.

    ReplyDelete
  60. 1. Rm 3.5 juta ker RM 7 juta ker...aku belum jumpa sesiapa percaya rumah tu RM 24 juta. Tapi Ng Sue Lim tetap terlepas walaupun anggaran beliau itu satu pembohongan.

    2. kalau baca betul-betul, DSKT beli rumah terbengkalai jadi tidak mustahil ia murah sedikit.

    3. Yang tukang kira pun semua tak pernah tanya rumah tu freehold ke leasehold, bumi lot ker open?

    Kalau ikut kenyataan Ng sue Lim, rumah tu leasehold 99 tahun saja.... bukan freehold.

    Jadi fikirlah sendiri sesuai ker tak penilaian sue lim sekali dengan pwenyokong pembangkang ni. bagi aku lantaklah sapa nak kaya pun, Dr Khir pun bukan doktor kerajaan sebelum jadi MB... dia dah businessman, entah-entah dah jutawan.

    ReplyDelete
  61. you all politician cakap lebih...less talk more action la..dem..

    ReplyDelete
  62. Aiyo Matatech

    Kenapa ko tak bagi contoh MB Selangor punya rumah? Memang la MB Kelantan rumah biasa je, lain orang lain perangai..tapi ko tak tengok kereta-kereta mewah yang parking kat umah dia..ada Alphard, Stream dan BMW. Pokok pangkalnya,kalau ada duit lebih,nak bina rumah ratus juta pun apa ada hal. Khalid Ibrahim tu tinggal kat rumah kecik ke bro?

    Senang je pada aku, fakta nya kalau Dr Khir ke atau sesiapa saja nak bina rumah besar ke, mahligai ke, istana 10 tingkat ke, kalau ada duit lebih apa salahnya? Janji duit/pendapatan tu bukan duit haram.

    Kita ni, belum dapat gaji/duit atau duit banyak memang cakap berapi-api,sekarang gaji RM 3K pun sedekah pada masjid pun RM 2!!

    ReplyDelete
  63. In order to proof that the cost of bangalow and renovation only worth approximately RM3.5million, perhaps you could also held a press conference to show your insurance coverage, loan documents, valuation report etc to proof that indeed the property only worth that much.

    ReplyDelete
  64. Dr Khir

    Geng-geng PR ni tutup mata dan pekak telinga kot. Mari kita semak pengisytiharan harta EXCO Selangor dalam web Kerajaan Negeri Selangor. MB nya gaji sebulan dengan semua jenis claim je dah RM 40K. EXCO lain pun ada yang berbelas ribu. Jadi, dimana salahnya kalau nak beli rumah harga camtu? Kalau sebulan bayar +- RM 15K pun, baki gaji banyak lagi apa

    Mr Ng ni ada agenda sebenarnya,dia dah dapat rasa yang UMNO/BN dah semakin kuat mendapat kepercayaan,lebih-lebih lagi Pengerusi BN Selangor, Dato Seri Najib dan Dr Khir pulak sebagai Ketua Pemikir,diorang dah gabra lah..sebelum jadi lebih teruk baik Mr Ng ni bantai Dr Khir cukup-cukup..

    ReplyDelete
  65. Dato'
    Saman jerr...kalau boleh saman sampai rm24 juta..hahaha..add sekali kos tanggung malu..jangan bagi Ng minta maaf dulu, masuk court dulu baru bagi fakta yang sebenar..bagi dia kalah!!

    Ricky & AO,
    I think DS will answer it in court..hahaha..by the way, you may refer Harun and Ajab comments..maybe it possible and logic..

    Obrisi,
    maybe the loan still not setle yet..only DSKT know..

    ReplyDelete
  66. Ricky,
    Nampaknya anda penyokong kuat PR..saja bertanya..seandainya Ng salah dan kalah dlm court..adakah anda sudi memangkah BN PRU-13 nanti? :-)

    ReplyDelete
  67. DSKT, the issue can be immediately resolved if you make public the S&P aggreement with the previous owner as well as the HSBC loan agreement.

    Btw, I have a Singaporean buyer who is interested to view your mansion. He thinks that RM20million is a still good buy. Pls let me know if you keen to keep your words. Thanks

    ReplyDelete
  68. Nak mencelah sikit, sesiapa yang buat rumah besar2 tu memang jenis yang keduaniaan semata2. Tahukah anda bahawa di akhirat nanti, anda akan dipersoalkan tentang harta yang banyak adakah disedekatkan kepada pihak yang memerlukan? Setiap sudut rumah anda akan dipersoalkan adakah setiap incinya digunakan ke jalan Allah? Ruang2 itu akan bercerita sendiri apakah ia digunakan oleh tuannya dijalan yang diredhai atau sebaliknya. Sebab itu orang2 yang beragama contohnya Tuan Guru Nik Aziz hanya buat rumah dan berkereta yang sederhana saja, malah rumahnya yg sederhana itu digunakannya pula untuk mengajar agama. Fikir2kanlah sesama.

    ReplyDelete
  69. OK lah Dato'Seri, saman je lah... semua yang terlibat termasuk pembahas kat sini. Apa kes saman Dato' Seri dengan Selcat. Update la perkembangan kat sini.....

    ReplyDelete
  70. please come over to my blog and watch my video report on Anwar's sodomy trial

    dari 5,000 yang diharapkan... 150 aje yang datang bersorak

    http://marahku.blogspot.com/2009/07/anwars-sodomy-trial-starts-today.html

    ReplyDelete
  71. apa lah semua bloger ni yang bercakaran, tak kisahlah rumah tu murah ke, mahal ke, dengki ke, tak dengki ke, dan apa-apa sajalah yang tefikir di minda kita. yang menjadi pecaturannya ialah kenapa ia menjadi isu, dan isu ini mendapat reaksi. apa yang boleh saya katakan sebagai anak jati selangor yang tiada menyebelahi mana-mana parti ialah kerana MB ini telah membuat banyak masalah besar kepada rakyat selangor terutama orang-orang miskin di kampung-kampung yang merupakan anak jati selangor. jadi terimalah seadanya. orang yang tidak kena tempiasnya memang rasa simpati kepadanya. yang ada tanah habis tidak bertanah.

    ReplyDelete
  72. IMHO saman dia 24 Juta leh buat masjid kat shah alam tuhh

    ReplyDelete
  73. Dato,
    apa kata iklan dalam ebay atau amazon?..ade komisen?

    ReplyDelete
  74. hahahahhaha...bukan RM20juta nak dijual...24juta lah...takat RM20juta tu beli perkuburan cina jek lepas

    ReplyDelete
  75. yes said...

    Sah Toyo pembohong, kenapa nak jual dg harga 24 juta, kalau betul harga nya 3.5 jual lah dengan harga yang munasabah, 4 juta contohnya. Toyo, tolong buat offer sekali lagi.
    Dasar kadok naik junjong, suami isteri sama saja.

    ....................
    rm24 juta seperti dakwaan Adun...DRKT offer
    pada nilai yg sama...sebenarnya nak perli jer..
    kalau ada orang nak beli sekalipun,pembeli tau nilai sebenar banglo tersebut...hanya rm5 juta
    je full settlement......boleh jadi ADUN ni bukan
    sahaja tak dapat komisen,malah kena top up jumlah yg kurang tu sebanyak rm19juta dalam
    bentuk saman....yg dapat hasil lumayan empunya
    asetlah...

    ReplyDelete
  76. Kepada YES
    Itu NG yang punyer harga le..
    So,DKT follow up je le.
    Ni jenis tak ikut perkembangan semasa.
    Nak mengsembrano je.

    ReplyDelete
  77. Allo Matatech,
    Tok Guru ko tu nak cover line
    Negri mundur-mundur banyak utang takkan nak tonjolkan diri kot.
    Cube ko mintak Tok guru ko tu istiharkan rete-rete nye.

    ReplyDelete
  78. salam...

    hai...'lembut' pulak nadanya MB pasal PKFZ ..
    kat Dewan hari nie..

    ada ape-ape ker...

    ReplyDelete
  79. Nabi Muhammad Rasulullah adalah Contoh & Model, pikir sendiri la, nak tak duduk sebelah nabi...

    ReplyDelete
  80. Mad1 <---- ko memang bodo
    Kalu tak tau menda,senyap!!!

    ReplyDelete
  81. Kepada Incik Rahman,
    Ini olang talak liak la..
    Lu punya Ng sudah bukak ini celita opera.
    Ini latok cuba bg explain pada lu-lu olang.

    Pasal org melayu melarat sebab org melayu selalu nak harapkan bantuan.
    Sebenarnya banyak ruang atau peluang yg telah disediakan bg tujuan memajukan diri.
    Mungkin ada sedikit birokrasi,tp jika kita usaha
    pasti akan jumpa apa yang dicari.

    Jangan terus-terusan mencari kesalahan orang lain,kesilapan diri sendiri letak ketepi.

    ReplyDelete
  82. Patutnya DS letakkan lebih pada RM 24 juta, kerana 24 juta yang dikatakan Ng ialah kos memiliki tanah dan kos buat banglo waktu tu. Nilai kini tentunya lebih tinggi dari itu. 50% dari hasil jualan tak perlu beri komisen padanya, sebaliknya diberikan kepada orang-orang miskin untuk dibuat rumah. Kalau RM12 juta, boleh 300 buah rumah dgn harga RM40,000 sebuah. Tentu rakyat yang memerlukan rumah akan menanti dan menyokong DS.

    ReplyDelete
  83. kepada gnu dan seangkatan dengannya,

    bang...tolong la bang faham sikit....baca berita janganlah sekerat2,,cari pangkal siapa yang buat statment tuduh ds beli rumah dan tanah tu 24 juta?

    ng sue lim DAP tu yang saja nak kasi bakar bontot orang bagi marah?

    kalau saya jadi ds pun saya akan saman...kurang ajar...barua2 ni sekarang kena ajar biar dia tahu orang melayu bukan diam selama ni....bodoh....ramai lagi yang selama ni diam tapi sekarang kita berhujah kat sini.

    saudara gnu...saudara kata ada buyer dari singapore nak beli dengan harga 20 juta apa hal....yang ds cabar adalah sipendek ng sue lim tu....sebab dia cuba bakar hati rakyat dengan tuduh rumah ds beli 24 juta dengan tanah sekali....cari la buyer lagi 4 juta je dari 20 juta apa susah...jangan dolak dalih lagi....

    kalau ada yang nak jaga maruah sangat sanggup beli dengan nilai 24 juta saya sokong 100% ds jual je pada dia....pirahhh diorang tucakap je berdentum dentam tapi ekor penuh dengan taik...

    lagi satu orang singapor tu tengok je ...saya jamin dia bukan nak beli pun...dahlah jangan buang masa...enkoorang kena kencing je dengan pendek DAP TU....SEDAR2 SEDARLAH SIKIT WAHAI BANGSA KU.....WASSALAM

    ReplyDelete
  84. wahai orang2 yang mempunyai sikap iri hati atau dengki lihat pemimpin melayu kaya sikit..nak dengki pun tengoklah sapa dia...bagaimana dia dapat.....dengar sini...saya percaya ds khir berada ditempat yang sebenarnya dan beliau juga adalah pemimpin untuk bagus...bukan semua manusia didunia ini bersatu hati tetapi kita kenalah matang sikit dalam menuduh orang ni...

    kalau ds dapat beli tanah dan rumah sekali dengan nilai 3.5 juta kita rasa tak percaya...kita mestilah ingat dia dulu menteri besar bukan tokeh kilang(berniaga)..

    orang berniaga memang semua fikir duit...beli kena ikut harga dan nilai kawasan...tetapi sebagai bekar pemimpin utama dalam selangor takan itu pun nak pertikaikan....selama ni adake ds bermegah2 cerita hal dia beli rumah nilai berapa dan pinjam ke...dan gaji dia pun dia kena bagitau.....fikirlah sikit kita yang jagi entah berapa pun bila orang tanya adake terus nak bagitau.....

    nah sekarang semua kena bagi tau...koreklah sampai lubang cacing dn bongkar semua kalau boleh tanya sekali hari2 dia makan apa.....kalau dia makan kepala gajah pun adalah kat siki yang cuba ambil simpati bandingkan dengan orang miskin yang makan nasi dengan ikan masin hari2....siap yang selalu bandingkan macam ni memanglah betul orang melayu ramai yang mengarut2 dan main taram je kat sini...

    walau apapun kita tak boleh biarkan mereka terus dibuai dengan permainan licik sipendek DAP ni.....

    p/s:....aku naik angin dah dengan DAP yang mengapi2 orang supaya hentam ds khir ni...kurang ajar punya ng sue lim!!!

    ReplyDelete
  85. Gnu,

    I believe DRKT would not entertain an offer lower than RM24m..since Ng had value the house to that price, please find a buyer that agrees to that price.No lower than RM24m okay?hehehe..

    ReplyDelete
  86. DS,

    Betul ke harga 3.5 juta sahaja? Kalau betul, memang murah sangat rumah tu berbanding dengan lokasi, keluasan tanah, spesifikasi rumah yang berserta kolam renang sekali. Saya rasa DS kena explain lebih mendalam lagi dalam isu ini.

    Salam.

    ReplyDelete
  87. DS,

    Today in NST it was reported that u declined to hand over the keys to YB Ng? You said you wanted him to be the estate agent? Why wouldn't you hand him the keys? Are you having second thoughts? Or were you not telling the truth all this while?

    Confused.

    ReplyDelete
  88. saudara abikhsan menulis
    OK lah Dato'Seri, saman je lah... semua yang terlibat termasuk pembahas kat sini. Apa kes saman Dato' Seri dengan Selcat. Update la perkembangan kat sini...

    ko ingat ds batak atau bodoh ke dia,ko suruh ds saman semua pembahas kat sini...jangan putar alam la....ds tahu apa yang dia buat...apasal ko tak suruh dia saman je semua yang dengki dengan dia satu malaya ni

    yang ko nak suruh ds update isu dah basi apa cerita....ko tak baca ke dia dah tulis panjang2 kat blog dia ni

    pegi baca dan jangan sekerat2 nanti tak faham pulak...baca la ds dah jawab hal selcat,tak baca ke?

    apa yang dia nak up date lagi...jangankan panggil ds...kalau aku jadi ds pun aku tak datang..kalau datang ibarat serah leher nak kena sembelih je dengan kaki putar alam DAP..dah tutup buku.

    ReplyDelete
  89. ikan kekek

    ko ni buat lawak ke perli...apsal ko tak suruh ng sue lim tu je masuk ebay..

    tak faham2 dari dulu....

    ReplyDelete
  90. Btoi ka rm3.5 juta.. sedangkan rumah2 sekarang di kawasan lembah kelang dan shah alam boleh mencecah rm800 ribu.. itu pun rumah biasa dua tingkat.., saudara jiran saya beli rumah di shah alam juga... rumah biasa dua tingkat berharga hampir rm3juta.. saya pernah mengunjungi rumahnya.. tapi kalau rumah khir ni... ala2 resort.. kompom lebih dari itu.. sekurang2nya 15 juta... jangan nak temberang rakyat.. rakyat boleh menilai... rakyat bukan bodoh... didunia khir boleh la tipu... tapi diakhirat akan dihitung walaupun sebesar zarah

    ReplyDelete
  91. Salam DS,
    Apakah cerita saudara MATATECH????Apa tanah dirampas?????.....Buat la macam saudar WMU350,support sepenuhnya kepada DS tak kira apa yg telah dilakukan olehnya.....memperbaiki kerosakan yg ada di UMNO ni.....pulihkan semangat di UMNO kepada rakyat!!!
    (KALO UMNO BETUL2 NAK BERUBAH,PERKARA PALING PENTING ADALAH SINGKIR PEMIMPIN YG RASUAH DAHULU...KERANA MEREKA NI ADALAH OPPORTUNIST!....SAYA TAK CAKAP YG DS NI SEBAHAGIAN DARI KUMPULAN NI....!SEKARANG CUBA TANYA 100 ORG APAKAH ORG2 UMNO NI KAYA KE TAK KAYA????(KERANA RASUAH)...!!!SAYA RASA MEREKA NI BERANGKAPAN MAJORITI AKAN REPLY............!

    ReplyDelete
  92. Assalamualaikum dr

    Kepada mereka yang tak berapa nak cerdik tu, tolong lah jangan tunjuk yg korang tu tak secerdik ng su lin.Dia saja buat kecoh mcm tu untuk korang suma bertelagah sesama sendiri.Dia saja ja kata 24 juta, untuk korang suma terbeliak bijik mata,dan biasala melayu ni PHD mmg dah dari azali lagi.

    Minta dr saman saja secepat mungkin dan jangan biarkan politik memfitnah ni menjadi amalan.

    Memang politik PR ni nak memusnahkan Malaysia.Nak memundurkan lagi adalah,bukan nya ada perancangan nak memajukan...sedarlah wahai MELAYU

    ReplyDelete
  93. Dear Khir,

    Its pretty simple actually ... just give the media a tour of this property, show us the loan documentation from HSBC and please reveal how did you manage to get such a good deal?

    Regards

    Herorakyat

    ReplyDelete
  94. Dear Khir, common stop explaining on this blog ... talk is cheap! Go out there and show the rakyat the real proof ... !!!

    Regards

    Herorakyat

    ReplyDelete
  95. Steady datuk ... my ambition now is not to become a lawyer, not a pilot, not a doctor ... I want to become a MB ... just a few years and I'm a millionaire ... tax free!!!
    YIPPIE!!!

    ReplyDelete
  96. Salam DSKT.....
    Turut bersimpati dengan situasi yang berlaku...
    Mudah mudahan terus dikuatkan semangat.........
    Setiap yang berlaku menguji tahap kematangan dan keimanan kita..................................
    Semoga akan terus bertambah semangat dalam perjuangan.....................................


    Kepada sitizz.......
    Bagus nasihat anda........tapi adakah anda mengenali DSKT.......yang banyak membantu golongan yang memerlukan......berapa banyak ribu yang diperuntukkan setiap bulan untuk membantu golongan golongan yang memerlukan......Kalau nak tahu tanya orang SG.Besar....

    Kepada DSKT......
    Bukan nak beri nasihat sbb DSKT lebih arif dalam dunia politik...jangan terlalu leka dengan permainan politik yang boleh diumpamakan seperti berjalan diatas tali yang menunggu kita membuat kesilapan.

    ReplyDelete
  97. Salam Dato' Seri...,

    Saya sokong.., pedulikan pencacai yang nak 'spin' isu yang sebenar....,

    Yang tengah nak cuba spin lagi tu.., tolong faham isu sebenar..,

    1. Ng Sue kata rumah DSKT RM24 juta,
    2. DSKT cabar Ng Sue supaya jual dengan harga tu, DSKT akan bagi komisyen 50%,

    Kalau nak menyahut cabaran..., dapatkan sahajalah pembeli... Tak ada yang nak belilah tu..., tu yang menjajau nak 'spin' isu yang dia buat...,

    Anwar Ibrahim banyak duit rasanya..., mungkin dia boleh beli rumak DSKT nie...,

    Hmm..., berapa agaknya harga beberapa rumah milik anwar ibrahim tu ye....,

    ReplyDelete
  98. Salam bloggers, and DSKT,
    janganlah gaduh-gaduh... tak baik. i know most of you felt cheated by what is happening, and some felt disillusioned by the sheer amount of money spent by DSKT. up to you,it's your rights. but it's my duty, as a person who knows that DSKT is telling the truth, to say so, may ALLAH lift the burden of concealment from me. DSKT indeed bought the house for 3plus million ringgit. I am sorry i cannot reveal how i know the fact,it will compromise the position of my source. DSKT did not bought the land and build the mansion. it was build by an architect, bought by the "source" who plannned to live there. however, DSKT liked the house, and he sold the house to DS. for 3plus million. that's a fact.
    WALLAHU A'LAM

    janganlah marah-marah tengok orang hidup senang. itu rezeki dia. kita rakyat biasa, tengok , emulate( emulate yang baik), doa.(untung2 rumah kampung saya tu satu hari nanti dapat cecah harga 3.5 juta juga)

    ReplyDelete
  99. Salam DSKT..,

    Saya sokong..., pedulikan pencacai yang tengah cuba 'spin' isu ini....,

    Kepada pencacai tak bermaruah tu..., sila faham isu ringkas tahap budak sekolah rendah nie...

    1. Ng Sue kata rumah DSKT RM24juta,
    2. DSKT cabar Ng Sue jual dengan harga itu dan bagi komisyen 50%,

    Erm..., x ade yang nak belilah tu..., tu yang menjajau cari idea nak spin...,

    Ng Sue.., cari ajelah pembeli..., selamatkanlah maruah anda..., jumpa aje anwar ibrahim..., minta dia belikan..., untung ape dapat RM12 juta (50% komisen)...

    Saya pun boleh spin jugak isu nie..., contohnya seperti kat bawah..., hehe

    Hmm..., rumah anwar ibrahim ada berapa yer..., mmm...., berapa pulak harga dia...., hmm..., dia bayar dengan duit ape ye..., berapa gaji dia dulu dan kini yer..., hmm.., duduk dalam penjara pun mampu lagi bayar loan....,

    ReplyDelete
  100. SALAM DATO SERI,

    ELOK JUGAK DATO SERI MEMBERI PENJELASAN MENGENAI ISU INI...

    SEBENARNYA, APA YANG BERLAKU KAT DATO SERI INI ADALAH SATAU HELAH PEMBANGKANG YANG NAK MENGALIH PERHATIAN RAKYAT MENGENAI ISU PULAU PINANG, SIMPLE JE....

    PEMBANGKANG2 YANG BINGAI DAN BAHALOL NI PULAK TELAH DIBERI INFO OLEH ORANG DALAM JUGAK DATO SERI, INI DARI PENGAMATAN SAYA LA, MUNGKIN ADA ORANG YANG SAKIT HATI DENGAN DATO SERI DAN MEREKA TELAH MEREKASAYAKAN SATU CERITA DAN BERI KEPADA PEMBANGKANG YANG BEBAL NI...

    PEMBANGKANG YANG BEBAL NI PULAK, BILA DAPAT CERITA INI, TANPA USUL PERIKSA, TERUS TERJAH, KENAPA? SEBAB LIM GUANG ENG SEDANG HADAPI MASALAH KAT PENANG, TAKDE MASA NAK REVIEW, ADA SIU KELUAR JE DULU, BETUL SALAH BELAKANG KIRA(DEPA MEMEANG SUKA BELAKANG PUN) HE HE HE

    LAGI SATU DATO SERI, MACAMANA GAMBAR DARI UDARA BOLEH DI AMBIL YA? PEMBANKANG PAKAI CRANE KE? ATAU ADA ORG DALAM YANG NAK MENGENAKAN DATO SERI DAN MENGAMBIL GAMBAR INI DARI HELIKOPTER!

    SAYA BANGGA DAN SERONOK APABILA MELIHAT SAUDARA MELAYU ISLAM SAYA KAYA, TETAPI SIFAT SEGELINTIR MELAYU DARI AZALI LAGI YANG PENUH DENGAN PHD NI MEMANG SUKAR DIBENDUNG...

    BANGSA LAIN, MEREKA JADI KAYA SEBAB TAHAP PHD TAK KUAT MACAM BANGSA KITA NI HA...TAH LA DATO SERI, SAY SIMPATI DENGAN KEJADIAN YANG MENIMPA DATO SERI...

    SAMAN JE DATO SERI, JANGAN BAGI PELUANG KAT PEMBANGKANG YANG BINGAI NI DAN PADA MASA YANG SAMA, MUSUH DALAM SELIMUT TU JUGA PERLU DI AJAR!

    BAHAYA MANUSIA JENIS MACAM NI, DUDUK DALAM SATU PARTI TAPI KERJANYA ASYIK NAK MEMBUNUH ORANG JE SUPAYA DIA CEPAT NAIK! TAK BOLEH BIAR ORANG MACAM NI DATO SERI!

    NANTI KITA SAMBUNG LAGI DATO SERI, KALAU ADA KELAPANGAN DATANGLAH KE BLOG SAYA YANG TAK SEBERAPA NI...

    http://parpukari.blogspot.com

    ReplyDelete
  101. Ricky,
    Kalau anda mempunyai bukti pemimpin UMNO ada rasuah buktikan..jangan tuduh melulu..
    DSKT boleh tunjuk bukti(posted July 7, 09)surat jual beli tanah and loan HSBC, namun adakah anda masih tegar menyatakan DSKT makan rasuah(untuk kes rumah ini)? Mungkin lepas ini anda cakap semua dokumen palsu pulak..so sampai bila nak habis, anda tak buleh terima kenyataan itu masalah yer..

    ReplyDelete
  102. KEPADA YB NG SUE LIM,
    Saya rasa YB Ng dah terlajak perahu , jadi untuk meminimumkan kerosakan yg berlaku saya cadangkan YB je yang beli rumah tu dengan harga 24 juta...yang YB perlu bayar selepas tolak 50% komisen dan buat 100% loan untuk rumah tu (katakan nilai rumah tu skrg ialah 10 juta) jadi YB cuma perlu bayar 2 juta jer kan...

    KEPADA DS,
    Maaf DS sebab beri cadangan yang HEBAT diatas kpd YB NG...kalu dia terima cadangan bernas saya tu DS jangan risau...cadangan saya DS jawab jer mcm ni...` ape ape hal , C U IN COURT`. HA3X.

    ReplyDelete
  103. cakap senang. semua org boleh cakap. tunjukkanlah bukti yg sahih. hard evidence. mana dokumen2 yg menyokong kata2 dskt. takkan dskt beli rumah guna perjanjian mulut jer. berurusniaga dgn org macam zirtie bolehlah guna air liur jer sebab die tak sekolah

    ReplyDelete
  104. mad1,
    rasa yer DSKT dah upload(tadi terbaca dlm blog DSKT gak)..hard evidence, tapi mungkin DSKT retrieve..mungkin nak edit something kot..tunggu jerla..
    Tapi Mad1, kes NG pun sama gak..main tuduh guna air liur..mana bukti? kalau cerita yang nak menjatuhkan bangsa sendiri memang melayu suka..

    DSKT,
    Harap2 DSKT boleh uploadkan..

    ReplyDelete
  105. Salam DS Khir,
    Memang sedap mengata orang. Apatah lagi membuat fitnah tanpa fakta. Ini semua kerja puak PR @ Pakatan Pilihan Raya.

    Memang sewajarnya YB ini disaman di mahkamah. Bangkrapkan dia.

    Anyway, "SUE" is the middle name.

    ReplyDelete
  106. nak tambah sket...terutama kepada Siti ZZ yg tidur tue...

    Ape masalah nyer buat rumah besar2? jika mampu ape masalah nyer? ade ke islam ckp x bleh buat rumah besar2? ha? semuanyer ikut usaha sendiri..

    ko banding kan nik aziz...da die pilih nak duduk rumah mcm tue..if org laen x nak ikut mcm die x bermakna org tue berdosa, bersalah ataupun makan rasuah...Adalah hak seseorg nak menikmati hasil selepas berusaha gigih bekerja keras..semuanyer adalah pilihan individu... yg ko dengki dan bersangka buruk tue ape hal..... pas2 mane ko tahu org x bersedekah x menolong org nie....
    hebat betul ko nie...

    yg peliknyer penyokong pembangkang apabila nmpk
    sesuatu terus membuat kesimpulan.. ng sue lim tue tue bukannyer ade bukti pun...baru buat kajian sikit terus nak tunjuk hero...

    Sepatutunyer org yg menuduh la kemuka bukti...if ade kes br org defend..tp sebaliknyer org yg dituduh x pasal2 kene defend dulu...politik murahan PR...nak create persepsi kpd rakyat. Percaye la jike dr khir betul pun..diorg ckp diorg betul jugak..sebab diorg nie ckp jer lebih..huh

    ReplyDelete
  107. assalamualaikum

    kepada suma saudara seislamku baik yang kerajaan atau pembangkang aku tgok korang ni sama ja menghentam satu sama lain walhal siap kasi nasihat lg. bg aku korg suma berpendapat nk memperbetulkan satu sama lain tp suma kenala berdasarkan semangat untuk menasihat bukan melalui maki hamun. suma mengaku islam tetapi kta kna amalkan bersama k tmasuk ak.
    kita asyik heboh bertekak tkut org kt luar tgelak tgok kta. kta marah org mngutuk tapi kta gak mengutuk lebih kurg je ek
    jd bhati2 la na.
    aku doakan silaturahim kita akn baik pulih biarkan perbezaan politik tp jgn perbezaan yg memisahkan kt yg bersaudara. one malaysia la ktakan k. smoga kt maju jaya... Amin

    ReplyDelete
  108. ricky,
    memang la ramai yang banggang,bahalol,bodoh,dan membodoh2kan rakyat yang tak berapa pandai selama ni....tapi jangan kerana marahkan nyamuk kelambu dibakar..

    saya akan pertahankan umno ni sampai saya mati...ko dan kawan2 ko pegi belasah orang umno yang bertopeng yang ko benci tu...senang sikit kerja ds...menyepak keluar barua2 yang rosakkan umno pada mata korang ni...

    saya simpati sebenarnya pada sahabat2 saya yang berfikiran dan berani dan tidak mengikut buta2 dengan orang umno yang banggang...ni la susahnya nak jaga rakyat....pasal semua nak lepas tangan....

    saya harap kita semua patut muhasabah diri dan kita yang patut rasional....ingat umno ni adalah harta kita sendiri dan jangan ingat barua yang korang benci tu sampai umno jadi mangsa.....ds khir hanya menjalankan tanggungjawab yang dia mampu...dia sendiri sorang2 pun tak boleh buat apa2 dengan orang yang rasuah...

    so...sapa nak tolong...lu fikir la sendiri

    p/s: kalau tanya saya....kita semua yang patut memantau dan bersuara secara bijak bukan hanya pandai sahaja sekarang ni zaman dah berubah

    ReplyDelete
  109. korang kalau melayu yang ada kat sini dengar sini....

    lain kali kalau nak provokasi dengan orang seperti ds khir jangan main taram saja....korang sebenarnya telah menjatuhkan maruah dan martabat pemimpin yang baik...jangan ingat dia tak pakai serban dan tak berjubah dia tidak mempunyai sifat yang baik.

    pemimpin bukan sempurna tapi sebagai orang melayu beradat sikit bila nak memalukan anak bangsa sendiri...saya banjar bukan melayu tapi...ds tu jawa...pun saya tak sanggup jadi rumpun melayu dibodah dan dibanggangkan oleh pendek dari sekinchan tu...kalau aku kecik2 dulu kawan macan tu aku beman je dalam lumpur lepastu campak dalam parit...banggang punya apek

    ReplyDelete
  110. Saudara miji, berusaha untuk kaya di akhirat patut diutamakan daripada berusaha hanya untuk duniawi.

    ReplyDelete
  111. Salam DSKT, MrYes kenapa lembab sangat, YbNg kata 24J tak kan nak jual 5J. YbNg cuba2lah masuk sawah buktikan bijijiwarakyat pernah merah kena tungau. MrAo MrZaid MrDed buktikan 24juta, SEKARANG memang nilai bunglow tu lebih dari 5juta, kalau berani tuan2 belilah melalui saya 24juta(anggaran YbNg)saya pulangkan 8juta pada tuan, komisyen saya ambil 2juta sahaja (24-8=14). MB Selangor sekarang boleh simpan gaji bulat2 60k tiap bulan(60K x 60bulan = ?)sebab duit masyuk yg lama tu pun tak habis makan(ehem ehem)

    ReplyDelete
  112. Dr K,

    First timer here..

    Quick one. 3 mil loan spread thru 23 yrs and assuming interest at 6% that would be around RM17k a mth. Do you really have that "official" salary now? The last I knew the PM earns around RM25k a month. MB i guess half. And now you are not even an MB!!!

    Are you sure?! hmmmm...

    WONG

    ReplyDelete
  113. Siti ZZ,
    Nie yang menjadi masalah yer..kalau ada org islam yang ada rumah besar dan mahal jer, kita menilai dosa dan pahala mereka..dan beranggapan mereka mengutamakan duaniawi..
    Sebagai contoh(bukan nak menuduh, hanya ambil contoh)kalau Nik Aziz duduk sederhana tapi derma berjuta ringgit tak ikhlas pun tak guna gak..Kalau saya derma RM0.10 dengan ikhlas..besar bezanya..atau DSKT adakan majlis ilmu atau ugama kat umah besar dia..kita mana tahu..
    Makna yer bukan kita untuk menilai..dan tak slah org2 islam atau pemimpin islam duduk rumah besar/mahal..lagipun selepas 99 tahun...rumah tu bukan milik DSKT..DSKT, agak2 bolehkah dari segi undang2 tanah lesshold diwakahkan?

    ReplyDelete
  114. Bagus Dato' Seri, ajar cukup-cukup si Ng ni sampai tinggal spenda.. Jangan main-main dengan Melayu sekarang.

    ReplyDelete
  115. thanz bro semua bukti dah tunjuk ...bru la rakyat percaya...tapi kami tak puas hati selagi sipenipu n kaki belit tak dihukum.saman jer bro biar pdn muka.saman smpi bankrap sekali sekala kna hajar orang phd mcm nie

    ReplyDelete
  116. sabar datuk seri..
    buat apa nak panjangkan cerita buat susahkan datuk seri je..

    pesanan untuk datuk seri,

    saya berharap sangat UMNO melakukan perubahan dari segi sahsiah kepimpinan dan penerapan islam yang jitu.

    yang sudah tu sudah laa..

    perlu perubahan, bukan berpaksikan bangsa tetapi agama islam yang kita cintai.

    sebabnya saya ada terbaca satu artikel yang menarik mengenai kerajaan-kerajaan islam yang berjaya

    sudah menjadi tradisi bagi Khalifah Ur Rasyidin yang empat, mereka tidak akan menyerahkan apa-apa jawatan kepada orang yang cuai beribadah (terutamanya solat) kerana khuatir amanah rakyat jatuh ke tangan orang-orang munafik.

    ReplyDelete
  117. DS only wants back RM12 million for his house (as he mention to Suee Lim that he take half of 24 million). Anyone who can sell it for more than that can keep the balance as commission.

    To Gnu .. since you have a buyer for 20 million, you can get 8 million commission. Congrats.

    ReplyDelete
  118. ni la kebodohan orang2 PAkatan rakyat ... ok contoh la ek .. dulu 3 taun lepas aku beli umah kat damansara skang tempat tu membangun jadi secara tak langsung harga hartanah tu naik .. jadi mungkin lebih.... dan DSKT hanya nak bukti kan rumah dia tak sampai rm24juta kalau takkat kau orang yang pandai ckp tapi tak der bukti wat per? ckp 24juta kan skang bukti kan la rumah tu 24juta jgn hanya pandai ckp jer tak payah nak turun kan harga rumah tue kalau naik lagi yer la orang heran nie turun da cam paria la kau ckp hakk ptuih PR pada kau jaga rumah DSKT baik kau settle kan masalah KG pala tak payah nak merayu2 kat kerajaan pusat dulu janji tak pindah ni kena pindah ptuihh tak e class

    ReplyDelete
  119. Akibat terlalu keduniaan, berlakunya banyak fitnah, maksiat dan bunuh-membunuh. Di manakah kebagusannya sifat duniawi itu? Ini hanya pendapat saya, jika ada yang merasakan bahawa keduaniaan itu membawa kebaikan kepada anda, etrserahlah. Saya tak pasti Nik Aziz ker, atau Dr Khir ke atau siapa2 saja bersifat ikhlas, kerana yg kita lihat harta2 DSKT ini hanya mendatangkan gundah gelana kepada beliau sendiri pabila asyik dijadikan isu2 yang beliau tidak suka. Mungkin kata2 penyokong di sini akan membuakat DSKT merasa sedikit tenteram.

    ReplyDelete
  120. Assalamualaikum dr

    Pada siti zz

    Pernahkah anda mendengar bahawa "carilah kehidupan didunia seolah olah kamu tidak akan mati untuk selama lamanya,dan cari lah akhirat seolah olah kamu akn mati pada esok hari".Kalu kamu pernah mendengarnya siapakah yg berkata kata sebegitu dan apekah maknanya?

    ReplyDelete
  121. salam...
    sebenarnya isu seumpama ini perlu ditanya kepada diri setiap pemimpin politik kita..tak kira BN atau pembangkang...
    apakah tujuan sebenarnya anda menjadi pemimpin...setiap kali dipilih utk bertanding masing2 bercakap pasal membela rakyat...betul ke? atau ada udang disebalik batu?

    saya tak fikir ada ahli politik di dunia ini yang sanggup membela rakyat jika tidak ada balasannya...cuba fikir...kenapa org berebut nak jawatan..sampai kawan makan kawan...
    sebab...sendiri pikir la...

    so...apa yg perlu kita fikirkan sekarang ialah...mgkin dunia milik anda..tapi akhirat..allah saja yg tahu...

    maka biarkanlah...allah maha mengetahui..

    wasalam

    ReplyDelete
  122. sebenarnya kalau saya jadi datuk seri, saya nak tanya pkr sendiri dari mana datangnya wang tabung pkr yang begitu banyak dilaburkan semasa kempen pru 12 sedangkan parti itu baru berumur setahun jagung dan dari manakah sumber yang mereka perolehi untuk menaja semua calon adun dan parlimen pr...................rasa2 nya ai menjadi menteri keewangan tak lah terlalu lama di era tun mahathir menjadi perdana menteri dan adakah pada masa itu ai telah merancang untuk menggelapkan dana negara kedalam akaun peribadinya untuk dijadikan modal untuk membuat rampasan kuasa ( maaflah bunyinya mungkin agak keras sedikit )kerana ai mungkin telah dapat menghidu yang tun mahathir akan membuat satu tindakan drastik terhadapnya dan pkr yang ada pada hari ini boleh dikatakan bukanlah jutawan yang mempunyai mesin cetak (rm) dan dengan sesuka hatinya mencetak berapa banyak rm yang mereka perlukan untuk bertanding di pru 12 yang lalu. dan lagi satu rasa2 nya lah disebabkan kefanatikan para penyokong ai, sekiranya esok hari ai dan isterinya berjalan sambil bertelanjangan di permatang pauh sekalipun saya rasa para penyokong ai dan pr akan berkata yang tindakan yang ai dan isterinya lakukan adalah betul dan mesti ada sebabnya.

    ReplyDelete
  123. hey anuar ibrahim .....tidakkah engkau takut akan siksa kubur yang amat dahsyat kerana engkau menyerupai kaum nabi allah luth yang ditenggelamkan oleh allah s.w.t kedalam perut bumi kerana tabiat mu yang suka meliwat punggung insan yang sejenis denganmu.

    ReplyDelete
  124. jelas DSKT tidak berani menjawab soalan daripada Ao sebelum ini.. saya nak tahu kenapa tak jawab? takut ke? berani kerana benar ..takut kerana salah! mudah je nak kenal perangai org mcm DSKT ni...

    ReplyDelete
  125. Kecoh.. kecoh.. satu Malaysia Gempak! Ramai yg masih lalai dgn harta duniawi.. ingat la MATI sama.. kalau dok serabut dgn hal-hal dunia ni.. ada ke masa nak buat amalan utk bekalan di akhirat! Semoga Allah akan selamatkan kita semua daripada azab api neraka!

    ReplyDelete
  126. dskt kena ingat jawatan mb tu bkn kekal macam orang bisness sendir itu jawatan politik,bila dah kalah mana ada dapat gaji 50 k lagi..skg dah abis bayar ke belum,mana ada towkey besar nak tolong lagi ,dskt dah jadi pembangkang,lepas ni kalau x boleh bayar kena lelong,tak ke malu tu...ingat rumah besar x boleh bawa ke kuburrr...

    ReplyDelete
  127. Assalaimualaikum, rumah dskt harga berapa bagi saya tak penting 3.5 juta ke? 24 juta ke? ....tapi yg menjadi persoalan apakah ini pemimpin yg kita hendak, buat rumah berjuta-juta tapi rakyat Selangor masih ada lagi yang duduk setinggan..apakah cita-cita dskt menjadi MB untuk mendapat kemewahan hidup dan bukan menjadi MB untuk mentakbir Selangor atau dengan menjadi wakil rakyat dia merasa boleh hidup semewah, ini baru hal rumah sudah rumah semewah ini pekera lain pasti lebih lagi.Rakyat pula bagaimana?

    ReplyDelete
  128. mrseligi,
    Adakah kemiskinan rakyat terletak dibawah pemimpin semata-mata? Adakah setiap penduduk setingan perlu diberikan rumah tanpa usaha?
    Kerajaan dah bagi landasan dan peluang cuma org melayu nie PEMALAS..banyak pinjaman dan bantuan diberikan..namum kaum melayu masih menagih...
    Rata2 rakyat 80% daripadanya bekerja dibahagian swasta, yakni telah senang2 ditindas oleh kaum yang mendominasi ekonomi Malaysia..
    DSKT hanya salah seorg "Melayu" yang cuba menaik taraf hidupnya sendiri..samalah mcm Tan Sri Khalid(MB Selangor), yakni sebelum menjadi MB dah ada hutang dengan bank Islam berbilion..

    ReplyDelete
  129. manusia...manusia...
    menasihat adalah sedekah, kebaikan dan memberi pahala kepada orang yang memberi nasihat...tp ramai yang bagi nasihat kat blog ni dapat dosa, dosa mengumpat dan bunuh orang....
    ini mesti tak baca ni n tak tanya tuan badan punya kes ni

    xpelah dato, klu kes ni dah selasai...jual je lah rumah tu..buat rumah baru tepi masjid, senang nak berjemaah, dengar kuliah agama...

    ReplyDelete