Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Tuesday, August 4, 2009

Menang Sorak kampung Tergadai

Assalamualaikum dan salam sejahtera para sahabat bloggers sekalian,

Kisah wakil Rakyat Suka Bercakap

1. Terdapat beberapa peribahasa Melayu yang sangat indah dan menarik hati bila membicarakan soal orang yang bercakap banyak ini. Antaranya ialah "kokok berdegar-degar, ekor bergelumang najis", "mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih", "telur sebiji, riuh sekampung", "kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa."

2. Jika dilihat tingkah laku wakil rakyat Pakatan di Selangor hari ini kita dapati mereka lebih banyak bercakap dan mencari publisiti daripada bekerja. Setiap kali ada masalah maka pelbagai kata-kata yang muluk-muluk diucapkan tanpa penyelesaian yang tuntas.

3. Ada seorang wakil rakyat Pakatan yang suka mencari publisiti murahan. Antara yang selalu dilaungkan ialah projek gajah putih kerajaan BN lalu, menuduh projek yang dilaksanakan "overpriced" dan juga membuat anggaran harga rumah sesuka hati.

4. Jika wakil rakyat ini seorang jurutera, QS atau mereka yang telah lama dalam bidang pembinaan mungkin kita dapat mempertimbangkan kenyataan beliau. Malangnya wakil rakyat yang gagal Sijil Pelajaran Malaysia dan kemudiannya membuka kedai runcit serta mungkin terbabit dalam beberapa perniagaan lain yang tersembunyi mahu menjadi pakar pembinaan. Justeru apabila orang seperti ini mahu membuat anggaran kos projek kerajaan atau kos pembinaan tentulah ia menimbulkan kelucuan dan keanehan.

5. Lebih aneh kenyataan wakil rakyat ini turut diberi ruang besar dalam media tertentu tanpa melihat wibawa atau realiti percakapan beliau. Beliau juga mendakwa projek-projek pembangunan semasa Barisan nasional bersifat "gajah putih".

6. Malangnya telah lebih setahun menjadi wakil rakyat kerajaan negeri, belum ada satu pun projek pembangunan dibawa ke kawasannya. Cakap berdegar-dengar habuk pun tiada.

7. Kita juga tentu perasan bahawa setiap kali timbul masalah atau isu kerajaan negeri akan mengumumkan pelbagai jawatankuasa, kosultan dan majlis dialog bagi mencari penyelesaian. Malangnya banyak isu tergantung dan senyap begitu sahaja apabila masa berlalu.

Peraturan dan Pentadbiran Tunggang langgang

7. Tindakan YB Ronnie Liu mengarahkan pegawai penguatkuasa Majlis Bandaraya Shah Alam memulangkan minuman keras yang dirampas oleh penguatkuasanya merupakan satu tindakan yang tidak bertanggungjawab dan tidak mencerminkan profesionalisme seorang EXCO.

8. Kerajaan Negeri sepatutnya memberi sokongan kepada para penguatkuasa MBSA yang menjalankan tugas mereka mengikut peraturan sedia ada. Sama ada perlu perubahan atau tidak terhadap garis panduan sedia ada adalah perkara yang berlainan. Namun selagi peraturan tersebut ada dan pegawai yang bertanggungjawab menguatkuasakannya maka tidak wajar mereka dimalukan dengan mengarahkan pemulangan semula arak tersebut.

9. Bukankah kerajaan negeri sepatutnya mengambil tindakan ke atas para pegawai yang gagal mengawal kemunculan premis hiburan, rumah urut, cyber cafe dan perjudian haram berleluasa.

10. Ini merupakan pentadbiran negeri yang tunggang langgang. Pegawai yang tidak cekap dan tidak menjalankan tugas tidak diambil tindakan. Sebaliknya pegawai yang menjalankan tugas pula dikenakan tindakan. Apakah contoh teladan atau maksud yang mahu disampaikan oleh YB Ronnie Liu kepada penguatkuasa PBT dan orang ramai?

11. Kurangkan bercakap, tambah masa bekerja sepatutnya menjadi fokus kerajaan negeri. Malangnya mereka hari ini masih mahu menjadi pembangkang sehingga tampak seolah-olah kerajaan negeri hari ini Kerajaan Ceramah dan Sidang Akhbar.

Tanah Wakaf Untuk Perkuburan Islam

12. Kerajaan negeri juga belum menyelesaikan isu tanah perkuburan Islam di Kampung Kebun Bunga, Shah Alam.

13. Terdapat tapak perkuburan muslim dan kaum cina yang berada sebelah menyebelah di kampung kebun bunga ini. Namun masalah mula timbul apabila sebuah Dewan telah dibina oleh persatuan kaum Cina di situ di atas tanah wakaf untuk perkuburan orang Islam.

14. Pada 2007, Kerajaan Selangor telah membuat keputusan agar Dewan Orang Ramai Kaum Cina yang didirikan secara haram atas tanah perkuburan orang Islam dipindahkan segera ke Tanah Perkuburan Cina di sebelahnya dengan sebahagian kos pemindahan ditanggung kerajaan.

15. Malangnya, apabila kerajaan bertukar pada tahun 2008, kerajaan Pakatan di Selangor enggan melaksanakan keputusan tersebut. Saya difahamkan ada usaha-usaha untuk membenarkan Dewan "haram" ini terus kekal di tanah wakaf untuk perkuburan Islam tersebut.

16. Saya tidak pasti sejauh mana benar, namun menurut maklumat EXCO Kerajaan Negeri yang menjaga Hal Ehwal agama Islam telah bersetuju terhadap keputusan baru ini dengan Persatuan membayar pampasan kepada Majlis Agama Islam Selangor.

17. Apabila cerita ini mula tersebar maka keputusan tersebut ditangguhkan. Apakah tujuan penangguhan ini? Untuk mencari jalan penyelesaian baru atau membiar isu ini "sejuk" dan mengekalkan status quo sedia ada?

18. Mengapa kerajaan negeri hari ini tidak boleh melaksanakan keputusan pada 2007? Tanah perkuburan Islam di Shah Alam makin berkurangan mengapa ini pun mahu diambil? Apakah dewan tersebut lebih penting daripada tapak perkuburan Islam?

19. Apakah pertanyaan ini rasis atau bersifat perkauman? Mungkin inilah yang dikatakan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad bahawa orang Melayu selalu disuruh menjaga perasaan kaum lain, tetapi kaum lain tidak pernah menjaga perasaan orang Melayu.

20. Mungkin juga inilah nasib Melayu di Shah Alam pasca pilihan raya 2008, menang sorak kampung tergadai.

93 comments:

  1. apa khabar ds....

    ehh...pas kan ada dalam pakatan rakyat berjuang demi islam....kenapa tak gunakan kuasa yang ada hari ni untuk tarbiahkan kepala ronnie liu tu...apasal nak pulangkan balik arak tu...mana yb pas...kenapa senyap...

    berkaitan rasis ni memang mainan politik pembangkang yang memang dah totok cakap apa pun mereka buat2 tak faham ...kalau kita tak pertahankan dan berjuang untuk bangsa sendiri takan nak harap cina dan india berjuang untuk kepentingan melayu.....melayu ada...mestilah kita sendiri jaga bangsa sendiri.

    saya rasa bukan nasib melayu shah alam sahaja yang menang sorak kampung tergadai tetapi maruah melayu keseluruhannya tercalar pada pru12 yang lepas...jadi eloklah jika kita ambil kembali pepatah...

    BUANG YANG KERUH AMBIL YANG JERNIH

    BIDUK BERLALU KIAMBANG BERTAUT

    ReplyDelete
  2. salam kepada ds dan semua sahabat bloggers..

    saya rasa ingin saya berkongsi sedikit pandangan saya disini....

    apa sebenarnya masalah yang mengusutkan dan membuatkan melayu selalu mengamuk tak kira apa jadi walaupun sehingga melayu sesama melayu berkelahi?.....

    bak kata nik aziz "orang tak kacau saya,saya tak kalau orang..tapi kalau orang kacau saya,saya akan kacau dia"

    apa sebenarnya yang berlaku dalam senario sikap melayu......

    SEMUANYA BERKAIT HATI DAN PERASAAN....JADI BESAR HARAPAN SAYA AGAR DALAM KITA BERBEZA PENDAPAT ATAU PANDANGAN ATAU BERBEZA PARTI POLITIK JANGAN LAH KITA KETERLALUAN SEHINGGA MENYAKITKAN HATI PIHAK YANG SATU LAGI TANPA ADAP DAN BERKHEMAT

    BIARLAH KITA BERBEZA PENDAPAT TETAPI DALAM KITA BERBEZA PENDAPAT KITA MASIH MAMPU UNTUK DUDUK BERSAMA MENDENGAR HUJAH PIHAK YANG SATU LAGI ...MUDAH2AN DENGAN ADANYA SIKAP YANG SEBEGINI AKAN MEMBUAT KITA BERFIKIR APA YANG TIDAK TERFIKIR PADA KITA SELAMA INI UNTUK KITA SAMA2 MENGHAYATI MENGAPA ITU DAN INI DILAKUKAN DAN TIDAK SAMA SEPERTI APA YANG KITA FIKIRKAN.

    p/s: sekarang tampak seperti nik aziz boleh duduk bincang dengan seteru politiknya...tapi mengapa dulu ketika isu negara perpaduan yang dibawa oleh hj hadi dan ust nasa...nik aziz melenting dan tidak setuju sehingga sanggup mengatakan ust nasa bawa sampah dalam pas......adakah ia kerana berkait HATI DAN PERASAAN SEBAB NIK AZIZ TERKILAN DIA TIDAK DIMAKLUMKAN TERLEBIH DAHULU?FIKIR2KAN.....

    JADI PANDAI2LAH KITA DALAM MERBEZA PENDAPAT DISINI...TAKUT2 ESOK LUSA TUHAN NAK TUNJUK SETERU BERBESAN PULAK ...SO APA NAK KATA!!

    ReplyDelete
  3. CAKAP JE LA SIAPA DIA WAKIL RAKYAT YANG SUKA PUBLISITI MURAHAN TU....BIAR KAMI NILAI BETUK KE TAK APA YANG DS KATA..

    SAYA NI PUN MAAFLAH BUKAN KENAL PUN SAPA MEREKA..BAIK DS BAGITAU JGN BIAR KAMI TERTANYA2

    P/S: APASAL PULAK DENGAN BAB TAK LULUS SPM...KALAU TAK LULUS SPM TAK BOLEH JADI PEMIMPIN KE?
    LULUSAN OXFORD ATAU LULUSAN U SAHAJA YA BOLEH...YANG SPM TAK BOLEH KE JADI YB DALAM BN......KALAU MACAM TU PATUT LA RAMAI YANG NAK JADI YB KAT PAKATAN RAKYAT ATAU SOKONG ME PR....DS SEBELUM ORANG CAKAP HAL NI BAIK SAYA TANYA?...LAGI SATU APA KRITIRIA NAK JADI PEMIMPIN DIMATA RAKYAT....LULUSAN ATAU DEKAT DIHATI RAKYAT?

    ReplyDelete
  4. saudara WMU350,

    Tidak ada para yang menunjukkan saya menghina mereka yang tidak lulus spm mahu pun mengatakan tidak layak menjadi wakil rakyat jika tidak lulus spm.

    Apa yang saya cuba katakan ialah jika wakil rakyat tersebut gagal dalam spm dan bukan pula menceburi bidang pembinaan janganlah membuat anggaran sesuka hati dengan tujuan memfitnah orang lain.

    Saya tiada masalah apa kelulusan wakil rakyat pun asalkan ikhlas dan mampu untuk membantu rakyat.

    tapi janganlah bercakap di luar ilmu pengetahuan kita sehingga menimbulkan fitnah dan memecah belahkan masyarakat.

    ReplyDelete
  5. DS saya setuju dengan pendapat DS,orang yang tidak arif dalam bidangnya sepatutnya tidak boleh membuat sebarang kenyataan diluar bidangnya.Saya bagi contoh.. sekarang ramai orang yang kononnya 'alim' membuat kenyataan mengenai sesuatu isu2 Agama walhal mereka tidak mempunyai ilmu Agama secukupnya..main hujjah 'ikut kepalanya' saja...harubirulah jadinya.

    ReplyDelete
  6. Apa khabar saudara Khir dan kepada semua sahabat yg memberi komen.

    Saya harap sangat saudara khir dapat menjalankan tugas dengan baik.

    Ini adalah kerana terdapat penduduk dikawasan DUN saudara khir yang masih belum dapat wang khairat kematian.

    Jadi x perlulah saudara khir sibuk jaga tepi kain orang kalau kain sendiri pun dah koyak dan hampir terlondeh.

    Pesanan kepada pemberi komen:
    -----------------------------
    Adalah lebih baik kita jadikan blog ini sebagai satu pengajaran. Bukanya dengan menokok tambah masalah yang sedang dihadapi oleh saudara khir kita ini atau mencari kesalahan orang lain untuk menyedapkan hati sendiri.

    Anda semua dapat lihat betapa sibuknya saudara Khir kita ini, bukan sahaja tidak cukup masa untuk selesaikan masalah DUN beliau malah terpaksa fikirkan masalah kawasan DUN lain. Lebih-lebih lagi beliau terpaksa mengulas dengan panjang lebar masalah di negeri selangor dalam web ini.

    Harap saudara semua berikan sedikit ruang untuk saudara khir bernafas....huh

    Pesanan dari keluarga siMati:
    -----------------------------
    Mohon saudara Khir percepatkan proses. Terima kasih.

    ReplyDelete
  7. salam.....

    Eloklah portfolio berkaitan kerajaan tempatan
    ni dipegang oleh golongan uztaz atau alim
    dari PAS....baru cantik bunyinya...

    Oleh kerani titlenya semua kaum sangat menghormati
    ..sure..reality....!

    Maka jalan terbentang luas untuk ambil peranan dan tindakan kalau
    boleh meng-ZERO-kan segala aktiviti menjurus kemungkaran dan kemurkaan
    yg ada di Selangor....bermula di Ibu Negeri-S.Alam
    Daerah Klang,Daerah Petaling dan seterusnya...

    Inilah cara secebis dari hukum HUDUD...w'hualam.

    ReplyDelete
  8. Terima kasih DS dgn pendapat2 yang memberi panduan kepada pihak Pakatan Rakyat.Cuma disini saya ingin memberi beberapa pandangan:
    1.Media banyak menyiarkan cakap2 Menteri,Timbalan Menteridan juga orang penting kerajaan,ucapan,perasmian dan bemacam2 lagi tetapi berapa peratuskah itu semua dilaksanakan.Apakah ini bukan cakap banyak perlaksanaanya tiada.
    2.Kami rakyat marhaen bukan pandang kelulusan tetapi mahu menyelesaikan masaalah kami.
    Ada wakil rakyat(Adun/Parlimen)sudah banyak penggal,tempat yang diwakilinya tidak juga berubah seperti dulu.
    Satu contoh DS datang ke Bagan Datoh,lihat sendiri apa yang boleh kami banggakan.Sedangkan sudah berapa penggal yg menjadi wakil Parlimen bukan sebarang orang,title DR.
    Kami bukan suka dengan PR tetapi kami mahu perubahan,kami mahu peluang pekerjaan ditempat kami.Kalau PR tidak boleh buat perubahan kami akan menghukum mereka juga.
    Apakah kami tidak irihati bila melihat wakil rakyat silih berganti tukar kereta motosikalbesar baru,sedangkan kami masih dgn motor kapchai buruk.Lagi marah kami bila naik pangkat(jadi menteri)lagi susah nak jumpa untuk mengadu,banyak sangat protokol kena lalui.
    Lebih baik kami mudah jumpa wakil kami yang berkelulusan SPM dari yg dah jadi menteri tetapi susah hendak mengadu.

    ReplyDelete
  9. Salam DSKT...

    Wah...kawan kita WMU350 garangnya....idea tengah mari ker.....

    Kita tengok la sama sama apa yang akan jadi kat Selangor nanti....satu satu dah kluar dah...tunggu jer la....

    Dato Seri..kita buat jer kerja kita..takyah layan sangat pakatan rakyat yang dah nak jadi pakatan roboh...rakyat pun dah boleh menilai sekarang...lagi satu soal bangsa yang lagi dua tu....biarlah.....parti depa dah ada untuk perjuangkan nasib depa...yang paling penting UMNO kena jaga orang Melayu..

    Memang ada segelintir Melayu yang masih tak sedar diri lagi..biaq pi la depa...nanti jaga la tu.....kalau dah kena kat batang hidung depa...

    Kalau ada yang panggil UMNO rasis suruh depa gi baca balik singkatan UMNO tu apa benda....

    ReplyDelete
  10. Sepanjang saya terlibat dengan orang politik ni terutama YB-YB ni mereka ni walaupun tak berpendidikan tinggi tapi mereka ada beberapa orang berpendidikan dan menjadi tempat rujukan dan pertanyaan oleh YB-YB ni. Kemungkinan le YB tu dah diberi pandangan yang salah oleh penasihat beliau..

    Tapi begitu juga ada YB yang lulusan hebat ada penasihatnya tapi ada juga nasihat mereka tidak boleh pakai dan juga terkadang-kadang keputusan yang di ambil YB tu tidak sesuai dengan kepentingan rakyat tapi sesuai atas pandangan parti..ini juga masalah bagi mereka yang punya kelulusan sebab ilmu yang mereka ada hanya untuk kelompok tertentu...

    Sebab itu saya tak le bersetuju apabila isu SPM dikaitakan dengan kesilapan membuat kepautusan.

    ReplyDelete
  11. Saya bukan penyokong PR atau BN tapi bila pilihanraya saya akan sokong mereka yang boleh bekerja dan memberikan khidmat kepada RAKYAT.

    1. Kalau tak lulus SPM bukan orang layak cakap pasal penilian hartanah, bagaimana pulak seorang doktor perubatan boleh cakap pasal nak bina jambatan. sebab alasannya sama seperti si gagal SPM tadi, doktor bukan jurutera yang tahu pasal jambatan

    2. kalau hujah inilah yang digunapakai bagi menolak seseorang saya yang tak berpendidikan tinggi ni pun akan fikir dua kali untuk sokong pemimpin yang cakap sebegini.

    3. Ramai daripada YB BN yang saya kenal, tidak mempunyai pendidikan yang tinggi..ada setakat SRP je tapi kerja baik dan setakat ini tak pernah kalah sebab cara dia mengamalkan rakyat didahulukan..dia cakap pasal pembangunan, kemelesatan ekonomi...dia bukan PAKAR

    ReplyDelete
  12. YB Dr. Khir,
    Saya bukanlah penyokong DS dan bukanlah pula penduduk Shah Alam. Tapi atas apa yang berlaku memang tidak dapat diterima akal. Bagaimana seorang non-muslim blh mengarahkan seorang muslim memulangkan botol-botol arak untuk dijual kembali. Orang Islam sudah sepatutnya bersatu dan tidak berkompromi dengan tindakan yang cuba menjatuhkan agama Islam!

    ReplyDelete
  13. salam dato' seri..

    bagi point no 10 tu saya kurang setuju dengan kenyataan dato' seri.

    pegawai penguatkuasa tersebut tidaklah dikenakan tindakan.hanya dikenakan amaran mulut.

    dan perkara berkaitan rampasan arak tersebut telah dijelaskan oleh YB hassan ali..yang mengatakan YB ronnie tidak berhak mencampuri urusan penguatkuasa.

    serangan yang ditujukan keatas pakatn rakyat sebenarnya menampakkan peribadi UMNO yang lebih buruk Dato' seri.

    persoalannya kenapa pimpinan UMNO yang berada di dalam ahli majlis negeri-negeri lain dan sebelum ini di MBSA sendiri tidak melakukan usaha seperti MBSA sekarang yang sememangnya disenangi oleh rakyat yang muslim.walaupun kemungkinan mewujudkan isu yang hangat tetapi mereka tetap melaksanakannya cuma akhirnya mereka akur disebabkan undang-undang itu sendiri tidak membenarkannya.oleh itu amat wajar sekali undang-undang yang ada dikaji demi kepentingan islam dijaga.

    saya teringat cadangan pemimpin senior UMNO yang islam mencadangkan pengurangan cukai arak dan meminta tempoh waktu operasi kelab-kelab malam,hiburan dan disko DILANJUTKAN.Adakah ini perjuangan seorang yang bergelar muslim.tepuk dada tanya iman Dato' seri.

    menang sorak kampung tergadai adakah ini berlaku di zaman pemerintahan pakatan dan tidak berlaku di zaman pemerintahan BN.

    cukuplah Dato' seri janganlah menimbulkan isu yang mencerminkan semula keperibadian UMNO dan kenapa rakyat selangor menolak kepimpinan Barisan Nasional.

    bak kata pepatah..
    PAKU DULANG PAKU SERPIH
    KATA ORANG DIA YANG LEBIH

    ReplyDelete
  14. Salam DS,

    Inilah suratan takdir,tuhan telah memberi peluang kepada segelintir manusia yang dahulunya hanya pandai mengkritik kepada peluang menunjukkan sejauh mana kemahiran mereka mentadbir pula.Masyarakat sepatutnya sudah dapat melihat dan menilai dengan akal fikran yang waras.

    ReplyDelete
  15. Mana perginya org2 UMNO yg mengaku berjuang demi bangsa dan agama? sekarang lah masanya anda menunjukkan bukti, perjuangkan dan kembalikan semula kampong2 yg tergadai, bukan bertindak seperti apa yg yg anda kata "kokok berdegar-degar ekor bergelumang najis"!

    ReplyDelete
  16. Saudara Heatonxp,

    saya tidak pasti siapa yang tidak mendapat Khairat kematian dan khairat kematian yang dianjurkan oleh siapa pula.

    Jika oleh kerajaan negeri maka faham sahajalah siapa yang membuat keputusan meluluskan atau melaksanakan pemberian.

    Bagaimanapun boleh juga saudara beri butiran lanjut keluarga terbabit kepada saya di emel drkhir@yahoo.com.

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum dr

    Memang masyarakat Cina mempunyai sifat kiasu yg teramat jelas di tonjolkan.(Mereka mesti mau menang dan tidak perduli akan perasaan orang lain)kalau bole mereka mau memiliki negara Malaysia ini untuk masyarakat mereka sahaja.
    Sejak dari dahulu lagi ketidakpuasan hati mereka ini menjadi "Api dalam sekam" dan mereka tahu mereka akan kalah kalau mereka bertindak sendirian, dan segala yg mereka telah dapat mungkin juga akan keciciran, oleh itu sekarang adalah masa yang terbaik untuk mereka membantu untuk mengkucar kacirkan negara.

    Jadi sekarang siapa yang perlu disedarkan?
    1.Masyarakat keseluruhan?
    2.Masyarakat Melayu?
    3.Masyarakat Cina?

    ReplyDelete
  18. Tak ada undang2/peraturan utk rampas beer....

    ReplyDelete
  19. saya akui kata-kata jed yoong

    memang tiada undang-undang utk rampas beer.hanya arak haram dan tidak bercukai sahaja boleh dirampas.
    ini adalah kesilapan UMNO@BN memerintah selama 50 tahun sehinggakan isu arak diambil mudah dan sambil lewa oleh kepimpinan islam UMNO..

    jika saya jadi Dato' seri pasti saya berasa malu kerana membiarkan perkara tersebut yang sudah menjadi barah sehinggakan Non-Muslim tidak memahami apa kehendak islam yang sebenar kerana mereka merasakan tindakan mereka itu tidak salah kerana berpandukan undang-undang.sehinggakan mereka gagal menghormati sentimen islam.

    sbgai contoh
    1)kita gagal mengambil kira penjualan arak secara bebas yang mudah didapati
    2)kita gagal memastikan pekerja berkaitan arak adalah bukan muslim dan yang muslim dibenarkan tanpa larangan mana-mana pihak.

    kenapa ini berlaku sedangkan pemimpin negara adalah orang islam.sedangkan kita tahu arak adalah isu serius.bukan sahaja orang yang meminumnya tetapi orang yang terlibat dengannya pun tidak dibenarkan dalam islam.

    hentikan polemik kotor.berjuang demi agama.
    sepatutnya UMNO membela kebenaran bukannya mengambil kesempatan.jangan buat orang bertambah benci dengan UMNO

    ReplyDelete
  20. YB Dato Seri,

    1. Orang Melayu khususnya UMNO mesti bijak menggunakan kecerlaluan politik dalam Pakatan Rakyat di Selangor sebagai modal untuk mengalih sokongan rakyat kepada BN khususnya UMNO. PR khususnya DAP berjaya mempolitikan kematian Beng Hock mengalihkan penyiasatan rasuah dikalangan ADUN DAP di Selangor kepada persepsi negatif orang ramai terhadap SPRM dan Kerajaan Persekutuan.

    2. Dalam isu cadangan MB Selangor menggunakan tabung zakat untuk akaun Kerajaan Negeri, UMNO Selangor khususnya UMNO Shah Alam sepatutnya mendahului PAS memberi pandangan yang mantap yang disokong dengan nas-nas dan pandangan pakar rujuk mengemukakan memorandum kepada kebawah DYMM Sultan Selangor membantah cadangan MB Selnagor ini. Bukan mengeluarkan kenyataan yang lemah yang boleh dipatahkan oleh mereka yang menyokong cadangan MB Selangor ini.

    3. Bagitu juga dengan tindakan terbaru seorang EXCO Selangor yang campur tangan dengan urusan pentadbiran MBSA berkaitan dengan rampasan minum keras di Shah Alam. Ketepikan perbedzaan politik dalam urusan agama, dan bersama dengan PAS menentangkan sekeras-kerasnya tindakan EXCO Selangor ini yang lansung tidak sensitif dengan perasaan masyarakat Islam. Beliau hanya pentingkan soal ekonomi satu kaum sahaja. Amat menyedihkan bila MCA senada dengan DAP dalam perkara ini. Bukti bahawa masyarakat Cina bersatu dalam memperjuangkan kepentingan kaum mereka, sanggup mengenepikan perbedzaan politik.DAP sudah jelas terbukti menggunakan kuasa yang ada pada mereka sepenuhnya membelakangkan peraturan dan undang-undang jika tindakan mereka ini memberi modal dan populariti politik kepada mereka.

    4. Saya cadangkan supaya YB Dato Seri menggembelingkan kekuatan dan suara UMNO Bahagian Dato Seri sebagai barisan pertama untuk menentang sekeras-kerasnya dengan cara berhemah sebarang penyalahgunaan kuasa dan penyelewangan PR di Selangor. Pertahankan sebarang usaha mereka untuk meruntuhkan kesucian agama Islam. Biar mereka tahu bahawa suara Dato Seri lebih keras dan kuat diluar Dewan. Act without favor and fear.
    Shamsuri Atrabi, Subang Jaya.

    ReplyDelete
  21. Guys I am tired of hearign PAS people tellign me that Umno is unIslamic, read a very nicely written alternative viewpoint here..

    Umno's Islam is closer to the spirit of the Faith


    http://kitaanakmelayu.blogspot.com/2009/08/islam-cara-umno-lebih-berpandangan-jauh.html


    also ada news tentang Blogger Patriot tawan Selangor

    Noh Omar gave some pertinent reminders during the launch - got videos one

    http://kitaanakmelayu.blogspot.com/2009/08/selangor-lancarkan-program-blogger.html

    ReplyDelete
  22. Jed Yoong..

    Ni bukan soal rampas merampas beer tapi soal nk didik orang islam bahawa minum, beli ke.. tidak boleh untuk orang islam, dengan bahasa hukumnya ia HARAM DISISI ISLAM...Yg bukan islam minumlah...klu Pihak PBT tak benarkan menjual arak dikawasan majoriti islam maka patuhlah...bukan bermakna PBT menafikan hak agama lain...

    ReplyDelete
  23. UMNO dan Khir Toyo jangan jadi munafik. Rekod menunjukkan sepanjang UMNO menganggotai Majlis MBSA, tidak pernah isu penjualan arak secara terbuka ini diperbincangkan.

    Kedai yang dirampas arak oleh MBSA itu telah menjalankan operasi menjual arak sejak zaman BN memerintah lagi sehingga telah diprotes oleh penduduk setempat. Malangnya, protes penduduk setempat telah seperti mencurah air di daun keladi.
    Semua wakil-wakil rakyat UMNO serta ahli Majlis mereka tidak pernah menaikkan isu penjualan arak di Shah Alam ini.

    ReplyDelete
  24. Salam DSKT dan rakan2 bloggers,

    Abang WMU350, baca betul2 apa yang dato' seri tulis tu. Ye la, kalau saya pun yang sama lelulusan dengan YB tu memang saya tak tau harga barang2 projek "overprice" ke "lowprice" ke, tapi tak pe la. DSKT pun dah jawab. yang penting " Jangan Cepat Melatah ".

    Harap semua sahabat terutamanya orang Melayu, kenapa la ramai sangat yang masih belum sedar lagi. Kita dah banyak tertipu dengan orang cina. Diaorang banyak agenda yang tersembunyi. Pelik kan, kenapa la orang kita tak sedar-sedar lagi.

    kepada heatonxp,
    DSKT nak menyedarkan orang2 yang macam sdra, yang xbrapa ingat tentang apa yang dah kerajaan BN beri. Dari dalam perut mak sampai dah besar ni terlalu banyak jasa BN. Dan nak ingatkan juga tentang apa yang perlu dibetulkan oleh kita orang Melayu. DSKT tak nak anak bangsa kita hidup merempat. Nak suruh kita hargai apa yang dh diperjuangkan oleh datuk, nenek, moyang kita untuk kesejahteraan kita. Jangan la kita lupa diri. Ambil dan timbangkan pandangan orang. Jangan ikut melulu.

    kepada DSKT,
    saya dan keluarga tetap bersama Dato' Seri.

    ReplyDelete
  25. Ini akibat apabila pemimpin Melayu lemah dan jadi boneka kepada DAP. Rasa malunya menjadi ahli PAS sekiranya PAS diam membisu. Berani cakap dia atas ceramah perdana tapi tindakan kepada DAP yang berani biadap di biarkan. PAS tahu hentam sahaja tapi diri sendiri tak pandai nak urus. PAS untuk semua pelacur Eli, kaki bontot, samseng, kaki rasuah

    ReplyDelete
  26. Salam DSKT,

    Saya terasa terharu dengan Tanah Wakaf Untuk Perkuburan Islam di Shah Alam yang dibangunkan dewan bagi orang Cina.

    Mana dia orang bijak agama dalam Kerajaan PR ni. Hassan Ali, xkan tido kot. Xkan la nak tunggu sampai ada saudara kita meninggal nak kuburkan kat tanah kubur cina. Ye la kan, tanah kubur orang Islam dah di ambik orang Cina, kita nak duk mana sok.

    Itu kan tanah wakaf... Sedihnya saya. Ye la nk wat macamana, Kerajaan Negeri dah nak bankrup, duit zakat pun nak diguna ini lagi tanah wakaf. Malangnya kita, MB Sel pun asnaf gak la nampaknya.

    Kanapa kita duk diam diri lagi. Tak sedih ke korang... Sedar la... Ya ALLAH, tolong la sedarkan hamba mu ini Ya ALLAH.

    ReplyDelete
  27. Soal Rampasan arak ini,saya agak kurang jelas.

    Tetapi sekiranya sudah ada langkah-langkah awal untuk mengurangkan keterlibatan arak,maka langkah tersebut perlulah disokong,bukannya ditempelak dengan pelbagai tuduhan yang akhirnya langkah itu menjadi bantut.

    Sebagai ketua pembangkang DS sepatutnya membantu didalam perkara kebaikan bukannya terus menambah masalah.

    Walaupun ianya dilakukan oleh kerajaan pakatan rakyat,tetapi sekiranya itu adalah untuk kebaikan rakyat maka sudah sewajarnya DS memberikan kerjasama atau pandangan untuk membantu.

    Sekadar pandangan.

    ReplyDelete
  28. DSKT, semasa Pegawai Penguatkuasa memulangkan kembali beer yg dirampas sy berada dikedai tersebut. Dengan nada sinis staff yang berkerja disitu memperli pegawai tersebut dgn mengatakan "MBSA nak jual arak ka".

    Sy kerap minum di Kedai mamak pelita subang jaya. Apa yg saya perhatikan amat memeranjatkan sy. Sebuah kedai yg dahulunya menjual minuman herba telah bertukar menjadi kedai mesin slot. Permis tersebut pada pintu hadapannya telah disita oleh pihak MPSJ. Apa yang berlaku, pintu hadapan tidak dibuka tetapi pintu sisi menjadi laluan utama sehingga sekarang. Permis tersebut mendapat sambutan yg amat menggalakkan dan dibuka sehingga jam 4 pagi.

    Saya merasakan apakah ini modul ekonomi yang cuba dibawa oleh PR melalui slogan mereka " MERAKYATKAN EKONOMI".

    Teruskan perjuangan DSKT

    ReplyDelete
  29. Sdra Faizal,
    Setahu saya pemimpin senior dlm umno yg saudara maksudkan adalah Zaid Ibrahim yg kini telah dipecat dari UMNO dan menjadi teman tidur PAS

    ReplyDelete
  30. sdr khir adakah sdr sedar apa yg umno buat pada bekas mufti arwah dato ishak baharom? isunya org melayu minum arak di pub kan.. kami tak lupa hanya yg lupa isu itu.. selama sdr memerintah selangor adakah sdr bangkit isu penjualan arak secara terbuka di negeri selangor? dan sdr hassan ali telah menegur dan itu hak dan dakwah dia.tapi sdr apa buat? kedua isu yb ada spm jaga tentang perumahan siapakah dia yb itu? hanya seorg saja pangkat stpm iaitu ronnie liu... tolong dedahkan nama yb itu? kalau tak sdr ni sdr munafik dan pembohong. sebab tu hingga sekarang sdr tak berani utk menyaman kerajaan negeri spt saya cabar pd sdr.. mengenai khairat kematian umno ada buat kan sdr tak tahu? atau sdr lupa buat buat tak tahu? kasihan org sg panjang dapat bekas mb dan yb cam ini.

    ReplyDelete
  31. Saya kesian dengan heatonxp..nak dapatkan duit khairat kematian pun nak harapkan DUN ke bagi? Weh malu la sikit, tak kan semua benda nak kena suap? Benda kecik pun nak kecoh2 ke bro?

    Lupa pulak nak tanya, si mati dah di kebumikan ke belum? Atau nak tunggu duit khairat tu dapat dahulu..Apa pun, Al Fatihah untuk si mati.

    ReplyDelete
  32. Sekarang bukan pasal kelulusan yang kita nak pertikaikan, itu bukan isu utama. Isunya ialah Bro kita tu dah buat tuduhan palsu yang tidak berasas.Takpelah sekurang-kurangnya Dr Khir dah saman bro tu dan dah buat attachment S & P dalam blog. Jadi tunggu jelah.

    ReplyDelete
  33. Orang cina memang tak hormat orang Islam. Sebagai sebuah negara yg majoritinya Islam, kita kena bertegas dalam hal-hal arak/pelacuran/judi/gangster/along/pembinaan berhala ditanah perkuburan islam. Pada zaman sahabat rasullulah, orang-orang macam ni sudah lama di hancurkan. Kita patut belajar dari sejarah. Islam adalah agama rasmi negara kita. Kalau mereka tak mahu hormat, bolehlah berpindah ke Singapura.

    ReplyDelete
  34. Khir Toyo,

    terima kasih dengan adanya blog ini, dapat menghiburkan hati saya pagi-pagi membaca komen komen pembaca blog anda.

    saudara khir toyo, anda sendiri yang sebenarnya
    1. CAKAP TAK SERUPA BIKIN
    2. SUKA BUKAK PEKONG ORANG
    3. MENGAIBKAN DIRI SENDIRI.

    jadi, dalam bulan baik dan hari yang baik ini, saya anjurkan saudara Khir bertaubatlah. banyakkan bersedekah,berhentilah dari jadi ahli politik.

    sibukkan lah diri untuk mempersiapkan diri untuk hari mati.

    saudara sudah tak ada kredibiliti sebenarnya.

    ReplyDelete
  35. Nampaknya dato , orang PAS ni hanya pandai bercakap sahaja . Di mana ahli majlis PAS ketika Ronnie mengamuk dan memarahi pegwai yg menjalankan tugas yg mengikut undang-undang .

    Nampaknya pejuang PAS ni hanya sampah sahaja , terus menyembah ronnie bila kena herdik . itulaa mereka sekarang , jadi orang yg atkde maruah .

    ReplyDelete
  36. jamil said...

    Sdra Faizal,
    Setahu saya pemimpin senior dlm umno yg saudara maksudkan adalah Zaid Ibrahim yg kini telah dipecat dari UMNO dan menjadi teman tidur PAS
    ...................................................

    bukannya zaid ibrahim..jangan lah main tembak je..pastikan dulu baru tulis,itu bukannya tahu tapi main agak-agak aje.siapa lagi kalau bukan si parlimen putrajaya tu..

    kesian DSKT..saya dengar-dengar beliau tak berapa sihat..jaga kesihatan baik-baik dato' seri..

    buat pengkritik sekalian..Non-muslim dapat berbuat sesuka hati kerana kelemahan Undang-undang itu sendiri.jika undang-undang malaysia menjaga kepentingan islam pasti Non-muslim tidak berani dan berbuat sesuka hati..

    kau ni halim...

    kau tak susah lagi takpelah kau cakap macam tu..
    biarlah dia nak minta..dah nama pun duit khairat..bukannya duit upah pilihanraya atau duit rasuah atau politik wang atau duit untuk undi calon perwakilan ataupun duit untuk undi calon-calon politik.

    ReplyDelete
  37. Salam,

    Saudara Razali, lebih mudah saudara memberi butiran berkenaan arwah dan juga khairat kematian yang dimaksudkan. Janganlah kita berbelit-belit.

    Saudara Ampun Tuanku dan Pembela,

    Yang sedang dibicarakan di sini bukan soal boleh atau tidak 7-11 jual arak. Yang dibicarakan di sini ialah mengapa apabila Penguatkuasa menguatkuasa undang-undang maka mereka dianggap salah dan diarahkan memulangkan arak tersebut.

    Soal penjualan arak atau bir pulak sejak dahulu lagi kerajaan Selangor di bawah BN juga turut mengehad penjualannya di Shah Alam dan Bangi.

    Saya turut bersetuju jika kawalan lebih ketat dikenakan ke atas kawasan yang majoriti besarnya penduduk Islam.

    ReplyDelete
  38. Saudara asmakahmad,

    Inilah masalah apabila keputusan diambil untuk mencari populariti bukannya untuk menjaga kepentingan masyarakat.

    ReplyDelete
  39. kenapa lah melayu islam ni tak faham-faham..

    saya cukup takutlah..saya merayu pada DSKT.. tegakkan undang-undang islam supaya dapat menjaga keharmonian dan kepentingan islam yang semakin dikikis..

    DSKT tak sedar lagi ke..Umat islam di malaysia dihimpit dengan pelbagai aktiviti maksiat.pergi je bandar atau pekan.pada sebelah siang nampak nombor ekor..sebelah malam nampak Pub dan disco.tiada siapa ingin memantau dan mengenakan tindakan terhadap tauke yang menjual arak atau nombor ekor kepada orang islam...segala aktiviti keparat ni menghancurkan orang melayu yang dikatakan islam tu..mengikis keislaman melayu itu sendiri.

    kesan dari perkara tersebut menyebabkan orang melayu bertambah jauh dgn islam.inilah perlunya undang-undang islam ditegakkan.buang undang-undang sekular yang tak memberi manafaat terhadap islam..ada saudara khir berani menafikan apa yang saya sampaikan ni..

    kita lemah sebab kita membiarkan atau melonggarkan sesuatu perkara yang memang akan merosakkan kita seperti arak,zina dan judi.kuatkuasakan undang-undang berkaitan arak,zina dan judi.jangan saudara khir nak berhelah kerana parti anda menjadi tampuk kepimpinan negara buat masa ini.

    saya faham anda takkan berani menegur kepimpinan UMNO yang membiarkan isu-isu yang merugikan melayu itu sendiri seperti apa yang saya sebutkan diatas..tetapi sekurang-kurangnya anda tahu bahawa anda sudah kehilangan satu undi

    ReplyDelete
  40. Dr Mohamad Khir Toyo said...

    Salam,

    Saudara Ampun Tuanku dan Pembela,

    Yang sedang dibicarakan di sini bukan soal boleh atau tidak 7-11 jual arak. Yang dibicarakan di sini ialah mengapa apabila Penguatkuasa menguatkuasa undang-undang maka mereka dianggap salah dan diarahkan memulangkan arak tersebut.
    ................................................

    saya ingin bertanya dato' seri beberapa soalan.

    1)Atas kuasa undang-undang apa mereka merampas beer tersebut?.jika ada sila nyatakan?.saya akan kupas dengan lebih lanjut kenapa jadi begitu.

    2)Adakah soal boleh atau tidak boleh 7-11 menjual arak tidak penting?

    3)Apa kesalahan yang dikenakan terhadap penguatkuasa tersebut,sila nyatakan secara terperinci?

    saya yakin saudara Khir yang melebihi tahap SPM ini dapat menjawab soalan saya.

    ReplyDelete
  41. Sekurang-kurangnya ada usha Selangor nak hentikan jualan Arak secara terbuka.Masa BN dan UMNO dulu kata DSKT "turut menghad penjualannya di Shah Alam.

    Saya "bingung" istilah menghadkan ni...Saya tinggal di Shah Alam. Di sek 2, di sek 7, di Sek 6, di sek 9... senang je nak beli arak pada masa dulu. Kadang-kadang beli rorkok lagi susah. Bila kita tegor belia yang beli.. mereka kata, mereka kata student dari Uitm dari Sabah dan bukan Muslim... Habis nak kata apa..pada hal muka sebijik macam muka budak Jawa atau budak banjar di selangor. Istilah "menghadkan" kata DSKT tu as good as doing nothing.

    Pada waktu lain saya terbang keManiloa dengan MAS. Kesian saya dengan paramugara melayu yang dah berumor tu..sambil segan-segan menyebut.." anybody need beer...beer..anybody need beer ".. tapi apa nak kata kerajaan Hadhari kita kata kita beri beer percuma dalam penerbangan MAS..naiklah MAS....
    sekian

    ReplyDelete
  42. saudara osman

    dari sudut mana yang tiada kredebilitinya?....adakah saudara hanya ingin melakukan provokasi...atau saudara berpandangan dari sudut kakiki...dari mana yang tiada kredebiliti...cuba bagitau saya nak faham sikit cara saudara berfikir....

    kalau setakat marah kepada umno kerana yang sudah2...itu saya akui..tetapi untuk mengatakan ds sudah tiada kredebiliti saya tidak percaya

    apa yang pasti jika ds sedia mendengar dan sanggup menerima pandangan orang lain juga selagi itu orang2 seperti ini akan kembali berada pada satu tempat yang sepatutnya....



    kalau beliau tiada kredebiliti takan dia menang disungai panjang...ITU SATU..NO DUA...kita tengok pru13 nanti bukan setakat dun sg panjang saja malah beliau saya yakin akan bertanding diperingkat parlimen..

    ds ni duduk dalam selangor saja dah tak boleh dah...masalah masyarakat sekarang ni perlu ada lebih ramai pemimpin yang boleh mendengar suara rakyat dan mampu untuk menentukan hala tuju diperingkat lebih atas dari selangor..

    saudara jed yoong dan faizal

    oleh kerana tiada undang2 rampas beer dan ia semua berpunca dari pembuat dasarlah yang memerlukan kita memahami mengapa ia boleh dan tidak dilakukan...jangan cepat marah dengan mengatakan kita berkuasa kita boleh buat apa sahaja...ingat kita ada 3 bangsa besar berbeza agama dan bangsa...kita aman hari ini mungkin kerana sikap tolaransi kita selama ini

    kita memerlukan lebih ramai suara pendesak diperbagai peringkat terutamanya suara desakan sentiasa untuk pembuat dasar...apapun jangan keluar dari landasan atau tali pegangan sampai umno hancusssss....

    p/s; ada baik dan buruknya kalah dulu pun diselangor..kalau tak mungkin tak de blog...dan sampai hari ni pun ds takan kenal kita semua.

    maklumlah nak harap orang yang seperti kita ni memang payah sikit....nasib baik ada blog boleh gak bersuara...kalau tak bersuara nanati kata umno angguk2 saja dah tak de orang yang nak tegur.....jadi alhamdulillah dan terima kasih gak pada empunya blog ni...sedar dan sanggup up date blog ni kerapkali.....

    PEMIMPIN BAGAIMANA YANG KITA HARAPKAN..........

    "PEMIMPIN YANG DULU BUAT ITUDAN INI YANG TIDAK MENGEMBIRAKAN HATI RAKYAT TETAPI HARI INI SANGGUP BERUBAH DAN MELUANGKAN MASA WALAU SESIBUK MANAPUN BELIAU BERKATA."...TURUN PADANG!!!!!!!...."

    ReplyDelete
  43. saudara WMU,
    inilah kelemahan kita..sebab tiada wakil rakyat kita yang berani menyuarakan pendapat mengenai isu arak dan aktiviti maksiat yang lain dengan alasan ingin menjaga imalaysian..

    bila hassan ali buat kita polimek kan isu tersebut..nampak sangat saudara Khir ini ingin mengambil kesempatan terhadap isu tersebut.. sepatutnya UMNO senada dengan PAS bila soal kepentingan islam.

    macam mana lah nak bersatu kalau orang buat kebaikan kita jadi agen pembelit macam UMNO ni..

    bila kita sayangkan bangsa melebihi islam kesimpulannya janganlah kita marah kan israel yang sayangkan bangsanya dengan melakukan penindasan terhadap palestin..dia pun sama macam UMNO..kerana sayangkan bangsa..jalan kotor pun sanggup buat..

    walau bagaimana pun saya masih hormat dekat Dato' seri kerana menolak jalan hina seperti isu perak.kerana kesannya sangat pahit untuk UMNO sendiri..kerana 3 orang yang berpendirian tidak teguh.. UMNO terpaksa akur dengan segala permintaan mereka..takut-takut jika tidak ikut UMNO akan kehilangan kuasa.

    ReplyDelete
  44. Saudara faizal,

    1. Mengikut Laporan The Sun pada May 2009 lalu, "The City Council had imposed a ban on beer sales in 24-hour retail outlets and has not allowed pubs to operate in some parts of the city."

    2. dalam Enakmen Syariah Selangor juga terdapat peraturan yang menghalang orang Islam daripada terbabit dengan sebarang penjualan arak. Saya akui ada masalah kepada penguatkuasaan secara menyeluruh.

    3. Saya tidak mengatakan tidak penting membicarakan sama ada 7-11 dibenarkan menjual arak atau tidak. apa yang saya cuba nyatakan ialah saya tidak membicarakan sama ada boleh atau tidak 7-11 menjual arak. sebaliknya saya mengulas isu penguatkuasaan.

    4. saudara Mypuad kenyataan saudara mungkin benar dan mungkin rekaan. Seingat saya lesen untuk menjual arak di Shah Alam tidak pernah dikeluarkan kecuali dalam premis seperti hotel dan beberapa tempat terhad bagi memenuhi keperluan bukan Islam.

    Berkenaan dakwaan terdapat pramugara menjual beer dengan cara laungan sedemikian tidaklah pula saya pernah berjumpa. saya tidak nafikan MAS ada menjual arak namun situasi yang saudara nyatakan tersebut saya rasa agak kurang benar.

    ReplyDelete
  45. WMU said

    oleh kerana tiada undang2 rampas beer dan ia semua berpunca dari pembuat dasarlah yang memerlukan kita memahami mengapa ia boleh dan tidak dilakukan...jangan cepat marah dengan mengatakan kita berkuasa kita boleh buat apa sahaja...ingat kita ada 3 bangsa besar berbeza agama dan bangsa...kita aman hari ini mungkin kerana sikap tolaransi kita selama ini

    ................................................

    tolenransi-tolenransi jugak tetapi jangan lah sampai kepentingan islam terabai.bila dah silap langkah ini lah akibatnya..

    tak boleh apanya wmu..siapa menteri agama..siapa menteri undang-undang..apa tugas mereka? takkan tugas mereka meluluskan projek aje..

    jangan jadikan alasan 1malaysian..semua kita nak kongsi..kongsi kedai arak..kongsi kedai nombor..kongsi kedai pelacur..itukah konsep 1malaysian..

    bukannya suruh tutup..kita hanya suruh kaji semula kelonggaran aktiviti maksiat yang boleh menyebabkan melayu tolak islam tu terjebak..

    senang cara..terlalu banyak peluang dan ruang untuk orang melayu tolak islam terjebak DENGAN AKTIVIT TERSEBUT.

    ReplyDelete
  46. saudara faizal

    apa pun yang saudara harapkan ianya bergantung juga kepada orang melayu sendiri....

    apa ds khir boleh buat jika kekuatan untuk mengubah dasar adalah memerlukan sokongan majoriti umat melayu dan dengan gaya tolaransi yang bijak sahaja boleh diterima dinegara ini...

    melayu pun ada pelbagai pendapat yang berbeza2 dan berpuak2....macamana nak ubah dasar.....harap umno sahaja mana boleh...

    patutnya kita kena tanya juga pemimpin pas apakah mereka sanggup untuk bersama dalam kerajaan bukan hanya sanggup bersama dari luar tetapi bersatu dalam kerajaan.

    in9i sahaja yang memungkinkan segala perubahan dasar dalam pembaharuan apa yang di fikirkan oleh saudara faizal dan ramai orang diluar sana.....selagi pas dan umno tidak bersama JANGAN CAKAP PASAL UBAH ITU DAN INI YANG BESAR2...NAK UBAH UKUR BAJU DIBADAN SENDIRI...KALAU UMNO DAN PAS TAK DUDUK SAMA....MELAYU KENE KETAWA JE DENGAN RONIE LIU.......TIDO SATU BANTAL MIMPI FIKIR SENDIRI.....

    BETUL ATAU TIDAK JIKA UMNO SAHAJA DIHARAP MEMANG SUKAR KERANA UMNO ADA MCA DAN MIC (YANG UTAMA)

    BETUL ATAU TIDAK JIKA HARAP PAS SAHAJA MEMANG 2X 5 = 10..SAMA JE DENGAN UMNO KERANA DAP DAN PKR ADA DALAM PR.

    NAK TEGAK APA BENDAPUN..UMNO DAN PAS DUDUK DULU BINCANG JANGAN ASYIK PANDAI NAK BERDEBAT SAHAJA TAK GUNA ..MENYAKITKAN HATI LAWAN DAN KAWAN BUAT APA?.......

    APA PUN SAYA MAHU DAN SANGGUP UNTUK MENERIMA PAS....JIKA KEMBALI KEMEJA RUNDINGAN ...DAN JANGAN DIUNGKIT SANGGAT ZAMAN MAHATHIR...DIA PUNYA ZAMAN DAH LEPAS...KITA KENA KEMBALI MEMBINA IKATAN PADA ZAMAN KITA...YANG LA KITA JADIKAN SEJARAH DAN PENAJARAN...DS KHIR SORANG DIA TAK BOLEH BUAT APA2 JIKA MASYARAKAT TIDAK FAHAM BAGAIMANA NAK UBAH DASAR......

    DESAK DENGAN KEKUATAN BARU JADI....DESAK DENGAN AIR LIUR SAJA PUN JADI JUGA...JADI MEMUASKAN HATI SENDIRI........TAK KEMANA PUN

    UMNO ...PAS...BERSATU DULU....

    ReplyDelete
  47. terima kasih dengan jawapan dato' seri..

    tahu pun dato' seri kelemahan enekmen syariah dari segi penguatkuasaan..

    sebab tu lah saya perjuangkan kepentingan islam dijadikan agenda utama dalam undang-undang malaysia.

    bila jabatan agama islam kuatkuasa kan undang-undang..Non-muslim mempergunakan undang-undang malaysia untuk melawan balik..INI LAH YANG PERLU DIFIKIRKAN...APA-APAPUN JOM SOLAT JUMAAT DULU.

    ReplyDelete
  48. ASM, Dato Sri,
    Saya bukan seorang ahli politik dan saya tidak berminat nak laga-laga kan orang politik. Apa yang saya tulis tu Ikhlas dari hati bersih saya dan pengalaman saya.

    a) Kes beer tu tiga tahun lepas di suatu malam selepas sembahyang tarawih di Sek 7. Shah Alam. Saya dan keluarga pergi cari minuman selepas balik dari sembahyang tarawikh. Saya tak minat nak reka-reka cerita Dato' Sri.

    b). Berkenaan dengan penerbangan MAS tu di awal tahun ni.. tadi. Saya dan Isteri pergi keManila, di atas urusan pekerjaan. Mungkin Dato' Sri dudok di Business Class atau 1st class. Saya dudok di economy class.Mula-mula paramugara tu menawarkan "juice" dan kami minum "juice". Saya merasa pelik kenapa warga Jepun?korea ? disebelah saya tu tak minta apa-apa. Rupa-rupa nya lepas tu Paramugara tu datang dengan hebahan " Beer...Beer.. anybody need Beer" dan warga Jepun?Korea tersebut meninta Beer. Kemudian saya berbisik pada isteri disebelah..."Rupa-rupanya Beer free di MAS ni ya..." begitulah cerita nya Dato Sri jika kita berada dalam kelas ek0nomi dan terbang daloam penerbangan antarabangsa. Saya tak ada masa lah Dato Sri nak reka-reka cerita seperti yang Dato SRi tudoh tu...

    Saya t6ak marah pada Dato Sri.. tetapi saya Duka cita Dato Sri dengan senang hati mengatakan saya reka cerita tu,... Maaf Dato Sri.. Saya cuma ingin mencari kebenaran. Wassalam
    Mypuaad

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum Dato' Sri,
    Saya selalu membaca tetapi jarang sekali tergerak untok respond pada comen-comen yang diberi. Saya yakin ramai diantara yang respond atau membaca blog ni dikalangan professional dan cendikiawan, bukan setakat doctor je.. malah pakar-pakar perubatan dan para ilmuan. Saya faham .. ada diantaranya menulis kerana nak lepaskan geram...tetapi tak kurang juga yang ikhlas..kerana mereka adalah ahlinya dan perkara-perkara yang dibincangkan itu dekat dihati mereka. Saya rasa apabila Dato Sri dengan secara pukol rata mengatakan sesuatu perkara tu benar atau rekaan, biarlah ia didapati dari maklumat yang benar. Apa yang Dato Sri kata benar.. saya tetap kata benar (saya tak pilih bulu),), tetapi apabila ia tidak sama dengan apa saya alami dan apa yang saya telah lalui, saya tetap menyatakan seperti adanya.. kerana saya tidak ada kepentingan politik.

    Satu perkara yang terkini yang saya dengar tetapi saya belum pasti lagi. Konon-kononya sekarang di TV1, ucapan yang biasa diguna "Assalamualikum dan Salam Sejahtera" telah diganti dengan ucapan " Salam 1Malaysia ".

    Boleh sesiapa yang arif dan berilmu memberikan sedikit falsafah dan merit ucapan "Salam 1Malaysia" berbanding dengan ucapan "Assalamualaikum dan salam Sejahtera".

    Wassalam
    mypuaad

    ReplyDelete
  50. saudara nash dan saudara noor, nampaknya saudara mempunyai ilmu berdasarkan TV, suratkabar perdana dan kawan2 dari dalam tempurung saudara. Sila buka mata dan minda anda dengan saksama untuk membaca, bertanya dan memahami perjuangan pas yang sebenarnya, bukan dari perspektif musuh. Saya dulu adalah ahli umno juga seperti anda amat aneh dengan pas tetapi tidak lah sampai membenci atau mengutuk, sedikit sebanyak benci juga sebab banyak informasi yang saya dapat adalah dari TV, suratkhabar dan kawan-kawan yang jauh dengan islam. Tetapi apabila kita ikhlas memahami dan mendapatkan informasi dari pihak pas dan kawan-kawan dari pas, barulah kita akan sedar, apa yang kita tahu dan faham tentang pas adalah melesat sama sekali, malah kita akan merasa malu kerana bersifat seperti lalat hijau yang amat berahi dengan taik yang busuk!. Cubalah bersifat waras dan bijaksana, InsyaAllah anda anda akan mendapat petunjuk.

    ReplyDelete
  51. 7 Eleven jual arak biasa jer. Tanpa kawalan. Budak-budak sekolah selalu pergi 7-Eleven.

    7 Eleven punya kedai bercambah bagai cendawan tumbuh lepas hujan.

    To UMNO Members: Bangkitlah bersatu dan akuilah kesilapan yang telah anda lakukan di Selangor.

    To PAS Members: Janganlah diperkudakan oleh PKR dan DAP. Jangan jadi boneka. Kalau nak bela Islam, bela betul2. Jangan terkeluar dari prinsip perjuangan.

    Kepada Melayu Bangsaku: BERSATU DAN BERSATU DAN BERSATULAH DEMI KEPENTINGAN ANAK-ANAK MELAYU UNTUK MASA MENDATANG. KITA TIADA PILIHAN LAIN KECUALI BERSATU. JANGAN BERTELAGAH SESAMA SENDIRI.

    ReplyDelete
  52. Dari segi penguatkuasaan; tindakan sebagaimana yang perlu diambil? merampas beer, tarik lesen atau saman?..

    ReplyDelete
  53. utusan online tajuk

    Pemuda Pas dicabar bersama Pemuda UMNO tentang pihak hina Islam....

    ...saya pun sayang umno gak tapi nak gak tegur sikit je...selain dari perkataan CABAR tukar perkataan AJAK/JEMPUT..kan manis sikit...

    kalau setakat nak ajak dengan ungkapan CABAR saya agak sangsi cabaran itu diterima...nanti bila puak2 pas menyampah dan nik aziz kata buang masa je layan pemuda umno ni kita kata mereka yang tak setuju PULAK....

    kalau PEMUDA UMNO ikhlas gunalah perkataan baik sikit.....cabar2 ni tak payahlah,zaman dah berubah kalau nak ajak duduk satu pentas...tukar je guna perkataan jemput...melayu sama melayu apsal nak tunjuk siapa hero ke?

    p/s :takan spm level nak ajar kot benda ni pun...hati dan perasaan ni....BERBUDI BAHASA BUDAYA KITA.....apa pandangan saya ni tak betul ke ds?atau memang kita kena cabar mencabar dalam untuk mencari titik temu......

    ReplyDelete
  54. salam ds...
    memetik kata2 ds.. "kokok berdegar-degar, ekor bergelumang najis", "mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih", "telur sebiji, riuh sekampung", "kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa."

    peribahasa di atas lebih sesuai utk ds berdasarkan senario politik di selangor yg melibatkan ds..tak perlu saya mengulas panjang kerana semua peribahasa di atas sgt jelas kaitannya dgn ds.
    sekian, terima kasih

    ReplyDelete
  55. Dato' Seri.... satu Malaya dah tahu lah... MAS ada serve arak on board.... Bukan rekaan atau hear say.... Saya pernah alami dan saksikan sendiri... Naik Thai Airways takde dia offer depan-depan.... That's why MAS asyik rugi je.... Kaburkan mata kata untuk untuk pengal itu aje... Padahal kalau cumulative masih rugi... Kat parlimen pun pernah dok discuss pasal arak on MAS. Itu GLC... siapa G itu.. Idris Jala ke .... tak rupanya G stand for Governmet and elaborate further Islam Hadhari.... Setuju pada myPuaad...

    ReplyDelete
  56. cam ni lah sdr.. sdr pernah jadi calon ketua pemuda umno kan... saya tanya sdr.. adakah sdr pernah tegur pm bahawa arak dan judi ini haram.Msia sebuah negara islam yg dikatakan oleh bekas pm Tun pada perhimpunan agung Parti Gerakan.Ingin saya bertanya satu sahaja..adakah sdr menegur PM baru iaitu Najib luluskan 10 pusat perjudian? adakah sdr takut utk menegur kepimpinan Najib yg terus terang luluskan judi. Sekarang PAS sudah menegur dan kerajaan negeri akan kaji dalam tempoh sebulan isu perjualan arak di jual di kedai terbuka...UMNO baru sekarang nak tegur kerr... shame to UMNO sibuk dengan Melayu tapi tak berani kerana ISLAM..

    ReplyDelete
  57. jangan buat penilaian tidak mengikut bidang kita? betul saya setuju bukan bidang pembinaan nak buat penilaian tentang rumah tapi kemusykilan saya

    1.layak ke seorang dr gigi jadi MB?adakah itu mengikut kesesuaian nya?

    2.anwar ibrahim bukan kelulusan kewangan tp beliau pernah di nobatkan menteri kewangan terbaik asia

    p/s layak kah saya membuat komen di blog DS? :)

    ReplyDelete
  58. salam.....

    cerita 1

    Kita sekarang sedang menghadapi krisis kekurangan
    gula...merata kedai runcit dan pasaraya mini di
    kampong mahupun pekan paling dekat tempat tinggal
    kita tiada bekalan...pengguna biasa spt kita,
    peniaga warung atau bini kita buat kueh untuk
    tambah pendapatan, kesusahan nakkan gula.

    Akhirnya jadi mangsa kitalah mencari sehingga ke
    pasaraya besar di bandar jauh dari tempat tinggal itupun gula dicatu 2 paket (2 kilo) sahaja.Kalau bernasib baik,kalau tak;habis stok!

    ................................................

    cerita 2

    Apa-apapun perlu ada keazaman dan tekad...
    benda haram jadah spt beer dilarang terus
    jualannya di kedai runcit dan kedai 24 jam
    sekurang-kurangnya di kaw. penduduk majoritinya melayu/islam.

    Takkan matinya,jika tak dapat meneguk..bukan melayu/islam pandailah ia mendapatkan bekalan
    untuk dirinya.....

    Kekadang kita bertanya sendiri...susah sangat ke
    undang-undang kecil-pihak berwajip nak wujudkan?
    Atau pihak pbt tunduk kepada orang politik yg
    ada kepentingan?

    Kaitan gula dan beer...walau gula bahan penting
    kalau tiada sanggup dicari walaupun jauh..dibandingkan dengan beer-haram;bekalan
    sentiasa ada tiada larangan penjualannya....

    fikir-fikirlah...

    ReplyDelete
  59. DSKT

    Kelakarkan membaca hujah-hujah saudara. Masa berkuasa dahulu, saya menjadi hairan mengapa saudara tak buat semua yang saudara nyatakan sekarang.

    Tu kilang carlsberg di batu 3 tu, sejak berzaman wujud. Sejak dari kilang tersebut dibina, kesemua MB UMNo termasuk saudara tak buat apa pun.

    bagi saya, kokokan sdra sekarang ibarat meludah kemuka sendiri sahaja dan lebih kepada bermain politik sempit dan mengapi-gapikan sentimen kaum sahaja. saya boleh faham jika dulu sdra hanya exco biasa sahaja....tetapi dsra adalah MEMTERI BESAR SELANGOR SELAMA 8 TAHUN!

    bat8

    ReplyDelete
  60. Yang jadi masaalahnya ialah selama 50 tahun BN memerentah, UMNO tak kesah lansung tentang arak dan judi.Kalau perkara ini di bendung lebih awal semasa mula mula dahulu tentu tak jadi seperti sekarang. Yang penting bagi pemimpin UMNO ialah mengumpul kekayaan.

    ReplyDelete
  61. kelmarin anjing, semalam babi hari ini beer, esok mungkin orang bukan islam diharamkan kut. adakah kita tidak boleh terima yang kita ini memang berbeza di setengah aspek. Adakah orang bukan islam akan dilabelkan menghina orang islam kerana mereka memang tidak mengamalkan kehidupan yang dianggap halal oleh orang islam? mengapakah kita tidak boleh menekankan aspek yang sama diantara kita?

    adakah esok orang india ataupun cina harus menuntut mac donalds ataupun pelita ataupun kedai makanan muslim berhenti dari menjual daging lembu? Apa akan jadi? Saya merasa jati diri,kefahaman ugama sendiri ataupun pantang larang kaum sendiri akan menghindarkan kita dari melakukan perkara-perkara yang tidak baik.

    Tak lama lagi. Dalam sepuloh tahun lagi, orang melayu akan menjadi majoriti di seluruh pelusok semenanjung malaysia. adakah pada masa itu hak, cara hidup dan budaya orang bukan islam akan dilenyapkan sama sekali?

    ReplyDelete
  62. Assalamaualaikum Dato' Sri,
    Its me again, and this time I have decided to respond to some of your statements in English. As I have mentioned earlier in my Bahasa comment, I am really not that keen to indulge myself in this forum too often as it sometimes gets too racial, emotional and too often, it has becomes a place to discredit a certain individual or group of people.

    In cases, where I feel there is a genuine cause to discuss a topic of interest to all of us, I feel I should say my point. For example,in your "Menang sorak kampong tergadai", item 19.

    "Apakah pertanyaan ini rasis atau bersifat perkauman? Mungkin inilah yang dikatakan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad bahawa orang Melayu selalu disuruh menjaga perasaan kaum lain, tetapi kaum lain tidak pernah menjaga perasaan orang Melayu."

    I strongly agree with that statement. However we forget that The Malays' attitude that always "menjaga perasaan kaum lain, tetapi kaum lain tidak pernah menjaga perasaan orang Melayu." does not evolve overnight or in a generation.

    Have we forgotten that this is the outcome of our own doing after 50 over years of independence. The leaders should have asked themselves first before we the commoners get the blame. For example, over 50 years of Independence, with Islam as the official religion, we still fail to educate the non muslims that alcohol is forbidden in Islam, even if you manufacture it, you sell the bottle, or even giving lisence for the non muslim to produce it. Why is it so.. I guess Dato' Sri has the answer.

    Yes we tell the "akar umbi" all about the fictions of efforts to eradicate alcohol consumption amongst the muslims (youths especially), but the "akar umbi" are in the ground. They dont even have the chance to see the shoot - (pucok pimpinan). But the stem that holds the shoot and the "akar umbi", knows what happen to the "akar umbi" and the shoot.

    Who are these group of people that made up the stem. May be if Dato Sri publish my comment ( and the previous in Bahasa ) I may enlighten you, who are in the people that made up the stem.
    Wassalam
    mypuaad

    ReplyDelete
  63. Akum Dato Seri,

    terima kasih dengan pendedahan demi pendedahan yang dato seri timbulkan..

    semoga ia menjadi tauladan kepada kita semua.

    jika boleh, saya mohon dato seri menjelaskan kembali kepada rakyat khususnya rakyat selangor berkenaan isu-isu yang ditimbulkan semasa pRu-12 oleh pihak pembangkang yang menyebabkan kekalahan besar BN khususnya di selangor.

    dengan penjelasan dari dato seri, maka rakyat akan dapat menilai semula tentang isu tersebut.

    terima kasih.

    ReplyDelete
  64. Minta pandangan dari sdr
    1) patung atau replika najib di batu caves
    2) org melayu jadi board director syarikat arak dan judi
    3)lesen special 4d dikeluarkan oleh najib
    4)pemecatan arwah ust ishak baharom mengenai arak,judi dan ratu cantik
    5)ban ust2 beri ceramah spt ust ismail kamus,dato harun din

    saya harap sdr beri pandangan jujur dan berani sebagai seorg islam

    ReplyDelete
  65. Apa yang dilakukan oleh kerajaan negeri sekarang nie pun tak banyak bezanya daripada kerajaan negeri terdahulu..jadi kerajaan negeri sekarang dan penyokong2 pembangkang janganlah mendadik dada..kami telah berikan undi kami..kerana percaya kamu boleh melakukan(menegakkan islam)..
    Jadi bekerjalah..

    ReplyDelete
  66. AKUM APAKHABAR DS= SENGAJA SAYA TULIS HURUF BESAR SEMOGA PERKARA INI DIFAHAMI DAN DI INSAFI OLEH KITA YANG BERNAMA ORANG MELAYU YANG SEMAKIN MELARAT INI. AMBILAH IKHTIBAR DARI APA YANG BERLAKU DALAM PRU10 UMNO TIDAK TERIMA OLEH ORANG2 MELAYU LALU PERSEMPADANAN KAWASAN DILAKUKAN OLEH JUAK2 SPR DAN AKHIRNYA PRU11 BN MENANG CEMERLANG KELANTAN PUN HAMPIR TERBANG JUGA. ATAS DASAR ITU APA YANG DILAKUKAN ADALAH TEPAT DAN BETUL BELAKA HINGGA TAK MAHU MENCONGAK MASA DEPAN APA YANG AKAN BERLAKU KEPADA BANGSA MELAYU DIMALAYSIA INI. PRU13 TELAH MEMBUKA MATA SEMUA PIHAK DAN KEGELISAHAN DIKALANGAN PEMIMPIN UMNO ITU SENDIRI TAPI RAMUAN ADA MASAKAN TAK ADA HINGGA KINI MASIH MENCARI JAWAPAN. JANGAN TERPEDAYA DENGAN PENGANALISA POLITIK DARI UNIVERSITI KERANA ANALISA MEREKA SATU PUN TAK BOLEH PAKAI. GAMBARAN PRU 13 ADALAH 110 KERUSI MAJORITI MELAYU BAWAH 60% 63 KERUSI MAJORITI CINA 75% KERUSI INI PASTI JATUH KETANGAN DAP DAN 110 KERUSI INI 65 KERUSI AKAN JATUH KETANGAN PKR PAS AKAN MENDAPAT 25 KERUSI DIMANAKAH BN PADA MASA ITU. SAYA HARAP PIHAK PEMIMPIN MEMIKIRNYA WALAUPUN PERIT UNTUK DITERIMA TAPI ITULAH KENYATAAN NYA. SEKIAN SALAM ORANG SUNGAI BURUNG TG KARANG SELANGOR. WSLM

    ReplyDelete
  67. AKUM DATO SRI. MARI KITA HADIR KENDURI RAKYAT DIDEWAN DATO HORMAT TANJUNG KARANG KERANA MERAIKAN PERKAHWINAN PUTERI DATO NOH OMAR PADA HARI INI 09/08/09 MENTERI PERTANIAN DAN PERUSHAN ASAS TANI MALAYSIA. BELIAU MENJEMPUT SELURUH RAKYAT SELANGOR HADIR KEMAJLIS TERSEBUT. WSLM

    ReplyDelete
  68. jika anda terlihat ada orang islam yang berjudi dan minum arak di selangor sila laporkan kepada pihak yang berkenaan supaya kita dapat menghancurkan maksiat tersebut..

    marilah kita bersama-sama membuat pemerhatian keatas premis yang menjual air setan ini..jika ada orang islam masih membeli racun dan air setan tersebut,kita akan desak dengan lebih hebat agar perbuatan maksiat tidak berlaku di selangor..

    negeri-negeri UMNO disarankan mengikuti jejak langkah negeri selangor demi menjaga kepentingan islam di malaysia.

    ReplyDelete
  69. Dato dizaman PAS ni bila penguatkuasa menjalankan tugas maka mereka diherdik dan dimarahi oleh golongan anti Islam , apa yg dilakukan oleh golongan pejuang PAS ? Golongan PAS hanya berani pada sesama agama dan bangsa shaja . Tapi mereka hanya kuli pada DAP . Dimana ahli majlis Islam dalam PAS/PKR , bila penguatkuasa dimarahi sebegitu oleh DAP . Malah DAP mempermainkan hukum Islam mengatakan beer ringan "takpe" ???

    PAS hanya diam membisu , kalau marah pun setakat buih pepsi cola lagak mereka . Maklumlah nanti DAP tak bagi kuasa .

    Dulu golongan PAS ni pernah memaki dan jatuhkan hukuman murtad kepada BN kerana bina Kilang Arak , walaupun ianya bukan untuk Orang Islam

    Tapi kini golongan PAS pulak yg mempertahankan kilang tersebut , dan lebih ironiknya mereka menggunakan alasan yg sama pernah digunakan oleh UMNO iaitu untuk bukan Islam . Jadi orang PAS ni bila kena batang hidung dia maka perkara haram boleh jadi halal . Sungguh hipokrit !!!

    Dulu saya pernah mendengar bahawa PAS ingin mentarbiyahkan DAP secara perlahan . Tapi nampaknya PAS yg ditarbiyah oleh DAP . Sungguh lawak pejuang-pejuang yg penakut ini.

    ReplyDelete
  70. UTUSAN ONLINE

    Pemuda UMNO cabar Pas keluar pakatan pembangkang

    YANG NI SAYA SOKONG...CABAR...JANGAN AJAK2 LAGI DAH...

    ReplyDelete
  71. Yang penting hasil, bukan berdentum sahaja... :-)










    Suara Generasi Baru 1 Malaysia
    >>Blog 1 Malaysia

    ReplyDelete
  72. Salam DS Khir Sekeluarga. Teruskan usaha DS untuk memperbetulkan keadaan. Sebagai Ketua Pembangkang saya berharap DS dapat menemui pelbagai ilmu baru berhubung isu-isu politik, nusa bangsa dan sebagainya.

    Insya Allah jika tiada aral dan Ar-Rahman, DS akan kembali memimpin Selangor kelak (walaupun saya bukan penduduk Selangor).

    Bila kita berada di pihak pembangkang, baru lah kita sedar apa yang kita hampir dan akan sedar akan perbuatan kita selama mana kita memimpin sebelum ini. Oleh itu saya berharap DS dapat menggunakan peluang ini untuk kembali memimpin Selangor dan sebagainya.

    ReplyDelete
  73. saya berpedapat semua orang islam wajib sokong pas...baru la syariat dapat ditegak...isu arak menunjukan pas serius untuk memperbaiki umah...dan umno pula mengambil kesempatan sebagai bahan isu politik..sedangkan mereka tidak bertindak apa-apa semasa menjadi kerajaan..malah penguatkuasa pula dimarahi...

    ReplyDelete
  74. gambus...gambus..cetek akal..

    saya bagi contoh yang mudah..

    UMNO=islam
    DAP=kafir

    1 ahli UMNO yang luluskan jualan/minum arak dengan 1 ahli DAP yang luluskan jualan/minum arak..mana satu yang kita marah..

    1 ahli UMNO luluskan/tikam nombor 4D dengan 1 ahli DAP yang luluskan/tikam nombor 4D..mana satu yang kita marah..

    cukup kot bagi gambus faham termasuk DSKT sendiri.

    ...................................................
    umno perlu memberi taraf pendidikan yang terbaik untuk anak-anak melayu..umno wajib menghapuskan aktiviti sosial yang melampau dikalangan orang melayu bagi menjamin mutu islam itu sendiri..sudah banyak contoh bagaimana melayu menjadi cemerlang iaitu dengan asuhan islam yang baik..pelajar yang taat kepada allah,hatta dia anak nelayan sekalipun.

    umno perlu hapuskan penyakit judi,arak,pelacuran,dan rasuah dikalangan orang melayu bangsat yang masih dicucuk hidung mereka seperti lembu hinggakan merasakan tanpa umno mereka tidak boleh hidup hinggakan mereka tidak boleh berdikari sehinggakan untuk hidup terpaksa bergantung duit poket adun umno ataupun pemimpin umno..inilah melayu yang lemah dan bodoh.

    ReplyDelete
  75. Bagi pendapat saya, penguatkuasaan berdasarkan kawalan sendiri tidak akan berkesan...sebagai contoh kita ambil contoh kawalan sendiri seperti jualan rokok untuk bawah umur.adakah ianya berkesan?rasa tidak..
    Orang Melayu masih boleh membeli arak dengan mudah..mereka berkawan dengan non muslim..suruh jer non muslim belikan..jadi mana kawalannya..
    DAH TERANG-TERANG.NON MUSLIM MAHU UNTUNG SAHAJA..ITU KENYATAAN..PERNAH DENGAR ORG CINA BERNIAGA NAK RUGI??KADANG2 SALAH BELI BARANG PUN TAK BULEH AMBIK DUIT BALIK..AMBIK SAHAJA ATAU TUKAR BARANG LAIN..
    Bab MAS jual serve arak..memang betul..saya baru pulang oversea semalam naik MAS..memang depa serve arak..depa serve untuk International flight sahaja..tapi tidak domestik..
    Tapi yang pelik nya..pendekatan MAS berbeza dengan syarikat penerbangan lain..dimana KOREA AIR cuma serve kalau diminta..tapi MAS..nah siap dah tuang dlm cawan..bawak dulang lagi.
    Harap DSKT dapat feedback kat MAS tentang perkara ini..sebb DSKT lebih dekat daripada mereka..

    ReplyDelete
  76. Faizal,
    Berkaitan penjualan arak nie..rasanya PAS dikelantan mempunyai kaedah tersendiri untuk menjaga sensitiviti non-muslim dan muslim..tiada masalah..kerajaan Kelantan boleh melakukannya kenapa tidak diselangor??
    Tidak usah bercerita tentang barah..atau najis, apa yang dikatan DSKT ialah semasa BN memerintah pembangkang berkokok tentang isu arak..sekarang mereka pula memerintah atas undi yang diberikan kerna percaya ianya dpt dilaksankan..namun sekarang seperti tiada bezanya..bak kata mengata dulang paku serpih..
    Kawalan sendiri?? macam mudah sangat kaedah nie..saya harap negeri selangor akan mencontohi negeri kelantan bagi isu arak ini..

    ReplyDelete
  77. PAS HANYA MELAUNGKN ISLAM BILA BERSENDIRIAN TP BILA KENA RASUAH JAWATAN SENYAP LA...INILA SATU BENTUK RASUAH YG KITA TAMPA SEDARI.SEMUANYA GILA KUASA...ZAMAN BN PERINTAH SEMUANYA AMAN,KITA SELESAI DGN CARA BAIK DGN KAUM LAIN,AGAMA LAIN...SALING HORMAT MENGHORMATI ANTARA SATU SAMA LAIN...TP BILA PR PERINTAH MCM2 HAL BERLAKU...KITA PUN DI SARAN AGAR BERBAIK BAIK LAH KAMU DGN KAUM KAUM LAIN...ITULAH YG BN BUAT...LU PIKIR LA SENDIRI....WAHAI BANGSA KU....

    ReplyDelete
  78. UTK YES...JGN SALAHKAN ORG TERDAHULU SBB ORG TERDAHULU DAH TK ADA KUASA SO YG MEMERINTAH ADA KUASA BUAT LA,PINDA LA APA YG PATUT....BETOL TK....JGN DAH BERKUASA LUPA DIRI DAN PERJUANGGAN TP INI LAH YG TERJADI...CKP TK SERUPA BIKIN....

    ReplyDelete
  79. mmg btul cakap DS, saya nampak PAKATAN RAKYAT banyak bermain dengan sentimen dan cakap tak serupa bikin.Saya ni penyokong BN tapi saya tak ler pulak menyokon BN membabi buta , saya nampak bnyk jugak benda salah yang BN buat , contohnya politik wang . Walaupun ramai yg tak mengaku tetapi zahirnya ianya mmg wujud dalam PRU yang lepas , walaupun saya sedih BN kalah di banyak kawasan tetapi secara tak langsung saya jugak gembira sebab "finally BN had learn a lesson".Bila dah terlalu lama sgt berkuasa kekadang kita akan jadi "complacent" dan benda yang salah akan jadi btul."Now its time for BN to reform and bounce back from a very deep sleep and end off this PAKATAN RAKYAT because it doesn't make any sense why pakatan rakyat could coexist.In term of ideology , they are worlds apart , the only common things that they have is that they crave for power.And due to this craving , they are willing to close one eye in term of their ideology and principle
    hoping that any differences will be sorted out later.Power must come first

    ReplyDelete
  80. pembetulan email saya: anrd0_1981@yahoo.com.. akum dato', saya menunggu respon dato' utk mmberi khabar gembira pada mereka sebelum ramadhan ini...

    ReplyDelete
  81. tolenransi-tolenransi jugak tetapi jangan lah sampai kepentingan islam terabai.bila dah silap langkah ini lah akibatnya..

    tak boleh apanya wmu..siapa menteri agama..siapa menteri undang-undang..apa tugas mereka? takkan tugas mereka meluluskan projek aje..
    faizal said

    jangan jadikan alasan 1malaysian..semua kita nak kongsi..kongsi kedai arak..kongsi kedai nombor..kongsi kedai pelacur..itukah konsep 1malaysian..

    bukannya suruh tutup..kita hanya suruh kaji semula kelonggaran aktiviti maksiat yang boleh menyebabkan melayu tolak islam tu terjebak..

    .............................................

    ha.... bab bukannya suruh tutup tu saya setuju (buka sebab saya pun minum arak gak tapi dah india cina warga negara ni)...

    tak pe kita semua kena main peranan bukan kita boleh harap satu pihak sahaja

    semua kena bersuara dengan jujur dan ikhlas tak kiralah apa parti...niat yang penting..
    satu hati.... satu rasa ....1malaysia......
    takan tu pun tak setuju...1malaysia.

    ReplyDelete
  82. SAUDARA CHING CHOY TU SBB BN BERMUAFAKAT DGN BANGSA LAIN...DLM ISLAM PUN MEMINTA KAMI UMAT ISLAM MENGHORMATI BANGSA DAN AGAMA LAIN...BEGITU JUA SEBALIKNYA...BG AGAMA SADARA....PERMUAFAKATAN INI TIAADA DLM PKKATAN RAKYYAT SKARANG....JOM UNDI BN...KITA AKAN BERSATU..TU LA PM NAJIB LAUNGKAN SATU MALAYSIA...SAMA SAMA MERASAI KEMAKMURAN....HIDUP BN...TAK PAHAM PAHAM LG
    SELEBIHNYA MINTA DSKT ULAS

    ReplyDelete
  83. Kepada penyokong PAS semua. Janganlah jadi hipokrit. Janganlah diperbodohkan oleh orang Kafir dari DAP. Janganlah diikutkan pemimpin yang suka main belakang. Jangan dibiarkan maksiat berlaku disebabkan perkara-perkara tersebut dibenarkan oleh kaum mereka. Jangan terperanjat nanti Khalid debab halalkan homosek sebab ada org Selangor yg bukan islam memang suka semuanya. Nak ikut Amerika kononnya. Jangan terperanjat Khalid par turut benarkan jual apam babi di kedai di shah alam sebab ada sekor dua Cina duduk kat situ.

    ReplyDelete
  84. Salam Pemuda Berani....

    Bila di perhatikan dalam banyak banyak komen yang di berikan......Kebanyakannya menyalahkan DS semasa pentadbiran BN di Selangor yang dijadikan senjata menghalalkan apa yang PR lakukan ketika ini.....

    Satu saja soalan yang saya tujukan kepada penyokong2 PR......
    Adakah semasa 50 tahun lebih pemerintahan BN negara kita sekarang lebih sengsara dari semasa dijajah...?

    Kepada orang Melayu khususnya....bukankah mencari jalan penyelesaian lebih baik dari mencari salah siapa.....

    Resam orang Melayu ...PANTANG DICABAR....(maklumlah orang Melayu ni kan asal usulnya pejuang yang berdarah Jebat dan Tuah)carilah cabaran yang menguntungkan orang Melayu.

    ReplyDelete
  85. Salam DS,
    Isu tanah perkuburan di Shah alam tu dari 2007,KENAPA ZAMAN DS TIDAK MENYELESAIKAN MASALAH ITU???APAKAH PENDING JOB YG DIHASILKAN OLEH ZAMAN DS ITU PERLU DISELESAIKAN OLEH PIHAK LAIN SEPERTI ISU DI KG BUAH PALA,PENANG???
    Yg DS nyatakan ada pihak yg melindungi Dewan yg dibina oleh perkuburan cina,TAPI SOALAN SAYA ADALAH PIHAK KERAJAAN DAHULU TELAH MENGETAHUI INSIDEN SEBEGINI,ADAKAH PIHAK KERAJAAN DAHULU JUGA MELINDUNGI PEMBINAAN DEWAN INI DAN TIADA ORG MENGETAHUINYA SEMASA PEMENRINTAHAN KERAJAAN BN...???
    CUKUPLAH TU......SERANAGAN DEMI SERANGAN DARI SPRM,AKHBAR DAN JUGA PIHAK PENGUASA KEATAS KERAJAAN SEKARANG DI SELANGOR SEKADAR KACAU-BILAU.....Kemelut didlm PR di selangor ni saya tak rasa itu adalah bermulanya perpecahan mereka,TETAPI ITU ADALAH PERMULAAN YG BAIK UTK MEREKA DGN SEDIKIT DEMI SEDIKIT PENGERATAN MEREKA UTK MENANGANI ISU2 DALAMAN MEREKA....INGAT!!!SESEBUAH ORGANISASI AKAN TIDAK AKAN BERJAYA SEKIRANYA SESUATU MASALAH DALAMAN MEREKA TIDAK DISUARAKAN ATAU TAK ADA MASALAH LANGSUNG!!!MALAH STELAH MASALAH DIKEMUKAKAN MAKA LEBIH ERAT LAGI HUBUNGAN ANTARA SATU SAMA LAIN...!!!
    HANYA ORG YG BODOH DAN TIDAK CERDIK MELABELKAN MASALAH SEDEMIKIAN SEBAGAI PERPECAHAN DEMI UNTUK KEPENTINGAN MEREKA!!!PERCAYALAH,ORG SEBEGINI AKAN MENDAPAT BALASAN DARI TUHAN MEREKA KERANA SIFATNYA SEDEMIKIAN!!!SETUJU ATAU TIDAK,INI ADALAH KEBENARANNYA!!!

    ReplyDelete
  86. TheBendahara said...

    Faizal,
    Berkaitan penjualan arak nie..rasanya PAS dikelantan mempunyai kaedah tersendiri untuk menjaga sensitiviti non-muslim dan muslim..tiada masalah..kerajaan Kelantan boleh melakukannya kenapa tidak diselangor??
    .......................................................................

    ALHAMDULILLAH..

    SEDAR JUGA ANDA TENTANG KELEBIHAN KEPIMPINAN PAS DI KELANTAN.

    SEBAB TU LAH TGNA MARAH KAN UMNO.

    1)DAH TAHU DIA PERJUANGKAN ISLAM KENAPA UMNO MASIH NAK LAWAN PAS.

    2)KENAPA UMNO TAK MAHU IKUT SARANAN PAS.

    3)KENAPA UMNO TAK MAHU AJAK PAS BERBINCANG SOAL PEMBENTUKKAN AKIDAH UMAT ISLAM DI MALAYSIA.

    4)KENAPA UMNO TAK MAHU MINTA PANDANGAN DAN TUNJUK AJAR DARI PAS DALAM SOAL HALAL DAN HARAM DEMI MENJAGA KEPENTINGAN ISLAM DIMALAYSIA.

    ternyata dan terbukti konsep islam sebenar yang diamalkan PAS berjaya mengawal masalah arak dan judi.kenapa UMNO masih takut nak perjuangkan isu tersebut.

    kesimpulan yang saya fahami PAS boleh buat semua itu kerana rakyat kelantan mendokong parti tersebut sebagai wadah perjuangan islam.saya yakin selangor pun boleh sekiranya kita menyokong usaha murni PAS.bukannya mempermain-mainkan isu mengikut keadaan.
    saya tak kata pas itu islam. tetapi pas adalah wadah perjuangan islam.

    Manakala PAS sebuah pertubuhan yang ditubuh, digerak dan diusahakan oleh sebahagian ummat manusia semenjak tahun 1951 di Malaysia untuk menjadi wadah bagi memudahkan mereka mencapai cita-cita politik makhluk manusia tersebut. Ringkasnya PAS ialah hasil persetujuan manusia untuk manusia itu sendiri. Sampai qiamat pun tak boleh nak disamakan Islam dengan PAS atau PAS itu Islam, Islam itu PAS. PAS adalah wadah atau bekas dulang untuk mengangkat air minuman kepada tetamu, air minuman itu sendiri kita tuangkannya ke dalam cawan-cawan (wadah kecil) dan diletakkan di atas dulang untuk memudahkan kita menghidangnya kepada hadirin tetamu. Air minuman dipersilakan minum… tetapi dulang atau cawan yang diangkatkannya. Dalam konteks ini, air boleh dinisbahkan kepada Islam dan dulang kepada PAS, manakala cawan pula adalah individu-individu ahli PAS. Mana boleh orang yang sama menghidangkan minuman atau makanan halal serta haram di atas satu wadah dulang ?

    ada faham....

    bersatu di bawah payung islam.

    ReplyDelete
  87. Justeru Islam memang diturunkan untuk manusia, tak mengira rupa bangsanya manusia itu. Semuanya perlu diberitahu dengan kata lain didakwahkan agar menerima Islam, menganut Deennya sebagai cara hidup. Dalam usaha-usaha ini ummat Islam tidak boleh memaksa orang yang belum Islam menganut ajaran Islam. Ini jelas `La ikraha fiddeen` tiada paksaan dalam beragama, walaupun orang bukan Islam itu mendiami dalam negeri Islam, beliau hanya dikenakan `jizyah`(cukai warganegeri/individu) sahaja.

    Tugas orang ISLAM sepatutnya berdakwah kepada sesiapa sahaja supaya memeluk Islam Itu yang sepatutnya berlaku jika pemimpin dan ahli UMNO sedar.

    ReplyDelete
  88. saudara orang susah,

    saya telah menulis emel kepada saudara. harap dapat ambil tindakan selanjutnya. Jika saudara berada di sungai panjang, saya berada di sana esok.

    ReplyDelete
  89. saudara Ricky,

    Seperti saya maklumkan bahawa kerajaan negeri telah buat keputusan agar bangunan tersebut dipindahkan ke tapak perkuburan cina pada akhir tahun 2007. Sudah tentu ia tidak dapat dilaksanakan serta merta.

    Jika kerajaan selangor masih diperintah oleh BN lagi nescaya bangunan tersebut telah dipindahkan.

    Ini kerana kerajaan BN selalunya akan menyelesaikan masalah yang timbul biar pun kadang kala tidak popular. Ini berbeza dengan kerajaan hari ini yang tidak berminat menyelesaikan masalah dan hanya berminat mencari poulariti. apabila isu senyap maka diam disitu jugalah isu tersebut.

    ReplyDelete
  90. Saudara Mack telah menjemput semua rakyat Selangor ka kenduri perkahwinan adik Dato Noh Omar. Inilah bukti betapa baiknya pemimpin UMNO dan juga betapa kaya nya pemimpin UMNO. Kalau ada rumah terbuka semua kanak kanak mungkin di beri duit raya. Ada juga yang beri telur ayam sebelum raya, dan ada yang beri bag sekolah pada murid sekolah. Memang nyata pemimpin UMNO baik hati, tak dapat nak di cari ganti. Yang membanggakan kita orang Melayu mereka ini kebanyakan nya kaya kaya belaka. Ramai di antara anak mereka belajar di luar nrgara. Olih sebab mereka ni kaya, anak mereka tidak di abaikan, isteri mereka selalu sahaja pergi menziarahi anak anak mereka.Untung nya orang Melayu mempinyai pemimpin seperti ini

    ReplyDelete
  91. Faizal,
    Saya memberi pandangan jika perkara itu benar dan betul..tidak kira PAS atau UMNO..jika mana mereka salah saya akan bangkang..namun kalau benar saya akan sokong..tegakkan islam bersama2 tanpa mengira politik
    Jadi tidak timbul sedar atau tidak..
    Namun saya tidak setuju jika kita gambarkan hanya PAS sahaja wadah untuk kita perjuangkan Islam..adakah UMNO tidak mendokong Islam sepanjang mereka memerintah?adakah UMNO tidak mendengar nasihat ulama atau mufti? adakah UMNO tidak belajar ugama? cuma PAS sahaja yang belajar mengaji?
    Bagaimana pula dengan PKR?Adakah mereka mendokong Islam? Kita menyokong PR kerana satu-satu nya parti Islam berada dalam PR, namun suara mereka bukan majoriti..kita menghentam UMNO namun membiarkan PKR..kenapa tak sarankan Khalid atau Anwar masuk PAS dulu..baru suruh UMNO belajar dari PAS..
    Saya melihat dikelantan isu arak dapt ditanggani kerana 90% adalah majoriti orang melayu dan islam..kesemua DUN adalah melayu islam, namun berbeza dengan negeri2 lain..oleh itu saya mahu melihat ianya berjaya di Selangor, Kedah dan P.Pinang..dimana majoriti melayu islam hanya 50%~60%..
    Namun jika ianya tidak berjaya, saya rasa ianya sama sahaja sebagaimana BN memerintah..UMNO terpaksa bertoleransi dengan MCA/MIC manakala PAS dengan DAP/PKR..sebagaimana yang kita lihat ini hari..saya mahu melihat nya berjaya kalau tidak sia-sia sahaja undi saya..

    ReplyDelete
  92. Salam DS, Memang lumrah manusia DS sudah tersendung baru ja terngadah, Ini memang tebiat org2 Melayu kita tu...Kerana Manusia itu memang kebanyakannya berpendirian dan berprinsip begituan...Sepertimana peribahas DS "Kokok berdegar degar,Ekor bergelumang dengan Najis" Peribahasa ini sesuai sekali dengan Kepimpinan Pemimpin2 UMNO kita DS,Daripada Presiden dan Tim. Presidennya....Yg bawahan2 Pemimpin UMNO kita ni jangan cakaplah...Ada yg kata nak dapat rumahpun tidak dapat semasa memimpin Kerajaan Negeri, Walhal sekali rahasia d Bongkar oleh orang2 nun d sana rumah harga berjuta juta tersergam indah d atas bukit..Waduh ini baru smart dan berfikiran nama DS, Saya salute pemimpin mcm ni mempunyai Kekayaan bergudang gudang tetapi bukannya habis d Meja Judi seperti pemimpin Nun d bawah bayu tu...Pemimpin yg kalah puluhan juta d meja judi ni bukan sahaja memalukan tetapi biasanya Pemimpin Species ini adalah Penghianat kepada Bangsa dan Agama. D samping itu juga pemimpin jenis ini senang senang sahaja memberikan Maykad malaysia dan Surat beranak kepada Warga asing dari Philipine,Indonesia,Pakistan,India dan Mungkin juga Negara China....Pemimpin Melayu memang mudah lupa dan penghianat bangsa Melayu dan Bumiputera....

    ReplyDelete