Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Friday, January 1, 2010

Nasib Islam Di Malaysia Bila Melayu Berpecah

1. Keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan pendakwah Kristian di negara ini menggunakan nama Allah sebagai terjemahan daripada God dalam risalah dakwah berbahasa Melayu mereka sangat menyedihkan dan pada hemat saya mengenepikan kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan.

2. Apakah keputusan Mahkamah ini juga membatalkan keputusan Tun Dr Mahathir Mohada dan Kementerian Dalam Negeri pada 1986 yang melarang agama lain dari menggunakan perkataan Allah, Kaabah, Solat dan Baitullah?

3. Pada Mei 2008 saya telah menulis rasional mengapa nama Allah adalah eksklusif kepada orang Islam sahaja terutama di negara ini.

4. Sungguhpun masih ada ruang rayuan, namun keputusan ini menunjukkan satu isyarat kepada orang Melayu dan Islam bahawa segala status quo orang Melayu dan agama Islam di negara ini boleh berubah pada bila-bila masa bila ada orang Islam sendiri menjadi pengkhianat dan menyokong kumpulan yang mahu melemahkan kedudukan Islam di negara ini.

5. Telah lama dihujahkan bahawa orang Melayu boleh berbeza fahaman politik asalkan bersatu menjaga kepentingan agama, bangsa dan negara. Malangnya ini tidak berlaku hari ini.

6. Saya terbaca beberapa kenyataan badan bukan kerajaan dalam Utusan Malaysia hari ini yang kecewa dengan keputusan Hakim Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas), Datuk Lau Bee Lan membenarkan Gereja Katolik menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan mingguannya, Herald - The Catholic Weekly.

7. Anehnya sebahagian NGO ini merupakan kumpulan yang dilihat bersimpati dan sering membantu pemimpin dan parti politik Islam bukan UMNO. Mengapa baru sekarang mereka merasa kekecewaan tersebut sedangkan parti dan pemimpin yang mereka sokong sendiri mendiamkan diri.

8. Malah ada seorang pemimpin dari sebuah parti yang mengaku memperjuangkan Islam dilaporkan berkata dalam sebuah Gereja di Shah Alam bahawa beliau menyokong tuntutan orang Kristian menggantikan perkataan God kepada Allah dalam risalah berbahasa Melayu mereka. Apa Ngo-ngo yang ada nama Islam ini buat ketika itu? Bayangkan jika sokongan tersebut datang dari pemimpin UMNO.

9. Hakikatnya ini adalah pengajaran kepada semua orang Islam di negara ini bahawa kita selalu sangat terpedaya dengan laungan keadilan, demokrasi, meritokrasi sehingga tidak sedar bahawa laungan-laungan tersebut digunakan untuk membantu kumpulan tertentu mendapat kuasa tetapi melemahkan kedudukan kita sendiri.

10. Kejatuhan banyak kerajaan Islam dulu bermula seperti hari ini iaitu orang-orang Islam bergaduh disebabkan adu domba dan fitnah yang disebar dan ditanamkan oleh kaum munafiq seperti dalam perang Siffin.

11. Bagi saya tindakan menterjemahkan perkataan God kepada Allah, bukannya Tuhan seperti sepatutnya, merupakan satu usaha memecah belah umat Islam dan tanda-tanda awal mencabar kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan di negara ini.

12. Jangan kita dikelirukan antara perkataan illah dengan Allah. la illah ha illahllah, yakni tiada tuhan melainkan Allah. Jika mereka mahu menggunakan perkataan arab bagi tuhan maka gunakanlah kata Illah. Allah merupakan tuhan yang maha esa. Manakala dalam bahasa Melayu kata nama Allah merupakan nama khas bukannya nama umum kepada tuhan.

13. Kepada umat Islam di negara ini yang telah berfikiran liberal kerana kuasa yang mereka nikmati hari ini, ingatlah firman Allah,

"Katakanlah wahai Muhammad: Hai orang kafir! Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku."
[Al Kaafiruun]

70 comments:

  1. Ha...apa cerita....mana dia pejuang2 yang selama ni mendabik dada macam pejuang yang betul2 berjuang...cakap nanti marah?...lambat pulak PAS kali ni...macam liat je..atau lidah dah kelu sejak akrab dengan kafir...

    kalau bab lain laju je berdemonstari menyesakkan jalan..kerja karut marut..konon konon nak jadi pejuang atas nama islam ...bila kita kata kita berjuang untuk anak bangsa....dia kata bangsa tak penting yang penting islam berjuang atas nama islam..semua nak kelirukan melayu...geli tetek aku!!

    ha..apasal lak lambat je nak berdemonstrasi...mana dia pemimpin2 utama pejuang pakatan rakyat....

    KALAU LEPAS NI MELAYU YANG SOKONG DAN UNDI PAS TAK SEDAR GAK LAGI MENGAPA KENA KEMBALI KEPADA UMNO..AKU TAK TAU LAH..MEMANG MEREKA NAK TARIK SELUAR MELAYU SAMPAI TERLONDEH HABIHH...KITA SEMUA AKAN DAPAT MALU...DUDUK TANAH MELAYU TAPI TAK BOLEH BUAT APA DAH...!!!

    AKU INGAT PAS DAH BERJAHIT MULUT MEREKA BILA NAK BERJUANG BERKAITAN AGAMA NI KERANA MEREKA TERKEZUUTTT...DULU TAK DE PENGALAMAN BERKAWAN DENGAN KAFIR...TAPI SEJAK DAH TIDOR SATU BILIK DENGAN KAFIR DAH TAK SANGGUP NAK PERTAHANKAN LAGI...BAB JUAL TANAH 999 TAHUN DAN LADANG BABI...LAJU JE BERJUANG...

    KEADILAN KONON....PIIIIRAHHH KENCING PUNYA KAKI!!!!

    ReplyDelete
  2. aneh khalid gereja sorang saja yang bagi komen kat harakahdaily. hahah mana pemimpin pas lain?

    ReplyDelete
  3. klu pendapat khalid samad tu salah, saya minta mufti2 memperbetulkan pendapat beliau... tetapi DSKT saya ingin bertanya, Adakah sememangnya Allah hanya ekslusif pada orang ISLAM sahaja? adakah nas2 dan hadis2 yg menyatakan demikian? lagi satu kenapa hakim bukan Islam yg membuat keputusan tersebut??? dalam kes ini, ini membuktikan bahawa Perlembagaan Malaysia yg didukung selama ini, membenarkan perkara ini terjadi

    ReplyDelete
  4. rasa ada kurang yang aku nak luahkan kat sini.. tak adil...sekurang2nya melayu pas ni ok juge.. sebab totok kat pas ia tetap takan berganjak..sama gak yang totok kat umno....masing2 ada pegangan dalam berjuang..yang menjadi masalah adalah yang ramai mengikut buta2 ni...tak tahu hujung pangkal main ikut je....aku jamin..ramai yang tak fikir panjang benda2 ni satu hari akan terjadi...malah kalau pr berkuasa...akan ada lak dalam tv.. khutbah kristian...dan ada gak ehwal budha..ehh apasal tak boleh !!!adilllll...kita kena adilll...piiiiiirah

    boleh ke terima...buka je tv...tetiba ada lak orang beri ceramah...macam yang pakai masa nak ambil graduan tu...apa tu namanya...pakai jubah hitam..ada belang putih sikit....gerun nak cakap...sekarang cakap lebih je semua nak saman...

    saya harap kepimpinan pas sanggup duduk dengan umno selepas ni...yang sudah tu sudahlah..saya tak lah berniat nak sakitkan hati kawan2 dalam pas..apa yang kami minta adalah melayu kembali menghayati erti perjuangan umno...

    apakah tujuan utama umno perlu diberi semangat kembali?..cuba kita renung jap?...nita kena betul..yang jadi tak sokong umno ni kerana niat dah seleweng...pasal tu la...nak berpolitik tapi tak reti mana nak tibai dan mana perlu dipertahankan...

    niat disini bukan untuk berseteru kerana yang empunya diri pun bukanlah sempurna sifatnya...saya selalu mengikuti blog ds khir ni pun kerana niat nak mengimbangi suara2 yang menelanjangkan umno selama ni..kalau tak kerana maruah yang dah tercalar ni rasanya kita semua tak jadi macamni..ds khir pun tak ambil pot dengan blog dia ni....

    sekarang pun dah ada facebook sendiri..wooaw..dah advance sekarang...senang hati dan gembira jige bila melihat perubahan pada ds khir...nilah pemimpin yang memahami dan bijak mendengar denyut nadi rakyat...percayalah ds khir...masa bukan penghalang untuk kita mendekati rakyat...facebook dah jadi kedai kopi la...apa lagi yang seronok dan bersifat besar pengaruhnya kalau bukan kedai kopi borak...borak2 kosong memang tak de nmakna..tapi yang bermaknanya berborak boleh merapatkan apa yang renggang selama ini

    bab borak ni jangan pandang sinis sangat wahai cerdik pandai diatas ..takut pisang berbuah dua kali..kami yang kat bawah bodoh2 alang ni sentiasa memerhati..tak bijak dan serasi mendekati kami jangan mimpi nak jadi pemimpin rakyat...hidup ds khir toyo..amin

    ReplyDelete
  5. PAS tak peduli isu ini sebab mereka pun sokong nama ALLAH dibenarkan utk agama selain Islam.

    ayuh kita pertahankan nama Allah sebagai hak ekslusif umat Islam.

    ReplyDelete
  6. Dato..keputusan telah dibuat dan masih ada ruang untuk merayu. Apa yg perlu difikirkan ialah apakah yg perlu dibuat ekoran keputusan ini. Menyalahkan orang lain bukan penyelesaiannya malah ianya akan lebih menimbulkan konflik yg berpenjangan. Pada pandangan saya semua pihak tak kiralah UMNO atau PAS sekali pun perlu mengubah pendekatan walaupun berbeza pandangan. Lanskap politik negara telah jauh berubah. Rakyat dibawah seperti saya tidak lagi termakan dengan slogan ketuanan itu dan ini. Apa yg saya mahukan ialah rakyat diberi hak menikmati hasil negara yg selama ini dibolot oleh orang tertentu. Golongan ini senang lenang dengan pangkat dan gelaran hasil jerih peloh rakyat. Akhirnya dato, sebagai hadian tahun baru kami dibebankan dengan kenaikan harga gula SEBANYAK 20 sen. Tak lama dulu menteri berjanji kerajaan tidak akan menarik subsidi gula. Kami macam ditipu dato.Roti Gardinia makanan kesukaan anak saya telah dinaikan dari RM 2.90 kepada RM 3.15.So saya harap dato fikirlah sendiri...

    ReplyDelete
  7. Yg menyedihkan X keputusan mahkamah, tetapi mu. Pemikiran yang bercanggah konsep 1Malaysia. Tengoklah ni. Usaha Najib utk menyatupadukan rakyat/menyelaraskan tugasnya secara adil serta saksama bagai mencencang air oleh sbb org sepertimu. Skrg nak berfikiran terdahulu sebelum undi umno ni.

    ReplyDelete
  8. alo PAS apa bikin? UMNO pun tarak mau bikin piket ka? Para alim ulama Persatuan Ulama apa bukin? Tara kerja makan gaji buta ka?

    ReplyDelete
  9. Masalahnya, gereja Katolik di Malaysia mahu menggunakan perkataan Allah bukan kerana ianya perkataan Arab. Jika itulah asas tuntutan mereka, yakni mahu menggunakan perkataan Arab, maka tak adalah masalah untuk mereka menggunakan perkataan Illah atau ar-Rabb sekalipun. Asas kepada tuntutan mereka ialah bahawa penganut Kristian di Nusantara telah menggunakan perkataan Allah semenjak beratus tahun dahulu. Oleh itu, mereka harus dibenarkan untuk terus menggunakannya. Menyuruh mereka menggunakan perkataan Illah samalah seperti menyuruh mereka menggantikan perkataan Allah dengan kadavali atau ha-shem misalnya, yakni tuhan dalam bahasa Tamil dan Ibrani.

    Adakah dalam usaha kita menegakkan Islam sebagai agama persekutuan, hak agama lain harus diinjak?

    ReplyDelete
  10. Ini ahli PAS yang tiap tiap tahun menunaikan haji & umrah dan mendapat haji mabrur. Baca surah Yasin tiap tiap malam. Sembahyang hajat penuh stadium. Apabila jadi penceramah PAS dah mula membuat fitnah, mencarut, mengkafirkan & memburukan sesama sahabat Islam, membuat pembohongan, membiarkan Islam di hina semata inginkan kuasa politik. Apa kah ahli PAS akan masuk syurga walaupun dia bersama Allah?

    ReplyDelete
  11. DSKT,

    Siapa yang melemahkan melayu sebenarnya. Bukankah UMNO yang lakukan. Sepanjang 50 tahun memerintah tiada kesan yang jelas kepada melayu. Hanya mengkayakan kroni sahaja. Tgk sahaja doktor gigi dlm sekelip mata jutawan. Inilah hakikat yang perlu diterima oleh UMNO bahawa mereka telah gagal. Sekarang mereka mahu menuding jari kepada orang lain. Jikalau UMNO berjaya menguatkan melayu nescaya perkara sebegini tidak berlaku. DEB semuanya tidak berjaya, yang berjaya hanya mengkayakan kroni.

    Salam

    ReplyDelete
  12. dear d ktoyo,
    i m a supporter of dsai.now i dont know.meluat tengok asyik blog,twitter,facebook,tazkirah,kuliah,ceramah,pidato n puisi.apa idak..
    tsk as you know sucks.dsai took over as advisor.dah agak...hangat tahi ayam je.dulu ada
    war committe to combat tsk...senyap juga.now advisor apa ke jadahnya...
    i think dsai is not into doing things.he screws up education and nearly screw up malaysia
    in 1997.pasir hancur,pkps corrupt..
    now cina dah naik kepala.dekat suk si eli
    and xavier n tricia naik kepala.
    dsai cakap tapi tak buat kerja.even azmin pun dah fed up.
    help!!

    concededtiger@yahoo.com

    ReplyDelete
  13. PR..adakah skataan..
    PENYAYOK RABON...muuaaaahaha
    isunya pkataan ALLAH...PR
    yg kau mrepek siapa yg mlemahkan melayu 2 apa pasal...kau tlupa makan obat kot.
    skian lama UMNO mmerintah sgala pluang & btuan
    dberi melayu buat takdak saja!!!!
    tpi bla bangsa lain bjaya umno dpersalahkan.
    skarang pkataan ALLAH hdak dgunakan
    APAKAH KAU MASEH TAK KESAH?????

    ReplyDelete
  14. 25. Demi, jika engkau tanyakan kepada mereka : Siapakah yang menciptakan langit dan bumi ? Mereka menjawab : Allah. Katakanlah : Alhamdulillah. Tetapi kebanyakan mereka tiada mengetahuinya. ( Surah Luqman 31:25 )


    83. Sesungguhnya telah dijanjikan orang kepada kami dan bapa-bapa kami dahulu, seperti ini. Ini tidak lain, hanya dongeng-dongeng orang dahulu.

    84. Katakanlah : Kepunyaan siapakah bumi dan orang yang diatasnya, jika kamu mengetahui ?

    85. Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah : Tiadakah kamu mendapat peringatan ?

    86. Katakanlah : Siapa yang mempunyai tujuh langit dan yang mempunyai arasy yang maha besar ?

    87. Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah : Tiadakah kamu takut kepadaNya ?

    88. Katakanlah : Siapa yang ditanganNya kepunyaan tiap-tiap sesuatu, sedang Dia memeliharakan dan tiada dipeliharakan, jika kamu mengetahui ?

    89. Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah : Mengapa kamu mahu tertipu ?

    90. Bahkan Kami telah datangkan kebenaran kepada mereka, tetapi mereka berdusta. ( Surah Al-Mukminun 23:83-90 )

    61. Demi, jika engkau tanyakan kepada mereka. Siapakah yang menciptakan langit dan bumi dan menundukkan matahari dan bulan, mereka menjawab : Allah. Maka kemanakah mereka berpaling ?

    63. Demi, jika engkau tanyakan kepada mereka : Siapakah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu dihidupkanNya bumi yang telah mati, mereka menjawab : Allah. Katakanlah : Alhamdulillah. Tetapi kebanyakan mereka tiada memikirkan. ( Surah Al-Ankabut 29:61 dan 63 )

    86. Yang mereka sembah, selain daripadaNya, tiadalah mempunyai syafaat, kecuali orang-orang yang mengaku dengan kebenaran, sedang mereka mengetahui.

    87. Demi, jika engkau tanyakan kepada mereka, siapakah yang menciptakan mereka, niscaya mereka menjawab, Allah, maka bagaimanakah mereka berpaling ?

    88. Dan katanya : Ya Tuhanku, sesungguhnya mereka ini kaum yang tiada beriman. ( Surah Az-Zukhruf 43:86-88 )

    1. Surah Al-Mukminun 23: ayat 84-89
    2. Surah Al-Ankabut 29: ayat 61 dan 63
    3. Surah Luqman 31: ayat 25
    4. Surah Az-Zukhruf 43: ayat 87-88

    ReplyDelete
  15. salam Dato' Khir

    Perkara ini harus dilihat dari berbagai sudut terutama dari segi Ilmiahnya. memang tidak dinafikan tiada dalam nas yg mengatakan nama Allah itu hanya digunakan untuk orng Islam.
    Allah itu untuk semua hamba2nya didunia ini.

    Abu Lahab yg mengingkari Nabi Muhammad masih melafazkan nama Allah. Kalau kebiasaan ddalam masyarakat kita pulak, pernah kita mendengar kaum-kaum lain ada menyebut Tuan Alah ini merujuk kepada Allah sebagai Tuhan yang Agung dang berkuasa di seluruh alam semesta ini.

    namun begitu pihak berwajib perlu juga mengawal nya demi menjaga kesucian serta kekeliruan terutama kepada genarasi baru.
    Wallhuaalam.

    ReplyDelete
  16. Selamat Tahun Baru Dato'...

    Sorry Dato' off topic sikit...

    Kejutan Tahun Baru bila harga gula naik 20 sen per kg.. Alah 20 sen je and masih terendah di Asia. Dia orang tak nak compare ke berapa gaji fresh graduate di Malaysia, Singapore, HK, Japan or Korea...??

    Roti jenama terkenal pun dah naikkan harga kepada 30 sen.. cepat betul. Lepas ni do not expect kuih 3 seringgit atau 5 dua ringgit. Pasti 2 keping seringgit. Yang paling terjejas ialah restoran dan IKS.... Takpe rakyat didahulukan....

    Berbalik pasal budget kementerian pelajaran yang kena cantas untuk makan sekolah asrama, realitinya lebih teruk lagi. 31 Disember yang lepas sewaktu hari orientasi dan taklimat di sekolah anak saya, tersentak dengan pengumuman Guru Besar yang Skim Baucer Tusyen, Rancangan Makanan Tambahan dan Subsidi Uniform telah ditarik balik. Ini akan memberi kesan kepada pelajar miskin.... Budget penyelenggaraan sekolah juga dicantas dan perlu mohon pada PIBG untuk penyelenggaraan, maknanya from duit ibu bapa la....

    Ini memang tak patut sama sekali Dato'... Kalau untuk program PERMATA senang-senang dapat RM100 juta, takkan sampai baucer tusyen pun ditarik... Budget untuk meraikan tahun baru, perayaan sana sini boleh dapat, sukan mcm bola dan takraw dapat berjuta apalah sangat dengan RMT bagi pelajar miskin.... Memang sadis betul dengan situasi sekarang dan akan datang.

    And pasal kes Mahkamah untuk perkataan ALLAH tu tak payah lah dok kata UMNO ke PAS ke patut berjuang... berjuanglah dgn seikhlasnya dan pasti akan dapat balasan... Kat Akhirat ALLAH tak tanya apa bangsa kita and apa parti kita... hanya Iman dan Amal sahaja yang akan ditanya...

    ReplyDelete
  17. ds khir tolong ulas bab perihal gula ni...tak sedap hati nengok orang kat bawah ni...kesian kat kami ds..ramai yang rasa macam tertipu..jap kata kawal..tiba2 je naik..ni pr jangan politikan pulak..pasal bab ni orang bn pun terasa...

    ds kena jelaskan apa rasionalnya dan apakah yang ds khir sebagai pemimpin boleh tolong dan bantu bab gula naik ni....

    harapan saya...jangan bab gula ni umno jadi mangsa....ni masalah dunia kot...semua naik..hujan je turun...kot

    ReplyDelete
  18. Salam Haji Khir Toyo,

    Bagaimana pula dengan Hadis ini:

    Al-Imam Muslim dalam sahihnya meriwayatkan hadis mengenai perjanjian Hudaibiah antara Nabi s.a.w dengan Quraish Mekah, seperti berikut:

    “Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi s.a.w. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr. Sabda Nabi s.a.w : barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan namaMu Ya Allah!)”.

    Dalam riwayat al-Bukhari, Nabi s.a.w menerima bantahan tersebut. Ternyata mereka menggunakan nama Allah.

    Jadi... janganlah jadi peracun pemikiran ummah demi kepentingan politik. Selama ini umno jugalah yang mencemarkan imej Islam sentero dunia.

    Dan tolong nasihatkan semua pemimpin melayu yang mengaku Islam dalam umno supaya patuh kepada hukum Islam yang wajib terlebih dahulu sebelum bercakap soal Islam.

    HARAM tetap HARAM (isteri PM sendiri berdosa besar kerana tidak menutup Aurat, apatah lagi isteri2 pemimpin yang lain)

    Contoh melalui tauladan...

    ReplyDelete
  19. I am willing to stand corrected but, as muslim, how can we not accept what is stated in the Quran? Please refer to the following surahs and tell me what you think.

    Quran in Surah Az-Zukhruf(43:87) and Surah Al-Ankabut (29:63) tell us that the non-muslims at that time were indeed refering to their god as Allah. Further, in Surah Al-Ankabut (29:46) which is translated as “Dan janganlah kamu berbahas dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali orang-orang yang berlaku zalim di antara mereka dan katakanlah (kepada mereka): Kami beriman kepada (Al-Quran) yang diturunkan kepada kami dan kepada (Taurat dan Injil) yang diturunkan kepada kamu dan Tuhan kami, juga Tuhan kamu, adalah Satu dan kepadaNyalah, kami patuh dengan berserah diri".

    The views expressed by Dr Zulkefly Ahmad of PAS is consistent with the Quran.

    ReplyDelete
  20. Amat menyedihkan hakim yang tak tahu menahu tentang Islam buat keputusan macam ni. Apa tujuan diorang nak sangat gunakan Allah dalam kitab mereka. Nak kelirukan Islam ke? Nabi Isa (SAW) dilahirkan berbahasa Aramaic bukan Arab. Mereka tak sebut Allah. Memang orang Arab menyebut Allah sebagai tuhan sebelum Nabi Muhammad (SAW). Tapi mereka ni bertutur bahasa Arab bukan bahasa Melayu. Nabi Muhammad (SAW) telah memperbetulkan semua ni. Bahasa Melayu sebelum Islam datang kesini tak gunakan Allah sebagai tuhan. Sejarah macam ni pun hakim tu tak boleh baca ke? Tapi yang lagi sedihnya, pemimpin politik parti PAS yang dok kata memperjuangkan Islam diam senyap. Sebab apa. Nak tunggu arahan dari DAP ke? Satu lagi perkara sepenting macam ni, PM kena beri komen menolak keputusan hakim ni. Sebagai ketua negara Islam, hal-hal menyentuh Islam tak patut diputuskan oleh hakim yang tak tahu menahu Islam. Hakim ni pun satu. Dia ni dok dalam negara Islam, walaupun tak nak peluk Islam, faham-faham agama Islam dan sejarah Melayu. Semua ni sama dengan orang Cina dan India lain di Malaysia. Orang PAS pun sama. Nampaknya politik PAS ni lebih penting dari agama.

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum dan Salam Hormat,

    Tanpa mempertikaikan keputusan mahkamah, saya ingin berkongsi pandangan tentang kemungkinan kesan jangka panjang terhadap kebenaran penggunaan nama Allah dalam ajaran Kristian di Malaysia berdasarkan keputusan penghakiman ini.

    Dari segi kesan jangka panjang, dikhuatiri bahawa keputusan ini akan menjadi precedent (duluan) bagi tuntutan-tuntutan yang lebih ekstrim terhadap penggunaan terma dan istilah khusus dalam ajaran Islam untuk agama lain. Saya ingin berkongsi kisah yang benar-benar berlaku baru-baru ini untuk renungan bersama. Seorang rakan bukan Islam di pejabat saya telah pergi ke India untuk tempoh beberapa minggu. Sekembalinya beliau ke pejabat, saya telah bertanya kemana beliau menghilang? Apa yang amat mengejutkan saya ialah apabila beliau berkata bahawa beliau pergi ke India untuk mengerjakan ibadat ‘Haji’. Di sana, beliau telah pergi ke ‘Baituallah’ dan beliau telah berjumpa dengan ‘rasul’, para ‘nabi’ dan ‘ulama’ untuk mendapatkan ‘barakah doa’, mempelajari ‘hadith’ dan bagi memohon ‘syafaat’ mereka. Beliau menegaskan bahawa sebagaimana orang Islam, maka adalah ‘fardu’ juga untuk orang bukan Islam mengerjakan ‘ ibadat haji’ sekali dalam seumur hidup. Saya sungguh terkejut dengan kenyataan beliau (seorang yang terpelajar) dan saya mengatakan bahawa terma dan istilah seperti Baituallah, ibadat haji, para rasul, nabi, ulama’ dan hadith hanyalah terma khusus agama Islam. Namun beliau dengan keras menyanggah kenyataan saya dan sebaliknya mengatakan bahawa terma dan istilah-istilah tersebut bukanlah hak ekslusif Islam sebaliknya semua orang tanpa mengira latar belakang agama berhak menggunakan istilah-istilah tersebut. Yang membezakan hanyalah lokasi ibadat haji dan individu yang dipanggil rasul atau nabi tersebut. Bagi beliau orang Islam ada Allah, rasul, haji dan ulama’ mereka sendiri dan orang bukan Islam juga memiliki hak-hak yang sama. Justeru, saya kian marah apabila dengan bangganya beliau mengatakan bahawa beliau juga berhak memegang gelaran ‘Hajjah’ kerana telahpun menunaikan ibadat ‘haji’ walaupun berbeza lokasi dengan orang Islam.

    Berdasarkan kisah di atas, saya khuatir sekiranya isu penggunaan nama Allah oleh penganut Kristian ini tidak ditangani dengan bijak maka keputusan mahkamah ini akan menjadi judicial precedent (duluan kehakiman) terhadap tuntutan-tuntutan yang lebih ekstrim pada masa depan. Tidak mustahil kelak, mereka akan menuntut penggunaan Istilah seperti Haji, Baituallah, rasuluallah, syafaat dan sebagainya seperti mana rakan sepejabat saya di atas, dengan alasan bahawa istilah dan terma-terma ini seperti mana nama Allah tidak ekslusif untuk Islam. Antara, hujah yang sama akan digunakan ialah perkataan Allah telah digunakan berabad lamanya sebelum kedatangan Islam di bawah pimpinan Nabi Muhamad S.A.W. Maka begitulah juga dengan amalan haji yang telah diamal dan digunakan oleh orang bukan Islam termasuklah golongan Arab Jahiliyah sebelum kedatangan Islam lagi. Maka istilah ibadat haji sebagaimana istilah Allah tidaklah ekslusif untuk orang Islam sahaja berdasarkan fakta-fakta sejarah.

    Akhir sekali, saya juga hairan apakah orang seperti YB Khalid Samad lebih mendalam dan arif dalam pengajian Islam dengan membenarkan tindakan ini berbanding Ahli2 Majlis Fatwa Kebangsaan? Dan yang lebih hairan, apabila orang seperti bekas pemimpin Arqam, Ashari Muhamad dihukum kerana pegangannya yg bertentangan dengan fatwa Majlis Fatwa, tetapi YB Khalid Samad dibenarkan sebebasnya dan tidak diambil sebarang tindakan kerana mengeluarkan kenyataan yang jelas bercanggah dengan Majlis Fatwa Kebangsaan? Bukankah sebagaimana Ashari, Khalid juga secara terang-terangan menentang pegangan Majlis Fatwa? Bila JAIS nak ambil tindakan pada Khalid?

    ReplyDelete
  22. Orang Islam sendiri yg tak hormat Islam macam mana la agama lain nak hormat...syariat dan hukum Islam pun org Islam tak patuh and percaya,lagi mau bising ka,cermin la diri tu dulu...harap masjid je banyak tapi kosong..ngaku diri Islam tapi anak bini pun tak ikut Islam dengan sempurna..aurat tak tutup,arak,rasuah....

    ReplyDelete
  23. saudara Habirak,

    Adakah saudara menerima kitab injil hari ini dan ajaran kristian hari ini yang menyatakan Isa anak tuhan dan konsep trinity sebagai daripada Allah s.w.t?

    Saya fikir Dr. Dzulkefli perlu belajar daripada ketua Dewan Ulama Pas, Ustan Harun taib terlebih dahulu sebelum mengutarakan pandangan-pandangan yang mengelirukan.

    ReplyDelete
  24. Saudara asraf, Sebab itu saya katakan bahawa orang Melayu tidak fokus kepada keutamaan. Keutamaan kita dalam perbincangan ini ialah natijah membenarkan agama kristian menggunakan nama Allah kepada ganti god dalam risalah kristian berbahasa Melayu mereka.

    Saudara boleh mengungkit pelbagai keburukan orang Islam lain. Tapi apakah itu akan membawa sebarang kebaikan dalam isu ini?

    ReplyDelete
  25. saudara Groom,

    Itulah yang akan berlaku kemudiannya.

    ReplyDelete
  26. Terima kasih Dr MKT kerana memberi jawapan. Untuk diri saya, apa yang terkandung didalam Al Quran itu adalah sahih and tidak boleh ditolak walaupun boleh diputar belitkan oleh mana mana pihak. My iman cannot be shaken.

    ReplyDelete
  27. saudara Afuw,
    Memang benar kata nama Allah pernah dicetak dalam Bible di Nusantara beratus tahun lalu. Tapi apakah ia dicetak dengan keizinan kerajaan Melayu Islam? Tidak. Sebaliknya ia dibuat ketika kepulauan Melayu dijajah oleh Portugis, Belanda dan Inggeris. Mereka mengganti perkataan God dengan Allah bagi menyebar ajaran Kristian di kalangan orang Melayu.

    ReplyDelete
  28. Saudara/i sekalian,

    Saya tertanya-tanya mengapa Gereja Khatolik di Malaysia begitu bersungguh mahu menggunakan perkataan Allah bukannya Tuhan bagi menggantikan God.

    ReplyDelete
  29. Dato..tak payah lah menyerang Dr.Zulkifli atau sapa pun musuh politik dato. Cara begini tak le selsaikan masalah. Saya percaya akan ada ruang untuk proses rayuan. Kita tgk lah dulu keputusannya kemudian baru lah fikir pelan yang lain. Byk lagi saloran yg le digunakan. Kalau BN berkuasa semula diperak boleh gunakan mahkamah mengapa kes ini tak boleh. Pada saya kesilapan besar ialah meletakan hakim yg bukan Islam mendengar kes ini. Hanya ALLAH yg maha mengetahui.

    ReplyDelete
  30. Fellow Malaysian, please broaden your horizon. The word Allah has been use by mankind ALL OVER THE WORLD before Islam existed. So how can the Allah only meant for Islam when Islam does not even exist back then?

    FYI, Malaysia is the ONLY country in the world that disallow only religion to use the word ALLAH.

    Your feedback is appreciated.

    From malaysiafedconstitution@gmail.com

    ReplyDelete
  31. UMNO dah memerintah Malaysia selama 52 tahun kenapa tak digazetkan perkataan Allah hanya untuk agama Islam? Kuasa majoriti ada, pengaruh raja2 Melayu pun ada, jadi kenapa tak buat? Melainkan UMNO tiada niat perjuangkan Islam, bila berlaku nak disalahkan PAS pula. Lihatlah anak bini pemimpin2 UMNO sendiri majoriti tidak menurut syariat Islam. Tulisan jawi pun UMNO haramkan diajar di sekolah. Pada saya kerajaan sengaja kalah dalam kes ni untuk menjadi modal politik.

    ReplyDelete
  32. akm dato, moga sihat...

    Orang islam/melayu lebih mengharap kepada pemimpin politik yang mereka pilih untuk berjuang mempertahankan hak-hak sebegini, tetapi amat malang orang pemimpin politik yang mereka harapkan hanya lebih mementingkan laba politik mereka.

    Maka orang bukan islam tak perlu takut orang melayu islam dan pemimpin mereka akan panas hanya sekejap lepas tu cool balik.Mungkin mereka akan berarak membawa sepanduk di tepi jalan, berdemo lepas jumaat...itu saja yg mampu..

    P/s saya lebih bersetuju dengan DRMAZA dalam isu ini.

    ReplyDelete
  33. Isa,
    Jangan lupa Kota Makkah asalnya dihuni oleh Siti Hajar dan anaknya nabi Ismail yang ditinggalkan nabi Ibrahim di tanah yang gersang tanpa berpenghuni hanya tempat perjalanan pedagang-pedagang ketika dahulu.
    Orang lain telah meminta izin kepada Siti Hajar untuk bermastautin disitu.Asalnya kota Makkah dibangunkan oleh nabi Ibrahim dan nabi Ismail.
    Sudah tentulah agama nabi Ibrahim yang mengtauhidkan Allah iaitu Islam mula-mula bertapak disitu.
    Lama-kelamaan generasi mereka menjadi sesat sehingga zaman jahilliyah.Sudah pastinya perkataan Allah telah wujud sebelum diturunkan Al-Quran kerana nabi Ibrahim dan anaknya nabi Ismail menyembah Allah.Perkataan Allah ini kekal walaupun generasi terkemudian menjadi musyrik sebelum kebangkitan nabi Muhammad untuk menunjuki kaumnya yang sesat kejalan yang lurus.
    Tidak hairanlah orang Arab tahu perkataan Allah tetapi generasi yang sesat itu telah menyekutukan Allah dengan benda-benda.Nabi Muhammad diutuskan Allah untuk membersih akidah orang Arab yang telah menyeleweng dari ajaran nabi Ibrahim dan nabi Ismail yang mula-mula membangunkan Kota Makkah.

    ReplyDelete
  34. sebelum buat keputusan,pastikan kita faham objektif dulu.jgn rasa apa yg kita buat tu tak semestinya terbaik.apa yang dah berlaku tu jadikan pengajaran.renungkan lah bangsaku..

    ReplyDelete
  35. Saya nak tambah komen DSKT ttg "mengapa Gereja Khatolik di Malaysia begitu bersungguh mahu menggunakan perkataan Allah bukannya Tuhan bagi menggantikan God".

    Soalan saya pula kpd yg menyokong penggunaan kalimah Allah kenapa Pope sendiri tidak mendesak atau menggunakan nama Allah di Vatican City. Pada sy inilah jarum halus utk memesong akidah umat islam yg kucar kacir bila PAS memperdagangkan agama. Jika pimpinan PAS berdiam diri atas komen Khalid Samad maka sy berpendapat PAS memang benar dgn slogan mereka PAS FOR ALL. Eloklah lepas ini penganut PAS bertakbir dgn tambahan ayat mendoakan keberkataan buat pope pula.

    Hancurlah PAS penjual agama, cilako..cilako..cilako

    ReplyDelete
  36. Saya ingin bertanya kepada sdr Habib Rak, apakah orang seperti YB Khalid Samad itu belajar agama dengan mendalam berbanding ahli2 Majlis Fatwa Kebangsaan? Dia layak ke berijtihad? Dia lulusan agama dari mana? Dia layak ke keluarkan fatwa? Malahan saya pelik pulak sebab Ustaz Nasruddin Mat Isa, Tim. Presiden PAS yang berkelulusan Pengajian Islam dari Jordan hari ini (2 January) dalam TV, terang-terang menentang penggunaan kalimah Allah bagi penganut Kristian. Bagi beliau, soal kalimah Allah ini bukan soal politik sebaliknya soal aqidah! Semua orang Islam wajib bangkit menentang tanpa mengira latar belakang politik...Jadi macama mana tu? Khalid cakap lain dan Nasharudin cakap lain? Mereka ni mazhab lain-lain ke?

    ReplyDelete
  37. Salam Dato' Sri dan bloggers lain
    Perbincangan mngenai penggunaan perkataan ALLAH ni agak menarik dan berfaedah. Malangnya ramai kita menulis berasaskan rasa marah dan berkait dengan fahaman politik yang sempit. Saya agak tertarik dengan tulisan saudara Habib RAK, (diatas).

    Ulasan saya: kita mesti lihat dua perkara
    a) perkataan Allah b) Allah yang MAHA ESA

    1. Semua kejadian dalam alam ini, diajadikan oleh Allah - malah sebelum kita dilahirkan pun kita mengaku bahawa Allah itu RAB kita. Dialam Al-quran mengatakan kita mengaku Allah itu RAB kita.

    2. Setelah apabila manusia lahir ada yang menyembah pokok, api, patung, duit, pangkat dan berbagai-bagai lagii.e. messyirikkan Allah. Hanya yang menyembah Allah yang ESA dan mengaku Muhammad S.A.W dan syariat Islam sahaja yang di terima Allah.

    3.Tuhan orang Kristian, Yahudi, Hindu, dll juga adalah Allah (i.e. yang menjadikan mereka), TETAPI mereka yang MRNSYIRIKKAN Allah. Malah orang yang mengaku ISlam juga ramai yang SYIRIK yang disebut oleh Al-quran sebagai MUNAFIQUN.

    4. Adakah apabila kita tidak benarkan mereka merujuk kepada Allah, kita membenarkan yang mereka itu dijadikan oleh tuhan-tuhan sesat mereka tu.Adakah kita "membenarkan" bahawa orang majusi itu dijadikan oleh Api?. ALLAH hanya satu dan dialah yang ESA, tuhan kepada semua kejadian.

    5. Saya setuju, dengan penggunaan istilah itu akan boleh menjadikan kekeliruan. TETAPI adalah menjadi tugas kita memberi ILMU kepada umat Islam bahawa, Tuhankita semau Allah, cuma mereka yang bukan Iskam dan munafik sahaja mensyirikkan Allah. Oleh itu mejelaskan konsep Islam sebenar adalah lebih perlu ditekankan dari polimik "perkataan" Allah dan saya berpendapat umat ISLAM akan lebih dihormati kerana kita faham tentang konsep akidah kita.

    6. Bagi orang yang sesat, istilah kalimah suci ke, tak suci tidak memberi apa-apa perbezaan. Begitu juga dengan keESAAN Allah sedikit pun tidak terjejas.Allah tetap MAHA ESA.

    7. Biarlahkita berIMAN dengan ISLAM kerana Ilmu dan biarlah kita Bersetuju atau berbeza kerana Ilmu, bukan kerana sentimen politik atau bangsa.

    wassalam
    **mypuaad**

    Wassalam

    ReplyDelete
  38. Dato Seri,

    Bukan mahu menuduh atau mensalahkan sesiapa. mungkinkah ada agenda lain disebalik perkara ini. Sekarang dah wujud satu kitab injil yang berbahasa arab dan mengantikan perkataan tuhan dengan Allah. 'The True Furqan' AL-Quran palsu yang dibuat oleh musuh-musuh Islam, untuk mengelirukan generasi kita yang akan datang. Ini yang kita takutkan. Mengapa mereka nak guna nama Allah? sedangkan dalam injil pun hanya god iaitu 'tuhan' pasti ada sesuatu yang tak kena.

    ReplyDelete
  39. Kembara putih,

    The word Allah has been use by mankind ALL OVER THE WORLD before Islam existed. So how can the Allah only meant for Islam when Islam does not even exist back then?

    We will be the laughing stock if the government try to 'gazet' the word Allah for the excusive use of Islam only. We may even be kicked out from the OIC for our extreme view of Islam.

    ReplyDelete
  40. Orang Kristian menyebut 'alah' bukan 'Allah'. Benarkan mereka gunakan 'alah'.

    ReplyDelete
  41. Malaysia,

    mana ada semua manusia seluruh dunia guna perkataan Allah. Cuba ko senaraikan tengok. Yang guna perkataan Allah ini ialah orang Arab semasa zaman Nabi Ibrahim itulah permulaan Islam.

    ada org kristian UK, US, Pope di Italy guna perkataan Allahker? Bullshit!

    ReplyDelete
  42. Salam Semua,

    1.Saya melihat di TV tentang bangkangan yang ditunukkan oleh NGO-NGO hampir disetiap negeri seluroh negara. BAGUS kesentiviti kita tentang keputusan mahkamah tersebut.Tetapi ingat yang bermasaalah disini adalah orang kristian yang nak guna istilah Allah. Sudah tentu kita tak redha mereka menggunakan istilah tersebut kerana mereka mensyirikkan Allah.

    2. Sama ada kita berhak memilikkan istilah Allah itu hanya untuk orang Islam atau tidak, saya rasa BLoG ini bukan forumnya. Ia mesti diputuskan oleh pihak yang berilmu dan berwajib. Kebanyakkan kita menulis sebab emosi dan sentiment politik.

    3. Melihatkan perkembangan semasa, agama lain yang ingin mendakyah agama mereka, kita patut lebih aggresif lagi melihat sejauhmana kita telah mendaulatkan Islam, ini lebih utama dan aula kerana ia adalah berkenaan kita dan dekat dengan kita.

    4. Kekecohan ini berlaku sebab Islam tidak terdaulat seperti sepatutnya. Dimanakah martabat hukum dan undang-undang syariaah dinegara ini yang menjadikan Islam sebagai agama resmi nya.

    5. Kita marah apabila kesucian istilah Allah disalahgunakan, tetapi kita tak rasa apa-apa jika undang-undang Allah tidak dilaksanakan. Ini patut dilihat dan difikirkan secara ilmiah dan berilmu.

    6. Tajuk Dato' Sri "Nasib Islam diMalaysia .. bila Melayu Berpecah" .. bagus tajuk tu.. tetapi pernahkah kita bertanya dan berfikir..
    i) KENAPA BERPECAH?
    ii) APA ASAS YANG MENYEBABKAN PERPECAHAN?
    iii) Kalau mahu bersatu, APA asas
    penyatuan dan adakah ia sejajar dengan tuntutan Islam?

    7. Untuk menjawap soalan diatas (5), kita perlu ikhlas terhadap diri kita.Saya pasti semua orang ada jawapanya.

    Wassalam

    **mypuaad again**

    ReplyDelete
  43. Dear DSKT, Malaysia and others,

    I live in England, and Christians here do not use the word Allah to refer to their GOD. You can't find any church here or any version of the Bible here refer Allah as Christian's GOD. When I was at the Middle East, my office colleagues who are Christian Coptics at Cairo nor the Maronites at Beirut call Allah as their GOD. And it was the same when I was in Vatican where Christians there don't call their GOD as Allah.

    However, I found the Muslims here (in England) and other places e.g in Sydney, in New York, in Germany, in Africa and everywhere; all over the world call Allah as their GOD's name. Regardless of races, languages or regions, they use the same word: ALLAH as their GOD's name (even in the English translation of the Quran here, they still maintain the word ALLAH)

    So, I was a bit curious why the Christian GOD's name in Asia (and of course now in Malaysia) is called ALLAH? Christians in England, neither the majority of Anglican nor Catholic don't and never call Allah as their GOD; nor you can find the word, ALLAH in any version of their bible.

    I never see (and I can't imagine) that in all churches in England, they will hang the word ALLAH OUR GOD as religious decorations.

    ReplyDelete
  44. Ehhh..Ehhh sejak bila Dato' Khir Toyo jadi pembela Islam....masa dia memerintah Selangor, DIA lah org nya.....rampas masjid & surau

    ReplyDelete
  45. Tak apelah, urge the Holy See and the Herald use Allah in his sermon and convert Jesus or Christ name to Muhammad as well. Tell him also to adopt the other 99 of Allah's name and understand the meanings of each name.Based on this rationale,now the Christians will admit there is only one god but Allah(not 3) and Muhammad is the last messenger. Also, get all other Christian sects such as Lutheran,Anglican,Protestant,Mormons,Baptist and others to do the same.Gospel singing has been using Allah for quite some time now,,Helaluya is Allah Ya Allah repeated continuously and very fast.Or maybe instead of Allah, Herald should adopt the name Helaluya. Actually these people are ignorant.Allah is one, starts with Alif in Arabic, Aramaic and Hebrew.To Guru should also now better.I am very pissed off with him now.

    ReplyDelete
  46. Yalah, why not go all the way, convert Bible name to Quran and ask them to go to pilgrimage to Mecca and not Juruselam.Non-muslim always jealous of Islam, they want to grab not only the land and oil and now Allah's name.But probably, the Archbishop got a dream that he must convert, but the dream was not complete, thus only conversion of the god's name.

    ReplyDelete
  47. Allahuakbar...ni la akibat bersekutu dgn org kafir sedangkan parti induk org melayu di perlekehkan,di racunkan...cuba fikir bagaimana nak pertahankan hak kita kalau parti induk dah rapuh..aku ni pembangkang,tp di kurniakan akal.apa yang dah berlaku tu semua dah jadi sejarah & pengajaran.so,why not kita bersatu kuatkan parti bn dan junjung agama islam hingga titisan darah akhir..itu barulah berjuang..ni sibuk2 nak berperang sesama melayu.itu salah,ini salah..apa daaa..betu kata tun,melayu mudah lupa...ingat,majoriti dlm malaysia ni bangsa kita tau..dari segi fakta kita kuat,tp hakikat hampeh...

    ReplyDelete
  48. Che Amat, sejak bila pulak Allah lantik PAS sebagai wakil di dunia nie. Sejak bila pulak PAS menghalalkan babi, dulu puak inilah yg menjaja BN menggalakan ladang babi. Sejak bila pulak PAS boleh menghalalkan konsert yg bercampur lelaki dan wanita di selangor jika dulu semua haram, sejak bila pulak pas boleh menghalalkan kan rumah urut dan pub, sejak bila pulak PAS menghalalkan arak yg telah dirampas. Sejak bila pulak Che Amat dilantik utk menjadi penjual agama...

    ReplyDelete
  49. Dear Groom,
    You are right, however your view is not very conclusive.
    In England, (the so called the most GOD fearing nation in Europe), the lastest survey found that less than 20% of the English people go to church on Sundays. In some major cities, such as Manchester, NewCastel, Birmigham, Liverpool, the survey found that the "Car boot" goers ( also on Sundays) are manyfolds more than the chirch goers.

    2. To them, whether to use ALLAH or GOD is not the priority anymore because the term GOD itself is fast diminishing. So why take England or Europe as the basis for arguement.

    3. Again, I donot intend to elaboate more on this topic, as I strongly feel that this BLOG is not the forum for the discussion. Some ill hearted individuals are trying to use bad and irrelavent arguements to justify that ALLAH is exclusively for for the muslims. If that is the case, we will be having a lot of problems in making the non-muslim to understand Islam.
    Wassalam

    **mypuaad**

    ReplyDelete
  50. Ajab,

    Please read my sentence again.

    The word Allah has been use by mankind ALL OVER THE WORLD before Islam existed.

    FYI, US and UK only existed AFTER Islam existed.

    People like you make me feel ashamed to be a Malaysian Muslim.

    ReplyDelete
  51. Dear Groom,

    The word Allah was used mainly by Arab to refer to God. It does not necessary mean the Islamic God as the Arabian has been using the word Allah prior to the existence of Islam.

    When Arab starts to come to this part of the world, they bring their culture as well as language with them.

    As such, people in Malaysia & Indonesia refers to God (may or may not be Muslim God) as Allah. Likewise, the word Allah is not popular in England as you mentioned. This is simply becuase Arab influnce there is not strong.

    Fellow Muslim, please get our facts right or we will end up being the joke of the entire world, including our fellow Muslim in other parts of the world.

    If we persist on without solid fact, other Muslim countries may label us as a 'sect'.

    ReplyDelete
  52. Marah bila orang lain guna perkataan Allah... Saya pun marah...

    mmmmm... tapi.... Allah tentu marah kalau kita tak ikut perintah dan suruhannnya seperti yang termaktub dalam Al-Qu'ran.... Contoh mcm tutup aurat, tak solat and so on..

    ReplyDelete
  53. Kalau orang Islam sendiri macam Khalid benarkan Allah digunakan dalam Bible, mesti dia benarkan Al-Furqan kitab yang cuba memesongkan orang Islam. Yalah, kan dia ni liberal Muslim. Munafiq sungguhlah kau Khalid.

    ReplyDelete
  54. Tajuk Perbincangan ini,
    "Nasib Islam...bila Melayu Berpecah"

    Mmmmmm...Terjejas kah Islam itu walaupun Melayu
    hilang sekalipun...

    Atau sepatutnya.. Nasib Melayu .. bila Islam tak terdaulat.

    Fikir, fikirkan lah

    ULILALBAB

    ReplyDelete
  55. kepada encik toyo,
    jangan jadi pemimping sesetengah golongan ,mata depan sahaja,
    dunia ini besar,syarat hidup dengan aman ialah hormat-mehormati ,kemaafan antara manusia seperti maaf zahir dan batin, bunyi ini penuh dengan menerima dan memberi kasih sayang dengan senang hati walaupun dia ialah musuh jangan sebab kita selesa dan biar orang lain hidup susah, biar lah fikiran kita terbuka , yang tak betul kita kasih betulkan tapi bukan hindari,cara fikiran seseorang boleh menilai cara hidupnya. semoga allah meberkati semua parti yang bekerja keras untuk malaysia, allah akan menggunakannya.

    ReplyDelete
  56. Dato, i'm not sure whether you have the necessary creditial to discuss on said issue. Nevertheless since your boss (both PM and DPM)have declare calling everyone not to publish nor comment any related issue on this pending court appeal from the Home Minister, best is that you just obey lah...

    Hai kawan-kawan Islam, kenapa lah kamu begitu benci bila orang dari agama lain menggunakan nama Allah ? Anda patuk bangga kerana itu mencerminkan yang nama itu berkuasa dan banyak orang suka pada nama itu. sebagai umat Islam, jangan lah dengan perangai kedekut itu. Kita kan 1Malaysia ???

    ReplyDelete
  57. myPuaad,
    Funny..myPuaad said"I donot intend to elaboate more on this topic, as I strongly feel that this BLOG is not the forum for the discussion."..But you still use this BLOG to give your comment..hmmm..mungkin anda hanya cuba menyemarakkan api kemarahan..
    Telah terang lagi bersuluh..orang2 PR tidak akan bersetuju dengan tindakan kerajaan Malaysia..kerana kerja mereka hanya PEMBANGKANG dan MEMBANGKANG..mereka tidak akan bersatu walaupun berkaitan agama islam..

    ReplyDelete
  58. Kepada Yang Setuju Gereja Katolik menggunakan perkataan Allah..mungkin anda semua kuat imannya.dan tidak kisah sebb ianya tidak akan mengugat akidah anda..TETAPI..jangan pentingkan diri..ingat!! ramai anak2 muda diluar sana yang mudah terpengaruh dengan hanya dengan perkara kecil ini..sebagaimana mudahnya agama kristian tersebar disabah dan sarawak khususnya..juga dinusantara umumnya..

    Saya setuju dengan pandanga Groom..bahawa keputusan ini akan menjadi precedent (duluan) bagi tuntutan-tuntutan yang lebih ekstrim terhadap penggunaan terma dan istilah khusus dalam ajaran Islam untuk agama lain.

    ReplyDelete
  59. Sdr 恩惠青初成

    Sikap kecinaan saudara masih tinggi, jadi tak perlu nak bercakap hal orang lain. Panggil orang melayu dengan nama bapa sahaja sudah menunjukkan saudara jenis mcina yang tidak memahami tatacara budaya melayu.

    Macam ni nak kata anak Malaysia konon. Porrah

    ReplyDelete
  60. Encik Malaysia,

    Allah bahasa arab maksudnya tuhan. Allah bahasa melayu maksudnya tuhan orang Islam yang maha esa, tunggal tiada anak dan tidak diperanakkan.

    Jadi Gereja kristian ni nak tulis dalam bahasa apa Melayu ka arab?

    ReplyDelete
  61. Dear Ajab,

    Allow me to repeat myself. The original meaning of Allah meant God as what you meantioned. However, due to the fact that Arab in Malaysia became Muslim, they cantinue to use the word Allah to refer to their God, Maha Esa.

    However, this DOES NOT mean that Allah only refers to the Islam God. Let me give you a few scenarios if you continue to insist so

    Scenario 1:
    Imagine if there's a church in Malaysia that caters to the Arab speaking people. They can be Arab speaking foreigner or even local people who speaks Arab. In this globalisation age, this will happen in the near future. Can these group of people use the word Allah?

    Scenario 2:
    Imagine if other countries also start to claim 'exclusive use of' certain word. Maybe the Israelite claims the word God. Let's face it, they are the most 'qualify'.
    Don't you think it is a joke?

    Anyway, the reason for the ban on the usage of Allah by other religion in Malaysia is supposingly not to confuse the Muslim in Malaysia.

    As you can see, the real problem is not the word itself. It is the fact that some Malaysian Muslim may be confused. If that is the reason, we can safely say that the Quran school conducted by our mosque has failed.

    I think it would be better for us to review the Islamic education than to ban the word Allah. The whole Islaimic world is looking at us and laughing.

    It is indeed sad to be a Muslim in Malaysia now.

    ReplyDelete
  62. Sedih bila membaca kenyataan media oleh PAS yg menyamakan Kristian dan yahudi hari ini sebagai Ahli Kitab.

    ReplyDelete
  63. sedonya laa..komen saya tak dipostkan..sekarang saya guna blog saya..fikrah pas memang saya punya tapi tak sempat nak menulis kerana byk komitmen..saya tak kisah pon boleh detect ip..saya ada saja acara nak hidden ip tapi malas..

    saya menegur yb sebab meulis perkataan illah..tuhan bukan illah tapi ilah..takde sabdu kat situ..cuba baca 4 kalimah dalam alquran oleh abul 'ala maududi..jgn suruh saya baca buku sekian2..kalau buku tu ada dalam internet sila bagi link dan saya akan baca kalau kesempatan..buku yang saya suruh baca ini ada dalam internet..berterabur...tak perlu saya bagi link..tulis saja kat search terus byk link yg boleh donlod buku tu

    saya harap dr boleh postkan komen saya..kalaulah saya tak padam komen dr dalam blog saya maka dr juga jangan sembunyikan komen saya..pokok utama saya adalah hendak membetulkan kalimah illah yang doktor sebut..bukankah saya sudah sebut illah adalah benda cacat tapi zahirnya nampak ok

    nampaknya isu ini sudah selesai..saya tahu ini hanyalah peracangan busuk umno untuk menutup isu gula, royalti minyak, rasuah, teoh beng hock dan macam2 lg..selesaikan kes ini dulu sebelum hendak berbicara tentang agama

    kes terbaru dr pornthip difitnah pula..tiada bukti jelas terus hendak saman..umpama beruk di hutan bergaduh tanpa sebab nyata..

    Wallahu 'alam

    ReplyDelete
  64. saudara Aizat,

    1. saya setuju dengan pembetulan saudara mengenai ejaan ilah yang saya eja Illah. Saya akan betulkan di atas nanti.

    2. Saya mengunjugi sekejap blog saudara tadi. Baguslah saudara ingin menjadi pendakwah bebas. Tapi sebagai pendakwah kita harus berlapang dada, berprasangka baik dan menyeru ke arah kebaikan bukannya membuat pelbagai tuduhan yang saudara sendiri tidak dapat buktikan secara jelas.

    3. Mengapa isu Allah ini harus dilihat dari sudut kepartian? Jika mahu untung politik tentulah orang seperti saya dan ramai lagi pemimpin UMNO akan mengambil sikap mendiamkan diri dan menyatakan ia keputusan mahkamah. Jika mahu untung sokongan bukan Islam dalam pilihan raya akan datang tentulah UMNO akan mengambil sikap seperti beberapa pemimpin Pas yang membuat kenyataan berdolak dalik dalam isu ini.

    Jika mahu diungkit lagi tentulah saya boleh mengungkit sikap Pas yang suatu ketika dahulu membuat pelbagai bantahan dan demontrasi kerana ada permohonan untuk membina gereja di TTDI Shah Alam.

    Tapi yang penting di sini ia bukannya isu politik parti. Ia isu umat islam keseluruhan di Malaysia.

    Adakah kita mahu menunggu semua kes yang lain yang saudara sebut itu selesai dahulu sebelum kita mula menentang isu ini?

    Akhir sekali saya berharap saudara, jika mau menjadi pendakwah janganlah menulis dengan nada yang "bongkak dan sombong" kerana itu bukan ciri pendakwah yang baik.

    ReplyDelete
  65. Inilah jadinya bila orang kafir kristian mengubah kitab-kitab dari Allah. Nabi Isa (SAW) menerima wahyu bukan dari bahasa Arab. Tapi kenapa beriaya sangat nak gunakan perkataan Arab. Bilamasa pulak orang Sabah dan Sarawak gunakan Allah dalam kitab dia. Selepas pendakwah kristian dari Europe datang berdakwah ke? Perkara-perkara yang tak betul perlu diperbetulkan.

    ReplyDelete
  66. Ada pemimpin Melayu Islam samada UMNO atau PAS dan PKR beriya-iya mahu mendapatkan sokongan orang bukan Islam dan menganggap sokongan orang islam tidak perlu. Heran. Adakah ini memang telah ditakdirkan bahawa Islam akan tersangkut di malaysia ?

    ReplyDelete
  67. Assalammualaikum semua,
    Soalan saya kenapa baru hari ini timbul kes perkataan 'ALLAH' sedangkan kes ni dah lama berlaku.
    Kita cuma risau perkataan tersebut digunakan oleh orang bukan Islam sebab dia akan mengelirukan anak-anak melayu pada masa depan, tetapi kita tidak risau tentang ilmu agama yang dimiliki oleh anak-anak melayu pada masa depan. Sekiranya kita telah melengkapi ilmu agama saya percaya hal-hal ini tidak akan terjadi, tapi kita lihat hari ini gejala sosial yang paling tinggi adalah anak-anak melayu islam sebab ilmu agama mereka sangat nipis, walaupun kita halang nama tersebut ajaran dan budaya agama lain tetap akan menular dan meresap kedalam tubuh badan anak-anak melayu islam sebab iman nya lemah. Berapa ramai anak-anak kita meninggalkan solat, bagi mereka pergi sekolah lebih penting dari solat sebab hal ni dah tertanam dalam jiwa/roh mereka sejak dari kecil lagi. Bila solat seseorang itu tidak lengkap maka gejala-gejala yang merosakan islam itu akan timbul nah kita lihat sekarang ni berapa ramai anak melayu islam menghuni pusat serenti, pusat akhlak dan hendry guerny.
    Berapa ramai diantara kita sedar bahawa kita solat tetapi membuat perkara2 maksit, menipu, tamak, buat fitnah, bergaduh, dendam, memakan harta anak2 yatim, tidak amanah dan sebagainya. Ini menunjukan kita tidak mengerjakan solat dengan sempurna disisi Allah, kita solat sempurna dimata kawan-kawan kita ajer. Sebab akhir zaman ni Allah akan bayar cash terhadap kesalahan yang kita laku. Oleh itu kembali kepangkal jalan muhasabah terhadap diri kita ni, lihat anak2 kita, jiran tetangga kita, keluarga kita insyaalah Islam boleh dipertahan kan.
    Janganlah kita menulis tanpa ilmu hanya menurut kata hati yang penuh dendam kesumat.

    Wassalam

    ReplyDelete
  68. Salam DS,
    Saya amat bersetuju dgn komen Saudari Aida.....Ramai yg komen tetapi berapa ramai yg tinggalkan mengerjakan solat setiap hari???Tepuk dada tanya selera.....Kita mesti kuatkan diri kita dulu sebelum keluar menentang musuh!!!Kalau imam kita kuat,tak kira la macamana pun org lain tak akan dapat memesongkan kita!!!

    Sekian

    ReplyDelete
  69. Totally agree with Aida and Ricky. Malaysian Islamic education has failed. Full stop.

    Even our minister has failed to explain why the word Allah is so special to Malaysian Muslim but just a common word in the Middle East and Indonesia. http://blogs.aljazeera.net/asia/2010/01/11/malaysia-still-dodging-issue

    And our Malaysia Islamic Youth Movement put on a pathetic show in his interview with Al Jazeera. The whole world (including the Muslim country) is laughing at us. http://www.youtube.com/watch?v=cV89G-wrgDQ&feature=player_embedded

    ReplyDelete