Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Monday, March 29, 2010

Hulu Selangor Ujian Semangat Barisan Nasional

1. Saya ingin mengucapkan takziah kepada keluarga Ahli Parlimen Hulu Selangor, Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad meninggal dunia di kediamannya di akibat barah otak. Semoga Allah mencucuri rahim dan rahmatNya ke atas roh allahyarham.

2. Pemergian Dr Zainal bermakna akan berlaku satu lagi pilihan raya kecil. Kali ini giliran Selangor pula menjadi medan "pertarungan" memenangi hati rakyat.

3. Sudah terdapat suara-suara akar umbi yang meminta BN meletakkan calon dari UMNO setelah sekian lama berada di bawah parti komponen MIC. Ini berikutan jumlah pengundi Melayu di Parlimen tersebut sebanyak lebih kurang 53.9 peratus, Cina (26.7), India (19) dan lain-lain (0.4).

4. Pada Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu, Dr Zainal memenangi kerusi itu dengan majoriti tipis 198 undi. Zainal Abidin mendapat 23,177 undi manakala Datuk G. Palanivel dari BN mendapat 22,979 undi.

5. Parlimen Hulu Selangor menyaksikan undi rosak antara tertinggi di seluruh negara iaitu sebanyak 1, 466 undi. Ramai yang menganggap ia merupakan undi protes terhadap isu tempatan kerana BN memenangi ketiga-tiga kerusi DUN dalam Parlimen tersebut.

6. Sungguhpun ada permintaan UMNO untuk meletakkan calon, namun saya fikir ia tidak wajar dipertimbangkan. Ini memandangkan kawasan tersebut diberi kepada MIC dalam konsep persefahaman dan perkongsian kuasa antara kaum.

7. Tiada siapa pun mahu kalah. Namun apa erti kemenangan jika prinsip ikatan persefahaman antara kaum yang dibina sejak 1957 dimusnahkan begitu sahaja hanya kerana mahu menang satu kerusi.

8. Saya percaya jika kita berpegang kepada prinsip ikatan antara kaum ini, pengundi akan memberi kemenangan seperti mana dalam pilihan raya kecil Ijok tahun 2007. Sungguhpun menentang calon "heavyweight" seperti Tan Sri Khalid Ibrahim, Cikgu Parthiban wakil BN dari MIC tetap menang di kawasan majoriti Melayu.

9. Jika sesiapa masih ingat dalam pilihan raya kecil Parlimen Ampang Jaya pada 1989, calon Semangat 46 ketika itu ialah bekas Menteri Besar Selangor, Allahyarham Datuk Harun Idris. Sungguhpun ia merupakan kawasan majoriti Melayu dan berhadapan dengan sentimen pengundi Melayu mahukan wakil rakyat Melayu, namun BN tetap mempertahankan ikatan kesatuan antara kaum dengan mencalonkan calon MCA, YB Ong Tee Keat. Dan BN tetap mendapat sokongan majoriti termasuk di kalangan pengundi Melayu.

10. Masalah kepada sebahagian wakil rakyat bukan Melayu BN di kawasan majoriti Melayu ialah mereka membiarkan hanya UMNO kehadapan dalam kawasan pengundi Melayu. Ini menyebabkan pengundi Melayu rasa kecil hati dan berpendapat wakil rakyat bukan Melayu daripada BN tidak mempedulikan mereka. Di sinilah timbul suara-suara mahukan wakil rakyat Melayu.

11. Saya percaya jika wakil rakyat bukan UMNO dari komponen BN lain memberi perkhidmatan kepada semua kaum dengan baik, orang Melayu tiada masalah memberi undi mereka kepada sesiapa calon BN.

12. Justeru saya tetap berpendapat BN harus meletakkan calon dari komponen MIC. Namun calon yang dipilih bukan sahaja popular di kalangan pengundi India tetapi harus juga berupaya meyakinkan pengundi Melayu dan Cina bahawa mereka juga akan mendapat perkhidmatan yang terbaik daripadanya.

13. Selebihnya meletak calon UMNO dalam kawasan yang sememangnya kerusi MIC sangat tidak molek jika berpegang kepada konsep penyatuan 1 Malaysia. Pertahankan konsep permuafakatan BN demi kesejahteraan negara.

67 comments:

  1. Dato' Seri,

    Dalam konteks ini kalau Palanivel la calonnya maka akan berulanglah episod 2008. Pokonya beliau tidak melaksanakan kerja yang sepatutnya yang dilaksanakan. Pokoknya beliau telah terlepas peluang yang diberikan dahulu.

    Tidak adakah calon lain dari MIC yang lebih muda dan berkaliber drpd ini?

    Kalaupun pun tiada dlm MIC, kenapa tidak T. Murugiah. Kerjanya bagus di Biro Pengaduan Awam. Dahulu Biro ini tidak pun bekerja sangat, selepas beliau menjadi Tim Menteri yg dipertanggungjawabkan, maka aktiflah Biro tersebut. Ini contoh yg baik utk diketengahkan kpd para pengundi.

    Pengundi di Bandar Sungai Buaya, Rawang

    ReplyDelete
  2. Salam buat Datuk dan Keluarga.

    Pada pandangan saya, calon yang paling sesuai untuk Hulu Selangor adalah dari wakil UMNO. Saya berpendapat bahawa peratusan kaum melayu adalah yang tertinggi berbanding kaum lain dan UMNO patut meletakkan calon yang berpotensi untuk menang,rajin turun padang serta mesra rakyat dan tak lupa juga mempunyai rekod yang bersih.

    MIC dalam hal ini patut berkompromi serta bertolak ansur malah tidak salah kalau mereka boleh "swap seat" dengan UMNO kerana dalam keadaan sekarang kita boleh lihat kelebihan berpihak kepada UMNO. Dan pada hemat saya UMNO juga boleh "swap seat" kembali kepada MIC pada PRU yang akan datang.

    Apa pun ALL THE BEST kepada calon-calon yang bakal bertanding. Kita tak perlu wakil yang hanya pandai berjanji tapi tidak menepati janji, yang penting keinginan dan kemajuan rakyat setempat patut kita dahulukan.

    ReplyDelete
  3. Dear YB,

    I can see light in the end of the tunnel. This is one of a positive comment.
    If all parties can just concentrate on Malaysia economy, I don't see why BN cannot win?

    ReplyDelete
  4. Salam Dato' Seri,

    Moga Dato' Seri sekeluarga berada di bawah lindungan Yang Maha Esa selalu. Insya-Allah.

    Menyingkap pilihanraya kecil Ijok pada 2007 dulu, ya mmg Cikgu Parthiban menang menewaskan bkn calang2 org. Tapi dlm masa setahun dia kecundang jua akhirnya dlm PRU12. Apa sebabnya? Tsunami politik? Wallahualam..

    Kini Hulu Selangor plk panas. Tradisinya mmg kerusi itu milik MIC tapi dlm senario politik negara yg mmg panas jgk sekarang ni, masih perlukah mengikut tradisi juga walhal pengundi melayu yang ramai.

    Akhbar arus perdana melaporkan akar umbi mahukan anak tempatan dari UMNO yang menjadi calon. Ada penganalisis politik berpendapat agar kerusi itu tetap diberi pada MIC agar MIC dapat memulihkan imej partinya yg terjejas teruk dek penangan PRU12 yg lps.Ni kira berani matila..

    Dia juga menyatakan pengundi Melayu di kawasan tersebut sudah berpecah 3. PKR,PAS & UMNO.Jika kita melihat dgn apa yg berlaku sejak kebelakangan ini di parlimen khususnya, macam2 boleh berlaku.

    1989 tidak mcm sekarang. Internet & Bloggers blm ada lagi mcm skrg ni. Pada masa tu tk silap BN mmg kuat.

    Adakah pucuk pimpinan UMNO akan "by pass" kehendak akar umbi demi menjaga permuafakatan dgn MIC. Siapa yg kena mengalah dan mana yg bakal akan kalah? Ini cuma pendapat saja..

    Biarlah yg berkenaan memutuskannya... renung-renungkanlah dan selamat beramal..

    ReplyDelete
  5. Hujah DS Dr tentang konsep persefahaman tu saya setuju. Namun statistik sebelum 2008 sudah tidak relevan lagi selepas pengkhianatan pengundi India dan Cina dalam PRU12. Orang Melayu sudah sedar kenapa BN hilang maj 2/3 dlm PRU tersbt. Semuanya angkara pengundi bukan melayu berpaling tadah.

    Jadi, siapa yg memulakan perbuatan membakar kertas perjanjian?

    Barngkali org Melayu mudah lupa dlm banyak perkara tetapi bukan semua perkara. Kesetiaan adalah salah satu daripadanya.

    Saya rasa elok kita tangguhkan dulu persefahaman tersebut dalam PRK yang lain pula. Untuk kali ini, kita nak tengok adakah MIC bersungguh-sungguh ingin mengekalkan kerjasama dalam BN.

    Anggap sahaja ini sbg satu kertas ujian.

    ReplyDelete
  6. Salam

    Benar kata Dr kerna yang penting ialah kredibeliti pemimpin itu sendiri.Sekiranya berjaya melangsaikan amanat yg diberi oleh rakyat,pasti akan mendapat sambutan.

    Dan yg terpenting sekali ialah pendapat realistik dari akar umbi,perlu diambil kira agar congakan kita ini tepat.Tanya masyarakat setempat,bersama mereka,berkhidmat utk mereka.

    Pesan guru saya...
    "Menjadi seorang guru/syeikh adalah untuk berkhidmat kepada anak murid ku"...dan beliau benar2 mempraktikkan katanya itu hingga kami merasa malu atas perilaku beliau yang benar2 berkhidmat...

    Terap kanlah kata2 ini dalam semua bidang pekerjaan ,insyaallah mendapat sokongan semua.

    ReplyDelete
  7. Muafakat apa Dr? MIC ikut suka hati aje melanyak Melayu dan UMNO. Boleh sekapal dgn Hindraf dan lupakan Aspirasi Nasional.

    ReplyDelete
  8. Salam DS Khir,
    Saya cadangkan supaya BN dapat memujuk Ustaz Farid Ravi supaya menjadi calon BN atas tiket MIC.
    Sekiranya Ustaz Farib Ravi bersetuju sudah pasti kemenangan BN agak mudah walaupun berhadapan dengan calon Melayu dari Parti PKR.Orang Melayu tidak keberatan mengundi calon BN walaupun dari MIC kerana batang tubuh Ustaz Farid yang bolih diterimai mereka.

    ReplyDelete
  9. Untuk memastikan kemenangan BN, letaklah calon Melayu. Kerana sudah terbukti MIC tidak akan berjaya di sana. Adakah sudah terpahat dalam undang-undang bahawa kawasan tersebut milik MIC? Kesian pengundi-pengundi Melayu di sana.

    ReplyDelete
  10. Itu lah sikap kita melayu tetap memberi peluang pada rakan lain walaupun kawasan tu kawasan melayu......

    tapi bila umno lemah rakan2 dari MIC dan MCA dah mula nak naik tojang mintak itu mintak ini????? buat resolusi itu dan ini macam2 tekanan juga diberikan pada umno...kenapa dengan mereka ini ya ???? banyak yang umno kene tepis bersendirian....kesian org melayu.....

    ReplyDelete
  11. Salam,

    ini pandangan saya plak untuk menyelesaikan masalah pemilihan calon BN ini.

    Kalo Anwar letakkan calon Melayu, kita letakkan calon UMNO.

    Kalo Anwar letakkan calon India, kita letakkan geng Samy Velu sebagai calonnya.

    Dan kalo Anwar letakkan calon Cina, kita letakkan Dr Chua Soi Lek sebagai calonnya.

    Biar pengundi-pengundi Melayu yang berpecah tiga tu pening skit... hehe

    ReplyDelete
  12. Salam Dr

    Jika diikut prestasi MIC sekarang memang langsung tidak boleh dibanggakan. Tahukah kita parti politik yang giat mencari dan menambah ahli baru adalah DAP dan UMNO. MIC pula langsung tidak berusaha untuk menambah ahli baru. Apa yang mereka tahu minta itu dan ini dan bersengkongkol dengan Hindraf dan segala macam pertubuhan haram yang lain.

    Berapa lamakah kita harus bertolak ansur. MIC tiada inisiatif untuk memenangkan BN

    ReplyDelete
  13. DS, Saya boleh bersetuju jika kerusi tersebut diserahkan kpd MIC tetapi ianya bersyarat. Minta DS Samy Vellu berundur dulu. Saya percaya ramai kaum india akan kembali kepada BN bila DS Samy bersara.

    Saya juga berpendapat, memang sebagai tunjang BN kita perlulah menghormati kesepakatan yang pernah kita buat didalam komponen. Tetapi, kita juga hendaklah rasional serta memahami situasi semasa serta sentimen masyarakat setempat. Jika para jentera serta pengundi di kawasan parlimen tersebut memang berkehendakkan calun mic maka tak ada masalah. Tetapi jika jentera serta pengundi lebih cenderung kepada calun UMNO untuk mewakili BN, maka kenalah pucuk pimpinan pertimbangkan. Kita perlu kekalkan momentum yang baru meningkat untuk terus kekal dan meraih kembali sokongan rakyat. Saya rasa DSN punya kebijaksanaan utk menyelesaikan masalah ini, agar semua komponen akan merasa menang-menang.

    ReplyDelete
  14. Point Dato yg ke 7...

    7. Tiada siapa pun mahu kalah. Namun apa erti kemenangan jika prinsip ikatan persefahaman antara kaum yang dibina sejak 1957 dimusnahkan begitu sahaja hanya kerana mahu menang satu kerusi.

    Kerana Dato berfikiran macamtulah akhirnya Selangor terlepas..Dato dah jadi ketua pembangkang pulak..
    Dato' jgn lupa tentang pengundi akar umbi..merekalah yg akan menentukan siapa pilihan mereka...kalah satu undipun dikira kalah..jangan nanti bila kalah...ada suara dari Dato...kita kalah pilihanraya..tapi kita menang moral....tak guna statement macamtu Dato...
    Nasihat saya...DENGARLAH SUARA PENGUNDI....

    ReplyDelete
  15. Pendapat DS kali ini umpama pendapat menongkah arus. Sejak bila isu setiakawan dalam BN menjadi isu penting buat DS?

    Rakyat di Hulu Selangor mahukan perubahan. Mereka tak mahu lagi dikorbankan hanya untuk memberi laluan kepada calon dari komponen BN untuk menduduki kerusi parlimen.

    Apakah DS benar-benar ikhlas dengan pendapat DS? Atau DS takut kerusi parlimen HS akan menghidupkan kembali karier politik TSMT atau Dato Zainal Sakom. Saya masih ingat bagaimana nama kedua-dua orang ini telah DS ketepikan dalam PRU 12 yang lalu.

    BN dah kalah di Selangor, buangkan lah perangai tikam nenikam anatara kita. UMNO mesti bertanding di HS.

    ReplyDelete
  16. Salam DS,
    Semasa kursus BTN ari tu saya diberitahu...jika kita tidak menoleh kepada sejarah...kita akan mengulanginya...So, berbalik kepada calon di HS nie...saya bersependapat dengan blogger lain yg mencadangkan calon UMNO diletakkan. Jangan ulangi kesilapan...PERMUAFAKATAN ??!!! kenapa semasa hendak letak calon shaja kita bangkitkan soal ini...tetapi pada masa yang lain tidak...SO pandai2 lah orang atasan di Putrajaya nun untuk membuat keputusan,...ingat ...rasakan dengan sebenarnya denyutan nadi rakyat...jangan hanya retorik sahaja...Semoga DS sentiasa sejahtera utnuk terus membela nasib rakyat demi AGAMA , BANGSA dan NEGARA.

    ReplyDelete
  17. Nak tanya sikit DS Khir...kenapa Dato Noh Omar (DNO) lebih menonjol dari DS. Kat Selangor DNO cuma timbalan DS jer...adakah pusat dah mula reject DS. "Maybe something wrong somewhere"...do something la DS.. jgn terlepas lagi Hulu Selangor.

    ReplyDelete
  18. Dato Seri, "konsep persefahaman dan perkongsian kuasa antara kaum" dlm memilih calon pilihanraya dah tak boleh digunapakai lagi. Setakat nak jadi wakil rakyat tapi tak buat kerja..apa gunanya. Anwar Ibrahim pun pernah berkata "silap pilih calon dlm PRU yg lepas". Takut nanti BN pun terpilih org yg hanya tau pegang kamera video (kelana jaya) sbg calon. Yg pasti next YB Hulu S'gor hanya utk 2++ tahun jer..nothing much he/she can do!!

    ReplyDelete
  19. Yang pasti BN akan menang la kat Hulu Selangor ni.. Mana taknya.. dia akan kerah semua gerombolan menteri kabinet, senator, semua media cetak dan elektronik, Berita Harian, Utusan Melayu, NST, TV1, 2, 3, 7, 8, 9, Bernama, cuma Awani yang 50:50... Then semua Menteri Besar, Ketua Menteri dan akhir sekali semua GLC's kena turun berkempen.....!!! Hebatkan penangan 1 kerusi parlimen.

    Lepas tu HS akan diishtihar sebagai kawasan angkat la.. kawasan emas la... dan semua projek pembangunan, universiti, international school, hospital, sekolah bestari, stadium, litar F3, high tech city with full package broadband, free WiFi dan semua yang sewaktu dengannya akan ke HS... Hebatkan penangan PRK...

    Buat sementara waktu semua akan lupa masalah buang bayi kat tong sampah, anak Melayu yang jadi penagih, perogol, rempit, anak dara lari pi Lombok etc... all eyes and ear to HS...

    ReplyDelete
  20. Kita sudah terlalu-lalu banyak sangat bertolak ansur, sehinggakan telah tiada nilai dan maknanya lagi kepada mereka.

    ReplyDelete
  21. As,kum DSKT, saya lihat Calon yang paling layak di Hulu Selangor ialah DSMT.

    ReplyDelete
  22. Saudara Cheguman dan sahabat yang lain,

    1. Dalam politik tidak semestinya api di lawan dengan api setiap masa. Memang benar ramai pengundi dari kaum India dan Cina tidak mengundi kita dalam pilihan raya lalu menyebabkan kita kalah di banyak tempat. Namun apakah dengan memilih jalan berkonfrontasi dalam semua hal akan membolehkan BN menang? Orang Melayu hanya 53% sahaja di sana. Bolehkah UMNO mendapat keseluruhan undi tersebut? Jadi untuk menang semua parti komponen BN harus bekerjasama.

    Saudara Lancang Biru,

    Saya tiada masalah dengan siapa pun calon yang akan diletakkan oleh pucuk pimpinan parti. Tetap saya akan sokong dan berkempen untuknya.

    Saudara Mustapha kamal,

    sedikit sebanyak saya bersetuju dengan pandangan saudara. Namun hal calon saya pasti pucuk pimpinan telah mendapat laporan sewajarnya untuk menamakan calon terbabit.

    ReplyDelete
  23. saya setuju mic perlu diberi peluang sekali lagi di hs. lagipun inilah masanya najib boleh membuktikan samada slogan 1malaysia benar2 sudah diterima rakyat. kalau kalah pun takpe sebab kerusi memang kepunyaan pkr. kalau menang pula berkemungkinan peluang utk membentangkan gst di parlimen cerah kembali.

    ReplyDelete
  24. Y.B Dato' Seri saya berpendapat bagi menjamin kemenangan PilihanRaya Kecil Parlimen Hulu Selangor, pucuk pimpinan BN harus meneliti akan kehendak rakyat dan perkembangan politik semasa di kawasan tersebut dengan betul dan tepat.

    Memandangkan MIC telah memonopoli kawasan tersebut 3 penggal berturut-turut dan jika pertukaran kerusi parti adalah relevan maka keputusan ini patut diterima oleh MIC. Dan ini adalah satu-satunya teknik yang kita boleh gunakan bagi menjelaskan kepada rakyat bahawa bukan saja UMNO malah MIC lebih mementingkan kehendak dan suara rakyat.

    Dan isu kongsi kuasa tidak perlu diberikan keutamaan lebih-lebih lagi selepas PM telah memperkenalkan konsep 1 Malaysia. MIC patut menggembleng tenaga jika PM mahukan pertukaran kerusi parti demi kemenangan BN.

    ym

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum dr

    Tak perlu kita mendabik dada,bahawa UMNO lah yang menjadi penyelamat BN.Sejak dari awal merdeka UMNO memang konsisten dalam berperanan sebagai tunggak dalam BN.Semangat setiakawan dan bermuzakarah serta bertolak ansur menjadi pegangan UMNO.UMNO tak pernah lupa diri walau berada di puncak.

    Biarlah UMNO menjadi penunjuk jalan kepada mereka.

    ReplyDelete
  26. Salam DS,

    Saya bersetuju untuk tidak melakukan perubahan drastik untuk menarik kerusi MIC untuk diberikan kepada UMNO hanya untuk memenangi satu kerusi Parlimen. Akibat jika UMNO mengambil kerusi ini, maka UMNO akan menghadapi isu ini di PRU akan datang. Yang mana UMNO tidak selari dengan 1Malaysia yang dilaung-laungkan. Perlu diingatkan DS Najib dan 1 Malaysia semakin diterima rakyt dan BN telah nmapk semakin relevan.Saya rasa kita perlu win the war not the battle.
    Tetapi MIC perlu berkorban juga..untuk tidak meletak G Palaviniel kerana ini menunjukan MIC tidak serius untuk melakukan transformasi. MIC perlu letak calon baru yang berkaliber. G Palaviniel tak lebih dari Proxy Samy Vellu. dan Samy Vellu sebenarnya telah ditolak oleh rakyat tak kira BN atau pun PR. MIC aje yang belum nak berubah..orang lain dah mula berubah...
    Tapi saya berharap BN menang lebih besar, sebab malas nak dengar sembang karut Anwar Ibrahim.
    Tapi rasanya, Kalau PR menag pun, nanti diaorang jadi bebas juga...kecuali calonnya adalah kroni kuat dia.

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum dato ... banyak saya kali saya sokong dato dalam semua kata2 dato .. kali ni saya akan membantah.... sebagai bloger dan juga pegundi dan anak jati selangor saya membantah sekeras2nya percalonan MIC .. kerana mic tiada sumbangan terhadap BN apa yang dorang ada kritik dan perebutan kuasa ... jangan terlalu jaga kawan kita... kita sendiri nothing

    ReplyDelete
  28. kami anak selangor dan pengundi selangor bantah calon dari MIC

    ReplyDelete
  29. salam....

    penentuan calon?

    1-lihat kembali statistik lalu
    2-sentimen semasa
    3-majoriti pengundi
    4-pemimpin disenangi
    5-suara akar umbi
    6-semangat 1Malaysia

    ReplyDelete
  30. nasib baiklah pemimpin BN ni tak macam bloggers pro UMNO kat internet ni. hahaha kalau tak lingkup BN. Asal marah saja maki orang, sumpah orang. India dengan Cina tak undi BN sahaja maki hamun. Dah tau india ngan cina tak undi BN sebab tu kalah selangor lagi nak jadi jaguh bangsa tak bertempat. Yang penting PM orang Melayu, Islam yang berkuasa bukannya MB boneka macam kat selangor sekarang. Melayu ni selamanya diperbodohkan.

    ReplyDelete
  31. SAYA SOKONG TAN SRI MUHAMMAD TAIB CALON PALING LAYAK UNTUK "MENGAJAR " ANAK2 MURID POLITIK KITA..WALAUPUN BELIAU ADA KES LAMA DGN DUIT 2 TP KITA KENA FIKIR DARI SUDUT POSITIF YANG NO BODY PERFECT..SAMA MCM DS KHIR BUAT KSALAHAN UNTUK MEMAJUKAN KAWASAN LITAR SHAH ALAM DULU UNTUK BINA RUMAH..SEKARANG APA DAH JADI?? KITA BOLEH LIHAT MCA JUGAK PILH PEMIMPIN YG BER ISU TP MEREKA PILIH BUKAN KERANA ISU TP KERANA BAKAT KEPIMPINAN DAN CARA KERJA BELIAU YANG TURUN KE PADANG..DATO SERI BOLEH LIHAT?? TAN SRI MAT TAIB PENAH KITA GELAR BAPA PEMBANGUNAN SELANGOR SUATU KETIKA DAHULU..SO WHAT NOT KTA BAGI DIA WALAUPUN DALAM MASA 2TAHUN LEBIH LAGI NI?? DIA MEMPUNYAI PENGARUH DAN KEKUATAN TERSENDIRI DALAM MENRENCAN AGENDA POLITIK BELIAU..DIALH CALON PALING LAYAK BAGI SAYA DAN KAWAN "REMPIT" SAYA..KAMI DIGELAR REMPIT KERANA TIADA TEMPAT UNTUK KAMI BERLUMBA LAGI..NI PANDANGAN BERNAS SAYA..SAYA JUGAK BERHAK BERSUARA DAN BERKONGSI PENDAPAT.

    ReplyDelete
  32. Rasanya, tak payah la BN letak calon kat Hulu Selangor...buang duit jer berkempen sana sini. Jgn jadi mcm IJOK..PRK dulu MIC menang..PRU12, PKR menang...tapi pekan Ijok dan sekitarnya mcm tu jugak...masih mcm pekan koboi...Jadi kita tunggu jer la PRU13 nanti..baru la kita "All-out". Amacam DS..

    ReplyDelete
  33. Lagipun DS, UMNO Selangor tak sehebat dulu. Kemaskan diri dulu DS. Ketua dan timbalan mesti kerja sama-sama..baru la parti tak goyang..

    ReplyDelete
  34. SuperLarat, BN kena bertanding kerana BN sentiasa menawarkan khidmat kepada rakyat. Sama ada rakyat mahu memilih kita atau tidak adalah soal pengundi yang menentukan. Namun pilihan kena ada. Selain itu, dengan bertanding juga kita dapat mengukur kekuatan kita.

    Saudara Musang, tiada masalah untuk Tan Sri Mat Taib bertanding. Cuma jika diletak di kawasan yang tradisinya kepada MIC maka kita akan mewujudkan konflik.

    Berhubung dengan litar batu 3, ia berada di dalam sebuah bandaraya yang sedang pesat membangun dan sudah agak kurang sesuai untuk berada di situ.

    Hujah saudara agak kurang tepat kerana semasa ada litar batu tiga pun kegiatan merempit tetap berlaku di kuala lumpur dan kawasan-kawasan lain. Cuma ketika itu tidak dipanggil merempit tetapi dipanggil lumba haram.

    Litar batu 3 ditutup kerana kita telah membina litar di sepang yang sepatutnya diguna sepenuhnya.

    Di Pulau Pinang misalnya dibina litar lumba tetapi kegiatan merempit atau lumba haram tetap berlaku dengan hebat di bandaraya Georgetown. Kenapa?

    ReplyDelete
  35. saudara Mulut Melayu, kita tidak perlu ikut rentak PKR untuk tentukan calon BN. Jika kita berbuat demikian bermakna kita tiada prinsip dan kekuatan tersendiri.

    Saudara Superlarat, saya bukan Ketua Perhubungan BN mahupun UMNO Selangor. Ketua sekarang ialah DS Najib dan Timbalannya ialaha DS Noh Omar. Jadi tidak timbul kononnya Ketua dan Timbalan tidak boleh bekerjasama.

    ReplyDelete
  36. Mr beb, saudara berhak atas pandangan saudara. Saaya percaya pandangan orang seperti saudara dan saya akan diberi pertimbangan oleh majlis Tertinggi BN dan PM apabila menentukan calon nanti. Siapa sahaja yang dicalonkan kita kena bantu beliau untuk menang.

    ReplyDelete
  37. DS KENA FAHAM SENARIO LITAR SEPANG HANYA MEMBERIKAN MASA 2JAM SAHAJA UNTUK PELUMBA2 GUNAKAN PADA "HARI BIASA " ITU PUN SEBULAN SEKALI. KAMI PERLUKAN LITAR SEPERTI SHAH ALAM YANG BOLEH DIGUNAKAN 1 HARI SUNTUK DAN ADA RACE SETIAP BULAN..LITAR SEPANG?? JAUH,MAHAL HARGANYA,TIADA KEMUDAHAN UNTUK MAKAN.LAGI PUN LITAR INI BOLEH DIKATAKAN UNTUK MEREKA YANG BERPENDAPAT TINGGI,YANG BERLUMBA MENGGUNAKAN 'SUPERBIKE" AKAN TETAPI MAT REMPIT NI DARI GOLONGAN BERPENDAPATAN RENDAH YANG KEBANYAKKANNYA BERKERJA SEBAGAI DESPATCH & RANKING KERJA YANG BERPENDAPATAN RENDAH,DS KENA LAH TURUN PADANG JUMPA MEREKA NI SEMUA,GOLONGAN MAT REMPIT DAN TANYA SENDIRI APA SEBENARNYA MEREKA NAK DAN CUBA UNTUK DENGAR DAN BANTU MEREKA,BUKAN HINA DAN PANDANG NEGATIF.BOLEH KITA TGK BILA NAK PILIHAN RAYA MAT REMPIT DIGUNAKAN UNTUK BERKEMPEN AKAN TETAPI BILA DAH MENANG TERUS CAMPAK MEREKA MCM "QURAN BURUK" DS ..SAYA AKUI MMMG ADA REMPIT@LUMBA HARAM WAKTU 2..TAPI DS BOLEH MENILAI DAN TGK SENDIRI MEREKA YANG DS CKP BERLUMBA ITU BUKAN BERLUMBA TAPI MEREKA MEMBUAT HURU HARA SEMATA-MATA KERANA TIADA TEMAPT UNTUK MEREKA TUJU DAN BERAKTIVITI.TAPI KITA KENA LIHAT DARI SUDUT PENGIMARAHAN SESUAI TEMPAT SEPERTI MASJID YANG KITA BINA TP TIADA ORG YANG MEMAKMURKANNYA..BETUL DS?? MACAM KAT P.PINANG TU MEMAMG ADA LITAR TETAPI ADA ORANG-ORANG YANG ADA PENGARUH MACAM DS MENGGALAKKAN MEREKA?? ADAKAN AKTIVITI YANG BOLEH MENGGUNAKAN LITAR ITU SEPENUHNYA.JIKA DS FIKIR ADA LITAR TAPI REMPIT ITU MASIH ADA DS DAN ORANG2 YANG BERKUASA DAN ADA PENGARUH INI ELOK MENCARI PUNCA DAN JALAN PENTELESAIAN BUKAN MENGHENTAM DAN TIDAK MAHU MENDENGAR APA YANG GOLONGAN INI MAHU.MEREKA MAHUKAN PENGANJURAN YANG KERAP UNTUK PERLUMBAAN.TREK YANG ADA JALAN LURUS YANG PANJANG.BUKAN SEMATA2 TREK YANG PENDEK DAN BANYAK SELEKOH.MEREKA JUGA RAKYAT MALAYSIA DAN BELIA AKAN DATANG YANG MEMIMPIN MALAYSIA.UBAHLAH PEMIKIRAN INI DS.HARUSLAH DS MENDEKATI GOLONGAN INI KERANA SAYA SENDIRI DALAM GOLONGAN INI SEJAK DARI BUJANG HINGGA BERKELUARGA.MEREKA PERLUKAN BIMBINGAN DAN GALAKKAN KE ARAH YANG BETUL BUKAN KUTUKAN DAN PANDANG NEGATIF SEMUA PIHAK.SAYA CKAP NI BUKAN UNTUK MEMBELA TAPI UNTUK SAMA2 KITA FIKIRKAN KENAPA? KENAPA? MAT REMPIT INI SENTIASA ADA? KENAPA? CARI JALAN PENYELESAIAN BUKAN TUMPU PADA MASALAH YANG TERJADI DAN DIMAINKAN ISU INI BERULANG2..KONKLUSINYA MASALAH TIDAK AKAN SELESAI.DS BOLEH LAH SELIDIKI APA YANG SAYA CAKAPKAN INI BERKAITAN DENGAN LITAR SEPANG YANG SAYA CAKAPKAN.TURUNLAH PADANG DS..DS WAKIL RAKYAT YANG PERLUKAN GOLONGAN MUDA UNTUK MENYOKONG DS.REMPIT INI PENYAKIT YANG BOLEH DI RAWAT.KITA KENA CARI VAKSIN@ UBATNYA BUKAN MENCARI JALAN UNTUK MEMUTASIKAN PENYAKIT INI.TUJUAN SAYA ADALAH UNTUK MENGURANGKAN AKTIVIT REMPIT INI BUKAN BOLEH DI HAPUSKAN SEMUDAH ITU.SAMA2 GOLONGAN POLITIK MEMBANTU KAMI,JANGAN ADAKAN JURANG @ JARAK ITU.KITA RAKYAT MALAYSIA YANG MENYASUT GAGASAN 1 MALAYSIA,KITA HARUS BERSATU PADU.

    BERKAITAN TAN SRI MT DIA ADALAH CALON SESUAI UNTUK KAWASAN HULU SELANGOR INI.DIA MASAK BENAR TENTANG KAWASAN INI BERBANDING CALON LAIN BAGI SAYA.

    ReplyDelete
  38. Salam,
    1. Adakah jika India majoriti, mereka akan bersetuju melantik Melayu menjadi calon. Hingga kini, kawasan majoriti Cina, Cinalah wakilnya.

    2. Hulu Selangor kalah dalam PRU lalu mungkin kerana penyapu.

    3. Adakah disebabkan ada ura-ura akar umbu hendakkan Tan Sri Mat Taib, maka Sdr berkata begini?

    4. Penyataan Sdr bahawa "Tiada siapa pun mahu kalah. Namun apa erti kemenangan jika prinsip ikatan persefahaman antara kaum yang dibina sejak 1957 dimusnahkan begitu sahaja hanya kerana mahu menang satu kerusi" tidak begitu waras. Kemenangan sangat bermakna kepada BN dalam tempoh ini, sangat-sangat bermakna, walaupun mungkin tidak begitu kepada Sdr.

    ReplyDelete
  39. Hulu Selangor by-election 2010

    It is time UMNO took back its seat. That is a good chance that UMNO would recapture this seat.
    If given to MIC, it will be a lost case, a repeat of 2008.
    It is magnanimous that MIC is given the seat but the last one proved to be a hopelessly lost case.

    Palanivel G
    Palanivel was just fruitless, he never had the stamina or energy to serve the people of Hulu Selangor. He can’t even speak when addressing the public for he lacks the energy and is devoid of any dynamism. He is a lethargic old fart!

    In 2008, we the voters decided to try the PKR chap but desperate PKR short changed us, as they fielded a poor dying man to represent us. He was never in the picture.
    Palanivel was in the same mould, unable to serve the people expect himself. And he will craft the same disappearing act after the elections.
    He only enjoyed the limelight that came with the job.
    He was arrogant and pompous towards the grassroot voters. You could never arrange a meeting with him if there was no full scale publicity. He would never come down to the ground to help even when it was a public need. His service centre was isolated in KKB and his assistants carried the same arrogance of their master. Palanivel was never on the ground attending to the needs of his constituents. The state of development and facilities’ maintenance by the District Council is ample testimony of the efficiency of Palanivel or his ignorance of what is taking place.
    Even Tamils school affairs he was not interested.
    I am speaking from experience since 1994. I am speaking for a large number of voters from here.
    Please do not make the same mistake of Ahmad Abdullah Badawi, a case of anything will do!
    Thank You

    ReplyDelete
  40. nampaknya najib mengambil keputusan berani dengan mengekalkan mic bertanding di hs. inilah keputusan yg logik dan dilihat tidak tamak. ini juga peluang najib untuk menguji keberkesanan kempen 1malaysia nya yg kini hebat dibahas di parlimen. mungkinkah ahli umno akan memprotes keputusan ini melalui ngo extremis melayu yg baru ditubuhkan iaitu perkasa?

    ReplyDelete
  41. Saudara Zulkifli,

    Sebabkan di Malaysia ini tiada kerusi majoriti Indialah maka kita beri ruang kepada mereka menjadi wakil rakyat di kawasan yang majoriti Melayu. Ini kerana memikirkan kepentingan yang lebih besar iaitu kepentingan mempunyai kuasa bagi menjaga kepentingan agama, bangsa dan negara.

    Saya dah jelaskan di atas saya tiada masalah jika Tan Sri Mat Taib bertanding. Kalau Tan Sri bertanding saya akan tetap berusaha memastikan kemenangan Tan Sri di Hulu Selangor.

    Saya hanya bercakap sebagai seorang bekas MB dan bekas Pengerusi BN negeri bukannya dari sudut orang yang membuat keputusan.

    Mengapa saya hendak dengki kepada Tan Sri? Tidak ada sebab kerana di dalam UMNO ada banyak ruang kepimpinan untuk ramai orang. Malahan beza umur saya dengan tan Sri seperti bapa dengan anak. Jadi tiada sebab untuk saya dengki atau takut Tan Sri sebagai saingan politik saya.

    Saya fikir pandangan saudara bahawa Hulu selangor kalah sebab isu penyapu tidak tepat sama sekali. Ini kerana ketiga-tiga DUN di dalam parlimen ini BN menang. Dan sebab apa kalah di parlimen Hulu Selangor pun ramai penganalisis politik sudah tahu dan telah saya ulas secara "berselindung" dalam artikel di atas.

    Kita boleh menyokong sesiapa sahaja untuk menjadi calon. tapi akhirnya apabila pimpinan membuat keputusan maka kita kenalah akur dan berusaha untuk memastikan kemenangan.

    Masalah dengan kebanyakan kita ialah apabila kita mengambil keputusan menyokong sesuatu kenyataan, kita tidak membahaskan idea tersebut tetapi mula menyerang orang yang berpendapat berlainan dengan isu-isu lain dan cuba mengadu domba sesama pemimpin. Sampai bila kita hendak wujudkan politik kebencian ini?

    ReplyDelete
  42. saudara/i yang berkata BN akan kalah jika MIC bertanding di Hulu selangor dan memberi implikasi besar kepada BN.

    Tapi saya fikir implikasi kepada BN akan lebih besar jika UMNO bertanding dan BN kalah di Hulu Selangor. fikir-fikirkanlah.

    ReplyDelete
  43. Salam DSKT,

    saya bersetuju jikalau calon PRK HS adalah drpd parti komponen BN atas dasar setiakawan... harus diingat semasa UMNO terhimpit pada 1999....parti2 komponenlaa yg byk membantu utk menang PRU waktu itu....tapi waktu ini pula UMNO dilihat sedang kuat manakala parti2 komponen sedang lemah...oleh itu tidak wajar utk melupakan apa jua sumbangan mereka...

    antara 'menang' & 'setiakawan'....menang hanya boleh bertahan sehingga pilihanraya seterusnya....tp 'setiakawan' boleh bertahan utk generasi seterusnya....jadi terpulanglah utk menentukannya...

    ReplyDelete
  44. saudara Musang,

    bawa bersabar, saya faham perasaan saudara. Saya tidak kata semua mereka yang merempit ini jahat. Kerajaan BN sentiasa mengambil berat isu remaja termasuk cuba menyalurkan tenga muda ini ke arah yang lebih berfaedah.

    Saya tidak menolak minat remaja kepada lumba motor ini. Cuma apakah berlumba motor ini benar-benar memberi faedah kepada pembangunan anak bangsa kita?

    Memang benar masalah remaja hari ini ialah kekurangan aktiviti dan kegiatan riadah terutamanya dari jam 8 malam hingga satu pagi. Inilah yang sepatutnya ditangani oleh kerajaan. Jika ada kegiatan remaja yang pelbagai dalam waktu ini saya percaya gejala lepak, rempit dan sebagainya akan berkurangan.

    Insyaallah saudara Musang saya akan ulas isu ini sedikit masa lagi.

    ReplyDelete
  45. Kemenangan dan Setiakawan bagi saya 2 perkara yang berbeza. Meletakkan calon UMNO bertanding menggantikan MIC di Parlimen Hulu Selangor penting bagi memastikan kerusi tersebut mampu BN rampas kembali. Dalam waktu yang sama ia bukanlah bermakna kita melupakan semangat setiakawan dalam hubungan persahabatan dalam BN.

    KEMENANGAN dalam pilihanraya ini sangat penting bagi mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap segala halatuju dan perancangan Perdana Menteri yang sedang menjana program Transformasi kerajaan. Selain itu, harus diingat, penentu kemenangan seorang calon itu, bukan ditentukan oleh pimpinan atasan, tetapi ditentukan oleh para pengundi. jadi...dengarlah kehendak dan denyut bisikan pengundi, kerana merekalah penentu kemenangan calon. Inilah saatnya MIC perlu berkorban untuk memberi peluang kepada pengundi di Parlimen Hulu Selangor untuk mereka merasai memilih calon yang mereka sukai. Percayalah BN tetap adil sejak dulu. Jika pun calon UMNO tersebut kelak menang, kebajikan seluruh rakyat pasti akan dijaga dengan baik.

    ReplyDelete
  46. DS KHIR, TERLEBIH DAHULU SAYA MINTA MAAF JIKA ADA KATA2 SAYA DAN LUAHKAN IDEA SAYA AGAK TERKASAR ATAU SENSITIF PADA DS,SAYA DISINI CUMA INGINKAN DS MEMAHAMI GOLONGAN YANG MEREKA GELAR MAT REMPIT NI.INI KERANA SAYA TAHU CARA DS BUAT KERJA DS DEMI KEBAJIKAN DAN KEBAIKAN RAKYAT SELANGOR AM NYA,KALAU TIDAK,MASAKAN SALAH SEORANG BEKAS PELUMBA SAYA YANG SEKARANG SEDANG AKTIF DALAM POLITIK MENYOKONG BN SEPENUH HATI KAWASAN AMPANG,DIA TURUN PADANG DAN MENYAHUT SEMUA GOLONGAN MAT REMPIT UNTUK SAMA2 MENGERAKKAN JENTERA PILIHANRAYA KETIKA ITU TANPA MEMIKIRKAN BALASAN SEHINGGA SEKARANG MASIH SETIA PADA UMNO WALAUPUN KITA KALAH PADA PRU YANG LEPAS.BELAIU ADA SYED KABEER USTAZ HAJI HAMZAH(PENGASAS KALARI PAYAT MALAYSIA) INI ADA HASIL PRODUK MAT REMPIT YANG DS KATA TD "ADAKAH GOLONGAN PELUMBA INI AKAN MENDATANGKAN FAEDAH KEPADA PEMBANGUNAN ANAK BANGSA?"
    DISINI SAYA INGIN ULASKAN SECARA RINGKAS APAKAH YANG KITA BOLEH HASILKAN DARI KUMPULAN MAT REMPIT@PELUMBA INI:
    1.KITA DAPAT LIHAT DS NAJIB TELAH MENYOKONG PENUH PENUBUHAN TEAM F1 1MALAYSIA,PERSOALAN DISINI ADAKAH TEAM INI MENBAZIR WANG SEMATA2? BG SAYA TIDAK SAMA SEKALI,MELALUI TEAM INI KITA DAPAT MELAHIRKAN RAMAI PELUMBA BERTARAF DUNIA DAN JURUTERA YANG MINAT DALAM DUNIA PERMOTORAN INI SECARA BATCH.JIKA KITA FIKIR DLAM MASA 20TAHUN LAGI SEKIRANYA TEAM INI MASIH ADA TIDAKKAH KITA AKAN JADI SEBUAH PASUKAN LAGENDA SETANDING MCLAREN & FERRARI.INI SAYA BOLEH KAITKAN DENGAN ADANYA LITAR SEDERHANA YANG BAGUS UNTUK GENERASI MAT REMPIT INI BERLATIH DAN BERLUMBA SERTA MELAHIRKAN MEKANIK YANG PAKAR MELALUI PENGALAMAN,OLEH ITU KITA BOLEHLAH MELAHIRKAN MODAL INSAN YANG BERPAKARAN TINGGI YANG SELARAS DGN SARANAN MODEL EKONOMI BARU YANG INGIN MEMASARKAN MODAL INSAN BERKEMAHIRAN TINGGI.
    2. DARI MAT REMPIT INI JUGA YANG KITA TRAIN MEREKA DARI ASALNYA PELUMBA ,MEREKA BOLEH DIBERI BIMBINGAN UNTUK MENJADI USAHAWAN SEKIRANYA MEREKA TELAH MENINGKATR USIA,SEKURANG-KURANGNYA KITA BOLEH MENJANA EKONOMI MEREKA DAN KELUARGA ,KERANA KEBANYAKAN GOLONGAN INI BERPELAJARAN RENDAH AKAN TETAPI MEMPUNYAI MINAT YANG MENDALAM DALAM BIDANG DUNIA PERMOTORAN INI.SELAIN ITU KITA BOLEH MENGURANGKAN KADAR PENGANGGURAN SERTA SECARA TIDAK LANGSUNG AKAN MENGURANGKAN KES RAGUT DAN GEJALA YANG TIDAK SIHAT(MENJUAL DADAH) YANG LAIN SEKIRANYA GOLONGAN INI BERKERJAYA DALAM BIDANG MEREKA MINATI INI.PADA PENGALAMAN SAYA JUGA SELAMA 21 TAHUN,SAYA DAPAT LIHAT RAMAI ANAK-ANAK MURID SAYA TELAH BERJAYA MEMBUKA KEDAI SENDIRI ATAS INISIATIF MEREKA SENDIRI ,DS BAYANGKAN SEKIRANYA MEREKA DIBERI GALAKKAN??TIDAKKAH GOLONGAN INI AKAN MENAIKKAN TARAF KEHIDUPAN YANG SELARAS DENGAN MODEL EKONOMI BARU YANG INGIN MEWUJUDKAN RAKYAT BERPENDAPATAN TINGGI DALAM MASA 10TAHUN LAGI.

    DAN SAYA DAPAT LIHAT JIKA MALAYSIA TELAH MENJADIKAN LITAR F1 SEPANG SEBAGAI BASE UNTUK PASUKAN LOTUS F1 1MALAYSIA INI,MAKA AKAN LEBIH TERHADLAH MASA DAN PELUANG UNTUK PELUMBA AMATUR LAIN INGIN BERLATIH DAN BERLUMBA.INI AKAN MENDATANGKAN IMPAK NEGATIF KEPADA MEREKA BERLUMBA DIJALANAN DAN SECARA LOGIKNYA MOTOSIKAL ATAU KERETA YANG KUASA TINGGI ITU ADAKNSESUAI UNTUK LITAR SEPERTI DI SPEEDWAY ELITE ITU?? LITAR ITU PADA PENDAPAT SAYA HANYA SESUAI UNTUK GO-KART,MINIBIKE DAN DRIFT SAHAJA.

    KONKLUSINYA SAYA BERHARAP DS DAPATLAH MEMBUKA MATA PADA GOLONGAN YANG KITA PANDANG NEGATIF INI SUPAYA KITA SAMA2 DAPAT POSITIFKAN MEREKA KE ARAH UNTUK KEBAIKAN NEGARA DAN BANGSA.SAYA TIDAK MEMPUNYAI KUASA DAN PENGARUH DI PIHAK ATASAN, AKAN TETAPI SAYA ADA DS UNTUK SAMA2 MEMBELA GOLONGAN YANG SAYA TELAH KENALI SEJAK 25 TAHUN YANG LALUI.

    SAYA BERHARAP DS JANGANLAH LUPA UNTUK ULAS APA YANG SAYA BERIKAN INI.SAMA2 KITA RENUNGKAN DAN FIKIR SECARA JAUH SEKIRANYA GOLONGAN INI KITA DAPAT BETUK SECARA BAIK DAN MENHARAPKAN KOMITMEN 200% DARI PIHAK DS DAN KAWAN2 YANG BIJAK PANDAI DAN BERPENGARUH.

    ReplyDelete
  47. Salam DS,
    Rakyat malaysia nampaknya lebh suka berdebat tentang isu2 politik daripada Tajuk Ekonomi,alam sekitar dan pendidikan.....DS sendiri boleh nampak sendiri tentang bilangan komen dari blogger.....Rosak!!!!!Saya rasa situasi politik yg dikatakan tegang ini sedikit sebanyak disumbang oleh rakyat sendiri(Ini pendapat saya)!!
    Saya lebih suka jikalau DS menetengahkan isu ekonomi yg gawat ini....
    1)Plan kerajaan Malaysia terhadap strategi menarik pelabur2 asing ke malaysia(JGN CAKAP KAT AKHBAR AJA DIMANA PM PERGI HONG KONG MEETING,RAMAI PELABUR ASING AKAN DTG KE MALAYSIA)...Jgn harap jika proses sedemikian akan berlaku dgn hanya satu meeting aje...ia akan mengambil masa mungkin setengah tahun atau satu!!!HARAP KERAJAAN BOLEH GARISKAN BERAPA TARGET BILANGAN PELABUR AKAN MASUK ATAUPUN BOLEH DINILAI DGN AMT(SET THE TARGET),INI BOLEH JADIKAN SEBAGAI SATU KRA KERAJAAN MALAYSIA!!
    2)COMMITMENT TERHADAP SUMBANGAN ATAU MENAGMBIL BAHAGIAN DALAM ISU ALAM SEKITAR???KERAJAAN SEPATUTNYA BOLEH MENGARISKAN PLAN BANDAR HJAU SEPERTI BOLEH START DARI PUTRAJAYA KONONYA SEBAGAI BANDAR HIJAU DAN SETIAP PENGUNI RUMAH PERLU MENANAM POKOK SEBANYAK 10 POKOK KONONNYA....INIPUN SATU KRA NEGARA WALAUPUN MENGENAI ALAM SEKITAR...

    LUPAKAN PILIHANRAY HULU SELANGOR SIAPA NAK DICALONKAN ATAUPUN SIAPA MENANG...MALAH SEMUA MENTERI2 AKAN PERGI MENYOKONG CALON MEREKA...JGN BUANG MASA DAN TUMPUKAN PERHATIAN TERHADAP KERJA MASING2...SYA RASA PM TAK AKAN MARAH SEKIRANYA MENTERI TERTENTU TIDAK DTG KE HULU SELANGOR KERANA SIBUK DI TEMPAT KERJA.....MALAH DIA TAK AKAN MARAH PUN!!!

    Sekian!!!

    ReplyDelete
  48. pening Dato Khir menjawab.ini di katakan tak ada kerja,di cari kerja....mengisi masa lapang...

    ReplyDelete
  49. Hanya satu kerusi yang tak boleh membawa perubahan di Parleman.Kita perlu ingat jangan bakar kelambu.47% pengundi di hulu selangor adalah bukan melayu.Biarlah jaga semangat setia kawan BN.Cuba bayangkan Jika 47% ini tidak sokong BN kat parleman Hulu Selangor.Adakah BN boleh menang juga.Calon yang di wawarkan adalah G.Palaneval.Beliau adalah calon lama.cuma kita pengundi Hulu Selangor mahu calon lain selain G.Palaneval.Sebab G.Palanevail rekord perkhidmatan tidak bagus.itu sahaja....

    ReplyDelete
  50. bagi saya isu siapa jadi calon tidak penting.
    yg PENTING,LAGI SEKALI YANG PENTING adalah calon itu mesti jujur dgn rakyat..so far saya tengok...cakap tak serupo bikin.
    serius dari saya.

    ReplyDelete
  51. Salam dato sri semoga sentiasa ceria dan selesa berbanding dengan saya atau rakan2 yang merasai kehidupan sekarang ini amat tidak begitu menggembirakan suasana politik memang sudah diketahui amat tidak menyelesakan ditambah dengan ekonomi macam yoyo sahaja mungkin orang macam dato tidak merasai apa yang kami sedang rasai kerana perbandingan nya tidak sama kalau salah saya minta maaf. PRK hulu selangor kalau nak kira ikut sampoa cina jangan ikut matematik melayu kerana matematik melayu tidak mengeluarkan jawapan sebalik memberi congak2 sahaja...mari kita lihat mungkin pengundi melayu dalam lingkungan 33 ribu cina 17 ribu india 13 ribu. pecahan undi mungkin begini 16 ribu undi cina ke PR 6 ribu india ke PR dan kita kira berapa pulak undi melayu yang akan ke PR mungkin dalam 5 ribu jadi kita fikirkan dimana BN stastik tahun 80an 90an tak boleh guna pakai majoriti melayu kecil sebegini melayu bukan penentu kepada suasana pengundian sekarang.Jangan percaya kepada penganalisa kangkong dato sri cuma yang penting keluarkan pemikiran kita dari kongkongan yang itu adalah kawasan kita pasti kita akan menang rakyat zaman ini lebih banyak membenci umno/bn dari yang suka...dato sri bila nak jengok ke sungai panjang jengok2 lah dato sri takut nanti orang sg panjang pulak membenci dato sri..ok TERIMA KASIH DATO SRI....WASSALAM

    ReplyDelete
  52. biarlah calun HS ditentukan oleh pimpinan BN. Berdebat mempertahankan pendapat tapi tak boleh mengundi di HS pun pening kepala jgk. Cuma takat jadi tukang sorak dari luar, kuasa undi kena tunggu pru13

    ReplyDelete
  53. There should be competition between the external parties not IN THE PARTY... Even the Umno leaders had lost in the last PRU; is that because of the non malays did not vote or because of those malays who practically wont vote for UMNO at all(ever) since earlier days... jgn sama sekali menunding jari; ringan sama dijinjing, berat sama dipikul; and dont say Dato G nvr do anything; talk wit records -- turun padang dan cuci pingan -( even you wont do that when u pegi to the neighbours house kenduri kahwin- dont ever talk big- nanti berdosa): we have the records: those who wanna noe can personally get the information from Selangor MIC youth.
    few events that he did(u can get it from the blog) - the recent ones is here--
    http://www.flickr.com/photos/gpalanivel/4469611910/in/set-72157623599633079/
    http://flic.kr/p/7PWwH6
    http://flic.kr/p/7PbjyK
    http://www.gpalanivel.com/gp/index.php/2009/09/cyber-start/

    ReplyDelete
  54. Mack, saudara tinggal di Sungai Besar atau Tanjong Karang? Saya sentiasa ada di Sungai Besar. Sinisan saudara agak kurang kena. Malah sekarang pun saya berada di kawasan.

    ReplyDelete
  55. TERIMA KASIH YB ITU LAH YANG DIKEHENDAKI JANGAN ASYIK TINGGAL KAT SHAH ALAM SAHAJA.ORANG KAMPONG NAK KILANG PADI SUPAYA MUDAH PEMEROSESAN NYA. NAK TEMPAT PENJUALAN KELAPA SAWIT INI LAH BENDA YANG MEREKA MAHU.MEREKA BUKAN MAHU TV3 YANG MELAPURKAN LORI LARIKAN KAYU BALAK PUKUL SATU PAGI MASA YB JADI MENTERI BESAR MEREKA TIDAK HIRAU ITU SEMUA YANG PENTING AIR PERCUMA SUASANA CARI MAKAN LEBIH SELESA...FIKIRKAN LAH YB....

    ReplyDelete
  56. Salam DS,

    Saya sokong pendapat DS bahawa kerusi tradisi MIC patut dikekalkan.Kadang kala analisa statistik tidak tepat dan kena.Memang benar dari mata kasar kelihatan seperti ramai pengundi menolak calon MIC sbg MP.Tetapi mungkin juga calon MIC itu kalah tipis kerana pengundi India mmg marah dgn MIC sblm PRU12.Statistik pengundi India menunjukan ramai memilih calon2 bukan MIC di kerusi2 MIC.

    Sekarang mungkin pengundi India sudah puas ati kerana isu2 mereka diberikan keutamaan lebih oleh BN & PR.Insyaallah, BN akan menang walaupun calon diletak bukan UMNO.Kawasan HS mmg kubu BN.

    http://freemalaysiatoday.com/fmt-english/politics/sabah-and-sarawak/4128-push-for-sabah-swak-independence-next-stop-un.

    Saya berasa susah hati apabila ada pihak2 separatist secara terang2 cuba utk melemahkan Malaysia dgn mengadakan mesyuarat utk membawa keluar Sabah & Sawarak.Memang semua tahu golongan muda mudi bukan bumiputera hampir semua anti BN.Mereka mahu perubahan yg cepat dan kemajuan yg pesat.Wang/kuasa/enjoyment punca mereka hidup.Ramai yg masih tidak sedar dgn realiti dan fakta2 sejarah.Saya harap semua laporan2 begini sebagai gimmick sempena P/raya Sarawak.Saya betul2 x faham mengapa ada pihak gemar guna taktik kotor dan ugut hanya utk kuasa/undi/agenda sempit.Kalau janji nak bawa perubahan tapi dgn cara yg salah tetap berdosa.Niat tidak pernah menghalalkan cara.

    ReplyDelete
  57. Salam dato sri.Saya sungguh sayangkan orang melayu khusus nya dikampong saya di parit dua sungai burung ban 4 tanjong karang tetapi suasana tak sama semasa saya tinggal dikampong tersebut.Dah ada yang berpuak-puak dan nbila kenduri kendara tak hadir pun dah ada berbanding dulu aman tenang dan seronok rasa nya indah sungguh pada masa itu.Saya pun masih ingat ayah dan ibu YB berhormat selalu berkunjung kerumah saya berbual-bual dengan ayah dan ibu pak joyo bapa YB selalu berbual dengan ayah saya ceritanya berkisar di jawa itilah orang tua2 kita.Satu hari saya balik kampong singgah di carwash sebelah sekolah dato harun pada masa itu YB baru sahaja dilantik menjadi MB mereka berborak pasal kebaikan dato dan macam2 lagi tak ada cerita negatif semua nya baik2 belaka termasuk lah seorang lelaki yang digelar mat bongkok menggunakan kereta merz benz warna hitam....puah bukan main puji lagi terhadap yb tapi sekarang dah menghilang semua nya...entah kemana...begitulah resam nya dato sri bila dipuncak kuasa semua nya ok tapi bila dah jatuh macam dato sri kawan2 rapat pun lari...begitulah juga dengan umno dato sri kena perbaiki bukan susah nak bagi umno kuat jaga rakyat jaga ahli jaga penyokong....dulu memang saya nak bantu dato menguatkan umno tapi dato pun bukan kenal saya pun jadi nya saya menyokong pr.....fikirkanlah dato.....

    ReplyDelete
  58. Bantu kami berkembang: Blog tuan/puan ini telah kami link di website kami (Bahagian Blogroll), harap tuan/puan dapat pertimbangkan dengan meletakan link kami pula di blog tuan/puan, mungkin membantu meningkatkan bilangan pembaca kedua pihak....Terima kasih

    http://mybloghub.my/

    ReplyDelete
  59. Salam DS,

    Kalau siapa calon BN samaada MIC atau UMNO , Bn Tetap akan bungkus di Hulu Selangor.
    1. If BN Nominate an UMNO candidate, then out
    19% Indian vote, The BN will most probobly will only get 5% of the votes. The rest will swing to PKR due to racial sentiment.The Indian voters will think that The BN is hypocrict with 1 Malaysia concept.

    2.If BN nominate a MIC candidate , then the malay voters who is not in favour of Palanivel and MIC will shift their vote to PKR.The malay vote in HULU Selangor is 53%.

    3. Dont hope for chinese vote.Its beacause the MCA in a mess and the new head of MCA is know VCD actor.Futher more since Pakatan in ruling in Selangor which DAP is a component in it, the chinese vote will definately swing to PKR.Its 26% chinese voters there,BN will get mostly 6% only . Itupun if luck is siding BN.

    4.The king makers in this by-election is the malay . Not indian or Chinese.

    5.PKR already have advantage in both ways.

    The BN is a loser in this by-election.
    Unless u know i know dah la.

    ReplyDelete
  60. sdra mack, nampaknya macam ada masalah peribadi. Eoklah anda sokong PR kerana DS tak kenal anda. Apa punya fikiran manusia

    ReplyDelete
  61. Salam semua bloger
    Apa kabo mack. waras? saya setuju betul apa yang saudara keluhkan itu. Masa datok mula-mula jadi MB dulu..waduh semuanya puji lambung-lambung. semua ngampu macam takda lagi orang yang sebaik datok. semuanya ok. jadi saya pun tungulah selama datok jadi MB tu. Ingatkan bolehlah Sg.Panjang, Bagan Terap, Binjai dan yang sewaktunya jadi pekan stelit bagi Sg. Besar dan Sabak Bernam. Kalau nak diibaratkan macam Pekan Meru bagi Klang laa umpamakan. Harap-harap dahulu macam tu lah. Apatah lagi MB nya asal kat situ. Tungu punya tunggu sampai laa UMNO-BN berkubur di peringkat negeri. Harapkan jadilah macam ala-ala pekan di tempat-tempat itu, tapi punyalah lama UMNO-BN berkuasa.. hajat pun tak sampai.. apa nak buat. Masa ada kuasa tu tak teringatpun tempat sendiri, agar nanti orang takan lupa. Manalah tahu PRU akan datang rakyat berkaleh pulak. Tapi bagi saya anak jati tempat-tempat ini.. macam takda apa pun UMNO-BN buat kat situ. Malahan nak maintain yang lamapun teruk dan payah. Makin sakitlah Datok kat situ. Sebab rakyat dah bagi peluang masa tu.. lupa tempat berkubang.. tulah malangnya.. Jadi saya sarankan datok. tak usahlah fikir-fikir jauh-jauh. fikir tentang kedudukan sendiri dah la. Saya sebenarnya malas nak fikir tentang Ulu Selangor. Ulu Selangor tu India ke Malayu ke jadi calon serupa saja. Cumanya dalam penulisan bloger-bloger semua, seperti tiada persefahaman pula antara MIC dan UMNO. Klau MIC jadi calonpun apa anda semua dapat. Kalau UMNO jadi calonpun ada dapat peruntukan ke kewasan Datok seri, di Sg. Panjang??? Kalau nak kata PR menang pun, Kerajaan Persekutuan pun layan semacam juga.. Kalau BN menangpun.. Persekutuan layan baik. Negeri pulak tak berikan kemudahan.. akhirnya rakyat Ulu Selangor juga jadi mangsa. Pembangunan saya yakin akan tetap berjalan kerana adanya taukeh-taukeh, seperti apa yang berlaku di Sg. Besar. Cumanya kesenangan dan kemudahan para pengampu sahaja agak mendung sikit. Sebab calon yang disokong tak memang. Maka tipis la projek

    ReplyDelete
  62. Mv Agusta= Saya pernah dengar agusta adalah nama syarikat di itali yang memusnahkan PROTON syarikat yang ditahap harga Rm 1= elok lah jadi pejuang umno sampai ke mati...

    ReplyDelete
  63. Sangkatula, tak payah jadi munafikla. Dulu siapa yang nak guna jalan lama dari klang ke tanjong karang, sabak bernam atau ke teluk intan sekali pun tahu macam mana teruknya jalan kat situ. Sejak Khir naik jadi mb nah jalan empat lorong lagi. Dua lane each side.

    Pembangunan lain tak payah cakap. tapi kalau nak jadi bandar memanglah ambik masa. Cuma kalau kata tak ada pembangunan yang menonjol nampak sangat penyokong pas ni belum buang perangai munafik dalam diri.

    Aku malas nak bertekak. Tapi kalau Dr. Khir tak buat apa-apa sejak pegang kawasan tu boleh tolong bagi tahu tak mengapa undi ke atas Dr. Khir terus meningkat sejak tiga pilihan raya dah?

    Tahun 2008 ketika ramai menteri dan EXCO tumbang tapi Dr. Khir meningkat lagi majoritinya. Mengapa?

    Cukup-cukuplah tu sangkatula. Apa kata ko tanya Ustaz Selehin mukhyi apasal bercambah pula rumah urut di sekinchan sejak ada wakil pas dalam PBT. takkan pas makan duit rumah urut kot?

    ReplyDelete
  64. Kenapa la nak salahkan Ds Khir Toyo bila DUN Sg Panjang dan sekitarnya tak maju... IJOK tu dah maju sgt ker??? Dah jadi Gajah Putih kat situ..Harapkan jalan jer yg berturap baru...tapi malang jln lebih tinggi dari bahu jln.
    Mungkin sahabat kat Sg Pinang, Bgn Terap dan lain-lain kat Parlimen Sg Besar mahukan tempat tu maju mcm Shah Alam? Kena belajar geografi dulu la..Kalu setakat ade industri huluan atau IKS maka tiada gunanya pelbagai infrastruktur di bina...cukup la sekadar keperluan penduduk setempat. Ada jln besar, sistem peparitan yg sempurna, ada bank, supermarket, pasartani...ini sudah cukup utk kawasan seperti ini. Lagipun saya yakin kebanyakan yg kecewa dgn DS adalah penduduk asal parlimen Sg besar tetapi mencari rezeki di KotaRaya (yg sesekali balik kg bila hariraya atau kenduri kawin). Jgn jadi mcm Kelantan..terpaksa kerajaan negeri merayu dapatkan royalti minyak sedangkan ada rakyat kaya raya sbb mencari rezeki ditempat orang...
    Jadi bagi penduduk Parlimen Sg besar, bawa la rezeki yg diperolehi dari tempat lain utk kemajuan kg anda sendiri. Khir toyo cuma seorang...sokongan pengundi amat diperlukan..bantu la dia utk kemajuan kg anda...lupakan saja kesilapan yg lalu dan jgn cuba ulangi kesilapan PRU12...

    ReplyDelete
  65. macam kami cakap... kami sebagai pengundi selangor tetap sokong dr khir ..cuma dalam kes ini baru kami bantah cri la dalam blog ni berapa banyak kami pertahankan dia cuma bila kes percalonan MIC kami membantah .... kenapa kawasan melayu hendak diberi pada india yang pertikaikan kita sendiri?

    ReplyDelete
  66. Pembangunan bole diberi, tidak ada masalah langsung pun. Tapi apabila dah bina, apa kegunaanya? Tgk sajalah di kelantan dan kedah. Kalau penduduk tu sendiri yang MALAS, bangun mcm mana pun x guna gak. Lebih baik kita bangun tempat yg dimana ramai penduduk yang rajin bekerja dan menggunakan facility sebaik mungkin.

    ReplyDelete
  67. sangkatula dan mack

    korang ni mmg ada masalah peribadi dengan Dr Khir kot..tu yang macam x puas hati selalu je..cam ni lah, korang kena faham dr khir ni ada sorang je..bukan 2 tak pun seratus, mana beliau sempat pegi dapat lah korang jumpa dia, kalau tak sempat tu bukannya dia takde masa, cuma sibuk dengan urusan harian..macam kita-kita ni jugak la, kadang2 dalam seminggu pun tak dapat nak tengok buku sekolah anak..jadi fikirlah sendiri..

    ReplyDelete