Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Monday, April 19, 2010

Hulu Selangor: Calon, Jentera dan Rasuah Politik

Calon

1. Keputusan Barisan Nasional (BN) meletakkan P Kamalanathan sebagai calon bagi pilihan raya kecil Hulu Selangor memberi satu impak yang positif kepada pengundi di sana. Sebahagian mereka yang mahukan muka baru mewakili BN akhirnya mendapat apa yang mereka hajati.

2. Adalah penting untuk BN sedaya upaya memperkenalkan dan menonjolkan calon baru ini ke segenap pelusuk daerah mengundi bagi memastikan pengundi mengenali calon mereka sebelum hari pengundian. Calon juga harus diberi "kekuatan" dan "sokongan" yang kuat untuk bergerak ke bawah.

3. Manakala harapan saya agar Datuk Zaid Ibrahim menjadi calon PKR juga menjadi kenyataan. Sungguhpun pencalonan Zaid bukan bermakna laluan mudah untuk BN, namun ia tidak sesukar jika PKR meletak Dr. Halili Rahmat.

4. Malahan pengumuman Dr. Halili keluar PKR hari ini juga menunjukkan betapa pemilihan Zaid tidak direstui oleh ramai orang kuat PKR di Hulu Selangor. Dr Halili merupakan antara orang yang rapat dengan keluarga Dato Seri Anwar Ibrahim dan seorang doktor pakar yang dikatakan turut merawat Datuk Seri Anwar Ibrahim suatu ketika dahulu.

5. Saya melihat pemilihan Zaid Ibrahim sebagai calon bukanlah atas kehendak pengundi, terutamanya PKR dan PAS, Hulu Selangor. Zaid diletakkan sebagai calon kerana ia dianggap sesuai di mata DAP. Pandangan dan orientasi politik Zaid sangat menjurus kepada keuntungan politik DAP.

Jentera

6. Kegagalan PKR membendung protes seperti Dr. Halili di Hulu Selangor boleh memberi kesan yang besar kepada perjalanan jentera mereka. Jentera PKR merupakan antara yang terlemah jika dibandingkan dengan Pas dan DAP. Jika ia menghadapi krisis seperti ini maka pasti ia akan makin melemahkan jentera mereka.

7. Di Hulu Selangor sendiri ramai yang bercakap bahawa jentera Pas tempatan gagal bergerak kerana agak kurang bersetuju dengan pemilihan Zaid Ibrahim atas sebab-sebab pandangan dan sikap beliau yang agak "liberal" berbanding idelogi Pas.

8. Ini meninggalkan hanya jentera DAP yang nampak gah dan kuat menarik sokongan kaum Cina. Jika BN tidak memberi perhatian serius kepada gerakan DAP ini, calon BN, P. Kamalanathan mungkin melalui jalan sukar untuk menang.

9. Selain itu, saya berharap jentera BN tidak leka atau membiarkan masalah-masalah kecil berlarutan tanpa diselesaikan segera. Jangan anggap pencalonan Zaid akan membolehkan BN mendapat laluan mudah. Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tan Sri Khalid Ibrahim dilihat bekerja keras bagi memulihkan imej Zaid Ibrahim yang banyak tercalar dan tercemar.

10. Jika jentera BN di peringkat akar umbi tidak diperkukuhkan dan diberi "kekuatan" maka tidak mustahil BN akan menghadapi masalah dalam pilihan raya kali ini. Saya melihat di sesetengah tempat jentera BN seolah-olah telah yakin menang. Saya berharap jangan ada yang mengambil mudah taktik dan politik lawan agar kita tidak mengulangi kesilapan 2008.

11. BN jangan jadi seperti perlumbaan antara arnab dan kura-kura, terlalu yakin menang perlumbaan sehingga boleh berhenti rehat dahulu. Akibatnya semua kita tahu, arnab tertidur dan kura-kura yang menang pertandingan tersebut.

Rasuah Politik?

12. Dalam beberapa pilihan raya lalu, Barisan nasional dibruk-burukkan sebagai mengamalkan rasuah politik apabila cuba menyelesaikan masalah rakyat secepat mungkin di sesuatu kawasan yang berlaku pilihan raya kecil.

13. Nampaknya apa yang berlaku hari ini ialah seperti Pakatan menelan ludah sendiri. Sekian banyak peruntukan kerajaan negeri diturunkan untuk menurap jalan, memberi bantuan kepada orang miskin dan juga menyampaikan cek-cek sumbangan kepada sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil.

14. Apabila wartawan bertanya kepada Tan Sri Khalid, beliau menjawab bahawa apa yang beliau buat sekarang sama seperti apa yang BN buat dahulu. Jika dulu BN buat salah dan dianggap rasuah politik, tapi sekarang apabila Pakatan buat dianggap halal sebab BN juga buat dahulunya.

15. Aneh sekali ukuran cara berpolitik mereka ini. Perkara yang sama jika ia dilakukan oleh BN maka haram dan salah. Jika ia dibuat oleh mereka maka ia dianggap halal dan sah.

52 comments:

  1. PAS for all
    Israel for all
    PAS untuk semua termasuk pelacur Eli Wong, komunis DAP, kaki bontot, kaki arak, kaki Amal Jariah=Rasuah

    ReplyDelete
  2. Zaid minum arak sewaktu muda. Noted: sewaktu muda dulu2. Masa tuh dia orang UMNO. Noted: orang kuat UMNO. Kenapa ye agaknya orang2 UMNO ketika itu x kisah pun dia minum arak. Come on Khir, saya tawu orang2 UMNO yg minum arak. I even got their pictures. Anak2 menteri yg minum arak pun ramai. Yg womanizer, yg gay. Get straight on issue not on personal basis.

    what's wrong kalau orang nasrani masuk masjid? Masjid Kuala Lumpur tu, ramai je pelancong yg kemungkinan atheis yg masuk masjid. Maybe ramai gak yg freemason - which ramai pemimpin UMNO yg ahli kpd freemason (pergerakan yg anti-Tuhan, yg percaya kpd Darwinisme).

    antara perkara yg diajar nabi adalah jgn berburuk sangka, kelak tak dpt masuk syurga, silap2 lupa terus pasal syurga sbb dah teruk sangat kena siksa di neraka.

    mana lebih berat dosa dan hukuman antara minum arak then repent dgn dosa bersengkokol dgn rejim Israel?

    Dkt Arab Saudi, org kristian guna nama Allah. Dlm surat khabor org putih, diaorg replace dgn The Al-Mighty. Org Yahudi iktiraf Allah itu satu, boleh x diorg gunakan perkataan Allah? Ulamak muktabar dalam negara ni semua kata boleh. kenapa nk dipersoalkan? kalau takut org islam kt malaysia nih terpengaruh dgn ajaran nasrani, educate lah anak2 islam ini dengan jalan islam yg sebenar, bukannya ambik Islam sebahagian kecil dan membuang sebahagian yg besar. kalau takut disalahgunakan perkataan Allah tuh, ikutlah apa yg dikatakn oleh Ustaz Mohd Asri.

    ReplyDelete
  3. aik apa emosional sangat mohd. heheheh biasalah kalau masuk sebelah sana terus jadi putih bersih. zaid minum arak masa muda? Baru tahun lepas pun ada orang nampak. apa cerita bro? Kalau nak pilih muslim peminum arak, tahi judi, penyokong liberalisme pilihlah. apa masalah kan? cuma heran dulu kalau calon islam pas lawan BN dari MIC maka siap kata nak pilih masjid ker kuil? nak pilih air biasa ker todi. hahahaha sekarang pilihlah

    ReplyDelete
  4. Salam DS,
    DS saya begitu bimbang yg PM susah-payah menukar imej BN dikalangan Rakyat akan tetapi taktik yg digunakan oleh BN seolah-olah MUNGKIN juga memberi imej buruk lalu mungkin boleh Tewas di hulu selangor...
    1)Paparan media UTUSAN MALAYSIA(Dimiliki Umno) tentang Zaid ibrahim sebagai kaki botol...mengapa masa dulu Zaid Ibrahim di Umno tidak dipaparkan???
    2)Komen TPM mengenai records Zaid di KB,ADAKAH MASA DIA PEGANG DI KB BUKAN DIBAWAH PAYUNG BN??Ini secara tidak langsung mencerminkan kelemahan BN pada masa tu???
    3)Pengumuman beberapa ahli PKR keluar parti PADA MASA INI...Tidakkah mereka ini disyaki menerima wang dari BN???
    4)penggunaan media sebagai senjata untuk mempromosikan calon BN di TV3 AND MEDIA MELAYU???
    5)Penarikan calon bebas lalu mereka menyuarakan menyokong sepenuhnya kepada BN(Tidakkah mereka disyaki menerima habuan dari pihak tertentu??)

    Mungkin segala komen dan pertanyaan diatas yg DS akan memberi jawapan yg telah kita jangka....AKAN TETAPI DS PERLU INGAT,FIKIRAN PENGUNDI SEKARANG TELAH BIJAK!!!

    Sekian

    ReplyDelete
  5. Saya rasa BN harus mengurangkan fokus terhadap serangan peribadi, kerana ini akan merendahkan maruah BN juga nanti.
    Yang penting nampaknya momentum utk beralih arah kepada BN semakin positif. PKR dilihat sebagai tak cukup jari nak menutup lubang-lubang pada mangkuknya.
    Tetapi, BN jangan leka... Ketua PKR tu adalah pakar kepada segala pakar terutamanya dalam bab-bab memutar alam.
    BN mesti teruskan momentum ini, tetapi mintak tolong satu..media arus perdana janganlah tunjuk BN ni terlampau yakin, superior..nanti orang meluat balik.
    BN mesti penuh dengan kesederhanaan, kesyukuran maka terjaminlah kemenangan.

    ReplyDelete
  6. Salam pada semua...

    Penamaan calon sudah dibuat, siapa yang bertanding sudah diketahui. Namun kempen sudah pun bermula sebelum itu. Seperti biasa senario nya tetap sama...PANAS!!!

    Cara berkempen tetap juga penuh dengan hal2 negatif terutamanya sifat dan tingkahlaku calon2, amat kurang sekali untuk menonjolkan manifesto atau memperjelaskan visi untuk memajukan kawasan parlimen Hulu Selangor. Sekalipun ada, masih di peringkat retorik lagi dan boleh janji2 manis, baik dari BN mahupun PR.

    Terima kasih pada Ricky kerana memberi pandangan yg tdk jauh berbeza, ini kerana kebanyakan perkara disebut, seringkali berlaku di setiap pilihanraya kecil, dah boleh dijangka. Jadi perlu diberi perhatian oleh BN dalam menggerakkan jentera.

    Pada saudara Mohd, ada yg diperkatakan itu ada benarnya tdk dinafikan. Haruslah diambil iktibar pada semua, kerana dosa tetap dosa tidak dikira mana yang lebih berat, kiranya dianggap kecil oleh kita, tetapi sering diulang sudah pasti menjadi besar. Dikit2 lama2 jadi bukit..

    Soal isu kalimah ALLAH itu, pada dsrnya memang lah nampak seperti isu istilah, tetapi bagaimana kita boleh menerima atau iktiraf penggunaannya oleh org Kristian yg menyekutukan ALLAH itu dgn makhluknya (Nabi Isa). Apa yang dikatakan Dr. Asri ada kebenarannya dgn tindakan yg sepatutnya dilakukan, tetapi beliau sendiri menggalakkan kita mendengar atau menerima pandangan org lain utk perbandingan. Jadi lebih baik saudara baca juga apa yg ditulis sdr Zulkifli Nordin. (jgn la sebab dah dikeluarkan dari PKR semua ditolak terus)

    Salam...

    ReplyDelete
  7. well, skrg nih problemnya smear campaign. I'm an IT graduate and IT entrepreneur so tau selok-belok benda nih. with certain techniques, we, insyaAllah can always know if the pic posted adalah palsu @ faked.

    ini gambar sebenar
    http://lh6.ggpht.com/_iokZBnWgKaU/S8wJloXzYJI/AAAAAAAAAYI/EUWCJ19rx3w/25452_430086486977_591281977_5452728_6136192_n_thumb%5B4%5D.jpg?imgmax=800

    kalau decode balik by using binary diffing technique, we will see the abnormality.

    malaysian fed govt. same story, same techniques same plot, same selfish vision just different actor.

    rep BN dr MIC tuh x pernah tonggak arak ke? mcm seolah2 kita ckp yg org2 lama UMNO masa zaman2 50an, 60an xminum arak, sedangkan waktu tuh arak nih seolah-olah dihalalkan. btulkan saya kalau sy salah, masa PAS (masa tu biro agama)dlm UMNO, tun ismail n tunku ckp ngn org2 dr PAS yg lebey kurg bunyinya begini, "kami minum, main pompuan, bolehke kamu terima lifestyle kami?". itu yg org2 tua kt kg sy ckp. so, apa pandangan khir tentang peristiwa nih?

    presiden mca skg, dikaitkan dgn seks skandal, yg mana dlm video dia, ada oral sex. oral sex tuh bkn patutnya didakwa atas dakwaan sama terhadap Anwar ke? sedangkan oral sex adalah juga diklasifikasikan sbg seks diluar tabie'. kenapa org UMNO xpersoalkan? sdgkn kes nih is not the matter of dia islam or not, tp perlaksanaan undang2 yg tak terlus itu sendiri. pilih kasih.

    saya da berbulan x tgk tv1,tv2,tv3. yg rugi sykt2 nih jugak, kalau dah bias, xder org nk tgk, then rate pengiklan tv pun turun. diorg gak yg rugi. masalahnya, KWSP ada share sbyk 14.9%, no wonder lah dividen KWSP kurang, sbb sykt2 mcm yg dimiliki oleh MRCB (sykt UMNO) inilah yg menyebabkan opportunity loss tv3 (media prima) meningkat. byk opportunity loss maknanya kurang hasil, kurang hasil dkt tv3, kurang hasil kpd media prima, kurang hasil media prima bermakna kurang hasil kpd kwsp maka kurang lah juga dividen kpd berjuta2 pencarum kwsp. ini baru satu company, blum lagi GLC-GLC yg lain.

    ReplyDelete
  8. tak pe ds khir....padang sama rata sekarang....semua ada hak yg sama boleh beri pandangan dan komen berbeza dari yg dulu bn langsung tak bertindak beri pandangan guna alam maya ni..nah sekarang adil...ada pro dan kontra...akhirnya kita tengok apa yg pengundi mahu sekarang

    saya berharap bn mesti faham rakyat tidak gemar pemimpin yg angkuh bila rakyat memberi kembali kemenang...janganlah jika ditakdir bn menang besar sekalipun jangan ingat rakyat sudah kembali sehingga kepimpinan lupa diri dan mula tanduk naik kepala...kerana rakyat sentiasa perhati sambil melihat sinis setiap tindakan susulan selepas mereka memberi kemenangan kepada sesuatu parti ....INGAT..! RAKYAT BUKAN BODOH DAN TIDAK TAHU MEMILIH MENGGUNAKAN UNDI MEREKA ...MEREKA BOLEH TUKAR DEMI MENGAJAR PEMIMPIN YG ALPA....kalau rakyat buat rtindaqkan ini yg rugi parti!....jangan salahkan rakyat..jika ini berlaku lagi

    tidak ada yg mestahil dalam politik ini....zaid dulu menteri dalam bn hari ni tup..tup dia boleh jadi seteru bn dan terus jadi calon yg dulu dimusuhinya....inilah politik...memang kalau saya sendiri pun tidak percaya 100% dengan kebanyakkan orang dalam politik ini...apa rakyat dan jentera bawahan bertungkus lumus dapat.....pusing2 orang atas yg buat huruhara...hari ini jadi menteri esok lusa keluar parti lepastu bulan depan terus jadi calon....begitu sekali org yg sebegini pun dulu boleh ada dalam bn..jadi agak2 apa yg ada dalam pemikiran rakyat...adakah semua orang parti setia...? oh tidak mungkin....mereka boleh bertukar2 jika mereka rasa terancam....jarang sekali zaman sekarang kita dapat mempunyai pemimpin yg setia bersama partinya walau apa yg berlaku dan tidak menyebelahi dirinya....

    "tobecome a good leader must comes from a good follower"....menilai seseorang pengikut yg setia adalah bukan ketika kita bergelak ketawa sentiasa bersama ...tetapi untuk menilai seseorang yg setia dan pengikut yg baik adalah ketika kita tidak sependapat tetapi ketika itulah kita tetap melihat siapakah pengikut yg setia atau sebaliknya.....ANWAR IBRAHINM JATUH HARI INI BUKANLAH KERANAN APA2 ISU YG DIPAPARKAN SANGAT TETAPI BELIAU BUKAN SEORANG PENGIKUT YG SETIA DAN BAIK....ITU PASAL DIA TIDAK LAYAK MENJADI PEMIMPIN UTAMA DALAM NEGARA.....jadi hal2 minum araklah...anak menterilah...esok jgn terkejut biawak lak bila dapat tahu anak pemimpin pas pun ada yg buat gempar.....ini dunia fana setiap manusia jika keburukan dicari pasti akan jumpa....kita mencari pemimpin yg amanah...fokus..berwibawa mengutamakan rakyat dan bersedia memacu negara kehadapan..bukan dijaja hal2 keburukan seseorang...tengoklah lepas satu..satu ungkit....nila politik malaysia..dari dahulu kini dan selamanya?...muak la..!

    pada saya sebagai rakyat biasa..saya tidak boleh percaya sangat dengan orang politik ini..kerana sejarah menunjukkan kepimpinan dalan bn yg banyak pakar pun dikatakan masih boleh memilih pemimpin yg sekejap seolah2 setia untuk membuatkan rakyat percaya..tapi sekelip mata boleh berubah jadi musuh....macamna sebagai rakayt biasa saya nak percaya 100% pemimpin dapat memastikan kesetiaan org yg dipilih menerajui kepentingan negara...

    sebagai rakyat sekali lagi saya risau melihat orang berpolitik dalam negara kita ini....apakah yg dipegang oleh mereka dalam perjuangan?....pangkat?..harta semata?...atau TUHAN sahaja maha mengetahui segala perancanaannya...wallahualam

    ReplyDelete
  9. DS Khir tulis lain korang pi cerita lain..xde pun DS khir sebut pasal zaid minum arak..kah..kah..

    apa yg DS Khir sebut tu pasal BN..bagi perbandingan antara jentera BN dgn PR..

    apapun saya bersetuju bab prinsip yg DS sebut tu..kalau UMNO dia org kata rasuah..tp bila diaorg buat..halal..

    itulah dinamakan politik sempit..apa yg BN/UMNO buat semuanya tidak kena..

    namun..saya berharap BN dpt memberi tumpuan kepada pengundi muda..kerana darah panas mereka ini byk dieksploitasi olh pembangkang..mereka telah disemai dgn politik kebencian sehingga ke tahap yg parah!!!!

    apa pun berita sama ada baik atau pun buruk..mereka ttp menyalahkan BN tanpa usul periksa dan mendapat kepastian tentang perkara tersebut..

    Diharapkan calon BN di Hulu Selangor memenangi PRK ini..

    ReplyDelete
  10. umno juga kaki botol calun nya juga kaki botol...apa nak hairan yang satu dah bertaubat dan yang satu lagi masih merembat itu perbezaan nya,,,fikirkanlah oleh mu...

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum dr

    Mengapa kita mesti terikut ikut dengan rentak Anuar yang terdesak itu?.UMNO mesti bersih dan kelihatan bersih.
    Biar bloger yang buat kerja itu semua,mereka tahu itu kerja amal mereka untuk Bangsa dan Negara mereka yang tercinta.
    PR sekarang dah terkencing, mana tidaknya orng kuatnya dah termakan umpan bloger. Siapa yang nak mengaku terberak tepi jalan? hehehehehehehehe

    Janji kena kotakan,bak kata pepatah, "Manusia kena pegang pada janji"
    Untok pengundi Hulu Selangor selamat mengundi.

    ReplyDelete
  12. 1. ya PAKCIK, saya mengambil masa baca semula tulisan saya. saya pun tidak jumpa kata-kata menyatakan Datuk Zaid Ibrahim peminum arak. Jadi saya tidak faham bagaimana banyak pula yang marah-marah dalam komen di blog ini.

    2. saya bersetuju dengan saudara Mohd bahawa tak baik buat gambar menipu atau super imposed. apatah lagi datuk Zaid sendiri sudah mengaku. Masalah dengan saudara Mohd ialah beliau melihat keburukan sebelah pihak sahaja. Jika beliau lihat gambar yang direka oleh Tien Chua untuk membabitkan DS Najib dengan altantuya lagilah berat sifatnya kerana ia dilakukan oleh seorang yang dianggap pemimpin PKR berbanding apa yang dilakukan oleh bloger biasa sahaja. Ini belum lagi termasuk pelbagai tuduhan dan dakwaan terhadap pimpinan BN tidak pula pernah dibawa bukti tetapi tidak pula dipertikaikan oleh saudara Mohd. Inilah yang saya katakan halal kalau kena pihak kita, haram kalau dibuat musuh kita.

    ReplyDelete
  13. Dato'
    Apa pun hanya satu yang mesti di jawab kenapa gagal meletakkan calun Melayu di kawasan Hulu Selangor.
    The rest not important!!!

    ReplyDelete
  14. Salam Dato' Sri. Moga Dato' Sri sentiasa di bawah lindunganNya selalu. Insya-Allah.

    Panas betul nampaknya. Sampaikan ada yg komen sampai keluar dari tajuk. Tak baca ke apa?

    Masih teringat lagi kata-kata YAB TPM suatu ketika dahulu. Lebih kurang macam inilah kenyataan beliau: " Biasalah dalam politik, hari ni kawan, esok lawan, lusa kawan balik."

    YAB PM kita pun baru-baru ni ada kata lebih kurang macam ini jugalah kata beliau: "Politics is a matter of numbers" kalau salah betulkanlah.

    Jadinya kita kena berfikirlah dengan matang bila masuk bab politik ni. Yang penyokong fanatik ni, udah-udahla tu. Nak baling telur busuk pun biarlah di tempat yang sesuai.Dapat pahala agaknya.

    Janganlah akibat terlalu fanatik tahap kronik ni, sampaikan boleh lakukan apa saja untuk mencapai agenda politik sempit.

    Dato' Sri, PRK Hulu Selangor kali ini memang hebat. Pastikan BN menang! Tinggal 2 penjuru saja. Jentera kena lebih kuat dan jangan over confident.Moga BN berjaya.

    ReplyDelete
  15. eagle>>> tu la bukti umno bukan perkauman ...umno /bn mengutamakan kesetiaan dan erti persahabatan walaupun umno banyak berkorban....bukan sekadar cakap sahaja....

    walaupun majoriti penduduk sana mahu calon melayu tetapi BN adalah parti yg bertolak ansur...dan mengutamakan kepentingan semua kaum...itu lagi tidak boleh difahami oleh rakyat jelata betapa pemimpin melayu sanggup berkorban demi perpaduan....kalau ni pun india & cina tak sedar..tak tau lah..

    ReplyDelete
  16. Mari sama kita menilai

    Rasanya tidak perlu saya detailkan watak Dato’ Seri Anwar Ibrahim (DSAI) dari awal. Tetapi apa yang saya ingin berkongsi sedikit pandangan terutamanya kepada mereka yang merasakan mereka dikhianati dan seumpamanya. Mungkin juga ada di kalangan kita, apabila terdengar atau ternampak saja perkataan Dato’ Seri Anwar Ibrahim sudah cukup membuatkan perasaan kita membara. Tidak tahulah kerana merasakan DSAI ini betul-betul pengkhianat ataupun DSAI adalah ancaman utama di dalam karier politik bagi menjana keuntungan semaksima mungkin. Tetapi hakikatnya, inilah yang diketahui umum, apabila saja sesorang memegang tampuk kuasa di dalam BN, secara langsungnya mempunyai kekayaan melimpah ruah. Cuba kita congak di sekeliling kita, siapa yang tidak meraiah kekayaan negara apabila diberi kuasa hatta JKKK pun sekali?

    Pada tahun 1997, Anwar Ibrahim dilantik memangku jawatan Perdana Menteri sementara PM masa itu Dr Mahathir Mohamad bercuti ke Jepun kira-kira 3 bulan. Pada masa ini juga, DSAI membentangkan pindaan undang-undang rasuah sehingga menjadi akta yang “menakutkan”. Itulah kesalahan utama DSAI dan menjadi punca kepada apa yang berlarutan sehingga kini.

    Apakah pindaan akta rasuah yang “menakutkan” itu? Pindaan akta ini akan membolehkan BPR (kini SPRM) menghendaki individu itu mengisytiharkan hartanya itu apabila mendapat maklumat bahawa seseorang pegawai badan awam itu memiliki harta lebih daripada pendapatannya samada semasa atau selepas memegang jawatan berbanding sebelumnya BPR tidak boleh berbuat demikian jika tiada aduan walaupun jelas. - bersambung..

    ReplyDelete
  17. Mari sama kita menilai (3)

    Kementerian Kewangan adalah menteri yang paling kanan dalam jawatan menteri di Malaysia dan di mana-mana negara sekalipun. Di sini adalah terletak segala lubuk khazanah negara dan orang yang paling hampir dalam melakukan aktiviti rasuah yang mega-mega. Tetapi sekali lagi, tiada sebarang pertuduhan dikemukan kepada DSAI berkenaan rasuah berbentuk projek dan seumpamanya, dan bagi manyabitkan juga DSAI sebagai seorang ‘perasuah’ dengan menyalah guna kuasa. Kuasa apa yang ada pada DSAI selaku Menteri Kewangan ke atas pegawai polis? Rasa saya, menjadi amalan biasa kepada mana-mana ketua negara atau negeri memangil ketua polis, apatah lagi pegawai polis bagi menyiasat berkenaan masalah fitnah (buku 50 dalil) melibatkan seorang yang berjawatan menteri atau Timb. Perdana Menteri yang membawa imej negara.

    Pelbagai perkataan dilabelkan kepada DSAI, “agen yahudi”, “pengkhinat negara”, “anda tak siapa kenal dia” dan macam-macam lagi tetapi apa yang lebih menarik perhatian saya, label-label yang saya andaikan boleh ditampal-tampal dengan tidak ada satupun kenyataan tersebut disertakan dengan satu bukti yang meyakinkan berbanding tindakan DSAI sendiri membongkarkan penglibatan negara dengan APCO yang antara tujuan utamanya adalah untuk memulihkan imej pemimpin yang diwar-warkan “bersih”. Kalau benar-benar bersih, kenapa hendak dibersihkan dengan jutaan ringgit duit rakyat?

    Dalam menilai sesuatu pertuduhan, kita sebagai rakyat yang sudah mula celik dengan maklumat-maklumat terkini, jadilah kita sebagai “hakim” yang adil.

    ReplyDelete
  18. Abu hakim,

    sejarah telah menunjukkan bahawa Anwar mengarahkan polis gempaq azizan supaya tarik balik laporan. apa maknanya kalau bukan salah guna rasuah.

    Nak tulis senarai kroni Anwar ni tak cukup muka surat. Cari balik list yang Dr. Mahathir keluarkan dulu masa anwar dok bising kroni. yang dapat penuh nama geng dia saja.

    Heran juga macam mana bapa anwar boleh jadi pengerusi IOI yang dapat separuh Puchong untuk dibangunkan. Sejak bila bapa anwar jadi ahli perniagaan yang berjaya.

    Bab APCO ini, tak ada masalah abu hakim. Kerajaan akan gaji syarikat yang terbaik untuk tarik pelaburan. Kita bayar yahudi kerja dengan kita apa masalah? Yang masalah apa sebab Yahudi bayar Anwar sebagai Pengerusi Foundation For The Future?

    Apa pula pertubuhan seperti Konrad Adeneur Foundation (KAF)membantu Institut Kajian Dasar (IKD) (think Tank Anwar) dahulu ketika beliau menjadi TPM?

    Pada mohd yang bising mengenai serangan peribadi ke atas zaid, apasal tak bising sama ketika pakatan hentam peribadi Rohaizad semasa pilihan raya permatang pauh dahulu?

    ReplyDelete
  19. Mack,

    Ko boleh confirm ker zaid Ibrahim dah bertaubat? Reporter tanya dia bila berhenti pun dia tergagap hendak jawab. itu belum minta masuk rumah dia tengok ada lagi tak botol wine tahun 1920-an dulu kat bar rumah dia.

    ReplyDelete
  20. abu hakim>>> sebab tu sila fahami mengapa saya katakan untuk jadi pemimpin yg hebat mesti datang adri seprang pengikut yg baik dan setia...anwar ibrahim tidak sabar dan melakukan sesuatu sebelum ia menjadi PM. dan beliau telah lupa erti sabar separuh dari iman...pasal tu kita huru hara...

    menagapa kita terlalu perjuangan kan anwar...kita mesti percaya dengan kepimpinan jika kepimpinan kita sudah tidak boleh ikut mamanglah huru hara negar ini...persolannya adakah kita mahu mengikut yg mana?

    sebagai rakyat biasa sudah semestinya kita mahu perubahan yg lebih baik dan sedikit demi sedikit bukan drastik dan selalu munyalahkan kerajaan pemerintah bila lewat sedikit bertindak......walaupun kita mahu kecekapan.tuntas dalam melaksanakan tetapi sebagai rakyat kita juga harus faham dan bertimbang rasa bila menghukum pemepintah yg ada.....

    PADA SAYA SEBAGAI PENGIKUT PERKEMBANGAN DS ANWAR IBRAHIM TETAP MENGATAKAN ANWAR KENA HARI INI KERANA BELIAU BUKAN DIKALANGAN SEORANG PENGIKUT YG BAIK......BELIAU TIDAK LAYAK UNTUK MENJADI PM KERANA JIKA BELIAU JADI PM...BUDAYA MEMBERONTAK AKAN TERUS MENJADI AGENDA BIASA AKAN DATANG DALAM NEGARA KITA......JADI SAYA HARAP TUHAN TIDAK AKAN MEMAKBULKAN ANGAN2 MAT JENIN UNTUK MENUJU KE PUTRAJAYA......SALAM

    ReplyDelete
  21. Give Ex MB a break. He looks quite serious in his blog. Maybe hoping next GE wanted to reinstate MB. Should have done better while in power. Good luck to both parties.

    ReplyDelete
  22. ajab=siapa pun tak berani nak confirm orang itu dah insaf ker belum ker kerana itu hak ALLAH kerana dia lah yang lebih mengetahui atas segalanya yang kita sebagai hambanya hendaklah berperasangka baik....dan serahkan kepada ALLAH insyALLAH kita akan beroleh petunjuk dari nya...

    ReplyDelete
  23. Salam DS Dr Khir,

    I'd like to ask if you are willing to address a few points here.

    Point number 1: Campaign tactics

    It is true how you state that there are quarters within both political camps (not just UMNO) who are too sure of themselves. However, I'd like to ask your opinion on the issue of campaign tactics.

    While the PR political machine is busy churning out anti-GST, toll concessionaires, Orang Asli rights in their campaigning, what I see from UMNO via online blogs and Twitter is basically trying to smear the opposition with their opposition candidate being an alcoholic (or ex-alcoholic), a horse gambler (unproven, but he has purchased a horse before, and so have Tun M and even the King) and even going so far as to distribute the scandalous photos of Elizabeth Wong.

    Now, in your opinion, DS Dr Khir, are such tactics considered worthwhile in the long run, with 2013 GE looming soon and this could very well backfire on certain politicians on both sides?

    Point number 2: Bribery

    Also, DS Dr Khir, you brought up the issue of the current MB stating that the tactics being used by state PKR is considered 'allowable' by precedence of state UMNO using the same tactics before.

    As you state above, it is pure and blatant hypocrisy.

    Now, with this in mind, I wish to highlight to you that the UMNO Youth Information Chief, when I asked via Twitter on UMNO's stances, should bloggers who are pro-UMNO in this campaign be allowed to use doctored photos and even committing copyright infringement by doctoring an image of Zaid Ibrahim owned by The Nut Graph, his answer was along the lines of since Tian Chua doctored a photo of Altantuya, Najib and Razak Baginda, then such actions should be allowed.

    Now, both of these cases are following precedent events.

    So, in your opinion, if the justification of Khalid Ibrahim is considered hypocritical, would you, in fact, consider the answers of Tun Faisal equally hypocritical?

    Third point: Morality

    The final point I wish to ask, DS Dr Khir, is more to do with the fact that individual morality has now become a campaign issue, set in precedence by pro-UMNO bloggers and UMNO linked Twitter accounts.

    If so, would you agree to the need for pro-Opposition bloggers, and Opposition cyber troopers via their own media holdings, should do the same come election 2013?

    Also, if such cases of highlighting gambling, alcohol consumption and womanising is to be considered the selection and talk of candidates for future elections, would you agree that pro-UMNO bloggers and cyber troopers should highlight the same about their candidates as well?

    Kindest regards,

    Hafidz Baharom

    ReplyDelete
  24. Salam Hafiz,

    1. saya tidak bersetuju apa sahaja bentuk pemalsuan fakta atau penipuan bukti terhadap mana-mana pihak.

    2. Tidak benar bloggers pro UMNO yang memulakan serangan berbentuk peribadi ini. Jika saudara melihat sejarah politik malaysia di internet saudara akan tahu bahawa serangan peribadi ini bermula sejak 1999 dimulakan oleh penyokong PKR, PAS dan DAP menerusi pelbagai website seperti mahazalim. Jika saudara masih ingat juga Tun Dr. mahathir sendiri sering difitnah dengan pelnagai tuduhan ketika itu termasuk kononnya mempunyai perempuan simpanan, tidak solat subuh dsb.

    saya sendiri dituduh dengan pelbagai perkara peribadi termasuk kononnya saya mengambil suntikan botox.

    Saudara juga jangan lupa dalam pilihan raya kecil di Permatang pasir, saudara Rohaizat diserang hal-hal peribadi dan keluarga beliau oleh media-media pro Pakatan.

    Malahan politik di Malaysia sudah membabitkan hal-hal peribadi ke dalam kempen sejak dahulu lagi apabila pemimpin pas menyerang orang UMNO sebagai tidak islamik, taghut dan sebagainya.

    Janganlah kita hanya nampak kuman di seberang dan buat-buat tak nampak gajah di depan mata.

    3. BN juga membangkitkan pelbagai isu membabitkan pentadbiran kerajaan negeri di bawah pakatan hari ini. jadi adalah tidak benar blogger pro BN hanya mementingkan isu peribadi.

    4. isu peribadi akan terus menjadi isu dalam pilihan raya akan datang selagi pengundi turut mengambil kira isu moraliti calon sebagai salah satu kriteria penentuan undi.

    ReplyDelete
  25. Hebatnya penangan PRK Hulu Selangor.. Semua pihak ditelanjangi...

    ReplyDelete
  26. kerana di hulu ada mutiara di kuala ada buaya di sungai ada harta karun mana yang mahu dipilih carilah di hulu akan bertemu di kuala pasti semua nya akan mengalir ke sungai....maka habislah orang di hulu matilah orang di kuala kerana sungai sudah kering....titik pertemuan antara HULU ke KUALA ke SUNGAI carilah apa maknanya semua dan apa yang terjadi berebut-rebut kerana kuasa telanjangkan keburukan orang lain demi kerana dunia yang ditipu oleh IBLIS maka jadilah kamu manusia yang rugi dan bila mati siapakah sudara kamu...fikirkanlah...

    ReplyDelete
  27. Itulah Malaysia...negara yang kononnya mempunyai kemudahan kelas pertama, tapi hakikatnya mempunyai kefahaman dan amalan politik sekelas dengan Uganda, daripada pemimpin hinggalah ke pencacai.

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum DSKT and all.

    Teringat 1 cerita P.Ramlee bertajuk "3 Abdul".

    Skripnya: (lebih kurang)
    Wahai tuan, saya dengar tuan punyai 2 orang tukang picit.
    Ya, betul.
    Berapakah tuan beli mereka? 2 ribu pound.
    Jika saya tawarkan 4 ribu pound, adakah tuan sudi menjualnya?
    WOW!

    Tak tau yang mana satu menjual atau membeli.
    PKR atau BN.

    (kalau tak relevan, tak payah terbit)

    ReplyDelete
  29. Ricky

    Tak boleh kah anda menerima hakikat bahawa ramai kalangan yang keluar dari PKR disebabkan hilangnya kepercayaan kepada ketua Umum PKR itu sendiri. Dan atas alasan apa pula anda menuduh kalangan-kalangan yang keluar PKR itu telah ditawarkan sejumlah wang walaupun sebenarnya anda hanya menuduh tanpa bukti. Saya andaikan anda sebagai antara contoh-contoh agen pembangkang yang tipikal yang seperti Dr Khir nyatakan hanya mereka sahaja yang benar dan baik belaka.

    Adalah sesuatu yang bodoh untuk BN/UMNO menyediakan sejumlah wang kepada kalangan-kalangan ahli biasa yang keluar parti, lain lah jika mereka itu ahli perlimen yang berjawatan seperti pembohongan 16 september di mana ahli-ahli parlimen BN hendak dibeli oleh ketua Umum dan idola saudara itu..Mungkin saudara belum mengenali dekat dengan DSAI..bagaimana pula dengan Dr Halili? Zulkifli Nordin? Zahrain Hashim? Nalakaruppan? Ezam? Ruslan Kasim? Hamdan Taha? Dr Chandra?..mereka lebih mengetahui siapa DSAI..tapi bukan saudara..terimalah hakikat, perjuangan sudah berakhir..its enough man,its enough..

    ReplyDelete
  30. Ab Hakim

    Anda mungkin lupa, pada perhimpunan Agung 1997 semasa DSAI mengaitkan gejala kronisme dan nepotisme di dalam kerajaan (dengan tujuan menghentam & seterusnya menyingkir Tun Dr Mahathir), dengan bijaksana nya Tun Dr Mahathir pada ketika itu telah mengeluarkan senarai penerima-penerima projek2 mega..dan apa yang amat memalukan,kebanyakannya adalah kroni2 DSAI yang telah dianugerahkan oleh DSAI kepada mereka semasa menjadi Menteri Kewangan..jadi anda nilai lah sendiri..

    ReplyDelete
  31. Salam DS,
    Kepada saudara Halim...SAYA MELABELKAN SAUDARA JUGA AGEN PRO-GOVT YG TIPIKAL YG DR.KHIR NTAYAKAN SEBELUM INI MEREKA INILAH YG BENAR DAN BAIK BELAKA!!!ADAKAH SAUDARA MEMBACA DGN BETUL YG SOALAN YG SAYA NYATAKAN ITU BUKANNYA TUDUHAN,TETAPI SOALAN YG MENANDAKAN TANDA SOAL DIBELAKANG!!!kalo saudara tak belajar tanda soal pada masa sekolah,boleh saya nyatakan disini tanda soal adalah simbol menanya!!!PAHAM!!!
    UTK PENGETAHUAN SAUDARA YG SAYA NI TAK BERPIHAK KEPADA SESIAPA DAN DLM STATEMENT YG SAYA SEBELUM INI SAYA TAK MENYUARAKAN MENYOKONG DIMANA-MANA PIHAK PUN!!!Saya pernah menerima baik dan buruk dari kedua-dua pihak!!
    Akan tetapi hakikatnya MEDIA MASSA seperti TV1~TV3,Suratkhabar melayu sememangnya TIPIKAL dan sampai gila2 pro-govt...INI BUKANNYA DEMOKRASI...kalo nak jadi media rasmi biarlah interview kedua-dua pihak!!!
    UNTUK PENGETAHUAN SAUDARA HALIM,DUA KATAK YG MELOMPAT PARTI MENJADI CALON BEBAS DI NEGERI PERAK DAKWAAN TERHADAP MEREKA TELAH DIGUGURKAN TANPA PERLU MEMULAKAN DEFENCE DI MAHKAMAH.....OH YA...lupa aku pulak yg KERAJAAN SEMEMANGNYA TIDAK CONTROL SISTEM PENGHAKIMAN DI MALAYSIA!!!HAHAHAAAHAAHAA!!!MALAYSIA BOLEH!!!
    Untuk pengetahuan saudara dan DS,HAMPIR 70~80% PENGUNDI MUDA TAK BEGITU YAKIN DGN KERAJAAN DARI SUDUT SISITEM PENGHAKIMAN,POLIS DAN SEBAGAINYA!!!KENAPA???JGN LUPA YG PENGUNDI MUDA INI AKAN MENJADI SATU GENERASI REVOLUTION BARU JIKALO PENGUNDI TUA MAKIN KIAN MENURUN ATAUPUN TIADA!!!MENGAPA GENERASI MUDA TAK BEGITU YAKIN KEPADA KERAJAAN???
    SAUDARA PERLU INGAT KEJATUHAN BN PADA ZAMAN SEKARANG KERANA KETIDAKUPAYAAN DAN PENGURUSAN TIDAK CEKAP LALU MEMBAWA PADAH PADA HARI INI...BUKANNYA DSAI!!!U INGAT DSAI TU SUPERMAN KE???JGN MENUTUP KELEMAHAN DIRI YG KERAJAAN BN PERLU SELESAI SEBELUM PRU 13...INI YG PENTING!!!

    Sekian

    ReplyDelete
  32. Asalamualaikum,menjawab salam adalah wajib,mana2 orang islam yang tidak menjawab salam saudaranya boleh dikira berdosa,sebab salam itu adalah persaudaraan.Saya sebagai bumiputera sabah yang memang bukan dari penganut islam asal telah diajar bahawa orang islam itu bersaudara tetapi nampaknya orang2 melayu yang dgn bangganya mengistyharkan dirinya penganut islam berperangai seperti bukan penganut islam dari pemerhatian saya.melayu islam sendiri bercakaran sama sendiri dan bangsa lain akan melihat dgn sinis kelakuan orang melayu islam ini.Di manakah persaudaraan dalam islam yang di war warkan itu,adakah anda orang2 melayu islam tidak terfikirkan seksaan api neraka nanti kerana bergaduh sesama sendiri.Kalaulah benar janji Allah kita sebagai orang islam akan dihimpunkn mengikut kumpulan masing2 manakah barisan melayu islam ini,adakah barisan orang2 yang beriman atau barisan islam yang akan masuk ke neraka dahului sebelum di masukkn dalam syurga Allah.Orang melayu islam hari ini lebih mementingkan politik dan kaumnya dari mementingkan saudara seagamanya,asalkan dia puas hati orang melayu akan mengaibkan saudara seagamanya dan sebangsanya.Malulah wahai orang melayu yang mengaku beragama islam.
    Dalam politik Malaysia hari ini sebenarnya sama saja sama ada dari parti pemerintah ataupun pihak pembengkang sama saja,tujuannya hanya nakkan kuasa.Adakah parti pollitik ini berkuasa tanpa ada orang mengundi,adakah PM kita hari ini berkuasa kalau tidak di undi.Dalam pemerhatian saya bila saja masa mengundi nenek2 yang sudah tua yg tk tau nak buat apapun akan disurung menngunakan kerusi roda semata mata nak dpt undi saja,tetapi bila saja habis pilihanraya nenek2 tersebut akan dibiarkan begitu saja d jengukpun tidak.
    Kepada pihak Umno melayu jangan bersikap angkuh dan bongkak bahawa umnolh terbaik sebab tanpa rakyat umno itu tk ada gunanya juga,begitu juga dengan pihak pembengkang jangan asyik bengkang saja tanpa melihat juga kebaikan olrh parti pemerintah.Rumusannya berkempenlaj secara sihat bukan kempen untuk menjatuhkan dan memalukan saudara seagama dan sebangsamu melayu.Fikir2kn lah bila mati esok orang yg seagamamu juga yang sekurang2nya akan membaca Al Fatihah walaupun musuh dalam politik bukan dari kawan2 partimu yang tidak seagama dengan kita.

    Pandangan Ikhlas dari Jebat sabah

    ReplyDelete
  33. Salam Perjuangan..

    Kami dari Unit Media Wangsa Maju amat teruja dengan pengendalian blog YB yang memaparkan artmembongkarikel2 yang berani dan tangkas.

    Kami berharap kita dapat berkongsi idea dalam menyiarkan artikel2 yang mampu menyedarkan masyarakat tentang taktik2 kotor pembangkang.

    Kami juga akan membantu YB dalam memberi penerangan dan membongkar Zaid Kaki Mabuk.

    Layari blog kami di www.mediawangsamaju.blogspot.com dan beri komen2 yang bernas serta cadangan bagi memantapkan artikel2 kami.

    Kami juga mengalu2kan penyertaan blog YB sebagai Follower kami.

    Ketua UMNO Bhg. Wangsa Maju, Dato' Dr. Mohd Shafei Abdullah menyampaikan Salam Kasih khas buat anda.

    Sekian dari,

    AMAT
    Crew Unit Media Wangsa Maju.

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum
    Zaid Ibrahim dah mengaku minum arak (dulu), kenapa Jabatan Agama tak tangkap, masuk jail atau rotan ke...macam kartika..macam double standard plak Malaysia ni. Bila orang politik buat takde ape2,, tapi bila orang biasa buat tak boleh. Tak tahu lah kalau Zaid tu non muslim so dia boleh je minum arak(dulu) tapi dah insaf. Crime is a Crime eventhough dia buat dulu.

    ReplyDelete
  35. anyway ..ada pendapat tentang dilemma dan memajukan orang melayu sila layari www.malaydilemma.co.cc

    ReplyDelete
  36. Di satu kawasan majoriti melayu dan minoriti nya india dan cina lebih dari tambey, macam mana UMNO biar MIC jadi GANGSTER MAFIA paksa dan blackmail PM beri laluan kepada Aneh tanding? Lepas ini beri jawatan kepada Pani pulak jadi Senator, jadi Tim Menteri...ini semua kes UMNO hilang taring dan hilang gigi...DOKTOR KHIR tampal balik yang dah cabut kut !

    Hancur MELAYU ...terus layu disuluruh negara!

    ReplyDelete
  37. Matthew @ Ricky

    Ye benar mmg saya menyokong perjuangan BN/UMNO dan adakah ia menjadi masalah kepada saudara? Agak kelakar apabila anda menyatakan ayat itu adalah ayat pertanyaan (walaupun sebenarnya ia dengan niat sebagai satu tuduhan). Mungkin anda boleh bermain dengan kata-kata, namun anda tahu apa sebenarnya yang anda mahu sampaikan.

    Mungkin benar anda tidak menyatakan tidak menyebelahi mana-mana pihak, namun saya telah mengikuti tulisan anda dan ia lebih menjurus kepada PR. Mahu berdolak-dalik lagi?..saya rasa tak perlu lah..

    Anda menyatakan perlu pihak media memberikan ruang kepada kedua-dua pihak untuk memberikan pandangan masing2? OK mari kita mula kan dahulu menerusi Harakah dan Suara Keadilan..Media yang saya boleh panggil "Lebih Bohong Dari Pembohong"..

    Dan seperti biasalah, bila 2 Adun Bebas di Perak dibebaskan dari tuduhan rasuah..macam2 tuduhan berkenaan sistem kehakiman. Dan pernahkah anda dengar atau lihat BN/UMNO mengatakan tidak adil kepada sistem kehakiman ketika Anwar Ibrahim dibebaskan..Oh lupa pula saya,seperti kata Dr Khir..mereka betul,kita salah..hmm..

    ReplyDelete
  38. wahai komando! kenapa ngan anda ni? nak menghancur melayu semata2 kerana politik sepatutnya anda besyukur brd dalam negara yg aman lg makmur di bwh pemerintahan islam berbangsa melayu tak macam negara lain seperti IRAQ umpamanya akibat bercakaran sesama sendiri nak menegakkan benang yg basah akhirnya yang merana rakyat sendiri... oleh itu fikir-fikirkanlah wasalam...

    ReplyDelete
  39. Salam DS Khir,
    saya setuju dengan DS kerana pembongkaran Zaid minum arak telah menyebabkan banyak gambar2 (bukan super-imposed) yg telah dipamirkan dalam internet spt arwah mantan PM rasmi kilang arak, arwah/bekas pemimpin yg terlibat dgn judi & arak, gambar menteri/bekas menteri minum arak, website sykt arak anak bekas PM jadi board of directors & banyak lagi pemimpin/org kenaam yg terlibat dengan industri arak & judi....

    saya berpendapat kita tidak boleh aibkan mereka, kita perlu beri peluang mereka mengaku & bertaubat spt Dato Zaid (kalau dia benar2 bertaubat!)

    Wallahu'alam

    ReplyDelete
  40. DS NAMPAKNYA USAHA DS SELAMA INI BERBALOI BN MENANG DGN MAJORITI BESAR...HARAP DPTLAH 1 TREK BARU YNAG SEDERHANA KAT AREA HULU SELANGOR..KAMI BETUL2 MENGHARAPKAN TREK NI ADA..

    ReplyDelete
  41. kemenangan lebih manis kalau umno yg bertanding ari tu. kenapa harus tunduk kepada parti yg lemah?

    ReplyDelete
  42. Salam DS,
    Thniah kepada BN yg memenangi by-election Hulu Selangor!
    Kepada saudara Halim,saya ingin mendapat maklum balas dari saudara mengenai ketelusan Media massa(TV1~TV3 dan Utusan)???Anda belum menjawab soalan saya!!!HARAKAH DAN SUARA KEADILAN tidak merupakan Media rasmi negara yg bilangannya dihadkan oleh KDN...Anda perlu tahu!BIla la boleh membuka ruang kepada Media bebas...???
    Oh ya...Perlepasan DSAI merupakan sistem perhakiman negara SEMEMANGNYA TELUS???Come on Halim,jgn bertindak sebagai Budak 3 tahun yg tidak tahu-menahu tentang sistem perhakiman negara yg TELUS SEPERTI KES LINGAM...OH YA,TIADA KAITAN DGN BN SEBAB MEREKA LAH YG BENAR!!!Pergilah tanya berapa org yg setuju tentang pengendalian kes LINGAM??
    Kalo saudara nampak apa yg kita suarakan diatas adalah kepada pihak pembangkang,ITU PEMIKIRAN DAN MASAALAH SAUDARA...AKAN TETAPI SEPATUTNYA PIHAK KERAJAAN PERLU MENGAMBIL IKTIBAR YG KOMEN SEPERTI ITU PERLU DISELESAIKAN KERANA IA ADALAH SATU KELEMAHAN YG TIDAK BOLEH DITUTUP DAN INILAH YG DIKATAKAN BERANI BERUBAH DAN SUARA!!!
    KALO SAUDARA TERUS PAMPER KERAJAAN SEBEGINI,APAKAH KEMAJUAN YG NAK DIKECAPI???SEMEMANGNYA SAMPAI SEKARANG TIADA SEORG MENTERI BOLEH MENYUARAKAN YG SISTEM PENGHAKIMAN NEGARA TIADA MASAALAH...!DAN SAMPAI KE HARI INI PUN TIADA SATU PENYELESAIAN LANGKAH DRSTIK DIAMBIL!!!TUNGGU LAH...
    Saya juga tidak bersetuju yg wang dibelanjakan untuk By-election ini yg angkanya cukup besar,satu tempat boleh lah tahan...kalo PRU13 macamana nak salur...bankrupt negara!!!

    Sekian

    ReplyDelete
  43. REFORMASI!!!ALLAHUAKBAR!!!

    PINJAM KATA KATA HANG JEBAT

    "RAJA ADIL RAJA DISEMBAH. RAJA ZALIM RAJA DISANGGAH"

    APA SALAHNYA KALAU MEMBERONTAK UNTIK MENJATUHKAN KEZALIMAN

    ReplyDelete
  44. Dear Dato Khir and fellow commentators,

    First of all I would like to congratulate the BARISAN NASIONAL for winning Hulu Selangor parlimentary seat. It really pays all the effort that BN has put in. Therefore, thank you for the winning.

    Kedua, hal berkenaan penggundi kaum cina beralih arah sudah tidak dapat hendak dinafikan. Memang betul antara penyebab utama ialah kerana mereka ini mempunyai sifat perkauman yang kuat. Bukan soal ekonomi atau pembangunan, tetapi ianya soal perkauman.

    Ketiga, perihal rasuah yang digembar-gemburkan oleh Pakatan Rakyat. Memang ada betul bahawa jika ada pembabitan rasuah-maka dari segi akal pemikiran memang tidak patut pun disokong. Tetapi tentang soal rasuah ini ada dimana-mana sahaja. Malah di dalam kerajaan Palestin pun mereka mengamalkan rasuah dgn meletakkan barisan pemimpin mereka yang 'berpihak' kepada Zionis. Kita lihat saja di Jordan, ada 'khabar angin' mengatakan Amerika Syarikat terpaksa melobi lebih dari USD 2 Billion kepada kerajaan Jordan supaya tidak kacau jalan keluar-masuk barangan ke Israel. Jadi disitu pun kita boleh lihat ada rasuah. Cuba lihat di Arab Saudi, kebanyakkan masyarakat Islam memandang tinggi negara tersebut kerana ianya mempunyai tempat suci Mekah. Tetapi kenapa Arab Saudi sentiasa berpihak kepada Amerika Syarikat? Cuba lah anda buat kajian dan selidik dahulu.

    Oleh yang demikian soal rasuah bukan merupakan penyebab utama kenapa penggundi cina beralih arah. Ianya ada adalah kerana bersifat perkauman.

    Orang cina memang dari dahulu lagi tidak gemar melihat anak² melayu yang berasal dari kampung menerima ijazah. Meraka juga mempersoalkan kenapa UiTM itu ditempatkan khas untuk masyarakat bumiputra terutamanya kaum melayu. Mereka mengherdik serta mengejek ijazah² yang dikeluarkan oleh UiTM dgn mengatakan para hasil graduan UiTM tidak boleh bekerja. Mereka juga kata sijil² ijazah yg dikeluarkan oleh UiTM semua hampeh dan sampah serta tiada nilai. Buktinya- lihat lah para commentator di blog² anti kerajaan pro DAP.

    Orang cina memang tidak boleh terima orang melayu menjadi pemimpin. Pada mereka melayu tidak boleh memberi arahan, tidak boleh organize, serta tidak patut pun memegang jawatan² profesional. Mereka tidak pernah langsung pun menghargainya. Ini lah sifat yang ada dalam diri mereka sejak azali lagi.

    Mereka menggembara keserata dunia hanya untuk satu tujuan..BERTAPAK. Nun jauh didalam hati mereka masih lagi bersifatkan kecinaan atau chauvinist. Ini lah sifat mereka, apa yang favour pada mereka maka semuanya OK dan boleh. Seandainya tidak favour pada mereka- maka character assasination tu berlaku.

    Kita lihat berapa ramai orang melayu yang bekerja dibawah syarikat cina. Dimanakah mereka setelah lebih berpuluhan tahun bekerja? Sedangkan mereka ini mempunyai ijazah serta berkerja kuat/rajin tapi takat mana pangkat mereka?

    Bukan saya nak emphasize kan tentang pangkat. Tetapi sense of organization belonging tu pun tak ada untuk orang melayu yang bekerja di syarikat² cina. Appreciation yang diberikan pun tak setimpal dgn responsibility yang mereka lakukan.

    Pada Cina Melayu Bodoh. Ada benar juga dgn ungkapan ini. Pada mereka melayu sentiasa bodoh dan lemah. Melayu tidak patut pun berniaga, atau bekerja di bank, insurance, engineer firm, architect, lawyer, judge, director etc.. Pada mereka kita tidak layak. Belajar lah tinggi mana pun, menuntutlah ilmu jauh mana pun- tetap mereka tidak akan appreciate kita. Mereka hanya ambil kesempatan terhadap kita, mereka hanya menggunakan kita saja. Tidak percaya? Cuba lah anda sendiri buat survey atau research. Tanyalah kawan² melayu anda, saudara² anda, makcik-pakcik anda- tgk apa mereka cakap.

    Jika benarlah DAP itu parti untuk semua kaum, kenapa barisan pemimpin mereka hanya satu orang sahaja melayu? Dan melayu tu pun tak mcm melayu dari segi physical serta pemikiran dan corak amalan hidup.

    Fikir²kan lah. Fikir betul².

    ReplyDelete
  45. Adakah baik jika dari penyampu sampah hingga ke peringkat professional dipegang oleh orang melayu? Cuba anda fikir..Tidak perlu lagi kita ambil pekerja asing, atau sub-contract kepada orang lain. Biarlah orang kita saja yang buat.

    Oleh yang demikian, pada pendapat saya secara peribadi- kita orang melayu ini berhentilah dari membenci sesama sendiri.

    Kita boleh lihat seandainya ada saja suara tentang perihal orang melayu- kita dicop bersifat perkauman. Tetapi mereka pula tidak dicop sebagai perkauman. Cara mereka amalkan aktiviti mereka dari segi permikiran,percakapan, ekonomi, pekerjaan serta bersukan- semuanya bersifat perkauman. Tidak percaya jugak?? Cuba daftarkan diri anda ke kolej² majority cina..lihatlah bertapa kerdilnya anda sebagai orang melayu. Kadang² terasa hina pun ada..

    sekian

    ReplyDelete
  46. DSKT,

    Saya amat hairan dengan rintihan sebegini rupa dari DS. Apakah DS kini memuja orang India dan mencaci orang Cina semata-mata kerana jumlah pengundi India mengundi BN meningkat di HS? Mungkin orang India telah digulakan dengan janji-janji manis oleh BN dan mereka lupa bagaimana kerajaan BN dengan syarikat swasta menyamun pekerjaan mereka di estet-estet Selangor dulu. Masalah sekarang di Malaysia adalah ahli-ahli politik memainkan sentimen kaum untuk meraih undi. Cuba kita lihat bagaimana ahli-ahli politik UMNO lantang memperjuangkan nasib orang Palestin tetapi langsung tidak mengendahkan tangisan orang India yang telah dibogelkan pekerjaan dan kini anak-anak mereka menjadi penyamun. Apakah salah sangat ke kerajaan membantu sekolah Cina? Wang yang disalurkan kepada mereka adalah wang rakyat bukat wang DS atau ahli politik UMNO. Kenapa wang rakyat atau taxpayer's money digunakan seolah-olah wang anda? Apakah tidak Dato Seri Mahathir pernah mengatakan bahawa 95% pembayar cukai adalah orang Cina? Sudahlah, DS, bangkit dan mula untuk cuba meraih undi melalui cara yang betul. Yang asyik saja berdebat secara mengungkit perihal perkauman.

    ReplyDelete
  47. DS kena ingat rakyat berbangsa melayu, cina dan india adalah panel yang menemuduga calon DUN atau pun MP. Untuk mendapat kerja tersebut calon tersebut mestilah menepati panel penemuduga itu tadi kerana yang akan membayar gaji DUN dan MP ialah panel itu tadi. Panel panel inilah yang akan melihat trek rekod untuk membuat kerja di Rumah penemuduga itu tadi. Kalau rekod tidak bagus jangan salahkan panel. Jangan kata panel tidak pandai membalas budi. kalau Datuk Sri rasa rakyat patut terhutang budi saya rasa eloklah ADUN dan MP yang sepatutnya berkerja untuk rakyat itu berhenti sahaja kerana mereka yang sepatutnya berterima kasih kepada rakyat kerana gaji mereka dibayar oleh rakyat. ADUN dan MP yang dipilih oleh rakyat adalah pekerja rakyat. Jika rasa kerja yang dibuat itu rakyat. Rakyat bila bila masa boleh menukar ADUN dan MP masa pilihanraya. Jika kami tidak suka kepada pakatan di Selangor, kami akan tukar kepada BN. Jika BN tidak melakukan kerja yang baik kami akan tukar macam Datuk Sri yang dahulunya Menteri Besar dan sekarang menjadi ketua Pembangkang. Jika rasa rakyat perlu berterima kasih dan tidak mengenal budi eloklah Datuk Sri berhenti dari menjadi calon di tempat Datuk Sri. Ketua Pemuda atau Timbalan Ketua UMNO tempat Datuk Sri lebih bersedia dan berlumba lumba untuk menjadi ADUN atau MP.

    ReplyDelete
  48. Tolonglah bangun ,kerajaan BN itu sebenar rasuah dan tidak mampu bawa pembangunan.Adakah BN sedar yang m'sia ini cukup pekerjaan? Selalu hanya suka cakap perkauman sahaja, bangsa cina di m'sia berdikari tidak ambil apa-apa dari orang lain.Malahan orang melayu atasan suka cakap keistimewaan yang akhirnya rasuah dan wang masuk ke saku mereka.Adakah nak undi baru nak sumbang dan buat pembaruaan?Cina bijak pasal mereka ada maruah diri dan sedar bahawa sama ada pilihanraya atau tidak itu tanggungjawab yang patut ditunaikan.Kalau pilihanraya baru dapat 3 juta matilah bangsa cina lama-lama.Undilah BN dan DR Khir boleh pergi melawat luar negeri dan buat rumah macam istana guna duit berjuta-juta.Itulah keistimewaan dan kemajuan negeri.BODOH ADA UBAT, KALAU JAHIL MAMPUSLAH NEGARA NI !!!

    ReplyDelete
  49. sunrize - tetapi kenapa orang cina undi datuk Zaid ? orang melayu lagi? jadi betul ke orang cina nie perkauman?

    Kalau nak ikutkan corak sosial orang cina lebih selesa bercampur dengan orang india berbanding dengan orang melayu..kenapa orang cina tak undi orang MIC pula?

    ReplyDelete
  50. Mohd: Tang bab gay,minum arak, kaki pompuan, kaki judi, dsb, memang ada orang Melayu/Muslim yg terlibat tanpa kira parti. Ada orang UMNO buat benda2 tu tapi orang PAS dan PKR pun ada juga. Tapi kalau mereka ni semua orang awam biasa dan tak akan menjadi pemimpin kita, maka tak ada isu.

    Tapi kalau orang itu mau jadi calon PRU atau PRK atau mau jadi pemimpin kita, rakyat berhak memilih pemimpin yang sebersih2nya tanpa masa silam yg penuh skandal, oleh itu isu peribadi calon sangat RELEVANT. Apakah PAS/PKR akan memilih seseorang menjadi calonnya jika diketahui calon itu bekas pelacur, bekas penagih dadah, bekas perompak, dsb?

    Di mana2 negara dunia pun, termasuk negara kafir sekalipun, latarbelakang peribadi calon tetap dihalusi. Saya tak fikir Barack Obama akan dipilih kalau dia diketahui seorang homoseksual atau bekas seorang banduan.

    Namun, PAS/PKR/DAP ni cakap tak serupa bikin. Dalam kes Rohaizat Othman, calon BN di PRK Permatang Pasir, seluruh hal peribadinya diselongkar PR, sampai terlondeh dan terduduk si Rohaizat tu! Tu pun yg dapat diselongkar hanyalah dia seorang poligamis, ada bini dua orang... tak salah tu dari segi Islam. Bila dinasihatkan jangan ungkit hal2 peribadi, Mahfuz Omar (PAS) dgn lantang berkata rakyat berhak mengetahui hal2 peribadi calon supaya tak memilih calon kotor tp bila calon mereka diselongkar, mula lah mereka keluarkan fatwa2 bhw haram mengungkit keaiban orang Islam lain! Dasar pembangkang yg hipokrit!

    Tang bab pelancong2 kafir melawat masjid jangan disamakan dgn PR menjemput org kafir memberi ceramah politik di tengah2 masjid. Tak sama dan tak serupa, so jangan putar belit! Orang2 Islam pun ada yg melawat gereja dan cathedral sbg pelancong tp bukan berceramah dlm gereja. Memanggil org kafir yg tak diketahui status hadas besarnya bukan tradisi org2 Islam/Melayu di Malaysia, sebagaimana memanggil org2 Islam berceramah politik dalam kuil2 Hindu dan Buddha atau dalam gereja bukan merupakan tradisi org2 bukan Islam Malaysia. Apakah ulamak2 PAS akan masuk bersila di tengah2 kuil Hindu di Batu Caves depan khalayak Hindu utk berceramah? Nik Aziz akan buat itu? Saya nak lihat.

    Pembangkang, termasuk PAS, kini membawa masuk banyak unsur2 pelik ke dalam masyarakat Melayu/Islam kerana dah terlalu LIBERAL...

    ReplyDelete
  51. Melayu suka politik, cina suka ekonomi, india suka lawyer. Akhirnya ... menang sorak, negeri tergadai... Bermula dengan singapura, pulau batu putih, telaga minyak ...dll, Lepas tu entah apa pulak tergadai. Tak apa, laut terbentang luas..Orang Melayu pakat buat rumah rakit, lepas tu blaw...blaw..gaduh. Pemimpin Politik Melayu tak apa ada harta banyak dalam dan luar negeri.

    ReplyDelete
  52. Sesiapa pun berhak mengundi sesiapa saja dalam pilihanraya di dalam sistem demokrasi. Kalau org2 Cina dah tak mahu lagi sokong BN, itu pun hak mereka walau apa pun alasan mereka.

    Trend mengundi Cina sangat unik dan berbeza dari trend mengundi Melayu dan India. Org Cina Malaysia sangat kuat semangat keCinaan mereka, mengatasi semamgat KeMalaysiaan mereka. Betul atau tidak, itu pandangan saya.

    Tidak akan menang mana2 calon BN berbangsa Melayu yg bertanding di kawasan majoriti Cina kecuali Melayu itu LIBERAL dan penganut ideologi KESAMARATAAN TANPA BATAS, seperi mana ZAID IBRAHIM. Zaid Ibrahim diundi org Cina bukan kerana dia Melayu tetapi kerana semangat Zaid yg dianggap sangat pro-Cina. Ironiknya, Zaid ditolak org Melayu atas alasan yg sama dia diterima orang Cina: Zaid dianggap Melayu sbg anti-Melayu! Jadi memang ada unsur perkauman dalam trend PRK Hulu Selangor.

    Orang Cina juga tak akan lagi undi calon BN berbangsa Cina atau India kerana semua calon BN yg bukan Melayu mereka anggap sebagai "stooge" atau "baruah" UMNO. Saya tak fikir calon2 BN dari MCA ata Gerakan akan menang di mana2 kawasan majoriti Cina mulai sekarang. Hakikat ini perlu diterima, sekurang2nya itulah trend masakini, trend ini boleh berubah, siapa tahu..

    Berbeza pengundi Melayu. BUAT MASA INI, kebanyakan pengundi Melayu masih sanggup mengundi mana2 calon BN tanpa mengira keturunan calon itu. Maka seorang calon BN berbangsa Cina atau India berkemungkinan besar diundi oleh pengundi Melayu..hal ini terlihat di Hulu Selangor.

    Orang Melayu masih boleh mengundi calon BN bukan Melayu kerana pada persepsi mereka BN masih dikuasai orang Melayu melalui UMNO. Hal ini berbeza dengan Pakatan Rakayat yang mana perpepsi Melayu ialah Pakatan Rakyat dikuasai Cina melalui DAP. Maka, orang Melayu akan menolak PR walaupun calonnya Melayu, manakala orang Cina akan undi PR walaupun calonnya Melayu..

    Pengundi India pula, bagi saya, kini merasakan TERPAKSA kembali ke pangkuan BN kerana apa yg diharapkan dari PR tidak kesampaian. Ini boleh difahamlkan kerana masyarakat India sekitar 8-9% saja penduduk Malaysia. Mereka perlu mengundi calon yg paling boleh menjaga kepentingan kaum India. Seburuk2 BN, masih ada DUA buah parti INDIA atau parti berpaksi India, i.e. MIC dan PPP. Tapi tak ada sebuah pun parti berpaksi India dalam PR kerana PR kononya bukan pakatan parti2 perkauman (kata mereka!). Kedudukan kaum India dalam Pakatan Rakyat sangat 'untenable' atau sukar dipertahankan. Ketiga komponen Pakatan Rakyat tidak ada motivasi utk perjuangkan kepentingan kaum India kerana ketiga2 komponen ini tidak didominasi kaum India: PAS 100% Melayu, DAP 90% Cina dan PKR pula didominasi Melayu-Cina. Di mana kaum India nak mengadu? Lihat saja peristiwa KG PALA di Pulau Pinang. Jadi, setelah timbang punya timbang, kaum India merasakan nasib mereka lebih terjamin bersama BN yg masih ada MIC dan PPP. Sebab itu pengundi India kembali ke BN di Hulu Selangor. Dan saya harap BN tak mensia-siakan kaum India. Fikir2lah apa yg patut utk mereka..

    Nah, itu analisis saya yang tak sepertinya!

    ReplyDelete