Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Monday, April 26, 2010

Hulu Selangor: Satu Penilaian

1. Saya ingin menucapkan terima kasih kepada 24,997 pengundi yang telah memberi kepercayaan kepada Barisan Nasional (BN), YAB Perdana Menteri dan YB. P. Kamalanathan.

2. Keputusan ini jika diteliti secara mendalam boleh membawa beberapa tafsiran yang sangat serius sifatnya. Sebahagian besar Kaum Melayu dan India memberi sokongan kuat kepada BN. Manakala pengundi dari kaum Cina banyak beralih arah kepada Pakatan Rakyat.

3. Ini merupakan satu fenomena yang perlu diberi perhatian oleh Barisan Nasional. Pengerusi BN, YAB Datuk Seri Najib perlu melihat semula beberapa polisi yang dilaksanakan yang bertujuan menyatukan semua kaum. Jika dilihat dari pola pengundian ini ternyata konsep 1 Malaysia dan pengenalan Model Ekonomi Baru (MEB) tidak diingini oleh kaum Cina di Selangor.

4. Sebahagian besar kaum Cina di Selangor lebih cenderung untuk mengukuhkan kuasa Democratic Action Party (DAP). Sebab itu kita lihat dalam pilihan raya kecil ini, BN dibelasah teruk di peti undi-peti undi yang bermajoriti pengundi Cina. Apakah ini boleh ditafsirkan sebagai satu pola pengundian bersifat cauvinis cina?

5. Kerajaan sudah melakukan pelbagai usaha untuk memuaskan hati semua kaum termasuk kaum Cina. Ini termasuk memperkenalkan MEB, konsep 1 Malaysia, bantuan yang lebih besar kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina, pemberian biasiswa kepada semua kaum dan pelbagai usaha liberalisasi perniagaan yang kononnya menjadi asas ketidakpuasan hati kaum Cina.

6. Ditambah lagi dengan pemulihan ekonomi negara dan pertumbuhan ekonomi negara yang lebih baik, sudah tentu Perdana Menteri mengharapkan ada sedikit penghargaan dalam bentuk sokongan kepada usahanya. Malangnya ia berlaku sebaliknya, jumlah sokongan kaum cina kepada BN makin merosot. Seolah-olah segala usaha pembaharuan Datuk Seri Najib tiada makna kepada kaum Cina di kawasan bandar.

7. Pada hemat saya kaum Cina memilih untuk setia kepada Pakatan bukan bersandarkan isu pembangunan mahu pun isu polisi tetapi lebih kepada isu kuasa orang Cina di Selangor yang lebih besar berbanding konsep perkongsian kuasa dalam BN. Ramai rakyat Selangor beranggapan yang menguasai kerajaan hari ini ialah DAP manakala Menteri Besar sekadar pembuat kenyataan bukannya keputusan. DAP juga dilihat menguasai kerajaan negeri dan potfolio penting.

8. Selain itu, sokongan besar kaum Cina kepada Pakatan adalah hasil kempen perkauman DAP secara senya-senyap. Terdapat laporan DAP memainkan isu-isu perkauman dalam kempen rumah ke rumah pengundi Cina. Mereka mendakwa hak dan kepentingan kaum Cina ditindas oleh UMNO dan ini menimbulkan kemarahan pengundi Cina di Hulu Selangor.

9. Justeru saya berharap YAB Datuk Seri Najib dan saf kepimpinan BN melihat semula semua polisi-polisi ini dan menghargai pengorbanan pengundi Melayu dan India yang memberi sokongan kepada BN. Jangan jadi seperti peribahasa "kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan."

10. Walaupun ramai orang Melayu terasa dan berkecil hati dengan beberapa pembaharuan kerajaan namun mereka tetap memberi sokongan kepada BN kerana percaya ini untuk kebaikan negara keseluruhan. Demikian juga pengundi India yang biarpun masih ramai berada dalam kelompok miskin namun mereka kembali kepada BN kerana percaya proses pembaharuan yang dibawa.

11. BN harus mengenali keutamaan dan keperluan dalam menarik sokongan, "jangan sampai yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran."

Terima Kasih Pengundi di Soeharto dan Sungai Tengi

12. Terima kasih juga kepada pengundi di Sungai Dusun (Felda Soeharto) dan Sungai Tengi yang sudi bersama BN sekali lagi. Kedua-dua kawasan ini mecatatkan peningkatan sokongan yang sangat ketara kepada BN berbanding pilihan raya lalu.

13. Sebagai bahagian angkat di kedua-dua peti undi ini, seluruh jentera UMNO Sungai Besar ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada pemimpin parti yang sudi turun membantu kempen ini termasuklah YAB Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri serta menteri-menteri kabinet yang lain.

14. Selain itu, usaha UMNO Terengganu juga sangat dihargai terutamanya melalui Datuk Ahmad Said, Datuk Seri Idris Jusoh dan Datuk Ahmad Shabery Chik. Datuk Seri Idris sendiri turut berkampung di sini bagi membantu kempen. Tidak dilupakan YB Datuk Ahmad Maslan yang turut bekerja keras menyelesaikan pelbagai isu Felda dan menghubungkan jentera kempen dengan pihak pengurusan Felda dalam sesi-sesi dialog bersama anak muda di sana.

15. Peningkatan majoriti di kedua-dua peti undi ini membuktikan bahawa warga felda termasuk golongan muda bersedia menyokong BN jika mereka dimaklumkan secara jelas usaha-usaha BN selama ini. Saya dapati ramai pengundi muda yang terkeliru dengan dakyah dan tuduhan parti lawan sehingga sangat marah dengan kerajaan yang membantu mereka keluar dari paras kemiskinan sebelum ini.

16. Alhamdulillah setelah beberapa sesi dialog bersama golongan muda (yang terdiri daripada generasi kedua felda) diadakan mereka mula faham fakta sebenar dan usaha BN dalam membantu mereka.

17. Saya percaya konsep dialog secara kecil-kecilan dengan generasi muda ini dapat memberi penerangan yang lebih baik dan menyampaikan fakta yang jelas sekaligus menarik kembali sokongan mereka.

18. Insyallah saya akan terus membuat susulan beberapa perkara yang dibakitkan oleh generasi muda felda agar janji yang dibuat bukan sekadar janji pilihan raya.

76 comments:

  1. salam dato seri dr,

    pada hemat saya, anggota keselamatan negara juga menunjukan sokongan kepada BN. Jgn lupa undi mereka 7++.

    Ayuh Umno dan BN. Jgn lupa siapa yang sokong anda

    ReplyDelete
  2. YB Datuk,

    Syukur dengan anugerah kemenangan yang dikurniakan oleh Allah ini. Ternyata ada riak perubahan di kalangan rakyat untuk kembali memberi kepercayaan kepada BN. Pada hemat saya, dua faktor utama yang memungkinkan perubahan ini ialah kesungguhan YAB PM bersama pimpinan kerajaan melakukan pembetulan terhadap apa jua kesilapan yg mengakibatkan tsunami 2008; dan kegagalan kerajaan negeri Selangor di bawah teraju PR khususnya melibatkan prinsip-prinsip integriti dan akauntabiliti yg dilihat mencurigakan.
    Apa pun, saya amat berharap supaya pimpinan BN ikhlas dalam perjuangan, paling penting janganlah menggunakan kedudukan sebagai alat untuk mengumpul kekayaan. Setelah kaya, ditayang-tayangkan pula di hadapan rakyat sekelian yang ada sebahagiannya masih hidup dalam kesempitan dan serba kekurangan. Memang dasar dan teori politik BN masih unggul dan relevan untuk menerajui negara berbilang kaum seperti Malaysia, tetapi rakyat tetap menuntut untuk melihat keikhlasan para pemimpin sepanjang masa.

    ReplyDelete
  3. Setuju sangat dengan pendapat Datuk..jangan sampai kera dihutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan. Sentimen dikalangan orang2 melayu kebanyakan seperti saya memang agak curiga dan rasa kurang enak bila mengenangkan soal kemanjaan bangsa Cina yg seakan-akan dipupuk dan ditatang oleh kerajaan BN...walaupun mereka dengan terang dan nyata menolak aspirasi perkongsian kuasa. Sbenarnya saya dah rasa mual dan naik benci pada kerenah bangsa kiasu nih...tapi sayangnya, BN dan pemimpin UMNO terutamanya dilihat seperti semacam ada "ketakutan" pada bangsa kiasu ini. Ini hanyalah pandangan saya sebagai rakyat biasa dan orang melayu. Cerita panjang berjelapun rasanya tak guna kalau pihak yg sepatutnya memegang tampuk kuasa dan kedaulatan bangsa "dilihat" masih takut2 dgn puak ini. Mana pergi MCA dan Gerakan? Apa peranan?? Jangan sampai dituduh mereka juga pada hakikatnya bersekongkol dengan DAP...sebab lagu dan irama yg didendangkan lebih kurang sama saja bunyinya..!

    ReplyDelete
  4. DS NAMPAKNYA USAHA DS SELAMA INI BERBALOI BN MENANG DGN MAJORITI BESAR...HARAP DPTLAH 1 TREK BARU YNAG SEDERHANA KAT AREA HULU SELANGOR..KAMI BETUL2 MENGHARAPKAN TREK NI ADA.. JIKA DI BUAT DI KAWASAN YANG BERADA DI SEKITAR SERENDAH,SG CHOH,BATANG KALI,RASA, @ BERHAMPIRAN DGN LEBUHRAYA UTARA SELATAN ADALAH BGS UNTUK ANAK MUDA DI KAMPUNG BOLE KELUAR UNTUK SAMA2 MENGGUNAKAN TREK INI NANTI..HOPE DS CDGKAN KEPADA PEMIMPIN ATSAN..DAN PERKARA INI DPATLAH DIBUAT SECARA SERIUS DAN SISITEMATIK BUKAN SEKADAR MELEPASKAN BATUK DI TANGGA SAHAJA INI KERANA PARLIMEN & ADUN BN TELAH PEGANG HULU SELNAGOR..HARAP PEMBANGUNAN SEPERTI TREK INI DAPAT DIJALANKAN..SECARA TIDAK LANGSUNG AKAN MENAMBAH NILAI KAWASAN PARLIMEN HULU SELANGOR INI,SEIRING JUGAK DGN PEMBANGUNAN INFRASTTUKTUR SEPERTI KAWASAN PERINDUSTRIAN DAN PERUMAHAN..KAMI YANG DUDUK DI HULU SELANGOR MAHU KELUAR DARI TANGGAPAN BAHAWA KAMAI ORANG "HULU"..HARAP DS DPT SAMA2 MEMBANTU SAYA DAN GOLONGAN MUDA YANG LAIN.MANA TAHU 1 HARI NANTI JUARA DUNIA PERLUMBAAN MOTORSIKAL DUNIA DIJUARAI OLEH ANAK MUDA DARI HULU SELANGOR..LANGKAH AWAL INI ADALAH BGS SEKIRANYA PANDANGAN NEGATIF DARI SEMUA PIHAK DAPAT DI BUANGKAN ,KITA SAMA-SAMA MENCARI JALAN TERBAIK UNTUK MENJAYAKAN IDEA INI..JADIKAN LITAR INI SPERTI ONE STOP CENTRE UNTUK PEMBANGUNAN DARI SEGI BAKAT MUDA BARU UNTUK MENJADI PELUMBA SERTA BAKAT BARU DARI SEGI KEMAHIRAN KEJURUTERAAN UNTUK DUNIA PERMOTORAN MAHU PUN BIDANG BERKAITAN.

    FIKIR-FIKIRKANLAH DS SERTA PEMBACA KOMEN SAYA INI..KEMENANGAN KALI INI ADALAH MESEJ PENERIMAAN GOLOGAN MUDA ,ORANG ATASAN HARUSLAH BERIKAN BALIK APA YANG MEREKA MAHU SPERTI MANA ORG ATASAN MAHUKAN KEMENANGAN DI HULU SELANGOR.

    ReplyDelete
  5. berceramah di PRK Parlimen Hulu Selangor bertajuk "ANWAR IBRAHIM TAGHUT YAHUDI APCO" di

    http://www.youtube.com/watch?v=4omw9YYzd6Q

    ReplyDelete
  6. Salam DS Khir,

    Pemikiran dan analisis PRK HS, oleh DSKhir dan pemblog lain, amat jelas siapa tiang seri yang menyokong UMNO/BN, dan siapa pula yang majoriti nya tidak menyokong BN. Ini bermakna MCA dan Gerakan perlu berbuat sesuatu untuk mengubah keadaan atas semangat setiakawan, dan relevan.

    2. Bagi Bangsaku di FELDA, di Kg-Kg., di pinggir bandar dan di bandar. Golongan cerdik pandai dan marhaein perlu buka mata, buka hati dan buka minda, pilihan kita hanya satu itu lah, UMNO/BN. Sebenar nya tiada pilihan bagi kita .Teleti lah pandangan DS Khir ini. Dimana intan dan di mana pasir?.

    3. Bagi pemimpin UMNO/BN juga perlu mengambil iktibar dari PRK HS. Tidak perlu kompromi lagi,aturlah langkah dan buatlah sesuatu yang memberi manfaat. "Orang berbudi kita berbahasa", mereka hanya mahu hak mereka, hidup aman damai dan berkualiti. Atas nama agama dan bangsa berpadu lah, perbezaan pandangan politik dikesampingkan.Tak perlu kita buta warna dalam perkara ini. Fikir lah anak cucu kita? supaya tidak melarat dibumi sendiri. Kejujuran adalah segalanya.

    TQ

    ReplyDelete
  7. ada banyak cara nak mengajar orang yg masih gagal mengenang budi ni....SALAH SATUNYA

    pamerkan dan perluaskan kepada semua media termasuk blog dengan fakta yg betul dan tepat...golongan mana yg masih tidak menyokong kita...
    fakta ini perlu di war-warkan sentiasa dan kerap kali agar semua rakyat tahu,tidak mudah lupa dan cuba memahami mengapa golongan ini masih tidak menyokong walaupun sudah pelbagai kemudahan dan tuntutan diberikan yg adakalanya sehingga menyebabkan golongan yg satu lagi terpaksa beralah(berapa banyak melayu nak beralah)INI PERLU KERANA DIMASA AKAN DATANG JIKA BN MELAKUKAN SESUATU YG TIDAK MENYEBELAHI MEREKA...RAKYAT TETAP BERSAMA BN KERANA RAKYAT FAHAM..JIKA TIDAK ...RAKYAT AKAN TERKELIRU DAN MENGANGGAP BN BERSALAH.LAGI PARAH!

    SAYA setuju orang cina sekarang lebih percaya DAP dari MCA.DS NAJIB sudah nampak bertindak tetapi saya melihat MCA masih baru dalam mengharungi krisis kepimpinan utamanya...

    ya beralah!..umno dalam BN tetap masih boleh beralah dan saya yakin BN tetap akan menjadi pendengar yg setia kepada kaum cina selepas ini ...

    MCA perlu membuktikan yg kaum cina akan kembali kepada BN dengan syarat kepimpinan MCA mesti juga bertindak ..bukan hanya pandai beriotorik..jika kepimpinan MCA masih tidak menunjukan usaha yg meyakinkan ...saya rasa adalah patut kepimpinan utama BN MULA MEMIKIRKAN UNTUK MENGALIH SEDIKIT PERHATIAN YG LEBIH UTAMA KEPADA KAUM YG SETIA BERSAMA BN KETIKA SUSAH...(senang tak payah cari kawan..kerana adat dunia memang hantu pun akan jadi kawan ketika senang bukan yg jujur dan ikhlasa sahaja kawan)

    ZAMAN SEKARANG NI DS KHIR...RAKYAT ATAU PEMIMPIN JUGA PERLU AMBIL PERHATIAN KERANA
    "FIKIR...CAKAP...RASA...LAKSANA"
    MESTI SATU NADA RAN RASA....BUKANNYA FIKIR LAIN CAKAP LAIN...RASA LAIN LAKSANA LAIN...

    SEHINGGA INI SAYA DAPAT LIHAT YG KEPIMPINAN DS NAJID FIKIR,CAKAP,RASA & LAKSANA DENGAN SATU NADA SAHAJA OLEH SEBAB ITU BELIAU DISOKONG MAJORITI

    BERBEZA DENGAN KAUM CINA...MEREKA SEBENARNYA CUBA UNTUK MENGALIHKAN POSISI DALAM PARTI

    SAYA PERCAYA KAUM CINA MASIH PERCAYA DAN CUBA UNTUK MENGUASAI KERAJAAN MELALUI DAP....INI SEMUA CUBA DILAKUKAN UNTUK MENUKAR BN YG DITUNJANGI OLEH UMNO....TIDAK PERLU BERKIAS-KIAS LAGI......ZAMAN SEKARANG UMNO DAN ORANG MELAYU PERLU KUAT DAN KEMBALI BERSATU DAN PERLU TAHU MALAH FAHAM MAINAN POLITIK INI JANGAN NAK MAIN SONDOL JE...AKU PUN BUKAN SEMUA SUKA DENGAN UMNO/BN NI..TAPI TAU LA JUGA SIKIT2 MANA DAN KENAPA KENA MEMILIH BN...

    ORANG CINA HANYA "TRY & ERROR"...UNTUNG SABUT TIMBUL,UNTUNG BATU TENGGELAM

    MEREKA TIDAK RUGI APA2 PUN....BN PERINTAH DAH 50 TAHUN TAK DE APA2 MASALAH PADA KAUM CINA OK JE..(apapun boleh buat dari berniaga halal sampailah haram punya..fakta apa...takan nak marah saya kalau saya cakap hanya sebagai percambahan pemikiran kita !ds kalau rasa tidak molek saya bercakap sebegini , terpulang....kalau takut dilambung ombak jangan berumah ditepi pantai)....

    JIKA SAYA SEBAGAI KAUM CINA APA SALAH JIKA BAGI PADA PAKATAN RAKYAT YG DITUNJANGI DAP......itulalah satu sebab mengapa kaum itu masih tidak beralih kepada bn...mereka telah belajar dari pengalaman....ni pun ada gak sedikit sebanyak disumbangkan oleh kepimpinan terdahulu yg lupa dunia ini bulat....kaut selagi mampu..nah sekarang terima akibatnya!...bila nak cover balik..!

    FIKIR2Lah APA YG PATUT....SALAM

    ReplyDelete
  8. YB
    Saya rasa Dr kena buka mata luas-luas(mungkin pura-pura) kerana di masa kini kita perlu berpandangan jauh kerana kepentingan orang Melayu bukannya semua bangsa sebagai orang Malaysia; negara kita nescaya tak akan jatuh kedudukan di dunia dari segi persaingan ekonomi mahupun intelektual.
    Maka YB patut peka kepada suasana masa kini. Dulu dari segi kekuatan mata wang negara berbanding Thai, China & Hong Kong, kini mata wang China telah menjadi 1/2 rendah berbanding 1/3 dan Negara Thai RM1 - 115 baht kini RM1 - 90 baht.
    Jadi??

    ReplyDelete
  9. Dr.Khir yang di hormati,

    Walaupun saya tidak selayaknya membuat komen berkaitan tulisan Dr. di blog ini, namun saya telah terkomen juga di blog saya......harap sudi apalah kiranya mengunjungi blog saya itu.

    terima kasih.

    ReplyDelete
  10. Tahniah atas kemenangan BN diParlimen HS.Tahniah juga kepada jentera2 pilihanraya BN yg berkerja keras untuk memastikan kemenangan BN diHS.
    Sesungguhnya kita jangan mudah terleka dgn kemenangan ini kerana pembelot-pembelot negara ini
    akan terus menerus berusha untuk menjayakan agenda mereka.

    ReplyDelete
  11. Salam DS Khir,

    Tahniah atas kemenangan BN di Hulu Selangor, walaupun tidak boleh dipanggil menang bergaya sperti di bagan Pinang. Rakyat Hulu Selangor mendapat sorang wakil rakyat yg bersih katanya tidak minum arak!

    1,725 majoriti berjaya ditingkatkan dan jika ditolak undi pos yang selalunya berpihak kpd BN 627, majoriti sebenar cuma 1,078.

    Rakyat Hulu Selangor sangat bertuah kerana mendapat durian runtuh terutamanya warga Felda Sungai Buaya, yg masalah mereka telah berlanjutan sekian lama telah dislesaikan sekelip mata. Ada sebuah skolah Cina dapat RM3juta dngan syarat, ada yg dapat RM300,000 tanpa syarat,ada kaum India dapat tanah tapak Tokong!

    Rakyat Hulu Slangor juga dapat sebuah persimpangan bertingkat, pelbagai lagi pemberian lain spt wang ringgit, pakaian, dapur, periok belanga, beras....garam, belacan?

    Pakej hadiah kemenangan mereka mencececah RM100 juta! Tahniah lagi sekali kerana telah membuat pilihan yang tepat!! Rakyat juga yang untung!!!

    Saya sempat berbual dengan Pak Chik umu 50an bukan dari darah Hulu Selangor, beliau berkata Pak Chik rasa cemburu pula dengan org Hulu Selangor krana mendapat durian runtuh sekelip mata, kerana di kawasan Pak Chik banyak masalah2 besar yg berlarutan hingga berpuluh tahun tidak slesai...

    Pak Chik tadi menambah alangkah baiknya kalau kawasan Pak Chik ada pilihanraya kecil macam ni, Pak Chik percaya semuanya akan slesai sekelip mata! Tak kanlah Pak Chik nak berdoa supaya wakil rakyat meninggal....

    Saya mencadangkan supaya Pak Chik tadi berjumpa dengan Karam Singh, kerana banyak masalah boleh dislesaikan oleh Karam Singh dan wakil rakyat pula suka mendapat liputan..Beliau tersengeh..

    Beliau sangat2 berharap kerajaan ikhlas menolong rakyat tanpa menunggu pilihanraya kecil. Katanya ketika musim pilihanraya kecil semua org2 politik telah membuang kesombongan mereka..

    semuanya peramah, boleh diajak berbual, ada yang sanggup turun sawah, meredah hutan, menoreh getah dan berbagai lagi..tetapi kenapa mereka hanya berubah sekejap saja, tidak selama-lamanya?

    BN perlu menganalisa betul2 keputusan pilihanraya Hulu Selangor, kaum Cina berpihak kepada PR, kalau tidak PRU13 nanti akan menjadi mimpi yang ngeri kepada BN!Kerana ketika itu tumpuan tidak boleh diberikan sperti Pilihanraya kecil!!!...Wallahua'lam

    ReplyDelete
  12. Salam Datuk Seri...
    Saya amat bersetuju dengan pendapat DS...
    Kita tidak mahu dalam UMNO dan BN memperjuangkan Gagasan Satu Malaysia..ada musuh dalam selimut..TAPI KALAU MENGIKUT HATI SAYA..MEMANG DARI DULU LAGI SEJAK KECIL SAYA DIASUH ...SAYA MEMANG TIDAK PERCAYA 100% KEPADA BANGSA ITU...Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali...tetapi lebih dari sekali jika orang itu buat jahat kepada kita..

    ReplyDelete
  13. diaorang mau jadi macam singapura jer...itu matlamat diaorang

    ReplyDelete
  14. Saya tak pandai nak cerita panjang tapi pada pendapat saya pihak kiasu ni adalah yang tak pandai nak menghargai apa yang telah kerajaan beri pada mereka. Mereka tak kan sokong kerajaan BN sebab mereka berhasrat untuk memegang kuasa melalui DAP.Buatlah apa saja untuk memuaskan hati mereka tapi niat mereka tetap jitu iaitu untuk memegang tampuk pemerentahan kerajaan.

    Tapi kerajaan jgn putus asa memujujk puak ini untuk menyokong kerajaan.Gunalah pendekatan secara senyap sebagaimana yang dilakukan oleh DAP

    ReplyDelete
  15. salam....

    Lihat sahaja Bukit Bintang KL tu..sudahlah! penguasaan mencengkam...tidak sekali-kali terlepas kepada parti lain! walau betapa
    bagusnya pemerintah.

    walau bulan dan bintang diberipun undi
    kepada BN tetap
    merosot, inikan pula jika tidak diberi langsung!

    adakah masa itu telah berlalu untuk membalas budi atau berterimakasih?

    kerajaan mungkin masih mimpi di siang hari...

    apa-apapun...telaah lah sendiri!

    ReplyDelete
  16. salam Dr..

    tgk pd tahun 1999 undi melayu pd anwar..so seiring dgn masa si nuar bangsat ni pon menghasut pd hak sama rata..

    n hari ni ramai melayu dah sedar agenda nuar ni..depan melayu kata bela melayu depan cina kata malaysia bukan melayu yg punya..

    so dr situ lah org2 cina menolak bn..diorg nak hapuskan hak bumi...sy rasa kerajaan kena lakukan sesuatu pasal ni...maybe sejarah malaysia perlu dipertekankan..contohnya jus soli..

    time tu org melayu cukup berlemah lembut dah..dulu kita bg kerakyatan dgn ganti hak kita terpelihara.. (pd pendapat sy tak perlu pon...mmg ni hak kita)

    so skrg..sapa2 yg x mahu patuhi hak tu..kena lah angkat kain baju berambus dr malaysia..jadi warga israel pon ok..us pon..finland pon ok..mana2 lah..tgk lah tinggi rendah nya langit..

    dlm hal ni sy rasa MCA dan gerakan lah yg perlu bertanggungjawab..maybe cam na umno buat...dialog dlm kumpulan kecil..terangkan dasar negara..kenapa hak bumi perlu dipertahan..well, kita dulu pon x pernah jemput cina2 ni dtg ke tanah melayu.. so sy rasa cina2 yg terlupa akan terlempang otaknya drp hayal dibuai pkr tu...

    ReplyDelete
  17. YB Datuk,

    Anda telah membuat penilaian yang tepat. Tetapi ianya akan lebih tepat jika calun melayu dari UMNO di letak kan sebagai calun di P94 Hulu Selangor.

    Anda akan saksikan pula kaum india akan semua nya lari dan pergi menyokong PKR pula.

    ReplyDelete
  18. DSK, saya setuju dengan pandangan DS. Selepas ini mungkin ada yang akan mengatakan DS dan melayu melayu lain yang sealiran dengan DS di anggap ULTRA MELAYU alias RACIST. Saya rasa sudah tiba masaynya kita menyatakan pandangan kita secara jujur walaupun pahit, kalau ia pun kelak kita dipanggil racit, jangan pedulikan ,, kerana selama ini orang orang melayu sudah cukup bersabar menahan perasaan dan menjaga hati kaum lain terutama kaum cina, alias DAP yang memang terkenal dan ternyata Chauvanist dan perkauman...

    Pengalaman seharusnya mematangkan kita. Rasanya tak perlu dihuraikan disini mengapa peti undi dari kampung kampung baru Cina (boleh dikatakan diseluruh negara)sering tidak memihak kepada BN. Matlamat mereka SATU iaitu MEMERINTAH .....
    Cuma harapan kami suara-suara kecil ini agar DS , sebagai pemimpin muda yang punya tempat dan suara agar membawa apa sahaja keluhan, resah gelisah, teguran rakyat sekecil mana pun terutama orang-orang melayu ke pihak-pihak yang berkenaan.
    Kepada semua Melayu yang masih waras, yang insaf, yang punya tanggung jawab, BERSATUlah merapatkan barisan kita, agar kita bukan sahaja dilihat kuat, tetapi kuat dalam ertikata berkuasa sepenuhnya mencorak politik tanah air, kerana kalau bukan kita yang membantu diri kita siapa lagi? Bak kata TDM, Melayu hatta Islam mesti kuat agar digeruni, bukan diperlekeh akibat persengketaan... PRK HS sepatutnya sudah cukup memberi pengajaran dan menginsafkan kita.... TERUSKAN PERJUANGAN DS

    ReplyDelete
  19. Dah tahu orang orang yang tidak menyokong BN ... dok beri macam macam kat depa buat apa ? Orang melayu depa tak jaga hati.Sebab itu ramai melayu dok benci Umno.
    Setiap kali PRK yang untung ina dan India. Bermacam habuan mereka terima. Ada janji buat sekolah tamil, ada janji buatuan juta-juta kepada sekolah cina, Penuntut sekolah cina bukan gomen boleh dapat pinjaman daripada kerajaan melanjutkan pelajaran dan macam macam lagi.
    BN menang
    Kuam India menang dapat MP india
    Kuam cina menang walaupun tak X BN dapat habuan yang dijanji BN
    Kuam melayu menang.... menang sorak
    BN.BN.BN.... Hidup BN.. Hidup Umno. Hidup Najib

    ReplyDelete
  20. peruntukkan RM3 juta untuk SRJK (C)

    apa macam sekarang?......siapa pandai siapa bodoh?

    bagi salah tak bagi lagi masalah..janji ds najib ada ke kaum cina hargai...mereka terang2 sapu semua...mereka dari dulu tidak menyokong BN DAN PADA MASA SAMA MEREKA DAPAT LEBIH...saya dah tidak boleh terima mulai hari ini saya nak cadangakan kelada semua orang melayu dan india yg masih setia bersama BN AGAR

    APABILA BN MELETAKKAN CALON DARI KALANGAN MCA(saya percaya kouta mca tetap ada..dan mereka akan menuntut hak mereka dalam bn)DIMANA2 KAWASAN....APAKATA KITA PAKAT RAMAI2 JANGAN UNDI MCA WALAUPUN IA UNTUK BN...KITA SOKONG CALON BEBAS YG SESUI....AMACAM..ADA BERANI?...DS KHIR TERANG2 TAK SETUJU PUNYA...PEMIMPIN SEMUA MACAMTU....NI KITA RAKYAT APA DAPAT?....TELO 2 BIJI JE ITUPUN PENAKUT.....JANGAN UNDI MCA ATAU BN LETAK
    CALON DARI KALANGAN KUMPULAN YG NAMPAK MENYOKONG KITA...KALAU KAUM CINA MASIH MEBINI DAN BN LETAK MCA..SAYA RASA KAUM MELAYU KALI NI AKN TERGURIS HATI....SAYA BELUM PERNAH BAGI UNDI PADA PAKATAN RAKYAT...TAPI KALI NI KALAU MCA LAWAN PAS...MAU SAYA BAGI PAS....PAHIT BAK HEMPEDU....TAPI HATI SAKIT DENGAN CINA TAK MENGENAG BUDI NI....

    NI LAH SALAH SATUNYA YG AKAN MENGUBURKAN BN LAGI CEPAT...TOLONG BUAT SESUATU TUAN BESAR!...

    ReplyDelete
  21. DS, Saya berpendapat pengundi cina tidak menyokong BN bukan sahaja disebabkan oleh masalah dalaman kepimpinan MCA serta GERAKAN. Bukan juga dakyah hasutan berbaur perkauman oleh DAP, tetapi faktor yang lebih kuat dan meyakinan mereka adalah disebabkan adanya hero mereka yang berketurunan melayu yang sanggup menjadi juara mempertahankan segala tindakkan DAP serta cina kisau. Hero ini yang menjadi benteng diatas segala tindakkan mereka walaupun kadang2 tuntutan mereka sehingga mencampuri agama orang melayu hak kaum melayu. Mereka ada wali seliper serta seorang bapa yang menganggap anak cina anak dia, anak india anak dia. Jika riwayat politik hero pintu belakang ini tersungkur di tirai besi, saya percaya retak yang menanti belah dalam hubungan mereka akan berkecai.

    Saya juga bersyukur, dengan kemenangan BN diatas sokongan padu orang melayu/bumiputera serta india di Hulu selangor akan memberi satu signal jelas kepada pengundi melayu atas pagar dan mereka mula risau serta kembali berfikiran waras dalam menjamin survaival politik melayu. Tinggal lagi UMNO perlu terus bekerja membalas budi pada yang berbudi, barulah proses mengenang budi akan dikecapi semasa PRU 13.

    Jika DAP serta kaum cina kisau memainkan sentimen UMNO adalah perkauman, kenapa kita tidak menyerang balas dengan tindakkan yang sama.

    Saya juga berharap agar pimpinan BN, jangan lagi terlalu melayan tuntutan pihak yang tidak mahu mengenang budi, beri sahaja pada mereka yang berbudi kepada kita. Jangan dilambak segala macam kek ekonomi di Pulau PInang, jika hasilnya kelak segala keburukkan tetap juga ditunding kepada BN

    ReplyDelete
  22. YB DSK, Jika berterusan kaum cina tidak menyebelahi BN, elok lah komponen BN yang lain menkaji semula peranan para menteri dari parti MCA, GERAKAN. Jangan mereka hanya pandai membuat tuntutan tetapi gagal menarik sokongan pengundi cina.

    Lantik sahaja mereka dari parti komponen lain yang mampu bekerja serta menarik sokongan rakyat agar terus menyokong kerajaan.

    ReplyDelete
  23. Face the fact Dato'

    MCA masih belum bersatu, Gerakan lemah... Cina nak berharap kepada siapa?

    ReplyDelete
  24. salam Dr Seri.

    saya ucapkan tahniah kepada Dr Seri dan jentera Sg Besar yang bersungguh sungguh membantu jentera BN di Hulu Selangor.

    Dua kali saya berada di kedai makan di dua tempat dengan saya melihat rombongan Dr Seri bermotosikal di Hulu Bernam kawasan Sg Tengi.

    Cuma saya terkilan tak dapat rasa Datuk Seri belanja saya makan ketika itu.(gurau je)

    Saya melihat semangat seperti Dr Seri inilah yang perlu dibuat oleh pemimpin BN yang lain.

    Saya berada di kedai makan sebelah cyber cafe hadapan bangunan Felda dan sempat bersalaman dengan Dr Seri walaupun saya tidak memperkenalkan diri sebagai blogger BN semasa bersua di sana.

    Saya tengok momentum ini diharap dapat dibawa ke Sibu untuk memastikan BN terus mendapat sokongan rakyat.

    Kita perlu memecahkan tembok Cina agar menyokong kita dan mungkin Tun M ada resepi istimewa untuk tujuan tersebut.

    Salam perjuangan Datuk Seri...

    moga nasib Datuk Seri akan lebih cemerlang selepas tempoh dugaan hitam ini berakhir.

    ReplyDelete
  25. Mengapakah pelabur asing menjadi" net seller" kepada bursa malaysia...adakah datuk seri juga akan melabel mereka sebagai supporter DAP?

    Malaysia tidak akan menghala ke mana jikalau kita masih ada ahli politik yang manja, yang analisa mereka memang cetek....

    Bila pengundi Cina sokong BN di pilihan raya 2000, tiada pun kita dengar komen komen sebegini...


    April 27 (Bloomberg) -- Malaysia’s overseas equity investors were net sellers for a fourth month in March even as the government eased investment rules and announced more plans to open up the economy, CIMB Investment Bank Bhd. said.

    Foreign funds sold $64 million of Malaysian shares last month, adding to outflows of $180.5 million from December to February, CIMB analyst Terence Wong said, citing EPFR Global,
    which collects data from more than 600 funds.

    The withdrawal is “surprising as emerging Asia enjoyed a net inflow” of $2.5 billion in March, Wong said in a report today. “Other than Sri Lanka, Malaysia was the only country in
    the region which saw an exit of funds in March.”


    Overseas investors sold a net 8.57 billion ringgit ($2.6 billion) of Malaysian shares in 2009, down from about 38.6 billion ringgit in 2008, according to exchange data. In 2007, they bought a net 24.7 billion ringgit of Malaysian shares. The benchmark FTSE Bursa Malaysia KLCI Index rose 45 percent last year, lagging behind Southeast Asian rivals.


    The gauge retreated 0.1 percent at 11:26 a.m. today, paring the year-to-date gain to 5.2 percent.


    Malaysian Prime Minister Najib Razak said on March 30 the government will revise its affirmative action policies to target the nation’s poorest across all ethnic groups, moving away from 39-year-old race-based measures that the government now says may impede growth.


    The government will also accelerate stake sales in government-linked companies to free up more shares for investors to trade. Najib, who became prime minister in April 2009, eased investment rules in June last year governing initial public offerings and takeovers to attract more overseas investors.


    Foreign funds cut their holdings in palm oil producer IOI Corp. and Public Bank Bhd. in March, while boosting their holdings in Axiata Group Bhd., PLUS Expressways Bhd. and MISC Bhd., CIMB’s Wong said.

    ReplyDelete
  26. Kaum Cina?? Rasanya ramai yg dah tau perangai mereka..tak kira la apa yg berlaku, semuanya akan pasti menguntungkan mereka. MCA, Gerakan, DAP adalah 3 parti yg berlainan... Ingat...mereka tidur bantal lain-lain tetapi mimpi mereka TETAP sama! Jadi untuk UMNO, berpada-padalah dlm pilihanraya yg akan datang..jgn lagi menyuap mereka dgn janji-janji manis tetapi akhirnya mereka tetap akan menekan orang melayu/UMNO/BN.

    ReplyDelete
  27. DS Khir,

    Pada pandangan saya, majoriti kaum cina tidak memberi undi kepada calon BN adalah disebabkan oleh kehadiran MP Pasir Mas @ PERKASA. Lain kali, jangan benarkan pihak yang tak berkaitan dengan BN ini berkempen untuk BN. Pengundi cina Hulu Selangor bukannya tak kenal dengan mulut MP Pasir Mas. BN dah menang pun, dia nak menyampuk bagi komen supaya PM review balik apa yang dijanjikan untuk masyarakat cina di HS. Kalau suka sangat nak bercakap bagi pihak UMNO, masuklah UMNO.

    ReplyDelete
  28. salam Yg Bhg,
    Most of them still giving textbook excuses after defeated..sigh.
    My curious and good-hearted to find out :
    {{ Will rakyat vote for selfish political where they will :
    no.1 do every efforts to shut you up for making complaint;
    no.2 humiliating you;
    no.3 threathen to "pecah lu kepala" when you voice a different opinion!! ???
    read out more at

    >> http://jp3rdparty.blogspot.com/2009/09/pakatan-rakyat-do-you-really-care-for.html

    and >> http://jp3rdparty.blogspot.com/2009/09/alarm-to-dr-xavier-adun-exco-of_20.html

    and >> http://jp3rdparty.blogspot.com/2009/10/pakatan-rakyat-able-to-crackdwon.html

    and finally this >> http://jp3rdparty.blogspot.com/2009/09/pakatan-rakyat-jp-complete-version_17.html

    ...then we might know why they'r falling now.

    ReplyDelete
  29. Salam Dato.
    Pendapat kami,kami kongsikan di Blog kami http://perkasaampang.blogspot.com/..sila baca.
    Tak perlu nak selindung lagi..direct to the point.Dah letih jadi bahan lawak puak kiasu ni...

    ReplyDelete
  30. Salam DS..

    Selama ini, walaupun ramai orang Cina tidak menyokong kerajaan tetapi kerajaan tetap bagi mereka macam2.Saya bersetuju bahawa dengan DS bahawa pendekatan ini perlu diubah. Saya sangat terharu dengan sikap orang Melayu yg walaupun majoriti di Hulu Selangor tapi mereka menolak calon Melayu sebaliknya mengundi calon berketurunan India. Orang Melayu sanggup berkorban demi kepentingan negara. Orang Cina? huh! Selain di Hulu Selangor, datanglah ke Penang sebagai contoh. Carilah kat Penang ni, mana2 kerusi Adun @ parlimen yg majoriti Cina tetapi wakilnya Melayu.Tak kan jumpa! Sebabnya ialah mereka tak kan sokong calon Melayu langsung! Sikap perkauman mereka sangat tebal. Tapi yang peliknya depa & DAP sibuk canang konsep Malaysian Malaysia. Jadi kenapa dalam soal calon, tak de wakil rakyat Melayu di kawasan Cina di Penang ni? Jadi saya setuju sewajarnya pendekatannya diubah. Yang pertama sekali kalau di Penang ni, saya syorkan kerajaan persekutuan pindahkan USM dan Penang Airport ke kawasan Melayu misalnya ke parlimen Kepala Batas.Hentikan projek Jambatan Pulau Pinang ke II dan pindahkan semuua pejabat kerajaan persekutuan ke kawasan Melayu.Biar kawasan pulau jadi ghost city. Saya fikir pada masa tu, barulah orang-orang Cina yang sangat rasis ni akan tersedar!Barulah mereka faham konsep perkongsian kuasa yang sebenar.

    Kapada saf pemimpin BN sekarang, betullah kata DS ni bahawa 'jangan yang dikejar tak dapat tapi yg dikendong keciciran'. Dalam cubaan memuaskan hati pengundi2 Cina yang tidak tahu mengenang budi ini,kerajaan yg ditunjangi oleh UMNO janganlah membuatkan hati orang2 Melayu terguris dengan tindakan2 seperti soal kuota bumiputra di IPTA, isu Dasar Ekonomi Baru, isu biasiswa dll. Kelak, kalau kerajaan tidak peka, tak mustahil orang Melayu juga akan lari. Sekarang ni cuba kerajaan tanya kenapa ramai org Melayu masuk PERKASA? Sebabnya mereka rasa PERKASA lebih berani dan tegas dlam memperjuangkan nasib bangsa Melayu.Dan kini yg paling lemah sekali dlm UMNO itu sendiri ialah Pemuda UMNO. Baik ketua pemuda sekarang mahupun Dato' Hisham. Kenapa bersikap sangat apolegetik? Kenapa takut memperjuangkan nasib bangsa sendiri...fikir2- fikirlah

    ReplyDelete
  31. Nampaknya UMNO masih tidak sedar apakah punca kehilangan sokongan dari sebahagian besar rakyat Malaysia khususnya di utara semenanjung.

    Seronok dengan laungan satu Malayia, banyak bantuan bantuan yang disebutkan, tetapi adakah rakyat biasa menerima bantuan tersebut?

    Orang cina, melayu, india yang miskin dan perlu bekerja keras menyara keluarga dengan keadaan yang begitu teruk tentulah mengharapkan perubahan.

    Saya terbaca yang penduduk FELDA berkata mengapa mereka perlu undi pembangkang? sekarang pun mereka mendapat gaji RM1500 dengan tidak berkerja pun.

    Inilah masalahnya, apakah yang akan difikirkan oleh golongan miskin yang perlu berkerja keras itu? Mereka bertempur dalam cuaca panas dan hujan tetapi gaji mereka hanya RM500, malah ramai yang kurang daripada itu, ini adalah hakikatnya. Dapatkah dato seri membayangkannya? mungkin dato seri tidak mengetahuinya, jarang dato seri melihat dengan mata sendiri keperdihan rakyat golongan itu kan? Setahu saya mereka telah membuat permohonan bantuan kebajikan tetapi tidak diluluskan, ramai di antara mereka bukan bumiputera.

    Cara politik berdasarkan kaum telah sampai ke penghujungnya, pembangunan teknologi membolehkan maklumat didapati dengan begitu mudah, masyarakat kampong sekarang ini pun telah sedar dan berpendidikan, oleh itu perubahan adalah wajib dilakukan.

    Adalah senang untuk menyalahkan orang lain, saya berani bersumpah kehilangan sokongan bukan kerana DAP, ataupun pakatan rakyat, mereka bukannya baik, cuma masalah utama adalah dalam barisan nasional, saya bukan penyokong mana-mana pihak, saya hanya berumur 24 tahun dan telah memerhati perkembangan politik dalam negara sejak saya mendaftar sebagai pengundi pada umur 21 tahun.

    Inilah rumusan saya, sebagai anak Malayia yang mempunyai harapan besar untuk negara yang saya cintai ini.

    ReplyDelete
  32. ramai juga "perjuang-perjuang bangsa" di sini, hairan, saya rasa anda semua tidak mempunyai kawan cina dan india.

    Adakah anda semua tahu ayahanda Dr Khir datang dari Indonesia?

    ReplyDelete
  33. HI... saya kaum Cina tetapi saya cinta akan tanah airku Malaysia. Datuk saya pernah mencerita tentang bagaimana dan sebab beliau datang ke Malaysia. selain itu, beliau juga mencerita tentang bagaimana mereka menentang penjajah jepun dan komunis di Malaysia.Sudah lebih setenggah abad Malaysia merdeka dan diperintah oleh Barisan Nasional.. Apa yang dapat kita lihat ialah BN telah bekerja keras untuk membangunkan negara kita.. Tapi sampai hari ini sekolah dari kaum lain hanya mendapat separuh bantuan daripada kerajaan.Apakah yang harus kita katakan lagi???? Adakah ini adil???
    selain itu, kita sering terdengar kata-kata daripada menteri-menteri BN yang mengatakan kaum cina adalah rakyat tumbang saja.. Adakah kata-kata ini menghormati kaum cina???? Adakah kaum cina tidak pernah menentang dan berperang dengan British, jepun dan komunis sebelum merdeka??? Adakah kita tidak layak menjadi rakyat Malaysia?? Di samping itu, menteri-menteri BN juga mengatakan kaum Cina tidak mengenang budi.. Cis, Apa menteri ini???? macam tak pernah belajar di sekolah pula??? Wang itu wang rakyat, bukan wang anda, faham??? Lagi banyak yang harus saya sampaikan tetapi masa tidak mengizinkan...

    Kimpulannya, Kaum Cina tidak akan mengundi BN selagi mereka tidak berubah perangai mereka!!!!

    ReplyDelete
  34. Dr Khir yang dihormati, tahu tak pemimpin UMNO yang sering mengeluarkan kenyataan begini yang menjatuhkan sokongan mereka? =)

    Tahniah sekali lagi DS telah berjaya melakukannya! HIDUP DR KHIR!

    ReplyDelete
  35. salam....

    Kaum cina pro pembangkang mengalami sindrom
    tabik kpd 'bigbrother' atau 'sifu'kerana di Selangor
    pemimpin DAP menguasai pentadbiran dan posisi
    jawatan penting...PAS dan PKR berkeadaan separuh sedar... menjadi kaki angguk atau pak turut serta kuda tunggangan...di bandingkan dengan
    MCA dan GERAKAN..dianggap sebagai parti ikut telunjuk UMNO sahaja...

    kaum cina undi BN..terasa malu....undi PR terasa
    bangga!....tiada sedikitpun kurang (kehidupan dan penguasaan ekonomi)bagi kaum cina ditambah sokong perjuangan DAP satu bonus!

    akan terserlah siapa "tuan" dan siapa "hamba"
    di bumi Malaysia?

    ReplyDelete
  36. Apa yang YB jelaskan memang kami akui kebenarannya, kami pemuda Pakatan berjuang untuk Pakatan Rakyat, tapi DAP mengambil peluang untuk menguasai, kita orang Melayu apabila bermusuh politik maka bermusuh habis-habisan, tapi sebaliknya bagi kaum cina, mereka ada agenda mereka sendiri. Melayu UMNO dan Melayu PAS gagah dengan ego masing-masing tanpa menyedari kaum lain sedang mengatur strategi.
    Kaum mana yang paling marah apabila Melayu PAS dan Melayu UMNO cuba duduk untuk berbincang ?
    Sebab apa mereka marah?

    ReplyDelete
  37. Pada pikiran saya, adalah tidak wajar untuk UMNO atau BN tidak memberikan peruntukan kepada sesiapa yg tidak menyokong mereka. Ini kerana wang peruntukan yg di gunakan bukanya dari poket BN atau UMNo itu duit pembayar cukai. Apa parti pun kita anuti sebagai warga Malaysia kita perlu bayar cukai. Saya rasa di anatara kamu kena betulkan pemahaman konsep kenegaraan. wang itu wang rakyat, wang cukai pendapatan. jadi adalah tidak adil mereka yg tidak bersekutu di nafikan mendapat haknya.seperti yang saya nyatakan wang itu wang pembayar cukai. BN di beri amanah mentadbir wang tersebut. Jadi tidak menyalurkan kepada yang hak adalah bersifat menindas dan zalim. Dosanya bukan kepalang. sekian

    ReplyDelete
  38. To True Malaysian. First you use Bloomberg as your information source, which is a NeoCon Jewish organisation, who has no love for Malay/Muslim in Malaysia. Chinese votes are all about bread and butter issues. Current state government has been very good to the Chinese and to certain extent Indian Malaysian, at expense of Malays. At the very least, look at the Tample issues and the Chinese developers getting lands so that they make more money in Selangor. Though, the M.B. is a Malay, he do not care what happened to the issues affecting the Malays. He want votes from non-Malays, so that `the Malay` issues can be rid-off for good. Thus the Chinese sees that the Chinese is more powerfull then the Malays in Selangor, though PKR is in `control`. So they voted for whoever give them benifits.

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum dr

    C cina
    I india
    N nak
    A apa?
    Bolehhhhhh... meh kita bagi semuanya,tapi janji ekk jangan buang kita kat laut tauuuu.

    ReplyDelete
  40. Salam YB,
    Sbb ada mahkluk L&L (lawat&liwat) yg backing kaum2 tu!mcm2 janji yg d tabur.Lain kali kalau jumpa tgh jln mahkluk ni & ular maka terlebih afdal lah kita balun dia dulu.

    ReplyDelete
  41. Sahabat Sekalian,

    saya tidaklah mengatakan bahawa peruntukan hanya perlu diberikan kepada penyokong BN sahaja. Apa yang saya katakan ialah BN perlu mengetahui keutamaannya apabila memerintah. Ini kerana pemerintahan demokrasi harus mengutamakan pendapat majoriti tanpa mendiskriminsai pendapat minoriti. Justeru amat aneh untuk BN lebih mementingkan pandangan dan pendapat gol. yang tidak menyokongnya sehingga mengabaikan pendapat majoriti yang menyokongnya.

    ReplyDelete
  42. Saudara Nichols Teo,

    Kerajaan mana pun akan ada cacat celanya. Saudara juga berhak menyokong mana-mana parti yang saudara suka. berkenaan dengan peruntukan sekolah jenis kebangsaan, adalah tidak masuk akal untuk sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil menerima peruntukan sama dengan sekolah kebangsaan. Sekolah kebangsaan merupakan polisi kerajaan.

    Sikap perkauman saudara melihat sek kebangsaan sebagai sekolah Melayu sedangkan ia adalah sekolah milik penuh kerajaan untuk semua kaum berbanding sekolah vernakular. Jika saudara mahu bandingkan sila bandingkan sekolah jenis keb cina dan tamil dengan sekolah agama rakyat.

    Saudara PerakMalaysia,

    ramai orang miskin sama ada Cina, india dan mahupun melayu menerima bantuan kerajaan BN yang sangat besar sama ada secara langsung mahu pun tidak langsung. Daripada subsidi beras, gula, petrol, buku teks, bantuan kebajikan, pendidikan, dana pembagunan usahawan kecil, bantuan menerusi fama, bantuan kepada nelayan, bantuan bot, pukat, perkhidmatan kesihatan percuma dll. Tak tertulis lagi dah.

    Tapi kalau saudara rasa tanggungjawab kerajaan ialah menjadikan semua rakyat kaya raya, saya rasa tiada satu kerajaan pun mampu melakukan.

    Sekarang kerajaan pakatan rakyat memerintah kerajaan negeri terkaya, iaitu selangor. Apakah sudah tiada orang miskin? Apa yang mereka buat untuk membantu orang miskin yang saudara sebutkan?

    ReplyDelete
  43. Saudara Jiwakita, Groom, Paktam, stellboy,

    Inilah dilema sebenar kita. Ketika kita selalu dingatkan tidak bersikap perkauman, ada orang yang jelas sekali mengundi atas sebab perkauman.

    Suri,

    Menyalahkan perkasa semata adalah tidak tepat. Perkasa adalah NGO bukannya BN. Saya tidak fikir sebahagian besar kaum Cina membuat keputusan mengundi Pakatan hanya kerana faktor Ibrahim Ali dan beberapa menteri yang tersalah cakap. Apakah cakap Ibrahim Ali dan beberapa Menteri lebih berpengaruh daripada pelbagai pembaharuan dan polisi yang kerajaan laksanakan? Saya fikir tidak. Sebab itu saya berpendapat bahawa kaum Cina merasakan mereka lebih beruntung dalam pakatan berbanding BN. Ini bukan lagi pertimbangan keadilan antara kaum tetapi pertimbangan mereka lebih untung dalam pakatan.

    ReplyDelete
  44. Kata DSKT, “Pada hemat saya kaum Cina memilih untuk setia kepada Pakatan bukan bersandarkan isu pembangunan mahu pun isu polisi tetapi lebih kepada isu kuasa orang Cina di Selangor yang lebih besar berbanding konsep perkongsian kuasa dalam BN. Ramai rakyat Selangor beranggapan yang menguasai kerajaan hari ini ialah DAP manakala Menteri Besar sekadar pembuat kenyataan bukannya keputusan. DAP juga dilihat menguasai kerajaan negeri dan potfolio penting.”

    Pemimpin UMNO, terutamanya DSKT seolah-olah tidak perasan atau dengan sengja tidak mahu perasan bahawa politik yang dimainkan oleh UMNO adalah jauh lebih perkauman dari Pakatan Rakyat. Dahulu, ketika Pulau Pinang dikuasai oleh GERAKAN (BN) segagah mana kah UMNO dalam mempastikan segala tindak-tanduk GERAKAN tidak beralaskan perkauman? Bila UMNO ditarik hidung ketika GERAKAN berkuasa di Pinang, DSKT menghalalkannya, tetapi bila PKR bekerjasama dengan DAP di Selangor DSKT mencaci seribu caci. DKST, apakah rakyat sebodoh dan sedunggu itu untuk menerima sahaja apa yang DKST caci? Portfolio penting apakah yang dipegang oleh UMNO ketika GERAKAN berkuasa di Pulau Pinang dahulu? DKST mungkin mudah lupa..
    Perlu diingat, pengundi dan rakyat adalah hak kerajaan dan negara, bukan hak UMNO atau BN. Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan dan Negara untuk berkhidmat untuk pengundi dan rakyat. Tidak menyokong UMNO atau BN tidak bererti rakyat tidak setia kepada Negara.

    ReplyDelete
  45. Salam DS Khir yang saya hormati,
    Saya sangat-sangat tidak bersetuju dengan pendekatan pemerintah hanya menyelesaikan masalah bila ada pilihanraya kecil..saya nampak kaedah ini adalah kaedah lama digunakan sejak merdeka hingga sekarang.

    Dalam era moden sekarang kaedah ini hanya mberikan kejayaan untuk jangkamasa yg singkat saja, kalau pemerintah masih mengamalkan kaedah yg sama saya rasa satu hari nanti ada kelompok ajaran sesat akan mngadakan sembahyang hajat memohon kematian wakil rakyat mreka utk menyelesaikan masalah yang tak kunjung selesai!

    Pilihanraya kecil memberikan satu rahmat dan manafaat yang sangat besar kepada rakyat pada satu2 kawasan parlimen/dun.

    Org2 Cina kehidupan mereka tidak terdesak, mereka tetap berniaga seperti biasa walau apa parti pun yg memerintah.Yang benar2 benar terdesak adalah org2 Melayu, mereka terpaksa berhempas pulas membuat percaturan..

    oleh kerana ideologi politik org2 Melayu sangat kuat, kadang mereka terpaksa berkorban utk menyokong parti lawan walaupun mereka tahu akan akibatnya. Suasana politik sekarang agak bercelaru, pas & umno perlu mencari satu titik nokhtah walaupun pada hakikatnya agak sukar...

    pendapat atau pandangan dari rakyat selalunya tidak dipandang serious tidak sperti apa yg disarankan oleh datuk najib "rakyat lebih tahu dari pemerintah"..rakyat cakap A pemimpin cakap B, rakyat cakap jgn buat itu, pemimpin cakap mana boleh, diapun nak hidup juga, nak senang...mana boleh dia sorang tak buat, pemimpin lain buat....

    Wallahua'lam

    ReplyDelete
  46. Sdra Nichlos, keadilan yang sdra minta. saya setuju jika anda sebagai rakyat Malaysia benar-benar menjadi seorang rakyat malaysia. Saya juga minta anda desak keturunan anda agar dihapuskan semua sekolah aliran cina, tiada bahasa lain melainkan bahasa malaysia. Beruntungnya anda kerana dilahirkan sebagai Cina Malaysia bukan cina ditanah besar

    ReplyDelete
  47. YB,
    In my humble opinion.
    BN nak jaga semua KAUM memang susah, tapi Kalau BN hanya perlu jaga SATU bangsa, kan lebih senang?

    Bangsa tu bangsa Malaysian, tak kira KAUM.
    Selagi BN tak ubah dan hanya memntingkan kaum, susah BN nak berkembang.

    Saya percaya munking satu hari nanti, UMNO akan buka kepada Non-Muslim dan semoga BN terus maju.

    ReplyDelete
  48. Saya berpendapat fikiran Dato Seri adalah amat sempit dan berbau perkauman untuk memperlagakan kaum Melayu dengan Cina atau India. Perkara sebegini diungkitkan oleh Dato Seri agar konsep lama yang sudah usang ditelan zaman terus dilaksanakan oleh kerajaan. Konsep-konsep seperti ini harus dilaksanakan agar kekayaan yang dikecapi oleh segelintir pemilik kuasa di negara ini terus dipertahankan dan diperluaskan. Dunia sudah mula bertukar dengan begitu cepat dan jika pentadbir Malaysia masih berfikiran kolot seperti Dato Seri, Malaysia akan terus mundur. Tetapi ada orang yang sanggup melihat negara kita terus hilang daya-saing antarabangsa selagi harta-harta mereka dipertahankan untuk cucu-cucu mereka.

    ReplyDelete
  49. BOLEH X SAYA TAHU BERAPA ELAUN YG DIPEROLEHI PENGERUSI PERKASA..
    BUKAN APA..SEKADAR RAGU2 MATLAMAT PERJUANGAN PERKASA..

    ReplyDelete
  50. RM3 juta utk sekolah Cina... bukan duit BN ya.... tapi duit kerajaan... Salah satu sumber kewangan kerajaan adalah duit tax payer.... means duit saya jugak ya.......

    ReplyDelete
  51. Sepatutnya Adun dan MP yang terhutang budi kepada rakyat kerana rakyat lah yang memilih mereka. Semasa pilihanraya ADUN dan MP berkata pilihlah mereka kerana mereka akan berkerja untuk rakyat. Untuk perhatian tuan, rakyatlah yang membayar duit gaji DUB dan MP samada BN atau Pakatan. Kami boleh menukar ADUN dan MP pada setiap kali pilihanraya. Duit yang dibelanjakan untuk rakyat juga datang nya dari rakyat sendiri dan bukan nya wang dari PKR, DAP, BN PAS. Kalau mahu rakyat berterima kasih pakailah duit sendiri untuk membangun dan menguruskan negeri dan Negara ini dan bukan nya duit rakyat. Selagi gaji, pembangunan dan pengurusan Negara ini datang dari duit rakyat maka ADUN seperti Datuk Khir Toyo , Lim Kit Siang, Anwar Ibrahim, Datuk Warno Dogol haruslah berterima kasih kepada RAKYAT dan bukan sebaliknya.

    ReplyDelete
  52. Salam DS,
    Saya amat bersetuju dgn komen saudar Daeng...ya memang betul yg wang peruntukan itu adalah hasil dari pembayar cukai(Duit Rakyat).....Sehingga kini ada Mp dari federal govt masih tidak faham yg wang itu adalah duit rakyat DAN BUKANNYA WANG DARI SESEBUAH PARTI POLITIK!!Mungkin tangkapan ini telah berlanjutan kerana pemerintahan BN selama ini....saya ingat lagi semasa By-Election yg YB Rafidah Aziz menyatakan hanya BN yg ada wang malah beliau menyatakan pembangkang tiada wang utk memenuhi pembangunan negara!!!Ini didengar oleh telinga saya sendiri semasa ceramah politik pada masa itu!Masa tu saya rasa mungkin kenyataan menteri tersebut ada sifat penerangannya sendiri,akan tetapi beliau mengulangi yg kenyataan itu sememangnya beliau nak naytakan setelah pihak media menanya beiau sekali lagi!!!
    Proses Pilihanraya adalah proses Demokrasi dimana rakyat sendiri mampu memilih siapakah wakil rakyat mereka,dan ini bukannya sesuatu seperti golongan ini tidak menyokong sesebuah parti malah golongan tersebut perlu dipinggirkan...!!!

    Sekian

    ReplyDelete
  53. RAKYAT ADALAH BOS KEPADA ADUN DAN MP. SIAPA YANG DIUNDI ADALAH PILIHAN RAKYAT. JIKA RAKYAT TIDAK SUKA DENGAN PEMIMPIN BN KAMI AKAN PILIH PAKATAN DAN JIKA KAMI TIDAK SUKA PAKATAN KAMI AKAN PILIH BN. KAMI AKAN MEMERHATI SIAPA YANG DEKAT DAN MAHU MENOLONG RAKYAT. SIAPA YANG MENGUNAKAN DUIT RAKYAT DENGAN JALAN YANG BETUL DAN SIAPA YANG TIDAK MENYALAH GUNA KUASA. KAMI SABAGAI RAKYAT TAHU DENGAN MELIHAT KEHIDUPAN DAN HARTA ADUN DAN MP YANG DIPILIH. KAMI TAHU ADUN DAN MP GAJI NYA TIDAK LAH SAMPAI MEREKA BOLEH JADI JUTAWAN. KALAU RUMAH NIK AZIZ HARGA BERJUTA DAN KERETA MEWAH LIMA ENAM BIJI...KAMI TAHU DARI MANA DUIT ITU DATANG TANPA KAMI MEMBUAT PENYELIDIKAN. SETAKAT GAJI 10 RIBU TIDAK CUKUP UNTUK ADUN DAN MP MENJADI KAYA RAYA.

    ReplyDelete
  54. Siapa yang percaya DAP akan menerajui Malaysia adalah orang bodoh kerana cakap ikut mulut sahaja tanpa berfikir. DAP hanya bertanding tak sampai pun 50% dari kerusi parlimen. oleh itu bagaimana DAP nak memerintah malaysia. semua tu hanya bohong. tolong tunjukkan bagaimana dap dapat memerintah malaysia tanpa pertolongan parti-parti lain.

    ReplyDelete
  55. tak tahulah yadiy10, tapi yang aku tahu pupalau pinang, perak (semasa nizar) dan selangor
    semasa nbizar memang pun bawah DAP.

    ReplyDelete
  56. betullah tu BN bagi tu duit cukai rakyat. tapi kena juga ingat kalau negara ni tak dibangunkan dengan cara betul oleh BN, bolehkah rakyat bayar cukai?

    Jangan ingat semua negara sama saja ada kerja, ada peluang perniagaan dan sebagainya.

    aku tak nampak kat mana pun kata Dr. Khir caci kaum Cina. Dia cuma kata kalau polis dan bantuan kerajaan BN kepada org Cina tidak dapat menarik sokongan, kerajaan kenalah lihat apa yang dikehendaki oleh orang Cina. Bukannya terus memberi peruntukan yang tidak diperlukan dan membuat polisi seperti MEB dan 1 Malaysia yang bertujuan menarik sokongan kaum Cina tetapi gagal.

    ReplyDelete
  57. nik aziz mana ni? nik aziz yang plan nak pi umrah berharga RM65k? hahahahhaa zuhud konon. zuhud lakonan politik semata. Baik Jedi Star Wars lagi jujur.

    ReplyDelete
  58. Saya juga ingin menjawab pembaca Malaysiakini bernama CK yang menulis tajuk Khir Toyo's graps of politics baffling. Sebahagian tulisan beliau telah saya jawab di atas. Namun beberapa perkara peribadi yang beliau sentuh perlu juga saya jawab di bawah ini.

    Kebimbangan CK bahawa saya berhasrat menjadi Menteri Besar Selangor semula adalah tidak berasas. Saya tidak berniat untuk kembali menjadi Menteri Besar Selangor dalam pilihan raya akan datang. Malah BN juga sudah mempunyai beberapa nama sebagai calon Menteri Besar jika BN mendapat kembali Selangor.

    Memang benar saya mempunyai "baggage" kerana dituduh dengan pelbagai tuduhan. Saya juga disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)yang saya hadapi tanpa menjerit seantero dunia mengatakan ia agenda rakan atau musuh politik seperti mana yang dibuat oleh ramai ahli politik sebelah sana termasuk yang sebelum ini berada di dalam UMNO.

    Apakah ahli politik Pakatan semuanya tiada sebarang "baggage" termasuk pemimpin nombor satu Pakatan dan calon PKR di Hulu Selangor baru-baru ini yang pernah digantung oleh UMNO kerana politik wang?

    Berkenaan rumah saya yang besar. Ramai juga pemimpin pembangkang mempunyai rumah yang besar dan sesetengahnya berada di "prime area" dengan harga jauh lebih mahal dari saya. Sedangkan gaji mereka ketika berada di dalam kerajaan jauh lebih kecil daripada gaji saya sebagai Menteri Besar. Apakah kerana mereka berada di dalam Pakatan sahaja semua itu boleh ditutup dengan mata?

    Apa masalah saya beli rumah tersebut dengan pinjaman bank di dalam kemampuan saya? Jika rumah tersebut saya beli secara tunai dan kemudiannya disembunyi-sembunyikan pula atas nama orang lain mungkinlah ada sesuatu yang tidak kena. Sebaliknya saya membeli rumah tersebut secara terbuka dengan menggunakan nama saya dan isteri saya serta membuat pinjaman bank. Jika ini bukan lagi tanda ketelusan apa lagi ketelusan yang diperjuangkan?

    ReplyDelete
  59. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    أنا من مكة بلد قبلة المسلمين لا أعلم إن كنت تعلم اللغة العربية لأني لا أعرف غيرها .. ولكن أردت المرور بكم وإلقاء التحية

    بارك الله فيك ووفقك

    ReplyDelete
  60. Salam DKST

    Tahniah kemenangan BN di Hulu Selangor.

    Banyak pengajaran dan pentunjuk yang boleh kita dapati daripada pilihanraya kecil ini.

    Bagi orang melayu dan pemimpin melayu tak kira parti kebijaksanaan akal amat diperlukan.

    Sejarah perlu dibaca ,dikaji dan difahami,pemimpin yang bijaksana sahaja yang mampu mentadbir malaysia sekarang kerana level keilmuan rakyat malaysia sudah berubah dan seterusnya gaya hidup.

    Kecenderungan orang cina mengundi pembangkang atau Dap bukanlah satu perkara yang ganjil atau menghairankan ianya adalah satu perkara yang biasa dan telah berlaku secara berulang.Saya rasa hasil kajian jika kita dapati tak lari dari hasil kajian dari kes yang lepas-lepas.Bagi orang Melayu dan india ia perlu diambil perhatian serius.

    Jadi disini BN perlu memberi tumpuan yang mendalam mengkaji,memahami dan seterusnya menyelesaikan sebarang masalah orang melayu dan india.Oleh kerana orang melayu adalah kaum yang terbesar menyelesaikan masalah mereka adalah satu keperluan yang mendesak.

    Masa depan Malaysia amat bergantung kepada orang Melayu.Walau pun ada yang cuba atau mengatakan tidak tetapi hakikatnya adalah itu.Dimana terimalah kita satu fakta 1 orang satu undi.Kestabilan orang melayu akan menjurus kepada kestabilan Malaysia.

    Penuhilah harapan pengundi anda.Orang berbudi kita berbahasa.

    ReplyDelete
  61. salam....

    Adakah kita sedar...bahawa semakin hari pengundi cina semakin menjauhi kerajaan yg diterajui oleh
    BN sedang kemajuan dan kekayaan kaum cina
    semakin meningkat kerana segala apa bidang perniagaanpun
    kaum cina mendominasi...akan tetapi kerajaan
    tetap bersikap menyebelahi akan rintihan palsu mereka tetapi bersikap getik terhadap tuntutan pekerja.

    Polisi peniaga cina amat menyimpang bilamana pekerja
    dari kaum mereka dibayar gaji lebih tinggi dibandingkan dengan pekerja dari kaum lain.

    sepatutnya setinggi mana gaji mereka,memadailah
    gaji dari kaum lain ditentukan dengan perkenalkan gaji minima di sektor swasta...contohnya gaji permulaan rm1500.00++

    adakah anda percaya pekerja kaum melayu dan india walaupun telah berkhidmat lebih 10 tahun
    gaji asas masih dibawah rm1200.00?

    kerajaan akan perkenalkan GST dan rakyat dimomokkan dengan
    negara/rakyat berpendapatan tinggi...adakah rakyat akan mendapat impaknya?..suatu persoalan!

    ReplyDelete
  62. Kalau ada seorang blogger yang hebat dan kita ada RM 4 juta, kita sudah boleh jatuhkan seorang PM - nampaknya kerja menjatuhkan PM tidaklah begitu sukar.

    Setengah orang mungkin kata 4 juta terlalu mahal dan setengah pula akan kata, kalau 4 juta PM boleh jatuh, ia cukup murah.

    Apa sebab mahal dan apa pula sebab murah?

    PM macam Pak Lah, adakah perlu lagi belanja sebesar empat juta untuk burukkan dia? Rasanya tak payah. Imej buruknya jadi sendiri atas kelemahan kepimpinannya.

    Ada sesetengah blogger buat kerja itu percuma saja. Gambar Pak Lah terlentok tertidur dan segala macam kelemahan dia dah ada dalam beratus blog sejak lama. Ada blogger yang meng-kartunkan karakter Pak Lah dalam blog-blog mereka. Sejuta pun tak payah, usahkan empat juta, kerana rasanya blogger-blogger itu semua buat kerja itu sebagai tindakan spontan mereka saja atas kelemahan Pak Lah yang begitu ketara.

    Seorang petugas tegar UMNO seperti Sang Kelembai melanyak Pak Lah dalam blognya lama sebelum adanya cerita orang tertentu dapat empat juta untuk burukkan sesiapa.

    Kalau ada orang habiskan wang empat juta nak burukkan lagi Pak Lah yang dah pun buruk, rugi sakan lah rasanya orang itu.

    Sehari dua ini,Tun M masih membantai Pak Lah atas tergadainya medan minyak kita di Sarawak kepada Brunei. Bekal Tun M tak sampai sepuluh duit pun. Dia hanya petik laporan The Edge dan Brunei Times online saja. Bukan susah nak burukkan Pak Lah hatta dia dah tak jadi PM tapi tinggalan-tinggalan keputusannya yang merugikan negara terbongkar satu lepas satu.

    Kalau nak jatuhkan Pak Lah sampai berbelanja empat juta, rasanya terlebih bayar.

    Kalau boleh jatuhkan PM sekarang dengan belanja empat juta, rasanya itu tak mahal dan mana-mana pihak boleh mencuba nasib mereka. Ini kira bagus dan murah.

    Jadi saya tak tau tulisan blogger yang dibesarkan oleh Utusan itu boleh untungkan sapa?

    UMNO Kelantan ada ulas, bagaimana besarnya belanja yang digunakan untuk tewaskan UMNO Kelantan. Empat juta.

    Kalau dengan empat juta rancangan Datuk Mustapha tawan Kelantan boleh dikuburkan dan itu dianggap mahal, saya tak tau nak kata. Untuk menang Hulu Selangor saja UMNO belanja entah berapa ratusan juta. Tapi untuk tewaskan UMNO satu negeri, belanja empat juta dah cukup kira jimat dan hebat.

    Rupanya tak susah sangat nak tewaskan UMNO Kelantan dan kalau dengan empat juta UMNO satu-satu negeri boleh ditewaskan, mana yang berminat boleh buka tabung untuk cukupkan empat juta satu negeri cuba tewaskan baki UMNO seluruh Malaysia. Rasanya UMNO akan kecut.

    Dunia blogger ada indahnya.

    Kadang-kadang kita boleh jadi tukang kek. Gandumnya tak sampai secawan tapi kalau kena campur dengan serbuk penaik, sebiji kek yang besar boleh kita buat. Campur pula majerin sama telur. Tengok kemahiran kita. Asalnya gandum secawan saja.

    Setahu saya, gerak saraf tak burukkan orang. Itu perang saraf. Gerak saraf ajak orang sokong kita atas kebaikan kita.

    Saya pun tak tahu sangat apa beza gerak saraf perang saraf dan operasi berkaitan saraf.

    Apa kata kalau saya kata empat juta itu memang ada dan empat juta itu ditaja oleh kumpulan UMNO tertentu? Mereka nak jatuhkan Pak Lah kerana mereka sama tak suka.

    Untuk jatuhkan PM sekarang pun dah ada empat juta lagi yang juga ditaja oleh orang UMNO yang tak puas hati Pak Lah dijatuhkan.

    Lepas saya kata, nak tahu betul tak betul kena siasat tapi yang penting saya dah kata. Nasib elok keluar muka depan Utusan esok lusa, tenggelam cerita telaga minyak berharga tak kurang RM 340 billion yang hilang, gara-gara empat juta! Empat juta kalahkan 340 billion..... Ini pun mungkin masuk dalam kategori saraf juga, samada gerak atau perang atau saraf mana satu, saya tak berapa tau kerana cabang saraf ada bermacam-macam...

    Maknanya, nak kata tak lah payah. Lepas itu kita minta lah mana badan yang patut siasat, menyiasat.

    ReplyDelete
  63. DS Khir,

    Orang Cina telah lama mengidam untuk MENGUASAI Tanah Melayu. Suatu masa dahulu, majoriti orang Cina sokong Parti Komunis Malaya. Selepas Jepun menyerah kalah, PKM cuba HIJACK Tanah Melayu dari tangan orang Melayu.

    Perpaduan orang Melayu telah menggagalkan rancangan jahat orang Cina yang berselindung di sebalik ideology komunis.

    Semasa orang Melayu KUAT dan BERSATU PADU, kaum Cina akan berpura-pura baik dengan orang Melayu, nak cari makan punya pasal. Tengoklah Cina di Kelantan, mereka berpura-pura baik sampai boleh bercakap dengan loghat 'Kelate'.

    Tapi, bila orang Melayu mula berpecah dan nampak lemah, orang Cina akan mula menunjukkan belang mereka.

    Orang Melayu perlu mula berfikir dengan serius untuk memerintah negara ini TANPA orang Cina. Orang Cina tidak boleh dipercayai kejujuran mereka sehingga hari kiamat.

    ReplyDelete
  64. mungkin berminat untuk kupasan yang lebih mendalam di blog ini. http://kumanddieaf.blogspot.com/

    ReplyDelete
  65. saya rasa rakyat yg berfikir akan merasa risau dengan perkembangan politik sekarang..YA DAP ADALAH MUSUH UMNO..BUKAN PAS ATAU PKR....SAYA SETUJU..Pas dan sebahagian Pkr esok lusa mungkin adalah sahabat umno...ini bukan mustahil...yg menjadi masalah sekarang adalah PAS/PKR bersekongkol dengan DAP....ITU YG KITA TIDAK SETUJU...

    ok lah! mari kita tumpukan kepada pengundi yg berada diluar kawasan

    rakyat,ds khir dan kepimpinan sekian lama telah mengetahui pengundi muda kebanyakannya yg berkerja diluar amat dingin bersama umno/bn pada pru12 yg lepas....persoalannya "apakah usaha yg betul2 serius (TINDAKAN) yg dilakukan untuk menawan hati kumpulan sasaran ini..janganlah kita mudah melupakan dan berkata ini cerita dah basi...takut air yg tenang akan muncul sang buaya pada pru13 nanti..dah lewat

    malah setiap PRK yg diadakan saluran mana yg masih kurang menyokong,ds khir sendiri sudah sedia maklum..

    persoalan saya kepada ds khir....apakah kaedah atau pendekatan yg lebih berani telah di lakukan oleh kepimpinan utama disetiap peringkat bahagian umno/bn untuk mendekati kumpulan muda dibandar ini...selain dari menyerahkan galasan ini dibahu kepimpinan pemuda atau puteri.(saya amat menyokong usaha kepimpinan pemuda dan puteri,saya yakin mereka sekarang akan melakukan sebaik mungkin).

    ds khir! ...adakah usaha atau cadangan dari kepimpinan untuk mengumpulkan mereka yg berada diluar kawasan atau bahagian seluruh negara yang berumur lingkungan 20~35tahun sahaja(utamakan golongan saluran 3 & 4 yg dikatakan tidak menyokong)melalui facebook.

    contohnya...umno kawasan ds khir boleh meujudkan satu laman facebook hanya untuk kumpulan sasaran(golongan muda) dikawasan ds khir sendiri dan hanya yg berada diluar kawsan ds khir dijemput untuk menjadi rakan .. berinteraksi terus dengan mereka.

    atau pun adakah usaha dimasa yg sesuai diadakan satu perjumpaan dan mungkin boleh menyampaikan mesej yg betul terus kepada mereka...jika kepimpinan betul2 merasakan orang muda terutamanya yg berada diluar kawasan punca kemerosotan sokong , sepatutnya saya sudah melihat usaha yg benar2 untuk mendekati mereka...jika tidak ibarat mencurahkan air didaun keladi...mereka ini perlu didekati oleh kepimpinan bukannya lagi menunggu mereka datang...zaman ini sudah berlalu....itu pendapat saya....

    zaman bila masa nak undi baru nak merayu dan menyogokkan mereka dengan kata2 "kita perlu menyokong umno/bn" juga sudah tidak relevan lagi..

    atau selama ini saya terlepas pandang usaha ini telah dibuat...

    ReplyDelete
  66. Assalamualaikum DSKT dan .....

    Seperti yang saya komen dalam blog DS sebelum ni,

    WOW!

    ReplyDelete
  67. DS, banyak komen yg berbentuk sindiran serta positif yg diberikan oleh para pengunjung. Pada saya, komen2 tersebut mengambarkan suara hati rakyat. Mereka sebenarnya bukan memusuhi bila memberi komen yg berbentuk hinaan atau sindiran. Tapi lebih kepada tenggelam punca bila DS respon secara positif. Ini juga tandanya rakyat dibawah menghormati serta dapat menerima pendekatan kepimpinan yang ds terapkan.

    ReplyDelete
  68. takkan melayu hilang di dunia... tidak sama sekali melayu akan pupus.. kejayaan dan kehebatan melayu itu akan terserlah... ekonomi power melayu power.. si kiasu-kiasu suka tengok kita lemah dan asik bergaduh sama sendiri...

    ReplyDelete
  69. melayu takkan hilang di dunia ini... yearghhh...

    ReplyDelete
  70. Salam DS,
    Saya rasa ramai bloggers diatas tak paham apakaha maksud proses Demokrasi pilihanraya???Ramai bloggers mengecam kononnya bangsa lain tidak menyokong BN pada PRK hulu Selangor dan mereka membelot kerajaan BN..blah blah blah blah.....MESTI PILIH BN SELAIN DARI PARTI LAIN!!!
    Senang,suruh kabinet merangka satu rang undang2 utk parti komponen politik dimana HANYA BN sahaja boleh bertanding di pilihanraya nanti,yg dimana parti pembangkang ataupun individu bebas perlu mendaftar dgn kerajaan dan kelulusan kerajaan barulah boleh bertanding...ini kerana kerjaan BN yg memerintah sejak merdeka PERLU DIBERI JASA YG SEBAIKNYA DARI RAKYAT...SAPA TAK PILIH BN,DIA ORG LAH PEMBELOT,PENGKHIANAT NEGARA!!!BLAH BLAH BLAH...!!
    Saudara n saudari perlu ingat,apakah maksud PILIHANRAYA???
    MALU...DAH KE ABAD 21 MASIH HIDUP DIDUNIA 50an..!!!DIKTATOR!!!
    Piliharaya adalah proses demokrasi dimana KUASA RAKYAT akan memilih calon mereka yg terbaik,tak kira dari parti mana,bangsa mana dan lain2!

    Sekian!

    ReplyDelete
  71. setuju dengan saudara ricky.....tapi saudara juga harus faham inilah politik.....meraih undi dengan apa cara sekalipun....sapa berjaya meyakinkan rakyat itulah parti yg akan memerintah...kita bercakap je bukan bertumbuk pun..ok la tu...

    biar rakyat pilih nak abad ke 50an ke..abad 2000 ke...yg kita kena tahu lepas pilihan dibuat jgn lah pula menidakkan kemenangan pihak yg satu lagi...tu namanya hipokrit....kura2 atas tunggul.....bila kalah selalu menyalahkan pihak lain....lagi la teruk serupa hidup dalam zaman 40an...!

    jangan marah ye...politik memang macam ni...akhir serah pada rakyat...

    p/s:tapi saya rasa pru13 macam pakatan rakyat menang ada tanda jika bn tidak melakukan sesuatu yg lebih berani...salam

    ReplyDelete
  72. Salam DS,
    Saya ingin mencadangkan DS supaya mengukuhkan kelemahan2 yg ada pada BN di negeri selangor malah diperingkat kebangsaan sebelum PRU 13 jikalo BN nak menang di negeri selangor dan kebangsaan....DGN MEMBAIKI KELEMAHAN YG ADA,MAKA MUSUH APA SEKALIPUN TAKKAN DAPAT MENGECAM KEDUDUKKAN BN YG ADA SEKARANG MALAH MUNGKIN LEBIH CEMERLANG LAGI DARI DULU LAGI.....
    Masa dah suntuk dan mendekat PRU 13,PEMBAHARUAN PERLU SEGERA DIJALANKAN DGN SERTA-MERTA!!!(INI ADALAH CADANGAN SAYA KERANA SAYA BERANGGAPAN KEKALAHAN BN YG LALU ADALAH KERANA KELEMAHAN DIRI-SENDIRI DAN SETIAP WAKIL RAKYAT MENGAMBIL SIKAP ACUH TAK ACUH...DAH KENA BARULAH SEDAR!!!)MALAH BUKANNYA KEKUATAN PEMBANGKANG MENINGKAT DIHATI RAKYAT!!

    Sekian

    ReplyDelete