Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Tuesday, April 26, 2011

Memuliakan Konsep 1 Melayu 1 Bumiputera

1. Seperti yang dijangka majoriti kaum Cina tidak memberi sokongan kepada Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak baru-baru ini. Ini bukanlah corak baru atau mengejutkan. Corak pengundian ini telah bermula sejak pilihan raya umum 2008 dan dicerminkan dengan jelas dalam hampir kesemua pilihan raya kecil kecuali di Bagan Pinang.

2. Ramai orang bukan Cina, terutamanya bumiputera, melihat sokongan kaum Cina kepada Pakatan lebih merupakan sokongan kepada pemerkasaan kuasa politik orang Cina melalui Parti Tindakan Demokratik (DAP)bagi menghakis dan seterusnya menghapuskan apa-apa sahaja keitimewaan bumiputera seperti yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Malaysia.

3. Bagi orang Melayu sendiri corak pengundian kaum Cina dan dasar DAP yang dilihat anti segala-galanya yang membabitkan kepentingan bumiputera dan agama Islam merupakan satu petunjuk jelas bahawa sudah wujud gelombang mahu memperkasakan kuasa kaum Cina dalam politik setelah mereka menguasai ekonomi.

4. Justeru apakah mahu dipersalahkan penulis Melayu dan orang Melayu jika ada yang menganjurkan slogan 1 Melayu 1 Bumiputera sebagai jawapan kepada pengundian bercorak perkauman sebahagian besar kaum Cina hari ini?

5. Saya selalu bertanya mengapa bila orang Melayu bercakap soal hak pribumi maka ia dianggap sebagai perkauman, tetapi apabila kaum Cina bercakap soal sekolah Cina, bahasa Cina dan ekonomi kaum Cina tidak dianggap perkauman?

6. Malahan, apakah kempen-kempen politik DAP yang mempertikaikan konsep perkongsian kuasa Barisan Nasional kerana dipimpin oleh orang Melayu bukan merupakan satu kempen perkauman? Malangnya tiada pula ada akhbar-akhbar milik kaum Cina menganggap kenyataan DAP tersebut sebagai kenyataan berbaur perkauman.

7. Mengapa apabila ditubuhkan Perkasa maka ia dianggap pertubuhan perkauman, namum ratusan pertubuhan lain yang bersandar dan bertunggakkan kepentingan kaum Cina tidak dianggap perkauman oleh akhbar-akhbar yang dikuasai oleh kaum Cina?

8. Apakah bukan satu sikap perkauman apabila ada kaum Cina yang menggesa dan mendesak bahasa Melayu dijenamakan semula sebagai bahasa Malaysia? Kononnya, nama bahasa Melayu bersifat perkauman dan menyebabkan mereka merasa tidak selesa dan serasi untuk belajar dan bercakap. Mungkin suatu hari nanti apa sahaja ikon kebangsaan yang ada nama Melayu mahu dihapuskan atas alasan tidak mencerminkan konsep 1 Malaysia.

9. Perkauman atau tidak slogan 1 Melayu 1 Bumiputera yang dicadangkan oleh Datuk Zaini Hassan (Utusan Malaysia) adalah bergantung kepada pelaksanaan, tuntutan dan kehendak gerakan tersebut.

10. Jika gerakan ini bertujuan menyatupadukan orang kaum Bumiputera demi menjaga kepentingan bumiputera dan Islam, maka ia tidak harus dianggap agenda perkauman. Ia harus dianggap sebagai satu perjuangan yang sah dan mulia.

11. Namun jika ia bertujuan menyatukan kaum bumiputera bagi tujuan menindas dan menghancurkan kaum Cina maka konsep ini harus dianggap perkauman dan ditentang sehabisnya. Saya sendiri tidak akan bersetuju dengan sebarang konsep menindas dan menghancurkan kedudukan kaum lain.

12. Dalam pada itu, ramai juga yang tertanya-tanya apakah kumpulan-kumpulan NGO yang sering menggunakan konsep 1 Malaysia untuk mendesak penghakisan hak-hak bumiputera bukan merupakan satu tindakan perkauman?

13. Mengapa orang Melayu sering dianggap perkauman bila bercakap soal penyatuan Melayu sedangkan kaum lain boleh sahaja bercakap soal penyatuan mereka tanpa bantahan orang Melayu?

70 comments:

  1. setuju, memperkatakan hak melayu itu adalah hak kita sebagai orang melayu. jika perjuangan untuk orang melayu pun tidak dibenarkan maka kiranya amat biadap pihak yang cuba menghalang perjuangan tersebut..

    teguhkan melayu untuk kebaikan bukan untuk menjadi penindas, tidak nampak soal penindasan pun, kerana jika dilihat betul-betul..sebenarnya kaum cina yang banyak menindas bangsa lain dengan cara penindasan ekonomi yang terlalu nyata.

    ReplyDelete
  2. Melayu dan jawa lain dan bagitu juga mamak.

    Kalau ada 1 melayu, Dr Khir bolih promote 1 Jawa dan Mahathir pula promote 1 mamak; manakala Brahim pula 1 siam? atau 1 patanni?( tak tahu keturunannya).

    Yang jelas kebanyakan melayu tak suka melayu umno. kalau Brahim promote 1 melayu-Umno, orang melayu lain tak kisah. Brahim dan Umno hanya mewakili lebih kurang 3 juta melayu shj.

    ReplyDelete
  3. pasal semua pemimpin melayu tak ada telog dan penakut cuma nakkan kuasa politik sahaja.

    ReplyDelete
  4. As ussual, tak guna Dato' berbicara di blog, harap Dato dapat bawakan perkara ini ke permehatian PM dan juga Majlis tertinngi UMNO, sesuatu perlu dilakukan sebelum parah..

    TQ

    ReplyDelete
  5. Salam Dato,

    Adakah konsep ini ada persamaan dengan konsep 1 Malaysia?

    Anak Malaysia

    ReplyDelete
  6. sokong Dr 100%, orang melayu perlu lebih tegas mempertahankan hak dan keistimewaannya dan ketegasan itu perlu ditonjolkan lebih hebat oleh NGO2 yang mewakili melayu. Orang cina dah lama mengamalkan perkauman cuma melayu yang tak sedar atau buat2 tak sedar. "Kita bangsa melayu memang tak suka kacau orang tapi kalau orang kacau kita, kita sanggup makan orang"...Jangan sampai semuanya dah terlambat baru nak memulakan langkah pertama.

    Keranji Pahit

    ReplyDelete
  7. Saya rasa YB salah dalam hal mengapa kaum cina mengundi dap adalah ingin ketulusan dari segi perundangan, pihak berkuasa dan korupsi.
    Pandangan datuk adalah sempit sama seperti utusan/perkasa dan slogan 1Malaysia PM apa nak jadi. Fikirlan dan renong kembali dimanakah sumber kerkayaan/sumber asli negara perginya.

    ReplyDelete
  8. Satu komen yang bagus daripada Dato' Seri. Saya berpandangan slogan 1Melayu, 1Bumi itu harus diterima secara positif iaitu bagi menyatukan orang Melayu/Bumiputra dalam mempertahankan hak keistimewaan Melayu/Bumiputra, hak keistimewaan Islam dan juga kedudukan Raja-Raja Melayu. Tidak kisah kita mempunyai pandangan yang berbeza-beza dalam soal politik. Tetapi apabila bercakap tentang perkara yang diatas, saya merayu supaya kita bersatu suara dalam mempertahankan nya. Ingatlah, perkara yang disebut diatas adalah pertukaran kepada hak kewarganegaraan masyarakat Cina dan India ketika merdeka dulu. Jikalau masyarakat Cina dan India boleh mewarisi kewarganegaraan mereka kepada anak cucu mereka, kenapa kita tidak mahu mewarisi hak keistimewaan kita kepada anak cucu kita? Pada dasarnya, kita hanya meminjam hak-hak tersebut daripada generasi akan datang. Jangan lah hanya kerana kuasa yang sedikit, kita nak gadaikan sesuatu yang besar dalam kehidupan kita.

    ReplyDelete
  9. Mempertahankan hak Melayu adalah suatu kewajipan yang dituntut oleh agama Islam. Sebab Melayu memperjuangkan keagungan Islam. Jadi konsep 1 Melayu 1 Bumi itu amat bersesuai dengan dengan kaedah ini bagi mengelak dari diperkotak katikan oleh puak2 khafir harbi ini.

    ReplyDelete
  10. 1) 30% bumiputera equity- Pekara ini boleh diguna pakai lagi cuma ianya harus dipantau oleh sebuah badan yang terdiri daripada dua cabang iaitu badan² kerajaan dan juga badan² bebas. Sama juga BN boleh mengizinkan segelintir wakil Pembangkang juga iaitu PAS,PKR, dan juga DAP untuk sama² berada di dalam organisasi ini bagi memantau dan juga check-and-balance bagi memastikan peruntukkan ini tidak salah gunakan.
    2) 30% Equity Pelabagai bahagian- Mungkin kerajaan BN boleh mempelbagaikan bentuk 30% Equity. Contohnya: Bagi projek pembangunan yang mencecah lebih daripada RM5juta keatas adalah WAJIB bagi syarikat² mempunyai 30% Bumiputera Equity.
    Contoh kedua: Bagi projek pembangunan yang bawah RM5juta, masyarakat Bumi dan non-bumi boleh atau tidak apa untuk mempunyai share 100%. Tapi adalah digalakkan untuk mempunyai perkongsian.
    Contoh ketiga- Bumiputera dan Non Bumi TIDAK digalakkan untuk memiliki 100% hak pemilikan sesebuah syarikat yang ingin mendapatkan kontrak² atau projek² kerajaan. Contohnya, Kalau melayu yang empunya syarikat ianya wajib mempunyai 30% equity Non Bumi. Sama juga jika syarikat empunya itu ialah Non-bumi, ianya wajib memperuntukkan 30% Bumi Shareholders.
    Contoh keempat- Berfungsi. Apa saya maksudkan ialah TIDAK BOLEH ada Ali-Baba. Kalau Cina nak business kerajaan, Cina kena make sura 30% partner Bumiputera itu berfungsi. Ini boleh dipantau oleh badan yang saya cadangkan awal tadi. Sama juga Kalau melayu nak business kerajaan lebih dari RM5 juta keatas dia kena pastikan partner 30% Non bumi tu kena berfungsi dan buka ALI BABA.

    ReplyDelete
  11. Itu untuk sektor perniagaan projek dengan kerajaan. Bagi sektor pendidikan pula pemberian pinjaman atau scholarship ini harus dilonggarkan. BN sepatutnya memberi jaminan kepada sesiapa yang lulus cermerlang, tak kisah lah Melayu ke, Cina, India, atau lain² akan mendapat scholarship ataupun pinjaman sepenuhnya.
    Pada pendapat saya isu ini taklah begitu rumit sangat. Apa yang susah sangat, kalau seseorang pelajar itu lulus cermelang dan menepati segala ciri² yg ditetapkan maka berilah dia peluang masuk University.
    Untuk memberi peluang kepada Melayu khususnya, kalau seseorang melayu itu lulus tetapi tidak menepati ciri² yg ditetapkan kerajaan boleh mengesyorkan pelajar itu mengambil jurusan lain ataupun menduduki peperiksaan khas bagi menepati ciri² atau syarat² yang ditetapkan untuk mengambil sesuatu jurusan itu.
    Bagi UiTM pembukaan untuk non-bumi boleh dilakukan tetapi bersyarat, kerana UiTM ini adalah sebuah University khususnya untuk Bumiputera kaum Melayu. Mungkin kerajaan boleh mengesyorkan seandainya Non-Bumi yang hendak memasuki UiTM diwajibkan mengambil Sijil Terima Masuk UiTM selama 6 bulan bagi mereka yang ingin terus mengambil Sarjana, dan bagi diperingkat diploma juga harus mengambil Sijil Terima Masuk UiTM selama setahun.
    Bagi Khidmat Negara saya syorkan kita harus ikut cara Singapura ataupun Israel. Mungkin daripada 2 tahun berkhidmat, kita cuma perlukan 1 tahun 3 bulan, dimana 2 bulan terakhir itu ialah praktikal.
    WAJIB bagi bumiputera, dan HARUS bagi Non Bumi. Didalam Khidmat Negara ini maybe boleh diselitkan program pengantaraan bahasa Inggeris..dan juga public speaking. Subjek Agama Islam juga penting dan wajib bagi pelajar Islam. Mungkin subjek Islam ini sedikit advance atau pre-introduction bagi sesapa yang ingin mengambil jurusan keislaman diperingkat Universiti kelak.
    Bagi pelajar perempuan mereka dikhaskan bahagian kepolisan atau kejuruwatan.
    Bagi pelajar lelaki wajib tentera atau polis (boleh pilih)
    Yang mana lemah atau mempunyai penyakit² seperti lemah jantung, lelah, kurang upaya akan dimasukkan hikmat kemasyarakatan- atau khusus pertukangan atau perkhidmatan administrative. (DBKL atau Majlis² Perbendaharaan) -ie clerical work.
    Alaun sebanyak RM350-RM400 diberi setiap 6bulan bagi yang berkhidmat kententeraan dan juga kepolisan.
    Sebaik saja tamat, mereka akan mendapat sijil, sijil ini disahlaku bagi syarat memasuki universiti tempatan.
    Ini akan dapat mengurangkan melayu daripada merempit tepi jalan, menagih dadah, dan gejala sosial. Dan dapat meningkatkan mutu disiplin, kebersihan, berdikari, dan survivor.
    Dimanakah nak dapatkan duit untuk memberi allowance tu? Apabila kerajaan memberi peluang untuk semua kaum dengan adil untuk meraih pendapatan, maka meraka akan ada duit, bila ada pendapatan kerajaan kenakan cukai..melalui cukai itu lah kerajaan boleh beri Allowance. Apabila rakyat berduit..maka mereka boleh dicukaikan..bila mereka bayar cukai, kerajaan menjana duit..duit itu lah digunakan untuk mentadbir.
    Kalau Melayu jer yang ada duit, Cina dan India miskin tak guna jugak. Setakat melayu jer bayar cukai buat apa??? Bukan ke lebih baik jika semua yang berpendapatan dikenakan cukai.
    Kalau Cina jer yang ada duit pun tak guna gak. Orang Cina ini dalam kepala otak diaorang setiap individu tak kisah ler melayu/cina/india/etc..pada mereka kita semua ini potensi sebagai customer tau tak?? Kalau customer takde duit..mana nak beli barang jualan diaorang..So Penting RAKYAT ada DUIT..
    Maaflah mungkin saya melalut, Mungkin cadangan saya ni cadangan Sampah, mungkin setengah kawan² tak suka..tapi ini adalah pendapat peribadi saya sahaja. Mungkin yang lain bole memberi pendpat yang lebih bernas..
    Insya-ALLAH kalau kerajaan BN boleh tune atau ubah sikit dan adjust sikit kelonggaran yang saya cadangkan sebagai contoh..CONFERM BOLEH RAIH UNDI BALIK LAHHH..KONFERM PAKATAN RAKYAT takboleh kemana laaa..InsyaALLAH

    ReplyDelete
  12. Ini merupakan suatu permainan berbahaya..kerana terlalu taksub akan KETUANAN kita semua sudah lari daripada prinsip sebenar KETUANAN MELAYU itu.
    Betul juga kata bekas PM TDM bahawa bagaimanakah kita (melayu) hendak menggelarkan diri kita sebagai TUAN seandainya kita berpendapatan rendah?
    Dimanakah silapnya kita (melayu) kerana telah dipandang begitu hina oleh masyarakat lain?
    Apakah silap kita kerana kita terlalu taksub dengan KETUANAN sampaikan kita sendiri tidak sedar dimana kita berdiri?
    Sebenarnya BN boleh melawan atau counter-attack cabaran atau serangan pembangkang. Ada banyak cara yang kita boleh lawan..bukannya susah mana pun. Maaf saudara-saudari sekalian, mungkin apa yang saya bakal cakapkan bakal menyentuh sensitiviti orang melayu. Tetapi, sampai bilakah kita hendak sentiasa bersensitif sangat? MUNGKIN, mungkin kita boleh melonggarkan sikit tentang sensitif kita ini dengan cara BERANI, iaitu BERANI menyahut cabaran (accept challenges).

    ReplyDelete
  13. sebenar nya..gitulah ...manusia ni jika dah mula nampak ada peluang nak menjajah..semua nya nak di sapu nya...hanya kita org melayu ni shj..yg tak pernah nampak dan belajar.....!Sekarang cuba bagi tau...apa yg Melayu ada....?apa tah lagi kini ramai melayu dah mula murtad....jadi kuli batak pada tokeh2 Cina....!Sebenar nya pemimpin Melayu lah yg tlh memberi mereka ruang...untuk menindas org Melayu....harap..supaya UMNO tidak lagi terlalu jujur sgt dan lurus bendul...dan terlampau sgt nak jaga hati kaum Cina ini....!Belajar wahai pemimpin UMNO(Melayu)

    ReplyDelete
  14. KENAPA ORG MELAYU NAK SGT 'HAK ISTIMEWA'? TAK DAPAT BERDIKARI KA?
    MEMANG SIFAT PEMALAS!

    ReplyDelete
  15. anon 3.40

    Hak istimewa telah terkandung dalam perlembangaan serta dipersetujui bersama dalam membentuk negara Malaysia.

    In the first place, kenapa boleh wujud istilah "hak keistimewaan Melayu atau Bumiputera" dalam perlembagaan?

    Kenapa dulu tiada bangkangan, sekarang ini dipertikaikan?

    Mungkin sekiranya Tanah Melayu tidak dijajah dan kaum cina dan india tidak diimport oleh penjajah, kenyataan anda mungkin boleh diterima.

    joe

    ReplyDelete
  16. Dr Khir, kenapa kaum pendatang masih tak sedar diri dan berlaku biadap. Sebabnya orang melayu tak berani nak serang balik setiap perbuatan mereka. Patutnya kita balas satu persatu biar mereka tahu bahawa dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung.

    Kita bako jer, kita bako

    ReplyDelete
  17. salam dr,...
    setelah lebih setengah abad merdeka dan mengecapi keselesaan serta kekayaan....kesengsaraan, kepayahan serta pengorbanan generasi sebelum merdeka seolah2 dilupakan....
    ... sejarah takkan dapat di padam..... itu pasti.....
    sebagai warga selepas merdeka, saya sgt sedih melihat bangsa kita tak bersatu....

    ReplyDelete
  18. undi melayu untuk melayu....

    ReplyDelete
  19. salam...
    undi melayu untuk melayu...
    biaq sorang cina pon tak dak dalam kabinet...

    ReplyDelete
  20. anon april26 3.40am is obviously an agent provocateur....

    melayu tolong cina tolong india tolong lain lain tolong melayu.

    cuma, kami kena KUBURKAN UMNO dahulu. parti politik ini mesti dikuburkan supaya melayu/lain2 boleh maju bersama.

    umno/utusan/khir toyo dan sekutu2nya semua nak melayu jadi lemah dan bodoh selama2nya. senang ditipu sedemikian. kalau melayu buka mata, umno mati terus. jadi, melayu mesti terus diperbodohan. caranya senang aje... asyik2 teriak dap.... teriak cina.... teriak sana sini.... jangan tanya pasal bunglo 24juta... jangan tanya pasal pkfz.... komisyen beratus2 juta belie kapal selam.... ketua2 jabatan kerajaan rasuah duit rakyat... semua ini jangan tanya.

    hanya berbuih2 pasal cina cina dap dap karpal kit siang..... walaupun mereka semua ini tak rasuah, hidup sederhana berdekad2..... cina, dap, karpal semua mesti dihapuskan supaya amalan rasuah oleh umnoputra dan ketua2 bahagian umno boleh berterusan atas nama "ketuanan melayu", "1bumi", "1melayu" dsbnya...

    melayu kelantan yang tertindas selama 20 tahun lebih, hidup papa kedana.... mereke ini bukan melayu umno. bukan kerabat umnoputra. jadi, ini ok.

    kan gitu, khir toyo?

    4RAKYAT

    ReplyDelete
  21. Najib haruslah mengaku dan menerima hakikat bhw sekarang sudah tamat cara pemerintahan berkongsi kuasa antara Melayu UMNO dgn Cina MCA dan Gerakan. Masa untuk Barisan Nasional sudah berakhir.
    Sekarang adalah masa utk Melayu UMNO lawan Cina MCA, Gerakan dan DAP.
    PKR bolehlah dianggapkan sudah berkubor dgn kemasukan Anwar ke Sg Buloh tidak lama lagi.
    UMNO haruslah berkerjasama dgn PAS utk berkongsi kuasa memerintah jika tidak mahu Malaysia dijadikan Republik oleh Pakatan Rakyat.
    UMNO haruslah beri perhatian bhw Anwar sedang bermain politik wang dgn lebai2 PAS utk memenangkan puak Erdogan supaya dapat menghapuskan puak Ulamak yg mahukan Kerajaan Perpaduan dgn UMNO. Kita semua tahu bhw Anwar ada banyak wang utk tujuan ini. Dan kita pun tahu kalau lebai2 PAS ni disogok dgn wang, mereka akan ikut aje kata2 Anwar aljuburi. Perhatikan duit Dana Memali pun habis lebai2 PAS ini rembat. Tak tahu ke hukum makan duit anak yatim? Inikan pulak duit orang beri sbg sedekah utk menaikkan si polan sipolan dpd Erdogan.
    Kalau Melayu UMNO dan Melayu PAS dapat bersatu, maka cita2 Lim Kit Siang utk jadi PM dan Cina berkuasa akan lenyap!
    Kalau Cina berkuasa, Republik of Malaysia akan ikut jadi spt Singapore, di mana Kerajaannya telah membawa masuk banyak orang2 Cina dari China, Taiwan dan Hong Kong. Mereka itu telah diberikan kerakyatan dan ditempatkan di kawasan majoriti Melayu utk menghakiskan kuasa undi orang2 Melayu. Yang berikutnya adalah sejarah yg kita semua tahu tetapi Melayu mudah lupa.
    Mahukah kita orang Melayu Malaysia mengikut jejak spt orang Melayu di Singapore?
    Tepuk dada tanya selera.
    Tak kan Melayu hilang di dunia?
    Buat apa hidup, kalau ada nama sahaja, kuasa ekonomi tak ada dan kuasa politik pun tak ada.
    Anak cucu kita akan mengemislah di tanah air sendiri.
    Melayu mudah lupa ????????????

    ReplyDelete
  22. saya percaya keberanian pemimpin melayu yg sanggup menyuarakan hak2 org melayu bila ianya tidak melibatkan kepentingan kuasa...sbb tu yg ada kuasa tu senyap jer....takut kehilangan sokongan..walaupun semakin bnyak yg sudah dikongsikan tapi bangsa lain masih lagi tak berterimakasih sbb tahu pemimpin yg masih mempunyai kuasa akan mengikut kehendak mereka...dan org2 melayu masih terus dibuai mimpi.........

    ReplyDelete
  23. Anonymous said...

    Saya rasa YB salah dalam hal mengapa kaum cina mengundi dap adalah ingin ketulusan dari segi perundangan, pihak berkuasa dan korupsi.
    Pandangan datuk adalah sempit sama seperti utusan/perkasa dan slogan 1Malaysia PM apa nak jadi. Fikirlan dan renong kembali dimanakah sumber kerkayaan/sumber asli negara perginya.

    Saya setuju pendapat YB dalam hal ini dan Anonymous mungkin tidak pernah hidup dalam majoriti kaum tersebut dan hanya mengenali melalui kulit sahaja dan memang majoriti kaum melayu adalah seperti Anonymous yang memang tidak tahu apa2 dan pendapat beliau tidak mempunyai fakta yang benar-benar kukuh.

    ReplyDelete
  24. Saya bersetuju , marilah kita bersama-sama memuliakan konsep 1 melayu 1 bumiputera,1 india, 1 cina, 1 lain-lain untuk menjayakan komsep 1MALAYSIA,

    We all malaysian kan..
    Gila punya , kalau macam ini jadi 100malaysia pun boleh jadi, kalau berpecah seperti ini,

    Dari sejak kecil lagi di bangku sekolah , kita telah diajak supaya berdikari,tolong-menolong and BERSATU....

    jadi mengapa kita hendak berpecah seperti ini,kitakan sama-sama manusia cuma agama berlainan sahaja,tapi saya percaya setiap agama
    mengajar kita supaya berkelakuan BAIK.

    ReplyDelete
  25. assalamualaikum doktor,apa khabar?

    kepada rakan blogger semua,saya harap kita semakin bersatu walaupun berbeda dan tidak mengenali..dunia sudah berubah..!

    risau atau masih berharap tetapi hakikatnya orang cina majoriti tidak akan mengundi barisan nasional pada pru13 ini...ini pada pandangan saya selama saya mengikuti senario dan merasai denyut suara mereka sekarang!

    jika pemimpin melayu kali ini tidak betul2 berani menunjukkan keiklasan menambat hati bangsanya sendiri,barisan nasional akan tumbang..!ini akan menjadi kenyataan jika orang melayu tidak total bersama UMNO kali ini...!orang pas kena sokong umno,orang pkr kena sedar dan kembali kepada umno,orang atas pagar juga kali ini kena beri kepada umno,generasi yg kali pertama mengundi juga kena mengundi umno,orang lama juga mesti bersemangat terus bersama umno,dan jangan ada yg cuba2 menangguk diair yg keruh dan cuba menjadi hero plastik jika mahu semua ini berlaku...!!!!!

    berkaitan orang cina bersama DAP,ini bukan salah orang cina kerana itu hak rakyat malaysia sebagai rakyat yg berumur 21tahun keatas

    ini semua salah orang melayu,
    1)melayu UMNO,
    2)melayu PAS,
    3)melayu PKR,
    4)melayu DAP,
    5)melayu BEBAS,
    6)melayu atas pagar
    7)melayu totok
    atau
    8)PEMIMPIN MELAYU punca nya..!

    melayu berpecah belah...!inilah melayu..!

    kita tengok pru13 masih adakah melayu yg kiasu terhadap kepentingan bangsanya dan bersatu dalam satu wadah walaupun pahit untuk menerimanya..!

    bijak kah melayu hari ini?

    berkatalah benar walaupun pahit......!

    saya akan undi UMNO bukan UNTUK memberi kemenangan kepada segelintiran kelompok sahaja tetapi kerana kiasu saya terhadap bangsa saya,sayang saya terhadap bangsa saya,ingat saya terhadap anak2 melayu yg kecil hari ini dan lihatnya saya terhadap kesilapan melayu hari ini ....sama seperti kiasu nya cina terhadap bangsanya.......yg merosakkan kepercayan melayu untuk bersatu adalah.pemimpin melayu !!!seekor kerbau membawa lumpur hadis semua terpalit..!

    maka terimalah bahana nya hari ini...!

    apa lagi nak kata!....buat keje je la.!dan berdoa agar peluang masih diberi oleh orang melayu ..>...!parut nya telah ada pada melayu kot.>!

    salam..!Q

    ReplyDelete
  26. CUBA DOKTOR BACA KENYATAAN LIM GUAN ENG ni...KATA2 MACAM NI PUN SEBENARNYA BOLEH MEMPENGARUHI DAN MENGEKALKAN GELOMBANG KEMARAHAN DILUAR SANA JIKA TIDAK DIBERI PENJELASAN MENGAPA?......DAH LA LIDAH DIA LEMBUT DARI TULANG....BACA LA BETAPA LEMBUTNYA LIDAH BIAWAK NI..!

    Namun, yang anih apabila ringgit semakin kukuh, tiada tanda-tanda bahawa kadar inflasi akan berkurangan.

    Lim berkata berdasarkan perangkaan kerajaan, kadar inflasi sejak tiga bulan lalu dicatatkan pada kadar 2.8 peratus.

    "Kenapa kita tidak lihat harga barangan turun tetapi tetap BN atau barang naik? Adakah awak lihat harga tepung susu turun. Semua ini diimport.

    "Kita adalah rakyat yang bertolak ansur. Kita beri sebulan lagi untuk harga barangan turun. Jika tidakj kerajaan mesti berikan jawapannya,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat DAP di Kuala Lumpur.

    "Entah mana silapnya, ke mana wang untuk pergi?”

    ReplyDelete
  27. orang yang pandai berpolitik ,yang kurang ditambah,yang tiada diadakan,yang sedikit ditambah,yang dah ada dipertahankan,yang belum dapat diusahakan,yang mustahil dijadikan kenyataan,yang berpecah disatukan,yang lemah di kuatkan,tapi orang melayu sekarang berpolitik dah terbalik.

    sedar sedarlah diri.

    ReplyDelete
  28. Semua ini terjadi kerana org melayu telah berpecah. Zaman dulu semasa UMNO kuat mane depa-depa ni berani. Yang peliknya ada juga org melayu islam terlalu mengagung-agungkan puak-puak depa sampaikan ayat quran diputar belit pun ada yg mengiakan saja. Tak tau la islam jenis apa depa-depa tu.

    ReplyDelete
  29. sudah 50 tahun kita bagi peluang kepada UMNO untuk memajukan MELAYU tetapi kenapa jadi begini,ini kerana pemimpin UMNO yang kita harapkan mementingkan tembolok sendiri,lihatlah pemimpin UMNO mana ada yang hidup sederhana semuanya kayaraya mewah tetapi rakyat terutama berbangsa melayu masih ramai yang merempat.anak2 pemimpin UMNO hidup mewah hinggakan rakyat naik muak dan benci.rumah mewah kereta mewah sampai lima hingga enam keturunan manakala rakyat biasa ramai yang kais pagi makan pagi walaupun kerja kuat.

    ReplyDelete
  30. Anonymous (Tuesday, April 26, 2011 2:26:00 PM GMT+08:00)

    Ko ingat sapa yang paling korup kat Malaysia ni? Orang Cina dah puas merasuah pegawai kerajaan, ahli politik kemudian nak kata BN rasuah. Kalau tak rasuah macam mana pemimpin DAP boleh survive sampai sekarang? Mana ambik duit? Bolehkah mereka berjaya dalam perniagaan tanpa rasuah sedangkan mereka menuduh segala-galanya di Malaysia adalah rasuah?

    90% rasuah di malaysia akan pupus jika orang Cina tidak memberi rasuah.

    ReplyDelete
  31. "Anonymous said...
    KENAPA ORG MELAYU NAK SGT 'HAK ISTIMEWA'? TAK DAPAT BERDIKARI KA?
    MEMANG SIFAT PEMALAS!

    Tuesday, April 26, 2011 3:40:00 PM GMT+08:00 "

    1. Orang Melayu bukan pemalas. Cuma kalau dah ada hak keistimewaan yang dijamin oleh perlembagaan mengapa hendak dilepaskan? Ko ingat orang Cina akan lepaskan hak mereka kerana Malaysia. Tengok dah lima puluh tahun merdeka SJK Cina masih wujud. Nak buat Sekolah Wawasan pun mereka tentang.

    Ini belum cakap bab bisnes lagi. Kalau tak kerana kerajaan BN sampai sekarang orang Melayu takkan merasa masuk bidang pembinaan dan peruncitan yang dikawal oleh kaum Cina.

    hanya melayu bodoh saja setuju dan sokong DAP.

    ReplyDelete
  32. Salam ,
    Sudah sampai masa kita ambil balik apa yang kita dah beri...Ini negara kita.Kita ada kuasa politik dan raja berperlembagaan...
    Kita terlalu berlembut,siapa Ah Lpng,Siapa tauke cd cetak rompak,siapa tauke judi, siapa tauke pelacur dan banyak lagi...kenapa kita biarkan...
    Ini negara kita dan kita berhak menentukannya.

    ReplyDelete
  33. hah.. masih ada juga melayu yang berani kata malaysia 50tahun tak ada ape2.. ape punya bangsat melayu macam ni... memang umno perjuangkan dasar melayu.. dan umno memang ramai orang2 pembangkang yang benci.. jadi inilah peluang DAP nak jatuhkan melayu dengan guna nama umno.. dan yang paling bangsat bila ada melayu2 yang ikut sama dengan DAP untuk jatuhkan melayu.. tp kaum cina dalam senyap2 bersatu.. kita boleh nampak kaum cina dalam dunia ni berapa banyak negara yang berasaskan cina.. ini semua adalah kerana boleh bersatu padu.. tp masih ada melayu yang kat malaysia ni terikut2 perjuangan DAP yang nak mencina kan malaysia ni..

    ReplyDelete
  34. Assalamaulaikum Dr
    Terima Kasih krana menulis artikel ini kerana ianya memberi lebih percerahan dan memantapkan hala tuju.
    Kebangkitan bangsa Melayu sejak akhir2 ini cukup bagus kerana menyedarkan mrk betapa kurangnya hak2 mereka di bumi sendiri.

    Malah yg paling kita bersyukur adalah PAS sebuah parti yg banyak fitnanhnya lebih2 lagi di fokuskan seolah2 UMNO parti yg menentang islam terbongkar kesilapan2nya.
    Malah siapa sangka Allah memutarkan semula dgn PAS bergelumang dengan soal moral paling teruk dalam sejarah politik malaysia kes liwat.

    UMNO perlu memperkasakan ulamak muda yg baru2 ini memasuki ruang dakwah UMNO.
    DR perlu memberi tunjuk ajar agar golongan2 ulamak muda yg diluar berganding bahu krn Islam yg semakin rosak perlu diprbaiki dan UMNO perlu menjuarainya.

    ReplyDelete
  35. 1.Sebenarnya hanya segologan "pemimpin" yang berbuih di mulut mengatakan orang Cina, India dan lain-lain bangsa bukan Melayu ingin memansuhkan "kedudukan istimewa" orang Melayu, agama Islam dan Raja-raja Melayu.

    2.Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan tidak boleh dimansuhkan tanpa persetujuan 100% ahli Dewan rakyat dan dewan negara dan diperkenaankan oleh Raja-raja Melayu.

    3.Sejarah telah berulang kali membuktikan bahawa semakin kerap satu pembohongan diulangi semakin cepat orang akan mempercayainya. Inilah yang sedang diimpikan oleh "pemimpin" yang ingin bergantung selama -lamanya kepada kuasa politik.

    4.Siapa bukan Melayu yang mencabar kedudukan istimewa orang Melayu ? agama Islam dan Raja-raja Melayu ?

    5.Namakan dia dahulu sebelum membuat tuduhan beremosi kerana "lidah itu memang tidak bertulang"

    6.Perlembagaan itu jelas dan apa yang telah dipersetujui akan dihormati. Tetapi ingat jangan jadikan kedudukan istimewa sebagai tiket untuk berbuat sesuka hati atas nama nak "majukan" orang melayu. Biar betul orang Melayu yang betul betul memerlukan bantuan merasakannya dan bukan hanya segelintir yang tamakkan harta dan kekayaaan.









    Kepada semua mereka yang menelan ini bulat - bulat tolongkan baca lebih dan fikir lebih.

    ReplyDelete
  36. DEAR DR KT,

    THERE IS NO SUCH THING AS 'PERKASAKAN MELAYU' OR 'KETUANAN MELAYU' OR 'HAK MELAYU'. YOUR PARTY LEADERS AND YOU AMONGST THEM ARE TO BE BLAMED FOR THE SPLIT IN THE MALAY UNITY. THE FALL-OUT OF DSAI, THE SACKING OF HIM FROM UMNO, THE SODOMY, THE CORRUPT UMNO LEADERS,THE KAPUT LAW ENFORCEMENT BODY AND IN ADDITION, YOU HAVE BEEN SINGLED OUT BY YOUR OWN PARTY TO FACE THE MUSIC, ARE THE INGREDIENTS FOR THE SPLIT OF MALAYSIA SUPPORT TO UMNO. PLEASE ASK YOURSELF ARE YOU CLEAN? ANSWER MY QUESTION SINCERELY AND E-MAIL OF YOUR CONFESSION. THE CARDS ARE VERY CLEAR OF THE ACCUSATION OF CORRUPTION AGAINST YOU AS REPORTED BY THE MEDIA. THE CONSTITUTION HAS BE CHANGED IN THE FIRST PLACE BEFORE THE PREVILEGE OF THE BUMIPUTRAS ARE REMOVED. THE WAY UMNO HAS BEHAVED, THE MASS BUMIPUTRA PREVELIGED HAS LONGED BEEN REMOVED, WHAT THE ORDINARY MALAYS GOT IS THE HUSK AFTER THE GRAINED HAS BEEN DIGESTED BY LEADERS LIKE YOU. I DONT THINK THE MALAYS ARE DIVIDED, THEY ARE MORE UNITED THEN EVER TO JUSTIFY A JUST GOVERNMENT. DONT BLAME THE CHINESE, BUT OURSELVES, THE DESTINY IS IN THE MALAYS HAND BUT UMNO LEADERS HAVE CHANGED OUR DESTINY TO SUIT THEIR LUST AND THEIR GREEDY SOULS. THE MALAYS ARE WILLING TO TAKE THE RISK AND BEAR WITH A NEW GOVERNMENT FOR A 5 YEAR PERIOD AND IF IT IS DETRIMENTAL TO US THEN WE WILL CHANGE IT AGAIN. ARE THE CURRENT UMNO LEADERS SCARED OF THE COMING CHANGE? WE THE ORDINARY MALAYS WELCOME THE CHANGE AND WE ARE WILL CHANGE, THE CHANGED GOVERNMENT IF THE OFFER IS IDENTICAL TO THE PRESENT GOVERNMENT. 35 YEARS IS TOO LONG BUT 5 YEARS IS VERY SHORT.

    ReplyDelete
  37. Saudara Tan dan rakan2,

    Memang benar kita hidup perlu tolong menolong dan bantu membantu tanpa mengira kaum dan agama. Masalah perpecahan ini bukan kerana kita tidak tolong menolong atau bantu membantu. masalah kepada perpecahan sekarang ialah isu sokongan politik banyak mengambil kira usaha mengurangkan hak-hak bumiputera melalui slogan-slogan kesamarataan, keadilan dan ketelusan.

    ReplyDelete
  38. oii anon Wednesday, April 27, 2011 4:11:00 PM GMT+08:00(susah kalau tak letak nickname), jangan marah-marah bila menulis.

    1. "THE CARDS ARE VERY CLEAR OF THE ACCUSATION OF CORRUPTION AGAINST YOU AS REPORTED BY THE MEDIA."

    so UMNO leaders already guilty before trial but PR leader always not guilty even court decided otherwise? hahaha lol You're the most corrupted person i ever seen. imagine if your party get Fed Gov. surely your leaders like Anwar Ibrahim above the law and may be the god.

    2. ya kaum cina berhak menyokong sesiapa sahaja atas apa sahaja alasan.Ia sama juga dengan hak orang Melayu dan bumiputera untuk bersatu.

    3. 5 years with all information, infrastructure, technology, administration system already implemented and stable surely different from a few decades after independent. 5 years not enough because your leader already involved in corruption, underworld business etc.

    ReplyDelete
  39. dr khir, 1melayu 1bumi?

    kenapa melayu patut dikira bumiputra? padahal melayu dtg menjajah malaysia yang asalnya adalah tempat asal org asli. orang asli lah patutnya dikatakan bumiputra, bknkah? saya tengok orang2 aslilah yang lebih terpinggir.

    saya kira saudara khir ni cakap lebat sahaja untuk kepentingan diri. saudara belum lagi jelaskan rumah bepuluh2 juta saudara yang saya kira kalau gaji menteri besar selangor sahaja, saudara mmg xboleh afford rumah sedemikian. so macammana?

    orang mcm saudara ni kah yang mementingkan ketulusan?

    ReplyDelete
  40. Apa guna sokong pemimpin melayu sekiranya dia jelas korupt, mengambil kesempatan kerana kedudukannya sbg menteri besar, atau ketua menteri untuk memperkayakan diri dan keluarganya. Sebagai seorang rakyat yang sedang memerhati, saya lebih yakin dengan cara PAS dan DAP kerana lebih transparent dan lebih berjiwa rakyat. Sorry ya!

    ReplyDelete
  41. Anonymous said...
    Melayu dan jawa lain dan bagitu juga mamak.

    JAWAPAN BALAS: ITU KATA KO SAJA ANON. DI MALAYSIA DALAM TAKRIFAN PERUNDANGAN TERMAKTUB DALAM PERLEMBAGAAN TAKRIFAN MELAYU DIPERLUASKAN LEBIH DARIPADA PEMIKIRAN SEMPIT PERKAUMAN KAMU.

    Kalau ada 1 melayu, Dr Khir bolih promote 1 Jawa dan Mahathir pula promote 1 mamak; manakala Brahim pula 1 siam? atau 1 patanni?( tak tahu keturunannya).

    JAWAPAN BALAS: ITU ADALAH ANGAN-ANGAN MAT JENIN SENDIRIAN MUNGKIN TERCETUS SEMASA KAMU SEDANG 'HIGH' AIR KUNING DALAM PUB DAN DISKO. MALAH KENYATAAN KAMU BERBAUR PERKAUMAN TEBAL LAGI BEBAL.

    Yang jelas kebanyakan melayu tak suka melayu umno. kalau Brahim promote 1 melayu-Umno, orang melayu lain tak kisah. Brahim dan Umno hanya mewakili lebih kurang 3 juta melayu shj.
    Tuesday, April 26, 2011 1:04:00 PM GMT+08:00

    JAWAPAN BALAS: BUKTIKAN DNEGAN FAKTA DAN BUKAN DENGAN AUTA ORANG MABOK TODI. MELAYU DAN UMNO DITAKDIRKAN BERSAMA, TAPI DAP DAN CINA TIDAK BERPASANGAN KERANA MAJORITI CINA MASIH MENOLAK DAP. APA YANG BERLAKU SEKARANG IALAH HANYA KESAN SEMENTARA IBARAT RIAK DI AIR TENANG, BILA SAMPAI KE TEBING RIAK ITU BERBALIK KE PUNCANYA. LIHATLAH NANTI.

    ReplyDelete
  42. Dr...Siapa yang selalu menjeritkan kesamarataan..
    Bukan IMalaysia tu konsep kita semua sama..cuba amati lirik lagu 1Malaysia tu.. sampai sel0gan Maulidul Rasul pun 1ummah 1Malaysia.. mana punya ummah ni...

    Masih ramai lagi kaum Cina dan India yang takpeka pada keperluan budaya dan agama kita orang Melayu. Orang India selepas 50 tahun berada di Malaysia pun masih cakap..Tak da baca punya orang...orang cina pula selepas 50 tahun masih tak peka bahawa dalam islam tu bersalam lelaki perempuan bukan mahram adalah haram...
    Persolaha nya.. apa usha kerajaan yang telah lakukan bagi menasionalisasi kan orang-orang ni selama 50 tahun. Sekolah vanikular semakin dibantu apabila PRK tiba sebab perlu undi. Sekolah agama rakyaat pula di kebangsaankan kerana konon mudah dibantu...

    Orang Melayu harus berfikir secara rational dan professional, barulah kita dihormati. Dalam bahasa Inggeris.. "Dignity is to earned". Wassalam

    ReplyDelete
  43. Dr. KT.
    Saya harap sangat agar komen saya sebelum ini dapat disiarkan.

    Saya telah banyak membaca komen-komen yang pro, kontra dan saksama.

    Apa yang terjadi pada hari ini, berpunca dari sikap semua kaum yang ada di Malaysia sejak berpuluh tahun dahulu terutama pada waktu kemuncak pembangunan negara dalam dekad 80an dan 90an.

    Pada akhir dekad 90an, pemberontakan dilakukan oleh Anwar kerana ketidakpuashatinya di tendang keluar daripada UMNO. Sejak itu, dia berkokok dan bernyanyi.

    Pada masa yang sama, majoriti pemimpin UMNO amat leka untuk menangani pemberontakan Anwar sehinggaalah muncul gerakan REFORMASI yang amat merugikan semua pihak.

    TDM telah mengambil langkah begitu positif bagi memastikan pemberontakan Anwar ini tidak menjadi barah yang teruk. Namun usahanya tidak disokong sepenuh hati oleh barisan kepimpinan samada dalam UMNO, MCA dan MIC.

    TDM berjaya membungkam kemaraan Anwar tapi barisan kepimpinan lain gagal menyambut dan meneruskan apa yang telah TDM lakukan.

    Akibatnya, antara 2004 -2008, seluruh jentera pentadbiran Barisan Nasional melakukan blunder paling besar dalam sejarah.

    Hanya setelah DS Najib menyambut kembali dan menyambung semula usaha-usaha TDM, barulah Barisan Nasional kembali ceria dan cerah namun masih ada lagi yang leka dan berangan-angan panjang.

    Kini, setelah kemenangan demi kemenangan di raih semula oleh Barisan Nasional, sebahagian besar pengundi Cina yang terpengaruh dengan seruan dan slogan-slogan Pakatan Jahat melalui penyampaian verbal yang power yang tidak ada pada pemimpin-pemimpin Barisan Nasional menyebabkan sekelompok pengundi Cina merasakan inilah masa untuk berubah.

    Buat pertama kalinya dalam 53 tahun, DAP memberikan gambaran palsu bahawa pengundi Cina berbaloi mengundi DAP dan tidak berbaloi mengundi MCA.

    Kita tidak perlu menjadi simpatisan mahupun terlalu akur kepada seruan Pakatan Jahat kerana terlalu banyak poin-poin yang boleh kita gunakan untuk mematahkan semangat mereka dan mengembalikan semula sokongan rakyat kepada BARISAN NASIONAL.

    Kita hanya perlu menghukum segelintir pemimpin-pemimpin dalam Pakatan Jahat yang benar-benar jahat dan curang. Jangan hukum pengundi.

    ReplyDelete
  44. MCA dok hina Islam (kutuk Cikgu Mala tak bersalam dgn bukan mahram, dok kata "Islam is not about turban and beard" dan mcm2 lagi), apa UMNO buat? Bukannya bagi nasihat suruh berhenti tapi bagi muka depan kat Utusan untuk mintak maaf (masa suruh kurangkan volume azan) dan buat pekak bila mereka meneruskan kerja mereka menghina Islam (masa nak saman Kerajaan Negeri Melayu Kelantan sebab mereka mengharamkan judi).

    Satu lagi, kalau dah tahu yang cha ya nun alif ni naik kepala, kenapa tolong cover untuk diaorang lagi, contohnya paper hari ni keluar berita pasal 10 keldai dadah ditahan di New Zealand. Kenapa tak siarkan nama diaorang mcm paper NZ buat? Ni tidak, letak nama diaorang sebagai "lapan lelaki dan dua wanita".

    Nama2 mereka dan umur adalah seperti berikut ( seperti yg tersiar kat http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10721995&ref=rss ,family name saya betulkan kedudukannya):

    Wong Yuen Fatt , 61
    Ooi Teng-Kim , 52
    Ong Eng Hin , 39
    Ong Ewe Hoe , 40
    Tan Ah Nya. 51
    Leong Waihong , 23
    En Sit Mooi , 29
    Wong Lian Fong , 53
    Teoh Eng Wan , 22
    Teoh Ah Kooi , 21

    ReplyDelete
  45. Saudara Rahman Putra, saya dah jelaskan banyak kali hanya saudara malas membaca atau sememangnya telah menaruh kebencian hingga menutup segala usaha mendapatkan kebenaran.

    janganlah kerana benci maka yang wangi pun dikatakan busuk dan kerana sayang yang busuk pun dikatakan wangi.

    ReplyDelete
  46. Saudara Rahman Putra...
    Saya rasa saudara tak layak langsung nak beri komen dalam blog Dr Khir ni...
    Ayat mcm org yg xberpelajaran...

    ReplyDelete
  47. rahman putra tu Cina DAPig yg gunakan Nama Melayu...

    dah ler buta sejarah, bila pulak Melayu ni jd pendatang.... kalo Melayu ni pendatang knp kaum Melayu majoriti dlm Malaysia???? kalo di kumpulkan org2 Melayu dan ludah kan kat kaum2 Cina aku ingat banjir ler kawasan2 Cina tu.....

    kat Malaysia ni dari dulu sebelum munculnya Parameswara dah memang ade org2 Melayu duduk tinggal kat Tanah Melayu... bilangan org2 asli pun lagi ckit dr Melayu lebih ler dr majoriti Cina dlm Malaysia ini...

    aku Generasi Muda sokong sepenuhnya gagasan
    1 Melayu 1 Bumi.
    Parti2 Melayu dlm BN dah buktikan yg kita akan terus memerintah tanpa pengundi2 Cina yg tak kenang budi...
    so apa perlu Pemimpin2 Melayu dlm BN beri peluang & jawatan pd Cina2 yg selalu kalah????
    buang saja Cina2 dlm BN yg ade sekarang ni.
    semua nya tak boleh pakai tak buat kerja.
    bagi Cina2 dlm BN ni kalah ker menang diaorg tetap akan dpt jawatan jugak sebab kerajaan nak jaga perpaduan.....

    ReplyDelete
  48. kenapa ahli Pas & Pkr wajib jauhi DAP

    http://persekutuantanahmelayu.blogspot.com/2011/04/kenapa-ahli-pas-dan-pkr-wajib-jauhi-dap.html

    kenapa Melayu Islam perlu benci DAP

    http://persekutuantanahmelayu.blogspot.com/2011/04/kenapa-melayu-islam-perlu-benci-dap.html

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum Dr

    saya terbaca dalam blog mengatakan kerajaan Selangor menganjurkan pengurusan dunia cyber. Malah saya tertarik apabila diberitahu bloggers dipihak pro kerajaan lebih proaktif dan meningkat secara mendadak didalam mempertahankan BN.

    Saya mengharapkan agar UMNO menjadi pembantu Dana manakala pihak bloggers terpilih menjadi penganjur.Malah seboleh2nya bloggers dari masyarakat India dan Cina juga perlu dilibatkan.

    Dipihak agama jangan lupa menjemput dari ulamak muda UMNO.Semoga ianya menjadi realiti.

    ReplyDelete
  50. Persatuan Kebangsaan Melayu Bersatu. Inilah parti untuk orang melayu. Bukan PKR atau PAS atau DAP. Selama ini kita sebut UMNO. Kalau kita betul-betul perjuangkan orang melayu inilah parti kita dan inilah negara kita Tanah Melayu. Dengan parti inilah kita seharusnya membina bangsa melayu yang disegani baik dari segi ekonomi mahupun politik. Dan kita harus bergerak dan bertindak sekarang dengan lebih pantas walau dengan apa halangan sekali pun demi untuk memajukan bangsa. Berjuang dan Terus Berjuang. Kita juga boleh Berkongsi. Untuk semua.
    Berpolitiklah dengan lebih disiplin dan bertamadun. Tahu apa tujuan berpolitik.

    Jangan harap orang lain atau parti lain nak tolong melayu. Ingat !!! Ingat !!! Ingat !!!.

    Kita harus mengaku parti ini telah banyak menolong orang melayu dan percaya akan terus menolong dan memperjuangkan orang melayu dimasa depan.

    Cuma ada sekelompok melayu yang tak sedar diri dan taksub dengan 'seseorang'... (seorang sahaja kecoh satu dunia)

    Peliknya anak-anak mereka sendiri belajar di institusi yang diperjuangkan oleh parti ini. Malah mereka ni bekerja dengan kerajaan.

    Sedikit pasal DSAI. Harap gelaran DS ditarik balik dari Anuar Ibrahim ni. Sebab orang melayu sorang ni dah banyak memporak-perandakan melayu amnya. Buat malu Melayu Company.

    Wassalam
    Dato' R

    ReplyDelete
  51. Salam Dr. Khir,

    Saya pernah bertanya sendiri kepada beberapa orang rakyat M'sia yang berbangsa Cina, walaupun baru pertama kali berjumpa saya memberanikan diri bertanya 'mengapa bangsa cina mengundi parti DAP'. Kata mereka, Negara kita kaya ada minyak, gas, balak & hasil bumi yang lain... tetapi kemana kekayaan tersebut pergi? Mereka pun tidak mahu menjadi seperti Indonesia dizaman presiden Suharto...mereka pun mahu bangsa melayu setaraf dengan mereka... mereka pun takut juga orang melayu memberontak bila jurang itu terlalu jauh... Sebagai pemimpin melayu yang matang dan banyak pengalaman rasanya Dr. Khir tahu apa yang dapat disimpulkan kenapa orang Cina memilih DAP...

    ReplyDelete
  52. Salam Dr. Khir.

    macam nak memuliakan 1 melayu 1 bumi? dalam Umno sendiri pun bercakar..

    ReplyDelete
  53. Yang Dihormati YB Dato...
    Apakah persediaan telah dan akan dijalankan oleh UMNO untuk merampas kembali Selangor daripada golongan kafir dan fasik sekarang ini? Adakah pihak UMNO yakin akan mampu melakukannya? Pada pemerhatian saya, pihak pemerintah kerajaan negeri sekarang adalah lemah namun adakah pihak BN mengambil kesempatan ini untuk melakukan overkill?

    ReplyDelete
  54. Salam hidup UMNO!!

    Betul ke osama dah mati..lihat gambar ini di http://iklanekamalaysia.blogspot.com/

    ReplyDelete
  55. Mana boleh sama rata,sama rasa..kalau mau balik lah ke tempat mau zee tong..sana boleh....melalui kapal laut boleh...jalan darat boleh termasuk yang tinggal di singapura pun tumpang sekali boleh....diorang tu dah lama tak sedar diri ...kita orang melayu ni..asyik sabarrrr...sabarrrr..sabar....sebab kan kita belajar dari silat...jangan serang selagi tak diserang...jangan pukul selagi tak di pukul...tetapi mereka lupa....oarang kita ni kalau dah terantuk baru terngadah...kalu dah terngadah jawabnya ....mengamuk...hilang semua akal...baru diorang tahu siapa melayu...kacau--kacaulah mat melayu...kalau nak kena....kah..kah...kah...

    ReplyDelete
  56. Salam Dato',

    Saya mengikuti komen Dato' khususnya yg berkaitan dgn Melayu. Dato memang konsisten Tahniah. Namun demikian, saya harap Dato' memperjuangkan nilai ini walaupun Dato' berada dalam Jawatan Tertinggi suatau hari nanti. jangan apabila telah memang jaatan tertinggi ( mungkin TPM atau PM ) nilai ini diketepikan demi menjaga hati bangsa lain. Saya juga berharap moga Dasar - Dasar yang diperjuangkan oleh kita khususnya kerjaan tidak bertentangan dgn perlembagaan. Isu Bahasa, Isu Agama, Isu Bumiputera dan Raja2, jangan berkrompomi walaupun seinci. Tahniah Dato' saya akan terus bersama dato' dalam memperjuangkan bangsa Melayu. Jangan terlalu bertolak ansur dengan bangsa bukan bumiputera. Mereka ada negara asal, malah nenk moyang mereka masih di sana. Kita hanya ada Tanah Melayu dan Borneo. Hidup Melayu , Hidup Bumiputera. shantrol@yahoo.com

    ReplyDelete
  57. tak payah melayu2 sangat lah, islam tu lebih penting.

    ReplyDelete
  58. woooiiiii..... ape ler yg ko cakap kan tu

    Anonymous said...
    tak payah melayu2 sangat lah, islam tu lebih penting.
    Wednesday, May 4, 2011 11:15:00 AM GMT+08:00

    ni jawapan aku

    " Islam itu Ruh Aku Melayu itu Jasad Aku "

    jikalau Bangsa Melayu terhapus dr Malaysia ini adakah Agama Islam akan kekal di Malaysia ini.
    Jgn lah bercakap mcm anda sorang jer yg tahu tentang Agama Islam. Kami org2 UMNO pun solat dan beriman jugak seperti saudara. biar Allah jer yg jadi penentu untuk amalan kami.
    Kami mempertahan kan kedua2 nya sekali gus kami pertahan kan Agama & Bangsa kami.....

    sebab kami UMNO adalah MELAYU ISLAM....

    sila2 lah tgk link ini mcm mane pkr kena ceramah dgn ahli UMNO

    http://www.youtube.com/watch?v=Ov-gzHFIYE4

    ReplyDelete
  59. saudara khairul dan rakan rakan bloggers lain,

    Bagi saya osama ini tidak wujud ia hanya satu program Amerika,utk menyalahkan org islam dan menuduh islam adalah penganjur kepada keganasan,sebab itulah tidak ada bukti nyata samada osama hidup atau telah mati,tiada pula
    kedengaran keluarga osama menuntut jenazah beliau,saya yakin lepas ini mereka akan mencipta osama baru yg lebih ganas dan menyalahkan islam sebagai agama keganasan.saya rasa sedih org islam juga terbawa bawa dgn propaganda amerika ini.

    ReplyDelete
  60. Dr. Khir youre right about the American propaganda. The thing that annoyed me is that there are muslim leaders supported American action of intruding other country and executed a murder on an "unarmed" person. As what the German said.. This has set a precedence where anybody can kill anybody anywhere in the world by just declaring that he is a terrorist...

    ReplyDelete
  61. salam 1 malaysia dr
    agak lama juga tidak melihat blog dr ini, terlalu sibuk dengan "kami menurut perintah"

    1. berkaitan dengan kaum cina ini, mereka sudah lama berjuang dengan cara ini. Contoh kita lihat bagaimana Singapore keluar dari Tanah Melayu. Perjanji yang tidak pernah di kotakan oleh parti yang menguasai Singapore

    2. Dapatan dari satu kajian "school of Choice" Ibu bapa cina tidak memilihs ekolah kebangsaan lebih kepada faktor budaya. Disini kita dapat lihat sekolah-sekolah kebangsaan pun mereka tak mahu masuk inikan pula nak mengundi Umno.

    3 Sudah tiba masa org melayu dan parti yang ada kaitan dengan Umno fikirkan hal ini.Jangan asik fikirkan duit utuk penuh kantung sendiri.
    4. Bila kaum mereka dah memerintah tiada lagi pembelian rumah dapat diskaun 10%.

    4. Mungkin selepas ini harga tanah kubur pun dah macam Nirva Park Nilai.

    Sekian pandangan rakyat marhain
    A.K
    Pemuda Kuala Kangsar

    ReplyDelete
  62. khir,

    Penubuhan PERKASA tidak dianggap perkauman pada awalannya ...TAPI dilihat perkauman bila perkasa condong kepada UMNO yang memang terkenal sebagai parti yang mengamalkan perkaumanan yang utama di Malaysia

    ReplyDelete
  63. Salam Dr Khir,

    Saya ada pertanyaan untuk Dr dan kalu Dr sudi membaca saya menunggu jawapan dari DR.

    1. Apakah erti hak istimewa Melayu kalau peluang-peluang untuk Melayu ditutup rapat olih bangsa asing dan apakah pertolongan pemimpin Melayu untuk membantu kami golongan di bawah sini yang di nafikan hak kami untuk berniaga?
    2. Saya berniaga dengan membuka Klinik dalam kawasan campuran dan di kelilingi kilang2 yang majoriti dimiliki olih bangasa Cina. Bangsa Melayu beragama Islam ingin mendapat rawatan di sini atas sebab2 keagamaan sekurang2 nya kerana pesakit wanita lebih selesa dengan doktor wanita.
    3. Tetapi Third Party Administrator di miliki olih bansa lain, menyekat hak klinik melayu untuk mendapatkan panelship, bermakna pesakit yang dilindungi olih TPA ini 'dipaksa' untuk ke klinik bangsa asing walaupun doktor yang akan memeriksa alat sulit wanita melayu islam itu seorang doktor lelaki bukan Islam.
    4. Kenapa TPA ini - mendapat hak pengurusan dari syarikat minyak terbesar, lebuh raya terpanjang dan bank yang terkemuka yang kebanyakan kakitangan nya adalah melayu. Bermakna bangsa ini menyedut hasil dari syarikat melayu tapi untuk disalurkan kebawah, syarikat(klinik) melayu dipinggirkan walaupun permintaan dari pelanggan melayu amat ramai?
    5. Kenapa orang yang berpengaruh seperti Dr tidak mampu untuk membawa penyelesaian yang sebegini kecil kalau betul2 ingin menjadi juara melayu?
    6. Adakan orang berpengaruh seperti Dr tidak berminat kerana tidak memberikan sebarang pulangan secara lansung kepada Dr?
    7. Saya amat berminat untuk mendapat pandangan terus secara peribadi dari Dr berkenaan dengan hal sekecil ini, dan amat berbangga kalau dapat disokong dan menyelesaikan masalah kecik ini sebagaimana Dr memerlukan sokongan dari kami di bawah untuk Dr terus bergerak di atas.
    8. Saya sudi bersua muka secara peribadi dimana2 kawasan umum untuk saya menghuraikan permasalahan ini selanjut nya.

    ReplyDelete
  64. Salam, Dato kawasan majority Melayu, dalam pr 13 kita letak semua calon Melayu, kawasan cina letak calon cina,Gerakan,Mic biar orang cina sokong DAP.pas tu jangan bagi dia orang satu kerusi pun dalam kabinet, dan ambil balik jawatan menteri perumahan bagi kepada wakil UMNO. KIta ajar kaum yang sombong dan tak sedar diri ni.Dan kita ambil balik kerakyatan dan halau depa dari negara ini. ada berani ke PM Tok Jib dan UMNO!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  65. Disokong 100% tulisan Dato, Usah peduli lagi undi kaum yg. sombong dan tak tahu budi tu,kita tak perlu dia orang pun kita boleh perintah Malaysia.Jangan bagi muka pada dia orang pada PR 13,.Letak semua colon Melayu Dalam kawasan Majoriti Melayu Jangan sekali-kali bagi peluang kat depa di kawasan kita. Jangan baik pada orang tidak bertempat!!!!!!!!!!Orang tak pernah pun berterima kasih kepada kita, wajib diingat!!!!!

    ReplyDelete
  66. Saudara anon yang menulis mengenai klinik,

    1. Saya tidak mempunyai kuasa untuk membantu sekarang. Bagaimanapun saya berharap saudara dapat menghantar E-mel kepada saya memperincikan masalah saudara ke drkhir@yahoo.com.

    ReplyDelete
  67. siapakah diantara Melayu yang dapat manafaat disebalek dasar ekonomi baru.kalau tidak pemimpin AMENO.mereka jugalah yang menjadikan Islam agama yg menyusahkan.mereka jugalah yg mencipta perpecahan dan ketegangan.sedangkan Rakyat Malaysia inginkan hidup aman dan damai.ingatlahhh! kamu akan khir toyo sebagai rakyat Malaysia yg waras KAMI TIDAK PERNAH lupa akan kebobrokan Ameno segalanya bermula diera Mahadir yg memparahkanya lagi.Mahadir mudah lupa kerana umurnya.hanya pesan AKU utk menguatkan fikiran banyakanlah baca ALQURAN.

    ReplyDelete
  68. Asallamualaikum YB Dr Khir, I just join this blog, jadi mungkin komen ini agak terlewat, Tapi tak pa saya still nak komen.Apa yang ditulis oleh YB Dr di atas, saya sokong sepenuhnya dan itulah hakikatnya, tetapi berapa ramai orang Melayu sedar perkara ini. Sebagai rakyat Selangor saya bangga kerana Dr dengan berani mempertahan banyak hak orang Melayu semasa menjadi MB dulu, tapi ramai orang Melayu tidak tahu/sedar perkara ni, walaupun YB Dr mendapat tentangan hebat dari pihak pembangkang dan juga dari parti komponen BN sendiri. Harap YB Dr terus memberi pendapat yang berani in the future, samada melaui Perkasa atau blog ini. Apabila kita melakukan sesuatu yang baik kepada ummah tak semesti untuk semua orang tahu dan menghargai sumbangan kita itu, yang utama kita ikhlas dan Allah mengetahuinya. Semoga Allah memberi pelindungan dan rahmat kepada YB Dr dan family. Amin.

    ReplyDelete
  69. Mengapa salah orang kalau orang itu tidak sokong kita, tgk dulu kelemahan kita, pandangan orang cina tidak sama dengan kaum lain, mereka sekiranya memdapat peluang mcm orang melayu saya rasa dah lama malaysia ini jadi maju, macam korea dan taiwan. nak harap parti PAS , depa ni politik je lebih melalak sana sini tapi tiada jasa membangunkan negara, mengharapkan bantuan kerajaan juga..Kerajaan pulak banyak menghabiskan dana untuk membayar gaji kakitangannya sahaja, tgk 1.2 juta bagi 28 juta penduduk paling tinggi dalam dunia. lagi banyak guna sistem dan komputer lagi banyak pakai staff apa ni.. biar rakyat yang berpelajaran ini berkerja dengan swasta ataaupun mencipta kerja dengan membuat bisnes ataupun menceburi pertanian moden, kerajaan menghantar ramai penuntut keluar negeri untuk blajar dan mencipta pekerjaan sebaliknya mereka balik sama-sama berlumba untuk mencari kerja makan gaji...kalau belanja mengurus sampai 70 peratus dari belanjwan negara, rakyat digalakan kerja makan gaji sahaja bukan mencipta pekerjaan. kalau orang melayu banyak menceburi bidang perniagaan campur dengan orang cina kerajaan akan mendapat hasil cukai lebih banyak tanpa perlu membelanja banyak untuk mengurus, jadi lebih banyak boleh disalurkan untuk sudsidi bagi menjadikan negara ini selesa un tuk dihuni...

    ReplyDelete
  70. salam Dr.

    saya da satu soalan main dan pusing di kepala saya, kalau Dr. sanggup terima 1 Melayu-1bumi, nanti kaum Cina itu pun keluarkan 1Cina-1Buddish, kaum Indian keluarkan 1India-1Hindu..tak habis-habis..
    jadi, apa makna PM Najib punya 1Malaysia?

    tolonglah, wahai kawan-kawan saya malaysia yang ada mata untuk baca, dan otak untuk pikir, sekarang dah zaman apa? negara nak maju mesti mendapat sokongan dari semua kaum.
    sedangkan PM Najib pentingkan 1Malaysia, tapi masih ada orang nak buat kecoh, apalah 1Melayu-1bumi?non-sense pada saya!!
    sesiapa itu yang keluarkan nonsense slogan seperti 1Melayu-1bumi kenapa tidak ditahan bawah ISA?
    apakah fungsi ISA tu?bukan ke kerajaan kami selalu suka pakai undang ini untuk tangkap orang yang buat kecoh dan membangkitkan isu sensitive?
    ataupun, kerajaan pikir isu ini masih tidak cukup sensitive...aduh..keliru betul saya

    ReplyDelete