Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Monday, August 6, 2012

Mengurus Pun Gagal, Apa Lagi Mahu Membina

1. Apabila terlalu banyak bercakap bohong akhirnya realiti akan menghukum kita. Inilah yang berlaku dalam kontroversi kerugian Universiti Selangor (Unisel). Isu ini sebenarnya bukanlah perkara baru kerana ia telah beberapa kali dibangkitkan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor sejak setahun yang lalu. Namun setiap kali dibangkitkan isu ini, kerajaan negeri tampil menafikan.

2. Yang terbaru dalam sidang Dewan yang lalu, ADUN Permatang, YB Sulaiman Abdul Razak membangkitkan keadaan Unisel yang makin layu dan mengalami penyusutan pendapatan. Menurut Sulaiman, pendapatan Unisel menyusut daripada RM 94.4 juta pada 2008 kepada 93.51 juta (2009) dan RM 75.48 juta (2010). Amatlah menghairankan ketika kerajaan Negeri menafikan kemerosotan pelajar, pendapatan pula merosot. Bukankah kenyataan ini sangat kontradik?

 3. Masalah Unisel bertambah sukar apabila kos pengurusan meningkat begitu besar RM 93.97 juta pada 2008, 106.13 (2009) dan RM 113.11 juta pada 2010. Khalid perlu menjawab kepada umum mengapa kos pengurusan meningkat sedemikian rupa tanpa pengingkatan yang signifikan kepada pendapatan Unisel.

 4. Pelajar meningkat, pendapatan berkurangan, kos pengurusan meningkat! Apa sebenarnya yang berlaku kepada Unisel di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat? Unisel adalah institusi pendidikan tinggi swasta yang sewajarnya ditadbir secara efisyen dan mengikut logik ekonomi. Namun apa yang berlaku sekarang sangat huru-hara dan tidak mencerminkan pengurusan ekonomi yang efektif oleh kerajaan negeri dan pengurusan Unisel.

5. Kenyataan Menteri Besar bahawa masalah Unisel berpunca daripada isu Build–operate–transfer (BOT) hanya satu lagi jalan "mengkambinghitamkan" orang lain untuk mengelakkan masalah sendiri.

6. BOT merupakan satu inisiatif bagi membolehkan Unisel berkembang dengan lebih pantas tanpa menunggu mempunyai wang sendiri untuk membina asrama dan infrastruktur kemudahan pelajar. Dalam konsep BOT, pada akhir konsesi, bangunan dan infra yang dibina menjadi milik Unisel sepenuhnya.

7. Konsep ini diluluskan setelah pelbagai pihak termasuk bank yang memberi pinjaman kepada projek ini mempunyai keyakinan ia berdaya maju. Ini termasuk keupayaan asrama untuk menghuni jumlah tertentu pelajar untuk membolehkan ia menampung kos pembinaan bangunan.

8. Hari ini jika Unisel gagal menjelaskan hutang kepada konsesi maka jelas sekali mereka gagal menguruskan perkembangan Unisel seperti yang dirangka oleh kerajaan BN sebelum ini. Apabila Pakatan mengambil alih Kerajaan segala-galanya telah tersedia. Tidak perlu lagi memikirkan sebarang idea atau mencari jalan membinanya. Malangnya, untuk menguruskan pun mereka tidak mampu.

9. Lebih aneh, yuran penginapan pelajar dikutip tanpa sesen pun dikurangkan tetapi pihak yang menguruskan asrama tidak pula mendapat bayaran. Ke manakah perginya wang yang dibayar oleh penghuni asrama?

10. Agaknya pengurusan Unisel pun sudah pandai melakukan "round-tripping" seperti boss mereka.

21 comments:

  1. Salam Tok Sri... si Kahalid Ibrahim niii, dah lah bercakap gagap, kekadang silap plak tu.

    Zam dia ngurus Gathry, Tok Sri ingat dia cekap ka. Sebenarnya dia tak cekaaaap... Jika tidak mana mungkin dia di sepak kelaur dari Gathry. Buat projek di Indon tak dibawa dlam Bordi mitting, pakai suka diaaaa jeee... Last last kena tendang.

    Macam sekarang, dia jadi MB lah, nak membangun apaaa.... curi pasir lagi ada. Dekat Bandar Tun Razak, dia jadi MP sana, kan? apa dia buat?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa di guthry dia di bantu oleh professional yang mantap.Kalau harap dia mmg hancur.Kadang2 nak buat keputusan pun tergagap gagap.

      Delete
  2. PKR-parti kuat romen
    PAS-Parti ajaran seks
    DAP- dog and pig

    ReplyDelete
  3. sekadar pandangan....

    Penulis ada mengikuti kes mahkamah Dr Khir dan rasa terpanggil untuk memberikan pandangan mengenai Tabung Peguam Muda Melayu..


    TABUNG PEGUAM MUDA MELAYU
    Penulis perhatikan apabila pilihanraya di adakan atas sebab kematian Ahli Yang Berhormatnya atau sebab-sebab tidak melayakkannya, pihak kerajaan akan mula mengadakan projek `pilihanraya’ seperti turup jalan, bina longkang, mengecat, peralatan balai raya dan sebagainya untuk DUN berkenaan. Baiknya rakyat yang mendapat faedah dan kontraktor Bumiputera biasanya mendapat kerja.

    Apa yang menyedihkan kontraktor ini hanya baik dengan YB Pemberi Projek sahaja, akrab sekali, tetapi di taman perumahannya, kontraktor ini sombong, tidak bercampur gaul dengan masyarakat setempat. Buat hal sendiri. Saya sarankan YB Pemberi Projek harus memberikan projek kepada kontraktor yang boleh menyiapkan kerja dengan baik dan sedikit keuntungan, tetapi juga yang mesra rakyat.

    Balik kepada pengagihan projek bagi DUN berkenaan mungkin mencecah RM1 juta, sebahagian daripadanya boleh diagihkan kepada Tabung Peguam Muda Melayu di DUN berkenaan. Tujuan Tabung ini dibentuk ialah untuk melatih peguam muda Melayu di dalam perudangan. Tabung ini mempunyai bantuan kewangan dan tenaga manusia. Peguam UMNO dan BN yang berpengalaman harus memberikan latihan dan tunjuk ajar kepada peguam muda ini. Jangan hidupkan kontraktor sahaja, peguam muda yang baru juga perlu dibantu. Jikalau ada ruang pejabat, sewa murahkan kepada mereka. Buat pemulaan bayar gaji mereka selama 6 bulan (melalui Tabung tersebut) supaya ia boleh berdikari kemudian. Beri dia peluang perniagaan. (MOSTI atau BIOTECHCORP memberikan geran permulaan perniagaan bernilai jutaan RM kepada sebuah syarikat, mengapa tidak UMNO/BN mencari dana membantu RM50K untuk seorang peguam muda. Keadah perlaksanaan boleh dirancang supaya tiada penyelewangan) Jikalau ada perumahan baru kerajaan, beri mereka beberapa peratus kerja surat perjanjian, sebagai contoh. Barulah peguam muda ini dapat belajar dan tidak merungut `asyik asyik peguam tu yang dapat’. Peguam muda melayu ini mesti ditarik menyokong Kerajaan. Alangkah baik juga ia dapat diwujudkan disetiap DUN dan ramai bilangannya. Jikalau UMNO/BN tidak buat ini, lama kelamaan Bar Council memang sebuah badan anti kerajaan.


    Penulis perhatikan pihak Kerajaan UMNO / BN tidak seagesif dari segi mengambil tindakan undang-undang jika dibandingkan dengan PR terutamanya Anwar Ibrahim dan Lim Guan Eng Pulau Pinang. Cakap sikit mereka saman atau mereka tuntut maaf terbuka. Akan tetapi Anwar Ibrahim terutamanya bercakap di dalam negeri dan diluar negara tanpa batasan. Ada perkara yang masih dibicarakan lagi pun boleh diulas diluar mahkamah. Begitulah puasnya mereka. Tun Mahatir sendiri disaman berjuta-juta. Penulis melihat ini sebagai `opportunity’ dan bukan `threat’.

    Seperti di dalam industri pembinaan, kontraktor kelas F diberi kerja secara undi dan adakalanya projek diagih atau dikurnia terus. Penulis mencadangkan Kerajaan turut serta dalam program melahirkan lebih ramai lagi peguam muda di DUN / Parlimen / seluruh negara. Wujudkan program mentor mentee dikalangan peguam senior pro kerajaan dengan peguam muda. Mentor akan membantu dan melatih peguam peguam ini menjalankan tugas seorang peguam. Salah salah tugas mereka ialah menyaman PR jika ada kes fitnah, menipu, salah guna dan sebagai. Sebuah badan akan memantau ceramah mahupun akhbar mereka dan jika didapati meyalahi undang-undang, peguam muda ini mesti bertindak. Melalui tindakan ini, peguam muda ini akan belajar dan mengumpul pengalaman. Penulis ingin melihat Anwar Ibrahim kena hadir kes mahkamah di Alor Gajah Melaka esok, lusa di Alor Setar, tulat di Kota Kinabalu, akhir bulan di Muar, 1 hb di Kuantan dan sebagai. Letih juga dia. Hanya melalui tindakan undang-undang, Anwar Ibrahim akan berhati-hati apabila bercakap dan menulis.
    ikhlas dari
    nasirwise.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

    ReplyDelete
  5. Depa ni bukan faham BOT ka BLT ka apa ka. Apa depa paham ubat nak naikkan punai. Sebab tu penuh iklan tu dalam harakah. Yang dok membebel tak puas hati dengan BN ni kumpulan yang gagal atau duit dah banyak teringin nak ada kuasa pulak.

    Businessman biasa faham konsep macam ini dan tak bising pun. Tapi Khalid brahim apa dia paham? Dia bagi Guthrie lingkup kat Indonesia tak ada pula dia cerita. Dalam PNB pun harap gomen tolong PNB sahaja. Harap kepala otak Khalid habis semua bagi kat kawan baik dia yang skrg jadi tokey I City

    ReplyDelete
  6. Blame everything for the previous goverment. Then why we pay them salaries for current MB and EXCOs. This bloody idiot state gov always talk nonsense. remember RM 50 bilion stimulus package? WTF Khalid talked whne state only has RM 1b? But still Pakatan had enough morons and woodpecker to agreed and believe them.

    ReplyDelete
  7. mungkin mereka boleh nyatakan apakah perancangan Khalid yang telah berjaya dilaksanakan sehingga setakat ini.

    mungkin juga projek papan tanda muka khalid sahaja yang berjaya setakat ini.

    ReplyDelete
  8. Saya amat bersetuju dengan pandangan dan cadangan nasirwise yang perlu diambil perhatian oleh kerajaan dan pihak-pihak tertentu, supaya Majlis Peguam tidak beraja dimata dan bersultan dihati! Disanping ianya akan membantu banyak peguam-peguam melayu islam dan bumiputera mempunyai asas yang kuat dalam kerjaya mereka.

    ReplyDelete
  9. Salam YB Dr Khir,

    MB Khalid kantoi lagi.

    Siakap senohong gelama ikan duri,
    Selalu cakap bohong lama-lama mkn diri.

    Sememangnya kerajaan PR skrg lebih byk berpolitik. Kata negeri berkebajikan. Oh, itu slogan sahabat yang takde apa2 power pun dlm PR skrg ni. Sekadar berkokok siang mlm tp kebajikan pelajar UNISEL tak ambil pusing.

    Sanggup biaya kos guaman si Rafizi tu daripada nk menyelesaikan masalah UNISEL ni. Mana perginya penasihat ekonomi anugerah tuhan tu ye... Senang cakap pentadbiran PR mmg mengalami kegagalan yg tenat dan nazak tggu malaikat maut je datang..

    ReplyDelete
  10. hahahaha melayu pembangkang nie semua bodoh hanya menjadi barua cina dap saja. cina dap duk bina banyak rumah urut tapi pendidikan orng melayu terbiar sebab ada pemimpin melayu yg hanya ikut telunjuk cina dap hahah..

    ReplyDelete
  11. Dato Seri, maaf keluar tajuk sikit. Minta Dato Seri dapatkan penjelasan dari kerajaan PKR semasa sidang DUN akan datang.

    Saya dimaklumkan oleh rakan bahawa YS sekarang semakin tenat bilamana ada exco yang terlibat sebagai pemegang amanah YS telah menubuhkan satu lagi Yayasan Baru. Duit dari tabung YS dipindahkan kepada yayasan yang baru sebanyak 6 juta dan diketuai oleh orang yang sama yang mempunyai kuasa penuh membelanjakan wang dalam yayasan yang baru.

    Begitu juga bangunan milik YS du Bukit Bintang yang mana dulu hasil sewa diterima oleh YS tetapi semenjak 2011 YS tidak menerima sebarang hasil sewa. Semuanya masuk ke syarikat milik parti politik DAP.

    Begitu juga tanah rezab melayu berhadapan dengan Masjid Baru tepi Sungai Klang di Klang. Usaha segelitir pemimpin DAP tanah tersebut seluas 18 Ekar telah dipindah milik kepada kroni DAP atas nama pusat kebudayaan Cina sedangkan permohonan asal yang sibuat mengatakan tanah tersebut hendak dijadikan pusat kebudayaan 3 kaum ( Melayu, Cina dan India ). Tanah milik Yayasan Selangor diambil tanpa membayar mengikut kadar harga semasa. Hanya dipulangkan duit premium yang pernah dibayar oleh YS semasa era Dato Seri menjadi MB.

    Yang jadi mangsa Yayasan selangor dan anak2 selangor.

    ReplyDelete
  12. Negeri Berkebajikan hanya untuk orang yang sememang sudah kaya. Yang miskin boleh harapkan angpau dari MB bila pru akan datang.

    ReplyDelete
  13. YB, semasa PRU 12 dulu, antara kempen Pr ialah Cuba beri Satu Penggal Memerintah, nampaknya memang benar kata mereka. Beri sepenggal kuasa agar mereka boleh songlap dan mentah kedarah apa yang ditinggalkan oleh kerajaan BN.

    ReplyDelete
  14. Saya rasa Dato salah. Kerajaan PR tidak gagal mengurus dan berjaya membina. Sebagai bukti banyak pusat hiburan, rumah urut berjaya diperkenalkan bagi menjana ekonomi negeri. Tak perlu ke Bangkok atau Indonesia, Negeri Selangor mempunyai perkhidmatan yang sesuai untuk menghilangkan stress..

    Inilah bukti kejayaan PR dibawah TSKI.

    Sekali tersalah pilih maka 5 tahun mendapat bala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu membina & manaikkan 'anu' bengkok je bro..

      Delete
    2. Hairan bin ajaib, hanya komen komen yang pro khir toyo yang di siarkan, Moderator jangan double standard.

      Delete
  15. Lu pun sama lah Toyol...cakap banyak tak guna. Lu ingat lu bagus sangat ke? Lu pun sama macam Noh mulut buih tu

    ReplyDelete
  16. Melayu dapat SUARA sorak jer la..PIMPINAN PAS yang fanatik..tak tau amende pasal permainan DAP..

    Menang sorak,NEGERI tergadai..Baru padan muka melayu..

    ReplyDelete
  17. Hello Zulkis mangkok berayun... orang yang kau gelar toyol dan mulut buih tu setidak2nya dapat juga jadi MB dan Menteri Pertanian tapi kau dapat apa? dapat kencing dan taik Dogs And Pigs adalah!!!

    ReplyDelete