Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Monday, December 6, 2010

Peluang Menjelaskan Diri Di Mahkamah

1. Pagi tadi saya dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam atas tuduhan mendapatkan untuk saya dan isteri suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

2. Saya mengucapkan terima kasih kepada pihak pendakwaraya yang menghadapkan saya ke mahkamah kerana ini memberi peluang saya mmenjelaskan isu ini dalam Mahkamah dan membersihkan diri saya.

3. Ini juga bermakna rumah saya bukanlah berharga RM 24 juta seperti yang dituduh oleh Pakatan.

4. Saya membeli rumah saya dengan harga pasaran semasa yang dinilai oleh beberapa penilai hartanah dan melalui pinjaman bank, justeru saya tidak takut untuk ke Mahkamah menjelaskannya.

5. Apa yang saya harapkan ialah perbicaraan ini dilakukan secepat mungkin bukannya ditangguh-tangguhkan bagi menghalang saya dari bergiat dalam politik.

6. Saya akan melepaskan jawatan Ketua Pembangkang Selangor berkuatkuasa serta merta.

7. Berkenaan jawatan dalam parti ia terserah kepada pucuk pimpinan parti. Jika ia menjadi masalah besar kepada parti saya rela mengundur diri. Namun sebagai wakil rakyat saya akan terus berkhidmat walau atas platform mana pun sehingga Mahkamah membuat keputusan.

Nota: Sila Rujuk Penjelasan saya sebelum ini untuk memahami isu rumah saya.

139 comments:

  1. berani kerana benar dato'...nampak sangatlah ada plot tidak mahu dato terus menerus menonjol dalam politik UMNO Selangor...teringat kepada datu harun idris...

    apa2 pun semangat juang dan kesetian dato' telah teruji...walaupun hilang jawatan MB dan tidak lagi menjadi pengerusi UMNO Selangor ...dato' tidak pernah berhenti membelasah Pakatan rakyat sehingga mereka terpaksa menggunakan Selcat bg menutup mulut Dato'....

    Allah bersama2 dengan orang yang benar dan berani berjuang demi agama, bangsa dan negara

    ReplyDelete
  2. Tahniah Dato Seri..berani kerana benar...harap kes ini dapat membersihkan nama Dato seri yg selama ini dipandang buruk oleh pembangkang.

    ReplyDelete
  3. semoga Dato Seri tabah & kuat untuk ujian ini..
    kami sentiasa doakan yang terbaik

    amalleena JDS

    ReplyDelete
  4. Salam Dato,
    Hmm, jarang sangat saya dgr, nilai hartanah menurun, kalau kereta mmg confirm harga akan turun. Nilai hartanah, lebih2 lagi di kawasan elit Seksyen 7 Shah Alam, mustahil untuk turun separuh macam tu. Dari RM6.5juta ke RM3 juta? Mustahil harga boleh turun. Saya beli rumah kondo di Wangsa Maju, 2 tahun lepas , RM300 ribu. Now, harga rumah saya adalah RM500 ribu.

    ReplyDelete
  5. Salam.YB Dato, saya berdoa semuga segala-galanya akan berakhir dengan baik, sebagai pejuang bangsa dan agama ini , adalah inti pati dalam perjuangan, sebagai pemimpin yg berkaliber ..ini mungkin ujian Allah SWT ..semuga YB Dato dan Keluarga dirahmati Allah SWT hendaknya.Insyallah..
    Salam dari Johor Bahru , Zairul.

    ReplyDelete
  6. Dato Seri

    Tak samapai hati saya mau buat komen kes Dato Seri ini. Saya akui saya bukan salah seorang peminat Dato Seri walaupun saya ahli UMNO yang setia. Ada masanya saya amat mengagumi pencapaian Dato Seri dalam politik. Kuasa yang Dato Seri perolehi terlalu pantas datangnya dan saya takut Dato tidak mampu memikulnya.

    Bagi saya ini semua merupakan dugaan Allah bagi kita semua. Saya tetap berpegang pada prinsip "yang salah tetap salah dan kebenaran akan terbukti akhirnya".

    Selamat berjuang Dato Seri. Allah itu maha besar!

    Lancang Biru

    ReplyDelete
  7. awang tak selamat,

    1.adakah rumah sebelum ini dibeli dengan harga pasaran?

    2. Banyak banglo di selangor yang di lelong skrg ni. Agaknya sudara belum dengar property bulble dll lagi kejatuhan hartanah.

    ReplyDelete
  8. letak sekali jawatan adun lah dato.. baru lah org kata anak jantan jawa... bleh kita berpesta PRK lagi... hehehe

    ReplyDelete
  9. datuk seri belanja beli tanah/rumah mahal-mahal sangat nak buat apa, baik le sedekah kat rakyat sikit nak buat duit muka rumah pun ada yang tak lepas-lepas pinjaman bank.

    lagi satu orang politk nie mana leh lebih-lebih tunjuk kaya..

    ReplyDelete
  10. Salam Dato' Seri,

    Harap Dato' seri tabah menghadapi ujianNya. Saya dan rakan seperjuangan sentiasa bersama Dato' Seri.

    moga awang selamat terus x selamat.

    ReplyDelete
  11. DS,
    Lawan untuk kebenaran. Letak lah semua jawatan. Takut jadi bebanan nanti. Harap DS jangan tangguh2. Macam mamat tu.

    2juta ka, 20 jata ka, 30 jta ka...pasal DS bekas MB ja..kalau DS MB kedah ka, penang ka, kelantan ka, sekarang ni tak da hal..

    ReplyDelete
  12. salam dato seri
    tak kan tanah yg dibeli dng harga 6.5juta boleh turun separuh, lagipun masa dato beli tu, takde pun berlaku kejatuhan hartanah, yang menjual pulak pengarah saebuah syarikat takkan dia terdesak sgt nk jual kat dato, paling tidak pun dia boleh cagarkan kat bank..kan dato.

    ReplyDelete
  13. peluang yg sama perlu diambil oleh nuar aljuburi utk membersihkan dirinya dgn tidak melengah2kan kes liwatnye...berani kerana benar, takut kerana salah..

    nak tanye, adakah rumah banglo itu dicagarkan kpd Bank? biasanye ia nye disokong dgn valuation by property valuer, either verball or bertulis sblm sesuatu loan itu diluluskan...

    margin of financing berapa?

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Dato Sri Dr.
    Dukacita saya dengar kes Dato' ni. Cuma Dato' perlu perjelas dengan menusabah. Harga Rumah, ya mungkin menurun. tetapi harga tanah di Shah Alam belum pernah saya dengar turun. Kalau ada harga tanah di sek 7, shah Alam yang turun banyak macam tu, mungkin saya ni jahil tentang nilai hartanah, kalau betul bagus berniaga tu. kalau benar harga tanah di Shah Alam turun, Dato Sri adalah orang yang paling bertuah dapoat membelinya. Saya rasa Dato' kena perjelas secara terperinci tentang tanah ni. Rumah No problem, sebab rumah makin lama makin buruk. Saya simpati dengan Dato' tetapi penjelasan yang baik dan boleh diterima akal harus diberi.

    ReplyDelete
  15. Salam YB Dato.
    Sabarlah dlm menghadapi ujian ini. Saya yakin YB. Dato dipihak yg benar. Teruskan perjuangan.

    ReplyDelete
  16. Harap wak khir banyak bersabar, takut kerana salah , berani kerana benar, memang pembangkang akan bersorak ria dengar wak kena tuduhan, tapi ada pemimpin mereka yang terlibat dalam rasuah namun tiada pertuduhan....apa pun kami tetap bersama wak khir, kerana wak khir 100 kali baik dari tan sri khalid..jangan gentar, Allah bersama orang yang sabar dan benar....

    ReplyDelete
  17. Salam YB. Dato.
    Saya yakin, Dato di pihak yg benar. Besabarlah dalam menghadapi perjuangan. Selamat berjuang.

    ReplyDelete
  18. Dato, nak mintak tolong tukar ke ke pejabat kerajaan sekitar shah alam blh tak? saya penyokong dato nie.. tentang kes mahkamah tu saya setuju harga hartanah tak stabil sekarang

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum YB Dato,

    Semoga tabah menghadapi kesulitan dan ujian ini. Ada rahmat dan hikmah dari Allah SWT jika kita banyak bermuhasabah dan bersabar.

    Jika ada kesilapan lalu mungkin ini adalah lebih baik kaffarah di dunia, Insya Allah kita bersih sebelum mati. Jika sebaliknya pula, ini petanda ujian untuk menunjukkan Allah memeberikan 'Perhatian' kepada hamba2NYA untuk dikasihi jika bersabar mengikut lunas Islam.

    Semoga tabah dan jangan putus asa, letakkan keikhlasan perjuangan kita sebagai amtlamat walau di mana apa kedudukan kita.

    ReplyDelete
  20. Dato Seri....dah nama dia awang tak selamat....tak belajar ekonomi ler tu....

    apapun.....tabah n berjuanglah dato....kami sentiasa menyokong dato

    ReplyDelete
  21. Apa susah, ada agreement willing buyer and willing seller.

    Willing buyer can always buy above atau below market value. No issue lah. Begitu juga sebaliknya. Market value quoted by a professional valuer shall prevail and normally bank ikut the value quoted by the valuer.

    Susah nak twist kalau ada professional valuation report. Sbb comparison dlm report tu will tell the actual story.

    ReplyDelete
  22. xpe dato seri..lawan kan ajer..
    kami tahu dato seri di pihak yg benar..
    usah takut usah getar...teruskan dato
    seri....

    ReplyDelete
  23. Salam.
    Moga YB Dato tabah dan InsyaAllah segalanya akan berjalan dgn baik.

    ReplyDelete
  24. salam, kenapa lepas jawatan Ketua Pembangkang jaaa??? septtnya ikut contoh menteri2 di luar negara yg mn walaupn belum terbukti bersalah tp atas dasar tanggungjawab mereka akan letak jawatan tetapi di malaysia, mereka yg menggelar diri mereka pemimpin gagal utk bertindak demikian..

    ReplyDelete
  25. teruskan perjuangan doc... berani kerna benar.. takut kerna salah... walaupun maybe ada cacat celanya dlm pemerintahan doc dulu, sya admire ngan apa yg doc dah buat sblm jadi MB coz doc sendiri yg buatkan braces my brother dulu... sya berbangga yg doc adalah contoh org melayu yg berjaya berkat kerja kuat doc dulu... InsyaAllah, kalau ada cacat cela yg doc buat dulu, sya berdoa moga Allah ampunkan doc dan keluarga doc...

    ReplyDelete
  26. tahniah sprm.
    inilah yang kita mahukan. semoga pendakwaraya mempunyai bukti yang cukup utk menjalani proses pendakwaan yang pastinya mencabar ini. sekali sekala tgk jerung kena tangkap menarik juga..

    ReplyDelete
  27. tak apa lah dato'. Kenalah dato "sacrifice" sekejap untuk manfaat yang lebih besar.

    ReplyDelete
  28. Sebahgaian pertanyaan saudara/i tidak dapat saya jawab sebab ia akan menjadi subjudice. Namun kepada yang mempertikaikan harga pembelian saya, saya ingin nyatakan harga tanah dan rumah separuh siap yang saya beli tersebut dinilai oleh perunding hartanah yang dilantik oleh bank. Dan bank hanya memberi pinjaman sebanyak 85% daripada nilaian ketika itu iaitu RM 3.5 juta.

    ReplyDelete
  29. salam dato seri,
    semoga data dapat menghadapi ujian ini dengan tabah,allah sentiasa bersama dengan org yg benar,apa2 pun taniah!!!dato seri seorang yg berani-PEMUDA BERANI BERUBAH-

    ReplyDelete
  30. DR Khir..saya yakin DR mempunyai hujah yg cukup lengkap..ini permainan politik pembangkang jerr..sabar DR..bykkn berdoa..solat hajat..Insya'Allah...kita dipihak yang benar..dan Allah akan menolong orang yang dianiaya..
    selamat tahun baru DR...
    harap DR dapat update berita2 terkini...

    ReplyDelete
  31. tertarik saya dengan kenyataan no 3 dan no 6 catatan DSKT ni.

    3. Ini juga bermakna rumah saya bukanlah berharga RM 24 juta seperti yang dituduh oleh pembangkang.

    6. Saya akan melepaskan jawatan Ketua Pembangkang Selangor berkuatkuasa serta merta.

    persoalan: siapa pembangkang?

    ReplyDelete
  32. Dato Seri

    Dato Seri nak bela diri apa nye, mmg x terbela pun, dato seri dah jadi cm anwar ibrahim pun, ni mainan politik, hari tu DS Najib dah kata dia nk lantik Pengerusi UMNO negeri yang baru, jadi DS dah jadi liabiti kat dia org, so DS kena dikambinghitamkan..skrg baru DS tau mcmana perasaan Anwar Ibrahim bila dijadikan mangsa politik..liwat tu karut marut je DS, skrg kes DS pun lebih kurang sama je, ntah2 pilihanraya nnti DS tak tercalun pun sebagai calun, DS tntu arif siapa musuh politik DS..so muhasabah lah diri

    ReplyDelete
  33. Salam YB.Dato Seri,.

    Didoakan dato Seri sekeluarga didlm keadaan baik hendaknya,.Moga Dato Seri tabah ngan dugaan yg diterima,.doa kami di bahagian iringi Dato Seri untuk perjelaskan apa yg sebenarnya berlaku,.berani kerana benar,.amin,..dari Pemuda Kg Nelayan Jaya,..

    ReplyDelete
  34. Salam Dato,

    Sy harap DSKT dapat mendedahkan segala kepincangan dlm kerajaan Selangor skang ni..

    Sy tgk wajah DSKT mmg berani dan tidak ada riak takut, gerun dll bila dikenakan tuduhan ini..

    DSKT mmg berani utk menongkah arus wpun dituduh pelbagai tohmahan...

    Dengan ilmu agama Dato yg tinggi diharapkan dapat digunakan utk muhasabah diri....

    Dato>>"Jadikan ini sbg ujian Allah S.W.T"

    ReplyDelete
  35. Salam Dato'Seri,

    saya berharap dato tabah menghadapi kes ini, inilah pertama kali saya dengar kita tidak boleh membeli hartanah dibawah paras harga asal.

    Pelik jugak sejenak apabila kita memikirkan.

    ReplyDelete
  36. Salam,

    Pemuda Kampung yang berani berjuang!
    Meredah ranjau dengan penuh semangat dan iltizam!
    DSKT teruskan perjuangan untuk menegakkan kebenaran!
    Semoga mendapat kejayaan dengan hasil kegigihan dan kesungguhan!

    Pemuda Berani!

    ReplyDelete
  37. Ds, tuduhan keatas DS secara tak langsung menjawab tohmahan Kerajaan Pakatan Rasuah di Selangor. Insyaallah, kebenaran akan terungkai dan menjawab segala mainan politik. Kepada Awang tak pernah selamat, lain kali nak komen baca semua kenyataan dan baca rujukkan yg dilampirkan. Jangan main komen semborono kerana nampak sangat hati hitam sdra.

    ReplyDelete
  38. saya khuatir ini permainan politik seteru dalam selimut dato yang menjalankannya. tapi tak munasabah kalau orang nak jual harga murah perbezaan 3 juta pulak tu. bukan sikit. kan baik cagar kat bank atau refinance semula. biasalah, mcm2 alasan

    ReplyDelete
  39. Tuhan tu maha kaya, hari ni kau naya org, esok org pulak naya kau, biasalah, itu namanya hukum karma. Seperti kata anon 6.04 PKR akan riang ria. Kami bukan loklak macam korang semua. Sekarang rasakan bagaimana perasaan kami apabila DSAI dihina, dikutuk, ditohmah, diaib, difitnah oleh kamu semua tanpa sedikit pun punya perasaan. Toyo ni dulu dr gigi aje, lepas tu jadi menteri besar hanya beberapa tahun, tetapi sudah mampu mempunyai rumah agam, fuyo, magik. Nasiblah...

    ReplyDelete
  40. Dr. are you sure you are not corrupted? Are you really really sure?

    ReplyDelete
  41. saya terpanggil nak beri komen walaupun saya bukan penyokong datuk seri. saya bekerja sebagai penilai swasta dari tahun 2002 sehingga sekarang. saya akan detailkan bagaimana ingin menilai hartanah secara basic. 2 perkara penting penilaian ini adalah
    a) harga tanah
    b) kos pembinaan rumah

    setelah ditentukan kos a+B diatas. ia akan dibanndingkan dengan faktor2 lain seperti lokasi, rupabumi, pegangan, saiz dan sebagainya kemudian barulah kita akan mengetahui nilai bagi suatu hartanah. dalam kes DSKT, difahamkan luas tanah adalah sekitar 50,000kaki persegi.pada hemat saya pada sekitar tahun 2004, harga tanah bagi sekitar seksyen 7, shah alam adalam sekitar RM70 sekaki persegi. jadi 50,000sf@RM70= RM3.5 juta

    bagi kos bangunan pula, ia bergantung kepada bangunan itu didirikan. kepakaran daripada Quantity Surveyor untuk menentukan kadar kos bangunan tersebut.ia bergantung kepada harga bahan binaan, kos upah dan kos lain semasa bangunan didirikan. pada pengalaman saya, bagi bangunan banglo yang mewah, kos dianggarkan adalah dalam sekitar RM150 hingga rm200 sekaki persegi. saya tidak mendapat maklumat lengkap berapa sebenarnya saiz built-up rumah DSKT. katalah rumah DSKT dalam lingkungan 12,000kaki persegi (luas ini lebih kurang sama dengan luas 4 unit kedai corner lot).kita ambil nilai maksimum bagi kos pembinaan bangunan yakni RM200 sekaki persegi. so, 12,000@ RM200 = RM2.4 juta.

    mari kita buat pengiraan.

    kos tanah + Kos bangunan =

    RM3,500,000 + RM2,400,000 = RM5,900,000

    RM5.9 juta ini bukan angka akhir, ia perlu dibandingkan dengan faktor2 lain seperti lokasi, rupabumi, jenis pegangan, saiz dan sebagainya pada masa tersebut.ia dikira dalam percentage. jika percentage nya positif, maka berlakulah increase dari RM5.9 juta tadi. jika negatif, keadaan adalah sebaliknya akan berlaku penurunan. itulah Harga Nilai Pasaran bagi hartanah tersebut.

    ini adalah contoh pengiraan. saya mengambil nilai yang maksimum. So, korang nilai2 lah sendiri mengikut logik.

    pada pandangan saya, untuk angka lebih tepat lagi kita perlu belajar perkara ini dahulu. apakah perkaranya, saya rasa ini yang bermainan dalam fikiran DSKT


    "SAINS POLITIK"

    Sekian,

    Yang Terpanggil.

    ISLAM IS UNIVERSAL

    ReplyDelete
  42. pokok pangkalnya iman yang ada dlm dada.sekian

    ReplyDelete
  43. DSKT...

    Dah nampak dah Dato kena main dengan demo tu...lepas ni jgn mimpilah nak jadi calon...PRU13 lebih baik siapkan guni untuk masuk dan ikat sendiri...Nasiblah sapa sapa jadi MB Selangor...dulu kes Joe Bugner dgn Mohammad Ali....kes bawa lari duit ke Australia berguni guni....ini pulak bena Istana yang berjuta nak lawan rumah Micheal Jackson konon..entah apa lagi lepas ni dibuatnya si Khalid tuuu.....tunggu dan lihat

    ReplyDelete
  44. Anon December 6 10.14
    Maybe you should ask Anwar & Azmin that question. And add whether he really doesn't like anus!

    ReplyDelete
  45. Syukur alhamdulillah..semoga dgn kes ini memberikan keinsafan kepada datok seri. Sesungguhnya Allah shj yg maha mengetahui. Andai ditakdirkan datok seri bersalah dan dipenjarakan, ambillah kesempatan ini untuk bertaubat, memohon keampunan kepada Allah atas apa yang Datok telah terlanjur dalam mencari harta didunia ini.jangan jadi mcm DSAI..sudah keluar pun masih nak buat hal lagi...wallahuaklam... ALLAH shj yg mengetahui..

    ReplyDelete
  46. Hanya Allah dan Dr. saja tau adakah Dr bersalah atau tidak. Yang nyata kalau sabit, penjara dunia hanya 2 tahun saja, hukuman akhirat siapa yang tau?

    ReplyDelete
  47. salam dkht

    kes dato adalah menarik untuk diikuti oleh agen hartanah,lawyer,bank,dan valuer/penilai.

    yang saya tahu rumah tak siap tidak mempunyai CF.pihak bank tidak memberi pinjaman untuk rumah yang tidak siap.

    sekiranya pihak penjual ingin menjual dan pihak pembeli ingin membeli ia dijalan secara tunai.untuk mencari pembeli membayar tunai untuk rumah yang tak siap mungkin tiada kerana pembeli perlu ada wang lagi bagi menyiapkan rumah tersebut.

    bagi mengelakkan kerugian lebih besar kepada pemilik dan menyelesaikan masalah biasanya pihak penjual dan pembeli akan buat perjanjian jual beli berdasarkan harga tanah (jual tanah kepada pembeli)dimana membolehkan pembeli mendapat pijaman dari bank.dalam keadaan begini biasanya harta tersebut akan dijual di bawah harga pasaran.perjajian jual beli berdasarkan wiling buyer wiling saler .

    setelah proses jual beli tanah selesai pihak pembeli akan menyiapkan rumah tersebut mengikut plan yang dihantar ke PBT bagi membolehkan mendapat CF.

    ReplyDelete
  48. salam dkht

    nampaknya setelah kes dato selesai pihak pakatan akan pasti gundah gulana.

    24 juta adalah fakta.

    mungkin dato boleh tubuh club dengan dr Zamri,club menjadi jutawan menang kes fitnah.

    ReplyDelete
  49. Memandangkan isu ini dah jadi kes mahkamah, elok ia tak dibahaskan di sini....

    Dalam kes ni saya rasa macam ada musuh dlm selimut atau gunting dlm lipatan je...!!!

    ReplyDelete
  50. Salam dato seri...kami di ampang yakin yg dato di pihak yg benar..insyaAllah..tp walau apa pun biarlah mahkamah yg adil menentukan kebenarannya..berani brn benar dato!sy staff bank dlm unit foreclosure di mana kami akan hire professional valuers sblm sesuatu lelongan ke atas property dibuat atau sblm meluluskan loan..bank akan follow the current market value quoted by the proff valuers.they will prepare a complete valuation report and will advise banks on the current market value complete with the comparisons between similar properties around the area..so,dlm kes dato seri ni i'm sure a complete valuation report prepared by a proff valuer appointed by the bank will answer the accusations..saya doakan yg terbaik buat dato sri dan smoga dato sri akan teruskan perjuangan politik dato seri yg masih jauh dan takkan ada akhirnya ini...Allah lindungi dato sri sklga...amin..

    ReplyDelete
  51. Nilai hartanah ni bergantung kepada penjual dan pembeli (selain penilai). Kalau penjual sesak perlukan duit, boleh je dia jual pada harga lebih rendah dari harga beli. Dan juga sebaliknya. Pembeli boleh je beli pada harga lebih tinggi dari pasaran sekiranya dia betul-betul berminat dan banyak duit. Apa nak heran? Biasa terjadi kat KL ni.
    Saya lebih bengkek dengan developers yang senang-senang dapat berhektar-hektar tanah kat M'sia ni free aje, atau setakat bayar token tak seberapa. Kenapa takde pun orang nak pertikaikan developers yang lebih tamak haloba tu? Diaorang tu bukan jutawan lagi dah, tapi billionaires agaknya.
    BTW, DS, saya berharap DS tabahkan hati dan kuatkan semangat.

    ReplyDelete
  52. Salam DS semoga sentiasa tabah & dilindungi Allah.

    1. Pertuduhan ke atas DS adalah petanda PRU13 semakin hampir, ini adalah modal kempen yg impaknya sangat besar, "kerajaan tidak pilih bulu!"

    2. Pendakwaan ke atas DS yg dibuat oleh Peguam Negara sudah semestinya mendapat blessing/green light dari "boss atasan" DS. Walaupun siasatan SPRM lengkap dan dihantar kpd Peguam Negara, masih ada yg terselamat kerana mendapat perlindungan "boss atasan" dgn alasan yg simple, "demi menjaga imej & kepentingan negara/negeri, maka tidak perlulah lagi kita buat pertuduhan!" maka ramailah yg terlepas!

    3. DS mungkin seorang mangsa percaturan politik Selangor & saya percaya DS telah faham & fikir semasak2nya sebelum terjun ke dunia politik yg penuh ranjau duri, sepak terajang, dll. Sekarang seudah ada yg tersenyum kambing utk mengisi tempat yg akan dikosongkan.

    4. Ketika berkuasa dan mempunyai tempat mungkin DS sedikit terleka, bukan semua yg kita buat itu betul, tapi tidak ada yg berani menegur, semuanya "yes boss!"

    5. Isu pembelian rumah & lot tanah mewah timbul kerana pembelian ketika DS adalah seorang Menteri Besar, sebarang pemilikan harta mewah akan dipandang serong, kalau DS seorang seorang doktor gigi (profession asal) org tak kisah walaupun DS membeli rumah berharga 400 juta!

    6. Orang kampung sekarang dah perasan pemimpin2 politik sekarang memburu perkara2 berikut:
    a)Money
    b)Power
    c)Status
    d)Popularity

    Oleh sebab itu tidak hairanlah pemimpin2 politik kita hari ini hidup mewah melampaui batas. Mereka semua akan tersedar bila telah jatuh/dijatuhkan/kalah dalam pilihanraya nanti dan kerajaan bertukar tangan!

    7. DS adalah seorang Menteri Besar yg paling muda ketika dilantik, ramai yg jelous tak dapat duduk di kerusi keramat itu!

    8. Saya berdoa jika DS benar2 jujur dalam pembelian harta tersebut, Allah S.W.T akan memberi kemenangan kepada DS.

    Sekian, Wassallam

    ReplyDelete
  53. DSKT, inilah yg dikatakan politik!!! banyak strategi yg memungkinkan seseorang akan dikambing hitamkan. Pandangan peribadi saya DSKT adalah liabiliti kepada UMNO/BN.
    Pilihanraya dah dekat, strategi kena cari sape yg sepatutnya dipersalahkan atas kejatuhan SELANGOR. DSKT lah orangnya. Saya hampir setuju dgn komen diatas tadi nasib DSKT akan sama seperti DSAI. Tapi.... ianya akan selamat jika DSKT masih menyokong kerajaan BN yg ada.

    Lepas ni kes air pulak terbongkar. Dikala selangor diterajui DSKT, dengan sewenang-wenangnya telah bersetuju kadar kenaikan tarif air yg melampau-lampau tanpa melakukan analysis yg sewajarnya. Rakyat hendaklah didahulukan bukan dikenakan. Ayoyo Kambing Hitam lagi. This is my prediction je... ha ha

    Saudara JENAGOR, Membeli hartanah dibawah nilai sebenar adalah satu kesalahan. Kerajaan x dapat mengenakan cukai yg sepatutnya.

    ReplyDelete
  54. diangkat dgn cepat,dilambung tinggi kemudian jatuh oleh perbuatan orang lain..digasak kawan dan lawan...terus berada sentiasa bersama rakyat dikawasan tidak kira masa...dan ingatkan sudah cukup dalam masuk kedalam...rupa2nya diuji lagi...

    ini adalah ujian samada berkubur atau bangkit kembali kearena politik tanahair...segalanya berkemungkinan

    kuatkan semangat ds khir,berjuang dalam mempertahankan maruah diri & akhirnya serah pada yg maha ESA.....!
    semoga tabah menghadapi cabaran ini ds khir!

    saya doakan ds khir diadili dgn seadil2nya dan semoga kes ini dapat diselesaikan dgn secepat yg mungkin...!bertangguh bermakna menambah liabiliti untuk kembali berjuang.>!

    betul atau sebaliknya...biarlah ia segera.!

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum Dato',

    berani kerana benar. Insyaallah Dato' dapat jelaskan dengan baik dalam mahkamah.

    Setuju dengan tulisan Dato'...Pengalaman menemankan kawan nak jual rumah & tanah dengan satu lawyer hebat dalam hartanah...tentang harga jual beli...terpulang kepada persetujuan penjual dan pembeli...sama ada nak tinggi atau kurang daripada harga pasaran.... harap penghakiman menyebelahi Dato'

    Syabas Dato'...tak macam sorang tu yang buat berbagai helah...mula2 lari ke Kedutaaan Turki...

    ReplyDelete
  56. Jangan lah kamu taksub dgn manusia kelak hanya akan nampak baiknya saja tanpa melihat keburukan sebenarnya dia...bukan mudah untuk mengaibkan manusia ,,krna manusia itu byk helahnya......tuhan mengetahui apa yg kita buat sahdan walau sebsar kuman sekalipun ia...wallahualam

    ReplyDelete
  57. Jangan mengata orang dikata tak baik, kita tak tau apa berlaku, orang berpolitik kita berpolitik tapi janganlah sampai bermusuhan tak baik , berdosa. Kalau Allah dah menetapkan begitu begitulah dia.
    Jadi marilah kita berpolitik cara sihat, kalau dah takdir pakatan nak memerintah kita terima sajalah jangan berpecah pecah nanti Datin Sri Rosmah marah tau, dia baru kumpulkan First lady satu dunia kat Malaysia dulu mana Dr Rosmah pernah buat macham ni....tenguk tarian satu malaysia yang baru dia lanchar kan Chantik. Dato Sri Khir saya mintak maaf bagi pihak rakan rakan saya ya. Muga Dato Sri selamat dunia akhirat.

    Pangat Budiman , Bangi

    ReplyDelete
  58. As Salam DSKT.. Semoga DS dan keluarga tabah dalam menjalani ujian dari Nya.. Berani kerana benar..

    Pemuda Cawangan Sri Alam Seksyen 13, Shah Alam..

    ReplyDelete
  59. assalamualaikum dato seri,

    semuga tabah menghadapi hari-hari mendatang, Insyaallah..

    hairan dgn orang melayu kita ni, jika melayu menjadi kaya walaupun mengambil masa 8 tahun, mrk jadi dengki. kalau orang melayu ni, tak lama jadi kaya, adalah melayu sendiri yg suka mengutuk, dengki tak habis2...tapi kalau bangsa lain kaya sekelip mata, mrk tak pertikaikan langsung bahkan boleh justifikasikan macam2 plak. bangsa lain bijakla, memang keturunan kayala, anak beranak tokehla, berniaga haramla, jual dadah la, menang loteri la, peras ugutla & seribu mcm alasan membenarkan kekayaan bangsa tu.

    cubalah jadi melayu Islam tulen yg berlapang dada melihat saudara sendiri mencapai kejayaan. dato seri bukan asal ngo (noreh getah orang) atau pengail ikan. beliau dulu seorang doktor. tentunya dah ada harta sendiri. lagipun kalau bapanya dikampung ada tanah kebun, tentu hasil kebun pun banyak. lepas tu jadi menteri besar plak. pelik sangat ka?! takpayah nak pelikla. kalau tak, mengapa puak2 pr berebut2 nak sgt jadi mp, adun? check plak rumah2, harta2 puak pr tu...

    belajarlah jadi melayu baru yg iri dgn kejayaan orang lain disamping berusaha juga mencapai kejayaan sendiri.

    ReplyDelete
  60. Salam DSKT,

    Saya memberi komen atas dasar seorang islam..

    Jika pertuduhan tersebut bersifat fitnah, maka saya amat bersimpati dgn DSKT.

    Jika pertuduhan tersebut mempunya asas dan DSKT menyedarinya, maka saya mengharapkan DSKT bertaubat lah..Takutlah azab Allah...

    Kita manusia makhluk lemah, mungkin lupa bila Allah beri sedikit kuasa..

    Semoga Allah di pihak yang benar...

    ReplyDelete
  61. Salam Perjuangan DS,
    tindakan DS memberi penjelasan amat saya hormati dan kagumi.
    penjelasan yang memuaskan,fakta yang menarik.
    dugaan yang diterima akan memperkasakan keperibadian seseorang.bersalah atau tidak biar mahkamah tentukan.

    ReplyDelete
  62. Salam Dato'seri.....
    harap2 Dato'seri dapat tidur lena dengan baik.kebenaran akan menjelma.JANJI TUHAN ITU PASTI.

    ReplyDelete
  63. maaf la datuk, dah jadi macam ni kira habislah karia politik dato, bersalah atau tidak belakang kira, takan datok akan tercalun lagi PR13

    ReplyDelete
  64. Perbuatan rasuah adalah dosa yang besar. Sabda Nabi s.a.w:

    “Allah melaknat pemberi rasuah dan penerimanya” (Riwayat al-Tirmizi dan Ibn Majah, dinilai sahih oleh al-Albani).

    ReplyDelete
  65. Salam ,
    Saya rasa seperti yang dikatakan oleh AG, isunya mungkin bukan pasal beza nilai rumah, tetapi isu bagaimana Dato mampu untuk beli rumah itu. Seperti yang diulas oleh seorang blogger pro -umno, dgn gaji dato sbg contoh rm20k sebln, sepanjang 8 thn jadi MB, pun masih tak mampu untuk buat pembayaran RM22k permonth sebagai installment rumah tu. Baru dpt cover separuh. Dari mana dtg duit yg lain tu? Dari cakap dentist yg saya pergi di Bangsar ( elite area) , dentist tu ckp dia kerja 20 thn pun tak mampu beli rumah berharga RM3 juta, pakar jantung mungkin ya.

    ReplyDelete
  66. salam,

    saya bersimpati dengan Dato' seri.

    walaubagaimana pun saya nasihatkan dato seri supaya tidak memanjang kan isu ini kerana saya lihat ianya membongkor lebih banyak kelemahan dato seri sendiri.Biar mahkamah tentukan,

    sesuatu kes yang berasas pasti akan ada pendakwaan cuma didapati bersalah atau pun tidak terpulang kepada mahkamah.

    tetapi kalau dari segi logiknya tuduhan seksyen 165 memang menjurus ke arah sedemikian.

    semoga Dato seri tenang dan sabar menghadapi ujian ataupun balasan tuhan.

    ReplyDelete
  67. semoga dato seri tabah untuk menjalani perbicaraan kes mahkamah,.. setiap manusia berhak mendapat pengadilan dan dibicarakan secara adil,,

    siapa pun tak suka diheret ke mahkamah, tapi biarlah mahkamah mendengar dan membuat keputusan,..

    sebenarnya semua manusia ada membuat salah, ada melakukan kesalahan, bezanya,.. ada yang kena dakwa, ada yg kena tangkap, atau tidak,..

    saya selalu buat kesalahan trafik, tapi setakat nie belum lagi kena tangkap dan didakwa,... he he he. kesalahan trafik tu boleh membawa musibah kpd org lain dan amat membahayakan,...

    tak kira lah apa jua fahaman politik kita,... harap YB dato seri tabah dan teruskan hidup harian seperti biasa,.. khidmat kpd rakyat dan tak perlu letak jawatan,... teruskan,..

    salam perjuangan,...

    ReplyDelete
  68. Salam DSKT,

    1. Just carry on. Ini sebahagian asam garam sebagai ahli politik. Tidak semua rakyat memahami permainan politik ini.

    2. Agak mustahil untuk memuaskan hati semua orang. Memadai untuk menilai pendapat majoriti.

    3. Saya percaya apa jua keputusan mahkamah, yang benci kpd DSKT tetap kata DSKT tak betul kerana meraka bukan di tempat DSKT (sebagai ahli politik).

    4. Agreed, ini peluang DSKT untuk dedahkan semua di mahkamah.Selamat berjuang.

    Azli-ex yayasan selangor

    ReplyDelete
  69. apa pun didunia boleh jawap boleh soal tapi intigriti diri nanti dalam kubur nak p mana saya dan semua manusia mesti sedar ada lagi mahkamah yang agung sehingga sebesar zarah pun akan dikira saksinya jgn fikirlah surah yasin 65 cukup utk kita fikir2kan...

    ReplyDelete
  70. Dr. Khir,
    Perkara No. 7 tu,
    7. Berkenaan jawatan dalam parti ia terserah kepada pucuk pimpinan parti. Jika ia menjadi masalah besar kepada parti saya rela mengundur diri. Namun sebagai wakil rakyat saya akan terus berkhidmat walau atas platform mana pun sehingga Mahkamah membuat keputusan.

    Ada ura-ura nak join PKR ke? Lain macam je ayatnya.

    ReplyDelete
  71. dato seri jgn takut dengan kata2 nista pembangkang, teruskan dengan perjuangan umno.. kami org2 sg besar tetap sokong dato seri..

    ReplyDelete
  72. Betul ke pihak yang menjual kepada DS memperolehi harta tersebut dengan harga RM6 juta lebih. DS tahu ke perkara ini?

    ReplyDelete
  73. Biasanya kalau dapat murah daripada harga sebenar nilai tanah (6 juta jadi 3 juta),MESTI ada sebab2 tertentu. Tiada orang mahu rugi!!!!!!!!!!. Mungkin syarikat atau individu itu telah memperkira keuntungan dari "keputusan"/projek yang lain/mendatang sewaktu seseorang mempunyai kuasa.

    ReplyDelete
  74. Korg ni, jgn buat spekulasi sgt.
    Suka hati la org nk jual murah ke mahal ke, dia punya pasal la. Jgn la korg sibuk sgt.

    Dato' Seri,
    InsyaAllah Allah itu maha besar. Allah yg maha mengetahui.

    ReplyDelete
  75. Memang anwar ibrahim layak dikutuk pun. pengkianat negara dia tu.

    ReplyDelete
  76. Salam para komentar semua,

    Kenapa bila orang politik UMNO buat salah.. byk yg menyokong beliau dan bila orang politik dari parti lawan.. tak buat pun dikatakan salah?

    Ini politik membuta tuli sebab ada yg tersirat disebalik sokongan yg buta tuli itu.

    Saya rasa elok dibicarakan walau akan terdapat "bias" dari pihak pendakwaraya.. akan tetapi sekurang-kurangnya orang serta masyarakat akan tahu kebenarannya.

    Jangan membodohkan masyarakat sbb masyaraka sekarang lebih cerdik untuk menilai dan sama-sama kita menilai kes Khir Toyo ini dengan hati dan minda yg terbuka..

    Jika dia benar.. benarlah ia.. dah jika dia salah.. maka hukumlah dia....

    ReplyDelete
  77. Salam,

    Apa yang saya ingin komen mungkin tak relevan dengan isu ini tetapi saya tertarik dengan komen yang menunjukkan betapa kita begitu kelam dalam mencongak kewangan walaupun dalam persoalan mudah.

    Patutlah kita hanya tengok saja atau menuduh Ah Seng buat kerja haram atau menang judi bila lepas Ah Seng bersara terus jadi jutawan kerana kerja Ah Seng hanya membaiki basikal di pendalaman dengan pendapatan tidak lebih RM100 sehari.

    Itulah yang Einstein pernah sebutkan mengenai 'compound interest' sebagai 'The Eighth Wonder of The World' yang mengajak kita mengambil peluang dan membuat pelaburan dengan betul supaya tidak sia-sia demi masa.

    Cuba bayangkan jika seruan kerajaan disahut pada 1981 dan kita beristiqamah melabur RM100 sebulan maka pada tahun 2020 hasilnya ialah kita akan memperoleh kira-kira RM2.4 juta pada ketika itu. Jumlah itu saya congak dari purata kadar faedah amanah saham swasta sebanyak 15 peratus setahun.

    Bukankah perbezaannya cukup besar jika dibandingkan dengan simpanan sebanyak itu dalam masa 39 tahun hanya RM46,800 dapat dikumpulkan.

    Tuan-tuan boleh rujuk artikel saya di Utusan Malaysia sedikit masa dahulu di

    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2004&dt=0610&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_08.htm&arc=hive

    Untuk makluman, saya adalah pengasas program simulasi SCHOOL OF LIFE™ iaitu alat rehearsal kehidupan dalam kontek kewangan yang supaya kita boleh melihat dan mencuba dahulu dalam beberapa portfolio pelaburan termasuk hartanah, saham, saham amanah, bon, sukuk dan sebagainya yang ada dalam persekitaran kita untuk melihat hasilnya agar kita menjadi yakin untuk mengurangkan gula atau menggunakan kenderaan awam apabila berlaku kenaikan harga sekarang mana tahu lebihan wang akan menjadikan kita setaraf dengan Ah Seng.

    Kita tak akan jadi 1Malaysia jika kita sesama bangsa tidak melihat dari sudut pandang yang sama terutama perkara paling mudah seperti dan asas setiap individu iaitu wang.

    Semuanya adalah bergantung kepada sudut pandang.

    Yusoff Zaky Omar
    Pengasas SCHOOL OF LIFE™

    ReplyDelete
  78. JANAGOR.. kata-kata anda itu perlu dibuktikan.. Saya berpendapat DSAI tidak sejahat yang anda fikirkan.. Dia hanya jahat kepada UMNO/BN sahaja. Adakah dengan jahat kepada UMNO/BN seperti pengkhianat kepada negara.

    ReplyDelete
  79. tentu ds maklum benar ini adalah petanda penghujung karier politik ds dalam bn. ini adalah arahan org paling atas ds. kalau ds masih nak berpolitik lepas ni terpaksalah ds join parti lain, misalannya parti pas, atau ds tubuhkan parti sendiri.

    ReplyDelete
  80. selamat berjaya..semoga yang benar menjelma yang palsu tersungkur..

    ReplyDelete
  81. salam dkht

    apa yang saya nampak dato telah membeli satu projek terbengkalai atau projek sakit kemudian menyiapkannya.

    nilai harta tersebut(tanah dan rumah tak siap)boleh dinilaikan oleh penilai tetapi biasanya bank tidak dapat mengiktiraf/terima pakai nilai itu kerana rumah tak siap dan tiada CF.apa yang saya tahu bank menilaikan mengikut nilai tanah sahaja ketika memberi pinjaman.

    dari pengalaman saya harta terbengkalai kurang menarik pembeli kerana pembeli perlu menyiapkan rumah tersebut dimana kos nya mungkin menjadi lebih mahal/tinggi disebabkan perubahan masa.lebih lama terbengkalai lebih tinggi lagi kosnya menyiapkanya.

    keadaan inilah salah satu sebab mengapa harga jualan menjadi lebih rendah dari harga pasaran atau harga belian pemilik harta.

    ReplyDelete
  82. DSKT, gua ingin belajar sama lu, bagaimana dalam tempoh 8 tahun dari sekarang gua boleh beli rumah RM3.5 juta. Berapa perlu gua simpan sebulan?

    Gua tabik sama lu. Jawa yang macam ni lah gua respek.

    Ingat! Allah swt tidak akan terima Taubat Nasuha dan segala amalan kita sekiranya kita "MAKAN RASUAH" tak perlulah kita pergi menunaikan Haji, Bersedekah selagi kita tidak memulangkannya semula.

    Saban tahaun ramai orang Islam pergi menunaikan fardhu haji, tetapi berapa % kah yang Allah swt terima?

    ReplyDelete
  83. Salam DSKT,

    Semoga tabah dengan ujian dari ALLAH S.W.T.
    saya hanya ada satu pesanan sahaja, sekiranya DS didapati bersalah jangan sekali-kali keluar dari UMNO. Sejarah yg lepas telah membuktikan bahawa ramai ahli politik UMNO yg keluar parti akan dibongkarkan & dimalukan segala perlakuan yg salah ketika dalam UMNO.

    Jika DS keluar dari UMNO nescaya DSKT akan mengalami nasib yg sama dgn beberapa ahli2 politik sebelum ini. Segala perlakuan DS yg salah ketika masih dlm UMNO akan dibongkar, daibkan & ditelanjangkan semuanya satu persatu. Kalau ditakdirkan selepas ini DS tidak dapat lagi menjadi teraju utama UMNO Selangor, DS boleh support dari belakang sahaja, JANGAN SEKALI-KALI KELUAR DARI UMNO!! InsyaAllah DS akan selamat.

    Sekian, wassalam

    Pejuang UMNO Tulin

    ReplyDelete
  84. YB DS

    ASAM GARAM ORANG POLITIK

    PEMANGSA ATAU JADI MANGSA

    JALANNYA SENTIASA BERLIKU

    HARI INI DI ATAS, ESOK DIBAWAH

    KELILING DS ADA MUSUH, BAIK DARI DALAM MAHUPUN LUAR .. SEINGAT SAYA BELUM ADA MB SELANGOR YANG PERGI TANPA ADA MASALAH ..

    KHALID BRAHIM IS NEXT .. APALAGI DIA PEMBANGKANG ..

    WALAUAPA PUN , SAYA YAKIN DENGAN PENDIRIAN DS

    SEMOGA BERJAYA

    JL

    ReplyDelete
  85. YB Dato, Pada pendapat saya Dato jual aje abis cerita kalau tidak benda ni akan berlegar dalam kepala. Kemudian beli lain.

    ReplyDelete
  86. Dato, macam mana dao dapat kumpul duit jaminan 750 ribu tu. Berapa banyak gigi yang dato cabut hari tu.

    ReplyDelete
  87. Salam,

    Memang inilah petanda penghujung karier, tapi DS tak perlu risau. Ganjaran selepas ini lebih manis dan lumayan. Boleh lah sertai kelab VVIP untuk bekas ahli UMno.

    Boleh duduk ngeteh dengan IdrisJ (MARA), RahimTC (Risda), MuhammadMT (exRISDA)... atau boleh ke luar negara macam WanMA, JamaluddinJ

    Selamat Berjaya!!

    ReplyDelete
  88. salam DS,

    Melihat kepada dokumen yg telah DS paparkan sebelum ini, saya rasa DS adalah di pihak yg benar.Insyallah kemenangan akan berpihak kepada DS. Harap DS tabah dengan dugaan ini. Perkara begini adalah asam garam yang terpaksa ditempuhi oleh ahli politik.

    Saya pasti ADUN Sekincan itu akan tewas dan tergolek akhirnya. Dapat duit saman nanti bolehlah setelkan bayaran bank tu. Kalau ada lebih uloklah sikit hehehe....

    ReplyDelete
  89. Salam.

    Tiba- tiba saya rasa terpanggil untuk memberikan komen saya mengenai kes DSKT ini.

    Itupun setelah melihat beberapa komen lain yang pada saya nampak seperti diri rasa hebat dan tinggi di sisi tuhan. sepertilah kita ni bersih dari kesilapan dan dosa. walaubagaimanapun, golongan macam ni mmg wujud, kerana kita ni dilabel sebagai umat akhir zaman.

    Aku tak nak komen kes DSKT ni, takut nanti jadi subjudice. (orang yang belajar tinggi atau rajin membaca pasti tahu kenapa boleh jadi subjudice atau apa itu subjudice)

    tapi aku ada benda nak cerita.

    Besok ada member aku nak beli sebuah kereta terpakai honda city tahun 2006. Ikut harga pasaran, value kereta ni dalam RM50k.

    Tetapi disebabkan keadaan kereta tu da macam boleh dikategorikan sebagai terbengkalai (tayar 4 biji takde, cermin pintu, belakang dan hadapan pun takde, colour da luntur, pastu kemek sana sini plak tu), takkan la kawan aku kena amik ikut harga pasaran juga. kenalah tolak mana2 kerosakan yang perlu dibaiki. kosnya lebih kurang rm15k.

    jadi harga kereta da jadi rm35k (RM50k - RM15k = RM35k, nah aku ketuk ko skali sebab susah sangat nak paham kenapa jadi RM35k).

    so sebab harga pun da setuju, member aku ni pun pegilah buat prosedur pembelian yang biasa2 orang biasa buat. jumpa bank, bank anta orang inspect kereta, lulus dan sebagainya.

    dapatlah member aku kereta honda city pada harga rm35k. korang ada masalah ke? korang pun aku pasti akan buat benda yang sama. tolak itu ini, dapatlah harga final.

    itu je cerita aku. korang ada masalah?

    aku tau mesti ada orang akan reply komen aku ni tanya itu ini bila, komen aku ni diapproved oleh DSKT. Itu tandanya korang takla hebat sangat. sebab tak bole nak buat analisis komen aku ni.

    Disebabkan korang tak hebat sangat, jgnlah perasan diri ada lesen utk kutuk dan hina orang lain macam korang ni lebih banyak pahala dari orang lain, dan kurang berdosa dari orang lain. dosa pahala hak Allah.

    bersalah atau tidak DSKT, hanya dia dan Allah je yang tau. n tang kesalahan mana nak dakwa dia, pendakwaraya je yang tau.

    tapi tak tau la kalau korang setaraf Al-Ghazali. salam.

    dysh

    ReplyDelete
  90. Salam semua,

    DSKT ni kalau nak dibandingkan dengan DSAI jauh sgt bezanya. Mcm langit dengan bumi. Sebabnya:

    1. DSKT ingin perbicaraan dipercepatkan untuk membersihkan namanya. Sebab DSKT berani kerana benar. Tetapi DSAI asik nak tangguh je dan nak lambatkan perbicaraan, sebabnya DSAI takut kerana salah.

    2. DSKT seorang gentleman, sanggup lepaskan jawatan ketua pembangkang setelah kes dibawa ke makhamah. Tetapi DSAI tak mahu lepaskan jawatan ketua pembangkang walaupun kes liwatnya sedang dibicarakan dimahkamah. Sebab apa? Mungkin ada perasaan tamak dan sayangkan jawatan. Dahlah tu berangan pulak nak jadi PM.

    Saya rasa orang bodoh pun tahu menilai macam mana karektor pemimpin UMNO dan PKR. Siapa yg lebih baik dan lebih bertanggubg jawab.

    Jadi anda sokong DSKT atau DSAI?...lu pikirlah sendiri

    ReplyDelete
  91. Assalamualaikum dr.

    Padi dihuma menanti tuan
    Datanglah segera taburkan baja
    Supaya dapat hasil lumayan
    Tabahkan hati dan kuatkan iman
    Mungkinkah itu mainan politik durjana
    Adekah tuan akan menangis dalam iman?.

    Bukan untuk menenang hati
    Tapi ucapan sokongan tak berbelah bagi
    Sabarlah tuan dan doa dari kami
    Semoga tuan diterangkan hati

    ReplyDelete
  92. salam dato seri,
    semoga dato dan keluarga sabar dan tabah menghadapi dugaan ini
    dari http://politikputramerdeka.blogspot.com

    ReplyDelete
  93. Looks like there are still plenty of people around who are either so stupid or blinkered as to actually believe this Dr Khir. I'm not sure what kind of excuse he can come up with at trial but whatever little he has let on so far makes absolutely no sense whatsoever. If the prosecution does half a decent job, there is only one verdict possible - GUILTY. In fact, this is the most open and shut corruption case I have seen in a long time.

    So, I ask those who write in to at least exercise their brain cells before writing all these ridiculous messages of support.

    ReplyDelete
  94. salam...
    kabare Dato' Sri
    Wani kerno bener..seng bener kui tetap benerrr.. mulakan dan dedahkan semuanya..

    ReplyDelete
  95. Dato'
    Tindakan dato' melepaskan jawatan buat sementera adalah tindakan yg amat dipandang tinggi oleh saya.. You got my salute..

    ReplyDelete
  96. RasululLah contoh ikutan terbaik SEPANJANG ZAMAN. Mengumpulkan harta sebanyak2nya di atas DUNIA YANG SEMENTARA bukanlah sunnah Baginda s.a.w. Contohi sirah hidup Baginda InsyaAllah selamat dari fitnah berbentuk harta sebegini banyak sedangkan rakyat marhaen masih banyak yang terlalu daif.

    ReplyDelete
  97. 1. Terima kasih kepada yang memberi sokongan moral kepada saya.

    2. Kepada yang mempertikaikan pendapatan saya, harap saudara faham saya membeli melalui pinjaman bank. Adakah bank gila di malaysia ini yang akan meluluskan pinjaman jika peminjam tidak mampu?

    ReplyDelete
  98. Bank tak gila..yang gilanya ..keraguan sumber dan kemampuan si peminjam sahaja..mohon maap ya wak khir..

    ReplyDelete
  99. Teruskan Perjuangan!!!masih ramai lagi orang dibelakang DSKT...Pendakwaan AG lemah..saya yakin Dato Seri boleh Menang...LAWAN TETAP LAWAN!!!
    JANGAN UNDUR WALAU SETAPAK!!!

    ReplyDelete
  100. Hir toyol,

    saya terlupa bagi tahu siapa saya tadi...saya bukan ahli politik malah saya tidak suka pakatan atau bn, dua2 saya tidak sokong, saya akan sokong orang yang saya fikirkan boleh 'deliver' sahaja tidak kira bn/ pakatan....saya seorang Timbalan Pendakwa Raya di JPN...well i hope u go to jail & saya akan pastikan saya membantu PN/ DATO' KBP, Tuan Dzul....& Timb.P.Raya yg lain...very2 good for u....:-)...oh and all the non malays are very happy u r in this situation...:-), i'm sure u know y rite?

    ReplyDelete
  101. Salam Dr Khir;

    Semoga tabah menghadapi pertuduhan ini. Sekali lagi seperti komen orang sebelum ini untuk buat masa ini hanya Allah dan Dr Khir sahaja yang tahu samada Dr Khir bersalah atau tidak. Saya memegang PRINSIP seseorang tidak didapati bersalah selagi ia tidak dibuktikan bersalah. Dr Khir setuju atau tidak? Dr Khir sendiri mengatakan bahawa peluang dihadapkan ke Mahkamah adalah peluang terbaik untuk Dr Khir membersihkan nama Dr Khir. Sebabnya Dr Khir yakin bahawa Dr Khir berada di pihak yang benar. Cumanya satu soalan harap Dr Khir nyatakan, bagaimana pula dengan tahanan ISA yang tidak pernah dihadapkan ke Mahkamah untuk membuktikan bahawa samada tahanan ISA utk bersalah atau tidak? Ini hak keadilan yang perlu ada pada mereka sepertimana yang Dr Khir mahukan sekarang ini, perbicaraan yang segera!

    Semoga Dr Khir diberi peluang perbicaraan yang adil, dan seterusnya berjaya membuktikan kepada dunia yang Dr Khir tidak bersalah. Semoga Allah bagi kekuatan kepada Dr Khir.

    ReplyDelete
  102. Semoga DSMKT tabah menghadapi dugaan ini... dan akan redha dengan laluan yang bakal ditempuhi nanti..insyaallah

    ReplyDelete
  103. Dato'

    Saya tidak menyokong atau pun membenci dato', yang membuat orang ramai tertanya - tanya adalah macam mana dato' membayar ansuran bulanan pinJaman rumah tersebut.. Bukan soal kelulusan daripada pihak bank.... Pendapatan dengan apa yang perlu dibayar itu menimbulkan keraguan & kepercayaan orang ramai apabila kes ini ditimbulkan pembangkang... Tak tahu lah kalau Dato' ada buat bisnes lain kot...

    ReplyDelete
  104. anon 10.49.

    Kalau bank tak gila maknanya bank telah menilai kemampuan pendapatan saya untuk membayar ansuran pinjaman.

    Semua butiran pendapatn juga telah saya beri kepada SPRM. Malahan kerajaan negeri sekarang pun boleh tahu berapa pendapatan saya dari gaji MB dan lain-lain.

    Tak payahlah saudara nak menimbulkan keraguan semberono berdasarkan hati busuk saudara saja.

    anon 8:26,
    Jangan suka menghina nama bapa saya yang telah meninggal. Sekurang-kurangnya saya beranai berhadapan dengan public bukan macam saudara yang tak berani letak nama sebenar pun.

    ReplyDelete
  105. ANAK PEREMPUAN BOSS F1 BELI RUMAH RM333JUTA.

    aha!apa kes dia dgn kes ds khir ni.....apa yg saya baca owner tu mula2 nak jualrm395 juta dia beli tahun 2004 sampai sekarang tak de orang nak beli...dan akhirnya dia turunkan harga kepada rm333 dan anak boss f1 tu yg beli...so apa gila ke owner tu 395-333 =rm62 juta......

    apa la sangat rm6.5-rm3.5 = rm3juta....pikirrr la sendiri...ni semua mainan politik saja...

    ds khir mesti kuatkan semangat dan buktikan yg ds khir seorang pemimpin yg benar....kami bersama ds walau dimana berada!

    ReplyDelete
  106. Salam///

    saya rasa hal ini harus di ambil kira dari semua sudut... harga rumah dan tanah tak semestinya naik dan tak semestinya turun... contohlah saya pemilik rumah di bukit beruntung... beli dulu tahun 1994 harga dalam RM119ribu (tak masuk faedah jatuh lepas siap dalam RM145ribu) tapi bila di nilai semula pada tahun 2006.. harga rumah dan tanah jadi RM75ribu... maknanya apa pun boleh berubah...kalau dapat beli murah mungkin kira rezeki... kalau saya kawan DS, saya nak jual harga rendahpun terpulang kat sayalah sebab saya punya.. nak bagi free pun ikut sayalah sebagai pemilik... ini cuma pandangan saya saja... so kita fikirkan... biarkanlah mahkamah yang uruskan ...

    ReplyDelete
  107. Saya menanti penjelasan DS di mahkamah bagaimana proses DS dapatkan hartanah tu.Boleh juga belajar dr DS utk saya gunakan sebagai tool pelaburan pada masa depan.

    Mana la tau bole jd millionaire in no time.

    ReplyDelete
  108. udah la tu wak...politik biasa la itu macam...
    dulu aku tim ketua bahagian pening aku melihat kenerah atas aku...macam macam beb... hehehe wak khir...wa kenal lu... lu kenal gua...tapi gua tak mau kasi lu kenal gua la wak....takut oooo

    tapi lu sendiri mau ingit ini politik umno macam macam boleh jadi....

    ReplyDelete
  109. Salam buat DS dan semua...

    Sabor DS.. Saya faham last komen tu luahan yg mmg ditunggu oleh individu yg mmg nak provoke DS 'mkn umpan'...

    InsyaALLAH, mdh2an perbicaraan ini dpt membersihkan nama DS, andaikata keputusan adalah sebaliknya anggaplah satu 'kifarah' atau pembersihan dari dosa2 yg mungkin DS telah lakukan sebelum ini secara sedar atau tdk... Sebagai manusia kita tdk terlepas dr melakukan kesilapan, apatah lagi sebagai seorg pemimpin..Moga2 sekiranya kita kembali ke Rahmatullah tdk berhutang lagi... Sememangnya cabaran dan tanggungjawab seseorang pemimpin itu amatlah besar...

    Saya doakan semoga ALLAH membersihkan kita dari segala kekotoran yg telah kita lakukan selama ini, dan memberi barakah pd kehidupan kita yg tdk kita ketahui baki nya...

    Sabar DS...

    ReplyDelete
  110. Dato Seri sabar je. jgn terlalu beremosi dgn malaun2 ni. Yg mana boleh jawab dato jawab. At least dato xde la melatah ikut sedp mulut je tnpa pikir dlu. sy doakn dato dpt hadapi dgn tenang.

    ReplyDelete
  111. hah hha padan muka ...bagus la sekali2 rasala jugak masok mahkamah...asyik org biasa ja yg u dok kena...tapi aku berani gerenti mesti lepas punyalah..ini sandiwara semasa ja

    ReplyDelete
  112. Salam Dato' Seri..bukan kerana saya ahli UMNO Kota Raja, saya perlu meyokong sesuatu yang salah. Keputusan membenarkan pihak berkuasa dan mahkamah untuk membicarakan Dato' Seri itu penting kepada kami ahli UMNO peringkat bawahan..ini dpt menjelaskan keadaan sebenar kes ini..Saya dan Ahli UMNO Kota Raja mendoakan kebenaran di pihak Dato Seri..Ini akan memadamkan fitnah pihak PARTI RAKUS yg dengki dengan pembongkaran masalah2 dlm kerajaan Selangor sekarang..Terima Kasih memimpin kami

    ReplyDelete
  113. Salam,

    Saya tertarik dengan komen Hamba Allah 12:06..

    Terjemahan seperti itu merupakan merupakan agenda musuh Islam supaya orang Islam memandang wang ringgit sebagai sesuatu yang jijik dan mungkar dengan menggunakan nama Rasulullah seolah-olah Rasulullah tidak merestui usaha mengukuhkan ekonomi dan menguasai ekonomi.

    Saya ingin bertanya jika harta benda bukan sesuatu yang mustahak dalam proses mengukuhkan Islam pada zaman Rasullullah, kemana perginya semua harta benda Khadijah dan sahabat-sahabat jika tidak digunakan untuk membantu perjuangan Rasullullah? Adakah harta-harta tersebut dibuang ke laut? Malah bagaimana wujudnya harta rampasan perang?

    Jangan merendahkan martabat nabi dengan peranan sebagai penjaga kuda, tukang besi, pengumpul dana atau pelbagai peranan lain yang masing-masing adalah penting untuk mengukuhkan kedudukan Islam ketika itu dan kita bukan nabi untuk tidak mahu berperanan selain seperti peranan nabi.

    Janganlah terpedaya dengan syaitan yang amat takut jika Islam semakin kuat dengan penguasaan ekonomi lalu mereka membuat terjemahan yang salah supaya Islam mundur, lemah dan tertindas sehinggakan senjata yang digunakan oleh negara Islam pun terpaksa bergantung dari negara lain.

    Apa akan terjadi pada anak-anak kita kelak jika kita tidak lagi mahu sedar bahawa harta benda adalah aspek utama dalam mengukuh dan mempertahankan maruah agama, bangsa dan negara?

    Saya sangka kita telah sedar bahawa wang adalah pedang seperti yang dipesan oleh Tun Mahathir yang juga memberi peringatan mengenai industri pengeluaran senjata yang perlu dikuasai oleh negara Islam.

    Jangan pula kita terus menjadi hamba wang dan terus-terusan bekerja untuk wang kerana untuk menguasai ekonomi kita perlu mempunyai ilmu untuk menjana pendapatan pasif supaya wang dapat bekerja untuk kita akhirnya.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  114. Diharap YAB Dato Seri dapat meluangkan masa untuk membantu Chaiman Kaga mencari keadilaan. Saya harap pihak YAB Dato Seri akan menjauhkan diri daripada anasir anasir buruk terutamanya mereka yang obese

    ReplyDelete
  115. Anon 8:26 ni kononnya Timbalan Pendakwa raya tapi perangai macam tong sampah. Dia ni merupakan tipikal non-malays yang begitu arrogant dengan malays. Biasa jumpa spesis macamni. Macamana mereka yang penuh dengan dendam kesumat ni boleh bekerja di JPN? Bersabarlah DS. Saya berharap DS mendapat keadilan yang sewajarnya.

    ReplyDelete
  116. Wa rasa lu didapati bersalah n msuk jail. senang jer sebab ini percaturan politik dalaman.ada orang ngidap jawatan MB

    ReplyDelete
  117. dah jelas lagi terang benderang..pendakwaan ini adalah konspirasi politik dalaman....tak perlu lagi disangkalkan lagi...kredibiliti dato seri menyerang kerajaan selangor menganggu gugut individu yang bercita-cita ke jawatan pusat atau negeri....

    ReplyDelete
  118. salam..

    sebagai muslim saya rasa tidak baik kita menghina orang lain, buat Anon yang mengaku sebagai TPR itu saya rasa anda tidak layak menjadi TPR kerana bersikap kurang sopan dan tidak profesional.

    siapa kita untuk menghukum orang, belum tentu kita bersih dan suci, hanya allah sahaja yang tahu kedudukan kita di sisinya.

    walaupun begitu banyak tohmahan ke atas dato' seri, beliau masih saudara islam kita.

    ingat!! jangan sampai kita dibalas di atas dunia dengan ujian yang berat seperti yang berlaku pada dato' seri.

    sabar Dato' seri, walaupun saya bukan penyokong BN tetapi saya takkan menghina dan menjatuhkan orang lain. Dato seri dalam keadaan musibah adalah menjadi kewajipan kita sebagai saudara seislam bantu membantu bukannya menjatuhkan sesama muslim.

    ReplyDelete
  119. Abdullah ketika zaman pemerintahannya juga turut membuat pendakwaan rasuah kepada Eric Chia dan Kasitah Gadam, namun akhirnya digugurkan apabila berlaku pilihanraya.

    kes dato seri rakyat malaysia sudah dapat buat ramalan akan berakhir dgn happy ending. selamat berbicara di mahkamah membersih nama

    ReplyDelete
  120. salam semua,

    setelah habis membaca semua komen,
    hampir 3/4 pengomen adalah PENGAMPU.

    TQ

    ReplyDelete
  121. berani kerana benar...takut kerana salah...syabas pd dato...jgn jadi satu melayu haprak dari permatang pauh tu...bunyonya macam hero yg teragung...tapi sampai sekarang duk tangguh kes seks songsang...

    kata karam singh walia, ayam terlepas tangan bau tahi...yg mamat tu, ayam terlepas punai bau tahi...hahaha...

    ReplyDelete
  122. Alah cuba hangpa tengok rumah2 puak PR, sama je. Ada yang lebih besar. Lagipun, rumah juta2 ni dah banyak dan biasa dah. bukan macam dulu2. Jadi DS, jangan terkena jerat PR ni. Teruskan perjuangan DS. Teruskan DS seperti datuk nenek kita dulu tentang Malayan Union, kita tentang PR ni.

    ReplyDelete
  123. aku sokong yg mengatakan 3/4 pemgomen adalah PENGAMPU... semua ini hanyalah sandiwara mcm cerita melayu yg mual kat TV tiap2 hari tu....bagi aku DSKT ni memang dari dulu lagi ramai org dah tau yang dia ni memang kaki rasuah...woi melayu jgn la buat2 bangang buat2 tak tau ...humbankan dia ni dlm penjara...tak payah nak kesian2

    ReplyDelete
  124. salam DS,.... saya harap cukup-cukuplah DS membuat kenyataan....takut nanti digunakan masa perbicaraan....sementara menunggu harapan saya DS tidak melatah... saya tahu macamana perasaan DS ketika ini....

    ReplyDelete
  125. Assalamualaikum W.B.T.

    Pengadil di sini bukanlah UMNO @ PR..tetapi mahkamah..tidak usahlah kedua2 pihak membuat sebarang tafsiran atau andaian..Biar pihak mahkamah yang tentukan. Setelus mana penyiasatan yang dilakukan, terpulang kepada kredibiliti badan tersebut..Sekian, Terima Kasih.

    ReplyDelete
  126. As-Salam DS ,
    Aku nak cita sikit kat sini , maaf minta laluan.
    Ada satu kawan tu lepas keluar penjara berjaya sediakan rumah untuk keluarganya dSegambut gan nilai keseluruhan hampir RM2 juta.
    Satu lagi rumah untuk keluarganya dah hampir siap nilai keseluruhan linkungan RM7.5 juta ala green technology dHartamas Heights bagi persiapan sebelum masuk semula kepenjara.
    Ada sesiapa minat nak siasat kes ni .
    TERIMA KASIH .

    ReplyDelete
  127. yang duk komen pun satu hal, sama jer..xkira la support atau tak..kita tengok keputusan mahkamah la..tgk perbicaraan mcm mana..duk pandai2 kuar fakta sendiri..

    ReplyDelete
  128. jika kita ingat kepada yang satu, semua musibah kita anggap peringatan daripada Allah. orang yang tka ingat kepada peringatan Allah menganggap ini semua permainan politik.

    ReplyDelete
  129. pengampu tak pengampu...gi tgk blog2 pro PR...abis seme nak jilat...sama la kita ni...manusia...fitrah yang sama...so takyah la nak mengata orang lebih...paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih...

    ReplyDelete
  130. saya seorang fanatik umno.

    setelah saya baca komen, dan saya faham isi kesemuanya, saya nak buat aduan pada tuan blog. saya terbaca banyak blogs dan sendaan ramai kawan-kawan di ofis di damansara tentang saudara khir toyo.

    artikel dan sendaan itu berbunyi.

    "seekor toyol telah ditangkap dan dibicarakan"

    saya hendak dapatkan penjelasan.

    Betapa pula halnya begitu ?

    ReplyDelete
  131. saudara sendiri boleh nilai budi pekerti, adab dab didikan agama mereka.

    ReplyDelete
  132. SALAM...

    DS nie baru gentleman namenye..

    anggaplah nie kifarah, sebagi balasan ds masa bagi

    YDP2 penyapu...lg pun ini merupakan cobaan...

    ReplyDelete