Nota Kepada Pembaca

Saya mengalu-alukan ulasan saudara-saudari mengenai topik yang saya tulis dalam blog ini. Bagaimanapun saya memohon saudara-saudari agar dapat menulis secara berhemah supaya perbincangan kita menjadi lebih bermanfaat. Elak membuat komentar menggunakan perkataan-perkataan buruk, bersifat hasutan, fitnah atau menyimpang dari topik perbincangan. Bagi para sahabat yang menulis komen tanpa nama harap dapat menyatakan nama panggilan di akhir komen bagi memudahkan proses komunikasi. - Dr Mohamad Khir


Tuesday, May 8, 2012

Azmin Ali: Agenda UMNO atau PKR?

1. Nampaknya dunia politik negara sudah menjadi seperti dunia artis barat, tidak reda-reda dengan kisah skandal seks. Daripada yang di bawa ke mahkamah sehinggalah kepada yang bertebaran di ruang-ruang siber dan dada-dada akhbar.

2. Terbaru yang sedang hangat diperkatakan ialah mengenai gambar-gambar "terlampau" seorang lelaki yang dikata sebagai YB. Azmin Ali, Timbalan Presiden PKR. Beliau juga merupakan orang kanan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ahli Dewan Negeri Selangor kawasan Bukit Antarabangsa dan Ahli Parlimen Gombak.

3.  Perbahasan selalunya akan bermula sama ada benar atau tidak si pelaku dalam gambar atau video tersebut merupakan ahli politik yang tertuduh. Daripada itu akan ada perbincangan pula siapa punya kerja dan agenda siapa.

4. Walaupun tampak seperti Azmin namun saya tidaklah berani 100% menyatakan orang tersebut adalah Azmin. Hanya Allah, Azmin, dan mereka yang terbabit sahaja mengentahui kebenarannya. Saya bersangka baik bahawa orang tersebut mungkin individu yang menyerupai Azmin.

5. Namun saya fikir jalan terbaik buat Azmin bukannya melakukan saman malu tetapi membuat laporan Polis kerana ia membabitkan tuduhan yang sangat serius ke atas dirinya. Melalui laporan Polis, Azmin bukan sahaja dapat membersihkan dirinya, malah mungkin dapat mengetahui siapa dalang di sebalik isu ini.

6. Sungguhpun Pakatan dan Azmin sendiri bersungguh mahu menyatakan ini agenda jahat UMNO, namun tidak mustahil ini merupakan agenda dalaman parti Azmin sendiri. Ini dapat dilihat dari reaksi beberapa pemimpin PKR yang jelas sekali tidak bersungguh mempertahankan Azmin dalam isu ini.

7. Seorang pemimpin besar PKR di Selangor enggan mengulas mahu pun mempertahankan Azmin. Pemimpin ini bukan sahaja mempunyai kuasa yang besar di Selangor tetapi juga diketahui berada di kem yang berbeza dengan Timbalan Presiden PKR. Ini menimbulkan tanda tanya apakah terdapat agenda dalam PKR sendiri untuk menjatuhkan Azmin.

8.  Azmin harus berhati-hati dengan musuh dalam selimut kerana telah banyak sejarah politik Melayu tertulis bahawa kejatuhan seseorang pemimpin atau kerajaan Melayu kerap berpunca daripada "orang dalam sendiri" sehingga ada peribahasa Melayu, "bagai gunting dalam lipatan."

9. Menilai sikap Azmin selama menjadi Timbalan Presiden PKR dan Ketua Penyokong Kerajaan di Dewan Negeri Selangor, maka kemungkinan besar rencana dan agenda menjatuhkannya beliau ini direncanakan oleh orang di dalam partinya sendiri.

10. Akhirnya sebagai sesama muslim saya berharap YB Azmin dapat meluangkan masa menemui ibunya. Walau apa pun tanggapan dan perasaan Azmin, perasaan ibunya harus menjadi keutamaan. Pulanglah, sekurang-kurangnya dapat mendamaikan hati seorang ibu. Ingatlah ajaran Islam bahawa "sebahagian syurga itu berada di bawah telapak kaki ibu kita.".

91 comments:

  1. Nasihat yg bernas dan komen yg matang dan tulus dari kacamata masyarakat yg waras.... moga allah memberkati Dr. yg dihurmati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat setuju.

      Dari Kak Siti Ijok

      Delete
  2. DULU AMAN DAMAI AJE MALAYSIA NI... TIME TUN DR MAHATHIR MENTADBIR, LAGI LE AMAN DAMAI... SEJAK SI PELIWAT TU BERLELUASA, HABIS KUCAR KACIR...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aman damai aje Malaysia ni...habis botak licin duit negara kena sapu pun aman damai. Lembu buat hal RM250 juta pun aman damai...MAS dan macam-macam lagi pun aman damai. Kesian betul lah dengan awak ni. Mungkin awak tak bayar cukai, jadi tak terasa lah, cuba bayangkan awak salah seorang pembayar cukai 27% dan cukai yang awak bayar tu kena baham...sampai habis. Sepatutnya cukai yang di bayar dapat memperbaiki taraf kehidupan kita ni...tapi tak. Negeri sebelah tu kecik aje...OCBC ranked by Bloomberg best ranked in the world. UOB top three....kita apa ada? Bodoh betul kita..ama aje masa DR Mahathir mentadbir tu...eek ele...

      Delete
    2. byk sangat ke cokai ko baya ahmadsopian. stakat cokai ko tu nak bayo amoi yg anwar balun pon blom tentu cukup. munafik betol ko ni.

      Delete
    3. pakai tie.. pakai kot... tapi cakap mcm tahi... Ini lah kerja penipu... ambil fakta lepas tu diputar belitkan... dulu ko bolehlah cakap pasal fakta yg diputar belit... skrag ni no..no... rakyat pandai memperincikan fakta tersebut...
      sembang pasal cukai konon... sembang pasal taraf kehidupan konon.. sembang pasal rangking konon...
      siapa yg bodoh siapa yang penipu sebenarnya...

      Delete
    4. Saudara tlg la realsitic sikit.tlg faham komen saudara anon Tuesday, May 8, 2012 3:14:00 PM GMT+08:00 tersebut..

      Tuduhan2 yg awk sebut td pon dlm perbicaraan mahkamah..Kan PR melaungakn INNOCENT UNTIL PROVEN GUILTY..Jd x pyh la nk melalak tnpa mengetahui bersalah atau belum takut menjadi FITNAH..

      Kalau sedara blh semberono sebut itu dn ini, kenapa tak sebut jugak pasal isu dana RM600j kerajaan pusat pd kerajaan kelantahn utk projek PEMBERSIHAN AIR yg tak BERSIH smpai sekrg..Mana pergi wang tersebut??

      Kenapa sedara tak sebut pasal ke mana lesapnya duit tabung memali bernilai jutaan ringgit??? Cuba baca dn jwb soalan C.N Al-Afghani dlm buku Air Mata Memali..

      Ataupon cuba tnya si idola awk yg dipanggil Syeikh al-juburi oleh Mat Sabu ke mana hilangnya duit dari lapan akaun bank negara bernilai RM3b, apa yg berlaku dgn ABRAR,Malakoff dn sape Vincebt Tan dn Yong Teck Lee..

      Kemudian baru awk terasa betapa malunya awk pd diri sndiri kerana sentiasa membuat penilaian BERAT SEBELAH..

      Delete
    5. 1 lagi persoalan yg sy nk sentuh berkenaan dgn PUJIAN awk pd NEGARA SEBELAH yg KAGUMI sgt 2..Come on la sedara..realistiuc la sikit..Negara sebesar taik hidung, negara yg mmg dikenakli sebagai ISRAEL ASIA yg x ubah mcm USA yg nmpk sgt MAJU tp tak ubah spt permainan video yg dikawal sepenuhnya oleh PLAYER(ZIONIST) melalui wireless joystick..

      Cuba anda tgk apa HARGA DIRI yg mereka ada..Rakyat mereka hidup spt robot yg dikongkong mindanya..Ckp sikit ISA la jwbnya..Lwn kerajaan muflis dn penjara la jwbnya..

      Ruang udara serta laut mereka menjadi tempat tentera zionist MELALAKUKAN LATIHAN bagi memantapkan lagi KEMAHIRAN PERANG mereka supaya lbh CEPAT dn TANGKAS dlm membunuh saudara kita di Palestine.

      Kenapa sedara xnak sebut tentang Index Keselamatan Negara terbaru yg menunjukkan kita di TEMPAT PERTAMA sebagai negara plg SELAMAT di ASEAN dn KEDUA di Asia???

      Apakahb itu bukan salah satu nikmat??

      Delete
    6. Brader..lu cite kes yg pecah amanah. Kalu kaki peliwat yg pegang kuasa, lagi teruk pecah amanah. bukan takat pecah amanah, lubang jubo pun pecah. Pemimpin PKR lg teruk moral, lu nk harap diorang mentadbir dgn baik. Skang xpegang kuasa bole la jaja cite org lain korup. Yg dorg tu sblm pegang kuasa dah mcm2 jd. Kalu pegang kuasa, lu bayangkan laaaa...

      Delete
    7. Brader..lu cite kes yg pecah amanah. Kalu kaki peliwat yg pegang kuasa, lagi teruk pecah amanah. bukan takat pecah amanah, lubang jubo pun pecah. Pemimpin PKR lg teruk moral, lu nk harap diorang mentadbir dgn baik. Skang xpegang kuasa bole la jaja cite org lain korup. Yg dorg tu sblm pegang kuasa dah mcm2 jd. Kalu pegang kuasa, lu bayangkan laaaa...

      Delete
    8. Cik Ahmadsofian-Cik ade pekerjaan x? dapat makan sekurang2 kurangnye 3 hari sekali x? dapat tidor dgn aman x? dapat pendidikan sampai bole celik IT x? anak2 dapat g tgk AVENGERS x? Bole beli kereta x? macam2 ade kan, jadi ape yang anda lemparkan cam menafikan pembangunan yang negara kite ni, jangan asyik kira ranking sahaje, ape ade pade ranking, asalkan negara x miskin uda le, lagi 1 mintak belaja bersyukur la dengan ape yang ade sekurang2 x la bagus sangat dan x la mundur sangat. Tun Mahathir da cuba sebaik mungkin jadi sepatut nye usaha beliau patut di hargai bukan di herdik dan di perlekehkan oleh anda yang mane akal anda pon belum tentu bole berfikir sebaik beliau. renung2 kan la ye Ahmadsofian....akal panjang sedengkal, lautan dalam hendak diduga, cuba gunakan akal, jangan dok nak naik gila... Saya dari Melaka

      Delete
    9. SAYA RASA AWAK LAGI BODOH..APA JAMINAN YANG ANWAR ALJUBURI,LIM GUAN ENG DAN NIK AJIS BOLEH MEMPERBAIKI EKONOMI NEGARA KTA???LU ADA MEMBACA KA BRO?LU TGK EKONOMI D NEGRI2 YG DITADBIR PEMBANGKANG ADA OK KA MACHA?ITU RASUAH PUN ADA O0O0 DI SANA..LU JGN CKP ITU TRANSPERANSI AA BAGHAL..KALAU LU MAU SENANG P LA SINGAPORK TUKAR WARGANEGARA JD LU JD LA MCM MALAYS DI SANA YG TERASING D NEGARA SNDIRI..(GAMBAR JE PAKAI KOT TP BODOH RUPANYE..HEHE)

      Delete
    10. awak tu 10 kali bangang..awk ingat pemimpin kesygan awk anuwar inbrahim tu bgs sgt ker..anuwar masa jd TPM la byk sebat duit..pastu ko sokong dia..mmg 10 kali bodoh

      Delete
    11. Cakap memang senang.... fitnah memang senang.... bila bercakap dan menulis tanpa bukti memang senang... kalau cukup bukti kenapa tak bagi kat SPRM yang lembu 250 juta tu.... Well, tak suka kat Malaysia ni, pergilah duduk kat Negara Lain, mintak kerakyatan negara lain.... baru tau susah senangnya... untuk menjawab soalan kau "kita ada apa" = kita ada keamanan, kedamaian, keharmonian....actually, Aku tak bodoh cam kau.... akal fikiran yang Allah bagi untuk berfikir, kau cakap diri sendiri bodoh, yang kau maksudkan kita tu adalah puak-puak PRkan...

      Delete
    12. Salam... Saudara ni tergolong dalam kumpulan kufur nikmat. Hati penuh hasad dengki. Mana saudara tahu duit botak licin.....sedap mulut bercakap....Berhijrahlah kenegara Kominis sebelah tu.... Baru tahu nasib orang Melayu macamana....Duit cukai saudara pun taklah seberapa sangat jika dibanding dengan apa yang kerajaan pimpinan Tun M buat.... Bersyukurlah ya....

      Delete
    13. @ahmadsofian ayat seorang penyokong tegar pkr.. lol typical a*hole...

      p/s you really have funny looking face :P

      Delete
    14. aku pon byr cukai. xkecoh pon.negara kecik,sng la manage.ko org sng,byr cukai sikit pon dh bising.nabi dah ckp,dlm byk2 pndapatan kita tu,ada hak org lain gak sbrnya.org miskin x kena byr cukai.dr cukai tu la buat mcm2.kita hospital byk,ubat mcm2 jenis.vaksin pon ade.wlaupun pengurusan lambat,at least org miskin ade gak tmpat nk amik ubat.korg org kaya,sng la g private.negara lain tu,valsin pon xdak.pikir la wei,let say gaji ko 5k sbln,kalo ahli family 3 org,mewag la.kalo 10,dh tntu lain cara manage nya.same la jugak dgn pnduduk negara.jgn la compare dgn negara kecik.bykkan merantau,bukak minda.bkn men percaya dgn ape org wt citer je..lu pikir la sndr

      Delete
    15. nih sedara ahmadsifoan... rm250 juta tu kerajaan bagi free ke kat laki sarizat???..cuba selidik dulu...

      Delete
    16. Aman damai bila sesama tibai takde orang tahu.Ni bila masyarakat cerdik jadi tak aman.Lepas ni kalau boleh semua suara mengkritik dapat disenyapkan jadi aman-damai balik.Tibai ikut nafsu yea tak....

      Delete
    17. ahmadsofian - sedikit tambahan

      Perbandingan sesuatu itu perlu adil dan saksama. dinilai menyeluruh dan disitulah akan dapat kesimpulan yang hampir pasti.

      Jika tidak pasti adalah baiknya pandangan yang dilontarkan perlu bersifat umum dan tidak menyinggung mana-mana pihak.

      Menafikan pembangunan yang ada di Malaysia adalah tidak wajar. Pembangunan dari sektor pendidikan, ekonomi, sahsiah dan dll adalah mengikut acuan kita sendiri sejak merdeka dan diteruskan hingga kini.

      Kita semua secara tidak langsung terlibat dalam proses pembangunan ini terutama dari segi pendidikan.

      Jangan dibutakan mata dan memekakkan telinga menafikan pembangunan ini berlaku di Malaysia hanya kerana berbeza dari segi sesuatu ideologi.

      Tidakkah kita tahu dengan kita bersyukur dengan apa yang dikecapi akan membuatkan kita sentiasa tenang.

      Wallahuaklam.









      tq

      Delete
    18. Salam semua , ahmadsofian ni bayar cukai sekurang-kurangnya RM1B setahun tau tak. Itu sebabnya dia ada hak nak komen camtu, cuba tengok gambar profile dia yang segak bertie dan berkot, mesti dia ni tahap billionaire tahap gaban. Yalah orang dah kayaraya, kita harus dengar cakap dia walaupun tahap pemikiran dan idea dia cam tak guna pemikiran/akan/mind pon. anyway, he has the right to give his opinion, likewise us too...

      Delete
  3. betul doc..... saudara azmin jgn letak prasangka buruk kat PDRM.....buatlah polis report....insya'ALLAH kebenaran akan terbukti...
    .... pulanglah walau sesaat untuk jumpa ibu ...

    ReplyDelete
  4. Salam Dr,

    Sepatutnya Dr. turut menyentuh komen terhadap media cetak yang seronok memaparkan isu seks sebagai tajuk utama mereka. Padahal cerita tersebut dikutip dari pecisan blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkara ini sm bagi kedua2 belah pihak yg mempunyai KEPENTINGAN. Sy pecaya jika PR mempunyai gmbr manusia yg MENYERUPAI NAJIB sekaipon maka gmbr2 tersebut akn terpampang di muka hadapan HARAKAH,ROKET,SUARA KEADILAN dll..

      Delete
    2. Padahal media pembangkang puna buat benda sama jugak. hal dalam kain dalam kelambu semua dia korek.

      Chua Soi Lek, contohnya

      Delete
    3. Spt yg saya kata td,kalau ada gmbr org yg kononya MIRIP NAJIB sekalipon, pecayalah x smpai sejam pon akn bertebaranlah gmbr2 tersebut dlm dunia maya..

      Dan kemudian akn disusuli muka dpn media2 pembangkang dn seterusnya akan disusuli pelbagai FATWA yg akn mengHALALkan perbuatan tersebut..

      Saya berani potong jari jika ada pendedahan gmbr MIRIP najib melakukan seks hnya akn didiamkan oleh pencacai pembangkang ats nama MELINDUNGI AIB suadara seagama.

      Delete
  5. Ape2 pun Azmin harus pulang jenguk ibu. Nanti kita bincang pasal video, yea?

    ReplyDelete
  6. AZMINKU....
    SUDAH TERLALU JAUH DIRIMU PERGI...
    PULANGLAH KEPANGKUAN ILAHI....
    CARILAH DAMAI SEJATI...
    TINGGALKAN DUNIAMU HARI INI...
    KEJARLAH IBUMU SEJATI...
    KASIHANILAH AIRMATANYA DPIPI..
    KEAMPUNAN..SEBELUM IBUMU PERGI..SAUDARAKU YB AZMIN HJ.ALI...

    ReplyDelete
  7. wahai khir toyo,

    PR berpolitik dengan rasa rasional dan penuh tanggungjawab, bukan mcm BN atau UMNO(khususnya) yang berfikiran jijik dan jelik...asyik seks,seks,seks. tu la pasal bila nak kritik lawan, mesti guna cara jijik, bukan berani pun nak ajak debat ke apa...

    kau lah yang sebenarnya, sebaik sahaja berjawatan Ketua Pembangkang di DUN Selangor, juak2 kawan dlm UMNO sendiri yang menjatuhkan kau....kau pun sendiri dok meraban dalam blog kau yg kwn2 UMNO kau ada agenda jatuhkan kau...sampai jawatan Ketua Pembangkang pun skrg dah melepas

    tak payah lah nak cuba lagakan khalid dan azmin... kau sendiri tak faham ttg tanggungjawab parti dan kerajaan negeri adalah 2 perkara berbeza....sidang akhbar mengenai kerajaan negeri tidak digunakan utk penerangan parti atau individu...HANYA BN (UMNO dan rakan sekutunya) selama ini tak reti bezakan kedua2nya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. PR politik rasional? hahahahahahahaha... rasional la sangattt...

      Delete
    2. blog dia, suka ati dialah nk tulis apa. kau ada? (pinjam ayat azwan ali).. mcm2 betul kau ni.

      Delete
    3. Bro ni kan blog DSKT..Punya pasal la dia nk tulis apa pon..Kata FREEDOM OF SPEECH..

      Apa?? Politik MATANG?? Ulang sekali lagi POLITIK MATANG hahahha..

      Ingat lagi ANUGERAH MAT SABU pd nuar yg membawa gelaran NUAR-ALJUBURI itu politik matang..

      Kapal karam singh sibuk berckp pasal video seks Timb.Speaker dewan rakyat vijayandran politik matang???

      Tian chua sibuk buat gmbr super impose najib-altantuya politik matang???

      Tuduhan pasal skandal rahim tanpa sebarang saksi politik matang???

      Tuduhan Tun M tgk video lucah dgn cucu dia politik matang???

      Matang tengkorak ko la..

      Ko meraban sbb DSKT cuba melagakan khalid dgn azmin??? So apa mslh ko?? Kn bersepah jer blog cai PR yg sebar mcm2 citer nk lagakan Najib-muhyidin?? Diaorg relax jer x melatah..

      Sekali lg FREEDOM kepala lutut ko!

      Delete
    4. Hahaha. Semua salah UMNO/BN. Mudahnya tuding jari.

      Ko tak tau ke yang IBUnya sendiri yang mengkritik Azmin. Bukan orang lain?

      Malah bekas MP PKR pun mengatakan bahawa kuasa 3A yang paling kuat dalam PKR.

      Orang yang bersama sejak tahun 1998 (PKN) pun berkata yang Azmin ni semacam saja.

      Apa, kenapa mereka didiamkan? Mana kebebasan bersuara? kenapa nak kritik dia tak boleh?

      Delete
    5. haha juak2 penjilat anuwar suda bersuara...deyy bertanggungjawab ko kata..yg korang gi merusuh kat kl tu buat ape..saje2 yer..bodo bangang org ni

      Delete
  8. Tak payahlah YB suruh dia jumpa ibunya dia lebih sayangkan anwar kerana dia dilahirkan oleh ibunya bernama anwar....

    ReplyDelete
  9. Salam Dr Khir, tahniah diatas ulasan yang rasional dari DR. Dr Tidak sesekali menuduh pelaku dalm video tersebut sebagai YB Azmin. Walaupun Dr boleh memilih untuk berbuat sedemikian tetapi prinsip serta pegangan agama yang Dr anuti menghalang tindakan sedemikian.

    Inilah contoh terbaik yang boleh diikuti oleh mana-mana pemimpin politik baik pakatan mahupun BN. Saya percaya jika video terbabit melibatkan pemimpin dari pihak kerajaan, rasanya akan bersorak sorai serta riuh rendah kenyataan serta tuduhan oleh pemimpin pakatan kepada musuh politik mereka.

    Pernah satu masa dulu, Dr Mahathir sendiri pernah dituduh menonton filem lucah bersama cucunya. Tuduhan ini dibuat bukan seebarang pemimpin dalam PAS. Bahkan ianya diangkat menjadi isu besar bagi merosakkan nama baik Dr Mahathir. Alhamdulullah, atas sifat sabar akhirnya penuduh sendiri ditimpa aib yang bukan kepalang.

    Artikel Dr juga akan disalah anggap oleh pengikut taksub mereka dan saya percaya akan ada banyak komen nagetif seolah mereka lebih tahu niat atau boleh membaca isi hati Dr sewaktu menulis entri ini. Kerana itulah sikap serta ajaran yang telah ditanam pada para pengikut tegar pakatan terutama PAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik bernas. Sebaik-baik penyelesaian adalah dengan berhikmah.

      Delete
    2. macamlah engkau ni tahu benar niat khir toyo tulis entri ni....apa punya sengal la kau ni

      prinsip serta pegangan agama khir toyo menghalang untuk menuduh pelaku video...? kahkahkah...disebabkan prinsip dan pegangan agama lah yang si khir toyo ni buat rumah harga berjuta-juta, pergi trip disneyland habiskan duit rakyat.....kahkahkah...dah dibuktikan di mahkamah salah laku dia pulak lagi mengenai amalan rasuah dia....ini yang kau kata ada kuat pegangan agama Islam?....apa punya sengal la kau ni...

      Delete
    3. Contoh penyalahgunaan duit....

      Delete
  10. Betul Dato Sri, elok lagi menyimpan perasaan dan bersangka baik. Biar polis yang diorang selalu panggil anjing ni yang buat siasatan. Kalau diorang dah xnak percaya sangat kat polis, suh diorang repot kat polis perancis, ostrolia tak pun burma untuk buat siasatan.

    Akhir sekali, saya cukup suka sangat intipati perenggan akhir tulisan Dato Sri.

    Berkat ibu itu tak berpenghujung.

    Ibu yang mesti diutamakan.

    ReplyDelete
  11. nasihat yg berguna untuk semua bukan untuk azimin sahaja

    ReplyDelete
  12. bro,
    secara sopan,apasal umno teruk benor..takkanlah dgn azmin nak kena pakai mak dia suruh paksa masuk umno? 300,000 bersih
    buat najib pening ke...atau fax scorpene tu..heh heh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, ada ramai lagi penyokong umno diluar sana, 30 juta lagi. sila buat analisa melaui yahoo. Yang 300k tu bebudak nakal je, yang cerdik menilai menggunakan otak bukan berdemo macam tu. Lihatlah kuasa yang dapat melalui cara sedemikian akhirnya akan tersunkur sedemikian juga.

      Delete
    2. kahkahkah, x habis2 salahkan umno..300k bersih, suda la toksah la berangan

      Delete
    3. Saudara Johan
      Dengan sopan jugak saya cakap. Takkan la orang da tua mcm tu sanggup buat macam tu. Pk la leklok sikit. Tu hati mak org yang hang dok kate macam tu. Cube kalau jadi kat hang. Mak hang cakap bende yang sama. Hang dok ckp UMNO gak pakai mak hang pasai nak suh hang tinggal PKR. Cakap tu gune akai sikit. Jgnan dok ikut hati.

      Delete
    4. 300 ribu? Memang betul 300 ribu! Itu campur nyamuk, tikus, lalat, pokok bunga, tiang lampu, tiang lampu trafik, rumput, tong sampah, tandas awam, longkang...itu belum masuk gambar superimposed

      Delete
  13. salam,
    what happen to mca,mic,gerakan and ppp? they r very quiet.pkr pas and dap seems very hungry and captivate the imagination of rakyat.
    attacking azmin with lewd pixs validate and vindicate anwar's 'fitnah'.
    i will vote pakatan(12 votes n my family)if
    this sick lies with azmin continues.
    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. every shit happens to ur beloved PR blamed umno..come on la..can't u give better excuses

      Delete
  14. "sebahagian syurga itu berada di bawah telapak kaki ibu kita."

    saya memang setuju dengan perenggan terakhir DR.

    nasihat ini sangat berguna untuk setiap anak-anak :)

    ReplyDelete
  15. Dr,
    Why must you pick this topic unless you have something in mind to ride on? Jika benar Dr ikhlas, lebih baik Dr tidak menyentuh hal peribadi ini. Find a different topic that would be more beneficial for the rakyat of Selangor. Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. keikhlasan terletak dihati.. hanya tuan empunya diri dan Allah sahaja yang tau keikhlasan seseorang.. tak ada orang yang boleh menilai keikhlasan seseorang.. btw, in blog dia sendiri.. lantak la dia nak tulis ape pun.. ape problem?

      Delete
    2. Hal peribadi apanya ? Bila Azmin dah tuduh UMNO sebagai dalang , masakan Dr akan berdiam diri.

      Delete
    3. En Sofian .. ini tk secara lansung ada kaitan jugak dgn Selangor. Jangan suka sangat sangka buruk. Apa salahnya Dr. ingatkan sesama islam. Kalau tak setuju, jangan menghalang org lain nak bagi nasihat. Berbakti pada ibu tu bukan sahaja pada Azmin, tetapi kepada semua antara kita yang bergelar anak.

      Delete
    4. "Dr, Why must you pick this topic "

      Jawapannya mudah. Ia adalah isu terkini. Tambahan pula sekarang ni Mother's Day dah dekat.

      Berbanding bloggers PR, yang dicanang benda sama saja sejak setahun dua lepas. Kapal selam, lembu, kapal selam, lembu, kapal selam, lembu, kapal, lembu selam EH

      Malah dalam suratkhabar terbitan PR juga men-regurgitasikan isu isu lapuk. Sedikit pun tidak ada khidmat terhadap rakyat. Sama juga sejak 2008. Janji tidak tertunai.

      Delete
    5. sbb ikhlas la dr menyentuh tentang hal ni..ko ni bodoh la ahmad sofian..

      Delete
    6. Salam AhmadSofian.
      Do you have to question that? Is it look like Dr. Accusing someone. Tu kan nasihat dan pendapat. Nothing more then just to give some good advice. Plus it already mentioned that he didn't think the person is the person who they keep talking about and it clearly mentioned only Allah know and Dr. think maybe it is someone who look the person. So there is no issue for it. Unless you are the one try to make it an issue.

      Delete
    7. let me answer for Dr.

      This topic has been picked up by DSKT because he is a politician. and he is doing it for a good deed. not for him, but for Azmin himself.

      posting ini pada saya, menunjukkan, bukan semua orang UMNO bersetuju dengan kaedah pengaiban begini. and the best way, Dr just suggest (again "SUGGEST") that Azmin to make police report if the allegation is not true.

      This topic not benefial for the rakyat kah?

      Inilah yang berlaku apabila manusia mula memikirkan keuntungan atau kelebihan yang mereka boleh dapat daripada memikirkan mengenai kepentingan agama Islam itu sendiri. dunia dunia...

      dysh

      Delete
    8. Dear Ahmadsofian, Well, let DDKT answer your question...

      Delete
  16. Mungkinkah dengan keluarnya isu aiskrim jamban ini akan menutup kes chinadoll? mungkin ada "org dalam" yg keluarkan isu ini kerana "lebih baik bunuh anak dari bunuh bapak", so vdo yg tersimpan ini sudah sampai masa untuk dikeluarkan demi menyelamatkan karier politik sesaorang. Otomatik je skg ini isu vdo chinadoll pun sudah tidak diperkatakan lagi.

    ReplyDelete
  17. bro johan5150
    ini bukan cerita pasal umno ke....pakatan ke...ape ke...ni cerita pasal kasih ibu kepada anak...kasih anak kepada ibu...bukan umno yg lahirkan azmin...bkan pakatan yg lahir kan azmin...tp ibu die...

    ReplyDelete
  18. totok2 PKR dan PAS dah panass. alangkan gambar PM yg tangan panjang pelok altantuya pun mereka keluarkan dlm harakah dan suara keldaian. kalau dpt gambar mcm ni aku rasa mau2 setahun keluar headline dlm akhbar depa.

    apa2 pun umno bukan munafik mcm anwar dan assmin. semua org dah tau assmin jual bini utk pakai ferrari ke anwar. bukan jadi rahsia lagi wehh. air mani anwar bertindih dgn air mani samsidar dia atas tilam di tivoli villa menceritakan segala2nya. dua2 pakar DNA yg anwar bawa dulu pun sahkan. hahaha..

    ReplyDelete
  19. awat la mangkok sgt hang ni ahmadsofian???klau PKR memerintah dia akn mansuhkan smua cukai2 ni ker...betul2 bodoh le PKR tu klau dia x bedal cukai tuhhhh..

    cube ko bayangkan kabinet PKR tuh..
    pm-anwar
    tpm-limkitsiang
    kdn-karpalsingh
    ? -tianchua
    ? -limguaneng

    maka lps ni anak cucu ko akan menangis x berlagu leee..huhuhuhuhuu

    ReplyDelete
  20. that what we called......sincere advise from muslim n malay brothers....good work dr.....

    ReplyDelete
  21. Saya rasa penting untuk kita memilih pemimpin yg baik moralnye. Dalam video tu mungkin bukan 100% azmin, tapi kalau dgn mak pun ada masalah, yang itu pasti 100% azmin ada masalah moral walaupun ia isu peribadi.

    Saya setuju politik kini dah berlebihan sehingga tahap melibatkan soal peribadi dan keluarga. Tapi, isu ibu azmin bukanlah sesuatu yg kita boleh lepas pandang begitu sahaja.

    Mak pun tak boleh jage, inikan pulak nak jage rakyat. Tapi penyokong tegar PR tak kesah. Ada2 saja seribu satu alasan untuk menidakkan isu ni.

    Dalam byk keadaan dalam politik, isu-isu adalah kabur, lantas membentuk persepsi seseorang terhadap parti dan pemimpin. contohnya isu video azmin.

    Tp dalam isu ibu azmin, jelas 100% azmin salah. Tak cukup credible untuk ganti khalid jadi menteri besar.

    ReplyDelete
  22. Ahmad sofian,pala hotak lu...macam la lu tu bayaq incomtax,dok pakai barang subsidi dr kerajAAN APA HAL!

    ReplyDelete
  23. Topik ni sangat penting buat Rakyat Selangor. Kalau ditakdirkan Azmin jadi MB Selangor cam ner. Aku tak nak MB cam ni kalau betul bermasalah moral.

    ReplyDelete
  24. The videos & pixs which hv been likely involved the PR leaders had shown they did't have any capabality to lead rakyat because of low morals. .yg baik datang dr Allah yg buruk datang dari diri sendiri..let's think about it..Salam Dr...tq

    ReplyDelete
  25. The videos & pixs which been likely involved PR leaders had shown they didn`t have capablity to be a leader for Rakyat because of low morals.yg baik datang dr.Allah yg buruk datang dari diri sendiri...Salam Dr..thx

    ReplyDelete
  26. Salam YB Dr Khir. Topik yang panas nampaknya. Orang lain yang sedap UMNO & BN yang kena jugak. Tapi itu dah memang SOP mereka. Dah set dalam auto reply dia orang. CSL dulu dah kantoi tapi dia ni gentleman tak mcm org 2 org tu. Biarlah rakyat yg menilai kerana kita diberi akal untuk digunakan. Janganlah suka sangat nk buat huru-hara kerana kelak akan adalah campur tangan luar masuk. Itu yg mereka mahu. Bersangka baiklah kita sesama insan. Amin..

    ReplyDelete
  27. Terima kasih kpd dr kerana wujud perlakuan amanah dlm memberi komen di atas,nmpaknyer PR tiada harapan lg utk menang pru akan dtg kerana sikap dri pemimpin mereka malah sikap penyokong mereka yg langsung tiada sikap berbaik sangka.kita kena ingat setiap pemimpin yg dilantik adalah cermin yg menunjukan bagaimana rakyat yg dipimpin oleh itu cermin2 kan lah diri kta.wasallam.

    ReplyDelete
  28. Terima kasih kpd dr kerana wujud perlakuan amanah dlm memberi komen di atas,nmpaknyer PR tiada harapan lg utk menang pru akan dtg kerana sikap dri pemimpin mereka malah sikap penyokong mereka yg langsung tiada sikap berbaik sangka.kita kena ingat setiap pemimpin yg dilantik adalah cermin yg menunjukan bagaimana rakyat yg dipimpin oleh itu cermin2 kan lah diri kta.wasallam.

    ReplyDelete
  29. ahmadsofian,

    well open up your mind and see like rational people. or just change your race and name because you will not be like today if not UMNO/BN. so try to be thankful.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Excuse me...
      What I become today is because of Allah SWT ...not UMNO or BN.

      Delete
    2. ye... kita semua tahu. dan kita semua pada hari ini wujud disebabkan oleh Allah S.W.T. tiada siapa nafikan.

      tapi Allah S.W.T memberi atas hasil doa dan usaha baik yang kita semua telah lakukan.

      adakah u tak mengakui ur parents tak lakukan apa2 langsung untuk membesarkan dan memberi pendidikan pada u?

      Allah tu da mmg Maha Pemberi. Tapi Allah akan nilai permintaan orang tu, adakah dia mengurus agama dia dengan baik, adakah dia tekun dan berusaha, adakah dia berterima kasih dan menyayangi orang yang pernah bantu dia.

      Tak rugi pun untuk kita berterima kasih pada orang yang pernah membantu kita. tapi kalau da tak suka, jangan pula kita nak membangga diri dan ada rasa ujub. dan jangan pula kita nak memburuk2 lagi orang itu setelah diberi pertolongan.

      Nabi Muhammad pernah menceritakan bagaimana kita tidak boleh membenci SESEORANG itu, melainkan kita hanya membenci PERANGAI SESEORANG itu. Orang itu adalah ciptaan terbaik Allah S.W.T. jadi terpulang pada u samada u membenci orang atau perangai orang tersebut.

      Dan jangan lah mudah menidakkan bantuan orang lain. Kalau tidak, masakan kita disuruh menjaga 3 jenis hubungan. Hubungan dengan Allah, Hubungan sesama Manusia, Hubungan dengan Alam Sekitar.

      Tidak rugi sekali sekala muhasabah diri. Janganlah kita berasa kita hebat di mata Allah. Kerana itu adalah orang yang rugi.



      dysh

      Delete
  30. Thats why we called 'pemimpin:bernas dlm meluahkan pendapat tk mcm PR yg ada cuma pandai menunjukan kedangkalan berfikir,makin kuranglah peluang mereka utk menang pru akan dtg.drpda pemimpin hinggalah penyokong semuanya hnya pandai propaganda tanpa bukti.,biadap dlm berbicara menujukan rendah akhlaknya.tahniah dr.

    ReplyDelete
  31. Itu baru kat dunia....
    Bahana derhaka kepada ibu lagi dasyat diakhirat nanti...
    Allah tidak akan menutup aib sesaorang itu jika ianya berzina...

    ReplyDelete
  32. Bila kena batang hidung sendiri, pandai la nak tukar topik? Konon taknak cerita pasal hal peribadi orang? Padahal orang tu yang nak diangkat sebagai pemimpin, jadi tak wajar ke kalau kita sebagai rakyat nak tahu latar belakang dia?

    Kalau pemimpin Umno yang kena, sampai kiamat korang ungkit kan?

    KAH KAH KAH KAH!

    Checkmate!

    ReplyDelete
  33. Zaman Mengenang Jasa sudah berlalu, baik jasa Ibu Kandung melahirkan seorang anak sementelah Jasa Kerajaan yg memerintah negara pada rakyat...MPTD

    ReplyDelete
  34. kalau dah video dr blog papagomo.. dah mcm nak sah la umno punya koje..hehhe

    ReplyDelete
  35. dasar pakatan rakyat...
    bila kena kat BN...habis satu dunia dijaja...
    bila kena batang hidung sendiri...macam2 alasan plak..

    ReplyDelete
  36. as pa yg ko bengang sgt dgn komen Dr...bila sya baca x pn yg melampau..smua kata nasihat..otak sikit la bro.

    ReplyDelete
  37. kena kat depa...banyak syarat...

    lebih baik itu la, lebih baik ini la...

    Bagi aku apa yg penting buat perangai baik, kalau orang rakam video ka, rakan gambar ka, karektor baik tak kan terakam jadi jahat... hmmm

    ReplyDelete
  38. errr... pru13 makin dekat.. baca blog PR, rasa macam PR betul. baca blog BN, rasa macam BN yg betul.. nak undi yg mana ni?? nk ikut ulama, ulama pun pecah 2..(yana)

    ReplyDelete
  39. Amboi. Awal awal bukan main lagi bersangka baik lah ape lahh. You know what. Buka minda buka hati. Tgk tajuk pn, budak kecil tahu siapa baik siapa yg sebaliknyaa. Semoga kita semua mendapat ke ampunan Allah. Sesungguhnya pintu taubat Allah sentiasa terbuka. Bertaubat lah

    ReplyDelete
  40. ade orang kate tu bukan azmin tapi orang lain... tak tau la mane satu yang betul dunia sekarang ni macam-macam leh jadi

    Gambar Anak Azmin Ali Bogel !! Betul Ke Ni?

    ReplyDelete
  41. ahmadsofian...nak kata bodoh mcm babi..tpi pakai talileher..mcm pandai..ingatlah kita bangsa melyu..hanya melayu yg dpd tlong melayu...

    ReplyDelete
  42. ahmadsofian...nak kata pandai tapi bodoh mcm babi..

    ReplyDelete
  43. Dr..
    Bagi saya, siapa yang membuat komen dan menyerang komen orang lain dengan menggunakan nama "Anonymous" adalah bacul dan penakut....

    ReplyDelete
    Replies
    1. abis yang kamu dok salahkan kerajaan seratus peratus kenapa?

      kamu ingat kerajaan kenal semuaorang kat dalam malaysia ni? nak puaskan hati diorang ni semua?

      kamu yang beberapa orang anonymous komen pun kamu da tak bole nak handle, kamu nak komen salah silap kerajaan mentadbir negara.

      take off ur coat la beroooo...... u la paling bacul kerana hanya tau kritik...

      PR remain a THEORY for me while BN has proven that they are FACT!

      letak anonymous tak semestinya bacul, malas nak sign in emel je....

      Lain la ko, nak tunjuk muka n baju eksekutif (sangat) ko tu....

      DYSH

      Delete
  44. Assalamualaikum.. rakyat atas pagar malas dah nak layan segala taktik kotor video seks, fitnah dan segala mcm ni..muak.. ni dah 2012.. sedarlah..rakyat makin bijak. nak menang bagi lah fakta-fakta yg blh memaju dan menyenangkan rakyat kerana tujuan rakyat memilih kerajaan utk bagi senang.. bkn naikkan harga sesuka hati dan bkn kerana PTPTN pun kena bangruptcy misalnya.. itu di umpapamakan tak berfikir panjang sebelum mengambil keputusan kerana yg jadi mangsa adalah rakyat. siapkanlah DS Najib dan DS Anwar berdebat, barulah blh rakyat menilaikannya. kita tak nak dgr segala mcm helah menolak perdebatan tp masing-masing buatlah persediaan. debat seperti ini adalah amalan politik sehat yg di amalkan negara luar bertahun-tahun lamanya, bkn laungan haram jadah atau segala mcm yg kita nak dengar.. tp segala fakta yg membuat kami menyokong parti anda. segala serangan peribadi seperti yg di lalui DS Anwar selama ini hanya membuatkan rakyat lebih menyokong beliau sbb penilaian dari segi rasional mmg berpihak kepada beliau, kini serangan terhadap Azmin pula, lupakan la taktik begitu. itu cuma utk mengelabui sesetengah rakyat yg msh kabur pengetahuannya tp bagi rakyat yg sudah terang semestinya inginkan fakta..bkn AUTA.. rakyat semestinya inginkn pihak yg blh memaju dan menyenangkan rakyat bkn pemimpin/parti yg berusaha menjatuhkan sesama sendiri dengan berbagai helah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. As'kum,

      anda bukan mewakili golongan rakyat atas pagar, itu cuma andaian anda sebagai penyokong PR, tidak ada bukti jelas mengatakan yang pihak anda telah menyenangkan rakyat, tetapi terdapat bukti jelas menunjukkan pihak anda telah menyusahkan rakyat jelata.

      Delete